Terveyskeskusten toiminta, heikkeneekö edelleenkin?

Anonyymi-ap

Isoissakin terveyskeskuksissa kuten vaikka Leppävaarassa käytettävissä olevat tutkimusvälineet ovat todella olemattoman vähäiset:
1. Stetoskooppi
2. Verenpainemittari
3. Veren happisaturaation mittari

Noitakaan ei joko osata käyttää, tai laitteet ovat rikkinäisiä. Kotitestillä kolmessa perheenjäsenessä todettu koronavirus toi yhdelle heistä vakavat hengitysoireet. Henki ja happi loppui heti kun nousi puoleksi minuutiksi seisomaan.

Leppävaaran terveysasemalla sairaanhoitaja mittasi sormesta happisaturaation, ja sai arvoksi 96. Hoitaja sanoi että ei mitään hätää sen hapensaannin kanssa, täähän on ihan hyvä arvo. Seuraavaksi lääkärin vastaanotolla lääkäri mittasi omalla mittarillaan, ja sai happisaturaatioksi 98, joka oli hänen mielestään erinomainen arvo, ja hapensaanti on kunnossa.

Sitten lääkäri koetti mitata verenpainetta, ja sai arvoiksi 90/60. Epäilin heti noita, olin itse mitannut kotona, ja arvot olivat 130/90. Lääkäri kuitenkin päätteli että nyt on verenpaineet niin alhaiset, että täytyy lähettää heti Jorviin.

Jorvin päivystysosastolla todettiin heti, että potilaan verenpaineet ovat kunnossa. Mutta veren happisaturaatio on hälyttävän alhaalla, vain 91...92 tasolla, josta johtui potilaan hengenahdistus. Heti alettiin antaa happimaskin avulla happea 6 litraa minuutissa.

Kyllä meni luottamus Lebuskin terveyskeskuksen happisaturaation ja verenpaineen mittauksiin laakista.

Espoon alueen terveyskeskukset siirtyivät tämän vuoden alusta pois pienen Espoon kaupungin kapeilta hartioilta. Terkkarien uutena kustantajana ja ylläpitäjänä on valtavan leveät hartiat omaava Länsi-Uudenmaan Hyvinvointialue.

Jännittyneenä odotellaan, että kuinka paljon parempaa terveyskeskuspalvelua espoolaiset saavat näiden leveiden hartioiden aikakaudella.

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun Sote-uudistusta alettiin yli 10 vuotta sitten suunnitella, yksi keskeisistä tavoitteista oli, että normaalille lääkärin vastaanotolle pitäisi päästä paljon nopeammin, kuin silloin vallinnut tilanne.

      Nyt Sote-uudistukseen ympätiin Keskustan vaatimuksesta kaikenlaiset palo- ja pelastusalan tuomiset pakettiin mukaan. Kuin myös vanhuspalvelut. Nuo ovat tärkeitä toimintoja molemmat. Mutta se normaali lääkärin vastaanotolle pääsyn helpottuminen on unohtunut.

      Lääkärien saati hoitajien määrä ei ole lisäntynyt. Hyvinvointialueellakaan ei tule pääsemään lääkäriin yhtään paremmin kuin aikaisemminkaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11201
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3123
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2974
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1734
    9. 85
      1698
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe