4-tahtimoottorin tunnettu heikkous

Anonyymi-ap

ja huonohko hyötysuhde piilee juurikin siinä, että (4-syl.m.) vain yksi mäntä tekee työtä kerralla (työtahti) ; kaikki kolme heikentävät hyötysuhdetta, ovat kitkatekijöitä.
Voisiko tätä rakennetta mitenkään muuttaa paremmaksi, samat puristus-, poisto-, ja imuvaiheet tietysti säilyen? Miksei imu-ja poistovaihetta voisi integroida samaan?

42

210

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      väärä palsta

    • Anonyymi

      Cadillacin Northstareissa oli semmonenkin ominaisuus, että ne piti joitakin mäntiä huilivuorossa, jos ei ollut niille tekemistä. Ne siis lähinnä vatkasivat mukana muuten vaan, mutta niille ei tarjoiltu keittoa ja kipinää.

      • Anonyymi

        Joo olen tuosta lukenut. Siinä siis täytyy samalla jotenkin noiden huili-mäntien pakoventtiiltikin painaa alas, jottei pane hirveästi vastaan?


      • Anonyymi

        Muistaakseni Chrysler M300 mallisissa autoissa oli HEMI V8 koneet, ja maantienopeus saavutettaessa alkaa käydä neljällä pytyllä.
        Kevyt ylläpitävä voima riittää kun massa on jo liikkeessä.
        Hemi moottorit tosin sitten olivat aika karun näköisessä kunnossa lepäilevien sylinterien osin.
        Siksi näitä 300M autoja ei kai enää ole uusina myynnissäkään.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      tiijäkkö ku tekee sikanostosen nokan ja isovenakannen niin tuloo hyvä.

    • Anonyymi

      Aloituksessa on väärin, työtä tekee tietysti kaksi sylinteriä kerralla rivinelosessa yleensä.

      • Anonyymi

        Ei tee kuin yksi.ja muut imu,pako ja puristus.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tee kuin yksi.ja muut imu,pako ja puristus.

        Juuri näin. Kipinä toimii järjestyksessä 1,3,4,2.
        Vain yksi sylinteri kerrallaan on kipinän, eli räjähdystilassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Kipinä toimii järjestyksessä 1,3,4,2.
        Vain yksi sylinteri kerrallaan on kipinän, eli räjähdystilassa.

        1,3,4,2 on kyllä yleisin rivinelosen sytytysjärjestys, muttei ainoa. Löytyy myös 1,2,4,3-nelosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1,3,4,2 on kyllä yleisin rivinelosen sytytysjärjestys, muttei ainoa. Löytyy myös 1,2,4,3-nelosia.

        Juu. Taisi olla Toyotassa ja Hondassa ainakin tuo 1,2,4,3.
        Itse olen rusnaillut vain GM koneita. Niissä oli 1,3,4,2.
        Riippuu mihin suuntaan saarnaaja pyörii. Tänäpäivänä sytytystekniikassa ei juuri virranjakajia enää näe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Taisi olla Toyotassa ja Hondassa ainakin tuo 1,2,4,3.
        Itse olen rusnaillut vain GM koneita. Niissä oli 1,3,4,2.
        Riippuu mihin suuntaan saarnaaja pyörii. Tänäpäivänä sytytystekniikassa ei juuri virranjakajia enää näe.

        Meillä sitä sanottiin papiksi. Tuli siitä kun pyörii kuin pappi ehtoollisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Kipinä toimii järjestyksessä 1,3,4,2.
        Vain yksi sylinteri kerrallaan on kipinän, eli räjähdystilassa.

        Ei siellä mitään räjähdä, ainoastaan palaa nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siellä mitään räjähdä, ainoastaan palaa nopeasti.

        Oletkos sitä tiennyt, että veden laajentuminen on paineenalaisessa tilassa bensiinin kanssa sekoitettuna 2,8.
        Tehtiin protokone, aggregaattti, johon koneen pyöriessä täysillä kierroksilla syötettiin vesi mukaan.
        Polttoainekulutus on pelkällä bensiinillä 1,6 litraa tunti.
        Vesimoottorina 4 desilitraa bensiiniä per tunti. Vanhat kahvinjämät ja kiljunmäskin nesteet sopivat hyvin mukaan polttoaineiksi.


    • Anonyymi

      Aloittaja on eksyksissä, sillä polttomoottorin heikkous on se et se polttaa, ja siten saastuttaa. Se on syy miksi akkukäyttöisiä autoja on ryhdytty valmistamaan, ja dieseljunat vaihdettu sähköisiksi, jopa matkustajalentokoneita on akkukäyttöisiä, n. 20 matkustajan kapasiteettisia. Saastuminen ja ilmastonmuutoksen takia kaikki pian on akkukäyttöisiä, ehkä jonain päivänä vihatut ja inhotut lehtipuhaltimetkin!

      • Anonyymi

        Lehtipuhallin pilattiin sillä kun imuritoiminto poistettiin - minä tarvitsin vain imua säkkiin keräämikseksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehtipuhallin pilattiin sillä kun imuritoiminto poistettiin - minä tarvitsin vain imua säkkiin keräämikseksi!

        Tee akkukäyttöinen ite!


    • Anonyymi

      Tahtien määrä on sivuseikka, sillä ahdin määrää tahdin.

      • Anonyymi

        Nuotit ja kapellimestari määrää tahdin !


    • Anonyymi

      Tätä moottoria siis nelitahtikonetta on kehitetty melkein 150 vuotta ja kaikkea lienee jo mietitty.
      Tervetuloa uusi keksijä mukaan

      • Anonyymi

        Wankel-moottorista on juuri nyt juttua lehdissä, jossain päin maailmaa se on nyt saatu toimimaan yhtä hyvin kuin mäntämoottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wankel-moottorista on juuri nyt juttua lehdissä, jossain päin maailmaa se on nyt saatu toimimaan yhtä hyvin kuin mäntämoottori.

        Ehkä toimii taidettiin sanoa eli ei kovin kovaa luottoa oishan tuo wankell sinänsä hyvä kun pyörivä liike jos vaan kestäisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä toimii taidettiin sanoa eli ei kovin kovaa luottoa oishan tuo wankell sinänsä hyvä kun pyörivä liike jos vaan kestäisi

        Pyörivamäntäisiä wankel-moottoriautoja jo aikaisemminkin vuosikymmeniä valmistanut Mazda sanoo että sen uusin wankel-moottori kestää kulutusta siinä missä tavalliset nelitahtimoottoritkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörivamäntäisiä wankel-moottoriautoja jo aikaisemminkin vuosikymmeniä valmistanut Mazda sanoo että sen uusin wankel-moottori kestää kulutusta siinä missä tavalliset nelitahtimoottoritkin.

        Tarkemmin sanottuna kiertomäntä , Wankel.


      • Anonyymi

        Juu kiitos.

        Tuossa Ameriikan veli tehnyt koneen joka käy pelkillä polttoaineiden hajuilla.
        Kyselee miksi syöttää polttoainetta turhaan nesteenä koneeseen kun pelkkä bensan hajukin riittää.

        Ajaa gallonalla 100 mailia käyttämällä pelkkiä hajuja.

        https://www.youtube.com/watch?v=MsFRaV4zKEQ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu kiitos.

        Tuossa Ameriikan veli tehnyt koneen joka käy pelkillä polttoaineiden hajuilla.
        Kyselee miksi syöttää polttoainetta turhaan nesteenä koneeseen kun pelkkä bensan hajukin riittää.

        Ajaa gallonalla 100 mailia käyttämällä pelkkiä hajuja.

        https://www.youtube.com/watch?v=MsFRaV4zKEQ

        Ei polttoainetta ole nesteenä ennenkään syötetty koneeseen, bensa syttyy kaasuuntuneena. Kaasuttimen nimikin tulee siitä että se syöttää moottoriin kaasuntunutta bensaa, joka on juuri sitä bensanhajuista ilmaa jossa on happea palamiseen.


    • Anonyymi

      Voi tokkiinsa. Nyt olet tehnyt hienon keksinnön :)

      Jos tuolta nelitahtisesta otetaan ylimääräiset tahdit pois, niin siitä tulee 2-tahtinen :)

      • Anonyymi

        2-tahtisen hyötysuhde onkin huonompi, koska osa polttoaineesta menee suoraan läpi pakoputkeen, johtuen niistä vahäisistä työtahdeista. Tehoa siitä saa kuitenkin hyvin, mutta suuremman polttoaineen kulutuksen kustannuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2-tahtisen hyötysuhde onkin huonompi, koska osa polttoaineesta menee suoraan läpi pakoputkeen, johtuen niistä vahäisistä työtahdeista. Tehoa siitä saa kuitenkin hyvin, mutta suuremman polttoaineen kulutuksen kustannuksella.

        Ilmeisesti suuruuden ekonomiassa vähemmät liikkuvat osatkin lasketaan, koska Wärtsilän RTA96-C moottori on maailman suurin polttomoottori, ja siis kaksitahti. Turbo siinä kyllä on parantamassa hyötysuhdetta.

        Wärtsilä-Sulzer RTA96-C
        "Moottorin ominaiskulutus on alhaisin polttomoottoreista."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti suuruuden ekonomiassa vähemmät liikkuvat osatkin lasketaan, koska Wärtsilän RTA96-C moottori on maailman suurin polttomoottori, ja siis kaksitahti. Turbo siinä kyllä on parantamassa hyötysuhdetta.

        Wärtsilä-Sulzer RTA96-C
        "Moottorin ominaiskulutus on alhaisin polttomoottoreista."

        Kuvassa se näyttäisi olevan rekan moottorina, mutta sen jäähdytystä ei ole ratkaistu:

        http://www.365speed.com/the-109000-horsepower-producing-diesel-engine-youve-never-heard-of/


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Noniin tuossa aletaan olla "jännän äärellä" , ei bokseri- eli vastaisku - vaan "vastamäntäkone" - kaksi mäntää samassa sylinterissä.

        "The Achates opposed piston engine places two opposed pistons in each cylinder. Note the intake, exhaust and fuel injection ports cut into the cylinder walls, replacing a traditional head and valve train with a two-stroke design. Also, no spark plugs.

        Siis 2-tahtinen kone aivan uudella toteutuksella, ei venttiilejä, eikä sytytystulppia.

        Fantastista uutta näkemystä....kiitti!


    • Anonyymi

      Ratkaisu on kaksitahtimoottori. Käytetty hyvällä menestyksellä moottorisahoissa, mopoissa, moottoripyörissä, moottorikelkoissa, autoissa ja kaikenlaisissa pienkoneissa.

    • Anonyymi

      Pohjimiltaan mäntämoottorien ongelmana on männän edestakaisen liikkeen muuttamisessa kiertoliikkeeksi. Se ei ole kovinkään järkevää, siksi esim Wankel-moottori on paljon järkevämpi puhumattakaan sähkömoottorista.

      • Anonyymi

        Muuta menetelmää ei ole keksitty polttoaineen energian muuttamiseksi liikkeeksi. Tai no onhan osassa lentokoneita käytetty turbiini, mutta siinä ongelmana on energian vuotaminen moottorin läpi liikettä tuottamatta.


    • Anonyymi

      Mamujen ja Sannan syytä!!! Jos saan vielä sanoa niin Perussuomalaiset tekee vielä JYTKYN!

    • Anonyymi

      Pitäisi olla vain yksi mäntä joka kiertäisi ympyräsylinterissä. Siinä olisi neljä mekaanisesti avautuvaa ja sulkeutuvaa lohkoa johon kuhunkin ruiskutettaisiin polttoaine ja annettaisiin kipinä vuorollaan. Tästä voisi kehitellä...

      • Anonyymi

        Se on jo, se on wankel-moottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on jo, se on wankel-moottori.

        Tuleeko moottorin nimi englannin wank-verbistä?


    • Anonyymi

      "Miksei imu-ja poistovaihetta voisi integroida samaan?"

      Yrität nyt kehitellä jonkinlaista käänteistä Trabantin 2T-moottoria tai kiertyvämäntäistä japsikonetta. Laitetaan DDRmalliin kaikki imut ja pakopoistot saman tahdin sisään, niin teho nousee ihan sdramaattisesti.

      • Anonyymi

        Ei voi poistaa siis sylkeä ennen kuin imuvaiheen seurauksena on tullut


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sille jollekin, edelleen tunnistat kyllä

      Jatkamme siitä mihin jäimme. Tekniikkakin meni kauhusta polvilleen kun rikoimme rajat. Edelleen on vielä verkko avaamatta. Nyt huomaat, että pidät si
      Ikävä
      188
      1280
    2. Tältä näyttää Elastiselle rakennettava luksusmökki Lapissa - Jopa Samu Haber hehkuttaa: "Upee"

      No nyt ei ole kyllä mikään pikkumökki, vaan aika öky... Ela on jakanut kuvia rakennusvaiheessa olevasta vapaa-ajan asunnosta. Se ei todellakaan näytä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      763
    3. Maisa menetti autonsa

      Alamäki on alkanut...todellisuudessa auto lähti liisarista kun rahat loppui... https://www.seiska.fi/Kotimaa/Voi-ei-Maisa-Torppa-joutui-autokiipeliin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      651
    4. Hyvää iltaa

      Etenkin yhdelle naiselle täällä :).
      Ikävä
      97
      620
    5. Katja Ståhl sai yllätyksekseen masennusdiagnoosin - Yksi asia herätti: "Rupesin hirveesti..."

      Tsemppiä ja voimia, Katja Ståhl! Juontaja, hevosnainen Ståhl avaa yksityiselämäänsä Yökylässä Maria Veitola -ohjelmassa. Lue lisää: https://www.suomi
      Suomalaiset julkkikset
      3
      610
    6. Niin solmussa

      Voi kun tietäisit miten suuria tunteita mulla on sua kohtaan. Naiselle ❤️
      Ikävä
      23
      558
    7. Olisitko nainen hävennyt mun kanssa

      liikkuessa, vai päinvastoin? Luin jostain lehdestä kauan sitten että naiset miettii tätä kautta asioita. Ja olisitko hävennyt mua faijasi edessä? Ei s
      Ikävä
      125
      535
    8. Kuka palstalainen

      Olisi hyvää matkaseuraa? -flowersreally-
      Sinkut
      152
      515
    9. Haluun vaan, että tiedät

      Olet ensimmäinen ja viimeinen päivän ajatuksissani - en voi sinua unohtaa, vaikka aikaa on kulunut, kyyneleet edelleen virtaavat..
      Ikävä
      12
      476
    Aihe