Tankkiin on pantu jo yli 100 vuotta bensaa ja hieman myöhemmin dieseliä. Bensan teho on jotain litraa kohden 9 kwh ja dieselin 11,8 kwh, eli tarvitaan alle 9 litraa dieseliä ,jotta on sama teho kuin Teslan 660 kg painavassa akussa.
Vedyn valmistus on kallista ja sen ominaisuudet tekevät siitä hyvin haastavan polttoaineen. Ei pysy paineisena tavan terässäiliön sisällä, jos vetyautoon halutaan ajomatkaa kertatankkauksella tyyliin perinteinen auto, tarvitaan kallis painesäiliö ja vetyauton turvallisuus kolaritilanteessa on arvoitus vedyn herkän syttymisen vuoksi.
Parasta olisi vain pitäytyä ihan perinteisissä nestepolttoaineissa, niitäkin voidaan tehdä synteettisesti ja vaikka ihan uusiutuvalla energialla.
Nykyisin on jäänyt täysin historian hämärään saksan toisen maailmansodan synteettisen polttoaineen tuotanto Fischer-Trops, menetelmällä ,tästä löytyy Wikipediasta tietoa, jopa 60% polttoaineen tarpeesta tehtiin tällä menetelmällä.
Lähtöaine oli kivihiili, Suomessa kemisti Gustav Komppa kehitti vastaavan menetelmän, lähtöaineena oli turve, hänellä oli tehty koelaitos ,joka tuotti bensaa niin, että hän ajoi koko sodan ajan omalla bensalla. Valtiovalta ei innostunut rahoittamaan tuotantolaitosta sodan aikana.
Saksan tuotanto oli suurempi kuin Suomen nykyinen öljyperäisten tuotteiden kulutus.
Tiedustelu sodan aikaan tiesi tämän saksan heikon kohdan ,heillä oli ainakin 13 eri laitosta. Amerikkalaiset B-17 pommittajat hyökkäsivät niitä vastaan lähes 10 km korkeilla päiväpommituksilla ja romahduttivat Saksan öljyntuotannon.
Suomessakin käytettiin saksan synteettistä bensaa erityisesti hävittäjäkoneissa
Ei vedystä ole kilpailijaa nestemäiselle polttoaineelle
3
83
Vastaukset
- Anonyymi
Yhtä bensalitraa vastaa neljä litraa nestevetyä energiassa
25 litran bensasäiliötä varten tarvitaan 100 litran painetankki vetyä,jossa on sata litraa nestevetyä - Anonyymi
Kannattaako karata itse asiasta noin kauas. Nyt haetaan päästötöntä ja järkevää ratkaisua ja noista ei ole kummastakaan siihen. Raskasliikenne voi mennä joskus vetyyn, mutta henkiläautoilu sähköistyy, ellei keksitä jotain todella mullistavaa.
- Anonyymi
Vetymoottoreita kehitetään jatkuvasti, testataan ja tehdään niistä parempia.
Tavoitteena on päästöjen nollaaminen. Kyllä se onnistuu, mutta aikaa se vie.
Pari esimerkkiä: https://hydrogen-central.com/rolls-royce-successfully-tests-mtu-12-cylinder-engines-pure-hydrogen/
https://hydrogen-central.com/cummins-sees-india-launch-pad-hydrogen-engines/
https://hydrogen-central.com/race-make-diesel-engines-run-hydrogen-bbc/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1054978Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631413289Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4192326Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2381442Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761217
- 731190
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311158Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1221059