Paljonko on triljoona ja mihin sitä tarvitaan?
Helppoa kun muistaa että luvuissa "-ljoona" tarkoittaa kuutta nollaa.
Miljoonassa siis kuusi nollaa. Sen nimen alkuosa ei muutoin ole samalla tavalla looginen kuin sitä suuremmissa luvuissa.
Siis näin:
Mi-ljoona 1 000.000
Bi-ljoona 1 000.000 000.000
Tri-ljoona 1 000.000 000.000 000.000
Ja edelleen Kvadri-, Kvinti-, Seksti-, Septi-, Okti-, Noni-, Desiljoona jne.
Triljoonaa tarvitaanesim. astronomiassa mutta myös Yhdysvaltojen taloudessa.
Sen velka ylittää tällä viikolla n. 31,3 triljoonan määrän joka on asetettu jonkinlaiseksi rajaksi ylivelkaantumiselle ja maksukyvyttömyydelle.
Pitää muistaa kuitenkin että USAssa ei noudateta samoja lukujärjestelmän nimityksiä, kuten tiedämme, vaan siellä on miljardi (10^9) tuntematon ja sitä sanotaan biljoonaksi.
Samoin "Amerinan triljoona" on vain tuhat miljardia (10^12) eli meikäläinen biljoona.
Näin siis maailman valtiaan talous on miljoona kertaa paremmassa kunnossa kuin he itsekään sanovat. No worry!
https://www.usdebtclock.org/
Matematiikkaa, osa: Suuria lukuja
6
81
Vastaukset
- Anonyymi
Niinpä tietenkin, sehän nyt on selvä asia.
- Filippus Rummukainen - Anonyymi
Perästä tullaan. Suomen velka lähestyy juuri 138 miljardia euroa.
Tekee per kapita n. 24 870 euroa.
USAn saavutus 94 200 dollaria.- Anonyymi
Suomi on velkaa ulkomaille noin 90% kun taas Yhdysvallat on velkaa itselleen noin 75% !!
- Anonyymi
Helpompaa olisi elämä seuraavalla kirjoitustyylillä
- milj ooo ooo na
- bilj ooo ooo ooo na- Anonyymi
Tuolla kirjoitustyylillä (jos o:t tarkoittaa nollia) ei biljoona ole suomea eikä am. englantia eikä elämäkään helpottunut.
Se on miljardi, milj aaa aaa rdi.
- Anonyymi
Kannattaa ymmärtää se, että Yhdysvaltojen tapauksessa maksukyvyttömyyden rajan määrittelee Yhdysvallat itse, eli kun vain sillä itsellään on US Dollarin painokoneet, niin maksukyvyttömyyttä ei tapahdu koskaan !!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251598- 371459
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631299Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!741290- 781214
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761199Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans181002Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per181894