Elikkäs. Oon lähettäny paketin ulkomaille muutama kk sitten, paketti kadonnut ja suomen sekä vastaanottajamaan postin etsinnöistä huolimatta ei löydetty ja julistettu kadonneeksi. Noh, ostaja on tietoinen ja tiiviisti olemme viestitelleet asioista. Ostaja haluaa rahat, mutta en ole vastuussani kadonneesta paketista. Ostaja tyytyväinen, jos saisi palautusta postilta kun laitoin korvaushakemuksen postille. Nyt kuitenkin ostaja on tehnyt paypalin kautta lähetetystä maksusta palautuspyynnön, ja pp tilini mennyt sen summan verran miinukselle, jonka summan hän on maksanut. Sähköpostiini tuli ilmoituksia, että tulee vastata ostajalle, laitoin tietysti kaikki lähetystunnukset yms. Kerroin mikä tilanne (hän tietää mikä tilanne)
Jos et pysty ratkaisemaan tätä ongelmaa ostajan kanssa, voit eskaloida sen riitautukseksi 1. maaliskuuta 2023 asti. Muutoin tämä tapaus sulkeutuu automaattisesti 1. maaliskuuta 2023. Kun tapaus on suljettu, sitä ei voi avata uudelleen eikä eskaloida riitautukseksi.
Tuollainen teksti luki siinä sähköpostissa loppupäässä, eli miten pitäis nyt edetä ja tuo teksti myöskin tulkita? Olen hänelle jo vastauksen antanut, mutta laittoi takaisin että haluaa rahat pois.
Harmaita hiuksia
14
119
Vastaukset
- Anonyymi
Ja onko niin, että sekä hän että minä molemmat voi riitauttaa tuon ennen tuota määräpäivää? Mitä käytännön eroa siinä on sitten? Mitenkäs ostosumman + lähetyskulut verran miinuksella olevalle paypal tililleni tapahtuu?
Tiedän sen, että asia ei minun osaltani ainakaan etene, sillä olen toiminut ja hoitanut kaikki asiat oikein. Posti on se ongelma, ja niiltä olen anonutkin korvausta, josta vastausta odottelen. Eli jos posti hyvittää aiheutuneet vahingot, tietysti palautan niistä sitten, enkä omasta pussistani mitään.- Anonyymi
postihan siitä on vastuussa, siinä ei ole kahta sanaa. Suomen postissakin häviää tavaraa aikalailla.Pitäisi kaikki lähettää vakuutettuna ja vähintään kirjattuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
postihan siitä on vastuussa, siinä ei ole kahta sanaa. Suomen postissakin häviää tavaraa aikalailla.Pitäisi kaikki lähettää vakuutettuna ja vähintään kirjattuna.
Ok. Miten tämän asian saan paypalin ymmärtämään että asia on näin?
Nyt mielenkiintoinen tulkinta. Ostajan kannalta katsottuna hän on maksanut sinulle tuotteen ja oletuksellisesti sen kuljettamisen hänelle ja sinä olet sitten maksanut postille tuotteen kuljettamisesta ostajalle. Eli sinä myyjänä olet nimenomaisesti ostajan suuntaan vastuussa tuon paketin perille menosta ja lähtökohtaisesti vain sinä olet se taho joka saa postista korvausta kadonneesta paketista (jos saa). Siis tämä tosiaan sillä oletuksella että sinä myyjänä olet tämän kuljetuspalveluja postista ostanut/maksanut myös se että ”vastaanottaja maksaa postimaksun”, on silti että sinä olet tuon kuljetuksen tilaaja. Vain jos ostaja on itse järjestänyt kuljetuksen, tarkoittaa sitä että hän ja kuljetuksen järkäjestäjä hoitavat korvausasiasta keskenään.
Ostaja tehnyt aivan oikein PayPal:n suuntaan tuon korvaushakemuksen johdosta, eli kuitenkin loppupelissä sinä olet ostajan suuntaan vastuussa että hän saa ostamansa tuotteen ja sitten taas korvausvelvollisuus tuotteen katoamisesta on sinun ja sen tahon välinen asia jolta paketin kuljetuksen ostajalle olet tilannut.
Eli sopimusteknisesti ja korvauksen osalta sinä ja ostaja olette ”pari” ja sinä ja kuljetusyritys olette ”pari”, mutta ostaja ja kuljetusyritys eivät sitä ole.
- Anonyymi
Laissa on selvä kirjaus kadonneista lähetyksistä. Niistä vastaa Posti, et sinä. Eli sinulla ei ole mitään velvollisuutta antaa ostajalle rahoja, vaan ostaja hakee korvauksia Postilta. Sinun osaltasi vastuu lähetyksen perillemenosta loppuu siihen, kun lähetys rekisteröidään Postissa.
- Anonyymi
Miten saan paypalin poistamaan tilini miinukselta nollaan?
- Anonyymi
Laitatko linkin tähän? Kirjeistä löysin jotain tähän viittaavaa mutta en paketeista.
Kerrotko lisää mihin lainkohtaan tuon tulkinnan perusta, postin sivuilla lukee seuraavaa:
” Jos lähetys vahingoittuu, viivästyy tai katoaa Postin kuljetuksessa, kuljetuksen maksaja voi saada Postilta korvauksia. Kuljetuksen maksaja on lähes aina lähettäjä, vaikka vastaanottaja olisikin maksanut postikulut lähettäjälle.”
- Anonyymi
Pyydä pankiltasi rahat takaisin ja selitä että sinua on huijattu ko asiassa ja menetit lähetyksen arvosta rahaa. Pitäisi mennä läpi.
- Anonyymi
Pankissani ei näy että olisi rahaa lähtenyt, vaan PP tilini on laitettu miinukselle.
- Anonyymi
Sitäpaitsi olen ymmärtänyt, ettei PP pysty pankilta anomaan rahaa asiakkaan tililtä.
Anonyymi kirjoitti:
Pankissani ei näy että olisi rahaa lähtenyt, vaan PP tilini on laitettu miinukselle.
Kyllähän tuossa nyt valitettava tilanne on että myyjä lähtökohtaisesti on korvausvelvollinen (rahojan palautus/uuden tuotteen lähettäminen) jos ostajan ostama tuote ei saavu perille. Sitten myyjä hakee korvausta rahdin kuljettajalta heidän välisten sopimusehtojen mukaan.
Ostajalla on mahdollisuus tehdä asiasta rikosilmoitus myyjää vastaan, mutta koska kyse toisesta maasta (ja oletuksellisesti ei mistään erittäin arvokkaasta tuotteesta) niin hyvin todennäköisesti tapaus jää mahdollisen rikosilmoituksen osalta tutkimattomaksi.
- Anonyymi
Voi heölanlestas .
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k385475Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,372802Örebro kuolleet lisääntyy.
Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.2061831Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1621522Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin1421475Varo sisältöpaljastuksia! Tämän naisen bachelor-Joonas valitsi - Oliko valittu Monica vai Vivianna?
Joonaksella on kaksi naista jäljellä. Mutta valitsiko bachelor kahdesta naisesta Monican vai Viviannan? Oliko mielestäsi291373- 1871212
Trump - otan Gasan haltuun nyt
USA miehittää Gazan alueen ja rakentaa siitä uuden upean alueen aurikoiseen Israeliin. Väkivaltainen alkuperäisväestö h2831059Kemettikö lommauttaa
Kemettikö lommauttaa, kuulinpahan vain. Toivottavasti nyt kuitenkin murheenryynit ,tupakoivat laiskimukset poistetaan.24973- 200862