Saako hoitaja riisua ja pukea potilaan ilman lupaa (mieshoitaja naispotilaan)?

Anonyymi-ap

Otsikossa kysymys.

Vtuilijat pyydän jättämään kommentoimatta.

Mietin vain, että toimittiinko tässä ihan oikein.
Minut on raiskattu hiljattain niin olen asian suhteen hyvin herkillä siksi.

Eli olin menossa sairaalassa leikkaukseen, ja huoneessa piti tietysti vaihtaa sitä ennen sairaalavaatteet.
Paikalle tuli miespuolinen hoitaja.

Hoitaja kysyi, että saako auttaa riisumisessa, ja ennen kuin ehti edes lopettaa kysymystään (saati minä vastata että "ei kiitos, riisun ja vaihdan vaatteet itse"), niin tämä mieshoitaja oli samantien vetänyt pois kaikki housuni, ja puki minulle sairaala-alushousut ja-housut. Sen jälkeen paidan.
Olin todella kipeä ja jotenkin lamaannuin kaikki meni niin nopeasti, mutta vastasin kyllä heti kun ehdin niin että kävi ilmi, että en pitänyt tilanteesta niin.
Hoitaja ei reagoinut mitenkään (ei vaikuttanut edes kuuntelevan, jatkoi vaan.

Saako hoitaja tosiaan pukea ja riisua potilaan noin ilman lupaa? (Se luvan kysyminenhän ei tosiaan auta mitään, jos on jo riisunut toisen kysymisen aikana).

Miksi hänen piti riisua ja pukea minut noin, kun pystyn siihen kovista kivuista huolimatta kyllä itsekin?
Leikkaustakin piti odottaa vielä pari tuntia, eli sinnekään ei ollut mikään kiire.


Luvan kanssa saa tietysti tehdä mitä tahansa sukupuolta oleva hoitaja mitä täytyy, mutta eikö minulla olisi pitänyt olla tuossa tilanteessa oikeus päättää?

Vai saako hoitajat tosiaan repiä potilailta vaatteita päältä yms noin?

Mietityttänyt jälkeenpäin varmasti juurikin sen raiskaustrauman vuoksi, ja haluaisin tietää jatkoa varten yms noin ylipäätäänkin.

Ja tiedän tosiaan, että olen herkillä trauman vuoksi, siitä ei tarvitse ilkeillä.

Asiallisia kommentteja tosiaan, kiitos.

13

948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilmeisesti hoitajalle oli annettu tehtävä, huolehtia että puet sairaalavaatteet päälle.
      Ilmeisesti vastausta hänen kysymykseen ei tullut ja hän luki tilannetta niin että tarvitset apua.
      Voi olla että hänellä oli 10 muuta potilasta odottamassa.

      Perspektiivi tapahtumaan voi tosiaan olla täysin eri sinun ja hoitajan näkökulmasta.

      • Anonyymi

        Hoitaja tosiaan riisui jo kysymystä esittäessään, niin en vielä silloin ehtinyt vastata enkä tajuta tilannetta edes.

        Puhuminen oli vaikeaa kipujen vuoksi ja ne kivut vei väkisin huomion muutenkin (+ Olin vahvoissa sairaalakipuläääkkeissä), mutta kyllä minä tosiaan ne vaatteet olisin saanut vaihdettua.
        Olisi vaan jättänyt minulle ne ja mennyt auttamaan niitä jotka apua siinä/muussa tarvitsevat. Ja tosiaan odottanut sen vastauksen eikä kysy vasta kun on jo riisumassa toista.

        Mutta kiitos sinulle vastauksesta.
        Ymmärrän, että hoitajan näkökulma voi olla ihan eri, ja että hän yritti vain tehdä työtään yms.
        Toivoisi vaan, että huomioitaisiin silti tuota paremmin.
        Tiedän tosiaan kyllä olevani todella herkillä niiden traumojen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoitaja tosiaan riisui jo kysymystä esittäessään, niin en vielä silloin ehtinyt vastata enkä tajuta tilannetta edes.

        Puhuminen oli vaikeaa kipujen vuoksi ja ne kivut vei väkisin huomion muutenkin ( Olin vahvoissa sairaalakipuläääkkeissä), mutta kyllä minä tosiaan ne vaatteet olisin saanut vaihdettua.
        Olisi vaan jättänyt minulle ne ja mennyt auttamaan niitä jotka apua siinä/muussa tarvitsevat. Ja tosiaan odottanut sen vastauksen eikä kysy vasta kun on jo riisumassa toista.

        Mutta kiitos sinulle vastauksesta.
        Ymmärrän, että hoitajan näkökulma voi olla ihan eri, ja että hän yritti vain tehdä työtään yms.
        Toivoisi vaan, että huomioitaisiin silti tuota paremmin.
        Tiedän tosiaan kyllä olevani todella herkillä niiden traumojen vuoksi.

        Ja jos toinen kuitenkin heti ehtiessään vastaa siihen sävyyn että ei halua, niin onko pakko vaan jatkaa..

        Mutta tosiaan kiitos sinulle kommentista vielä.


    • Anonyymi

      "repiä potilailta vaatteet päältä", taidat liioitella. Ymmärrän kyllä, että olet yliherkkä tässä asiassa, mutta kirjoitat aika aggressiivisesti. Sinä itsekin sen tiedät.

      Olit todella kipeä ja huonossa kunnossa. Sairaanhoitajalla oli syytä uskoa, että tarvitset apua. Ethän edes pystynyt vastaamaan hänen kysymykseensä heti.

      Pääasia kai oli, että sinut hoidettiin?

      • Anonyymi

        Näitähän on aina silloin sun tällöin esillä mitä erilaisilla tapauksilla.
        Hoitaja tekee työtään ja seuraava potilas odottaa aina vuoroaan , joten kunhan auttoi sinua niin siihen oli syy. Ehkä hän näki että tarvitset apua.
        Niin että jotkut tunaroivat kauankin riisuessaan ja hoitajilla on tehtävä että katsoo sen että potilas on saanut yllensä vaatteet jotka laitetaan sairaalassa.
        Seuraava potilas jo varmaan odotteli häntä viereisessä huoneessa.
        Joten mikähän tarkoitus tälläkin jutulla oli oikeastaan


      • Anonyymi

        Edelleenkin vastasin kyllä hänen kysymykseensä heti. Luonnollisesti vain jäädyin siinä, kun traumat nousi pintaan.

        On pääasia, että hoidettiin.
        Tiedän, että olen herkillä, kuten olen hokenut.
        Voit jättää siitä v-tuiut muualle.
        Lähinnä haluan tässä kuulla siitä, että johtuiko tuo reaktio tosiaan vain traumoistani , ja että saako hoitaja tehdä noin.


    • Anonyymi

      Niin ja ihan tiedoksi vaan, että myös huonetoverini kertoi minulle tuon saman hoitajan hyvin ikäväksi kokemistaan riisumis-jutuista.

      Olisi pitänyt arvata, että tähänkin ketjuun tulee joku urpo v-tuilemaan, vaikka miten yrittää selittää.
      Ei enempää vastauksia kiitos.

    • Anonyymi

      V-tuilijat voisi itse kokea raiskattavana olemisen yms (mitä en tietysti toivo paitsi niille raiskaajille itselleen), ja ymmärtää asiaa sitten " vähän " laajemmasta näkökulmasta.

      Ja se, että kun olin kipeä, niin yhtä kipeänä sen leikkauksen jälkeen minut lähetettiin väkisin kotiin olettaen, että kyllä saan vaihdettua ne vaatteet itse ja hyvin paljon muutakin.

      Mutta joo, asia loppuunkäsitelty täällä. Ne jotka ei ymmärrä ilman omaa kokemusta niin ei, pitäkööt tosiaan mölyt mahassaan.

    • Anonyymi

      Hän teki vain työtänsä. Sairaalassa ei olla sukupuoleen sidonnaisia toimia. Sinulle voi mieshoitaja laittaa katedrin rakkoon tai tehdä muita tutkimuksia intiimialueelle, eikä siinä ole mitään seksuaalista. Varmasti senkin ajan he voisivat mieluummin juoda kahvia taukotiloissa.

      • Anonyymi

        Asiakas voi esittää toivomuksen hoitajan valinnasta, esim. intiimimmissä jutuissa. virallisestihan voi jo etukäteen esittää niin lääkäristä kuin hoitajasta hyvinkin täsmällisesti. yksityisellä voi muutenkin valita lääkärinsä.


    • Anonyymi

      Sukupuolista kun tuossa oli puhetta, voin kertoa yhden tapauksen, kun itse olin sairaalassa vuodeosastolla.

      Huoneeseen tuli kaksi hoitajaa, toinen suomalainen nainen, toinen hoitajaopiskelija ( saattoi olla muslimikin (?), siitä ei varmuutta, eikä sillä tässä mitään väliä.
      No, heidän piti ottaa minusta sydänfilmi.
      Avasin pyjaman paitaa, he alkoivat kiinnitellä niitä lätysköjä ihooni.
      Hämmästykseni oli isohko, kun tuo naishoitaja ei antanut sen nuoremman opiskelijamiehen laittaa minulle rintaan kyseisiä lätysköjä. Oikein ohjeisti häntä laittamaan vain muualle.

      Minua ei olisi haitannut lainkaan, jos opiskelija olisi saanut tilanteessa harjoitella työtehtäviään, koska sitähän hänelle oltiin opettamassa. Hän hoitaja, minä potilas.
      Ensimmäiseksi tuli mieleeni, että tuo naishoitaja esti tilanteessa opiskelijaa juuri siitä syystä, kun hän oli jostain tuolta kaukomailta kotoisin.

      Olen aina ajatellut, että työ on työtä, ja se pitää pystyä suorittamaan riippumatta sukupuolesta tms.
      Tietysti ymmärrän senkin, että on olemassa varmaan paljonkin herkkiä ihmisiä, ja heidänkin tunteet ja odotukset on hyvä ottaa huomioon myös hoitotilanteissa.

    • Anonyymi

      Yhtä asiaa ihmettelen. Miksi hän aloitti riisumisen housuista? Eikö olisi loogisempaa aloittaa paidan riisumisesta?
      Onko terveystiedoissa lukenut myös tuosta raiskauksesta, koska niissä tapauksissa myös lääkäri tekee tutkimuksen ja kirjaa vammat jne.
      Jos terveystiedoissa lukee myös tämä tieto, ei henkilön luo olisi edes pitänyt lähettää mieshoitajaa saatika että ylipäätään kenenkään hoitajan olisi sallittu vastausta odottamatta ryhtyä riisumaan yhtään mitään.
      Vaikka tietoa ei olisikaan kirjattu mihinkään , ei siinäkään tapauksessa lupaa kysymättä voi lähteä ketään riisumaan. Ellei ole kyse lapsesta? Alaikäisyys sinällään ei ole mikään syy lähteä ottamaan noinkin aktivosta roolia. Alaikäinenkin osaa itse riisua vaattensa.

      On varmasti koko tilanne tuntunut epämiellyttävälle. Käytännössä traumaattisen tillanteen toistoa.
      Ikävää että olet joutunut tuon kokoemaan.
      Palautetta voi myös antaa hoitavalle taholle kokemuksista, , ehkä seuraavalla kerralla hoitajat malttavat olla puuttumatta liikaa?

    • Anonyymi

      Meillä käy usein niinkin että potilas haluaa riisua hoitajan. Sitten hoitajaa vähän nauratti kun oli ilma housuja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe