Haluaisin tietää mikä on normaali verenpaine? Jos se on eri ikäisillä eri se suositus, niin itseäni kiinnostaisi n.20-vuotiaan nuoren naisen normaaliverenpaine.
Milloin se on selvästi korkea ja milloin selvästi liian matala? Ylä- ja alapaineen rajat..
Kiitos tietäville!
Mikä on normaali verenpaine
7
5058
Vastaukset
- lääkäriköhän
120/80 tai 120/70 öpaut...
- Matalapainetta
Taitaa olla aika väljät ainakin nuo matalan verenpaineen suosituslukemat. Itse täysi-ikäinen nainen ja paineet 100/60, kuulemma ihan hyvät.
- paineet
Matalapainetta kirjoitti:
Taitaa olla aika väljät ainakin nuo matalan verenpaineen suosituslukemat. Itse täysi-ikäinen nainen ja paineet 100/60, kuulemma ihan hyvät.
Yleensä verenpaineiden kanssa puhutaan vain ylärajoista. Mitä matalammat, sitä parempi - kunhan vaan ei ala huimausta ja pyörtyilyä tulemaan :)
Käypähoito -suosituksissa on seuraavat rajat (huom. siis vain ylärajat annettu).
normaali < 130/85
optimaalinen < 120/80
Verenpaine vaihtelee paljonkin esim. päivän mittaan, joten aina kannattaisi mitata pari kertaa peräkkäin ja laskea sitten keskiarvo. Nuo yllämainitut arvot perustuvat vähintään neljän eri päivinä tehdyn kaksoismittauksen keskiarvoon.
- Ikäneito
Kyllä nykyään sanotaan, että verenpaine ei saisi iän myötä nousta, eli kaikenikäisille on samat raja-arvot.
- tuleva terkkari
nuoren ihmisen hyvä verenpaine on n.120/60. On totta, että ihmisen verenpaine hiukan nousee iän myötä. Mutta iäkkäämmällä n. 140/75 paineet on ihan hyvät
- Arvo Poika..........
ylärajat on 150/90
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101505- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219