Babylon ja pedonmerkki adventismiuskossa

Anonyymi-ap

Babylon = kaupunki
"Ja se suuri kaupunki meni kolmeen osaan, ja kansojen kaupungit kukistuivat. Ja se suuri Babylon tuli muistetuksi Jumalan edessä, niin että hän antoi sille vihansa kiivauden viinimaljan."

Adventismi ratsastaa osatotuuksilla eli valheilla.
Harhaoppisilta ei saa suoraa vastausta.
Babylon?
Pedonmerkki?

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Typerä aloitus tyypilliseltä räksyttäjältä.

    • Anonyymi

      Sinä vain jankaat omaa mantraa- Ala puhua evankeliumia ja raamattua.
      Se rakentaa- ei tapasi tuoda itseäsi esiin.

      • Anonyymi

        tämä oli aloitukseen


    • Anonyymi

      Kiemurtelevat kuin käärmeet.
      Adventistit?

    • Anonyymi

      Esim. meidän suomalaisten pakanallinen muotouskonto- antisemitismisen hengen muodossa on Babylon- uskontoa. Kumarretaan pakanuutta. Mutta mitä juutalaisuuden rabbi puhuu epäjumalanpalveluksesta.


      Epäjumalanpalvelus tarkoittaa syntisten halujen toteuttamista uskonnollisessa yhteydessä. "Enhän minä syntiä tee. Minähän harjoitan uskontoa."
      Sellainen uskonto herättää Jumalan vihan kaikkia kansoja kohtaan.
      Sana "kansat" voidaan myös kääntää sanalla "pakanat".

      Minulla ei ole ennakkoluuloja ei-juutalaisia kohtaan.
      Mutta meidän pitää ymmärtää, mitä sanalla "pakanat" tarkoitetaan.
      Kun Uudessa testamentissa käytetään sanaa pakanat, sillä voidaan tarkoittaa kansoja. Mutta sillä voidaan tarkoittaa myös niitä, joilla ei ole liittosuhdetta Jumalaan, jopa juutalaisia.

      Jos juutalainen kapinoi, hän ei ole Jumalan liitossa.
      Pakana, joka kapinoi evankeliumia vastaan, ei ole myöskään liitossa Jumalan kanssa.

      Jumala ei katso ihmiseen.

      Kyse ei ole ihmisen juutalaisuudesta vaan uskosta.
      Jos otamme uskon kautta armon vastaan, olemme uudessa liitossa.
      Tuomio koskee siis niitä, jotka eivät ole liittosuhteessa Jumalaan. Kaikki kansat, pakanat tai ilman liittosuhdetta olevat juovat Jumalan vihan viiniä.
      Mukana väärässä uskonnossa olivat maan kuninkaat eli johtajat.
      "...ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa..."
      Sitten puhutaan kauppiaista, niistä, jotka hallitsevat kaupankäyntiä.
      "...ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta."

      He halusivat rikastua voidakseen toteuttaa lihansa himoja.
      Syynä oli epäjumalanpalvelus ja alamaisuus pahalle maailmanvallalle. Seurauksena on Jumalan tuomio.

      He valitsivat lihan mukaan, mistä on seurauksena kuolema.

      • Anonyymi

        Kyse ei ole ihmisen juutalaisuudesta vaan uskosta. Jos otamme uskon kautta armon vastaan, olemme uudessa liitossa. Tuomio koskee siis niitä, jotka eivät ole liittosuhteessa Jumalaan. Kaikki kansat, pakanat tai ilman liittosuhdetta olevat juovat Jumalan vihan viiniä.
        Mukana väärässä uskonnossa olivat maan kuninkaat eli johtajat.
        "...ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa..."
        Sitten puhutaan kauppiaista, niistä, jotka hallitsevat kaupankäyntiä.
        "...ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta."

        He halusivat rikastua voidakseen toteuttaa lihansa himoja.
        Syynä oli epäjumalanpalvelus ja alamaisuus pahalle maailmanvallalle. Seurauksena on Jumalan tuomio. He valitsivat lihan mukaan, mistä on seurauksena kuolema.

        Tätä äänitettäessä Tooraa luetaan Toisesta Mooseksen kirjasta.
        Siellä Mooses tulee näyttämölle. Jumala sanoo hänelle: "Aion käyttää sinua. Saat tuoda juutalaiset Egyptistä luvattuun maahan." Juutalaisten pelastuminen Egyptistä on vertauskuva siitä, että me pelastumme synnistä Pääsiäiskaritsamme verellä ja pääsemme Jumalan valtakuntaan.
        Epäröityään Mooses suostuu. Mutta Mooses ei ympärileikkaa poikiaan. Ympärileikkaus puhuu lihan kuolemasta. Myös lunastus merkitsee lihalle kuolemaa.

        Moosekselle on annettu tehtäväksi lunastustyö. Ei ole sattumaa, että hänelle syntyy poika.
        Hänet pitäisi ympärileikata 8. päivänä, mutta Mooses ei tee niin.
        Silloin Jumala yrittää surmata Mooseksen, koska lunastus vaatisi lihan kuolemisen.

        Lihalle voidaan tarkoittaa ihmisen kehoa, hänen henkeään. Tai kyseessä voi olla lihallisen luonnon kuolema, joka syntyy ristin kaikkiriittävyydestä. Eli kyseessä on kuolema.
        Lunastukseen kuuluu aina kuolema, mutta Mooses ei ympärileikannut poikaansa. Siksi kuolema lähestyi Moosesta, mutta hänen vaimonsa puuttui asiaan.

        Naiset liittyvät Raamatussa usein lunastukseen. Sippora ymmärtää lunastusta.
        Kyseessä ei ole sattumanvarainen hyökkäys Mooseksen kimppuun. Mooses ei kuolettanut lihaa. Hän ei ympärileikannut poikaansa.

        Mutta Sippora tekee niin. Hän sanoi: "Olen vaimosi veren kautta."

        Kirjaimellisesti: "Sinä olet mieheni veren kautta." Sippora viittasi liittoon. Avioliittokin on veriliitto. Avioliitossa vaimosta tulee miehelle apu. "Ymmärrän, mihin sitouduin, kun solmin kanssasi avioliiton. Minun on oltava sinulle apu, ja tehtävä se, mihin sinä et pysty.
        Olen vierelläsi sinua auttamassa."

        Juuri niin hän toimi korostaakseen sitä, että lunastuksesta seuraa lihan kuolema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ole ihmisen juutalaisuudesta vaan uskosta. Jos otamme uskon kautta armon vastaan, olemme uudessa liitossa. Tuomio koskee siis niitä, jotka eivät ole liittosuhteessa Jumalaan. Kaikki kansat, pakanat tai ilman liittosuhdetta olevat juovat Jumalan vihan viiniä.
        Mukana väärässä uskonnossa olivat maan kuninkaat eli johtajat.
        "...ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa..."
        Sitten puhutaan kauppiaista, niistä, jotka hallitsevat kaupankäyntiä.
        "...ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta."

        He halusivat rikastua voidakseen toteuttaa lihansa himoja.
        Syynä oli epäjumalanpalvelus ja alamaisuus pahalle maailmanvallalle. Seurauksena on Jumalan tuomio. He valitsivat lihan mukaan, mistä on seurauksena kuolema.

        Tätä äänitettäessä Tooraa luetaan Toisesta Mooseksen kirjasta.
        Siellä Mooses tulee näyttämölle. Jumala sanoo hänelle: "Aion käyttää sinua. Saat tuoda juutalaiset Egyptistä luvattuun maahan." Juutalaisten pelastuminen Egyptistä on vertauskuva siitä, että me pelastumme synnistä Pääsiäiskaritsamme verellä ja pääsemme Jumalan valtakuntaan.
        Epäröityään Mooses suostuu. Mutta Mooses ei ympärileikkaa poikiaan. Ympärileikkaus puhuu lihan kuolemasta. Myös lunastus merkitsee lihalle kuolemaa.

        Moosekselle on annettu tehtäväksi lunastustyö. Ei ole sattumaa, että hänelle syntyy poika.
        Hänet pitäisi ympärileikata 8. päivänä, mutta Mooses ei tee niin.
        Silloin Jumala yrittää surmata Mooseksen, koska lunastus vaatisi lihan kuolemisen.

        Lihalle voidaan tarkoittaa ihmisen kehoa, hänen henkeään. Tai kyseessä voi olla lihallisen luonnon kuolema, joka syntyy ristin kaikkiriittävyydestä. Eli kyseessä on kuolema.
        Lunastukseen kuuluu aina kuolema, mutta Mooses ei ympärileikannut poikaansa. Siksi kuolema lähestyi Moosesta, mutta hänen vaimonsa puuttui asiaan.

        Naiset liittyvät Raamatussa usein lunastukseen. Sippora ymmärtää lunastusta.
        Kyseessä ei ole sattumanvarainen hyökkäys Mooseksen kimppuun. Mooses ei kuolettanut lihaa. Hän ei ympärileikannut poikaansa.

        Mutta Sippora tekee niin. Hän sanoi: "Olen vaimosi veren kautta."

        Kirjaimellisesti: "Sinä olet mieheni veren kautta." Sippora viittasi liittoon. Avioliittokin on veriliitto. Avioliitossa vaimosta tulee miehelle apu. "Ymmärrän, mihin sitouduin, kun solmin kanssasi avioliiton. Minun on oltava sinulle apu, ja tehtävä se, mihin sinä et pysty.
        Olen vierelläsi sinua auttamassa."

        Juuri niin hän toimi korostaakseen sitä, että lunastuksesta seuraa lihan kuolema.

        Ilm. 18:4: "Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: 'Lähtekää siitä ulos, te minun kansani..."

        Siinä kerrotaan tärkeä asia. Pois lähteminen eteenpäin pääsemiseksi on hepreaksi letset. Se on teologisesti merkittävä termi, koska heprean sanoista "lähteä ulos" saadaan sana exodus.

        Rabbien mukaan usein, kun Raamatussa esiintyy sana letset, asiayhteytenä on lunastus. Eli tässä halutaan sanoa, ettemme pääse lähtemään pois kokematta ensin lunastusta.

        Messias Jeshuan tarjoama lunastus vapauttaa lähtemään. Eli Sanassa esiintyy usein pieniä vihjeitä siitä, että vain Karitsan lunastuksen kautta ihminen pääsee pois Babylonista.
        Samoin vain pääsiäiskaritsan veren kautta juutalaiset pääsivät vapaaksi Egyptin orjuudesta.
        Näitä vertauskuvia toistetaan Sanassa useaan otteeseen, jotta ymmärtäisimme Jumalan totuutta paremmin. Näitä asioita ei huomaa ensimmäisellä lukukerralla vaan vasta silloin, kun luet niitä usein ja pyydät Pyhää Henkeä valaisemaan tekstiä.
        Syvällinen oppiminen ei ole helppoa, mutta jos etsimme sinnikkäästi, Jumala itse alkaa opettaa meitä.

        Jae 4: "Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: 'Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa."
        Siinä synnit liitetään vitsauksiin. Kohdan tarkoitus on opettaa, että syntielämästä seuraa
        Jumalan tuomio ja vitsaukset. "...ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi..."

        Jae 5: "Sillä hänen syntinsä ulottuvat taivaaseen asti..." Jumala reagoi tilanteeseen.
        Joka kerta, kun jokin ulottuu taivaaseen asti, Jumala reagoi, kuten jakeen jatkosta näkyy.

        "...ja Jumala on muistanut hänen rikoksensa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilm. 18:4: "Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: 'Lähtekää siitä ulos, te minun kansani..."

        Siinä kerrotaan tärkeä asia. Pois lähteminen eteenpäin pääsemiseksi on hepreaksi letset. Se on teologisesti merkittävä termi, koska heprean sanoista "lähteä ulos" saadaan sana exodus.

        Rabbien mukaan usein, kun Raamatussa esiintyy sana letset, asiayhteytenä on lunastus. Eli tässä halutaan sanoa, ettemme pääse lähtemään pois kokematta ensin lunastusta.

        Messias Jeshuan tarjoama lunastus vapauttaa lähtemään. Eli Sanassa esiintyy usein pieniä vihjeitä siitä, että vain Karitsan lunastuksen kautta ihminen pääsee pois Babylonista.
        Samoin vain pääsiäiskaritsan veren kautta juutalaiset pääsivät vapaaksi Egyptin orjuudesta.
        Näitä vertauskuvia toistetaan Sanassa useaan otteeseen, jotta ymmärtäisimme Jumalan totuutta paremmin. Näitä asioita ei huomaa ensimmäisellä lukukerralla vaan vasta silloin, kun luet niitä usein ja pyydät Pyhää Henkeä valaisemaan tekstiä.
        Syvällinen oppiminen ei ole helppoa, mutta jos etsimme sinnikkäästi, Jumala itse alkaa opettaa meitä.

        Jae 4: "Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: 'Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa."
        Siinä synnit liitetään vitsauksiin. Kohdan tarkoitus on opettaa, että syntielämästä seuraa
        Jumalan tuomio ja vitsaukset. "...ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi..."

        Jae 5: "Sillä hänen syntinsä ulottuvat taivaaseen asti..." Jumala reagoi tilanteeseen.
        Joka kerta, kun jokin ulottuu taivaaseen asti, Jumala reagoi, kuten jakeen jatkosta näkyy.

        "...ja Jumala on muistanut hänen rikoksensa."

        Aina, kun Jumala "muistaa" Sanassa jotain, hän aikoo tehdä jotain.

        Toisessa Mooseksen kirjassa on kohta, jossa kansa anoi Jumalaa toimimaan, mutta hän oli hiljaa. Vasta sitten, kun heprealaisten kätilöt osoittivat jumalanpelkonsa, Jumala muisti liittonsa ja alkoi pelastaa kansaansa Egyptistä. Tässä kohdassa synnit ulottuvat taivaaseen asti ja Jumala muistaa. Jae 5: "... ja Jumala on muistanut hänen rikoksensa.

        Kostakaa hänelle sen mukaan, kuin hän on tehnyt, ja antakaa hänelle kaksinkertaisesti hänen teoistansa..."
        VT:n mukaan Israel on maksanut synneistään kaksinkertaisesti. Jumala ei katso henkilöön. Myös pedolle kostetaan sen synnit kaksinkertaisesti. Jumala joko osoittaa suurta hyvyyttään tai suurta vihaansa.

        Babylon joutuu maksamaan teoistaan kaksinkertaisesti.

        "Niin paljon kuin hän on itselleen kunniaa ja hekumaa hankkinut, niin paljon antakaa hänelle vaivaa ja surua. Koska hän sanoo sydämessään: 'Minä istun kuningattarena..."

        Sana "kuningatar" kertoo tässä paljon. Miksi siinä sanotaan, että hän istuu kuningattarena? Se tarkoittaa: "Istun valtaistuimella kuningattarena."

        Kohdassa puhutaan Israelista. Se on tarkoitettu kaikille Israeliin kuuluville, eli Jumalan valtakuntaan kuuluville, olitpa juutalainen tai et. Valtakuntaan kuuluvat ymmärtävät Sanaa.

        Sanoilla "sapatti" ja "kuningatar" on yhteys. Joka perjantai-iltana sapattia vastaanotettaessa synagogissa sapattia kutsutaan kuningattareksi.
        Tämä johtuu siitä, että sapatti kuuluu Jumalan valtakuntaan. Ideana on, että sapatti on välttämätön Jumalan valtakunnalle niin kuin kuningaskin on.

        Mutta tässä mainittu kuningatar ei odota Kuningasta. Hän sanoo jakeessa 7:

        'Minä istun kuningattarena enkä ole leski enkä ole surua näkevä'..."
        Hänestä ei tule leskeä, koska hän ei ole kenenkään vallan alainen. Kuningasta ei ole. Hän on erillään. Lisäksi hänellä on väärä uskomus: "...enkä ole leski enkä ole surua näkevä'..."
        Hän luulee, ettei hänen valtakautensa lopu lainkaan. Tunnemme sanonnan: "Syökää, juokaa ja iloitkaa, koska huomenna kuolemme."

        Maallistuneimmatkin ihmiset tietävät, että elämä päättyy joskus. Mutta Babylon on uskonut sielunvihollisen harhan. Vihollinen luulee voittavansa Jumalan ja pysyvänsä ikuisesti vallassa. Siksi Babylon luulee, ettei se jää leskeksi eli että sen hallintavalta ei lopu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina, kun Jumala "muistaa" Sanassa jotain, hän aikoo tehdä jotain.

        Toisessa Mooseksen kirjassa on kohta, jossa kansa anoi Jumalaa toimimaan, mutta hän oli hiljaa. Vasta sitten, kun heprealaisten kätilöt osoittivat jumalanpelkonsa, Jumala muisti liittonsa ja alkoi pelastaa kansaansa Egyptistä. Tässä kohdassa synnit ulottuvat taivaaseen asti ja Jumala muistaa. Jae 5: "... ja Jumala on muistanut hänen rikoksensa.

        Kostakaa hänelle sen mukaan, kuin hän on tehnyt, ja antakaa hänelle kaksinkertaisesti hänen teoistansa..."
        VT:n mukaan Israel on maksanut synneistään kaksinkertaisesti. Jumala ei katso henkilöön. Myös pedolle kostetaan sen synnit kaksinkertaisesti. Jumala joko osoittaa suurta hyvyyttään tai suurta vihaansa.

        Babylon joutuu maksamaan teoistaan kaksinkertaisesti.

        "Niin paljon kuin hän on itselleen kunniaa ja hekumaa hankkinut, niin paljon antakaa hänelle vaivaa ja surua. Koska hän sanoo sydämessään: 'Minä istun kuningattarena..."

        Sana "kuningatar" kertoo tässä paljon. Miksi siinä sanotaan, että hän istuu kuningattarena? Se tarkoittaa: "Istun valtaistuimella kuningattarena."

        Kohdassa puhutaan Israelista. Se on tarkoitettu kaikille Israeliin kuuluville, eli Jumalan valtakuntaan kuuluville, olitpa juutalainen tai et. Valtakuntaan kuuluvat ymmärtävät Sanaa.

        Sanoilla "sapatti" ja "kuningatar" on yhteys. Joka perjantai-iltana sapattia vastaanotettaessa synagogissa sapattia kutsutaan kuningattareksi.
        Tämä johtuu siitä, että sapatti kuuluu Jumalan valtakuntaan. Ideana on, että sapatti on välttämätön Jumalan valtakunnalle niin kuin kuningaskin on.

        Mutta tässä mainittu kuningatar ei odota Kuningasta. Hän sanoo jakeessa 7:

        'Minä istun kuningattarena enkä ole leski enkä ole surua näkevä'..."
        Hänestä ei tule leskeä, koska hän ei ole kenenkään vallan alainen. Kuningasta ei ole. Hän on erillään. Lisäksi hänellä on väärä uskomus: "...enkä ole leski enkä ole surua näkevä'..."
        Hän luulee, ettei hänen valtakautensa lopu lainkaan. Tunnemme sanonnan: "Syökää, juokaa ja iloitkaa, koska huomenna kuolemme."

        Maallistuneimmatkin ihmiset tietävät, että elämä päättyy joskus. Mutta Babylon on uskonut sielunvihollisen harhan. Vihollinen luulee voittavansa Jumalan ja pysyvänsä ikuisesti vallassa. Siksi Babylon luulee, ettei se jää leskeksi eli että sen hallintavalta ei lopu.

        Ilm 18 säkeessä 8: -
        "...sentähden hänen vitsauksensa tulevat yhtenä päivänä: kuolema ja suru ja nälkä, ja hän joutuu tulessa poltettavaksi, sillä väkevä on Herra Jumala, joka on hänet tuominnut."
        Jälleen huomaamme, että Jumala on suurempi. Hänen tuomionsa saapuu.
        Tässä sanotaan, että Jumalan tuomio saapuu yhtenä päivänä eli nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilm 18 säkeessä 8: -
        "...sentähden hänen vitsauksensa tulevat yhtenä päivänä: kuolema ja suru ja nälkä, ja hän joutuu tulessa poltettavaksi, sillä väkevä on Herra Jumala, joka on hänet tuominnut."
        Jälleen huomaamme, että Jumala on suurempi. Hänen tuomionsa saapuu.
        Tässä sanotaan, että Jumalan tuomio saapuu yhtenä päivänä eli nopeasti.

        Jumalan voima on räjähtävän suuri.

        Babylonin maailmanvalta pitää itseään niin voimakkaana ja rikkaana, ettei loppua ole näkyvissä. Mutta kuningasten Kuningas ja herrain Herra tuhoaa sen silmänräpäyksessä. Kyseessä on tapahtuma, johon he eivät uskoneet.

        Mutta Jumala kykenee sen tekemään. "...sillä väkevä on Herra Jumala, joka on hänet tuominnut." "Ja maanpiirin kuninkaat... itkevät ja parkuvat häntä..."

        Syynä on se, että kaikki himonsa he olivat toteuttaneet hänen kauttaan. He olivat luulleet, ettei Babylonille tulisi loppua ollenkaan. He uskoivat voivansa jatkaa himojensa tyydyttämistä. Mutta pitää huomata, että lihan himojen tyydyttäminen on aina väliaikaista. Elämme hetkessä emmekä käsitä lopun jo siintävän.
        Ilm. 18 puhuu siitä, että loppu on lähellä. Säkeessä' 9: "Ja maanpiirin kuninkaat, jotka hänen kanssansa ovat haureutta harjoittaneet ja hekumallisesti eläneet, itkevät ja parkuvat häntä, kun näkevät hänen palonsa savun..."

        Pyhä Henki on innoittanut Johannesta käyttämään tässä profetiassa sanontoja Vanhasta testamentista, jotta ymmärtäisimme asian paremmin.
        Säkeessäa 10 puhutaan loitolla seisomisesta. Samoin tehtiin myös Siinain vuorella. Heti sen jälkeen, kun Jumala oli antanut kymmenen käskyä, hän alkoi toimia, mutta Israelia pelotti. Kansa seisoi loitolla, koska se ei ollut valmis eikä ymmärtänyt Jumalan aikeita.

        He kapinoivat niitä vastaan.

        Ilm. 18:10: "...he seisoivat loitolla..." koska heitä pelotti.
        Maan kuninkaat kyllä ymmärsivät mutta he eivät olleet valmiita. He näkivät kyllä tuomion saapuvan.
        "...he seisovat loitolla kauhistuen hänen vaivaansa ja sanovat: 'Voi, voi sinua, Babylon, sinä suuri kaupunki, sinä vahva kaupunki, sillä sinun tuomiosi tuli yhdessä hetkessä!"

        Tuomio tulee nopeasti.


    • Babylon= sillä on useampi merkitys, kuten näemme raamatusta.

    • Anonyymi

      Raabbiinista näköalaa.

      Ilm. 13:1:

      "Minä seisoin meren hiekalla ja näin pedon nousevan merestä; sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua..." Myös Ilm. 12:ssa oli seitsenpäinen peto. Siitä kerrotaan myös Ilm. 17:ssä.
      Seitsemän päätä tarkoittaa seitsemää eri maailmanvaltaa, jotka nousevat eri aikoina.

      Käymme ne nyt läpi. Ne ovat Egypti, Assyria, Babylon, Meedo-Persia, Kreikka, Rooma - sekä viimeinen tai viimeiseltä näyttävä maailmanvalta.
      Seitsemäs Danielin näkökulmasta nähtynä on kaikkein ainutlaatuisin. Sitä on vaikein ymmärtää. Se oli Danielista kauhistuttavin. Tässä puhutaan myös 10 sarvesta.
      Näemme luvussa 17, että nämä 10 kuningaskuntaa yhdistyvät maailmanvallaksi. Kruunut tarkoittavat sitä, että kyse on kuningaskunnista.
      Ilm. 13:1: -
      "... ja sen [maailmanvallan] päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä." Tämä maailmanvalta hallitsee Jumalaa pilkaten. Kaikki nämä maailmanvallat, niin Egypti, Assyria kuin muutkin, vastustivat Jumalaa. Kaikki nämä maailmanvallat, Egypti, Assyria, Babylon, Kreikka ja muut, vainosivat juutalaisia.
      Ne kaikki halusivat heittää juutalaiset ulos Israelista, koska sielunvihollinen vaikuttaa niiden kautta. Vihollinen tuntee Jumalan Sanan ja kapinoi sitä vastaan.
      Pedon päissä on pilkkaavia nimiä. Kaikki nämä valtakunnat, Egypti, Assyria jne. pilkkaavat Jumalaa.
      Ilm. 13:2:
      "Ja peto, jonka minä näin, oli leopardin näköinen, ja sen jalat ikäänkuin karhun, ja sen kita niinkuin leijonan kita."
      Olemme jo oppineet, että Johannes lainaa Ilmestyskirjassa VT:n kohtia. Johannes puhuu tässä leopardista, karhusta ja leijonasta. Daniel mainitsee samat eläimet päinvastaisessa järjestyksessä, koska hän näki tulevaisuudessa Babylonian, Meedo-Persian ja Kreikan. Johannes kuvaa ne päinvastaisessa järjestyksessä, koska hän katseli menneisyyteen. Nämä termit ovat tärkeitä, jotta ymmärrämme, että Johannes kirjoittaa samoista asioista kuin Daniel esim. luvussa 7.
      Ilm. 13:2:
      "Ja lohikäärme antoi sille [pedolle] voimansa - ja valtaistuimensa ja suuren vallan." Eli tässä tahdotaan sanoa, että kaikki nämä valtakunnat, etenkin viimeinen, ovat lähtöisin vihollisesta. Vihollinen ilmentää itseään lopun aikoina kaikkein voimakkaimmin. Se tekee ihmeitä ja merkkejä eksyttääkseen ihmisiä.
      Se ilmestyy lopun aikoina tavalla, jolla hän ei ollut ilmestynyt Egyptissä, Assyriassa, Babyloniassa jne.

      Jakeessa 3 Johannes vastaanottaa edelleen näkyä: "Ja minä näin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun..." Kuolinhaavan saanut pää on päistä seitsemäs. Danielin luvusta 8 käy ilmi, että toinen valtakunta on oleva yliluonnollinen. Jos joku paranee kuolettavasta haavasta, tapahtuma muistuttaa
      ylösnousemusta. Siitä saadaan valheellinen vaikutelma. Näemme pian, että myös **]]] antikristus antaa valheellisen vaikutelman. Se menee kaikkeinpyhimpään kuten Messiaskin. Se julistaa itsensä jumalaksi, kuten Messias on Jumala.
      Tässä luvussa korostetaan sitä, että viimeinen maailmanvalta on peräisin vihollisesta.

      * [tulee mieleeni meidän antisemitisminen opetus ja oppi, joka puhuu kaikkein pyhimmästä Jumalan sanan yläpuolelta ja julistautuu olevansa jumala, esim. vauvavalelun uskonto kotimaassamme] on hapattanut Siionin.

      • Anonyymi

        Ilm. 13:3: -

        "Ja minä näin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui. Ja koko maa seurasi ihmetellen petoa." Pedon yliluonnollinen voima
        eksyttää ihmiset. Jumala puhuu samoin muualla Uudessa testamentissa: Lopun aikoina "Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen... niin että, jos mahdollista, valitutkin eksyvät." Vain ne, jotka ovat liittosuhteessa Jumalaan ja seuraavat totuutta, eivät eksy.

        Ilm. 13:4: - "Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: 'Kuka on pedon vertainen...'" Ihmiset näkevät siis jotain yliluonnollista. He luulevat, että kaikki yliluonnollinen on peräisin Jumalasta. Niin ei ole.
        Olemme jo nähneet, että taivaassa syntyy sota. Kyseessä on yliluonnollinen, hengellinen sota.
        Koska Jumala sai voiton vihollisesta, se heitettiin maan päälle. On myös niitä, jotka eivät tunne Jumalan Sanaa.

        Kohta näemme, mitä kaikkea peto tekee. Ne, jotka eivät tunne Sanaa eivätkä tiedä, mitä siellä sanotaan, vihollinen eksyttää helposti. Se johtaa heidät harhaan ja syyttää heitä. Lopulta se saa Jumalan vihan lankeamaan heidän ylleen. Vihollinen tietää joutuvansa tappiolle. Siksi se haluaa surmata ja tuhota mahdollisimman monta.
        Sellainen on sen luonto. Se iloitsee muiden kärsimyksestä.
        Eräs teologi kertoi seuraavaa. Sielunvihollinen tietää, kuka Messias on ja miksi hänet lähetettiin maailmaan. Miksi se silloin osallistui Messiaan surmaamiseen?
        Miksi se meni Juudakseen? Miksi se toimi, niin kuin toimi?

        Messiashan sai ristillä voiton ja osti meille lunastuksen. Siksi, että vihollinen haluaa kiihkeästi aiheuttaa kärsimystä. Se ei voinut hillitä itseään, koska sitä poltti halu saada Messias kärsimään. Se toimi niin, vaikka se merkitsi sille tappiota.
        Uskovankin elämässä voi monesti käydä niin, että vaikka tietää jonkin asian olevan väärin, lihallinen luonto haluaa sitä niin kiihkeästi, että ihminen lankeaa. Vihollisen eksyttää sen oma kiihko tehdä, kuten se haluaa. Se on koukussa kärsimyksen aiheuttamiseen toisille.
        Ilm. 13:4: -
        Koko maailma kumarsi lohikäärmettä, jolle peto oli antanut vallan. He "kumarsivat petoa sanoen: 'Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"
        Danielin luvussa 8 puhutaan pedosta, jota sanotaan kauriiksi. Ihmiset tuntevat itsensä avuttomiksi. Miten yliluonnollista olentoa vastaan voi taistella? Mutta meidän puolellamme on herrojen Herra ja kuningasten Kuningas. Taistelumme ei ole lihaa ja verta vastaan, ja käytössämme ovat hengelliset aseet. Niillä kykenemme Ef. 6:n mukaan sammuttamaan sielunvihollisen palavat nuolet. Jumalan totuus ja voitelu tuovat meille voiton.
        Fyysinen kärsimyskään ei merkitse tappiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilm. 13:3: -

        "Ja minä näin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui. Ja koko maa seurasi ihmetellen petoa." Pedon yliluonnollinen voima
        eksyttää ihmiset. Jumala puhuu samoin muualla Uudessa testamentissa: Lopun aikoina "Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen... niin että, jos mahdollista, valitutkin eksyvät." Vain ne, jotka ovat liittosuhteessa Jumalaan ja seuraavat totuutta, eivät eksy.

        Ilm. 13:4: - "Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: 'Kuka on pedon vertainen...'" Ihmiset näkevät siis jotain yliluonnollista. He luulevat, että kaikki yliluonnollinen on peräisin Jumalasta. Niin ei ole.
        Olemme jo nähneet, että taivaassa syntyy sota. Kyseessä on yliluonnollinen, hengellinen sota.
        Koska Jumala sai voiton vihollisesta, se heitettiin maan päälle. On myös niitä, jotka eivät tunne Jumalan Sanaa.

        Kohta näemme, mitä kaikkea peto tekee. Ne, jotka eivät tunne Sanaa eivätkä tiedä, mitä siellä sanotaan, vihollinen eksyttää helposti. Se johtaa heidät harhaan ja syyttää heitä. Lopulta se saa Jumalan vihan lankeamaan heidän ylleen. Vihollinen tietää joutuvansa tappiolle. Siksi se haluaa surmata ja tuhota mahdollisimman monta.
        Sellainen on sen luonto. Se iloitsee muiden kärsimyksestä.
        Eräs teologi kertoi seuraavaa. Sielunvihollinen tietää, kuka Messias on ja miksi hänet lähetettiin maailmaan. Miksi se silloin osallistui Messiaan surmaamiseen?
        Miksi se meni Juudakseen? Miksi se toimi, niin kuin toimi?

        Messiashan sai ristillä voiton ja osti meille lunastuksen. Siksi, että vihollinen haluaa kiihkeästi aiheuttaa kärsimystä. Se ei voinut hillitä itseään, koska sitä poltti halu saada Messias kärsimään. Se toimi niin, vaikka se merkitsi sille tappiota.
        Uskovankin elämässä voi monesti käydä niin, että vaikka tietää jonkin asian olevan väärin, lihallinen luonto haluaa sitä niin kiihkeästi, että ihminen lankeaa. Vihollisen eksyttää sen oma kiihko tehdä, kuten se haluaa. Se on koukussa kärsimyksen aiheuttamiseen toisille.
        Ilm. 13:4: -
        Koko maailma kumarsi lohikäärmettä, jolle peto oli antanut vallan. He "kumarsivat petoa sanoen: 'Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"
        Danielin luvussa 8 puhutaan pedosta, jota sanotaan kauriiksi. Ihmiset tuntevat itsensä avuttomiksi. Miten yliluonnollista olentoa vastaan voi taistella? Mutta meidän puolellamme on herrojen Herra ja kuningasten Kuningas. Taistelumme ei ole lihaa ja verta vastaan, ja käytössämme ovat hengelliset aseet. Niillä kykenemme Ef. 6:n mukaan sammuttamaan sielunvihollisen palavat nuolet. Jumalan totuus ja voitelu tuovat meille voiton.
        Fyysinen kärsimyskään ei merkitse tappiota.

        Ilm. 13:5: "Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita, ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta."
        42 kuukaudella viitataan jälleen Danielin 70. vuosiviikkoon, joka koostuu kahdesta 42 kk:n eli 3,5 vuoden jaksosta. Niin kauan peto pilkkaa Jumalaa.
        Ilm. 13:6: "Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat." "Taivaassa asuvilla" tarkoitetaan niitä, jotka ovat sitoutuneita Jumalan valtakuntaan. Jumalan nimen pilkkaamisella tarkoitetaan Jumalan luonteen pilkkaamista. Meidän tulisi pyrkiä omistamaan Jumalan luonne itsellemme, jotta sen piirteet näkyisivät elämässämme. Sitä sielunvihollinen ei halua.
        Tässä kohdassa puhutaan ensimmäisestä 42 kk:n jaksosta.
        Silloin vainotaan uskovia. Jakeen 7 avulla voidaan ymmärtää koko luku. Jae 7: "Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan..." eli Messiaan seuraajia vastaan. "Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät..." Meidät surmataan, mutta se ei ole ongelma. Messiaskin sanoo, että joitakin meistä surmataan. Mutta hiuskarvakaan ei päästämme katoa. Ehkä menetämme henkemme, mutta kyseessä ei ole tappio, koska liha ja veri eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        Ykkösprioriteettimme ei ole kehon vaan sielun hyvinvointi. Vaikka sielunvihollinen surmaisi kehomme, se ei voi vahingoittaa tulevaisuuttamme uudessa kehossa, jonka Messiaan verellä lunastetut saavat. Peto siis voittaa meidät.
        "...ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot." Peto saa hallintaansa koko maailman. Peto pääsee valtaan maailmassa vallitsevan epävakauden vuoksi. Jeesus sanoo samoin esimerkiksi Matt. 24:ssä. Messias on Öljymäellä puhumassa lopun ajoista.
        On oleva sotia, ruttotauteja ja nälänhätää. Näiden vaikeuksien pitää tulla. Jakeesta 9 alkaen Messias puhuu opetuslasten ja uskovien vainoista. Vainon loppuaikana tapahtuu tiettyjä asioita. Loppu ei tule, ennen kuin evankeliumi julistetaan kaikille kansoille. Danielin 70. vuosiviikon jälkipuoliskolla vainotaan Israelia. Johanneksen kuvaamat tapahtumat Ilm. 13:ssa vastaavat läheisesti Jeesuksen opetusta Matt. 24:ssä,
        Mark.13:ssa ja Luuk. 21:ssä. Johannes ei saanut eri ilmoitusta kuin Jeesus.
        Asiat vain kerrotaan eri järjestyksessä, jotta ymmärtäisimme ne selvemmin ja tarkemmin.


    • Anonyymi

      Ilmestyskirjassa toistetaan ilmaisua "maan päällä asuvat".
      Ilmaisu ei liity heidän sijaintiinsa vaan siihen, kenelle he ovat uskollisia. He ovat sitoutuneita tähän maailmaan.
      "Taivaassa asuvat" elävät myös maan päällä, mutta he kuuluvat Jumalan valtakuntaan. Maailmanmieliset, syntiluonnon ja maailman normien mukaan elävät eivät ole Jumalalle kuuliaisia vaan palvovat petoa. Peto kertoo heille sen, mitä he haluavat kuulla.

      Peto tuo maan päälle lyhyen turvan ja vaurauden jakson. Se antaa ihmisten tehdä jonkin aikaa sitä, mikä heidän omissa silmissään on oikein. Maailmalle a Israelilla antamiensa valesiunausten jälkeen peto paljastaa todellisen luonteensa ja tavoitteensa. Maailmanvaltaa johtaa siis itse sielunvihollinen.

      Entä taistelu, jossa se heitettiin ulos taivaasta?
      Jesaja sanoo, että vihollinen tahtoi korottaa oman valtaistuimensa Jumalan yläpuolelle. Se tahtoi olla ykkönen. Se tahtoi tulla palvotuksi. Sielunvihollinen oli alun perin Jumalaa palvovien enkelten johtaja. Se ryhtyi kapinaan, koska se halusi olla itse palvonnan kohde. Peto aikoo johtaa harhaan maailman sekä "maan päällä asuvat" eli maailmanmieliset.
      Ilm. 13:8:
      "Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta."
      Siinä puhutaan niistä, joilla ei ole henkilökohtaista suhdetta Karitsaan, Messias Jeshuaan. Messiaan veri ei ole saanut heitä uudestisynnyttää. Jos joku on Kristuksessa, hän on uusi luomus. Hänellä on myös uusi, lunastettu mieli.

      Meillä tulisi olla Messiaan mieli.
      Kun nämä asiat alkavat tapahtua, ymmärrämme, kenestä on kyse ja millainen vihollinen on. Käsitämme sen petolliset menetelmät emmekä palvo sitä. Nimemme ovat Karitsan elämän kirjassa.

      Ilm. 13:9:
      "Jos kenellä on korva, hän kuulkoon."
      Ilmestyskirjassa käytetään eri tyylikeinoja välittämään meille totuutta. Eikö tämä kuulostakin tutulta: "Jos kenellä on korva, hän kuulkoon?"
      Niin sanottiin Vähä-Aasian seitsemälle seurakunnalle.

      Tutkimme niitä Ilm. 2-3:ssa. Sanoma jokaiselle seurakunnalle päättyi sanoihin: "Jolla on korva, se kuulkoon."
      Käyttämällä samaa ilmaisua Johannes tahtoo sanoa, että tutkimamme kohta koskee uskovia, heitä, jotka on kutsuttu ulos maailmasta. Sitä sana "seurakunta", kreikaksi ekklesia, tarkoittaa. Meidät on kutsuttu ulos tästä maailmasta taivaan valtakuntaan. Kuulumme Jumalan valtakuntaan jo nyt ja elämme täällä väliaikaisesti. Olemme täällä muukalaisia.

      Ilm. 13:9: "Jos kenellä on korva, hän kuulkoon." Siinä tahdotaan sanoa: "Puhun nyt seurakunnalle." "Jos kuka vankeuteen vie, niin hän itse vankeuteen joutuu; jos kuka miekalla tappaa, hänet pitää miekalla tapettaman. Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko."

      Jae on tärkeä. Pysähdytään siihen.

      • Anonyymi

        Olemme jo nähneet Ilm. 12:sta, että Israel joutuu pakenemaan erämaahan. Miksi näin? Asia liittyy niihin juutalaisiin, jotka eivät ole ottaneet Jeshuaa vastaan.
        "Ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio." Ilman uskoa kuolevien osa on kauhea. He joutuvat ikuiseen kadotukseen.
        Jumala elättää Israelia erämaassa saattaakseen heidät uskoon. Niin hän ei kuitenkaan sano uskoville.

        Meidän ei ole tarkoitus joutua vangiksi eikä taistella miekalla. Meidän on tarkoitus pysyä vahvoina pystyssä. Ei ole väliä, mitä vihollinen tekee kehollemme tai mitä aineellista hän meiltä ryöstää. Emme kumarra emmekä tunnusta ketään muuta kuin Jeshua Messiaan Herraksi ja Kuninkaaksi. Tässä tarkoitetaan sitä, ettei meidän tarvitse paeta.
        Meidän ei tarvitse taistella lihaa eikä verta vastaan vaan kestää. Jae 10 jatkuu: "Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko." Pyhien usko tarkoittaa pyhitettyjen uskoa.
        Meidät on pyhitetty ja erotettu jopa kuolemaan uskomme tähden.
        Matt. 24:9-14:ssä puhutaan niistä, joita vainotaan Messiaan nimen tähden. Siinä ei puhuta vain toisen temppelin tuhosta vuonna 70 vaan myös lopun ajoista.

        Vaikka olemmekin jo maininneet antikristuksen, olemme puhuneet vasta pedosta. Peto on maailmanvalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemme jo nähneet Ilm. 12:sta, että Israel joutuu pakenemaan erämaahan. Miksi näin? Asia liittyy niihin juutalaisiin, jotka eivät ole ottaneet Jeshuaa vastaan.
        "Ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio." Ilman uskoa kuolevien osa on kauhea. He joutuvat ikuiseen kadotukseen.
        Jumala elättää Israelia erämaassa saattaakseen heidät uskoon. Niin hän ei kuitenkaan sano uskoville.

        Meidän ei ole tarkoitus joutua vangiksi eikä taistella miekalla. Meidän on tarkoitus pysyä vahvoina pystyssä. Ei ole väliä, mitä vihollinen tekee kehollemme tai mitä aineellista hän meiltä ryöstää. Emme kumarra emmekä tunnusta ketään muuta kuin Jeshua Messiaan Herraksi ja Kuninkaaksi. Tässä tarkoitetaan sitä, ettei meidän tarvitse paeta.
        Meidän ei tarvitse taistella lihaa eikä verta vastaan vaan kestää. Jae 10 jatkuu: "Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko." Pyhien usko tarkoittaa pyhitettyjen uskoa.
        Meidät on pyhitetty ja erotettu jopa kuolemaan uskomme tähden.
        Matt. 24:9-14:ssä puhutaan niistä, joita vainotaan Messiaan nimen tähden. Siinä ei puhuta vain toisen temppelin tuhosta vuonna 70 vaan myös lopun ajoista.

        Vaikka olemmekin jo maininneet antikristuksen, olemme puhuneet vasta pedosta. Peto on maailmanvalta.

        Antikristuksen luonteeseen on jo viitattu. Se on sama kuin hänen valtakuntansa luonne. Jakeessa 11 Johannes vastaanottaa edelleen näkyä: "Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta..." Merellä tarkoitetaan epävakautta, epäjärjestyksen tilaa ja kaaosta.

        Siitä Messias puhuu Matt. 24:6-8:ssa.
        Sodat, sanomat sodista ja ruttotaudit aiheuttavat kaaosta, poliittista epävakautta ja talouden sortumista. Ihmisistä tulee epätoivoisia. Ihmiset etsivät apua hallituksilta mutta eivät sitä saa. Yhtäkkiä syntyy uusi hallintovalta, joka kattaa koko maailman. Se tuo tullessaan lyhytaikaista vakautta. Se mahdollistaa antikristuksen nousun.

        Siitä jae 11 kertoo: -

        "Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet..." Siinä puhutaan antikristuksesta. Se nousee tämän maailmanvallan keskeltä sitä johtamaan. Pahan maailmanvallan aikaansaama vakaus nostaa antikristuksen valtaan. Hän nousee johtoasemaan.
        "...ja sillä oli kaksi sarvea niin kuin karitsan sarvet, ja se puhui niin kuin lohikäärme." Antikristus ei puhu Jumalan vaan lohikäärmeen eli sielunvihollisen sanoja. "Ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen nähden..."

        Siinä tarkoitetaan, että antikristus hallitsee tätä maailmanvaltaa. "Ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen nähden ja saattaa maan ja siinä asuvaiset kumartamaan ensimmäistä petoa sitä, jonka kuolinhaava parani."

        Pedon kuolinhaavasta puhutaan jo toista kertaa. Siinä puhutaan maailmanvallasta, jonka luultiin täysin tuhoutuneen. Kuitenkin se nousee taas esiin. Se on tuhoisa ja paha maailmanvalta. Maailma ei sitä tahtonut, mutta se nousee taas valtaan.
        Maailma hämmästyy ja tuntee itsensä avuttomaksi. Maailma järkyttyy sen yliluonnollisesta voimasta. Ihmiset suostuvat sen valtaan ja palvovat sitä. Puhuimme aluksi palvonnan merkityksestä: Jumalan oikeasta palvonnasta ja vihollisen väärästä. Välimaastoa ei ole.

        Jos elät tämän ajan loppuun asti, huomaat, ettei välimaastoa ole. Palvot joko Karitsaa tai valekaritsaa eli antikristusta. Jos et palvo antikristusta, sinut surmataan.
        On siis tärkeä ymmärtää palvonnan suunnaton merkitys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe