Psyykelääkkeiden itsesäätö

Olen nähnyt psykiatrin viimeeksi joulukuussa 2021. Hän määräsi noin 7 lääkitystä silloin minulle. Mukana neuroleptejä ja manialääkettä. En vaan saa itseäni tapaamiseen raahattua että lääkitystä säädettäisiin tolkullisempaan muotoon. Nyt olen itse pohtinut asiaa ja aamussa on yksi neurolepti ja öisin otan manialääkkeen jos valvominen on tuskaisaa.

Onko teillä kokemuksia siitä että avohoidossa jätätte lääkkeitä pois koska järki sanoo niin ja lääkäriin on kuukausien jono?

3

265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

On kokemusta. Kuukauden kuluttua oma-aloitteisesta lääkkeiden vähentämisestä lähes nollaan olin suljetulla osastolla.

Nyt taas täysi lääkitys... no en kerro enempää.

• Anonyymi

Ihan niin vähentämisestä puhutaan lääkärin kanssa eikä tehdä itse päätöksiä mihin ei ole koulutusta edes . Sillä potilas ei tiedä ed3s mikä,lääke tukee toisen lääkkeen vaikutusta . Siksi on keskustelu lääkäeinkanssa tarpeellinen

• Anonyymi

madinfinland.org/psyykenlaakevieroitusryhmat/

Psyykenlääkevieroitusryhmät: Helsinki/Tampere/Jyväskylä

Moni kokee, että hoitotaho ei ota psyykenlääkkeistä koituvia haittavaikutuksia ja lopettamisyrityksistä koituvia vieroitusoireita tosissaan. Psyykenlääkevieroituksen tukiryhmässä voit saada vertaistukea sekä jakaa kokemuksia ja vinkkejä psyykenlääkkeiden vähentämiseen sekä lopettamiseen liittyen. Ryhmässämme on hyvä ilmapiiri ja mukaan voi tulla mukaan matalalla kynnyksellä yksin tai vaikkapa kaverin kanssa.

Ryhmässä suositellaan lähtökohtaisesti maltillista 10%:n kuukausittaista lääkevähennystä kuukausittain, eli edellisen kuukauden annoksen kertomista luvulla 0,9, mutta jotkut kestävät nopeampaakin pudotusta. Vieroituksen eteneminen on varsin yksilöllinen prosessi.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      2105
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      164
      1846
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1796
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1513
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      171
      1341
    6. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      57
      1307
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      74
      1144
    8. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      991
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      27
      962
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      939
    Aihe