Millainen hammaskisko oikein on? Monelta palstalta olen saanut lukea että sellainen vaikeuttaa hengitystä ja voi jopa tukehtua kun ei saa happea kiskon takia. Hammaskisko pitäisi hankkia yönarskuttelun takia (hampaita kiristää) mutten tiedä uskallanko noiden juttujen takia...
Onko kellään kokemusta hammaskiskosta? Entä sattuuko niiden laittaminen ja miten ne laitetaan? Hinta? Muuta tietoa niistä? Olisin kiitollinen jos joku vastaisi.
Hammaskisko =(
18
17513
Vastaukset
- Kisko
No, ei siihen ainakaan tukehdu!
Niiden teko eikä laittaminen satu. Kun olet pitänyt niitä ensimmäisen yön, sinulla on luultavasti hampaat tosi kipeät, mutta ei välttämättä. Arkuutta voi esiintyä jonkin aikaa.
Otetaan muotit suusta ja labrassa teetetään kisko.
Hinta vaihtelee tietysti lääkärin mukaan yksityisellä. 90-300 e. Osan saan kelalta, kylläkin mitätön summa palautusta.- Apua tarvitseva
Kiitos tiedoista :)
Helpotti paljon kuulla ettei se olekaan mikään "vaarallinen" vehje. Tuo hinta on kyllä aika älytön, täytyy sanoa, mutta jos kisko todella auttaa narskutteluun niin kai sellainen sitten pitää hankkia.
Nyt kyllä vielä hieman pelottaa niiden muottien ottaminen. Ei muuten, mutta kun luultavasti narskuttelun takia jotkut hampaani ovat alkaneet hieman heilua ja pelkään että ne irtoavat kokonaan kun kovettunut muotti otetaan pois... (tiedän, olen aika pelkuri) - Kisko
Apua tarvitseva kirjoitti:
Kiitos tiedoista :)
Helpotti paljon kuulla ettei se olekaan mikään "vaarallinen" vehje. Tuo hinta on kyllä aika älytön, täytyy sanoa, mutta jos kisko todella auttaa narskutteluun niin kai sellainen sitten pitää hankkia.
Nyt kyllä vielä hieman pelottaa niiden muottien ottaminen. Ei muuten, mutta kun luultavasti narskuttelun takia jotkut hampaani ovat alkaneet hieman heilua ja pelkään että ne irtoavat kokonaan kun kovettunut muotti otetaan pois... (tiedän, olen aika pelkuri)Joo, kyllä mäkin luulin, että ne hampaat lähtee kokonaan muotin mukana. Muistaakseni hammaslääkäri joutu vähän rauhoitteleenkin, mun reaktiot tais pelästyttää sen.
Kysele hinnoista useammasta paikasta! - Apua tarvitseva
Kisko kirjoitti:
Joo, kyllä mäkin luulin, että ne hampaat lähtee kokonaan muotin mukana. Muistaakseni hammaslääkäri joutu vähän rauhoitteleenkin, mun reaktiot tais pelästyttää sen.
Kysele hinnoista useammasta paikasta!Kiitos, kiitos. Tietosi ovat rauhoittaneet paljon. Nyt uskallan (ainakin toivon niin) rohkein mielin mennä hammaslääkäriin =)
Muuten, kun hankit kiskon ja narskuttelu loppui sen avulla (?), loppuiko myös hampaiden heiluminen? Siis jos hampaasi heiluivat... - Kisko
Apua tarvitseva kirjoitti:
Kiitos, kiitos. Tietosi ovat rauhoittaneet paljon. Nyt uskallan (ainakin toivon niin) rohkein mielin mennä hammaslääkäriin =)
Muuten, kun hankit kiskon ja narskuttelu loppui sen avulla (?), loppuiko myös hampaiden heiluminen? Siis jos hampaasi heiluivat...Auttanut on, mutta heilumista hampaissa hmhm..saattoi ehkä vähän olla.. en muista tarkkaan.
Leuat eivätkä hampaat enää kipeät, kun muotti öisin suussa! Tosin ei enää joka yö! - Apua tarvitseva
Kisko kirjoitti:
Auttanut on, mutta heilumista hampaissa hmhm..saattoi ehkä vähän olla.. en muista tarkkaan.
Leuat eivätkä hampaat enää kipeät, kun muotti öisin suussa! Tosin ei enää joka yö!Sinä todella pelastit päiväni :D! Olen jo vaikka kuinka kauan pohtinut tuota hammaskisko-juttua, mutta netistä ei ole löytynyt tarvittavaa tietoa siitä (paitsi niitä kiskoihin tukehtumis-juttuja). Nyt kun sinä kerroit siitä, olo on paljon rauhoittuneempi.
No, ei minunkaan hampaani varsinaisesti niin KAUHEASTI liiku, mutta hieman kun syön... ainakin luulen niin. Koko hammasrivi ikään kuin kiristää tai jotain kun puren hampaita yhteen.
Mutta, kiitos vielä kerran ja hyvää jatkoa ^-^!
- meikpiis75
Tämänkin palstan aiemmista viesteistä löytyy runsaasti keskustelua kiskoista. Kukaan ei ole valittanut siihen tukehtuvansa.
Purentakisko on kovasta muovista valmistettu kappale, joka sopii täydellisesti hampaidesi päälle. Yleensä se valmistetaan yläleukaan, mutta esim. jos hampaat ovat kiskon pysyvyyden kannalta huonossa asennossa, kisko voidaan valmistaa vaihtoehtoisesti alaleukaan.
Kisko estää narskuttamisen tiettyy pisteeseen asti. Sillä saatetaan leukanivel sellaiseen asentoon, ettei narskuttaminen ole helppoa ja nivel olisi pikemminkin levossa. Mikään leukalukko se ei ole. Pahasti narskuttavilla kiskokaan ei pysty narskuttamista lopettamaan, sillä alitajunta panee leuat hinkkaamaan väkisin pientä liikettä vaikka narskuttamisen kannalta pahassa asennossa, kunnes kisko kuluu.
Lievemmissä tapauksissa narskuttelu voi loppua kokonaan, mutta ehdottomasti kiskon päätehtävä on relaksoida leukanivel ja suojata hampaita. Kisko on muovia ja kuluva kappale siinä kuin proteesitkin, joten sekin tulee uusia aina tarpeentullen. Liian ohueksi kulunut kisko ei enää täytä tehtäväänsä.
Pääkaupunkiseudulla purentakisko maksaa yksityispuolella noin 200-300 euroa.
Useimmat potilaat käyttävät purentakiskoa oikeastaan loppuikänsä aina öisin. Joillakin on kausia, jolloin he eivät koe tarvitsevansa kiskoa ja palaavat sen käyttöön sitten, kun taas tuntevat kipujen palaavan.
Kisko on ylimääräinen kappale suussasi ja vaatii ilman muuta sitkeää harjoittelua, ei siihen noin vain kukaan totu. Lisäksi se saattaa alkuvaiheessa tuntua kiristävältä, mutta jos se tuntuu ikävältä vielä parin viikon sitkeän harjoittelun jälkeen, kannattaa pistäytyä hammaslääkärille hiotuttamaan sitä hieman löysemmäksi. Joillakin kiskon käyttö saattaa aluksi aiheuttaa kuolaamista, mutta tämä vähenee, kun suu tottuu. - dytteli
Olen käyttänyt purentakiskoa nyt noin kuukauden. Siitä on todella ollut apua leukanivelkipuuni. Yöllä en tunne kipua lainkaan, päivisin se sitten palaa kun puhun ja syötäväkin on. En usko, että kisko voisi lähteä johonkin liikenteeseen itsestään. Totuttelua se kuitenkin vaati ja vaatii edelleen. Joskus yöllä tekisi mieli repiä koko aparaatti kappaleiksi ja pois suusta. Joskus taas ei edes muista, että sellainen majailee suussa.
Rohkeasti vaan purentakiskon käyttöön! Minulle laitettiin se ihan terveysasemani hammashoitolassa.- .......
Tutkimukset osoittavat että yleisin kuolinsyy Suomessa on purentakiskoon tukehtuminen =) No ei höpö höpö, ei siihen tukehdu! Mulla on ollu nyt 3kk kisko käytössä, aluksi otin sen unenpöpperössä aamuyöstä aina pois mutta nyt sen kanssa on helppoa nukkua. Leukani rutisee ja on kireä/kipeä, pientä helpotusta vaivaan on tullut mutta vielä on tehtävääkin. Aamulla ei kipuja ole mutta päivän päälle niitä yleensä tulee, kun puhuu jne, päänsärky niska hartia särky lisänä..hierojalle pitäisi mennä. Pienet päiväunet auttavat kipuun, kai lihakset jotenkin rentoutuvat silloin. Päikkäreillä en käytä kyllä kiskoa. Siitä muottien tekemisestä, mulla se ylämuotin teko aiheutti oksennus-refleksin, yritin ottaa väkisin kojetta pois suustani mutta onneksi hammaslääkäri oli poikkiteloin vastassa! =) Kisko on kyllä hyvä olla olemassa, enkä antaisi sitä pois mistään hinnasta. =)
- Truebe
....... kirjoitti:
Tutkimukset osoittavat että yleisin kuolinsyy Suomessa on purentakiskoon tukehtuminen =) No ei höpö höpö, ei siihen tukehdu! Mulla on ollu nyt 3kk kisko käytössä, aluksi otin sen unenpöpperössä aamuyöstä aina pois mutta nyt sen kanssa on helppoa nukkua. Leukani rutisee ja on kireä/kipeä, pientä helpotusta vaivaan on tullut mutta vielä on tehtävääkin. Aamulla ei kipuja ole mutta päivän päälle niitä yleensä tulee, kun puhuu jne, päänsärky niska hartia särky lisänä..hierojalle pitäisi mennä. Pienet päiväunet auttavat kipuun, kai lihakset jotenkin rentoutuvat silloin. Päikkäreillä en käytä kyllä kiskoa. Siitä muottien tekemisestä, mulla se ylämuotin teko aiheutti oksennus-refleksin, yritin ottaa väkisin kojetta pois suustani mutta onneksi hammaslääkäri oli poikkiteloin vastassa! =) Kisko on kyllä hyvä olla olemassa, enkä antaisi sitä pois mistään hinnasta. =)
Moi
Minulla on hammaskisko, siis sellainen kirkasta, kovaa muovia oleva hampaiden mukaan valettu ylähampaisiin yöksi asetettava vehje. Nyt huomasin, että toiseen etuhampaan koloon on muodostunut keltaista, kovaa likaa. Mitä se on ja miten sen saa pois? On niin kovaa se, ettei lähde mekaanisesti hankaamalla. Oon puhdistanu kiskon aamuin illoin hammasharjalla- ja tahnalla, satunnaisesti myös sellaisilla poretableteilla, joilla puhdistetaan hammasproteeseita. Säilytän kiskoa vesilasissa.
Mitä voin tehdä? Kellään vastaavaa?
Kiitti - asdasda
Truebe kirjoitti:
Moi
Minulla on hammaskisko, siis sellainen kirkasta, kovaa muovia oleva hampaiden mukaan valettu ylähampaisiin yöksi asetettava vehje. Nyt huomasin, että toiseen etuhampaan koloon on muodostunut keltaista, kovaa likaa. Mitä se on ja miten sen saa pois? On niin kovaa se, ettei lähde mekaanisesti hankaamalla. Oon puhdistanu kiskon aamuin illoin hammasharjalla- ja tahnalla, satunnaisesti myös sellaisilla poretableteilla, joilla puhdistetaan hammasproteeseita. Säilytän kiskoa vesilasissa.
Mitä voin tehdä? Kellään vastaavaa?
KiittiÄlä käytä hammastahnaa! Hammastahna ei ole muoville oikea puhdistusaine.
Hammastahnassa on hiovia aineita. Vaihda hammastahna Fairyyn ja desinfioi kisko tableteilla aika ajoin.
Kova keltainen on todennäköisesti hammaskiveä, vie kiskosi hammaslaboratorioon puhdistettavaksi ja uudelleen kiillotettavaksi. - giöusvb
asdasda kirjoitti:
Älä käytä hammastahnaa! Hammastahna ei ole muoville oikea puhdistusaine.
Hammastahnassa on hiovia aineita. Vaihda hammastahna Fairyyn ja desinfioi kisko tableteilla aika ajoin.
Kova keltainen on todennäköisesti hammaskiveä, vie kiskosi hammaslaboratorioon puhdistettavaksi ja uudelleen kiillotettavaksi.Ja etuhampaat ovat tulleet kipeiksi. Olen jo kahtena aamuna herännyt inhottavaan päänsärkyyn.. Eli ei ainakaan ole vielä auttanut yhtään ongelmiini.
Mulle tehtiin kisko kunnallisessa hammashoidossa. Kiskon hinta oli 135 euroa ja lisäksi tulee kunnallisen hammaslääkärin maksuja (kaksi käyntiä) n. 40-50 euroa.
Minua kiellettiin pesemästä kiskoa hammastahanalla, koska se naarmuttaa kiskon pintaa ja luo otollisen kasvualustan sitä kautta bakteereille. Kiskoa säilytetään kuivana - ei vesilasissa, koska vedessä lilliminen edistää bakteerien lisääntymistä. Kisko harjataan tavallista kovemmalla hammasharjalla ja astianpesuaineella aamuin illoin ja sitä säilytetään kuivana omassa kotelossaan.
Äh, ensi yöksi en laita kiskoa. Sain hammaslääkärin soittoajan huomiselle.. Ei huvita joka aamu herätä näin kivulloisena. - oho...
giöusvb kirjoitti:
Ja etuhampaat ovat tulleet kipeiksi. Olen jo kahtena aamuna herännyt inhottavaan päänsärkyyn.. Eli ei ainakaan ole vielä auttanut yhtään ongelmiini.
Mulle tehtiin kisko kunnallisessa hammashoidossa. Kiskon hinta oli 135 euroa ja lisäksi tulee kunnallisen hammaslääkärin maksuja (kaksi käyntiä) n. 40-50 euroa.
Minua kiellettiin pesemästä kiskoa hammastahanalla, koska se naarmuttaa kiskon pintaa ja luo otollisen kasvualustan sitä kautta bakteereille. Kiskoa säilytetään kuivana - ei vesilasissa, koska vedessä lilliminen edistää bakteerien lisääntymistä. Kisko harjataan tavallista kovemmalla hammasharjalla ja astianpesuaineella aamuin illoin ja sitä säilytetään kuivana omassa kotelossaan.
Äh, ensi yöksi en laita kiskoa. Sain hammaslääkärin soittoajan huomiselle.. Ei huvita joka aamu herätä näin kivulloisena.Miten on mahdollista että säilytät sitä kuivana??? Mulle hammaslekuri sanoi että se on säilytettävä vedessä koska muuten se muuttaa muotoa ja voi murtua tjms
- 24h
oho... kirjoitti:
Miten on mahdollista että säilytät sitä kuivana??? Mulle hammaslekuri sanoi että se on säilytettävä vedessä koska muuten se muuttaa muotoa ja voi murtua tjms
nykyäään kiskot säilyvät kuivassa JOS ovat yöllä suussa kosteassa mutta JOS niitä ei yöllä käytä tulee niitä säilyttää kosteassa esim.vesilasissa. Yli vrk ei tule säilyttää kuivassa koska sillon kuivahtavat liikaa ja tämä tieto tuli hammaslaboratoriosta kiskojen mukana kirjeenä :)
- kiskot
Mä saan viikon päästä kiskot. On hyvä lukea näitä juttuja kiitti!
- Hugo.
Yksityisellä nykyisin kiskon hinta 450 euroa. Itse hämmästyin hintaa... siis sen suuruutta, mutta labrahan sen hinnan ottaa ei h.lääkäri.Itselläni on toiminut hyvin ja tulee nyt ainakin ahkerasti pestyä hampaita ja kiskoja. Hampaiden kiille alkoi hajoamaan täysin takahampaista käsin stressinarskuttelun takia.
- kiskotusta
miten kisko voi
- akryyliää
akryyliä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1971173Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 53851
- 90850
- 46839
- 55789