Olen yhteiskunnalle pelkkä kuluerä

Anonyymi-ap

Tässä kun on ollu työttömänä nyt vuoden verran niin rupesin miettimään omia kulutustottumuksiani ja suhdetta valtion talouteen.

Olen vain ja ainoastaan kuluerä. Ainoat yritykset joissa asioin ovat S-ryhmän s-market ja prisma sekä K-ryhmän lähikaupasta saatan hakea tyyliin ruokakerman jos on unohtunu ostaa.

Muuten menee rahaa Telialle puhelinlaskun muodossa ja tietty kotivakuutus ja sähkö.

Mutta noin niinkun koronan aikana kun puhuttiin että ihmiset pitää saada kuluttamaan ja käyttämään palveluita niin en käytä oikeastaan mitään.

En käy ravintoloissa, baareissa, kahviloissa, elokuvissa, erikoisliikkeissä enkä missään tapahtumissa. HSL lipun ostan sillon tällön jos käyn keskustassa.

Kyseinen asia on mielenkiintoinen koska ei minulla mitään boikottia ole käynnissä. Nykyään ei vaan hinta vastaa enää laatua ainakaan Suomessa.

Siihen kun lisää sinkkuna olon niin mihin sitä rahaa edes pitäisi käyttää?

Mihin muut käytätte?

23

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Osta osta osta heti

• Anonyymi

Ei ei kannata ostaa mitään ja jos ostat niin osta suomalaista. Toi että pitää kuluttaa paljon, niin on vain poliitikkojen ja kauppiaiden höpinää. Kauppiaille ei vastavuoroisuus merkkaa mitään. Jos me viedään kauppiaalle rahaa, niin on turha odottaa että kauppias ostaisi meidän valmistamisia tuotteita. Ei osta, vaan tilaa kaiken kiinasta. Sama juttu esim. Hotelleissa. Ennen oli huoneessa vastassa saloran televisio, finlayssonin pyyhkeet kylpyhuoneessa ja aamukahvit juotiin arabian astioista. Ei nykyään enää näin. Kaikki tilataan kiinasta. Ite en matkaile enää ollenkaan kotimaassa. Jos ne kiinalaiset on niin ihania, niin hakekaa ne asiakkaatkin sieltä. Ja irvokkainta on se että noi finlaussonin pyyhkeet tehdään turkissa. Siis kaikkein pahin vihollinen tekee meidän pyyhkeet. Pitäs oikeen ehdottaa että laittaa uutuus mallistoon erdoganin kuvan.

• Anonyymi

Samoin, saan valtiolta ja käytän rahaa maksullisiin naisiin ja ruokaan. Valtio maksaa asumisen.

• Anonyymi

Jos omaa arkea mietin niin laskut on
      Asumiskulut, kotivakuutus, netti/puhelin (16.90e)

Tämän lisäksi kuukaudessa ravintoloihin ja kahviloihin menee noin 500-800e. Ruokakauppaan n. 500-600e. En käytä alkoholia. Uimahalliin muutama euro. Lemmikkiin n.200e. Tänään meni taksiin 70e mutta harvoin käytän taksia. Yksityislääkäriin meni 168e.

Olen ihan tietoisesti pyrkinyt mahdollisimman simppeliin elämään ettei ole vaikkapa laskuja kuin ihan pakolliset. Se lisää tyytyväisyyttä. Osakesijottaminen on mukava harrastus, samoin hyväntekeväisyys.

• Anonyymi

500-800€ kuukaudessa kahviloihin ja ravintoloihin?? Hurjaa, mihin joillain on varaa.. Itselle tekee tiukkaa käydä kerran kuukaudessa syömässä ja kahvilla ystävien kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

500-800€ kuukaudessa kahviloihin ja ravintoloihin?? Hurjaa, mihin joillain on varaa.. Itselle tekee tiukkaa käydä kerran kuukaudessa syömässä ja kahvilla ystävien kanssa.

Keskituloiselle kolahtaa tilille noin 2500e kuukaudessa. Kannattaa mennä töihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keskituloiselle kolahtaa tilille noin 2500e kuukaudessa. Kannattaa mennä töihin.

Niin kannattaa ja töissä olen ollutkin ihan teini-iästä lähtien myös opiskelujen ohella. Omalle tilille kolahtaa kuukausittain itseasiassa enemmän kuin 2500€, mutta ei kyllä silti riitä siitä käyttää ravintoloihin 800€, tuskin riittää kovin monella muullakaan asumiskustannukset, lasten kulut yms huomioiden. Toki paljon on kiinni siitä, mihin kukakin rahansa käyttää. Jollei meillä esim harrastettaisi eikä olisi autoa, niin kyllähän sitä vapautuisi rahaa vaikka ravintolassa käymisiin, mutta valintakysymyksiä nämä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin kannattaa ja töissä olen ollutkin ihan teini-iästä lähtien myös opiskelujen ohella. Omalle tilille kolahtaa kuukausittain itseasiassa enemmän kuin 2500€, mutta ei kyllä silti riitä siitä käyttää ravintoloihin 800€, tuskin riittää kovin monella muullakaan asumiskustannukset, lasten kulut yms huomioiden. Toki paljon on kiinni siitä, mihin kukakin rahansa käyttää. Jollei meillä esim harrastettaisi eikä olisi autoa, niin kyllähän sitä vapautuisi rahaa vaikka ravintolassa käymisiin, mutta valintakysymyksiä nämä.

Miksi teillä on kalliita harrastuksia ja auto? Omat asumiskuluni 1158e niin jää vielä 1800e syömiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi teillä on kalliita harrastuksia ja auto? Omat asumiskuluni 1158e niin jää vielä 1800e syömiseen.

Kuka hullu laittaa laittaa 1800 euroa syömiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka hullu laittaa laittaa 1800 euroa syömiseen.

Ei voikaan pistää niin voi vaikka elääki

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koska lapsi on urheilullisesti lahjakas ja hän rakastaa lajiaan. Haluan vanhempana mahdollistaa lapselle unelmiensa tavoittelun ja tukea aktiivista elämäntapaa. Autoa taas tarvitaan, koska julkisten kulkuvälineiden varassa elämästä tulisi todella hankalaa. Asumme alueella, josta kulkee harvoin julkisia, joten oma auto on välttämätön. Kaikki eivät asu kehäkolmosen sisäpuolella 😊

Valintojahan kaikki on. Meillä on nyt valittu näin ja tingin vain sitten omista menoistani.

• Anonyymi

Ei Suomessa kyllä kannata mitään töitä tehdä. Sosialisti jakaa kerätyt rahat maailmalla esittäessään omaa kalsari showta. Olet onnellinen ihminen ettei sinun ole tarvinnut tuottaa vääriin kohteisiin rahaa vaan olet saanut sitä. Bojot sulle.
      Mä itse lopetan työnteon ja asetun kuten sinäkin.
      Ei elämä tarvitse olla repimistä vassareille. Alan ottamaan rennosti vaan.

• Anonyymi

Meneehän tuota rahaa kaikenlaiseen vaikka sitä paljoa ei ole näin tehdastyöntekijänä.

Loppujen lopuksi hengailu-tyttöystävälle ei tarvi paljoa tarvi rahaa uhrata kunhan joskus muistaa, hänellä on vähän niinkuin sugardaddy yksi hännystelijä, selvästikin ihastunut mutta tyttökaverini ei suostu näkemään asiaa näin ja tuo hännystelijä on kyllä runsaskätinen lahjoissaan....

Auton ylläpitoon menee jonkin verran, ainahan tuossa laittoa on, vanha uskollinen on onneksi halpa mutta työläs ylläpitää.

Sitten noihin lapsiin menee aikalailla rahaa, varmaan suurin menoerä. Eivät ole omiani mutta riippuvaisia minusta, sukulaisuus on ihmeellistä. Heidän harrastuksiinsa ja syömisiinsä palaa kyllä rahaa, etenkin nuo partiotoimintareissut ovat matkoineen ja muine lippukunnan kuluineen melkoinen erä.

Koirakin on aika jötkäle ja perso ruualle. Senkin rontti, aika kova kuluerä hyötyynsä nähden mutta silti rakas perheenjäsen.

Onneksi tuttavapiirissä on yksi insinöörityyppi joten tekniikka on yleensä halpaa, joskin hän tykkää viritellä laitteita vähän liiankin kanssa, mutta jos puoli-ilmaiseksi saa niin en minä siitä viitsi nokkaani aukoa.

Että Kääk vaan.

• Anonyymi

Älä huoli.
      Taitaa olla niin, että keskituloinenkaan ihminen ei ole yhteiskunnalle taloudellisesti plusmerkkinen kun koko elämänkaari lasketaan.

-keinovaginamies-

• Anonyymi

Mää sää töihin kun mää omani menetin

• Mitä väliä, niitä on vankilat täynnä kulueriä muutenkin. Menee samaan konkurssiin loputkin.

• Anonyymi

Älä huoli. Työttömänä ollessani valitin valtion virkanaiselle työnteon kovaa veroprosenttiani ja että se meni täysin turhuuksiin. Nauroi vaan ja sanoi ettei minun tuloveroni valtion kassassa tunnu. Ole vaan työttömänä jos siltä tuntuu, valtion kassassa sun saamat muutamat tonnit vuoteen ei tunnu missään.

• Anonyymi

En pidä itseäni kulueränä ainakaan.

Käyn töissä, harrastuksissa, ystävillä, tapaan myös sukulaisia silloin tällöin. Mediaanituloilla ei jää kovin rahaa jakoon minne tahansa. Joskus käyn elokuvissa, ehkä viisi kertaa vuodessa. Ravintoloissa käyn myös silloin tällöin, mutta enimmäkseen lounasravintoloissa. Suurin säännöllinen kuluerä asumisen ja ruuan lisäksi on HSL, Elisa viihde ja kampaaja. Ne tekevätkin yhdessä n. 260 euroa. Siihen kun lisää hierojalla käynnin ja vaikkapa uudet talvilenkkarit niin lompakon tai kortin pohja häämöttää.

• Anonyymi

Minulla ei ole hankaluuksia säästää rahaa, mutta ei myöskään käyttää sitä. Silti säästäminen on vaikeampaa.

• Teknisesti ottaen et ole pelkkä kuluerä, vaan ns. nollasummaolento. Et tee mitään, mutta et saa siitä myöskään kuin minimaalisen elossapysymiskorvauksen. Ja sen käytät pääosin kotimaassa erilaisiin tuotteisiin ja palveluihin, joilla on sekä työllistävä, että verotuloja kerryttävä vaikutus. Käytännössä kaikki raha jonka viranomaisilta saat, kiertää tavalla tai toisella veroina takaisin viranomaisille.

• Anonyymi

Olen sairauspäivärahalla, joten tili menee joka kuukausi nollille.

Ruoan lisäksi rahaa mene kotitaloustavaroihin (WC-paperi, pesuaineet, tiskisienet yms.). Vaatteista ostan vain ihan perusjuttuja: sukkia, alusvaatteita, kotiolohousuja, kotiolopaitoja silloin kun niitä tarvii - en käy ulkona, joten ns. hienompia vaatteita en tarvi. Henkilökohtaiseen hygieniaan menee myös rahaa: vaikkapa antiperspirantti, suihkugeeli, hammastahna, tamponit, kosteusvoide. Alkoholiin menee sen verran, että saunailtana menee pari pientä siideriä tai lonkkua. Lahjoja tulee ostettua myös: viimeksi ostin esim. vanhemmille ruismaitojuomia, kun niitä oli Fiksuruoassa hyvässä tarjouksessa, ja isälle isäinpäivälahjaksi liköörikonvehteja. Harrastuspuolella ostan kirjoja Britannian Amazonista: minulla on pitkä toivelista Kindlelle - kun hinta putoaa £0.99:aan, ostan kirjan pois. Samoin ostan joskus tietokonepelejä Steamin alennusmyynneistä ja maalausharrastukseeni taulukankaita tarpeen tullen (maalit kuluvat tosi hitaasti).

• Ihminen on yhteiskunnan tuote. Yhteiskunnalle kuuluu myös huolehtia tuotteistaan. 🌹👀

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      88
      3677
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2066
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      196
      1991
    4. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      87
      1504
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      343
      1444
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1157
    7. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      91
      1067
    8. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      13
      1054
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      30
      960
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      896
    Aihe