Suomen autokanta vanhenee edelleen: Keski-ikä jo järkyttävät 13 vuotta! :O Miksi ajetaan romuilla?

Anonyymi-ap

Keskiverto suomalaisen auto on 13 vuotta wanha rotisko ja yleensä tuon ikäisillä on ajettu 250 000 km tai enemmän.

Mistähän johtuu? Saksassa autotehtaan työntekijät ja Norjassa kalatehtaan duunaritkin ajavat paljon uudemmilla autoilla. Tätä ei voi olla huomaamatta.

38

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pelkästään hinnasta johtuu. Kuka hullu maksaa autosta yli 20 000 €? Käyttötavara jolla on luksustavaran hinta. Kysyit syytä. Tuossa se on.

    • Anonyymi

      Muualla maailmassa ajetaan paljon leasing autoilla. Suomalaisilla on pakonomainen tarve laittaa pääomaa kiinni käyttötavaraan.

      • Anonyymi

        Se leasing on vielä omaakin kalliimpi tapa ajaa autolla. Vähillä tuloilka ei ole varaa kuin halvimpaan vaihtoehtoon. Mielelläni minäkin eläkeläisenä liisaisin uuden auton joka toinen vuosi, mutta talouden realiteetit tulevat vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se leasing on vielä omaakin kalliimpi tapa ajaa autolla. Vähillä tuloilka ei ole varaa kuin halvimpaan vaihtoehtoon. Mielelläni minäkin eläkeläisenä liisaisin uuden auton joka toinen vuosi, mutta talouden realiteetit tulevat vastaan.

        Mulla menee kaikkine kuluineen keskimäärin noin 130 - 140 euroa kuukaudessa autoiluun.

        Vaikea on nähdä että leasing pelillä pääsisi samaan kulutasoon.

        "Karkeasti ottaen keskikokoisten leasing-autojen hinta asettuu noin 300-700 euron hujakoille kuukaudessa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla menee kaikkine kuluineen keskimäärin noin 130 - 140 euroa kuukaudessa autoiluun.

        Vaikea on nähdä että leasing pelillä pääsisi samaan kulutasoon.

        "Karkeasti ottaen keskikokoisten leasing-autojen hinta asettuu noin 300-700 euron hujakoille kuukaudessa."

        Jos väkisin haluaa uuden auton, kannattaa eka valita merkki ja jollain tarkkuudella malli ja ei kun mailia myyntiliikkeille ympäri suomen. Sieltä voi tulla hyväkin tarjous, etenkin nyt kun ostajista pulaa. 2-3 v käytön jälkeen voit saada suoraan myyden melkein omat takaisin jos vähän kilsoja ja muutenkin tiptop.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos väkisin haluaa uuden auton, kannattaa eka valita merkki ja jollain tarkkuudella malli ja ei kun mailia myyntiliikkeille ympäri suomen. Sieltä voi tulla hyväkin tarjous, etenkin nyt kun ostajista pulaa. 2-3 v käytön jälkeen voit saada suoraan myyden melkein omat takaisin jos vähän kilsoja ja muutenkin tiptop.

        Ei ole näin köyhälle edes käynyt mielessä uuden auton hankkiminen.

        Uuden auton kulut / kk on suurinpiirtein sama summa mitä menee koko elämiseen kuukaudessa.


    • Anonyymi

      Eräs ulkomaalainen autoalan tuntija kertoi minulle, että kun muualla ostetaan uusia autoja, Suomessa ostetaan vanhoihin autoihin varaosia. Varmaan olette huomanneet, että Suomessa on väkilukuun nähden melkoisen paljon isoja varaosaketjuja alkaen Biltemasta ja Motonetista. Suomessa myydään tarvikeosia erityisen paljon ja moni korjaa autonsa itse.

      Itsekin kannan Motonetista uutta osaa sitä mukaa kuin vanha romu aina jostain kohtaa laukeaa. Niin kauan kuin tämä pysyy rautalangalla ja Pyhällä Hengellä kasassa ja uutta peltiä riittää, en vaihda uudempaan.

    • Anonyymi

      Kun auto on ihan ikioma, niin sen kohtalostakin voi määrätä ihan itse. Sen sijaan liisinki autosta määrää liisinkifirma, ja joudut sen vaihtamaan uuteen säännöllisin väliajoin, jos et sitten sitä omaksi lunasta liisinkisopimuksen päätyttyä.

    • Anonyymi

      Millä vitun romulla? Ja mitä väliä on tuijottaa kilometrejä? Tuo 250tkm on monelle autolle vasta sisäänajo! Hyvin huolletulla ja hyvin pidetyllä autolla voi kyllä ajaa sen "viimeisen" käyttöpäivän jälkeenkin, mikä se sitten onkaan, jos 10 vuotta on se raja ja auto pitää väkisin romuttaa vaikka se on vielä hyvässä käyttökunnossa onko asiassa mitään järkeä? Siis onko tässä maassa edes järkeä ostaa uutta autoa kun suurin osa auton hinnasta on veroa.
      Kaikilla ei ole edes varaa ostaa uutta autoa ja kaikki eivät sellaista edes halua.
      Jos itse korjaa ja huoltaa autonsa säästää siinäkin euroja huomattavan määrän, jos siis sen verran ymmärtää autojen päälle että ylipäätään pystyy jotain tekemään.
      Loppujen lopuksi kysehän taitaa olla vähän oman egon pönkittämisestä, itse en tarvitse mitään jatkeita tai uusia autoja näyttääkseni paremmuuttani tai vain sen takia kun valtio sanoo että nyt on vaihdettava autoa..
      Ajan muuten samalla kotterolla jonka olen omistanut viimeiset 12 vuotta ja ikää sillä on jo 22 vuotta, eli reilusti yli tuon 13 vuoden, halvemmalla olen päässyt kuin moni uuden auton omistaja joka laittaa kymmeniä tuhansia aivan taivaan tuuliin..

      • Anonyymi

        "halvemmalla olen päässyt kuin moni uuden auton omistaja joka laittaa kymmeniä tuhansia aivan taivaan tuuliin"

        Olet ehkä sillä autollasi päässyt halvemmalla, mutta onko elämän tarkoitus se, että pääsee halvalla?

        Eiköhän kysymys ole siitä, että olet köyhä ja keksit noita selityksiä sen vuoksi, että sinulla ei ole varaa ostaa uudempaa ja parempaa autoa.

        En muuten noin väittäisi, mutta olen itsekin ihan tuossa samassa tilanteessa. Olen ajanut 15 vuotta samalla autolla ja ikää sillä on 26 vuotta, mittarissa 400tkm. Ostaisin samantien alle 10 vuoden ikäisen auton jos olisi jotakin järkevää tarjolla, joka sopii omaan kulutasoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "halvemmalla olen päässyt kuin moni uuden auton omistaja joka laittaa kymmeniä tuhansia aivan taivaan tuuliin"

        Olet ehkä sillä autollasi päässyt halvemmalla, mutta onko elämän tarkoitus se, että pääsee halvalla?

        Eiköhän kysymys ole siitä, että olet köyhä ja keksit noita selityksiä sen vuoksi, että sinulla ei ole varaa ostaa uudempaa ja parempaa autoa.

        En muuten noin väittäisi, mutta olen itsekin ihan tuossa samassa tilanteessa. Olen ajanut 15 vuotta samalla autolla ja ikää sillä on 26 vuotta, mittarissa 400tkm. Ostaisin samantien alle 10 vuoden ikäisen auton jos olisi jotakin järkevää tarjolla, joka sopii omaan kulutasoon.

        minäkin hitsaan ja öljyän autoni pohjaa ja hyvin kukkuu ja kulkee vielä seuraavat yli 10 vuotta. sähköautoon pitäisi laittaa rahaa 50 000 euroa ainakin. tuolla rahalla saa melkein 30 000 litraa bensiiniä. Sillä ajelee 430 000 km. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minäkin hitsaan ja öljyän autoni pohjaa ja hyvin kukkuu ja kulkee vielä seuraavat yli 10 vuotta. sähköautoon pitäisi laittaa rahaa 50 000 euroa ainakin. tuolla rahalla saa melkein 30 000 litraa bensiiniä. Sillä ajelee 430 000 km. :)

        "hyvin kukkuu ja kulkee vielä seuraavat yli 10 vuotta"

        Niin luulet...

        Jossakin vaiheessa ongelmien määrä alkaa nousemaan eksponentiaalisesti ja silloin on tiukka paikka että laittaako sen 2000 euroa vuodessa korjauksiin vai ostaako uudemman 2000 euron auton tilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "halvemmalla olen päässyt kuin moni uuden auton omistaja joka laittaa kymmeniä tuhansia aivan taivaan tuuliin"

        Olet ehkä sillä autollasi päässyt halvemmalla, mutta onko elämän tarkoitus se, että pääsee halvalla?

        Eiköhän kysymys ole siitä, että olet köyhä ja keksit noita selityksiä sen vuoksi, että sinulla ei ole varaa ostaa uudempaa ja parempaa autoa.

        En muuten noin väittäisi, mutta olen itsekin ihan tuossa samassa tilanteessa. Olen ajanut 15 vuotta samalla autolla ja ikää sillä on 26 vuotta, mittarissa 400tkm. Ostaisin samantien alle 10 vuoden ikäisen auton jos olisi jotakin järkevää tarjolla, joka sopii omaan kulutasoon.

        Ajelin eräällä autollani 13 vuotta ja siihen vaihdettiin kuluvien osien lisäksi vain
        pakoputken pönttö ja etupyörän laakeri. Tuli tavattoman kokonaistaloudelliseksi.
        Seuraavalla ajoin 14 vuotta (2004-2018) ja vein sen ehjänä vaihtoon kun
        mittarissa oli 465.000 km . Tänäkin korjattiin hyvin harvoin ja vain satasilla.
        No seuraava kesti vain 5 vuotta ja 270.000 kun isompi vika ilmaantui.
        Vein (ajoin) sen purkaamoon ja olin senkin suoritteeseen tyytyväinen .
        Eli alle 10 t€ maksavat autot kestävät lukuisia vuosia käytössä ja vetelin
        sentään jokaisella autollani asuntovaunua noin 30 vuoden aikana.
        Nykyisellä 6 t€:n autolla ajattelin ajella edullisesti myös lukuisia vuosia
        Vertailun vuoksi erään premiumin hinta oli uutena 60 t€ ja kuuden vuoden
        kuluttua 24 t€. Savuna ilmaan oli kadonnut 36.000 € = 6000 / vuosi mikä
        tarkoittaa 500 € ihan joka kuukausi. Tavis ei voisi pitää sellaista autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "halvemmalla olen päässyt kuin moni uuden auton omistaja joka laittaa kymmeniä tuhansia aivan taivaan tuuliin"

        Olet ehkä sillä autollasi päässyt halvemmalla, mutta onko elämän tarkoitus se, että pääsee halvalla?

        Eiköhän kysymys ole siitä, että olet köyhä ja keksit noita selityksiä sen vuoksi, että sinulla ei ole varaa ostaa uudempaa ja parempaa autoa.

        En muuten noin väittäisi, mutta olen itsekin ihan tuossa samassa tilanteessa. Olen ajanut 15 vuotta samalla autolla ja ikää sillä on 26 vuotta, mittarissa 400tkm. Ostaisin samantien alle 10 vuoden ikäisen auton jos olisi jotakin järkevää tarjolla, joka sopii omaan kulutasoon.

        Voi ajaa vanhalla vaikka olisi varaa uuteen, säästyneen rahan voi käyttää johonkin muuhun. Itse olen säästänyt niin ei tarvitse olla rahapulassa vaikka on välillä työttömänä.


    • Anonyymi

      Onhan se uusikin vanha vuosien mittaan.
      Tänne on poliittisesti valittu verotustapa, jolla hillitään uusilla ajamista.

      Hirveä summa rahaa kiinni, eikä kukaan tiedä mistä tekniikasta verotus alkaa milloinkin rankaisemaan muita enemmän.

      • Anonyymi

        Mulla 16v vanha Saku, hyvin käy vielä ei oo kun 190000 ajettu kun kesällä mopolla liikun .


    • Anonyymi

      Suomessa eläminen kallista , eikä meillä toimi markkinat kuten pitäisi täällä peräpohjolassa , ja kuten muualla toimii , silloin ylipäätään meitä tyhmä verrata muihin kuten aina koitetaan perustella milloin missäkin asiassa.

    • Anonyymi

      Tottakai suurin osa ajelee vanhalla kotterolla köyhyyttään, sehän on selvä, enkä ymmärrä mikä ongelma siinä on ellei se, että Suomessa perusduuneista maksetaan liian vähän, joten jos tilannetta halutaan korjata niin siinä vastaus.

      Sitten on paljon kohtuu varakkaita, jotka ajavat hyvin vähän. Itse en näe mitään järkeä seisottaa rahaa pihassa lähes tyhjänpanttina kalliissa autossa, jonka arvo laskee ajoit tai et. Ei 13 v ole vähän ajetulle ja tarkasti pidetylle autolle vielä mitään. Itsellä vielä vähän vanhempi joka vastaa täydellisesti tarpeitani.

      Rahoille huonompaa sijoitusta ei ole kuin uusi auto, saati jos sille ei ole mitään käytännön tarvetta.

      • Anonyymi

        Avasin koneen , katsoin tätä palstaa ja otan kantaa. Katsoin meidän auton uutta hintaa, vastaavaa mikä meillä on, niin hinta oli noussut 1,5 vuoden aikana noin 6500 euroa, noin 13 %.
        Meillä on neliveto Tiguan, toinen Tiguan ja jos nyt pitäisi vaihtaa autoa, en tietäisi mitä pitää tehdä. Nousu on järjetön.Kyse ei ole siitä ettenkö pystyisi maksamaan. Ei ole mikään ihme että autokauppa ei käy, uusien autojen hinnat karkaa käsistä. Luultavasti pitäisin nykyistä kauemmin kuin yleensä. Olemme vaihtaneet uuteen 3-4 vuoden välein, mutta nyt pistää miettimään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avasin koneen , katsoin tätä palstaa ja otan kantaa. Katsoin meidän auton uutta hintaa, vastaavaa mikä meillä on, niin hinta oli noussut 1,5 vuoden aikana noin 6500 euroa, noin 13 %.
        Meillä on neliveto Tiguan, toinen Tiguan ja jos nyt pitäisi vaihtaa autoa, en tietäisi mitä pitää tehdä. Nousu on järjetön.Kyse ei ole siitä ettenkö pystyisi maksamaan. Ei ole mikään ihme että autokauppa ei käy, uusien autojen hinnat karkaa käsistä. Luultavasti pitäisin nykyistä kauemmin kuin yleensä. Olemme vaihtaneet uuteen 3-4 vuoden välein, mutta nyt pistää miettimään.

        " Olemme vaihtaneet uuteen 3-4 vuoden välein"

        Onko autosi niin huonossa kunnossa jo tuossa vaiheessa ettei sillä pysty ajamaan vai miksi noin usein pitää vaihtaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Olemme vaihtaneet uuteen 3-4 vuoden välein"

        Onko autosi niin huonossa kunnossa jo tuossa vaiheessa ettei sillä pysty ajamaan vai miksi noin usein pitää vaihtaa?

        No ei ole. Kyseessä on väliraha, se ei kasva liian suureksi ja toinen syy on, pysyy uusien autojen kehityksessä mukana. Otan esim. Tässä Tiguanissa on huippuluokan valot, ensimmäiseen ei ollut silloin saatavilla nykyisiä valoja. Ajelemme usein iltaisin, näillä valoilla kyllä näkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Olemme vaihtaneet uuteen 3-4 vuoden välein"

        Onko autosi niin huonossa kunnossa jo tuossa vaiheessa ettei sillä pysty ajamaan vai miksi noin usein pitää vaihtaa?

        Itse olen aiemmin vaihtanut tuolla tahdilla, siinä pysyy kohtuullisella välirahalla kiinni käytännössä uudessa autossa koko ajan.

        Samaa asiaa voi kysyä myös toisinpäin, eli miksi pitäisi ajaa samalla autolla 10 tai 15 vuotta? Siis muusta syytä kuin rahan säästämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ole. Kyseessä on väliraha, se ei kasva liian suureksi ja toinen syy on, pysyy uusien autojen kehityksessä mukana. Otan esim. Tässä Tiguanissa on huippuluokan valot, ensimmäiseen ei ollut silloin saatavilla nykyisiä valoja. Ajelemme usein iltaisin, näillä valoilla kyllä näkee.

        Laitan tähän valojen tyypin. IQ- Light.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen aiemmin vaihtanut tuolla tahdilla, siinä pysyy kohtuullisella välirahalla kiinni käytännössä uudessa autossa koko ajan.

        Samaa asiaa voi kysyä myös toisinpäin, eli miksi pitäisi ajaa samalla autolla 10 tai 15 vuotta? Siis muusta syytä kuin rahan säästämiseksi.

        Sillä 10-15 vuotta vanhalla autolla pääsee ihan sinne samaan paikkaan kuin sinäkin sillä uudella autollasi, joten muotoileppa kysymyksesi uudelleen, ja perusteellisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä 10-15 vuotta vanhalla autolla pääsee ihan sinne samaan paikkaan kuin sinäkin sillä uudella autollasi, joten muotoileppa kysymyksesi uudelleen, ja perusteellisemmin.

        Köyhä kommentoi tässä kateellisena.

        Kun pitää saada niitä teknisiä innovatiivisia laitteita ja pitää olla uusi auto ja on kiva kun on tehoa ja on valoja ja on akkuja autossa.

        Köyhällä elämä on yhtä selviytymistaistelua eikä voi ymmärtää miten ihmiset kylvää rahaa turhuuksiin.

        Mutta... jonnekihan sitä rahaa pitää työntää jos sitä on. Eihän se minun vikani ole jos toisilla on enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhä kommentoi tässä kateellisena.

        Kun pitää saada niitä teknisiä innovatiivisia laitteita ja pitää olla uusi auto ja on kiva kun on tehoa ja on valoja ja on akkuja autossa.

        Köyhällä elämä on yhtä selviytymistaistelua eikä voi ymmärtää miten ihmiset kylvää rahaa turhuuksiin.

        Mutta... jonnekihan sitä rahaa pitää työntää jos sitä on. Eihän se minun vikani ole jos toisilla on enemmän.

        Avasin koneen uudestaan ennen kuin menen nukkumaan. Voi olla että kirjoitus, köyhä kommentoi on sarkasmia, ei haittaa. Näin eläkeläisenä menot ovat aika vakiintuneita, paitsi matkat. Auton menot olivat vuonna 2022 tuloistamme, minä ja vaimo noin 6 %, lisäksi arvonalenema, myös noin 6 %. Tänä vuonna tuli hyvä korotus eläkkeisiin, nyt saamme käteen yhdessä 4450 e. Asuntomenot ovat kaikkinensa noin 435 e.kk. Ruoka noin 600 e/kk. Uskoisin että meillä on varaa uuteen autoon joka maksetaan ihan ilman lainoja. Sitten Tiguaniin, Volkkarilla on takuu 3 vuotta tai 100 000 km. Sama kuin esim tojotalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhä kommentoi tässä kateellisena.

        Kun pitää saada niitä teknisiä innovatiivisia laitteita ja pitää olla uusi auto ja on kiva kun on tehoa ja on valoja ja on akkuja autossa.

        Köyhällä elämä on yhtä selviytymistaistelua eikä voi ymmärtää miten ihmiset kylvää rahaa turhuuksiin.

        Mutta... jonnekihan sitä rahaa pitää työntää jos sitä on. Eihän se minun vikani ole jos toisilla on enemmän.

        Me kaikki ollaan sulle kateellisia mutta valitettavasti tämä kaikki on mielikuvituksesi tuotetta. Todellisuudessa sinulla ei ole ajokorttia saati autoa. Elämäsi on totaalista taloudellista kamppailua muiden ongelmien ohella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhä kommentoi tässä kateellisena.

        Kun pitää saada niitä teknisiä innovatiivisia laitteita ja pitää olla uusi auto ja on kiva kun on tehoa ja on valoja ja on akkuja autossa.

        Köyhällä elämä on yhtä selviytymistaistelua eikä voi ymmärtää miten ihmiset kylvää rahaa turhuuksiin.

        Mutta... jonnekihan sitä rahaa pitää työntää jos sitä on. Eihän se minun vikani ole jos toisilla on enemmän.

        Kerroinko olevani köyhä? Mistä moisen sait päähäsi? Siitäkö, että kaikki eivät vaan haaskaa rahojansa arvoaan menettäviin asioihin. On paljon järkevämpää laittaa tuokin raha tuottamaan lisää rahaa, mikä menisi muuten uuden auton ostoon. Toiset sen vaan ymmärtävät, ja toiset, kuten sinä taas eivät....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avasin koneen uudestaan ennen kuin menen nukkumaan. Voi olla että kirjoitus, köyhä kommentoi on sarkasmia, ei haittaa. Näin eläkeläisenä menot ovat aika vakiintuneita, paitsi matkat. Auton menot olivat vuonna 2022 tuloistamme, minä ja vaimo noin 6 %, lisäksi arvonalenema, myös noin 6 %. Tänä vuonna tuli hyvä korotus eläkkeisiin, nyt saamme käteen yhdessä 4450 e. Asuntomenot ovat kaikkinensa noin 435 e.kk. Ruoka noin 600 e/kk. Uskoisin että meillä on varaa uuteen autoon joka maksetaan ihan ilman lainoja. Sitten Tiguaniin, Volkkarilla on takuu 3 vuotta tai 100 000 km. Sama kuin esim tojotalla.

        "Tänä vuonna tuli hyvä korotus eläkkeisiin, nyt saamme käteen yhdessä 4450 e. "

        No tässähän se ero tulee, minulla on vuoden budjetti elämiseen, mukaanlukien asuminen, 8000 euroa.

        Kiitos suomalaisen yhteiskunnan ja sen prkl käsittämättömän terveydenhuoltojärjestelmän joka jättää ihmisen tyhjän päälle jos et suostu siihen diagnoosiin joka sinulle annetaan, joka viimein 30 vuoden jälkeen osottautuu vääräksi.

        Nollatuilla ja lähes nolla töillä tässä on menty yli 30 vuotta. Kaikki mitä oli haaveita on jäänyt toteutumatta. Käteen ei ole jäänyt kuin köyhyys.

        Varmaan vaikea kuvitella elämää että lasket miten saat sen vähän päälle 10 euroa riittämään päivässä. Ja teet tota laskelmaa joka ikinen päivä aamusta iltaan.

        Joo, sori lipesin aiheesta, mutta ehkä tosta voi päätellä että meillä kaikilla ei ole varaa ostella niitä uusia autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me kaikki ollaan sulle kateellisia mutta valitettavasti tämä kaikki on mielikuvituksesi tuotetta. Todellisuudessa sinulla ei ole ajokorttia saati autoa. Elämäsi on totaalista taloudellista kamppailua muiden ongelmien ohella.

        "Todellisuudessa sinulla ei ole ajokorttia saati autoa. Elämäsi on totaalista taloudellista kamppailua muiden ongelmien ohella."

        Kyllä mulla on ajokortti, hankin sen vuonna 1985. Ja autokin on, olen ajanut samalla autolla 15 vuotta. 1997 mallia ja 400tkm mittarissa. Yhtään ylimääräistä ajoa sillä ei tule, vuodessa kertyy noin 2000 - 4000 km mittariin.

        Taloudellista kamppailua elämäni todellakin on, terveysongelmien ohella. Selvähän se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ole. Kyseessä on väliraha, se ei kasva liian suureksi ja toinen syy on, pysyy uusien autojen kehityksessä mukana. Otan esim. Tässä Tiguanissa on huippuluokan valot, ensimmäiseen ei ollut silloin saatavilla nykyisiä valoja. Ajelemme usein iltaisin, näillä valoilla kyllä näkee.

        Heh, tuolla houlutellaan hölmöt vaihtamaan uuteen, lisätään jotain pientä ja sehän on pakko saada, sama kännyköissä ja missä vaan. Harvassa autossa on niin huonot valot että sen takia kannattaisi vaihtaa tai sitten voi vaihtaa vaan ne valot tai lisätä lisävalot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avasin koneen uudestaan ennen kuin menen nukkumaan. Voi olla että kirjoitus, köyhä kommentoi on sarkasmia, ei haittaa. Näin eläkeläisenä menot ovat aika vakiintuneita, paitsi matkat. Auton menot olivat vuonna 2022 tuloistamme, minä ja vaimo noin 6 %, lisäksi arvonalenema, myös noin 6 %. Tänä vuonna tuli hyvä korotus eläkkeisiin, nyt saamme käteen yhdessä 4450 e. Asuntomenot ovat kaikkinensa noin 435 e.kk. Ruoka noin 600 e/kk. Uskoisin että meillä on varaa uuteen autoon joka maksetaan ihan ilman lainoja. Sitten Tiguaniin, Volkkarilla on takuu 3 vuotta tai 100 000 km. Sama kuin esim tojotalla.

        Onneksi voin yksin päättää raha-asioistani ja kaikesta muustakin. Halvemmaksihan se tulisi puolittaa menot, mutta hyvin monelle myös erittäin kalliiksi jossain vaiheessa, voi olla hermotkin riekaleina sitä ennen tai sitten tulee täytenä yllätyksenä.


    • Anonyymi

      20-vuotiaassa on vielä vähemmän rahaa kiinni.
      Uuteen kun tulee se tuhansien eurojen laatikon vaihto, niin vagin omistaja kaivelee taskuja.
      Vanhan voi pistää paaliin vähemmästäkin ja eikun seuraavaa etsimään.

    • Anonyymi

      Hybriid toyoon moottor kalkattaa paljo maksa

    • Anonyymi

      Rahaa kyllä on mutta parin kolmen tuhannen euron autoilla ajelen silti ihan luotettavasti ja halvalla. Uudemmat autot liian kalliita ja kalliita remontteja.

    • Anonyymi

      "Sillä 10-15 vuotta vanhalla autolla pääsee ihan sinne samaan paikkaan kuin sinäkin sillä uudella autollasi, joten muotoileppa kysymyksesi uudelleen, ja perusteellisemmin."

      Samoin kuin lauantaimakkaralla lähtee nälkä samalla tavoin kuin pihvillä.
      Vuokrayksiössä on samalla tavoin suojassa sateelta kuin omakotitalossa.


      Voihan näitä jatkaa

      • Anonyymi

        Kysymys on siitä mihin laittaa elämälleen riman.

        Toisilla se on matalalla.

        Mun oma rima on siellä taviksien tasolla. Nautin siitä mitä minulla on mutta ymmärrän että joillain on enemmän kuin minulla.

        En kadehdi heitä enkä dissaa heidän kalliita autojaan. Koska ymmärrän että se kallis auto johon minulla ei ole varaa on vaan törkeän hieno peli.
        Ja mun kateelliset kommetit vain tekisivät minusta pienen ihmisen.
        Se törkeän hieno auto lisi edelleen törkeän hieno auto.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe