Yrittäjän palkka vai osinko Oy:ssä

Anonyymi-ap

Tuttu väitti, että hänen kannattaa nostaa pelkkää osinkoa eikä lainkaan palkkaa osakeyhtiöstään. Tilitoimisto oli kuulemma laskenut hänen säästävän muutaman tonnin.

Itse en ole millään päässyt tuollaiseen tulokseen, vaan kaikissa laskemissani vaihtoehdoissa kannattaa aina ottaa myös tai vain palkkaa. Itse olen ollut Oy-yrittäjä kymmenisen vuotta ja nostanut pelkästään palkkaa pitäen yrityksen tuloksen nollana.

Onko tosiaan tilanteita, joissa palkkaa ei kannata nostaa lainkaan? Osingoistahan menee väkisin vähintään 26% eli ensin 20% yhteisöveroa ja sitten vähintään 7,5% pääomaveroa. Nettovarallisuuteen nähden suuret osingot tietysti vaikeuttavat arviointia, kun niistä osa verotetaan ansiotulona, jolloin nostetun palkankin veroprosentti nousee.

39

743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juu voihan se tilanne tullakkin ettei kannata ottaa palkkana.
      Itsellä tilanne että ajoin toiminnan alas, pientä harrastelua jatkossa.
      Joudun nyt maksamaan hyvästä tuloksesta 20% yhteisöveroa.
      Jos otan ensi vuonna palkkaa niin pohjalla on jo tuo 20% rasite ja lisäksi asiotulovero 28%.
      Eli kokonaisvero nousee 48% tiin.

      Normitilanteessa kannattaa nostaa palkkaa lähes 40 000€/v (jos ei muuta tuloa).

      • Anonyymi

        Tuo siis tilanteessa, jossa voittoa ei enää kerry? Tietenkään yritykseen kerättyä tulosta ei kannata palkkana maksaa juurikaan. Mutta eikö silloinkin kannata maksaa n. 10 000 €, josta ei mene lainkaan veroa palkasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo siis tilanteessa, jossa voittoa ei enää kerry? Tietenkään yritykseen kerättyä tulosta ei kannata palkkana maksaa juurikaan. Mutta eikö silloinkin kannata maksaa n. 10 000 €, josta ei mene lainkaan veroa palkasta?

        Juu muuten mutta mulla tilanne että olen osatyökyvyttömyys eläkkeellä joten se reilu 10 tulee jo sieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo siis tilanteessa, jossa voittoa ei enää kerry? Tietenkään yritykseen kerättyä tulosta ei kannata palkkana maksaa juurikaan. Mutta eikö silloinkin kannata maksaa n. 10 000 €, josta ei mene lainkaan veroa palkasta?

        Tämä just, että eikös aina kannata maksaa osa palkkana, kun 10t ja ylikin voi ottaa olemattomalla tai kevyellä verotuksella (+sotu). Palkkaveroaste leikkaa osingonnostajan todellisen veroasteen eli 26% (aina unohdetaan tuloksesta jo maksettu 20% vero!!!) jossain 35-40t€ kieppeillä kuten jo mainittii. Palkan marginaalivero pomppaa kunnolla vajaassa 20t€:ssa mikä on myös hyvä huomioida.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu muuten mutta mulla tilanne että olen osatyökyvyttömyys eläkkeellä joten se reilu 10 tulee jo sieltä.

        Ahaa joo, tämä olisi saanut olla jo aloituksessa. Noh, ei sitä aina huomaa kaikkea, itse kukin.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa joo, tämä olisi saanut olla jo aloituksessa. Noh, ei sitä aina huomaa kaikkea, itse kukin.

        lajijasuris

        Minä olen aloittaja eikä minulla ole muita tuloja kuin yritys. Sillä tutulla voi tietysti ollakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen aloittaja eikä minulla ole muita tuloja kuin yritys. Sillä tutulla voi tietysti ollakin.

        Joo aivan, luin huolimattomasti, sorry.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo aivan, luin huolimattomasti, sorry.

        lajijasuris

        Mä nyt tarkastin tai paremminkin virkistin muistia veroista. Mä muistelin veronmaksajien sinänsä kätevää taulukkoa, mutta siinä vero% sisältääkin myös eläkemaksun. On muutakin erilaista juttua mitkä vaikuttaa mutta perusperiaate ja iso kuva on siis aiemmin mainittu.

        lajijasuris


      • Anonyymi

        Et varmasti ole menestyvä yrittäjä, koska et osaa edes laskea, kuin normaaleja + laskuja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä just, että eikös aina kannata maksaa osa palkkana, kun 10t ja ylikin voi ottaa olemattomalla tai kevyellä verotuksella ( sotu). Palkkaveroaste leikkaa osingonnostajan todellisen veroasteen eli 26% (aina unohdetaan tuloksesta jo maksettu 20% vero!!!) jossain 35-40t€ kieppeillä kuten jo mainittii. Palkan marginaalivero pomppaa kunnolla vajaassa 20t€:ssa mikä on myös hyvä huomioida.

        lajijasuris

        Palkkahan on kulu, ei siitä makseta enää yhteisöveroa. Eli palkkaa kannattaa maksaa 20% veroon asti ennen kuin saavuttaa edes yhteisöveron


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palkkahan on kulu, ei siitä makseta enää yhteisöveroa. Eli palkkaa kannattaa maksaa 20% veroon asti ennen kuin saavuttaa edes yhteisöveron

        Riippuu tilanteesta.
        Esim. minulla tilanne että firmaan on kertynyt rahaa ja olen lopettanut aktiivisen toiminnan.
        Eli firmaan ei jatkossa enään kerry rahaa.
        Eli kaikesta firmassa olevasta rahasta on maksettu yhteisövero 20%.
        Firma ei saa tuota yhteisäveroa takaisin vaikka tekeekin tappiollisen tuloksen yrittäjälle maksetun palkan takia.
        Sama juttu osingossa, sehän voidaan maksaa vain voitista josta on jo maksettu yhteisövero.

        Eräs tuttu yritti yrittäjäuraa, hoki koko ajan että saahan noi investoinnit poistoina.
        Tavanomainen ei kelvannut vaan kaikki piti olla parasta.
        Joka ikinen tilinpäätös tappiollinen ja lopulta konkurssi.
        Paljonko poistojen hyöty oli?

        Isoin harhaluulo on että verottaja maksa investoinnit, investoinnit pienentävät veroa ja jos ei tule veroa niin ei niistä saa hyötyä.
        Tietenkin tappion saa tulevaisuudessa poistaa mutta joskus sitä verotettavaa tuloa on tultava jos aikoo poistot saada hyödyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu tilanteesta.
        Esim. minulla tilanne että firmaan on kertynyt rahaa ja olen lopettanut aktiivisen toiminnan.
        Eli firmaan ei jatkossa enään kerry rahaa.
        Eli kaikesta firmassa olevasta rahasta on maksettu yhteisövero 20%.
        Firma ei saa tuota yhteisäveroa takaisin vaikka tekeekin tappiollisen tuloksen yrittäjälle maksetun palkan takia.
        Sama juttu osingossa, sehän voidaan maksaa vain voitista josta on jo maksettu yhteisövero.

        Eräs tuttu yritti yrittäjäuraa, hoki koko ajan että saahan noi investoinnit poistoina.
        Tavanomainen ei kelvannut vaan kaikki piti olla parasta.
        Joka ikinen tilinpäätös tappiollinen ja lopulta konkurssi.
        Paljonko poistojen hyöty oli?

        Isoin harhaluulo on että verottaja maksa investoinnit, investoinnit pienentävät veroa ja jos ei tule veroa niin ei niistä saa hyötyä.
        Tietenkin tappion saa tulevaisuudessa poistaa mutta joskus sitä verotettavaa tuloa on tultava jos aikoo poistot saada hyödyksi.

        Eikö tuossa kohtaa kannata nostaa kassa tyhjäksi ja sammuttaa valot? Reilu kymppi palkkaa ja loput pääomatuloa. Ei tuossa kikkailemalla enää paljoa säästä ellei voi maksaa omia menojaan firman rahoilla. Ja ne kulut ei taida niin kivuttomasti kadota kirjanpitoon ilman toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuossa kohtaa kannata nostaa kassa tyhjäksi ja sammuttaa valot? Reilu kymppi palkkaa ja loput pääomatuloa. Ei tuossa kikkailemalla enää paljoa säästä ellei voi maksaa omia menojaan firman rahoilla. Ja ne kulut ei taida niin kivuttomasti kadota kirjanpitoon ilman toimintaa.

        Miten osakeyhtiön tilin nostaa tyhjäksi?
        Osakeyhtiöstä saa rahaa ulos vain kuittia vastaan, palkkana tai osinkona.

        Jos otan yrityksen omaisuuden palkkana tekisi se n. 100 000€, paljonkohan menisi veroa?
        Osinkoakaan en voi maksaa miten haluaa vaan se määritellään matemaattisesti, tai voihan sitä maksaa mutta verottaja vie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palkkahan on kulu, ei siitä makseta enää yhteisöveroa. Eli palkkaa kannattaa maksaa 20% veroon asti ennen kuin saavuttaa edes yhteisöveron

        Kulupa hyvinkin, josta ei toki veroa makseta ja noin se just lähtökohtaisesti kannattaa tehdä. Mulle ei oikein aukea mitä sä tällä kommentillasi mulle tarkoitit? Mä sinänsä kirjoitin parista seikasta; vaikuttaa oudolta ellei kannattaisi yhtään maksaa palkkaa (en tosin omaa tuoreita tietoja aiheesta) sekä toisena seikkana se, että aina puhutaan niistä "kevyesti verotetuista osingoista" yrittäjien kohdalla. Kevyttä se on lähinnä tietyllä joukolla pörssiosakkeiden kanssa.

        Pitäisi oikein kunnolla ruveta laskeen, pitkän tauon jälkeen, että tulis täsmällisiä vastauksia. Laskutaitoa kyllä löytyy. Muistaakseni optimaalisin vaihtoehto on huomioida myös palkan hyvin suuri marginaalivero jo aika pienissä palkoissa. Merkitystä on myös paljon sillä onko osingot yli vai alle 8%:n tason. Muuten, jos tuo sinun yläpuolellasi oleva näpäytys oli mulle, niin en totisesti ole menestyvä yrittäjä. Lilliputti-yrittäjä olen kylläkin ollut kahteen kertaan.

        Mutta anti olla tämän tarkemmat tällä ilmaispalstalla ja tehkööt ne ketä työkseen tekevät ja kaikki ajantasaiset tiedot. Vuosien mittaanhan on muuttunut mm. niin yritysvero, osinkoverotus, ja viimeksi muokattiin kunta-ja valtion verotus uusiksi.
        Mutta mitä tulee aloitukseen, niin melko hyvät varat pitää kysein tuttavan yritysellä, jos todella noin on.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulupa hyvinkin, josta ei toki veroa makseta ja noin se just lähtökohtaisesti kannattaa tehdä. Mulle ei oikein aukea mitä sä tällä kommentillasi mulle tarkoitit? Mä sinänsä kirjoitin parista seikasta; vaikuttaa oudolta ellei kannattaisi yhtään maksaa palkkaa (en tosin omaa tuoreita tietoja aiheesta) sekä toisena seikkana se, että aina puhutaan niistä "kevyesti verotetuista osingoista" yrittäjien kohdalla. Kevyttä se on lähinnä tietyllä joukolla pörssiosakkeiden kanssa.

        Pitäisi oikein kunnolla ruveta laskeen, pitkän tauon jälkeen, että tulis täsmällisiä vastauksia. Laskutaitoa kyllä löytyy. Muistaakseni optimaalisin vaihtoehto on huomioida myös palkan hyvin suuri marginaalivero jo aika pienissä palkoissa. Merkitystä on myös paljon sillä onko osingot yli vai alle 8%:n tason. Muuten, jos tuo sinun yläpuolellasi oleva näpäytys oli mulle, niin en totisesti ole menestyvä yrittäjä. Lilliputti-yrittäjä olen kylläkin ollut kahteen kertaan.

        Mutta anti olla tämän tarkemmat tällä ilmaispalstalla ja tehkööt ne ketä työkseen tekevät ja kaikki ajantasaiset tiedot. Vuosien mittaanhan on muuttunut mm. niin yritysvero, osinkoverotus, ja viimeksi muokattiin kunta-ja valtion verotus uusiksi.
        Mutta mitä tulee aloitukseen, niin melko hyvät varat pitää kysein tuttavan yritysellä, jos todella noin on.

        lajijasuris

        ja siis nythän se peruskysymys on tässä keskusteluketjussa; kannattaako nostaa palkkaa vai osinko vaiko molempia?

        lajijsuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja siis nythän se peruskysymys on tässä keskusteluketjussa; kannattaako nostaa palkkaa vai osinko vaiko molempia?

        lajijsuris

        Aikoinaan yrittäjäkurssilla eräs tinkasi kouluttajalta kumpi parempi ky vai oy.
        Ei ollut yleispätevää vastausta.

        Sama juttu nuiden osinkojen ja palkan suhteen, ei ole yleispätevää vastausta, jokainen tapaus on erilainen.
        Mulla jatkossa palkkaa vain sen verran mitä tulee tulosta.
        Joskus aiemmin maksoin palkkaa vaikka firman tulos oli negatiivinen, mutta se oli sen hetkinen tilanne ja se sopi siihen tilanteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikoinaan yrittäjäkurssilla eräs tinkasi kouluttajalta kumpi parempi ky vai oy.
        Ei ollut yleispätevää vastausta.

        Sama juttu nuiden osinkojen ja palkan suhteen, ei ole yleispätevää vastausta, jokainen tapaus on erilainen.
        Mulla jatkossa palkkaa vain sen verran mitä tulee tulosta.
        Joskus aiemmin maksoin palkkaa vaikka firman tulos oli negatiivinen, mutta se oli sen hetkinen tilanne ja se sopi siihen tilanteeseen.

        Näin on joo. Aika harva pienyrittää takoo sellaisen nettovarallisuuden (pl. tietyt jutut) ja jakokelpoiset varat pitkässä juoksussa, että isosti pääsee hyötyyn kevyemmin verotetuista osingoista. Sitäpaitsi verottajahan suitsi vuosia sitten, ainakin periaatteessa, pelkkään työpanokseen perustuvan yhtiön voitonjakoa, jota mm. lääkärit ja juristit käytti hyväksi.

        Pienyrittäjällä oy:n suurin hyöty on varmaan se, että se on itsenäinen oikeussubjekti, jolloin henkilökohtiset riskit on paljon pienemmät kuin henkilöyhtiössä, jonka pitkä varjo voi seurata vuositolkulla yritystoiminnan jälkeenkin.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Periaatteessa kai palkkaa kannattaa nostaa siihen saakka, kunnes sen marginaalivero ohittaa osingosta menevän todellisen veron. Käytännössä raja on 20 t€ kieppeillä ellei sitten nosta "ylisuurta" osinkoa. Aloittajajn tutulla lienee muuta ansiotuloa, kun tilitoimisto noin ohjeistanut.

      Koska muuttujia eli on useampi ja vieläpä kiinteää sekä vaihtuvaa, olis parempi tehdä vaikka Exceliin pikku laskurit ja laskee kokonaishyöty nostettaessa palkkaa, osinkoa tai molempia. Jos sitten joku kulu tai vero% muuttuu, on se helppo korjata. Ei ole hirmu vaikeaa tehdä, jos suinkin osaa käyttää, sillä verotuksessa huomioitavia vähennyksiä on vain muutamia ja ovat simppeleitä, ehkä työtulovähennystä lukuun ottamatta, joka vaatii "jos-lause"-tyylisen kaavan.
      Tietysti tilitoimistoa käytettäessä tämmöset palvelut pitää tulla kysymättäkin - ja oikein laskettuna!

      lajijasuris

      • Anonyymi

        Verottajaltahan löytyy netistä laskuri. Harmillisesti se ei kerro marginaaliveroa ja laskee vain yhden tulontason kerralla, joten joutuu jonkun verran tekemään työtä, että saa marginaaliverot ulos.

        Aika harvalla Oy:llä on sellainen nettovarallisuus, että 8% siitä riittää tuloiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verottajaltahan löytyy netistä laskuri. Harmillisesti se ei kerro marginaaliveroa ja laskee vain yhden tulontason kerralla, joten joutuu jonkun verran tekemään työtä, että saa marginaaliverot ulos.

        Aika harvalla Oy:llä on sellainen nettovarallisuus, että 8% siitä riittää tuloiksi.

        Niin joo sekin on ihan käypänen, mut joskus nuo laskurit voi olla itselle vähän ylimalkaisia.
        Tosin vuosi vuodelta nekin kehittyy ja hyvä niin.

        Joo aivan totta, että aika pieni osa pääsee kunnolla hyötyyn edullisemmasta osinkotulosta. Mediassa aivan liian suuren roolin saa suuryritysten ja niiden omistajien tulot ja verotus ja ihmisille saattaa tulla vähän väärää mielikuvaa yrittäjyydestä.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verottajaltahan löytyy netistä laskuri. Harmillisesti se ei kerro marginaaliveroa ja laskee vain yhden tulontason kerralla, joten joutuu jonkun verran tekemään työtä, että saa marginaaliverot ulos.

        Aika harvalla Oy:llä on sellainen nettovarallisuus, että 8% siitä riittää tuloiksi.

        Tämä muuten on aika kätevä ja suuntaa antava, myös yrittäjlälle: https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-veroprosentit/#b8715079
        Eläkemaksu nyt lienee keskeisin ero ja mitä ei yrittäjän palkasta mene eikä siten vaikuta verotukseen. Mutta omalla kohdalla kannattaa tehdä kohtuu tarkat omat laskelmat, sillä mm. kotitalousvähennys ja moni muu voi muuttaa merkittävästikin asetelmaa.

        Laskureista vielä sen verran, että olisi juuri ne kaikki olennaisimmat, just myös marginaali, ja mahdollisimman vähän mitään oletuksia, esim. kuntavero%, kirk. vero% . Omistajayrittäjän verosuunnittelussahan pitää yhtaikaa laskea sekä yrityksen että henk. verotusta ja olis lisäksi kauhean kätevää mikäli ne näkyisi samassa näkymässä.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Kuten kaikki huomaa ei oasakeyhtiöstä noin vain näpätä rahaa kun itse tarvitsee.
      Monella tavallisella tallaajalla on se käsitys että yrittäjä saa verotonta rahaa firmasta kun haluaa.

      Yksi joka on ehkä aiheuttanut hööminkiä on se mitä yksi kouluttaja mainitsi 91 kun olin urittäjäkurssilla.
      Hän mainitsi että ky:tä saa nostaa rahaa verottomasti.
      Suuri ihmetyshän siitä syntyi, kouluttaja täsmensi kommenttiaan.
      Eli veroa ei tarvitse maksaa siitä syystä kun omistajaa/omistajia verotetaan koko yrityksen voitosta, eli yrityksellä ei ole omaa rahaa jota verotettaisiin vaan raha on mistajien rahaa ja verotetaan omistajien verotuksessa.

      Osakeyhtiö on ihan eri asia.

    • Anonyymi

      Ei osakeyhtiöstä palkkaa voi nostaa jos olet toiminnan ajanut alas? Korjatkaa jos olen väärässä..

      • Anonyymi

        Tottakai voi nostaa palkkaa, jos voi nostaa osinkoakin.


      • Anonyymi

        Toiminnan alasajo ja yrityksen lopettaminen on kaksi eri asiaa.
        Tulen yrityksen nimissä "harrastamaan" kaikennäköistä mukavaa.
        Mukavasta harrastamisesta ei välttämättää tienaa isoja rahoja mutta stressitöntä puuhastelua on mukava tehdä.


      • Anonyymi

        Voi nostaa jos jakamattomia voittovaroja ja rahaa tilillä . Vaikka varsinaista yritystoimintaa ei enää tekisikään , mutta yritykselle on kertynyt varallisuutta jotka voi muuttaa rahaksi niin palkkaa
        voi maksaa. Yleensä voittovaroja tosin nostetaan osinkoina pienemmän verotuksen vuoksi . Jakamattomista voittivaroistahan on jo maksettu se 20% yhteisövero eli osinkoina nostettaessa maksetaan vielä tuo 7,5 % jos nosto on maksimissaan 8 % osakkeiden matemaattisesta arvosta. Vaatii tosin yleensä vuosien työn , että saa sitä nettovarallisuutta kasattua riittävästi elämiseen . Ei helppo rasti jos niillä varoilla pitäisi elää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi nostaa jos jakamattomia voittovaroja ja rahaa tilillä . Vaikka varsinaista yritystoimintaa ei enää tekisikään , mutta yritykselle on kertynyt varallisuutta jotka voi muuttaa rahaksi niin palkkaa
        voi maksaa. Yleensä voittovaroja tosin nostetaan osinkoina pienemmän verotuksen vuoksi . Jakamattomista voittivaroistahan on jo maksettu se 20% yhteisövero eli osinkoina nostettaessa maksetaan vielä tuo 7,5 % jos nosto on maksimissaan 8 % osakkeiden matemaattisesta arvosta. Vaatii tosin yleensä vuosien työn , että saa sitä nettovarallisuutta kasattua riittävästi elämiseen . Ei helppo rasti jos niillä varoilla pitäisi elää.

        Pienempihän se n. 10 000 € palkan vero on eli se kannattaa aina maksaa, jos ei ole muita palkka- tai eläketuloja.


    • Anonyymi

      Summa surom: Jos laitat yrityksen ns lepäämään pöytälaatikkoon ja jatkat myöhemmin, niin onko mahdollista nostaa palkkaa kun yritys lepää?

      • Anonyymi

        Jos yrityksellä on varaa maksaa palkkaa ja omistajilla/ johdolla on sellainen tahtotila, niin mikä estäisi?

        Pöytälaatikkoyrityksillä vaan harvemmin on varaa maksaa mitään palkkoja. (Aktiivinen sijoitusyhtiö ei ole ns. pöytälaatikkoyritys)


    • Anonyymi

      Osakeyhtiössä näin ei voi menetellä?

      • Anonyymi

        Miten?


    • Anonyymi

      Hauska palsta. Täällä pitkäaikaistyöttömät yrittävät samaistua keksittyihin yrittäjän ongelmiin.

      • Anonyymi

        Niinkö?
        Oli miten oli niin aloittaja olisi voinut pstää myös joitain lukuja ja kertoa onko tällä tutulla kenties muita ansiotuloja ettei täällä tulis suotta spekuloitua. Sinänä tuo aloituksen tilanne on kaikkensa aika pieni yksityiskohta yrittäjyydessä.

        On sinänsä hyvin tavallista, että kysytään jotain melko tarkkaankin, mutta ei kerrota juuri mitään mihin voisi tarttu. Toinen huono tapa on irrottaa kontekstista ja ottaa kantaa, jolloin pahimmillaan kirjoittajan alkuperäinen merkitys voi muuttua täysin.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö?
        Oli miten oli niin aloittaja olisi voinut pstää myös joitain lukuja ja kertoa onko tällä tutulla kenties muita ansiotuloja ettei täällä tulis suotta spekuloitua. Sinänä tuo aloituksen tilanne on kaikkensa aika pieni yksityiskohta yrittäjyydessä.

        On sinänsä hyvin tavallista, että kysytään jotain melko tarkkaankin, mutta ei kerrota juuri mitään mihin voisi tarttu. Toinen huono tapa on irrottaa kontekstista ja ottaa kantaa, jolloin pahimmillaan kirjoittajan alkuperäinen merkitys voi muuttua täysin.

        lajijasuris

        Aloittaja tässä. En tiedä tuttuni tilannetta tarkemmin, joten en voi lukuja kertoa. Homma lähti tuon tutun kanssa siitä, että halusimme arvioida kolmannen yrityksen kannattavuutta, koska se oli yhteisesti omistamassamme liikehuoneistossa vuokralla ja halusimme arvioida sen vuokranmaksukykyä.

        Katsoin julkiset tiedot, joiden mukaan liikevaihto on miljoona ja voitto ollut 30-80 000 € viime vuosina. Koska tuo on yhden tuolla töissä olevan omistama, pidin tulosta hyvänä oletuksella, että hän maksaa itselleen kohtuullista palkkaa, kuten minä olen koko Oy ajan itselleni maksanut eli vähintään 20-45 000 €.

        Tuttu oli sitä mieltä, että ei tee hyvää tulosta ja hän taas oletti, ettei maksa lainkaan palkkaa itselleen, kuten hänelle oli neuvottu.

        Tästä lähdin miettimään ja en keksinyt syytä miksei tuo kolmas yrittäjä olisi itselleen maksanut palkkaa.

        Kyseessä on myymälä, jossa neljä työntekijää yrittäjä mukaan lukien. Hänellä tuskin on muita palkkatuloja, mikä voisi johtaa siihen, ettei palkkaa kannata maksaa.

        Tuo tuttu taas on jo reilusti eläkeikäinen, joten saanee eläkettä, mikä selittäisi hänelle annetun neuvon. En tunne häntä kovinkaan hyvin, ainoastaan tuon yhteisen omistuksen kautta (muitakin omistajia on ja minun osuus on tullut "sattumalta").

        Itse olen perustanut Oy:n juuri riskien välttämiseksi, koska teen tuotteita, joista voisi tulla todella suuret vastuut, joskin se on varsin epätodennäköistä. Siksi en myöskään ole kerännyt varoja yritykseen, vaan pitänyt palkoilla tuloksen nollassa. Kaikki yritykseen kerätyt varathan menettää, jos huonosti käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja tässä. En tiedä tuttuni tilannetta tarkemmin, joten en voi lukuja kertoa. Homma lähti tuon tutun kanssa siitä, että halusimme arvioida kolmannen yrityksen kannattavuutta, koska se oli yhteisesti omistamassamme liikehuoneistossa vuokralla ja halusimme arvioida sen vuokranmaksukykyä.

        Katsoin julkiset tiedot, joiden mukaan liikevaihto on miljoona ja voitto ollut 30-80 000 € viime vuosina. Koska tuo on yhden tuolla töissä olevan omistama, pidin tulosta hyvänä oletuksella, että hän maksaa itselleen kohtuullista palkkaa, kuten minä olen koko Oy ajan itselleni maksanut eli vähintään 20-45 000 €.

        Tuttu oli sitä mieltä, että ei tee hyvää tulosta ja hän taas oletti, ettei maksa lainkaan palkkaa itselleen, kuten hänelle oli neuvottu.

        Tästä lähdin miettimään ja en keksinyt syytä miksei tuo kolmas yrittäjä olisi itselleen maksanut palkkaa.

        Kyseessä on myymälä, jossa neljä työntekijää yrittäjä mukaan lukien. Hänellä tuskin on muita palkkatuloja, mikä voisi johtaa siihen, ettei palkkaa kannata maksaa.

        Tuo tuttu taas on jo reilusti eläkeikäinen, joten saanee eläkettä, mikä selittäisi hänelle annetun neuvon. En tunne häntä kovinkaan hyvin, ainoastaan tuon yhteisen omistuksen kautta (muitakin omistajia on ja minun osuus on tullut "sattumalta").

        Itse olen perustanut Oy:n juuri riskien välttämiseksi, koska teen tuotteita, joista voisi tulla todella suuret vastuut, joskin se on varsin epätodennäköistä. Siksi en myöskään ole kerännyt varoja yritykseen, vaan pitänyt palkoilla tuloksen nollassa. Kaikki yritykseen kerätyt varathan menettää, jos huonosti käy.

        Kiitos paljon kun selvitit, vaikka paljon on silti jossiteltavaa. Esimerkiksi elintarvikemyymälälle tulos olisi kelvollinen mutta vain jos, niinku mainitsit, se sisältää yrittäjän itselleen ottavan kunnollisen palkan.

        Samalla lailla vähän mä katsoin erään ravintolan tietoja, kun kuulin huhua lopettamisesta, mutta vain sen mitä näkee ilmaiseksi. Sehän onkin ihmeen hyvin pärjännyt, jos...

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos paljon kun selvitit, vaikka paljon on silti jossiteltavaa. Esimerkiksi elintarvikemyymälälle tulos olisi kelvollinen mutta vain jos, niinku mainitsit, se sisältää yrittäjän itselleen ottavan kunnollisen palkan.

        Samalla lailla vähän mä katsoin erään ravintolan tietoja, kun kuulin huhua lopettamisesta, mutta vain sen mitä näkee ilmaiseksi. Sehän onkin ihmeen hyvin pärjännyt, jos...

        lajijasuris

        Sehän noiden pikkufirmojen tuloksen katsomisen tekee vaikeaksi, että ei voi oikein mitään sanoa ellei tee varsin reilusti tulosta tai tappiota. Nykyään kuitenkin niitä "verottomia" osinkoja saa merkittävästi vasta pitkällisen kerryttämisen jälkeen. Ei voi tietää maksaako yrittäjä itselleen/perheelleen 100 000 vai ei mitään pelkästään yrityksen tuloksesta. Onhan ne verotettavatkin tulot ja tarkemmat tilinpäätöstiedot saatavissa, jos kiinnostus on suuri.

        Siis 100 000 ja 0 tulosta tekevä firma voi olla aivan yhtä kannattava yrittäjälle. Tietysti siitä 100 000 tuloksesta näkee, että olisi voinut maksaa itselleen 100 000 enemmän palkkaa eli se on aika varma merkki kohtuu hyvin menevästä firmasta.

        100 000 olisi kuitenkin jo loistava palkka pikkufirman pyörittämisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän noiden pikkufirmojen tuloksen katsomisen tekee vaikeaksi, että ei voi oikein mitään sanoa ellei tee varsin reilusti tulosta tai tappiota. Nykyään kuitenkin niitä "verottomia" osinkoja saa merkittävästi vasta pitkällisen kerryttämisen jälkeen. Ei voi tietää maksaako yrittäjä itselleen/perheelleen 100 000 vai ei mitään pelkästään yrityksen tuloksesta. Onhan ne verotettavatkin tulot ja tarkemmat tilinpäätöstiedot saatavissa, jos kiinnostus on suuri.

        Siis 100 000 ja 0 tulosta tekevä firma voi olla aivan yhtä kannattava yrittäjälle. Tietysti siitä 100 000 tuloksesta näkee, että olisi voinut maksaa itselleen 100 000 enemmän palkkaa eli se on aika varma merkki kohtuu hyvin menevästä firmasta.

        100 000 olisi kuitenkin jo loistava palkka pikkufirman pyörittämisestä.

        Juu tuo pikkuyrityksen tuloksen tarkasteluun pitää ehdottomasti ottaa mukaan myös yrittäjän palkka.
        Muistaakseni noissa laskentamalleissa jossa lasketaan yrityksen arvoa kysytään myös yrittäjän palkka.


    • Anonyymi

      Veronkierto kikkoja on markkinoille tarjolla, vaikka mitä??🤑

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe