ja huonohko hyötysuhde piilee juurikin siinä, että (4-syl.m.) vain yksi mäntä tekee työtä kerralla (työtahti) ; kaikki kolme heikentävät hyötysuhdetta, ovat kitkatekijöitä.
Voisiko tätä rakennetta mitenkään muuttaa paremmaksi, samat puristus-, poisto-, ja imuvaiheet tietysti säilyen? Miksei imu-ja poistovaihetta voisi integroida samaan?
4-tahtimoottorin tunnettu heikkous
42
210
Vastaukset
- Anonyymi
väärä palsta
- Anonyymi
Cadillacin Northstareissa oli semmonenkin ominaisuus, että ne piti joitakin mäntiä huilivuorossa, jos ei ollut niille tekemistä. Ne siis lähinnä vatkasivat mukana muuten vaan, mutta niille ei tarjoiltu keittoa ja kipinää.
- Anonyymi
Joo olen tuosta lukenut. Siinä siis täytyy samalla jotenkin noiden huili-mäntien pakoventtiiltikin painaa alas, jottei pane hirveästi vastaan?
- Anonyymi
Muistaakseni Chrysler M300 mallisissa autoissa oli HEMI V8 koneet, ja maantienopeus saavutettaessa alkaa käydä neljällä pytyllä.
Kevyt ylläpitävä voima riittää kun massa on jo liikkeessä.
Hemi moottorit tosin sitten olivat aika karun näköisessä kunnossa lepäilevien sylinterien osin.
Siksi näitä 300M autoja ei kai enää ole uusina myynnissäkään.
- Anonyymi
Siis kysytkö, miksei samassa vaiheessa voida ruiskuttaa sylinteriä täyteen polttoainetta ja samassa vaiheessa imeä pakokaasuja pihalle?
Nykyiset 4-sylinteriset moottorit voivat toimia myös 2-sylinteritilassa, jolloin kaksi sylinteriä ei tee työtä. Tämä säästää polttoainetta.
https://www.carblogindia.com/skoda-kushaq-cylinder-deactivation-technology/ - Anonyymi
tiijäkkö ku tekee sikanostosen nokan ja isovenakannen niin tuloo hyvä.
- Anonyymi
Aloituksessa on väärin, työtä tekee tietysti kaksi sylinteriä kerralla rivinelosessa yleensä.
- Anonyymi
Ei tee kuin yksi.ja muut imu,pako ja puristus.
- Anonyymi
Niin tai kaksi on kerrallaan ns. työvaiheessa.
Jos nelitahtimoottorista jättää yhden vaiheen pois, niin silloinhan se on kolmitahtimottori…
https://www.youtube.com/watch?v=cWHq-Qr903g - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tee kuin yksi.ja muut imu,pako ja puristus.
Juuri näin. Kipinä toimii järjestyksessä 1,3,4,2.
Vain yksi sylinteri kerrallaan on kipinän, eli räjähdystilassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Kipinä toimii järjestyksessä 1,3,4,2.
Vain yksi sylinteri kerrallaan on kipinän, eli räjähdystilassa.1,3,4,2 on kyllä yleisin rivinelosen sytytysjärjestys, muttei ainoa. Löytyy myös 1,2,4,3-nelosia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1,3,4,2 on kyllä yleisin rivinelosen sytytysjärjestys, muttei ainoa. Löytyy myös 1,2,4,3-nelosia.
Juu. Taisi olla Toyotassa ja Hondassa ainakin tuo 1,2,4,3.
Itse olen rusnaillut vain GM koneita. Niissä oli 1,3,4,2.
Riippuu mihin suuntaan saarnaaja pyörii. Tänäpäivänä sytytystekniikassa ei juuri virranjakajia enää näe. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu. Taisi olla Toyotassa ja Hondassa ainakin tuo 1,2,4,3.
Itse olen rusnaillut vain GM koneita. Niissä oli 1,3,4,2.
Riippuu mihin suuntaan saarnaaja pyörii. Tänäpäivänä sytytystekniikassa ei juuri virranjakajia enää näe.Meillä sitä sanottiin papiksi. Tuli siitä kun pyörii kuin pappi ehtoollisella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Kipinä toimii järjestyksessä 1,3,4,2.
Vain yksi sylinteri kerrallaan on kipinän, eli räjähdystilassa.Ei siellä mitään räjähdä, ainoastaan palaa nopeasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siellä mitään räjähdä, ainoastaan palaa nopeasti.
Oletkos sitä tiennyt, että veden laajentuminen on paineenalaisessa tilassa bensiinin kanssa sekoitettuna 2,8.
Tehtiin protokone, aggregaattti, johon koneen pyöriessä täysillä kierroksilla syötettiin vesi mukaan.
Polttoainekulutus on pelkällä bensiinillä 1,6 litraa tunti.
Vesimoottorina 4 desilitraa bensiiniä per tunti. Vanhat kahvinjämät ja kiljunmäskin nesteet sopivat hyvin mukaan polttoaineiksi.
- Anonyymi
Aloittaja on eksyksissä, sillä polttomoottorin heikkous on se et se polttaa, ja siten saastuttaa. Se on syy miksi akkukäyttöisiä autoja on ryhdytty valmistamaan, ja dieseljunat vaihdettu sähköisiksi, jopa matkustajalentokoneita on akkukäyttöisiä, n. 20 matkustajan kapasiteettisia. Saastuminen ja ilmastonmuutoksen takia kaikki pian on akkukäyttöisiä, ehkä jonain päivänä vihatut ja inhotut lehtipuhaltimetkin!
- Anonyymi
Lehtipuhallin pilattiin sillä kun imuritoiminto poistettiin - minä tarvitsin vain imua säkkiin keräämikseksi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lehtipuhallin pilattiin sillä kun imuritoiminto poistettiin - minä tarvitsin vain imua säkkiin keräämikseksi!
Tee akkukäyttöinen ite!
- Anonyymi
Tahtien määrä on sivuseikka, sillä ahdin määrää tahdin.
- Anonyymi
Nuotit ja kapellimestari määrää tahdin !
- Anonyymi
Tätä moottoria siis nelitahtikonetta on kehitetty melkein 150 vuotta ja kaikkea lienee jo mietitty.
Tervetuloa uusi keksijä mukaan- Anonyymi
Wankel-moottorista on juuri nyt juttua lehdissä, jossain päin maailmaa se on nyt saatu toimimaan yhtä hyvin kuin mäntämoottori.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Wankel-moottorista on juuri nyt juttua lehdissä, jossain päin maailmaa se on nyt saatu toimimaan yhtä hyvin kuin mäntämoottori.
Ehkä toimii taidettiin sanoa eli ei kovin kovaa luottoa oishan tuo wankell sinänsä hyvä kun pyörivä liike jos vaan kestäisi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä toimii taidettiin sanoa eli ei kovin kovaa luottoa oishan tuo wankell sinänsä hyvä kun pyörivä liike jos vaan kestäisi
Pyörivamäntäisiä wankel-moottoriautoja jo aikaisemminkin vuosikymmeniä valmistanut Mazda sanoo että sen uusin wankel-moottori kestää kulutusta siinä missä tavalliset nelitahtimoottoritkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörivamäntäisiä wankel-moottoriautoja jo aikaisemminkin vuosikymmeniä valmistanut Mazda sanoo että sen uusin wankel-moottori kestää kulutusta siinä missä tavalliset nelitahtimoottoritkin.
Tarkemmin sanottuna kiertomäntä , Wankel.
- Anonyymi
Juu kiitos.
Tuossa Ameriikan veli tehnyt koneen joka käy pelkillä polttoaineiden hajuilla.
Kyselee miksi syöttää polttoainetta turhaan nesteenä koneeseen kun pelkkä bensan hajukin riittää.
Ajaa gallonalla 100 mailia käyttämällä pelkkiä hajuja.
https://www.youtube.com/watch?v=MsFRaV4zKEQ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu kiitos.
Tuossa Ameriikan veli tehnyt koneen joka käy pelkillä polttoaineiden hajuilla.
Kyselee miksi syöttää polttoainetta turhaan nesteenä koneeseen kun pelkkä bensan hajukin riittää.
Ajaa gallonalla 100 mailia käyttämällä pelkkiä hajuja.
https://www.youtube.com/watch?v=MsFRaV4zKEQEi polttoainetta ole nesteenä ennenkään syötetty koneeseen, bensa syttyy kaasuuntuneena. Kaasuttimen nimikin tulee siitä että se syöttää moottoriin kaasuntunutta bensaa, joka on juuri sitä bensanhajuista ilmaa jossa on happea palamiseen.
- Anonyymi
Voi tokkiinsa. Nyt olet tehnyt hienon keksinnön :)
Jos tuolta nelitahtisesta otetaan ylimääräiset tahdit pois, niin siitä tulee 2-tahtinen :)- Anonyymi
2-tahtisen hyötysuhde onkin huonompi, koska osa polttoaineesta menee suoraan läpi pakoputkeen, johtuen niistä vahäisistä työtahdeista. Tehoa siitä saa kuitenkin hyvin, mutta suuremman polttoaineen kulutuksen kustannuksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2-tahtisen hyötysuhde onkin huonompi, koska osa polttoaineesta menee suoraan läpi pakoputkeen, johtuen niistä vahäisistä työtahdeista. Tehoa siitä saa kuitenkin hyvin, mutta suuremman polttoaineen kulutuksen kustannuksella.
Ilmeisesti suuruuden ekonomiassa vähemmät liikkuvat osatkin lasketaan, koska Wärtsilän RTA96-C moottori on maailman suurin polttomoottori, ja siis kaksitahti. Turbo siinä kyllä on parantamassa hyötysuhdetta.
Wärtsilä-Sulzer RTA96-C
"Moottorin ominaiskulutus on alhaisin polttomoottoreista." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti suuruuden ekonomiassa vähemmät liikkuvat osatkin lasketaan, koska Wärtsilän RTA96-C moottori on maailman suurin polttomoottori, ja siis kaksitahti. Turbo siinä kyllä on parantamassa hyötysuhdetta.
Wärtsilä-Sulzer RTA96-C
"Moottorin ominaiskulutus on alhaisin polttomoottoreista."Kuvassa se näyttäisi olevan rekan moottorina, mutta sen jäähdytystä ei ole ratkaistu:
http://www.365speed.com/the-109000-horsepower-producing-diesel-engine-youve-never-heard-of/
- Anonyymi
Tää on kanssa jännä, missä kahta mäntää paukutellaan toisiaan päin.
https://www.cnet.com/roadshow/news/radical-new-engines-make-a-run-at-reality/- Anonyymi
Noniin tuossa aletaan olla "jännän äärellä" , ei bokseri- eli vastaisku - vaan "vastamäntäkone" - kaksi mäntää samassa sylinterissä.
"The Achates opposed piston engine places two opposed pistons in each cylinder. Note the intake, exhaust and fuel injection ports cut into the cylinder walls, replacing a traditional head and valve train with a two-stroke design. Also, no spark plugs.
Siis 2-tahtinen kone aivan uudella toteutuksella, ei venttiilejä, eikä sytytystulppia.
Fantastista uutta näkemystä....kiitti!
- Anonyymi
Ratkaisu on kaksitahtimoottori. Käytetty hyvällä menestyksellä moottorisahoissa, mopoissa, moottoripyörissä, moottorikelkoissa, autoissa ja kaikenlaisissa pienkoneissa.
- Anonyymi
Pohjimiltaan mäntämoottorien ongelmana on männän edestakaisen liikkeen muuttamisessa kiertoliikkeeksi. Se ei ole kovinkään järkevää, siksi esim Wankel-moottori on paljon järkevämpi puhumattakaan sähkömoottorista.
- Anonyymi
Muuta menetelmää ei ole keksitty polttoaineen energian muuttamiseksi liikkeeksi. Tai no onhan osassa lentokoneita käytetty turbiini, mutta siinä ongelmana on energian vuotaminen moottorin läpi liikettä tuottamatta.
- Anonyymi
Mamujen ja Sannan syytä!!! Jos saan vielä sanoa niin Perussuomalaiset tekee vielä JYTKYN!
- Anonyymi
Pitäisi olla vain yksi mäntä joka kiertäisi ympyräsylinterissä. Siinä olisi neljä mekaanisesti avautuvaa ja sulkeutuvaa lohkoa johon kuhunkin ruiskutettaisiin polttoaine ja annettaisiin kipinä vuorollaan. Tästä voisi kehitellä...
- Anonyymi
Se on jo, se on wankel-moottori.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on jo, se on wankel-moottori.
Tuleeko moottorin nimi englannin wank-verbistä?
- Anonyymi
"Miksei imu-ja poistovaihetta voisi integroida samaan?"
Yrität nyt kehitellä jonkinlaista käänteistä Trabantin 2T-moottoria tai kiertyvämäntäistä japsikonetta. Laitetaan DDRmalliin kaikki imut ja pakopoistot saman tahdin sisään, niin teho nousee ihan sdramaattisesti.- Anonyymi
Ei voi poistaa siis sylkeä ennen kuin imuvaiheen seurauksena on tullut
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sille jollekin, edelleen tunnistat kyllä
Jatkamme siitä mihin jäimme. Tekniikkakin meni kauhusta polvilleen kun rikoimme rajat. Edelleen on vielä verkko avaamatta. Nyt huomaat, että pidät si1881280Tältä näyttää Elastiselle rakennettava luksusmökki Lapissa - Jopa Samu Haber hehkuttaa: "Upee"
No nyt ei ole kyllä mikään pikkumökki, vaan aika öky... Ela on jakanut kuvia rakennusvaiheessa olevasta vapaa-ajan asunnosta. Se ei todellakaan näytä13763Maisa menetti autonsa
Alamäki on alkanut...todellisuudessa auto lähti liisarista kun rahat loppui... https://www.seiska.fi/Kotimaa/Voi-ei-Maisa-Torppa-joutui-autokiipeliin39651- 97620
Katja Ståhl sai yllätyksekseen masennusdiagnoosin - Yksi asia herätti: "Rupesin hirveesti..."
Tsemppiä ja voimia, Katja Ståhl! Juontaja, hevosnainen Ståhl avaa yksityiselämäänsä Yökylässä Maria Veitola -ohjelmassa. Lue lisää: https://www.suomi3610- 23558
Olisitko nainen hävennyt mun kanssa
liikkuessa, vai päinvastoin? Luin jostain lehdestä kauan sitten että naiset miettii tätä kautta asioita. Ja olisitko hävennyt mua faijasi edessä? Ei s125535- 152515
Haluun vaan, että tiedät
Olet ensimmäinen ja viimeinen päivän ajatuksissani - en voi sinua unohtaa, vaikka aikaa on kulunut, kyyneleet edelleen virtaavat..12476