Synnytyssupistukset järkyttävää painetta?

Synnytin muutama kuukausi sitten, ja mieleeni on noussut kysymys, että olikohan minun supistukseni (esikoisesta) ihan normaaleja...?

Esitietoja; olin synnyttäessä 19v ja olen melko lyhyt 160cm.
Vauva oli ollut kiinnittyneenä ja laskeutuneena jo kauan ja ennakoivia supistuksia ollut kuukauden (maha kovettui kivikovaksi kuin supistaisi).
Olo oli ollut hyvä synnytyksen alkuun saakka, ja todella helppo raskaus muuten.
Napanuora oli vauvan ympärillä useaan kertaan (myös kaulan), sektio- ja imukuppiriski tämän takia. Pieni episiotomia/välilihan leikkaus tehtiin, eikä isompia repeämiä tullut. Ponnistusvaihe kesti alle 30min.
Olin ollut auki sormelle jo viikon tai kaksi ennen synnytystä, mutta kohdunkaulaa vielä jäljellä muutama cm. Limatulppa oli tullut viikko ennen synnytystä, ja tuli uudelleen synnytyspäivänä.

Aluksi oli polttelua vatsalla ja alaselällä vuorokauden ajan supistaessa, ja s-konstien jälkeen heräsin lopulta yöllä klo2 melko koviin supistuksiin. Nukuin siitä vielä vaihtelevasti n. 12 asti päivällä, kun alkoi olla jo todella kovaa painetta.

Tunnin, pari, otin kotona supistuksia vastaan sängyssä. Ne todella oli ihan kokonaisvaltaista painetta lantiossa, vatsalla, selässä, pepussa ja alapäässä.
Eikä supistusten aikana voinut kävellä. Piti irrottaa peppu sängystä ja kannatella itseä käsien varassa, mitenkään päin ei ollut paineessa hyvä.

Ulostamisen kanssa oli ollut loppuraskaudessa ongelmia, ja näissä paineen tunteissa ei puhettakaan ulostamisesta.

Lopulta klo.16 lähdettiin viemään koira hoitoon. Hoitopaikassa yritin vielä käydä vessassa, mutta supistuspaineen kanssa pöntöllä istuessa tuli itku.

Lopulta n. klo.17 oltiin synnärillä. Autossa supistuksia oli tullut jatkuvalla syötöllä.
Käyrien jälkeen minulta tyhjennettiin suoli vesihuuhtelulla ja minut katetroitiin toiveestani, muttei ne paineen tunnetta juuri helpottaneet. Tässä vaiheessa sain päättää lähdenkö kotiin, osastolle Tensin kanssa, vai synnytyssaliin, kun ei ollut ruuhkaa. Niissä kivuissa jäin mieluusti saliin.

klo. 19 synnytyssalissa, tässä vaiheessa vasta 2cm auki ja kaula kadonnut kokonaan. Mutta supistusten tullessa lösähdin lattialle ja vaikeroin paineen ollessa niin kova, sängyssä en voinut olla mitenkään päin, tuntui kuin olisi pitänyt olla ylösalaisin jottei olisi ollut niin kova paine. Maassa olin polvillani ja pyörittelin päätä, olin ollut jo kauan supistusten ajan omissa maailmoissani, olin TODELLA kipeä...

Aika pian tens oli jäänyt boostille enkä huomannut enää vaikutusta, sain ilokaasua mutta pian se oli vain naamariin huutamista. Olin edelleen 2cm auki, ja minut katetroitiin taas, kun pöntöllä hetkeäkään oleminen oli niin tuskaa, kun tuli supistus oli pakko mennä lattialle polvilleen heilumaan ja vaikeroimaan.

Minulle laitettiin sitten epiduraali, vaikka olin yhä vasta sen 2cm auki.
Sen jälkeen paineen tunne katosi lähes kokonaan, supistaessa vain peppuun tuli pieni paine.
Nukuinkin sitten, ja epiduraalin laitosta n.5h oli vauva maailmassa :D

Jännityin supistaessa paineen tunteesta kuulemma niin kovasti, etten päässyt aukenemaan...

Tässä vain pohdin, että jos joskus synnyttämään menisin uudelleen, niin eihän se ole yhtä tuskaisaa painetta taas! :(

3

575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittaja:
      Ihan oleellinen tieto olisi, että vauva oli lopulta vähän alle 3700g, päänympärys 34.5cm ja 51.5cm pitkä tyttö, melko normi kokoinen siis.
      Pää oli jotenkin hiukan kallellaan, muttei ihan virheasennoksi voisi kutsua, noin lääkäri sanoi.

      • Aloittaja:
        Lisänä vielä, että vedet tuli hoitajan puhkaistessa kalvot n. 2h ennen syntymää.

        Ponnistuksen tarvetta ei tullut, epiduraalia minulle annettiin 3-4 polusta, viimeinen juuri ennen ponnistusvaihetta.

        Ponnistusvaihe oli hyvin omituinen tilanne. En juuri tiennyt milloin supistus oli, en tiennyt miten ponnistetaan tai että teenkö sen oikein, mutta kätilöt (3 hoitajaa siinä oli) rivissä huusi hyvä ja kehui siinä jalkovälissä, ja ponnistus kesti sen alle 30min, niin kai se ihan hyvin meni...
        Ponnistaessa tosiaan ei enään ollut kovaa painetta, mutta kylläkin voimakasta kipua alapäässä kun pää syntyi enemmän ja enemmän.
        Myös tunsin kun alapää venyi klitoriksen luota... se oli inhottava kipu!


      • Anonyymi
        mammama kirjoitti:

        Aloittaja:
        Lisänä vielä, että vedet tuli hoitajan puhkaistessa kalvot n. 2h ennen syntymää.

        Ponnistuksen tarvetta ei tullut, epiduraalia minulle annettiin 3-4 polusta, viimeinen juuri ennen ponnistusvaihetta.

        Ponnistusvaihe oli hyvin omituinen tilanne. En juuri tiennyt milloin supistus oli, en tiennyt miten ponnistetaan tai että teenkö sen oikein, mutta kätilöt (3 hoitajaa siinä oli) rivissä huusi hyvä ja kehui siinä jalkovälissä, ja ponnistus kesti sen alle 30min, niin kai se ihan hyvin meni...
        Ponnistaessa tosiaan ei enään ollut kovaa painetta, mutta kylläkin voimakasta kipua alapäässä kun pää syntyi enemmän ja enemmän.
        Myös tunsin kun alapää venyi klitoriksen luota... se oli inhottava kipu!

        Paitsi jos on vedessä synnyttänyt niin ei ole kipuja


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1392
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe