Kaikki JT eivät ota vakavasti

Anonyymi-ap

Erään JT:n äiti sanoi ystävälleni, että älä ota vakavasti JT:ia. Pidä sitä vain harrastuksena. Hän oli juuri menossa kokoukseen. Piti JT uskontoa jonkinlaisena seurustelu ja keskustelukerhona.

20

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos hänellä on lähisukua myös JT:ssa, niin paras konsti on pitää heidät läheisinä, on pikkuisen nuolenta seurakunnassa. Samalla voi ajatella järjestöstä mitä haluaa.

      • Anonyymi

        Hyvin kelpasi seuraksi. Joitakin jopa vakavasti sairaita kehotettiin karttamaan huonona seurana, kun eivät pysty olemaan aktiivisia. Oli mielivaltaista tuomarointia tietämättä mistä on edes kysymys. Aktiivisuus ja paikalla olo on mittari, jolla ihmisiä arvostetaan. Viis siitä, kuka mistäkin syystä on paikalla, ja mitä syitä joillakin olla olematta paikalla. Olihan noita tapauksia, ja on varmaan edelleenkin. JT :llä on röntgenkatse ihmisen sisimpään, ainakin omasta mielestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin kelpasi seuraksi. Joitakin jopa vakavasti sairaita kehotettiin karttamaan huonona seurana, kun eivät pysty olemaan aktiivisia. Oli mielivaltaista tuomarointia tietämättä mistä on edes kysymys. Aktiivisuus ja paikalla olo on mittari, jolla ihmisiä arvostetaan. Viis siitä, kuka mistäkin syystä on paikalla, ja mitä syitä joillakin olla olematta paikalla. Olihan noita tapauksia, ja on varmaan edelleenkin. JT :llä on röntgenkatse ihmisen sisimpään, ainakin omasta mielestään.

        "Paikalla olo."
        Joo. Meillä oli esivalvoja, joka kokouksen aikana spläräsi kalenteriaan. Eikä mitään minuutin kaksi vaan saattoi selata sitä koko tunnin.
        Heräsi touhuistaan vasta sitten jos lavalla olija sanoi: "Ja sitten seuraavana (esivalvojan nimi ).
        Hänen ajatuksensa oli aina muualla, mutta ei itse kokouksessa. Ikinä ei vastannut kysymys- vastaus ohjelmissa.


    • Anonyymi

      Kaikista parhaiten JT-uskonnossa taitavatkin voida sellaiset, jotka eivät ota sitä turhan vakavasti. He hankkivat muutakin elämää, kuten koulutusta, uraa ja perheen, mitä kukakin haluaa, eivätkä anna uskonnolle epäterveen suurta roolia elämässään.

      • Anonyymi

        Näinpä.


    • Anonyymi

      Järjestön epäinhimillinen karttamisdogmi tuottaa ns. kulttuuritodistajia, sillä poislähtijä menettää kaikki rakkaat läheisensä ja vuosikymmeniäkin rakentamansa ja ylläpitämänsä ihmissuhteet. Kaikki evät kykene tuohon menetykseen, juuriltaan täysin irti repiytymiseen ja koko elämänsä nollasta alkaen uudellen rakentamiseen.

      Sitten on myös tapatodistajia, jotka katsovat että kyseessä on hyvä tai jopa paras elämäntapa, vaikka eivät kaikkea dogmiikkaa kuittaisikaan. Heidän ongelmansa on se, etteivät ole milloinkaan aidosti selvitystöineen kyseenalaistaneet tuota järjestöä, eivät edes ole tietoisia sen todellisuudesta.

      Sitten vaikuttaa olevan myös Tukholma-syndroomaisia etä-riippuvaisia, joilla ei edes ole läheisiä järjestössä joiden vuoksi eivät osaisi erota. Ovat sen toiminnasta ulkona, mutta silti roikkuvat tiukasti Vartiotorniseuran helmassa kiinni. Mahdollisesti jokin alitajuinen pelko päästää irti. Heilläkin on selvitystyö kokonaan tekemättä ja jotkut jopa kieltäytyvät sitä tekemästä (älyllisessä laiskuudessaan), vaikka se voisi tuoda suuren henkisen vapautuksen ja alun aidosti omaan ja itsensä näköiseen elämään.

      Luonnollisestikin järjestösidonnaiselle Vartiotorniseuran ja sen rooliväittämän todenperäisyyttä itselleen selvitellessä joutuu pohtimaan ja kyseenalaistaen analysoimaan omia maailmankuviaan ja jumaluskomuksiaan laajemminkin.

      • Anonyymi

        "Sitten on myös tapatodistajia, jotka katsovat että kyseessä on hyvä tai jopa paras elämäntapa, vaikka eivät kaikkea dogmiikkaa kuittaisikaan. Heidän ongelmansa on se, etteivät ole milloinkaan aidosti selvitystöineen kyseenalaistaneet tuota järjestöä, eivät edes ole tietoisia sen todellisuudesta."

        Itsekin arvelen tuntevani / tunteneeni paljonkin tällaisia. He eivät ole karttamisvaatimuksen tms. takia mukana väkisin roikkuvia, vaan uskovat sinänsä ihan aidosti, vaikkakin epämääräisesti ja selvitystyötä tekemättä, Jehovan todistajien järjestön opetukseen ainakin suurien linjojen osalta. Mahdollisesti häiritsevät yksityiskohdat he jättävät odottamaan, josko niihin tulisi myöhemmin uutta valoa.

        He ovat löytäneet Jehovan todistajien uskonnosta porukan, joka jakaa suurin piirtein samat arvot, tuntevat olonsa kotoisaksi ja löytävät omat sosiaaliset verkostonsa todistajien keskuudessa. Kenttäpalvelus ei ole välttämättä herkkua, mutta sitä tehdään (oikeastikin, eikä vain tunteja "kynäillen"), kokouksissa käydään säännöllisesti mikäli suinkin onnistuu. Rahaakin lahjoitetaan.

        Tuo porukka on lopulta se, joka pitää Jehovan todistajien uskonnon pystyssä, jos jotkut. Fanaatikkoja, jotka pistävät kaiken peliin (tienraivaus, betel-palvelus), on lopulta aika vähän. Mukana väkisin roikkuvilta taas on turha odottaa esimerkiksi lahjoituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sitten on myös tapatodistajia, jotka katsovat että kyseessä on hyvä tai jopa paras elämäntapa, vaikka eivät kaikkea dogmiikkaa kuittaisikaan. Heidän ongelmansa on se, etteivät ole milloinkaan aidosti selvitystöineen kyseenalaistaneet tuota järjestöä, eivät edes ole tietoisia sen todellisuudesta."

        Itsekin arvelen tuntevani / tunteneeni paljonkin tällaisia. He eivät ole karttamisvaatimuksen tms. takia mukana väkisin roikkuvia, vaan uskovat sinänsä ihan aidosti, vaikkakin epämääräisesti ja selvitystyötä tekemättä, Jehovan todistajien järjestön opetukseen ainakin suurien linjojen osalta. Mahdollisesti häiritsevät yksityiskohdat he jättävät odottamaan, josko niihin tulisi myöhemmin uutta valoa.

        He ovat löytäneet Jehovan todistajien uskonnosta porukan, joka jakaa suurin piirtein samat arvot, tuntevat olonsa kotoisaksi ja löytävät omat sosiaaliset verkostonsa todistajien keskuudessa. Kenttäpalvelus ei ole välttämättä herkkua, mutta sitä tehdään (oikeastikin, eikä vain tunteja "kynäillen"), kokouksissa käydään säännöllisesti mikäli suinkin onnistuu. Rahaakin lahjoitetaan.

        Tuo porukka on lopulta se, joka pitää Jehovan todistajien uskonnon pystyssä, jos jotkut. Fanaatikkoja, jotka pistävät kaiken peliin (tienraivaus, betel-palvelus), on lopulta aika vähän. Mukana väkisin roikkuvilta taas on turha odottaa esimerkiksi lahjoituksia.

        "He eivät ole karttamisvaatimuksen tms. takia mukana väkisin roikkuvia, vaan uskovat sinänsä ihan aidosti, vaikkakin epämääräisesti ja selvitystyötä tekemättä, Jehovan todistajien järjestön opetukseen ainakin suurien linjojen osalta. Mahdollisesti häiritsevät yksityiskohdat he jättävät odottamaan, josko niihin tulisi myöhemmin uutta valoa."

        Vaikea sanoa pelkistetyn luokitteluni edustajien %-osuutta todistajissa, mutta tuo hyvin kuvaamasi "hengellinen keskiluokka" on ilmeisemmin se suurin osuus, joskin samalla se joutuu painimaan kelpoisuus- ja riittämättömyyspaineiden alla.

        "He ovat löytäneet Jehovan todistajien uskonnosta porukan, joka jakaa suurin piirtein samat arvot, tuntevat olonsa kotoisaksi ja löytävät omat sosiaaliset verkostonsa todistajien keskuudessa. Kenttäpalvelus ei ole välttämättä herkkua, mutta sitä tehdään (oikeastikin, eikä vain tunteja "kynäillen"), kokouksissa käydään säännöllisesti mikäli suinkin onnistuu. Rahaakin lahjoitetaan."

        Tuon lisäksi 'totuus' ja siihen liittyvä yhteisöllisyys luo omalla tavallaan turvallisuudentunnetta ja onhan siinä hyvin keskeisesti mukana se rauhaisan maan paratiisitoivokin ja uskomus että kuolema ei ole finaali. Mahdolliset pintaan tulevat jotkin ristiriitaisuudet, tunteet niistä, lakaistaan taka-alle, jossa myön kogitiivinen dissonansi tulee automaattisesti mukaan, varsinkin jos jotakin hieman vakavemmalta tuntuvaa tulee mielen pirtaan, vaikkapa lasten veridogmi-kuolema.

        Ne kynätunnit taitavat olla lähinnä PIMO:n aluetta, jotka joutuvat karttamistuomion vuoksi taiteilemaan kuvioissa mukana.

        "Fanaatikkoja, jotka pistävät kaiken peliin (tienraivaus, betel-palvelus), on lopulta aika vähän."

        Näkisin, että luokitus fanaatikko sopii melko harvaan, lähinnä Palosen & Co tiedottajien ymv. ominaisuuksiin. No, tuleehan srk:n lungimmankin vanhimman viime kädessä olla se ns. firman mies. Ravariksikin osa päätyy järjestöpaineen vuoksi koska se maalataan ideaaliksi ja "kokosydämiseksi" tavoitteeksi, vaikka tokihan heistä osa on hengellisesti aikas lailla HD-henkilöitä.

        Olisikin kiinnostava nähdä mikä olisi lopputulema jos ihmissuhteilla / karttamisella kiristämisen politiikkaa ei olisi, joka on myös osaltaan tuollaisten fundis-konseptien heikkouden merkki.


      • Anonyymi

        Tilanne saattaa muuttua. Vaikka ei itse enää haluaisi olla JT uskonnossa mukana, niin perheenjäsen saattaa alkaa kiinnostua JT uskonnosta. Silloin on parempi olla edes kirjoilla JT uskonnossa, koska muuten menettää perheenjäsenensä. Perheenjäsenen kuuluu tietää ennen kasteellemenoa, mitä se merkitsee ihmissuhteille, ja ennen kaikkea omalle perheelle. Ehkä kannattaa pysyä vain ikikiinnostuneena menemättä kasteelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilanne saattaa muuttua. Vaikka ei itse enää haluaisi olla JT uskonnossa mukana, niin perheenjäsen saattaa alkaa kiinnostua JT uskonnosta. Silloin on parempi olla edes kirjoilla JT uskonnossa, koska muuten menettää perheenjäsenensä. Perheenjäsenen kuuluu tietää ennen kasteellemenoa, mitä se merkitsee ihmissuhteille, ja ennen kaikkea omalle perheelle. Ehkä kannattaa pysyä vain ikikiinnostuneena menemättä kasteelle.

        "Vaikka ei itse enää haluaisi olla JT uskonnossa mukana, niin perheenjäsen saattaa alkaa kiinnostua JT uskonnosta. Silloin on parempi olla edes kirjoilla JT uskonnossa, koska muuten menettää perheenjäsenensä."

        Juurikin päinvastoin. Kulttitodistajuudellaan ei tule toista kannustaa todistajuuteen.

        Mutta ensin tulee itselleen perusteellisesti selvittää _miksi_ ei enää halua olla todistaja. Siihen liittyy mm. sen selvittäminen vastaakko järjestön rooliväittämä todellisuutta vai ei.

        Selvitystyönsä jälkeen voi sitten rauhallisin mielin erota tuosta järjestöstä / kultista ja myös varoittaa siitä "saattaa alkaa" kiinnostunutta läheistäänkin.

        Parhaimmillaan saattaa pelastaa hänen kirjaimellisenkin henkensä, sillä todistajuus vaatii kieltäytymistä potentiaalisti pelastavista verensiiroista.


    • Anonyymi

      Aloituksessa vartiotorniuskontoa pidetään harrastuksena ja seurusteluna.

      Mutta se vaatii mököttämään kun käsky käy.

      Se tappaa verensiirtokiellollaan
      Vaikka 1 Korintt 10:27 käskee syömään pakanan luona kaikkea mitä tämä pöytään kattaa
      Siis myös verilettuja

      Ja tuo "harrastus" tuo Uskontojen uhrien tuki r. y:n suurimman asiakasryhmän.

      • Anonyymi

        Herätys-lahkolainen vetelee tapansa mukaisesti yksinkertaisuudessaan mutkia suoriksi, mutta raamatun ajatus selkeämmin alla. Tuossa oli lähtökohtaisesti kyse epäjumalille uhratusta lihasta, joka tuolloin oli yksi kiistan aihe ko. kontekstissään:

        "Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te otatte kutsun vastaan, älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä teille tarjotaan." 28

        "Mutta jos joku sanoo teille: »Tämä on uhrilihaa», jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia." 29

        "En tarkoita teidän omaatuntoanne vaan tuon toisen."

        Toreilta saattoi ostaa lihaa kyselemättä sen alkuperästä tai teurastustavoista, saattoi siis olla kuristettua tai ei. Mutta jos itse teurasti, niin veren maahan laskemisen rituaalia tuli noudattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herätys-lahkolainen vetelee tapansa mukaisesti yksinkertaisuudessaan mutkia suoriksi, mutta raamatun ajatus selkeämmin alla. Tuossa oli lähtökohtaisesti kyse epäjumalille uhratusta lihasta, joka tuolloin oli yksi kiistan aihe ko. kontekstissään:

        "Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te otatte kutsun vastaan, älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä teille tarjotaan." 28

        "Mutta jos joku sanoo teille: »Tämä on uhrilihaa», jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia." 29

        "En tarkoita teidän omaatuntoanne vaan tuon toisen."

        Toreilta saattoi ostaa lihaa kyselemättä sen alkuperästä tai teurastustavoista, saattoi siis olla kuristettua tai ei. Mutta jos itse teurasti, niin veren maahan laskemisen rituaalia tuli noudattaa.

        "Mutta jos itse teurasti, niin veren maahan laskemisen rituaalia tuli noudattaa."

        Asia ei ole aivan näin yksioikoinen kristinuskon kohdalla, juutalaisuuden kohdalla tuo on toki selvä. Kristinuskossa suhde ruokaan on perustavanlaatuisesti erilainen kuin juutalaisuudessa: ruoka on jotain, mikä kuuluu tähän maailmaan - ei joitain, mitä Jumala erityisesti tarkkailisi tai vaatisi tietynlaista ruokavaliota. Ruuasta ei pitänyt tehdä kiistakysymystä, mutta muuten kristinuskossa suhde ruokaan on käytännöllinen ja mutkaton, esim.

        1. Kor. 6:13 Ruoka on vatsaa ja vatsa ruokaa varten, ja Jumala on tekevä molemmat tarpeettomiksi.

        1. Kor. 8:8 Ei ruoka vie meitä lähemmäs Jumalaa. Emme menetä mitään, jos jätämme syömättä, emmekä voita mitään, jos syömme.

        On perusteita väittää, joskin asia on tulkinnanvarainen, etteivät mitkään ruokasäädökset sinänsä sido kristittyjä, kunhan rakkauden vaatimusta noudatetaan eikä toisen omaatuntoa loukata. Kristunuskon yhteydessä toistetaan monia Vanhan testamentin moraalisäädöksiä osoittaen, että samat periaatteet ovat voimassa, mutta verensyöntikieltoa ei kristinuskon yhteydessä toisteta, lukuunottamatta Ap.t. 15. luvun kehoitusta, jonka asiayhteys oli kuitenkin kompromissin tekeminen juutalais- ja pakanakristittyjen välillä.

        Ap.t. 15:20 Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta*, verta ja lihaa, josta verta ei ole laskettu. ["Haureus" tarkoittanee tässä Vanhassa testamentissa kiellettyjä sukulaisavioliittoja]
        21 Onhan Mooseksen laki jo ikimuistoisista ajoista tullut tunnetuksi joka kaupungissa, kun sitä luetaan synagogissa jokaisena sapattina."

        Tuo oli siis, kuten monet muutkin Uuden testamentin käskyt ja kehoitukset, omaan aikaansa ja tiettyyn tilanteeseen liittyvä ohje, eivätkä Ut:n ohjeet ole automaattisesti yleistettävissä kaikkiin aikakausiin ja tilanteisiin (edes Jehovan todistajien järjestön mielestä). Nykyajan kristittyjen ei tarvitse samalla tavalla varoa juutalaiskristittyjen omaatuntoa kuin 1. vuosisadalla. Eri aikakausina eri asiat ovat jakaneet kristittyjä, mutta rakkauden periaate ja pyrkimys toisen omantunnon kunnioittamiseen ovat universaaleja.

        Kristinusko alkoi juutalaisuuden sisäisenä liikkeenä, mutta laajeni ajan mittaan ns. jumalaapelkääviin ja pakanoihin. Tämä ei tapahtunut ilman konflikteja, vaan varsinkin juutalaisilla oli paljon sopeutumista uusiin tulokkaisiin. Apostolien tekojen kertomuksen historiallisuus on kyseenalainen, mutta se liittyy sinänsä ihan todellisiin kysymyksenasetteluihin 1. vuosisadalla, kun juutalais- ja pakanakristittyjen välisiä kiistoja pyrittiin sovittelemaan. Lopulta jakautuminen ei kuitenkaan ollut vältettävissä, vaan kristinusko lähti omille teilleen, eikä juutalaiskristillisyys löytänyt asemaa synagogajuutalaisuuden ja pakanakristillisyyden välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta jos itse teurasti, niin veren maahan laskemisen rituaalia tuli noudattaa."

        Asia ei ole aivan näin yksioikoinen kristinuskon kohdalla, juutalaisuuden kohdalla tuo on toki selvä. Kristinuskossa suhde ruokaan on perustavanlaatuisesti erilainen kuin juutalaisuudessa: ruoka on jotain, mikä kuuluu tähän maailmaan - ei joitain, mitä Jumala erityisesti tarkkailisi tai vaatisi tietynlaista ruokavaliota. Ruuasta ei pitänyt tehdä kiistakysymystä, mutta muuten kristinuskossa suhde ruokaan on käytännöllinen ja mutkaton, esim.

        1. Kor. 6:13 Ruoka on vatsaa ja vatsa ruokaa varten, ja Jumala on tekevä molemmat tarpeettomiksi.

        1. Kor. 8:8 Ei ruoka vie meitä lähemmäs Jumalaa. Emme menetä mitään, jos jätämme syömättä, emmekä voita mitään, jos syömme.

        On perusteita väittää, joskin asia on tulkinnanvarainen, etteivät mitkään ruokasäädökset sinänsä sido kristittyjä, kunhan rakkauden vaatimusta noudatetaan eikä toisen omaatuntoa loukata. Kristunuskon yhteydessä toistetaan monia Vanhan testamentin moraalisäädöksiä osoittaen, että samat periaatteet ovat voimassa, mutta verensyöntikieltoa ei kristinuskon yhteydessä toisteta, lukuunottamatta Ap.t. 15. luvun kehoitusta, jonka asiayhteys oli kuitenkin kompromissin tekeminen juutalais- ja pakanakristittyjen välillä.

        Ap.t. 15:20 Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta*, verta ja lihaa, josta verta ei ole laskettu. ["Haureus" tarkoittanee tässä Vanhassa testamentissa kiellettyjä sukulaisavioliittoja]
        21 Onhan Mooseksen laki jo ikimuistoisista ajoista tullut tunnetuksi joka kaupungissa, kun sitä luetaan synagogissa jokaisena sapattina."

        Tuo oli siis, kuten monet muutkin Uuden testamentin käskyt ja kehoitukset, omaan aikaansa ja tiettyyn tilanteeseen liittyvä ohje, eivätkä Ut:n ohjeet ole automaattisesti yleistettävissä kaikkiin aikakausiin ja tilanteisiin (edes Jehovan todistajien järjestön mielestä). Nykyajan kristittyjen ei tarvitse samalla tavalla varoa juutalaiskristittyjen omaatuntoa kuin 1. vuosisadalla. Eri aikakausina eri asiat ovat jakaneet kristittyjä, mutta rakkauden periaate ja pyrkimys toisen omantunnon kunnioittamiseen ovat universaaleja.

        Kristinusko alkoi juutalaisuuden sisäisenä liikkeenä, mutta laajeni ajan mittaan ns. jumalaapelkääviin ja pakanoihin. Tämä ei tapahtunut ilman konflikteja, vaan varsinkin juutalaisilla oli paljon sopeutumista uusiin tulokkaisiin. Apostolien tekojen kertomuksen historiallisuus on kyseenalainen, mutta se liittyy sinänsä ihan todellisiin kysymyksenasetteluihin 1. vuosisadalla, kun juutalais- ja pakanakristittyjen välisiä kiistoja pyrittiin sovittelemaan. Lopulta jakautuminen ei kuitenkaan ollut vältettävissä, vaan kristinusko lähti omille teilleen, eikä juutalaiskristillisyys löytänyt asemaa synagogajuutalaisuuden ja pakanakristillisyyden välissä.

        Ap.t. 15:20 "Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta, verta ja lihaa, josta verta ei ole laskettu."

        No, tuo ristiriitainen, ihmisten kirjoittama raamattu nyt on hyvin tulkinnavarainen ja onhan sen tekstitkin liki kauttaaltaan muutettu laajoinkin lisäyksin ja poistoin joka kopiointikierroksella vastaamaan aikansa uskomuksia.

        Tuohon haureushommaan on vaikea otta sen kummemmin kantaa, sillä tulisi tietää siinä käytetty "alkuperäinen" sana ja miten ja missä yhteyksissä ja missä merkityksessä sitä on raamatussa käytetty. Se voi yhtä hyvin merkitä sisarusliittoja, temppeliprostituutiota, aviorikosta kuin vapaita seksisuhteitakin, homoilua tai niitä kaikkia.

        Mooseksen kirjassa kuitenkin perusperiaate oli ravinnoksi tapettavan eläimen veren maahan laskeminen. Tuo apt:n kohtakin sen toistaa.

        Vt-seurahan tulkitsee tuon apt:n kohdan kirjaimellisena vedoten mm. siihen, että samassa yhteydessä on mainittu haureus, jonka suhteen periaatteet eivät ole muuttuneet ja sillä, että jumala tahtoineen on muuttumaton.

        Kuitenkaan samassa kohdassa mainittu epäjumalille uhratun lihan syöminen ei itsessään ollut kiellettyä, vaan sitä tuli välttää toisten ja ilmeisesti varsinkin pakanoiden omaatuntoa ajatellen. Toreilta saattoi ostaa lihaa kyselemättä sen alkuperästä tai teurastustavoista. Tietty, voihan sen niinkin ajatella, että teurastettaessa veren maahan laskeminnekin olisi ehdollinen vaatimus.

        "Kristinusko alkoi juutalaisuuden sisäisenä liikkeenä, mutta laajeni ajan mittaan ns. jumalaapelkääviin ja pakanoihin."

        Niin, jeesus syntyi kertomuksen mukaan juutalaiseksi, siitä myöhemmin luopioituen ja alkaen hakea opetuslapsia / seuraajia itselleen ja siitähän hän sai ns. lunta tupaan juutalaisilta ja eikös seuraajiaan tuolloin lahkolaisikskin nimitetty.

        Onhan noita jakaumia jakaumien päälle riittänyt, joista jokainen vakuuttelee ainutlaatuisuuttaan:

        - https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Kristitytkaavio-uusi.png

        Sitten vt-seuran sisäisestikin ristiriitainen, veren jakeisiin pilkottu, verensiirrot kieltävä hengenvaarallinen dogmiikka menee aivan omille raiteilleen ja pohjaa tuohon apt:n kohtaan, vaikka verensiirroilla ja veriruolila ei ole mitään tekemistä keskenään.

        Verensiirto on elinsiirtoon rinnastettava elävän kudoksen siitoa, ei suinkaan suonien kautta ruokailua.


    • Anonyymi

      JT sanovat, että Jehova on tärkein. Monien kohdalla on varmaan niin. Mutta kuten näkee, ei kaikkien.

      • Anonyymi

        "Jehova on tärkein".
        Jos niin olisi, ei he harrastais valehtelua Jehovan nimissä.


    • Anonyymi

      Ap.t. 15:20 Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta*, verta ja lihaa, josta verta ei ole laskettu

      -Tuota asiaa on käsitelty myös korinttolaisille

      1 kor. 10:25 " Kaikkea, mitä teurashuoneessa myydään, syökäät ja älkäät omantunnon tähden kyselkö. "
      -Siis vertakin.

      10:27 Mutta kuin joku pakana teitä vieraaksi kutsuu ja te mennä tahdotte, niin syökäät kaikkia, mitä teidän eteenne tuodaan
      -Siis vertakin.

      10:28 Mutta jos joku silloin teille sanois: tämä on epäjumalain uhri, niin älkäät syökö, hänen tähtensä, joka sen ilmoitti, ja omantunnon tähden.
      -Tuossa on omatunto, "omatunnon tähden" sitä tarkoitetaan APT 15:20 veren syömisessä, APT:ssa ei ole kieltoa, vaan karttaminen.

      10:29 Mutta minä sanon omastatunnosta: ei sinun, vaan toisen; sillä minkätähden minun vapauteni tuomitaan toisen omaltatunnolta?
      -Ja tämä osoittaa, että tarkoitetaan toisen tunteiden huomioimista, pöytäkumppani saattoi pitää veren syömistä sopimattomana.

      Vartiotorniuskonto kieltää tuon 1 korintt. 10:25-29 esille ottamisen

      • Anonyymi

        Niin kieltää vartiotorniuskonto esilleottamisen

        Mutta niin kieltää myös esille ottamisen asiaa selkiyttävän jakeen Gal. 3:13, laki ei ole enää voimassa.
        Elikkä tällä on poistettu Mooseksen lain verisäännöt.

        Vartiotorniseura on lisännyt omaa lakiaan kirjoittamalla siihen fraktiot.


    • Siis juurikin päinvastoin. Sillä Korittolaiskirjeessä mooses kirjoittaa daanielille ohjeita leijonan luolan varuilta. Ja katso tässä on viisaus: syö hin mitallinen hernevelliä joka päivä vuosiviikon verran ennenku joudut leijonan luolaan. Sillä karvainen peltsebuubin petoelikko ei voi sietää Peräilmaa, ja nakkaa sellaiset haisulit oitis ulos luolastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3397
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2045
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1698
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1613
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      1006
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      948
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      865
    Aihe