Kristillinen kommunismi

On esitetty väite, jonka mukaan kommunistit ovat kristittyjä. No Suomen Kommunistisen Puolueen (SKP) jäsenistä yksi nainen oli kristitty uskovainen erotetuksi tulemiseen asti. Sen jälkeen en muista kristittyjä tai muitakaan teistejä puolueessa tavanneeni. Ja olen ollut puolueen jäsen sen perustamisesta asti!

Onko kenelläkään havaintoja siitä, että komunnismi voisi olla kristillistä tai että kristityt voisivat olla kommunisteja muualla kuin Suomessa?

Raamatussa Apostolien 2. ja 4.-5. luvun sadut antavat oikeuden kristilliselle kommunismille, mutta Paavali kristinuskon perustajan ei sitä hyväksynyt.

6

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kommunismia ei oltu keksitty vielä Raamatun kertomusten aikaan.
      Alkuseurakunta tosin joidenkin tietojen mukaan kokeili yhteisomistamista mutta luopui siitä ei toiminut silloinkaan.

Katolisessa kirkossa on kommunisteja. Luterilaisuus ei ole uskonto eikä sosialidemokratia poliittinen puolue, täytyy olla katolinen kommunisti niin OK.

• Anonyymi

"Katolisessa kirkossa on kommunisteja. Luterilaisuus ei ole uskonto eikä sosialidemokratia poliittinen puolue, täytyy olla katolinen kommunisti niin OK."

MITÄ IHMETTÄ SÄ SELITÄT?

• Anonyymi
      • Ihmeesti nämä tosielämän kokeilut kommunismista päätyvät aina ruumiskasoihin. Aatteessa on jotain vikaa kun yritykset toteuttaa sitä käytännössä johtavat satoihin kuolleisiin, jos mittakaava on pieni, ja vankileireihin ja miljooniin kuolleisiin, jos mittakaava on iso.

Vika on luultavasti se, että kun valtio vie sinulta kaiken, niin ei ole syytä yrittää, eikä tehdä työtä, ellei joku aseella uhaten pakota.

Marxin mukaan kommunismissa kaikki saisivat tavaraa ja palveluita tarpeidensa mukaan ja tekisivät töitä kykyjensä mukaan. Mutta ilman vapaita työmarkkinoita ja yrittämisen mahdollisuutta, kuka määrittelee ihmisen kyvyt, ja kuka voi määritellä ihmisen tarpeet?

Entä jos minulla ei ole mielestäni mitään kykyjä, niin silloinhan minun ei tarvitse tehdä työtä? Minulla voi kuitenkin olla suuret tarpeet ja minun on välttämättä kylvettävä puhtaasta kullasta tehdyssä kylpyammeessa ja kakittava puhtaasta kullasta tehtyyn wc-pönttöön, jonka kahvaan on upotettu Koh-i-Noor -timantti. Valtion on siis järjestettävä tällaiset minulle, eikö? Eihän se sitten tosimaailmassa näin toimikaan, vaan käytännön kommunismissa minut lähetettäisiin vankileirille uudelleen koulutettavaksi.

• Anonyymi

kristillisyys on kommunismista toimintaa jumalan erolla 🤔

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      23
      5853
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      1997
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      27
      1449
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      1238
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1125
    6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1097
    7. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      68
      1084
    8. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1052
    9. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      143
      1046
    10. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      995
    Aihe