Mites sähköauton kanssa pärjää, kun siinä on tuollaiset kilometrit ja ikää yli 15 vuotta?
Pystyykö itse ruuvaamaan niin kuin polttomoottoriautoa?
Tai pystyykö enää sähköautojen aikakaudella pitämään autoa, jos pystyy maksamaan siitä max 5000 euroa?
Suuri osa suomalaisista on tottunut ajamaan yli 200 000 km ajetuilla vanhoilla romuilla. Miten käy?
69
359
Vastaukset
- Anonyymi
Aika näyttää, mutta mitä erityistä ruuvattavaa siinä sähköautossa olisi? Jarruja, niveliä yms. kulutusosia pystyy varmasti vaihtamaan siinä kuin polttomoottoriautoonkin.
- Anonyymi
Eikös niissä jarruissakin ole joku akun lataus toiminto joka tekee niistä vähän hankalammat rassailtavat peruspenalle.
- Anonyymi
Siinä ei sähköautoa niin vaan ei ruuvailla, ja jos ei keksitä akkujen uudelleen käyttöön jotain mullistavaa, niin reilu 10v sähköauto on aika arvoton ?
Anonyymi kirjoitti:
Eikös niissä jarruissakin ole joku akun lataus toiminto joka tekee niistä vähän hankalammat rassailtavat peruspenalle.
"Eikös niissä jarruissakin ole joku akun lataus toiminto joka tekee niistä vähän hankalammat rassailtavat peruspenalle."
Jarrut sähköautoissa on ihan normaalit ja samanlaiset kuin polttiksissakin. Se akun lataus toimii siten että moottoria renkaista pyörittäen, toimii se generaattorina.
"Siinä ei sähköautoa niin vaan ei ruuvailla, ja jos ei keksitä akkujen uudelleen käyttöön jotain mullistavaa, niin reilu 10v sähköauto on aika arvoton ?"
Yhtä arvoton kuin vastaava polttisautokin. Esimerkiksi Tesloissakin mittausten mukaan 200,000 mailin (=321 868,8km) ajamisen jälkeen on pattereissa vieläkin 90% alkuperäisestä varauksesta eli voi ihan hyvin käyttää paljon pitempään.
https://www.motortrend.com/features/how-long-does-a-tesla-battery-last/
- Anonyymi
"Mites sähköauton kanssa pärjää, kun siinä on tuollaiset kilometrit ja ikää yli 15 vuotta?"
Huonosti käy heikoilla ja vaihtoa kaipaavillla akuilla ja elektronikkakin saattaa olla tiensä päässä.
Ikivanhoilla akuilla talviragne voi olla jopa alle 80% uuden akun kesärangesta.- Anonyymi
Tarkoitit varmaankin vanhan akun kapasiteetin olevan enintään 20% ja todennäköisesti ei edes sitäkään. Tuohon akun uusimisen kalleuteen se sähkölelun taival sitten kaatuukin, sillä ei edes hullukaan laita 25k€ akunvaihtoon jos patteriauton hinta on akun uusimisen jälkeenkin luokkaa jotain 20 donaa.
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitit varmaankin vanhan akun kapasiteetin olevan enintään 20% ja todennäköisesti ei edes sitäkään. Tuohon akun uusimisen kalleuteen se sähkölelun taival sitten kaatuukin, sillä ei edes hullukaan laita 25k€ akunvaihtoon jos patteriauton hinta on akun uusimisen jälkeenkin luokkaa jotain 20 donaa.
Toisaalta miksi tarvitsisi maksaa 25k akunvaihtoon? Normaalien sähköautojen akut maksaa nykyisin n. 4k ja siitä vähän ylöspäin.
- Anonyymi
Oudoksuva kirjoitti:
Toisaalta miksi tarvitsisi maksaa 25k akunvaihtoon? Normaalien sähköautojen akut maksaa nykyisin n. 4k ja siitä vähän ylöspäin.
"Normaalien sähköautojen akut maksaa nykyisin n. 4k ja siitä vähän ylöspäin."
Kauniisti kirjoitettu, mutta mitään todistusaineistoa en tuosta ole kyllä nähnyt missään. Anonyymi kirjoitti:
"Normaalien sähköautojen akut maksaa nykyisin n. 4k ja siitä vähän ylöspäin."
Kauniisti kirjoitettu, mutta mitään todistusaineistoa en tuosta ole kyllä nähnyt missään."Kauniisti kirjoitettu, mutta mitään todistusaineistoa en tuosta ole kyllä nähnyt missään."
Ole hyvä.
Esim. Nissan Leaf:in patterin vaihto maksaa n. 4500 USD
https://www.recurrentauto.com/research/nissan-leaf-battery-replacement- Anonyymi
Oudoksuva kirjoitti:
"Kauniisti kirjoitettu, mutta mitään todistusaineistoa en tuosta ole kyllä nähnyt missään."
Ole hyvä.
Esim. Nissan Leaf:in patterin vaihto maksaa n. 4500 USD
https://www.recurrentauto.com/research/nissan-leaf-battery-replacementmites kallis se autoreissu sitten usa:han on pitäisi jotain sillekin laskea hotelliyöpymiset jne
Anonyymi kirjoitti:
mites kallis se autoreissu sitten usa:han on pitäisi jotain sillekin laskea hotelliyöpymiset jne
Miksi ihmeessä ajaisit sinne kun voit paljon halvemmalla ja helpommin lentää ja vuokrata auton sieltä ilman että tarvitsee autoa lähettää veneellä yli?
Mutta mikäli kommenttisi liittyy siihen ettet ymmärrä että voit muuntaa rahayksikköjä, tämän hetken kurssin mukaan mainitsemani 4500 USD uudesta Nissan Leaf:in akusta on sama kuin 4177 Euroa Euroopassa.- Anonyymi
Oudoksuva kirjoitti:
"Kauniisti kirjoitettu, mutta mitään todistusaineistoa en tuosta ole kyllä nähnyt missään."
Ole hyvä.
Esim. Nissan Leaf:in patterin vaihto maksaa n. 4500 USD
https://www.recurrentauto.com/research/nissan-leaf-battery-replacement24 kWh akku, salli nauraa.
- Anonyymi
Oudoksuva kirjoitti:
Toisaalta miksi tarvitsisi maksaa 25k akunvaihtoon? Normaalien sähköautojen akut maksaa nykyisin n. 4k ja siitä vähän ylöspäin.
Samaa luokkaa siis kuin moottoriremontti, joka tulee vastaan noin 350.000km konhdalla. Sähköauton akut vaihdetaan tyypillisesti noin 600.000km kohdalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa luokkaa siis kuin moottoriremontti, joka tulee vastaan noin 350.000km konhdalla. Sähköauton akut vaihdetaan tyypillisesti noin 600.000km kohdalla.
"Sähköauton akut vaihdetaan tyypillisesti noin 600.000km kohdalla."
Ja tuo on osoittautunut tosielämässä valheeksi. Sähköauton akku ei usein kestä edes 200.000 km ajoa. Vanhojen Leafien ja Teslojen akut ovat jo nyt täysin lopussa eikä niillä ole ajettu lähellekään tuollaisia määriä. Joidenkin akut on vaihdettu jo alle 100.000 km kohdalla. Anonyymi kirjoitti:
"Sähköauton akut vaihdetaan tyypillisesti noin 600.000km kohdalla."
Ja tuo on osoittautunut tosielämässä valheeksi. Sähköauton akku ei usein kestä edes 200.000 km ajoa. Vanhojen Leafien ja Teslojen akut ovat jo nyt täysin lopussa eikä niillä ole ajettu lähellekään tuollaisia määriä. Joidenkin akut on vaihdettu jo alle 100.000 km kohdalla.Lähinnä vain ne missä on ollut valmistusvika (eli hyvin pieni määrä, joskin vähän suurempi ihan ekoista malleista) on toistaiseksi jouduttu vaihtamaan.
Esimerkiksi vanhemmillakin Tesloilla, keskimäärin 200,000 mailia ajetulla autolla on vielä 90% kapasiteetista jäljellä.
https://www.motortrend.com/features/how-long-does-a-tesla-battery-last/- Anonyymi
Oudoksuva kirjoitti:
Lähinnä vain ne missä on ollut valmistusvika (eli hyvin pieni määrä, joskin vähän suurempi ihan ekoista malleista) on toistaiseksi jouduttu vaihtamaan.
Esimerkiksi vanhemmillakin Tesloilla, keskimäärin 200,000 mailia ajetulla autolla on vielä 90% kapasiteetista jäljellä.
https://www.motortrend.com/features/how-long-does-a-tesla-battery-last/Huoh... Pelkät kilometrimäärät on arvoton paskatieto. Noilla autoilla on ajettu vasta muutaman vuoden ajan, joten dataa ei ole riittävästi. Akut ovat sellainen tuote, että ne menettävät kapasiteettiaan vaikka autolla ei ajaisi metriäkään. Jos auton laittaa vaikka varastoon 10 vuodeksi niin se on silti menettänyt yli 20% varauksesta tuossa kymmenessä vuodessa. Siis ajamatta metriäkään.
Noita "tyyppivikoja" on sitten lähes jokaisessa Leafissa. Tuo 30-40% on kadonnut kapasiteetista lähes jokaisessa vanhassa Leafissa. Vain niissä, joissa akku on vaihdettu on kapasiteettia enemmän.
Ja ainakin tuossa artikkelissa mainituilla Teslan ja Elon Muskin väitteillä voi lähinnä pyyhkiä persettä. Elon Musk on mielisairas patologinen valehtelija ja hän lähinnä puhuu paskaa. Ja Teslan väitteet ovat järjestään osoitettu valheiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huoh... Pelkät kilometrimäärät on arvoton paskatieto. Noilla autoilla on ajettu vasta muutaman vuoden ajan, joten dataa ei ole riittävästi. Akut ovat sellainen tuote, että ne menettävät kapasiteettiaan vaikka autolla ei ajaisi metriäkään. Jos auton laittaa vaikka varastoon 10 vuodeksi niin se on silti menettänyt yli 20% varauksesta tuossa kymmenessä vuodessa. Siis ajamatta metriäkään.
Noita "tyyppivikoja" on sitten lähes jokaisessa Leafissa. Tuo 30-40% on kadonnut kapasiteetista lähes jokaisessa vanhassa Leafissa. Vain niissä, joissa akku on vaihdettu on kapasiteettia enemmän.
Ja ainakin tuossa artikkelissa mainituilla Teslan ja Elon Muskin väitteillä voi lähinnä pyyhkiä persettä. Elon Musk on mielisairas patologinen valehtelija ja hän lähinnä puhuu paskaa. Ja Teslan väitteet ovat järjestään osoitettu valheiksi.Ja noilla vanhoilla Leafeilla on harvemmin ajettu yli 100 000 km ja silti tuo 30-40% on kadonnut kapasiteetista. Siis ihan normi-Leafissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa luokkaa siis kuin moottoriremontti, joka tulee vastaan noin 350.000km konhdalla. Sähköauton akut vaihdetaan tyypillisesti noin 600.000km kohdalla.
"Sähköauton akut vaihdetaan tyypillisesti noin 600.000km kohdalla."
Tästä ei ole vielä yhtäkään todistetta. Pikemminkin lukema on useimmiten alle 200.000 km. Kannattaa muistaa, että akut kuluu jopa ilman että autolla ajaa. Jos auton laittaa varastoon 20 vuodeksi niin akku on kuollut vaikka autolla ei ole ollenkaan ajanut. Sähköauton akku ei eroa läppärin akusta millään muulla tavoin kuin että se on isompi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sähköauton akut vaihdetaan tyypillisesti noin 600.000km kohdalla."
Tästä ei ole vielä yhtäkään todistetta. Pikemminkin lukema on useimmiten alle 200.000 km. Kannattaa muistaa, että akut kuluu jopa ilman että autolla ajaa. Jos auton laittaa varastoon 20 vuodeksi niin akku on kuollut vaikka autolla ei ole ollenkaan ajanut. Sähköauton akku ei eroa läppärin akusta millään muulla tavoin kuin että se on isompi.Miksi sekoitat keskustelua oman mielikuvituksesi tuotoksilla? Se vaatii yleensä paljon suuremman ajomatkan ennen kuin ne akut vaihdetaan.
- Anonyymi
Oudoksuva kirjoitti:
Toisaalta miksi tarvitsisi maksaa 25k akunvaihtoon? Normaalien sähköautojen akut maksaa nykyisin n. 4k ja siitä vähän ylöspäin.
paskapuhetta....10 000----52 000 keskimäärin riippuu merkistä taitaa shitroiniin olla kalleimmat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja noilla vanhoilla Leafeilla on harvemmin ajettu yli 100 000 km ja silti tuo 30-40% on kadonnut kapasiteetista. Siis ihan normi-Leafissa.
eihän niihin enää saa edes akkuja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sekoitat keskustelua oman mielikuvituksesi tuotoksilla? Se vaatii yleensä paljon suuremman ajomatkan ennen kuin ne akut vaihdetaan.
Ja todista tuo todellisen maailman datalla viimein vihdoin. On täysin todistettava asia, että akut kuluvat vaikka autolla ei ajaisi metriäkään. Tämä oli vain fakta jonka totesin.
- Anonyymi
Ragne vai range? Yritä päättää ihan itse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
paskapuhetta....10 000----52 000 keskimäärin riippuu merkistä taitaa shitroiniin olla kalleimmat.
Mersuun maksaa 63 000 € .
- Anonyymi
Halpisautoilun loppu häämöttää, mutta ei se mitään; maailma pelastuu.
- Anonyymi
"Halpisautoilun loppu häämöttää"
Ei sentään. Se vaan muuttaa muotoaan.
1995 - 2005 autot tulevat vielä nousemaan arvoon arvaamattomaan.
- Anonyymi
Se on vaan totuteltava ajamaan uudemmalla ja vähemmän ajetulla. Ei se niin vaikeeta ole.
- Anonyymi
"Se on vaan totuteltava ajamaan uudemmalla ja vähemmän ajetulla. Ei se niin vaikeeta ole."
Kyllä vain ja planeetta pelastuu kun patteriautoja kierrätetään saastuttavasti huonolla hyötysuhteella kuin mitä tahansa kulutuselektroniikkaa.
Kansantaloudellisestikin on hienoa, kun populan rajalliset varat sulavat patteriautoilun uusinnan kustannuksiin, mutta ostavatpahan sitten vähemmän muuta krääsää maapalloa saastuttamasta.
ps. Patteriautoja ja Greenpeacea ihannoivat unohtavat, että viimeksi manitun tavoitteena on rajoittaa voimakkaasti yksityisautoilua ja mieluusti kieltää se tulevaisuudessa liki kokonaan, jolloin kaikilla ei ole oikeutta edes omistaa omaa autoa. Tämä on se Greenpeacen tulevaisuuden visio. - Anonyymi
Kyllä se on monelle vaikeaa ja toisille jopa täysin mahdotonta.
Köyhät tulevat entistäkin köyhemmiksi, kun monilta loppuu se pienipalkkaisessakin työssä käynti siihen ettei ole kulkuneuvoa millä liikkua. Suurella osalla ihmisistä ei kertakaikkiaan ole varaa kuin siihen tonnin-parin autoon, ja jos liikenteen sähköistyessä sellaisia ei enää ole, vähävaraisemmalta kansanosalta loppuu liikkuminen kokonaan. Köyhyys lisääntyy ja kansan kahtiajako syvenee. Jos luulette, ettei sillä ole suuria negatiivisia seurauksia yhteiskuntarauhan kannalta, niin olette väärässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se on monelle vaikeaa ja toisille jopa täysin mahdotonta.
Köyhät tulevat entistäkin köyhemmiksi, kun monilta loppuu se pienipalkkaisessakin työssä käynti siihen ettei ole kulkuneuvoa millä liikkua. Suurella osalla ihmisistä ei kertakaikkiaan ole varaa kuin siihen tonnin-parin autoon, ja jos liikenteen sähköistyessä sellaisia ei enää ole, vähävaraisemmalta kansanosalta loppuu liikkuminen kokonaan. Köyhyys lisääntyy ja kansan kahtiajako syvenee. Jos luulette, ettei sillä ole suuria negatiivisia seurauksia yhteiskuntarauhan kannalta, niin olette väärässä."Suurella osalla ihmisistä ei kertakaikkiaan ole varaa kuin siihen tonnin-parin autoon"
Maailma on pullollaan 1995 - 2005 mallisia bensa-autoja, ei ne tuon enempää maksa. Kun suomalaiset autot on ruostuneet, on keski-euroopassa lisää.
Se, että nyt ajetaan keskimäärin 12 vuotta vanhoilla, ei tarkoita sitä etteikö tulevaisuudessa voitaisi ajaa keskimäärin 20 tai 25 vuotta vanhoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se on monelle vaikeaa ja toisille jopa täysin mahdotonta.
Köyhät tulevat entistäkin köyhemmiksi, kun monilta loppuu se pienipalkkaisessakin työssä käynti siihen ettei ole kulkuneuvoa millä liikkua. Suurella osalla ihmisistä ei kertakaikkiaan ole varaa kuin siihen tonnin-parin autoon, ja jos liikenteen sähköistyessä sellaisia ei enää ole, vähävaraisemmalta kansanosalta loppuu liikkuminen kokonaan. Köyhyys lisääntyy ja kansan kahtiajako syvenee. Jos luulette, ettei sillä ole suuria negatiivisia seurauksia yhteiskuntarauhan kannalta, niin olette väärässä.Näinhän se. Tämä koskettaa erityisesti maaseutua ja pieniä paikkakuntia joiden paikallisliikenne on joko mitätöntä, tai sellaista ei ole edes olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suurella osalla ihmisistä ei kertakaikkiaan ole varaa kuin siihen tonnin-parin autoon"
Maailma on pullollaan 1995 - 2005 mallisia bensa-autoja, ei ne tuon enempää maksa. Kun suomalaiset autot on ruostuneet, on keski-euroopassa lisää.
Se, että nyt ajetaan keskimäärin 12 vuotta vanhoilla, ei tarkoita sitä etteikö tulevaisuudessa voitaisi ajaa keskimäärin 20 tai 25 vuotta vanhoilla.Ja niihin varmaan sitten keitellään pontikkaa polttoaineeksi, jos se sähköautofanaatikkojen rakastama skenaario toteutuu, että polttoaineiden hinnat nostetaan pilviin ja tankkauspaikat katoavat…
- Anonyymi
Riippuu lompsan paksuudesta.
- Anonyymi
Kun vihersosialismi ja eu ajetaan alas, ei enää pakoteta kalliisiin sähköautoihin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun vihersosialismi ja eu ajetaan alas, ei enää pakoteta kalliisiin sähköautoihin
Mutta kun niitä polttisautoja ei enää valmisteta 2040 luvulla. Paitsi Ladoja venäjällä. Aattelitko hakea sieltä sellaisen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun niitä polttisautoja ei enää valmisteta 2040 luvulla. Paitsi Ladoja venäjällä. Aattelitko hakea sieltä sellaisen?
Eipä sillä ole väliä, koska hyvä polttis kestää käyttöä yli 30 vuotta. Joten polttiksilla voidaan ajaa pitkälle 2060-luvun puolelle.
- Anonyymi
Ei ne ole romuja. Ne on parempia ja varmempia kuin uusi auto joka tukee valmistajalta. Ei tarvitse katso turhia varoitusvaloja tai jotain turhan tiedon infoa?
Myös taloudellisesti monta kertaa kannattavampia. Kynneniä tuhansia euroja jää puhdasta käteistä tai kerääntyy säästöön. Tällä saa paljon enemmän kuin jos se menisi kuukausittain autoon tai kertamaksi.
En koskaan autoon laittaisi enempää kuin 1000-4000.
Joku on ostanut ja markkinat sulattaneet myyntihintaa mutta sama käyttö ja kunto. Osat puoli-ilmaisia. Mitä joskus tarvitsee vaihtaa.
Ja niillä ajelee varallisuudeltaa monenlaiset henkilöt. - Anonyymi
Tietämättömilä on usein joku vuosi ja km raja = pelkotila. Esim ostaa alle 200tkm ajetun tai 100 000
Omien havaintojen mukaan, 100-200tkm väliin ajetuissa on suuremmalla todennäköisesti huonokuntoisia osia ja vaihtamatta. Ja niiden vaihto lähempänä . Jousitus, iskunvaimentimet, ilmapussit, pyörien laakerit, ohjauksen osat, tukivarret. Jakopää on usein vaihtamatta, autot myynnissä huonoilla paljon ajetuilla hihnoilla tai ketjua ja laahaimia, kiristintä ei uusittu vaikka on jo riski ja näkee kuluneisuuden, väljyyjen. Akkukin on vaihtokunnossa usein 100tkm jälkeen.
Sitten autolla merkittävästi enemmän hintaa enemmän, useita tuhansia verrattuna 250-350 ajettuun jossa kulutusosia on uusittu jopa muutaman kympin sisällä. Sillä autolla voi olla puolet vähemmän hintaa vaikka vähemmän joutuu ostamaan osia.- Anonyymi
Tuo riippuu niin paljon yksilöstä ja merkistä/mallista, en menisi yleistämään että 300 tkm ajettuun joutuu vaihtamaan osia vähemmän kuin 150 tkm ajettuun.
On totta että on tiettyjä kilometriluokkia joilloin tyypillisesti menee joitain kulutusosia vaihtoon, mutta sitten taas yleisemmällä tasolla auto kuitenkin kuluu koko ajan kun siihen tulee kilometrejä lisää.
- Anonyymi
En edes unelmoi 200 tkm ajetusta autosta, on vielä liian kallis. Pienipalkkaisilla on autot 350tkm ja ylöspäin ajettuja.
- Anonyymi
Kuitenkin mielipide pitää tuoda töpseliautopalstalle missä varmaan kaikki autot on jossain 10ke ja ylöspäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuitenkin mielipide pitää tuoda töpseliautopalstalle missä varmaan kaikki autot on jossain 10ke ja ylöspäin.
Jos et huomannut niin aiheena oli : "Suuri osa suomalaisista on tottunut ajamaan yli 200 000 km ajetuilla vanhoilla romuilla. Miten käy?"
Ihan aiheeseen kommentointiin tuossa. - Anonyymi
Sitten et ainakaan ajele Toyotalla, hihii! Ne paalataan viimeistään 200tkm paikkeilla.
- Anonyymi
Suurin vaikeus on irrottaa yhä toimiva akku 20 vuoden jälkeen, kun kori on mädäntynyt puhki. Ehkä siitä tosin saadaan halpoja vaihtoakkuja paremmin säilyneisiin. Jos tarvitaan, en usko LFP (eli LiFePO3) akkujen juuri rikkoutuvan.
- Anonyymi
*LiFePO4, nakkisormi. :-)
- Anonyymi
Ei auto 20 vuodessa mädänny puhki, jos autosta on pitänyt hyvää huolta. Vai tarkoitatko, että nykyiset sähköautot on rakennettu niin surkeasti, että ne mädäntyy nopeasti alta? Eli ne ovat jo tehtaalta tullessaan pelkkää ylihintaista paskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei auto 20 vuodessa mädänny puhki, jos autosta on pitänyt hyvää huolta. Vai tarkoitatko, että nykyiset sähköautot on rakennettu niin surkeasti, että ne mädäntyy nopeasti alta? Eli ne ovat jo tehtaalta tullessaan pelkkää ylihintaista paskaa.
Viittasin lähinnä autojen keskimääräiseen käyttöikään. Toki hyvin pidetty LFP-sähköauto kestää hyvin paljon tuota kauemminkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viittasin lähinnä autojen keskimääräiseen käyttöikään. Toki hyvin pidetty LFP-sähköauto kestää hyvin paljon tuota kauemminkin.
Keskimääräinen käyttöikä autoilla on 22 vuotta. Nimittäin keskimääräinen käyttöikä on sama kuin keskimääräinen romutusikä. Normaalilla autolla ajetaan 22 vuotta ja puolella autoista vielä kauemmin.
- Anonyymi
Pitää nyt muistaa että oikeasti nämä vanhoja katiskoja väkisin hengissäpitävät rasvanäpit ovat hyvin pieni marginaalinen ihmisryhmä.
Olen 60-luvulla maaseudulla syntynyt. Opin jo lapsena miten mopo rassataan kuntoon. Samoin ekoja autonpaskoja piti itse sepittää kuntoon kun ei ollut rahaa muuhun.
Se on mennyttä maailmaa eikä suuurin osa nykyisistä autonomistajista ole edes koskaan joutunut elämään tuota pakkopaskaa.
Miksi helvetissä hankkisin kaikki työkalut ja autotallin vain siksi että hauaisin pitää jonkun vanhan katiskan liikenteessä? Ei ne työkalut, hitsauskoneet ja varaosat ilmaisia ole.
Ja oikeesti, mulla on parempaakin tekemistä kuin rassata jotain vanhaa paskaa että se menisi läpi katsastuksesta. Tein sitä tarpeeksi kun olin köyhä opiskelija. Nyt ei tarvii enää.- Anonyymi
Todellisuudessa kuitenkin normaali keskituloinen autoilija ajaa keskimäärin 13 vuotta vanhalla autolla ja 200 000 km ajetulla autolla. Ja tarkoitan nimen omaan keskituloinen autoilija.
Itse asiassa uusia autoja ostavat ovat hyvin pieni marginaalinen ihmisryhmä. Yli 80% autoilijoista ei tule ikinä elämässään ostamaan uutta autoa. Sähköautoakaan ei tulla ostamaan uutena.
Ja edelleen, suomalaiset ajavat koko ajan vanhemmilla autoilla ja uusia autoja myydään koko ajan vähemmän. Mitään merkkiäkään siitä, että suomalaiset ajaisi uudemmilla autoilla tulevaisuudessa ei ole.
Ja 13 vuotta vanha ja 200 000 km ajettu auto ei ole vanha katiska vaan kohtuullisen uusi ja vähän ajettu auto. Vain kuplassa elävä narsistinen eliittimulkku kuvittelee tuota vanhaksi katiskaksi. Ja toisten autoja "vanhoiksi katiskoiksi" nimittävä on aivoton idiootti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellisuudessa kuitenkin normaali keskituloinen autoilija ajaa keskimäärin 13 vuotta vanhalla autolla ja 200 000 km ajetulla autolla. Ja tarkoitan nimen omaan keskituloinen autoilija.
Itse asiassa uusia autoja ostavat ovat hyvin pieni marginaalinen ihmisryhmä. Yli 80% autoilijoista ei tule ikinä elämässään ostamaan uutta autoa. Sähköautoakaan ei tulla ostamaan uutena.
Ja edelleen, suomalaiset ajavat koko ajan vanhemmilla autoilla ja uusia autoja myydään koko ajan vähemmän. Mitään merkkiäkään siitä, että suomalaiset ajaisi uudemmilla autoilla tulevaisuudessa ei ole.
Ja 13 vuotta vanha ja 200 000 km ajettu auto ei ole vanha katiska vaan kohtuullisen uusi ja vähän ajettu auto. Vain kuplassa elävä narsistinen eliittimulkku kuvittelee tuota vanhaksi katiskaksi. Ja toisten autoja "vanhoiksi katiskoiksi" nimittävä on aivoton idiootti.Lisään... Oikeastaan alle 5-vuotiailla autoilla ajavat ovat erittäin pieni marginaaliryhmä.
- Anonyymi
Suomalaiset ajavat keskimäärin silti vanhoilla autoilla ja ajavat tulevaisuudessa vielä vanhemmilla autoilla. He eivät toki rassaa autojaan vaan vievät ne huoltamolle, mutta ajavat silti vanhoilla autoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellisuudessa kuitenkin normaali keskituloinen autoilija ajaa keskimäärin 13 vuotta vanhalla autolla ja 200 000 km ajetulla autolla. Ja tarkoitan nimen omaan keskituloinen autoilija.
Itse asiassa uusia autoja ostavat ovat hyvin pieni marginaalinen ihmisryhmä. Yli 80% autoilijoista ei tule ikinä elämässään ostamaan uutta autoa. Sähköautoakaan ei tulla ostamaan uutena.
Ja edelleen, suomalaiset ajavat koko ajan vanhemmilla autoilla ja uusia autoja myydään koko ajan vähemmän. Mitään merkkiäkään siitä, että suomalaiset ajaisi uudemmilla autoilla tulevaisuudessa ei ole.
Ja 13 vuotta vanha ja 200 000 km ajettu auto ei ole vanha katiska vaan kohtuullisen uusi ja vähän ajettu auto. Vain kuplassa elävä narsistinen eliittimulkku kuvittelee tuota vanhaksi katiskaksi. Ja toisten autoja "vanhoiksi katiskoiksi" nimittävä on aivoton idiootti."Ja toisten autoja "vanhoiksi katiskoiksi" nimittävä on aivoton idiootti."
Olen itsekin joutunut köyhänä opiskelijana ajamaan vanhalla katiskalla. Kutsuin sitä vanhaa paskaa paljon ikävimmilläkin nimillä.
Ei sillä ole ole väliä onko vanha katiska minun vai jonkun muun. Vanha katiska on vanha katiska.
Kyse ei sen vanhan katiskan omistajasta vaan siitä autosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja toisten autoja "vanhoiksi katiskoiksi" nimittävä on aivoton idiootti."
Olen itsekin joutunut köyhänä opiskelijana ajamaan vanhalla katiskalla. Kutsuin sitä vanhaa paskaa paljon ikävimmilläkin nimillä.
Ei sillä ole ole väliä onko vanha katiska minun vai jonkun muun. Vanha katiska on vanha katiska.
Kyse ei sen vanhan katiskan omistajasta vaan siitä autosta.Ja tuolla sinun logiikallasi yli 90% suomalaisista ajaa sinun määritelmäsi mukaan "vanhalla katiskalla". Eli olet aivoton idiootti tai mielisairas mulkku, saat itse päättää näistä kahdesta vaihtoehdosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja toisten autoja "vanhoiksi katiskoiksi" nimittävä on aivoton idiootti."
Olen itsekin joutunut köyhänä opiskelijana ajamaan vanhalla katiskalla. Kutsuin sitä vanhaa paskaa paljon ikävimmilläkin nimillä.
Ei sillä ole ole väliä onko vanha katiska minun vai jonkun muun. Vanha katiska on vanha katiska.
Kyse ei sen vanhan katiskan omistajasta vaan siitä autosta.Ja 10 vuotta vanha auto on uusi auto, ei vanha katiska. Vanha katiska olisi yli 500 000 km ajettu auto joka on yli 30 vuotta vanha. Ja jopa silloin vanhaksi katiskaksi kutsuminen on kyseenalaista.
Oikeasti mitä tahansa autolta pitäisi vaatia yli 30 vuoden käyttöikää. Paremmilta autoilta tietenkin vähintään 50 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja 10 vuotta vanha auto on uusi auto, ei vanha katiska. Vanha katiska olisi yli 500 000 km ajettu auto joka on yli 30 vuotta vanha. Ja jopa silloin vanhaksi katiskaksi kutsuminen on kyseenalaista.
Oikeasti mitä tahansa autolta pitäisi vaatia yli 30 vuoden käyttöikää. Paremmilta autoilta tietenkin vähintään 50 vuotta.En näe mitään järkeä siinä että ajaisin nyt jollain viime vuosituhannen saastepommilla jossa ei ole ilmastointia, ABSia tai turvatyynyjä.
Jossain Kuubassa tai Afrikassa pidetään köyhyyden takia väksin hengissä jotain yli-ikäiisä saastuttavia autoraatoja. Suomi ei ole viidakko ja olen todella iloinen siitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja 10 vuotta vanha auto on uusi auto, ei vanha katiska. Vanha katiska olisi yli 500 000 km ajettu auto joka on yli 30 vuotta vanha. Ja jopa silloin vanhaksi katiskaksi kutsuminen on kyseenalaista.
Oikeasti mitä tahansa autolta pitäisi vaatia yli 30 vuoden käyttöikää. Paremmilta autoilta tietenkin vähintään 50 vuotta.Millä te risaperseet ajaisitte nyt jos joku ei olisi ostanut niitä teidän vanhoja katiskoja joskus kauan sitten uusina?
Millä te risaperseet ajatte 30 vuoden päästä jos joku ei osta uusia autoja tänään? Jokainen käytettynä ostettu auto ja vanhana käytössä oleva auto on jonkun uutena ostama.
Muistakaa se risaperseet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En näe mitään järkeä siinä että ajaisin nyt jollain viime vuosituhannen saastepommilla jossa ei ole ilmastointia, ABSia tai turvatyynyjä.
Jossain Kuubassa tai Afrikassa pidetään köyhyyden takia väksin hengissä jotain yli-ikäiisä saastuttavia autoraatoja. Suomi ei ole viidakko ja olen todella iloinen siitä.ABS, ilmastointi ja turvatyynyt on ollut autoissa jo yli 30 vuotta. Joten jopa 1990-luvulla valmistetuissa on kaikki nämä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä te risaperseet ajaisitte nyt jos joku ei olisi ostanut niitä teidän vanhoja katiskoja joskus kauan sitten uusina?
Millä te risaperseet ajatte 30 vuoden päästä jos joku ei osta uusia autoja tänään? Jokainen käytettynä ostettu auto ja vanhana käytössä oleva auto on jonkun uutena ostama.
Muistakaa se risaperseet.Mitä ongelmaa tuossa muka on? 30 vuoden päästä voi ostaa muiden käyttämän auton. Aivan kuten nytkin useimmat ostavat autonsa käytettynä.
Ei ole paskankaan väliä olenko se minä joka ostaa auton uutena tai joku muu. Jokainen auto on toki jonkun muun uutena ostama, mutta sillä ei ole paskankaan väliä. Ostan monet muutkin omistamani asiat käytettynä eikä alkuperäisellä omistajalla ole silloin mitään väliä. Eikä ole autonkaan kohdalla.
Ja edelleen et edes osannut lukea tekstiäni. Voin toki ostaa autoni uutena, mutta käytän sitä silloin 30 vuotta. Eli ostan auton uutena ja käytän samaa autoa koko loppuelämäni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ABS, ilmastointi ja turvatyynyt on ollut autoissa jo yli 30 vuotta. Joten jopa 1990-luvulla valmistetuissa on kaikki nämä.
"ABS, ilmastointi ja turvatyynyt on ollut autoissa jo yli 30 vuotta. "
S-sarjan Mersussa joo, mutta ei missään tavisbiilissä joilla risaperseet kurvailee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ABS, ilmastointi ja turvatyynyt on ollut autoissa jo yli 30 vuotta. "
S-sarjan Mersussa joo, mutta ei missään tavisbiilissä joilla risaperseet kurvailee.Ne olivat olemassa jo tavisbiileissä 1990-luvulla. S-sarjan mersuissa ne olivat jo 1980-luvulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne olivat olemassa jo tavisbiileissä 1990-luvulla. S-sarjan mersuissa ne olivat jo 1980-luvulla.
Höpöhöpö. 1993 ilmastointi oli vakiona vain hyvin kalliissa autoissa ja harvoin valittu optio normaaleissa autoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En näe mitään järkeä siinä että ajaisin nyt jollain viime vuosituhannen saastepommilla jossa ei ole ilmastointia, ABSia tai turvatyynyjä.
Jossain Kuubassa tai Afrikassa pidetään köyhyyden takia väksin hengissä jotain yli-ikäiisä saastuttavia autoraatoja. Suomi ei ole viidakko ja olen todella iloinen siitä.Suomi ei ole viidakko, mutta silti Suomessa autojen keski-ikä on samaa luokkaa kuin Afrikassa. Kiinassakin ajetaan uudemmilla autoilla kuin Suomessa. Suomessa ajetaan maailman vanhimpiin kuuluvilla autoilla ja ei ole mitenkään erikoista ajaa yli 20 vuotta vanhalla autolla.
Ja muuten, 1980-luvulla Suomessa ajettiin paljon uudemmilla kuin nyt ja uusien autojen myynti oli yli kaksinkertaista. Uusien autojen myynti on romahtanut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi ei ole viidakko, mutta silti Suomessa autojen keski-ikä on samaa luokkaa kuin Afrikassa. Kiinassakin ajetaan uudemmilla autoilla kuin Suomessa. Suomessa ajetaan maailman vanhimpiin kuuluvilla autoilla ja ei ole mitenkään erikoista ajaa yli 20 vuotta vanhalla autolla.
Ja muuten, 1980-luvulla Suomessa ajettiin paljon uudemmilla kuin nyt ja uusien autojen myynti oli yli kaksinkertaista. Uusien autojen myynti on romahtanut.Suomalaiset ovat saitoja ja tyytyvät kurjuuteen, Kiinassa arvostetaan menestystä ja sen näyttämistä ei hävetä niinkuin täällä Suomessa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalaiset ovat saitoja ja tyytyvät kurjuuteen, Kiinassa arvostetaan menestystä ja sen näyttämistä ei hävetä niinkuin täällä Suomessa..
Auto on vain kulkuväline eikä vanhemmalla autolla ajaminen ole kurjuutta. Suomalaiset käyttävät rahansa mieluummin järkevämpään kuin typerään arvoaan menettävään peltiromuun.
Ja auto ei ole menestyksen, se on pelkkä kulkuväline. Kallis auto ei kerro mitään menestyksestä, se vain kertoo että omistaa kalliin auton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auto on vain kulkuväline eikä vanhemmalla autolla ajaminen ole kurjuutta. Suomalaiset käyttävät rahansa mieluummin järkevämpään kuin typerään arvoaan menettävään peltiromuun.
Ja auto ei ole menestyksen, se on pelkkä kulkuväline. Kallis auto ei kerro mitään menestyksestä, se vain kertoo että omistaa kalliin auton.Lisään... Itse ajan 11 vuotta vanhalla autolla eikä se tunnu vanhalta autolta. Itse en luultavasti muutamaan vuoteen vaihda autoa, koska auto toimii ja se riittää minulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auto on vain kulkuväline eikä vanhemmalla autolla ajaminen ole kurjuutta. Suomalaiset käyttävät rahansa mieluummin järkevämpään kuin typerään arvoaan menettävään peltiromuun.
Ja auto ei ole menestyksen, se on pelkkä kulkuväline. Kallis auto ei kerro mitään menestyksestä, se vain kertoo että omistaa kalliin auton."eikä vanhemmalla autolla ajaminen ole kurjuutta"
Autoista kiinnostuneille on kurjuutta ajaa vanhalla autolla. Paitsi tietenkin harrasteatolla.
Siihen on hyvä syy että maailma on täynnä auto-journalismia mutta ei juurikaan jääkaapeista tai leivänpaaahtimista. Sinäkin vietät aikaasi ja kirjoitteletkin täällä autopalstalla vaikka se on vain kulkuväline.
Enpä oikein usko että kukaan vaivautuu sellaiseen vain käyttöesineen vuoksi.
- Anonyymi
Näin 10v samalla "katiskalla" ajaneena ja nyt tarjontaa seuranneena ei voi ku todeta kuinka huono tarjonta ja kalliita käytetyt vanhat autot ovat , omassa laskin että 400e on ollut nyt 10v aikana arvonlasku omassa , aika edullista ajoa ollut , tai sitten tässä maassa on jokin vika automarkkinoissa /pulaa autoista . Laatukin on huonontunut ja nykyisin pieniä koneita /turbo vinguttimia jotka kestävät vain sen 200tkm .hybridejä en edes huolisi pitkäaikaiseen käyttöön , joka bemsa tai täys sähkö vain vaihtoehtoina .
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1079133
- 936910
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon666665Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345691Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo665463- 553591
- 503415
- 513213
Mikko "Peltsi" Peltola teki tv-sarjan Osmo-poikansa kanssa - Downin syndrooma tuo lisäväriä
Mikko "Peltsi" Peltola ja hänen 12-vuotias poikansa Osmo karistavat kaupungin pölyt jaloistaan ja suunnistavat tv:ssä ko573142- 562972