Suomessa löytyy ainakin 350kw tehoisia kaupallisia latausasemia ja keskiverto sähkökiuas siinä 7-8kw. Eli yhden auton lataus voi vastata 50 sähkösaunan lämmittämistä.
Nyt olisi ehdottomasti laitettava latauskielto kaupallisille latauspisteille klo 6-21 välisenä aikana kun kulutus suurimmillaan, tai vähintään puolittaa lataustehot.
Yhden sähköauton lataus rasittaa sähköverkkoa jopa 50 saunakiukaan verran
62
630
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä kotilatureillakin pitäsi jarruttaa kulutusta samoin työpaikoilla.
- Anonyymi
Hihii, kateutta pukkaa.....
- Anonyymi
Ketjub otsikossa ei ole mitään järkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihii, kateutta pukkaa.....
Ymmärrän, että olet kateellinen polttomoottoriautoilla ajaville. Sähköhän on tällä hetkellä mielettömän kallista.
- Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
😍 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17669314I
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
EI se maksimi teho merkitse, vaan kuinka paljon akkuottaa vastaa ja kuinka kauan.
- Anonyymi
Ei se latausaika merkitse, sähköverkko kaatuu tehopiikkeihin, ei tasaiseen suureen kulutukseen.
200kw latauskin vastaa 25-30 sähkökiuasta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se latausaika merkitse, sähköverkko kaatuu tehopiikkeihin, ei tasaiseen suureen kulutukseen.
200kw latauskin vastaa 25-30 sähkökiuastaEli sähkökiukaat pitää kieltää, ei kenenkään ole pakko saunoa, mutta liikkumaan pitää päästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli sähkökiukaat pitää kieltää, ei kenenkään ole pakko saunoa, mutta liikkumaan pitää päästä.
Voit liikkua polttiksella, turha patteriautoilla kaataa sähköverkkoa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli sähkökiukaat pitää kieltää, ei kenenkään ole pakko saunoa, mutta liikkumaan pitää päästä.
Voithan sinä kävellä tai ajaa pyörällä. Tai sitten ajat polttomoottoriautolla kuten kaikki tervejärkiset. Sähköautojen tekniikka ei ole vielä lähellekään tarpeeksi kehittynyttä mutta niin vain niitä yritetään "pakkosyöttää" kansalle. Olen 100% varma, että tulevaisuudessa tulemme käyttämään suurimmaksi osaksi vetyautoja sähköautojen ja bensa-/dieselautojen ollessa "vähemmistössä". Jossain vaiheessa bensa- ja dieselautot tulevat kuitenkin varmasti häviämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voithan sinä kävellä tai ajaa pyörällä. Tai sitten ajat polttomoottoriautolla kuten kaikki tervejärkiset. Sähköautojen tekniikka ei ole vielä lähellekään tarpeeksi kehittynyttä mutta niin vain niitä yritetään "pakkosyöttää" kansalle. Olen 100% varma, että tulevaisuudessa tulemme käyttämään suurimmaksi osaksi vetyautoja sähköautojen ja bensa-/dieselautojen ollessa "vähemmistössä". Jossain vaiheessa bensa- ja dieselautot tulevat kuitenkin varmasti häviämään.
Itse taas olen 100% varma, että vetyautot eivät seuraavan 50 vuoden aikana tule myymään enempää kuin sähköautot. Päinvastoin, ne tulevat katoamaan kokonaan markkinoilta.
- Anonyymi
Onko sähkökiukaan lämmittäminen välttämätöntä?
- Anonyymi
Onko autoilu välttämätöntä? Ei ainakaan hallituksen mielestä.
- Anonyymi
Sähköautot on kiellettävä näin tässä lopulta tulee käymään.
- Anonyymi
Pikalatausasemiin verkkokäskyreleet. Aijai se olisi mannaa.
- Anonyymi
NO SE ON KAUHEETA, TODELLAKIN, EIKÖ NE PAUKOPÄÄT YMMÄRRÄ, ETTÄ TÄJÄHTÄÄHÄN NE.
- Anonyymi
Polttomoottoriautot kielletään aika pian. Autoteollisuus on panostanut koko tuotekehityksen sähköautoihin joten mitään muuta sieltä ei ole teille kateellisille edelleenkään tulossa. Voit kulkea bussilla jos ei rahat sitten riitä hahaha😂
- Anonyymi
Niin uudet ehkä vanhoilla ajellaan hamaan tulevaisuuteen ei en ole kateellinen minulla maksettu hyvä auto alla ei mikään liisaattu tai osamaksu patteri
- Anonyymi
Jooei se mitään verkkoja rasita eikä muutenkaan näy mitenkään sähkön kulutuksessa vaikka kaikki suomen autot vaihdettaisiin sähköautoiksi. Näin ainakin jokin aika sitten vielä uutisoitiin, joten totta kai sen täytyy olla edelleenkin.
- Anonyymi
Ei se asia ole miksikään muuttunut, että vaikka kaikki Suomen autot muuttuisivat kerralla sähköautoiksi, sähkön kokonaiskulutus lisääntyisi vain 10% ja sekin suurimmaksi osaksi yöaikaan jolloin tuotantokapasiteettia on yllinkyllin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se asia ole miksikään muuttunut, että vaikka kaikki Suomen autot muuttuisivat kerralla sähköautoiksi, sähkön kokonaiskulutus lisääntyisi vain 10% ja sekin suurimmaksi osaksi yöaikaan jolloin tuotantokapasiteettia on yllinkyllin.
Tekisi mieleni kirjoittaa, heh-heh. En kirjoita, vaan suosittelen ottamaan asioista selvää...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekisi mieleni kirjoittaa, heh-heh. En kirjoita, vaan suosittelen ottamaan asioista selvää...
Ihan hyvä kun pysyt hiljaa, kun tuo lainaamasi on täysin totta.
Tosin unohtaa sen, että 10% jaettuna tasaisesti koko vuorokauden ympäri. Jos jaetaan 8 yön tunnille, 30% lisää kuormaa, mikä olisi erinomaista sähkön kulutuksen tasaamisen kannalta. Mm. halvemmat siirtohinnat ovat todennäköinen seuraus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se asia ole miksikään muuttunut, että vaikka kaikki Suomen autot muuttuisivat kerralla sähköautoiksi, sähkön kokonaiskulutus lisääntyisi vain 10% ja sekin suurimmaksi osaksi yöaikaan jolloin tuotantokapasiteettia on yllinkyllin.
Katsotaan.
Suomessa on 2,3 miljoonaa henkilöautoa. Vuotuinen ajomäärä on 10000 -15000 km. Sähköauto kuluttaa talvella 25 kWh/100 km. Akkuun pitää siten ladata tuo määrä, joka lienee päivän kulutus keskimäärin. Oletetaan, että nuo autot ladataan 12 tunnin aikana 18-6 ja jaetaan tasan tuolle ajalle. Tunnissa pitää siis ladata 191600 autoa ja 25 kWh per auto. Lataustehon pitää olla siis 25kW tunnin ajan. kerrotaan autojen määrä latausteholla, saadaan verkosta otettava kokonaisteho:
4790MW, Suomen sähköteho on nyt 24.12.2022 noin 9500MW myös yöllä. Sähkötehoa tarvitaan siis 50% lisää. Mistähän teho otetaan. Kertokaa minulle te sähköhörhöt. Matematiikka ei ole vahvuutenne. On hyvin tyypillistä hönkiä syvällä rintaäänellä ymmärtämättä asioista yhtään mitään, kuten nukkehallitus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsotaan.
Suomessa on 2,3 miljoonaa henkilöautoa. Vuotuinen ajomäärä on 10000 -15000 km. Sähköauto kuluttaa talvella 25 kWh/100 km. Akkuun pitää siten ladata tuo määrä, joka lienee päivän kulutus keskimäärin. Oletetaan, että nuo autot ladataan 12 tunnin aikana 18-6 ja jaetaan tasan tuolle ajalle. Tunnissa pitää siis ladata 191600 autoa ja 25 kWh per auto. Lataustehon pitää olla siis 25kW tunnin ajan. kerrotaan autojen määrä latausteholla, saadaan verkosta otettava kokonaisteho:
4790MW, Suomen sähköteho on nyt 24.12.2022 noin 9500MW myös yöllä. Sähkötehoa tarvitaan siis 50% lisää. Mistähän teho otetaan. Kertokaa minulle te sähköhörhöt. Matematiikka ei ole vahvuutenne. On hyvin tyypillistä hönkiä syvällä rintaäänellä ymmärtämättä asioista yhtään mitään, kuten nukkehallitus.10 000 - 15 000km.n vuotuisella ajolla päiväajoksi tulee 27 -41 km. Kaikilla autoilla ajettiin vuonna 2020 keskimäärin 46 km päivässä.
Ts. laskelmasi pitää puolittaa.
Sähköntuotantoa tarvitaan lisää, kuten sähköverkkoja pitää paikallisesti parantaa, se on totta, mutta huomenna ei todellakaan kaikki autot ole sähköautoja joten eiköhän tuon 10% todellisen sähkötuotannon nousun ja verkkojen parantaminenkin ole ihan järjestettävissä siihen mennessä kun sähköautoilla kaikki ajellaan.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kysy-autoista-riittaako-sahko-jos-kaikki-ajavat-sahkoautoilla/
- Anonyymi
Ainakin yöaikana pörssisähkön hinta nousisi.
- Anonyymi
Hölmö.
- Anonyymi
Polttomoottoriautot kiellettävä, koska bensan ja dieselin valmistus kuluttaa sähköä Nesteen jalostamossa yhden kWh / litra, eli 60l tankillinen on kuluttanut sähköä 60kWh pelkästään suomessa, maailmanlaajuisesti huomattavasti enemmän öljyn pumppaamisesta maaperästä ja siirtoputkien pumppujen johdosta.
Sitten tuo polttoaine poltetaan alle 20% hyötysuhteella moottorissa jolloin harakoita lämmitetään 80%.lla.
Nesteen jalostamo kuluttaa 10TWh sähköä vuodessa joka vastaa 27 777 777kWh päivässä eli 4,6 miljoonan saunaan kiukaan verran päivässä.
https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U- Anonyymi
Usko jo... Nuo sun faktat ovat vaan niin ikäviä, tämäkin ketju hiljeni heti...
- Anonyymi
Miksiköhän niitä polttomoottoriautoja on ensin lämmitettävä ihmisten asunnoilta varastetulla sähköllä, jotta pääsevät lämmittämään öljyjalosteilla niitä harakoita tuonne ulos?
Ja tuon takia ihmisten kotien lämmitys on kallista niin sähköllä kuin öljylläkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksiköhän niitä polttomoottoriautoja on ensin lämmitettävä ihmisten asunnoilta varastetulla sähköllä, jotta pääsevät lämmittämään öljyjalosteilla niitä harakoita tuonne ulos?
Ja tuon takia ihmisten kotien lämmitys on kallista niin sähköllä kuin öljylläkin.Miten niin se sähkö on varastettua. Kyllä jokaisella on oikeus käyttää maksamaansa sähköä. Niin kauan kun maksan oman sähköni, niin turha tulla nitisemään saunan lämmityksestä tai auton sisätilan lämmityksestä. Kun sitä sähköä ei paljoa mene muihin laitteisiin niin ei mitään intoa säästää mukavuuksista. Eikä säästä moni muukaan. Katkokoon sähköjä sitten jos sähköt loppuu suomesta.
- Anonyymi
Jalostamosta tulee tuota bensaa, dieseliä yms aina samassa suhteessa lopputuotteiksi. Siitä on kerosiinia vain pieni osa, joten niin kauan kun lennetään bensaa ja dieseliä tulee putkesta vaikka olisi kuinka huono hyötysuhde. Patterilentokoneella voi ehkä seuraavan parin vuosikymmennen aikana lentää Helsingistä Turkuun. Mitään isoa muutosta ei ole näkyvissä pitkään aikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalostamosta tulee tuota bensaa, dieseliä yms aina samassa suhteessa lopputuotteiksi. Siitä on kerosiinia vain pieni osa, joten niin kauan kun lennetään bensaa ja dieseliä tulee putkesta vaikka olisi kuinka huono hyötysuhde. Patterilentokoneella voi ehkä seuraavan parin vuosikymmennen aikana lentää Helsingistä Turkuun. Mitään isoa muutosta ei ole näkyvissä pitkään aikaan.
Kaikki biopolttoaineet tulisi ohjata lentokoneille ja muulle raskaalle kalustolle. Vety laivoille ja teollisuuteen. Henkilöautoilta ne pitäisi kieltää ja fossiilisille lisää veroja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki biopolttoaineet tulisi ohjata lentokoneille ja muulle raskaalle kalustolle. Vety laivoille ja teollisuuteen. Henkilöautoilta ne pitäisi kieltää ja fossiilisille lisää veroja.
Mistäs meinasit kaiken sähkön repäistä nykyisen liikkumisen korvaamiseen sähköllä. Sitten se sähkö vasta maksaisikin kun nyt jo pulaa talvisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalostamosta tulee tuota bensaa, dieseliä yms aina samassa suhteessa lopputuotteiksi. Siitä on kerosiinia vain pieni osa, joten niin kauan kun lennetään bensaa ja dieseliä tulee putkesta vaikka olisi kuinka huono hyötysuhde. Patterilentokoneella voi ehkä seuraavan parin vuosikymmennen aikana lentää Helsingistä Turkuun. Mitään isoa muutosta ei ole näkyvissä pitkään aikaan.
Jalostamolta ei tule aina samassa suhteessa bensaa ja diiseliä . Suhdetta voidaan säätää tuotteiden kysynnän/ hinnan mukaan .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistäs meinasit kaiken sähkön repäistä nykyisen liikkumisen korvaamiseen sähköllä. Sitten se sähkö vasta maksaisikin kun nyt jo pulaa talvisin.
On tutkittu, että suomen sähkön kulutus nousisi vain 10% jos kaikki autot olisi sähköautoja.
Tänään tuon 10% käyttää nesteen jalostamo, eli sähkön kulutus ei nousisi.
- Anonyymi
käyttövoimavero E lataajille 3000e vuodessa
valtion pitää saada tiet kuntoon kun painavat E autot jyrää pinnat piloille- Anonyymi
Hihii, kateus on rumaa.
- Anonyymi
Juu, tehdään noin.
Bensalla ja dieselillä ajaville käyttövoimavero 10000€ vuodessa.
Mutta hei, ihan tosissaan: ei kannata toivoa mitään sähköautoveroja, koska pian olet itse sellaisen ratissa. Asiat näes muuttuvat, Eskoseni.
- Anonyymi
Missä sähkö autossa on 350kw akku 50-60kw yleensä
- Anonyymi
Kannattaisko nyt ensiksi opiskella ihan yläasteen fysiikan kurssin perusteet sähkötekniikasta?
- Anonyymi
Näin on,naapurin nuuka taivasteli että miten raskii latata autoansa...kyllä minulla naamaa nauratti kun polkasin ison diisselin liikkeelle ja ajan tankilla yli 1000 km noin vain,siinä sitä eko piipittäjille mustaa silmille
- Anonyymi
Sähköautoissa on pienet akut ja siksi toimintamatkakin on tosi lyhyt. Sähköautot ovatkin tehty lyhyitä matkoja varten ja päivittäisiä latauksia varten. Kustannussyistä akkujen kokoja pienennetään vielä nykyisestään. Hirveää lataamista siis tiedossa. Itse ajelen vanhalla dieselillä melko vähän ja käyn tankkaamassa kerran kuukaudessa. Jokainen ymmärtää, että vaihto sähköautoon ei kiinnosta kuin pakon edessä.
- Anonyymi
Normaali toimistorakennus kuluttaa kesällä jopa 1MW verran sähköä jäähdytkseen. Niitä rakennuksia on tuhatmäärin Suomessa. Pitäiskö niiden käyttö kieltää?
Jäähallit vie törkeän paljon sähköä kesällä. Pitäisikö ne kieltää?- Anonyymi
Jääkiekon pelaaminen pitäisi kieltää lailla.
- Anonyymi
Ei tarvi kieltää jäähalleja. Kun eivät pysty sähkölaskujaan maksamaan , sulkevat itse ovet .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvi kieltää jäähalleja. Kun eivät pysty sähkölaskujaan maksamaan , sulkevat itse ovet .
Jääkiekko seurat ovat aina tehneet vain tappiota. Vähän outoa touhua.
- Anonyymi
Täällä taas monet ei ymmärrä miksi sähköverkko kaatuisi. Vaahdotana vain jostain kokonaisenergiasta mitä talo tai rakennus kuluttaa. Tuo ei kuitenkaan kaada sähköverkkoa koska on tasainen ja usein myös välttämätön kulutus.
Se mikä kaataa sähköverkon on suuret tehonkulutuspiikit, kuten sähköauton pikalataus. Ei sen sähkölämmitteisen omakotitalon tehonkulutus yhtäkkiä nouse 200kw suuremmaksi. Mutta kun pistää auton pikalaturiin, tuo 200kw piikki voi hyvin edesauttaa verkon kaatumista.
Jos ette tiedä mitään sähkötekniikasta, ei ehkä kannattaisi kommentoida.- Anonyymi
Yksinkertaistettuna voisi sanoa vähemmän sähköverkoista ymmärtäville että unohtakaa nyt se kwh energiamäärä yksikkö, ei tuolla ole tekemistä verkon kaatumisen kanssa. Keskittykää vain kw yksikköön eli tehoon koska stabiiliin sähkäverkkoon vaaditaan etä tuotettu kw ja ja kulutettu kw tasapainossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksinkertaistettuna voisi sanoa vähemmän sähköverkoista ymmärtäville että unohtakaa nyt se kwh energiamäärä yksikkö, ei tuolla ole tekemistä verkon kaatumisen kanssa. Keskittykää vain kw yksikköön eli tehoon koska stabiiliin sähkäverkkoon vaaditaan etä tuotettu kw ja ja kulutettu kw tasapainossa.
Ei yksittäinen 200 kW kuorma mitään kaada. Tällä hetkellä Suomen kokonaissähkönkulutus on 10.300.000 kW. Runkoverkkokin on vahva, mutta tuotanto ja kulutus eivät nyt ole tasapainossa koska OL3 ja Venäjä.
Noin isolla teholla lataavia autoja ei taida Suomesta montaa löytyä, ja enimmäkseen sähköautot ladataan hidaslatauksella öisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei yksittäinen 200 kW kuorma mitään kaada. Tällä hetkellä Suomen kokonaissähkönkulutus on 10.300.000 kW. Runkoverkkokin on vahva, mutta tuotanto ja kulutus eivät nyt ole tasapainossa koska OL3 ja Venäjä.
Noin isolla teholla lataavia autoja ei taida Suomesta montaa löytyä, ja enimmäkseen sähköautot ladataan hidaslatauksella öisin.Ei yksittäinen kiuaskaan verkkoa kaada, miksi sen lämmittämistä suositellaan sitten välttämään?
Ja sitähän minäkin, enimmäkseen autoja ladataan öisin eli pikalatauskielto 6-21 ei haittaisi.
- Anonyymi
kertalataukselle 100e hinta vähintään
tietkin pitää pysyä kunnossa kun painavammät E autot jyrää öljysoraa ja hiekkateitä piloille - Anonyymi
Edes rajoitettaisiin tehoa niin että 50kw maksimi sallittu 6-21 välillä.
- Anonyymi
Kannattaisi mieluummin pysäyttää Nesteen jalostamo silloin kun sähkö on tiukilla.
Kuten tuolla edellä mainittiin Neste kuluttaa päivässä 27 777 777kWh sähköä. Kaikki sähköongelmat olisi kerralla poistettu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaisi mieluummin pysäyttää Nesteen jalostamo silloin kun sähkö on tiukilla.
Kuten tuolla edellä mainittiin Neste kuluttaa päivässä 27 777 777kWh sähköä. Kaikki sähköongelmat olisi kerralla poistettu.Sinulle kertauksena taas vähän sähkötekniikan perusteita jotka tuolla jo mainittiin. Edelleenkään se kwh ei kerro mitään verkon satbiilisuudesta. Nopeasti muuttuva tehonkulutus on se suurin riski.
Jos ei minkäänlaista hajua sähköverkkotekniikasta, ei ehkä kannattaisi kommentoida. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulle kertauksena taas vähän sähkötekniikan perusteita jotka tuolla jo mainittiin. Edelleenkään se kwh ei kerro mitään verkon satbiilisuudesta. Nopeasti muuttuva tehonkulutus on se suurin riski.
Jos ei minkäänlaista hajua sähköverkkotekniikasta, ei ehkä kannattaisi kommentoida.Eli meinaatko ettei nesteen sähkönkäyttö vaikuta mitenkään tuohon verkon stabiilisuuteen mutta sähköautojen lataus vaikuttaa??
- Anonyymi
Ydin jätettä tullee aina lusikallinen pöksyyn, jos käytetään atomi voimalaa!!🤮🤮
- Anonyymi
Lataan sähköautoani koton yhdestä vaihesta 3.3kW teholla. Aika pieniä kiukaita on tuolla teholla 50 kiuasta lämpiää. Minun kiukaassa on tuplatehot.
- Anonyymi
Jos diesel autoa pitää esilämmittää sähköllä 2h (moottori sisätila = 2kW*2h=4kWh) näin talvella ja keskimääräinen ajo esilämmityksen jälkeen olisi 20 km, niin diesel-polttis veisi 20kWh/100km sähköä = suunnilleen saman verran kuin sähköauto ( dieselit päälle 70-100 kWh/100km)!
Ja kun noita dieseleitä roikkuisi pakkasaamuna yhtäaikaa 500.000 kpl töpselissä => kuluttavat 1.000MW tehoa = enemmän kuin Olkiluoto 1 tai 2 teho (890 MW), tai yhtä kuin molempien Loviisan ydinvoimaloiden sähköteho (2*507 MW)! Sähkökatkoa pukkaisi! - Anonyymi
Mitenkäs sähköauton lataus suhteutuu puukiukaan lämmitykseen? Puut vielä omasta metsästä.
- Anonyymi
Lataan sähköautoani 2-3× viikossa 11kW:n teholla aamuyön halpoina tunteina. Enpä usko, että kukaan lämmittää kiuastaan siihen aikaa.
- Anonyymi
Aivan kuten ehkäpä 95-99% sähköautoilijoista. Aloittajalla sauna on aina päällä.
- Anonyymi
Lasketaanpa saunominen vs. polttomoottoriauto:
1) Saunan 0,5 h lämmitys 1 h kylpeminen vie noin 6-10kWh, riippuen saunan koosta ja kuinka paljon vettä heitetään kiukaalle. Asuntosaunoissa tuo lämpöenergia tulee suurimmalta osin hyödyksi asunnon/talon lämmityksessä eli vähentää varsinaisen lämmitysjärjestelmän energian kulutusta,. Hukkaan menee vain luokkaa 2kWh/kerta => saunominen 2 kertaa viikossa "tuhlaa" energiaa 4-5kWh/vko.
2) Polttisautoa lämmitetään 2h moottorin sisätilan lämmittimillä eli vie sähköä 2h*2kW = 4kWh/kerta. Lämmityskertoja ehkä 10 viikossa => 40kWh/vko sähköenergiaa harakoille!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818