Kristillinen kommunismi

On esitetty väite, jonka mukaan kommunistit ovat kristittyjä. No Suomen Kommunistisen Puolueen (SKP) jäsenistä yksi nainen oli kristitty uskovainen erotetuksi tulemiseen asti. Sen jälkeen en muista kristittyjä tai muitakaan teistejä puolueessa tavanneeni. Ja olen ollut puolueen jäsen sen perustamisesta asti!

Onko kenelläkään havaintoja siitä, että komunnismi voisi olla kristillistä tai että kristityt voisivat olla kommunisteja muualla kuin Suomessa?

Raamatussa Apostolien 2. ja 4.-5. luvun sadut antavat oikeuden kristilliselle kommunismille, mutta Paavali kristinuskon perustajan ei sitä hyväksynyt.

6

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kommunismia ei oltu keksitty vielä Raamatun kertomusten aikaan.
      Alkuseurakunta tosin joidenkin tietojen mukaan kokeili yhteisomistamista mutta luopui siitä ei toiminut silloinkaan.

Katolisessa kirkossa on kommunisteja. Luterilaisuus ei ole uskonto eikä sosialidemokratia poliittinen puolue, täytyy olla katolinen kommunisti niin OK.

• Anonyymi

"Katolisessa kirkossa on kommunisteja. Luterilaisuus ei ole uskonto eikä sosialidemokratia poliittinen puolue, täytyy olla katolinen kommunisti niin OK."

MITÄ IHMETTÄ SÄ SELITÄT?

• Anonyymi
      • Ihmeesti nämä tosielämän kokeilut kommunismista päätyvät aina ruumiskasoihin. Aatteessa on jotain vikaa kun yritykset toteuttaa sitä käytännössä johtavat satoihin kuolleisiin, jos mittakaava on pieni, ja vankileireihin ja miljooniin kuolleisiin, jos mittakaava on iso.

Vika on luultavasti se, että kun valtio vie sinulta kaiken, niin ei ole syytä yrittää, eikä tehdä työtä, ellei joku aseella uhaten pakota.

Marxin mukaan kommunismissa kaikki saisivat tavaraa ja palveluita tarpeidensa mukaan ja tekisivät töitä kykyjensä mukaan. Mutta ilman vapaita työmarkkinoita ja yrittämisen mahdollisuutta, kuka määrittelee ihmisen kyvyt, ja kuka voi määritellä ihmisen tarpeet?

Entä jos minulla ei ole mielestäni mitään kykyjä, niin silloinhan minun ei tarvitse tehdä työtä? Minulla voi kuitenkin olla suuret tarpeet ja minun on välttämättä kylvettävä puhtaasta kullasta tehdyssä kylpyammeessa ja kakittava puhtaasta kullasta tehtyyn wc-pönttöön, jonka kahvaan on upotettu Koh-i-Noor -timantti. Valtion on siis järjestettävä tällaiset minulle, eikö? Eihän se sitten tosimaailmassa näin toimikaan, vaan käytännön kommunismissa minut lähetettäisiin vankileirille uudelleen koulutettavaksi.

• Anonyymi

kristillisyys on kommunismista toimintaa jumalan erolla 🤔

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      94
      4600
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      226
      1823
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      76
      1450
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1150
    5. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      322
      1085
    6. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1070
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      50
      1069
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      147
      1027
    9. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      111
      1009
    10. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      85
      964
    Aihe