Toimeentulotuellakin kymmenyspakko?

Anonyymi-ap

Adventistiystäväni elää toimeentulotuen varassa,. Olen tukenut häntä perusluterilaisena jo vuosien ajan 50–100 € kk, mutta nyt on alkanut tuntumaan siltä, että käytännössä maksan hänen puolestaan kymmenykset, joiden maksusta hän ei suostu luopumaan keskusteluista huolimatta.

Onko noin köyhässä asemassa elävän pakko maksaa kymmenykset?

49

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toimeentulotuki on mitoitettu pitämään nipinnapin hengissä. Kymmenyksien maksaminen siitä voi katkaista nk. kamelin selän, jos ei saa apua ystäväsi lailla läheisiltä.

      Minä en onnekseni maksanut toimeentulotuestani kymmenyksiä, koska olin maksanut jo bruttopalkastani kymmenykset. Muutoin olisin ikään kuin maksanut tuplakymmenykset, sillä maksoin kymmenykset jo veroista, joilla tuo toimeentulotuki rahoitetaan.

      Myöhemmin ymmärsin, ettei kymmenykset ole lainkaan kristittyjä sitova oppi, sillä ei sitä alkuseurakunnissakaan kerätty. Maksan sitä siis aina kulloisenkin rahatilanteeni mukaan. Iloista antajaa Jumala rakastaa.

      • Anonyymi

        Sinä varastat Jumalalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä varastat Jumalalta.

        Väitätkö apostoleiden ja alkuseurakuntien varastaneen Jumalalta? Kymmenysoppi ei ole teologisesti pätevä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä varastat Jumalalta.

        Jumalalta ei voi varastaa. Eikä Raamattukaan niin sano. Mutta jonkun fanaatikon mielestä ehkä omalta kirkoltaan voi varastaa kun ei anna itse ansaittuja rahojaan kirkkonsa rahankeräykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitätkö apostoleiden ja alkuseurakuntien varastaneen Jumalalta? Kymmenysoppi ei ole teologisesti pätevä.

        Tuo on vain sinun väitteesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalalta ei voi varastaa. Eikä Raamattukaan niin sano. Mutta jonkun fanaatikon mielestä ehkä omalta kirkoltaan voi varastaa kun ei anna itse ansaittuja rahojaan kirkkonsa rahankeräykseen.

        Paitsi että Jumala sanoo ihmisten riistävän (=varastavan) häneltä silloin kun he eivät palauta täysiä kymmenyksiä. Opettelisit Raamattusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että Jumala sanoo ihmisten riistävän (=varastavan) häneltä silloin kun he eivät palauta täysiä kymmenyksiä. Opettelisit Raamattusi.

        Siis "Jumalahan" ei sano yhtään mitään.

        Vai kuka on kuullut Jumalan "sanovan" jotain?

        Hörhöjä ja rahanhneita huijareita sen sijaan riittää, mutta kaikki ne on vaan ihmisiä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että Jumala sanoo ihmisten riistävän (=varastavan) häneltä silloin kun he eivät palauta täysiä kymmenyksiä. Opettelisit Raamattusi.

        Ei sano, vaan sanoi...Vanhan testamentin aikaan Jumala sanoi tietylle porukalle tiettyjä asioita, jotka eivät koske Uuden liiton uskovia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että Jumala sanoo ihmisten riistävän (=varastavan) häneltä silloin kun he eivät palauta täysiä kymmenyksiä. Opettelisit Raamattusi.

        Eikö Jumalalle riitä mikään!
        Jätkä vie siemenperunatkin luoduiltaa.


    • Anonyymi

      Tuo laskuoppi brutto ja nettotuloista ei toimi noin kuin vain siinä tapauksessa että kymmenykset saa vähentää verotuksessa brutosta mutta ei netosta.

      Oikeastaan järjestäytyneessä yhteiskunnassa niin pitäisi olla ja ihmisten rahaliikenne kaikin puolin veronalaista tuloa eikä uskonnon varjolla voitaisiin tehdä hämäräperäisiä rahansiirtoja. Kyllähän yhteisöt ovat tietenkin kirjanpitovelvollisia, mutta kun maskut ovat antajalle omaa kätee jäävää rahaa eikä niistä tehdä kuittia, niin mahdollisuus väärinkäytöksiin on suuri. Uskonnollisten yhteisöjen pitäisi olla kuten Oy, että kaikki rahaliikenne tehdään vain kuitteja vastaan ja valtion pohjaton kassa myös saa osansa. Nyt on aivan toisin, että vielä kaiken lisäsi valtio avustaa ja se aiheuttaa sen ettei sen rahankäytön kanssa tarvitse olla niin kovin tarkka.

      • Anonyymi

        Puhut läpiä päähäsi. Adventtikirkko on verovelvollinen ja ulkopuolinen taho tarkastaa sen kirjanpidon joka vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut läpiä päähäsi. Adventtikirkko on verovelvollinen ja ulkopuolinen taho tarkastaa sen kirjanpidon joka vuosi.

        Ted Willson kumppaneineen Ameriikassa sen tekee.


    • Anonyymi

      Kymmenykset ovat adventtikirkon yksi monista kusetusmuodoista. Rahanahneus ohjaa adventtikirkon koko toimintaa. Siinä ei paina yksittäisen jäsenen hyvinvointi mitään. Köyhältä viedään vaikka viimeinen paita päältä, pelkästään siksi, että uskonnollinen huijariyhteisö saisi lihottaa kassaansa. Jumalan kanssa asialla ei ole mitään tekemistä.

      • Anonyymi

        Puhut läpiä päähäsi.


    • Anonyymi

      Kirkon kanta ainakin Suomessa on se, että kymmenykset palautetaan ansiotulosta, ei tuista. Saa niistäkin palauttaa, jos itse haluaa ;)

      • Anonyymi

        Raamattu ei mainitse sanallakaan mitään kymmenyksien PALAUTTAMISESTA. Tuo on vain rahanahneen kirkkosi mahdollisimman syyllistävä termi, jotta sen jäsenet eivät jättäisi rajoittamatta sen toimintaa.


      • Anonyymi

        Pskat. Saat ilmaista munaa suoraan itse Jeesukselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu ei mainitse sanallakaan mitään kymmenyksien PALAUTTAMISESTA. Tuo on vain rahanahneen kirkkosi mahdollisimman syyllistävä termi, jotta sen jäsenet eivät jättäisi rajoittamatta sen toimintaa.

        Puhut läpiä päähäsi.

        Kymmenykset palautetaan, koska ne ovat Jumalan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut läpiä päähäsi.

        Kymmenykset palautetaan, koska ne ovat Jumalan.

        Raamatun (=kirkkojen) Jumala on kaikkivoipa Sutenööri ja papit/pastorit hänen edustajiaan.

        Ryhdy sinäkin Jumalan huoraksi, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa! 🤑❤️👍


      • Anonyymi

        Kertooko kirkko jossain näkyvästi ja ymmärrettävästi, ettei odota ihmisten maksavan kymmenyksiä toimeentulotuesta?

        Jos, niin missä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut läpiä päähäsi.

        Kymmenykset palautetaan, koska ne ovat Jumalan.

        Esitä YKSIKIN raamatunkohta, jossa lukee, että kymmenykset palautetaan. Et pysty, koska se on vain Adventistien omassa lihassaan keksimä termi, jolla syyllistetään jäseniään siitä, että he eivät kerrytä kirkon kirstun rahavaroja.


    • Anonyymi

      Eikös aloittaja voi ajatella asiaa niinpäin, että auttaessaan toista hän kerää itselleen aarretta taivaaseen?

      • Anonyymi

        Onpas laskelmoivaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas laskelmoivaa!

        Niinkö sinusta? No luepas mitä Jeesus sanoo aarteiden keräämisestä taivaaseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö sinusta? No luepas mitä Jeesus sanoo aarteiden keräämisestä taivaaseen.

        No eihän hän puhu siinä yhteydessä kymmenyksistä, eikä kymmenyksiä käytetä toisten auttamiseen, ei ainakaan Raamatussa.


    • Anonyymi

      Kenenkään ei ole pakko maksaa kymmenyksiä. Raamattu tosin ei käytä sanaa maksaa, koska kyse ei ole korvaus jostakin asiasta. Myöskään palauttaa-sana ei ole kymmenyksistä puhuttaessa raamatunmukainen oikea sana on antaa kymmenykset.

      Adventtikirkossa kymmenykset ovat vapaaehtoisia.

      Kun puhutaan Raamatun kymmenyksistä, Jumalan määräys oli, että kymmenyksiä antoivat vain maanviljelijät ja karjatilalliset, eivät muut. Lisäksi Jumala sääti, että kymmenykset on käytettävä niiden työntekijöiden (leeviläiset) palkkaan, jotka osallistuivat eläinten uhraamiseen liittyvään temppelitoimintaan. Mihinkään muuhun kymmenyksiä ei saanut käyttää, kuin kahdessa poikkeustapauksessa, jolloin niitä annettiin orjille, palvelijoille yms., jotka nurkissa pyörivät. Kymmenyksiä ei käytetty evankeliumin levittämiseen, eikä hyväntekeväisyyteen, eikä sitä KOSKAAN annettu rahana. Jeesuksen elinaikana uhraaminen tehtiin vain yhdessä tietyssä temppelissä, joka hajotettiin noin 70-luvulla jKr. Näin eläinten uhraaminen lakkasi, samoin lakkasivat eläimiä uhranneiden temppelityöntekijöiden työt.

      Kun eläinten uhraaminen temppelissä lakkasi, ei ollut enää ketään, jolle olisi tarvinnut maksaa palkkaakaan. Kymmenysjärjestelmä lakkasi olemasta.

      Nykykirkot keräävät rahaa toimintansa ylläpitoon ties minkä nimisillä järjestelmillään. Jotkut jopa käyttävät rahankeruustaan nimitystä kymmenykset mutta sillä ei ole mitään tekemistä Raamatullisten kymmenysten kanssa.

      Paavalin ohje on selvä. Samalla tavalla kun rekkakuskit saavat palkkansa rekan ajamisesta, saavat evankelioitsijat palkkansa evankeliumin levittämisestä. Hups, tuli väärä sana tuohon. Piti sanoa, että: Samalla tavalla kun eläimiä uhraavat papit saivat palkkansa uhraamistyöstään (tulon lähde heillä oli siis kymmenykset tiettyinä elintarvikkeina), saavat evankelioitsijat palkkansa evankeliumin levittämisestä.

      • Anonyymi

        Opettelisit faktat.

        1. Kor. 9:12-15 "Jos muilla on oikeus saada teiltä jotakin, eikö vielä suuremmalla syyllä meillä? Me emme kuitenkaan ole käyttäneet tätä oikeutta hyväksemme, vaan kestämme mitä tahansa, jotta emme vain olisi esteenä Kristuksen evankeliumille. Ettekö tiedä, että temppelissä palvelevat papit saavat temppelistä elatuksensa ja ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista uhreista osuutensa? Samoin on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista. Mutta minä en ole lainkaan käyttänyt hyväkseni näitä oikeuksia."

        Paavalilla oli oikeus saada kymmenykset elannokseen. Hän vain päätti olla käyttämättä tätä OIKEUTTAAN.

        Pastorin OIKEUS on saada elatus seurakunnan jäseniltä. Sillä sipuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettelisit faktat.

        1. Kor. 9:12-15 "Jos muilla on oikeus saada teiltä jotakin, eikö vielä suuremmalla syyllä meillä? Me emme kuitenkaan ole käyttäneet tätä oikeutta hyväksemme, vaan kestämme mitä tahansa, jotta emme vain olisi esteenä Kristuksen evankeliumille. Ettekö tiedä, että temppelissä palvelevat papit saavat temppelistä elatuksensa ja ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista uhreista osuutensa? Samoin on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista. Mutta minä en ole lainkaan käyttänyt hyväkseni näitä oikeuksia."

        Paavalilla oli oikeus saada kymmenykset elannokseen. Hän vain päätti olla käyttämättä tätä OIKEUTTAAN.

        Pastorin OIKEUS on saada elatus seurakunnan jäseniltä. Sillä sipuli.

        Ei ole mitään sipuleita.

        Jumala tietää mitä haluaa ja sanoo, mitä tahtoo. Hän ei jätä tulkinnan varaa käskyihinsä. Jumalan käskyt ovat yksiselitteisiä eivätkä sisällä piilomerkityksiä. Jos niihin lisää jotakin, se on Jumalan tahdon vastaista. Jos niistä poistaa jotakin, se on hänen tahtonsa vääristelyä. Me adventistit olemme hyvin tarkkoja siitä, että jokaisella sanalla on merkityksensä ja että asiayhteyskin merkitsee. Tämä pätee kaikissa Jumalan ohjeissa ja käskyissä, kuten esim. sapattikäskyssä. Katsotaanpa siis mitä JUMALA määrää kymmenyksien maksamisesta ja kenelle.

        Raamatussa ei missään kohden ole Jumalan määräystä , jonka mukaan kymmenyksiä maksettaisiin rahana, päin vastoin:

        3. Mooseksen kirja 27:30-34
        "30. Kaikki maan kymmenykset, sekä pellon viljasta että puiden hedelmistä, kuuluvat Herralle. Ne ovat Herralle pyhitetyt. 31. Jos joku kaikesta huolimatta lunastaa takaisin kymmenyksiään, hänen tulee maksaa viidesosa niiden arvon lisäksi. 32. Kaikki kymmenykset nautakarjasta ja pikkukarjasta – joka kymmenes eläin, joka kulkee paimenen sauvan alitse – ovat Herralle pyhitetyt. 33. Ei pidä tutkia, onko eläin hyvä vai huono, eikä sitä saa vaihtaa. Jos joku kaikesta huolimatta vaihtaa sen, on myös tilalle otettu eläin pyhä, eikä sitä voi lunastaa.” 34. Nämä ovat ne käskyt, jotka Herra antoi Siinainvuorella Moosekselle israelilaisia varten. "

        Jumala on hyvin tarkka asioista. Silloin kun hän haluaa, että rahaa käytetään johonkin, hän antaa siitä tarkat ohjeet, joita ei voi tulkita väärin, kuten esim tässä:

        3. Mooseksen kirja 27:2-7
        "2. ”Sano israelilaisille: Jos joku on tehnyt erityisen lupauksen, sinun on arvioitava Herralle luvatun ihmisen arvo. 3. Iältään kahdenkymmenen ja kuudenkymmenen vuoden välillä oleva mies arvioitakoon viidenkymmenen hopeasekelin arvoiseksi pyhäkkösekelin painon mukaan. 4. Jos kyseessä on nainen, arvioi hänet kolmenkymmenen sekelin arvoiseksi. 5. Jos ikää on viidestä kahteenkymmeneen vuotta, arvioi mies kahdenkymmenen sekelin ja nainen kymmenen sekelin arvoiseksi. 6. Kuukauden ikäisestä viisivuotiaaseen asti arvioi poikalapsi viiden hopeasekelin ja tyttölapsi kolmen hopeasekelin arvoiseksi. 7. Jos ikää on kuusikymmentä vuotta tai enemmän, arvioi mies viidentoista sekelin ja nainen kymmenen sekelin arvoiseksi."

        Temppeliin liittyen Jumala on määrännyt rahasta:

        2. Mooseksen kirja 30:11-16
        "11. Herra puhui Moosekselle: 12. ”Kun lasket israelilaisten katselmuksessa heidän lukumääränsä, jokaisen heistä tulee suorittaa sovitusmaksu hengestään Herralle, ettei heitä kohtaisi mikään rangaistus, kun heitä lasketaan. 13. Jokainen katselmuksessa laskettava on velvollinen antamaan puoli sekeliä pyhäkkösekelin painon mukaan. Sekeli on kaksikymmentä geeraa. Herralle erotettava anti on puoli sekeliä. 14. Kaikkien katselmuksessa laskettavien, kaksikymmenvuotiaiden ja sitä vanhempien, on annettava tämä uhrilahja Herralle. 15. Kun annatte Herralle uhrilahjan sovitukseksi hengestänne, rikas ei saa antaa enempää eikä köyhä vähempää kuin puoli sekeliä. 16. Ota sovitusraha israelilaisilta ja anna se ilmestysmajan palvelustehtäviä varten. Se on muistutuksena Herran edessä israelilaisista, teidän henkenne sovituksesta.” "

        Kyseessä oli siis erillinen sovitusraha, joka käytettiin ilmestysmajan palvelustehtäviin. Mutta ei sanaakaan kymmenyksistä rahana. Kymmenyksistä tässä ei siis puhuttu. Jälleen Jumala oli tarkka siitä mitä, miten ja mistä syystä annettiin Jumalan käyttöön ja miten sitä pitää käyttää. Rahaa ei koskaan määrätty maksettavan mitään prosenttimäärää vaan aina tarkka selkeästi ilmoitettu määrä.

        ...jatkuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään sipuleita.

        Jumala tietää mitä haluaa ja sanoo, mitä tahtoo. Hän ei jätä tulkinnan varaa käskyihinsä. Jumalan käskyt ovat yksiselitteisiä eivätkä sisällä piilomerkityksiä. Jos niihin lisää jotakin, se on Jumalan tahdon vastaista. Jos niistä poistaa jotakin, se on hänen tahtonsa vääristelyä. Me adventistit olemme hyvin tarkkoja siitä, että jokaisella sanalla on merkityksensä ja että asiayhteyskin merkitsee. Tämä pätee kaikissa Jumalan ohjeissa ja käskyissä, kuten esim. sapattikäskyssä. Katsotaanpa siis mitä JUMALA määrää kymmenyksien maksamisesta ja kenelle.

        Raamatussa ei missään kohden ole Jumalan määräystä , jonka mukaan kymmenyksiä maksettaisiin rahana, päin vastoin:

        3. Mooseksen kirja 27:30-34
        "30. Kaikki maan kymmenykset, sekä pellon viljasta että puiden hedelmistä, kuuluvat Herralle. Ne ovat Herralle pyhitetyt. 31. Jos joku kaikesta huolimatta lunastaa takaisin kymmenyksiään, hänen tulee maksaa viidesosa niiden arvon lisäksi. 32. Kaikki kymmenykset nautakarjasta ja pikkukarjasta – joka kymmenes eläin, joka kulkee paimenen sauvan alitse – ovat Herralle pyhitetyt. 33. Ei pidä tutkia, onko eläin hyvä vai huono, eikä sitä saa vaihtaa. Jos joku kaikesta huolimatta vaihtaa sen, on myös tilalle otettu eläin pyhä, eikä sitä voi lunastaa.” 34. Nämä ovat ne käskyt, jotka Herra antoi Siinainvuorella Moosekselle israelilaisia varten. "

        Jumala on hyvin tarkka asioista. Silloin kun hän haluaa, että rahaa käytetään johonkin, hän antaa siitä tarkat ohjeet, joita ei voi tulkita väärin, kuten esim tässä:

        3. Mooseksen kirja 27:2-7
        "2. ”Sano israelilaisille: Jos joku on tehnyt erityisen lupauksen, sinun on arvioitava Herralle luvatun ihmisen arvo. 3. Iältään kahdenkymmenen ja kuudenkymmenen vuoden välillä oleva mies arvioitakoon viidenkymmenen hopeasekelin arvoiseksi pyhäkkösekelin painon mukaan. 4. Jos kyseessä on nainen, arvioi hänet kolmenkymmenen sekelin arvoiseksi. 5. Jos ikää on viidestä kahteenkymmeneen vuotta, arvioi mies kahdenkymmenen sekelin ja nainen kymmenen sekelin arvoiseksi. 6. Kuukauden ikäisestä viisivuotiaaseen asti arvioi poikalapsi viiden hopeasekelin ja tyttölapsi kolmen hopeasekelin arvoiseksi. 7. Jos ikää on kuusikymmentä vuotta tai enemmän, arvioi mies viidentoista sekelin ja nainen kymmenen sekelin arvoiseksi."

        Temppeliin liittyen Jumala on määrännyt rahasta:

        2. Mooseksen kirja 30:11-16
        "11. Herra puhui Moosekselle: 12. ”Kun lasket israelilaisten katselmuksessa heidän lukumääränsä, jokaisen heistä tulee suorittaa sovitusmaksu hengestään Herralle, ettei heitä kohtaisi mikään rangaistus, kun heitä lasketaan. 13. Jokainen katselmuksessa laskettava on velvollinen antamaan puoli sekeliä pyhäkkösekelin painon mukaan. Sekeli on kaksikymmentä geeraa. Herralle erotettava anti on puoli sekeliä. 14. Kaikkien katselmuksessa laskettavien, kaksikymmenvuotiaiden ja sitä vanhempien, on annettava tämä uhrilahja Herralle. 15. Kun annatte Herralle uhrilahjan sovitukseksi hengestänne, rikas ei saa antaa enempää eikä köyhä vähempää kuin puoli sekeliä. 16. Ota sovitusraha israelilaisilta ja anna se ilmestysmajan palvelustehtäviä varten. Se on muistutuksena Herran edessä israelilaisista, teidän henkenne sovituksesta.” "

        Kyseessä oli siis erillinen sovitusraha, joka käytettiin ilmestysmajan palvelustehtäviin. Mutta ei sanaakaan kymmenyksistä rahana. Kymmenyksistä tässä ei siis puhuttu. Jälleen Jumala oli tarkka siitä mitä, miten ja mistä syystä annettiin Jumalan käyttöön ja miten sitä pitää käyttää. Rahaa ei koskaan määrätty maksettavan mitään prosenttimäärää vaan aina tarkka selkeästi ilmoitettu määrä.

        ...jatkuu...

        ...jatkuu...

        Joten Jumala ihan varmasti mainitsisi sen, jos kymmenykset pitäisi maksaa rahana mutta sellaista mainintaa ei Raamatusta löydy. Jeesuskin, joka eli vielä Vanhanliiton temppeliuhrauksen aikaa vahvistaa, että kymmenyksiä piti antaa maan tuotosta:

        Matteus 23:23
        "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te annatte kymmenykset MINTUSTA, TILLISTÄ ja KUMINASTA mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeämpää: oikeuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa lyömättä laimin noita muitakaan."

        Tottahan Jeesus olisi rahan maininnut jos hän olisi ollut sitä mieltä, että kymmenykset pitäisi maksaa rahana. Mutta hän puhui maan tuotoksista: mintusta, tillistä ja kuminasta.

        Raamatussa on yksi ainoa kohta, jossa raha ja kymmenykset mainitaan samassa yhteydessä. Siinä kymmenykset muutetaan rahaksi, joka käytetään omaksi huviksi ja hyödyksi. Kyse ei siis ole enää kymmenyksistä, jotka olivat AINA karjaa tai maan tuottoa, vaan kymmenykset lakkaavat olemasta kymmenyksiä kun ne MUUTETAAN rahaksi. Teksti ei enää puhu kymmenyksistä sen jälkeen kun ne on muutettu rahaksi:

        5. Mooseksen kirja 14:22-29
        "22. ”Erota joka vuosi kymmenykset kylvösi tuottamasta sadosta, kaikesta, mitä kasvaa pelloillasi, 23. ja syö ne Herran, sinun Jumalasi, edessä siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi. Anna kymmenykset viljastasi, viinistäsi ja öljystäsi sekä nautojesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, koko elinaikasi. 24. Mutta jos matka siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, on valinnut asettaakseen sinne nimensä, on sinulle liian pitkä voidaksesi kantaa kymmenyksesi – onhan Herra, sinun Jumalasi, siunannut sinua runsaasti – 25. muuta kymmenyksesi rahaksi, ota rahakukkaro käteesi ja mene paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee. 26. Osta rahalla kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö sitten siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. 27. Älä myöskään jätä osattomaksi alueellasi asuvaa leeviläistä, sillä hänellä ei ole maaomaisuutta eikä perintöä niin kuin sinulla. 28. Joka kolmas vuosi ota kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisälle, 29. niin että leeviläinen, jolla ei ole osuutta eikä perintöosaa niin kuin sinulla, sekä muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat alueellasi, voivat tulla ja syödä kyllikseen. Silloin Herra, sinun Jumalasi, siunaa sinua kaikessa, mitä teet.” "

        Jos siis kymmenykset muutetaan rahaksi yhdessä tietyssä tilanteessa, on niillä rahoilla ostettava ruokaa joka on syötävä Jumalan edessä. Tuota rahaa ei siis käytetty temppelin tai kirkon hyväksi vaan kymmenysten antajan omaksi iloksi. Missään muussa yhteydessä rahaa ei mainita yhdessä kymmenysten kanssa. Milloin adventtikirkko viimeksi kertoi sinulle, että voit muuttaa kymmenykset rahaksi ja ostaa niillä kaikkea, mitä mielesi tekee, omaksi hyödyksesi?

        ...jatkuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...jatkuu...

        Joten Jumala ihan varmasti mainitsisi sen, jos kymmenykset pitäisi maksaa rahana mutta sellaista mainintaa ei Raamatusta löydy. Jeesuskin, joka eli vielä Vanhanliiton temppeliuhrauksen aikaa vahvistaa, että kymmenyksiä piti antaa maan tuotosta:

        Matteus 23:23
        "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te annatte kymmenykset MINTUSTA, TILLISTÄ ja KUMINASTA mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeämpää: oikeuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa lyömättä laimin noita muitakaan."

        Tottahan Jeesus olisi rahan maininnut jos hän olisi ollut sitä mieltä, että kymmenykset pitäisi maksaa rahana. Mutta hän puhui maan tuotoksista: mintusta, tillistä ja kuminasta.

        Raamatussa on yksi ainoa kohta, jossa raha ja kymmenykset mainitaan samassa yhteydessä. Siinä kymmenykset muutetaan rahaksi, joka käytetään omaksi huviksi ja hyödyksi. Kyse ei siis ole enää kymmenyksistä, jotka olivat AINA karjaa tai maan tuottoa, vaan kymmenykset lakkaavat olemasta kymmenyksiä kun ne MUUTETAAN rahaksi. Teksti ei enää puhu kymmenyksistä sen jälkeen kun ne on muutettu rahaksi:

        5. Mooseksen kirja 14:22-29
        "22. ”Erota joka vuosi kymmenykset kylvösi tuottamasta sadosta, kaikesta, mitä kasvaa pelloillasi, 23. ja syö ne Herran, sinun Jumalasi, edessä siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi. Anna kymmenykset viljastasi, viinistäsi ja öljystäsi sekä nautojesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, koko elinaikasi. 24. Mutta jos matka siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, on valinnut asettaakseen sinne nimensä, on sinulle liian pitkä voidaksesi kantaa kymmenyksesi – onhan Herra, sinun Jumalasi, siunannut sinua runsaasti – 25. muuta kymmenyksesi rahaksi, ota rahakukkaro käteesi ja mene paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee. 26. Osta rahalla kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö sitten siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. 27. Älä myöskään jätä osattomaksi alueellasi asuvaa leeviläistä, sillä hänellä ei ole maaomaisuutta eikä perintöä niin kuin sinulla. 28. Joka kolmas vuosi ota kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisälle, 29. niin että leeviläinen, jolla ei ole osuutta eikä perintöosaa niin kuin sinulla, sekä muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat alueellasi, voivat tulla ja syödä kyllikseen. Silloin Herra, sinun Jumalasi, siunaa sinua kaikessa, mitä teet.” "

        Jos siis kymmenykset muutetaan rahaksi yhdessä tietyssä tilanteessa, on niillä rahoilla ostettava ruokaa joka on syötävä Jumalan edessä. Tuota rahaa ei siis käytetty temppelin tai kirkon hyväksi vaan kymmenysten antajan omaksi iloksi. Missään muussa yhteydessä rahaa ei mainita yhdessä kymmenysten kanssa. Milloin adventtikirkko viimeksi kertoi sinulle, että voit muuttaa kymmenykset rahaksi ja ostaa niillä kaikkea, mitä mielesi tekee, omaksi hyödyksesi?

        ...jatkuu...

        ...jatkuu...

        Raamatussa on lukuisia kohtia, joissa ihmisille maksetaan palkkaa rahana eikä missään niistä sanota, että niistä pitäisi maksaa kymmenyksiä.

        1.Moos 14:18-20 (Abram ja Melkisedek) ja 1.Moos 28:22 (Jaakob) ja ovat kohtia, joissa uskova itse tekee henkilökohtaisen päätöksen antaa kymmenesosan jostakin Jumalalle mutta Jumala itse ei käske ketään maksamaan muita kymmenyksiä kuin karjaa tai sitä, mitä maa tuottaa. Sinäkin voit tehdä tuollaisen henkilökohtaisen lupauksen jos haluat mutta Jumala ei siihen kehoita. Sitäpaitsi, Abram päätti olla maksamatta kymmenyksiä omista tuloistaan. Hän ei maksanut niitä edes koko sotasaaliistaan eikä tämä ollut minkäänlainen ongelma Melkisedekille:

        Heprealaiskirje 7:4
        "Katsokaa, kuinka suuri hän on. Jopa kantaisä Abraham antoi hänelle kymmenykset SAALIINSA PARHAIMMASTA OSASTA. "

        Mihin Jumala määräsi kymmenykset käytettävän:

        4. Mooseksen kirja 18:25, 26, 30, 31
        "25. Herra puhui Moosekselle: 26. ”Sano leeviläisille: Kun otatte israelilaisilta kymmenykset, jotka minä olen antanut teidän perintöosaksenne, niin erottakaa niistä Herralle kuuluva osa, kymmenykset kymmenyksistä. 30. Sano heille vielä: Kun erotatte niistä parhaan osan, se katsotaan leeviläisten anniksi niin kuin puimatantereen tai viinikuurnan sato. 31. Te ja teidän perheenne saatte syödä sen missä hyvänsä, sillä se on teille palkkana palvelustyöstänne ilmestysmajassa."

        Kymmenyksistä siis maksettiin temppelipalvelijoille palkkaa RUOKANA. Se oli osa uhrijärjestelmän temppelipalvelijoiden palkkaa.

        4. Mooseksen kirja 18:21
        "Olenhan minä antanut leeviläisille perintöosaksi kaikki israelilaisten antamat kymmenykset KORVAUKSENA TYÖSTÄ työstä, jota leeviläiset tekevät iLMESTYSMAJAN PALVELUKSESSA palveluksessa."

        Mutta kun uhraaminen lopetettiin Jeesuksen uhrikuoleman tähden, ei uhrijärjestelmää enää ollut eikä temppelipalvelijoitakaan enää tarvittu. Heille ei enää maksettu palkkaa ruokana. Leeviläinen pappeus lakkautettiin ja tilalle tuli uusi ylipappi Melkisedekin lain mukaan.

        Ja mitä tulee evankeliumin levittämiseen, Paavali nimen omaan eriyttää kymmenykset evankelistojen palkka-asioista. Hän sanoo, että kymmenykset kuuluvat uhritoimituksia tekeville temppelipalvelijoille mutta evankelioijat saavat elantonsa evankeliumin julistamisesta:

        1. Korinttolaiskirje 9:13-14
        "13. Ettekö tiedä, että ne, jotka hoitavat pyhiä toimia, saavat elantonsa pyhäköstä ja ne, jotka toimivat uhrialttarin äärellä, saavat osansa alttarin uhreista. 14. Samoin Herra on säätänyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista."

        Tuossa ei siis säädetty, että evankeliumin julistajat saavat elantonsa temppelipalvelijoiden palkoista vaan, että evankeliumin julistajat nimen omaan eivät saa elantoansa kymmenyksistä vaan evankeliumista!

        Paavali kehottaakin tukemaan evankeliumin julistajia mutta hän ei puhu tässä kymmenyksistä:

        2. Korinttolaiskirje 9:7
        "Kukin antakoon niin kuin on sydämessään päättänyt, ei surkeillen eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa."

        Anna siis ilolla ja runsain mitoin. Mutta kymmenyksiä Jumala ei ole määrännyt meitä maksamaan/antamaan/palauttamaan.

        Nyt kun tiedämme, että kymmenykset olivat Vanhan liiton aikaan kuuluva asia ja että ne maksettiin ruokana, seuraavakin raamatunpaikka on helpompi ymmärtää:

        Malakia 3:8-10
        "8. Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te kysytte: ”Missä asiassa me riistämme sinulta?” Kymmenyksissä ja uhrilahjoissa! 9. Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta. 10. Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani (temppelissäni) olisi RUOKAA. Koetelkaa näin minua, sanoo Herra Sebaot. Totisesti minä avaan teille taivaan ikkunat ja vuodatan siunausta yltäkylläisesti. "

        Kyse oli siis temppelin uhripalveluksen työntekijöiden ruoasta, jotta temppelipalvelijat saivat syödäkseen, sillä muuta palkkaa he eivät saaneet.

        ...jatkuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...jatkuu...

        Raamatussa on lukuisia kohtia, joissa ihmisille maksetaan palkkaa rahana eikä missään niistä sanota, että niistä pitäisi maksaa kymmenyksiä.

        1.Moos 14:18-20 (Abram ja Melkisedek) ja 1.Moos 28:22 (Jaakob) ja ovat kohtia, joissa uskova itse tekee henkilökohtaisen päätöksen antaa kymmenesosan jostakin Jumalalle mutta Jumala itse ei käske ketään maksamaan muita kymmenyksiä kuin karjaa tai sitä, mitä maa tuottaa. Sinäkin voit tehdä tuollaisen henkilökohtaisen lupauksen jos haluat mutta Jumala ei siihen kehoita. Sitäpaitsi, Abram päätti olla maksamatta kymmenyksiä omista tuloistaan. Hän ei maksanut niitä edes koko sotasaaliistaan eikä tämä ollut minkäänlainen ongelma Melkisedekille:

        Heprealaiskirje 7:4
        "Katsokaa, kuinka suuri hän on. Jopa kantaisä Abraham antoi hänelle kymmenykset SAALIINSA PARHAIMMASTA OSASTA. "

        Mihin Jumala määräsi kymmenykset käytettävän:

        4. Mooseksen kirja 18:25, 26, 30, 31
        "25. Herra puhui Moosekselle: 26. ”Sano leeviläisille: Kun otatte israelilaisilta kymmenykset, jotka minä olen antanut teidän perintöosaksenne, niin erottakaa niistä Herralle kuuluva osa, kymmenykset kymmenyksistä. 30. Sano heille vielä: Kun erotatte niistä parhaan osan, se katsotaan leeviläisten anniksi niin kuin puimatantereen tai viinikuurnan sato. 31. Te ja teidän perheenne saatte syödä sen missä hyvänsä, sillä se on teille palkkana palvelustyöstänne ilmestysmajassa."

        Kymmenyksistä siis maksettiin temppelipalvelijoille palkkaa RUOKANA. Se oli osa uhrijärjestelmän temppelipalvelijoiden palkkaa.

        4. Mooseksen kirja 18:21
        "Olenhan minä antanut leeviläisille perintöosaksi kaikki israelilaisten antamat kymmenykset KORVAUKSENA TYÖSTÄ työstä, jota leeviläiset tekevät iLMESTYSMAJAN PALVELUKSESSA palveluksessa."

        Mutta kun uhraaminen lopetettiin Jeesuksen uhrikuoleman tähden, ei uhrijärjestelmää enää ollut eikä temppelipalvelijoitakaan enää tarvittu. Heille ei enää maksettu palkkaa ruokana. Leeviläinen pappeus lakkautettiin ja tilalle tuli uusi ylipappi Melkisedekin lain mukaan.

        Ja mitä tulee evankeliumin levittämiseen, Paavali nimen omaan eriyttää kymmenykset evankelistojen palkka-asioista. Hän sanoo, että kymmenykset kuuluvat uhritoimituksia tekeville temppelipalvelijoille mutta evankelioijat saavat elantonsa evankeliumin julistamisesta:

        1. Korinttolaiskirje 9:13-14
        "13. Ettekö tiedä, että ne, jotka hoitavat pyhiä toimia, saavat elantonsa pyhäköstä ja ne, jotka toimivat uhrialttarin äärellä, saavat osansa alttarin uhreista. 14. Samoin Herra on säätänyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista."

        Tuossa ei siis säädetty, että evankeliumin julistajat saavat elantonsa temppelipalvelijoiden palkoista vaan, että evankeliumin julistajat nimen omaan eivät saa elantoansa kymmenyksistä vaan evankeliumista!

        Paavali kehottaakin tukemaan evankeliumin julistajia mutta hän ei puhu tässä kymmenyksistä:

        2. Korinttolaiskirje 9:7
        "Kukin antakoon niin kuin on sydämessään päättänyt, ei surkeillen eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa."

        Anna siis ilolla ja runsain mitoin. Mutta kymmenyksiä Jumala ei ole määrännyt meitä maksamaan/antamaan/palauttamaan.

        Nyt kun tiedämme, että kymmenykset olivat Vanhan liiton aikaan kuuluva asia ja että ne maksettiin ruokana, seuraavakin raamatunpaikka on helpompi ymmärtää:

        Malakia 3:8-10
        "8. Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te kysytte: ”Missä asiassa me riistämme sinulta?” Kymmenyksissä ja uhrilahjoissa! 9. Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta. 10. Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani (temppelissäni) olisi RUOKAA. Koetelkaa näin minua, sanoo Herra Sebaot. Totisesti minä avaan teille taivaan ikkunat ja vuodatan siunausta yltäkylläisesti. "

        Kyse oli siis temppelin uhripalveluksen työntekijöiden ruoasta, jotta temppelipalvelijat saivat syödäkseen, sillä muuta palkkaa he eivät saaneet.

        ...jatkuu...

        ...jatkuu...

        Adventistit ovat vääristäneet Jumalan sanaa kun he ovat väittäneet, että kymmenykset maksetaan rahana kirkolle. Raamattu kertoo hyvin yksiselitteisesti mitä mieltä Jumala on siitä, että ihminen luopuu Jumalan ohjeista ja rupeaa soveltamaan sanaa omalla tavallaan.

        Asiaan sopivana esimerkkinä on Kainin hedelmien uhraaminen vaikka Jumala oli halunnut, että uhraaminen tehdään uhraamalla nimen omaan karjaa. Jumalan ohjeet olivat olleet yksityiskohtaiset: Jumalalle annetaan vain ja ainoastaan sitä, mitä Jumala on pyytänyt: karjaa. Ei oravannahkoja eikä todellakaan rahaa! Ei mitään, mikä on ihmiselle helpompaa tai mieluisampaa, kuten Kain ajatteli.

        1. Mooseksen kirja 4:5-7
        "5. mutta Kainin ja hänen uhrilahjansa puoleen hän ei katsonut. Silloin Kain vihastui kovin, ja hänen kasvonsa synkistyivät. 6. Herra sanoi Kainille: ”Miksi olet vihastunut, ja miksi kasvosi ovat synkistyneet? 7. Eikö ole niin, että jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et, synti väijyy ovella. Se haluaa sinut valtaansa, mutta hallitse sinä sitä!” "

        Voimmeko me adventisteina kohottaa katseemme Jumalaan kun vääristelemme hänen sanaansa kymmenyksistä? Olemme Raamatulla perustellen yhtyneet yhteiseen syntiin kymmenysten maksamisesta. Syntiin, joka hallitsee meitä.

        Palataanpavielä tuohon Aabrahamin antamaan kymmenysten osaan Melkisedekille. Mikä merkitys on tuolla parhaalla osalla itseasiassa on? Raamattu selittää itse itseään seuraavasti:

        Hesekiel 44:30
        "Paras osa kaikesta ensi sadosta ja kaikki annit, kaikenlaatuiset, mitä tahansa antinne ovatkin, kuuluvat papeille. Teidän tulee antaa satojenne ensimmäiset leipomukset papille, että siunaukseni lepäisi kotienne yllä. "

        Paras osa oli tarkoitettu pappien henkilökohtaiseen käyttöön, ei kymmenyksinä Jumalalle. Ja kuten edellä kirjoitin, palkaksi papeille. Aabraham ei siis lopulta antanutkaan Jumalalle varsinaisia kymmenyksiä vaan maksoi Melkisedekille palkkaa. Raamatun mukaan hän sai siitä siunauksen. Oli siis kymmenykset, jotka menivät kaikille temppelipalvelijoille eli leeviläisille mutta vain papeille annettiin erityistä palkkaa.

        Aabrahamin Melkisedekille antama kymmenys on siis erityistapaus, koska hän ei antanut kymmenyksiä kaikesta vaan vain parhaasta osasta, eikä tämä kymmenys mennyt normaalisti koko pyhäkön käyttöön. Lisäksi kyse oli sotasaalista.

        Montako kertaa olet itse antanut parhaasta osasta sotasaalistasi kymmenyksiä papille palkkana suoraan?

        Ja palkkaa ei muuten palauteta, se kymmenys MAKSETAAN!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettelisit faktat.

        1. Kor. 9:12-15 "Jos muilla on oikeus saada teiltä jotakin, eikö vielä suuremmalla syyllä meillä? Me emme kuitenkaan ole käyttäneet tätä oikeutta hyväksemme, vaan kestämme mitä tahansa, jotta emme vain olisi esteenä Kristuksen evankeliumille. Ettekö tiedä, että temppelissä palvelevat papit saavat temppelistä elatuksensa ja ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista uhreista osuutensa? Samoin on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista. Mutta minä en ole lainkaan käyttänyt hyväkseni näitä oikeuksia."

        Paavalilla oli oikeus saada kymmenykset elannokseen. Hän vain päätti olla käyttämättä tätä OIKEUTTAAN.

        Pastorin OIKEUS on saada elatus seurakunnan jäseniltä. Sillä sipuli.

        Älä syö sipulia! Näin sanoo Raamattu.


    • Anonyymi

      Hän jenkkilahkoonsa kusettu reppana kerää aarteita huijareilla. Hän heittää rahansa taivaan tuuliin, kuten hyvin ilmaisit aarteen heittämisestä taivaaseen.

      • Anonyymi

        Kymmenykset tulee maksaa, muutoin riistää meiltä pastoreilta ja meidän elintasostamme.
        Myös mahdollisista lomarahoistamme joutuisimme muutaman euron antamaan periksi ja se ei käy, koska meillä pastoreilla on menoja, joita tulee hoitaa.

        Kilometrikorvaukset ja lomamatkat maksetaan kymmenyksistä tietysti palkan päälle ja tuleehan sitä sapattina ajeltuakin ja matkusteltua.
        Kun käy mahdollisimman kaukana ja mahdollisimman usein omasta seurakunnasta niin rahaa tulee niin paljon, ettei kohta tarpeelleen taivu.
        On tietysti sitä kesämökin ja omakotitalonkin saneerausta ja auton vaihtoa uudempaan ja useimmat meistä pastoreista haluavat vaihtaa myös eukkonsa nuorempaan ja uudempaan.

        Maksakaa siis täydet kymmenykset ja mieluummin tuplana tai triplana.
        Pastorinne täältä Tampereelta Armossa ja välillä Uskossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kymmenykset tulee maksaa, muutoin riistää meiltä pastoreilta ja meidän elintasostamme.
        Myös mahdollisista lomarahoistamme joutuisimme muutaman euron antamaan periksi ja se ei käy, koska meillä pastoreilla on menoja, joita tulee hoitaa.

        Kilometrikorvaukset ja lomamatkat maksetaan kymmenyksistä tietysti palkan päälle ja tuleehan sitä sapattina ajeltuakin ja matkusteltua.
        Kun käy mahdollisimman kaukana ja mahdollisimman usein omasta seurakunnasta niin rahaa tulee niin paljon, ettei kohta tarpeelleen taivu.
        On tietysti sitä kesämökin ja omakotitalonkin saneerausta ja auton vaihtoa uudempaan ja useimmat meistä pastoreista haluavat vaihtaa myös eukkonsa nuorempaan ja uudempaan.

        Maksakaa siis täydet kymmenykset ja mieluummin tuplana tai triplana.
        Pastorinne täältä Tampereelta Armossa ja välillä Uskossakin.

        Nimenomaan, pastorien elintasostahan tässä on kyse. Pitää olla tuliterä uusi auto ja pitää voida asua ok-talossa. Rahvaalle seurakuntalaiselle riittää 25 vuotta vanha toyota (vaikka yhtälailla tarvitsisi sitä työmatkoihin) ja srk:laiselle riittää rupuinen 20 neliön yksiö kunnan pahimmalla alueella.


    • Anonyymi

      5. Moos.14:22
      Kaikesta kylvösi sadosta, joka kasvaa pellollasi, anna joka vuosi kymmenykset, 23
      ja syö ne Herran, sinun Jumalasi, edessä, siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi: kymmenykset jyvistäsi, viinistäsi ja öljystäsi, niin myös raavaittesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, kaikkena elinaikanasi. 24Mutta jos tie on sinulle liian pitkä, niin ettet voi kantaa kannettavaasi, koska se paikka, jonka Herra, sinun Jumalasi, on valinnut asettaakseen siihen nimensä, on sinulle liian kaukana, — sillä Herra, sinun Jumalasi on sinua siunaava — 25niin muuta se rahaksi, pane raha kääröön, ota käteesi ja mene siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee, 26ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. 27Äläkä jätä osattomaksi leeviläistä, joka asuu sinun porttiesi sisäpuolella, sillä hänellä ei ole osuutta eikä perintöosaa sinun rinnallasi.

      Joka kolmas vuosi tuo kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisäpuolelle. 29Ja sitten tulkoon leeviläinen, jolla ei ole osuutta eikä perintöosaa sinun rinnallasi, niin myös muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat sinun porttiesi sisäpuolella, ja he syökööt ja tulkoot ravituiksi, että Herra, sinun Jumalasi, siunaisi sinua kaikissa kättesi töissä, joita teet."

      • Anonyymi

        Sadosta ja karjasta, mitä oli kertynyt vuoden mittaan, otettiin osa erilleen, että oli varaa mennä juhlimaan Jerusalemiin kolmesti vuodessa. Lisäksi piti muistaa leskiä ja orpoja ja leeviläisiä, jotka suorittivat temppelipalvelusta.

        Tietenkään ei väen kasvettua ollut työtä kaikille leeviläisille temppelissä, heillä oli hiukan maata joidenkin kaupunkien ympärillä, mutta he saivat osan tuloistaan lahjoina, koska he olivat kenties myöhemmin töissä synagoogissa tai tekivät muuta sosiaalista työtä.


      • Anonyymi

        Tuossa ei puhuta normaaleista kymmenyksistä, vaan YLIMÄÄRÄISISTÄ lisäkymmenyksistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa ei puhuta normaaleista kymmenyksistä, vaan YLIMÄÄRÄISISTÄ lisäkymmenyksistä.

        Missä mainitaan jotain ylimääräisistä lisäkymmenyksistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sadosta ja karjasta, mitä oli kertynyt vuoden mittaan, otettiin osa erilleen, että oli varaa mennä juhlimaan Jerusalemiin kolmesti vuodessa. Lisäksi piti muistaa leskiä ja orpoja ja leeviläisiä, jotka suorittivat temppelipalvelusta.

        Tietenkään ei väen kasvettua ollut työtä kaikille leeviläisille temppelissä, heillä oli hiukan maata joidenkin kaupunkien ympärillä, mutta he saivat osan tuloistaan lahjoina, koska he olivat kenties myöhemmin töissä synagoogissa tai tekivät muuta sosiaalista työtä.

        Miten voin maksaa härkäni leeviläisille?
        Pankki ei voinut auttaa mitenkää, laittoivat laskun perään paskoista pankin lattialla.


      • Anonyymi

        Edelliseen kirjoitukseen liittyen: "niin myös muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat sinun porttiesi sisäpuolella, ja he syökööt ja tulkoot ravituiksi"

        Onko montakin seurakuntaa, jotka antaa näille ruokaa jne.? Suurin osa kymmenyksistä menee siihen, että pastorit ja muut palkolliset saa elää leveästi. Köyhistä viis.


    • Anonyymi

      Aloittaja on maksanut ja maksaa ne kymmenykset, ei hänen ystävänsä, joka näin pettää itseään, ystäväänsä sekä adventisteja ja luulee pettävänsä myös Jumalaa.

      • Anonyymi

        Niinkö kuvittelet?


      • Anonyymi

        Reppana luterilainen maksaa kirkkoverojensa lisäksi vielä Adventtikirkon kymmenyksiäkin...pitäisikö itkeä vai nauraa?


    • Anonyymi

      Kaikista tuloista on maksettava kymmenykset.

      • Anonyymi

        Maksan bruttotuloistani tonnin verran erilaisia veroja ja maksuja yhteiskunnalle. Joten maksan paljon enemmän kuin kymmenykset. Israelissa uskontoinstituutio oli käytännössä sama asia kuin valtio. Maksettiin kymmenykset siis käytännössä valtiolle.


    • Anonyymi

      Kun pistää raamatun paperijätteeseen (kannet pitää repiä irti), säästää pitkän pennin.
      Eroaa tietenkin ennen sitä kaikista kirkoista.

    • Anonyymi

      Kymmenykset olivat israelin tapa hoitaa sosiaalihuoltoa. Suomen kaltaisessa maassa, missä valtio hoitaa sosiaaliturvan tarvittaessa, ei ole mitään velvollisuutta eikä mitään järkeä maksaa niitä kymmenyksiä edes työssäkäyvillä. Suurin osa niistä menee vain saarnaajien ja pasotiren palkkoihin. Eivät anna niistä köyhille, kuten alunperin oli tarkoitus. Kunhan pastorilla on uusi auto ja ok-talo, niin kaikki hyvin? Köyhä pienessä kunnan yksiössä asuva lahjoittakoon vähätkin rahansa pastorille, niin pastori jaa jatkaa leppoisaa asumista ok-talossa ja vaihtaa pari vuotta vanhan auton taas tuliterään uuteen?

    • Missä kohtaa uudessa liitossa on sana kymmenys PAKKO ??

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7130
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2751
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2336
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      95
      2024
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1727
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1525
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1309
    Aihe