Kristillinen kommunismi

On esitetty väite, jonka mukaan kommunistit ovat kristittyjä. No Suomen Kommunistisen Puolueen (SKP) jäsenistä yksi nainen oli kristitty uskovainen erotetuksi tulemiseen asti. Sen jälkeen en muista kristittyjä tai muitakaan teistejä puolueessa tavanneeni. Ja olen ollut puolueen jäsen sen perustamisesta asti!

Onko kenelläkään havaintoja siitä, että komunnismi voisi olla kristillistä tai että kristityt voisivat olla kommunisteja muualla kuin Suomessa?

Raamatussa Apostolien 2. ja 4.-5. luvun sadut antavat oikeuden kristilliselle kommunismille, mutta Paavali kristinuskon perustajan ei sitä hyväksynyt.

6

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kommunismia ei oltu keksitty vielä Raamatun kertomusten aikaan.
      Alkuseurakunta tosin joidenkin tietojen mukaan kokeili yhteisomistamista mutta luopui siitä ei toiminut silloinkaan.

Katolisessa kirkossa on kommunisteja. Luterilaisuus ei ole uskonto eikä sosialidemokratia poliittinen puolue, täytyy olla katolinen kommunisti niin OK.

• Anonyymi

"Katolisessa kirkossa on kommunisteja. Luterilaisuus ei ole uskonto eikä sosialidemokratia poliittinen puolue, täytyy olla katolinen kommunisti niin OK."

MITÄ IHMETTÄ SÄ SELITÄT?

• Anonyymi
      • Ihmeesti nämä tosielämän kokeilut kommunismista päätyvät aina ruumiskasoihin. Aatteessa on jotain vikaa kun yritykset toteuttaa sitä käytännössä johtavat satoihin kuolleisiin, jos mittakaava on pieni, ja vankileireihin ja miljooniin kuolleisiin, jos mittakaava on iso.

Vika on luultavasti se, että kun valtio vie sinulta kaiken, niin ei ole syytä yrittää, eikä tehdä työtä, ellei joku aseella uhaten pakota.

Marxin mukaan kommunismissa kaikki saisivat tavaraa ja palveluita tarpeidensa mukaan ja tekisivät töitä kykyjensä mukaan. Mutta ilman vapaita työmarkkinoita ja yrittämisen mahdollisuutta, kuka määrittelee ihmisen kyvyt, ja kuka voi määritellä ihmisen tarpeet?

Entä jos minulla ei ole mielestäni mitään kykyjä, niin silloinhan minun ei tarvitse tehdä työtä? Minulla voi kuitenkin olla suuret tarpeet ja minun on välttämättä kylvettävä puhtaasta kullasta tehdyssä kylpyammeessa ja kakittava puhtaasta kullasta tehtyyn wc-pönttöön, jonka kahvaan on upotettu Koh-i-Noor -timantti. Valtion on siis järjestettävä tällaiset minulle, eikö? Eihän se sitten tosimaailmassa näin toimikaan, vaan käytännön kommunismissa minut lähetettäisiin vankileirille uudelleen koulutettavaksi.

• Anonyymi

kristillisyys on kommunismista toimintaa jumalan erolla 🤔

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      7920
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      59
      5902
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      81
      3322
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      3013
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1698
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      210
      1660
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      336
      1398
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1192
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1189
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1101
    Aihe