'Kouluista: Uskonnoton vs. uskonnollnen maailmankuva

Toisessa ketjussa kerroin, ettei koulun tehtävä ole vahvistaa uskonnollista maailmankuvaa. Tähän tuli vastakysymys, jonka otan omaksi ketjukseen:

Miksi ihmeessä koulun pitäisi vahvistaa ainoastaan uskonnotonta maailmankuvaa?

En ymmärrä miten koulu vahvistaa uskonnotonta maailmankuvaa. Kun opetellaan Keplerin lakeja tai karhun elintapoja, opitaan virkkaamaan patalappu ja pelaamaan pesäpalloa jne, eihän se ole erityisen uskonnotonta. Se olisi, jos paikallisen va-yhdistyksen tyyppi tulisi kertomaan ettei jumalia ole.

59

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Viisas opettaja, jos joutuu käymään läpi evoluutiovalheita, puhuu niistä siltä kannalta, että 'evoluutioon uskovat sanovat, että...'. Kokeissa hän asettaa kysymyksen, ei niin, että 'Miten eliö kehittyy evoluutiossa?', vaan 'Miten oppikirjassa kerrotaan eliöiden kehittyvän evoluutiossa?' Jotta uskovatkin oppilaat voisivat saada täysiä pisteitä kirjoittamatta jotain, jonka tietää valheeksi.

      Opettaja voi tuoda esille evoluutioteorioiden ilmeisiä heikkouksia: se ei selitä elämän syntymistä, sitä ei voi havainnoida, geenitutkimukset todistavat ihmiskunnan olevan noin 6000 vuotta vanha, vedenpaisumuksen todisteet (fossiilit, taipuneet kalliokerrokset). Hän voi vaikka ohimennen mainita tutkijoiden ja opettajien nimiä, joihin totuudesta kiinnostuneet oppilaat voivat tutustua. Hän voi valmistautua vastaamaan rehellisesti, jos oppilas kysyy, uskooko hän itse evoluutioon ja miljooniin vuosiin. Ja hän osaa esittää todisteita käsitykselleen. Jos aivopesty oppilas kielii hänestä ja pahuutta valveleva koulu erottaa hänet, hän voi viedä asian oikeuteen. On ikävää, jos oma ura on tärkeämpi kuin totuus.

      Joku opettaja saattaa ajatella, että on parempi, että hän kristitty opettaa valheita kuin että niihin uskova opettaisi niitä fanaattisesti. Se taitaa olla sitä lopun ajan laodikealaista haaleutta, aidalla istumista.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei Keplerin laki ole laki vaan Newtonin liikeyhtälön ratkaisu kahdenkappaleen probleemalle

        Kolmen on ratkaisematon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Keplerin laki ole laki vaan Newtonin liikeyhtälön ratkaisu kahdenkappaleen probleemalle

        Kolmen on ratkaisematon

        Jori siis valehteli aloituksessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jori siis valehteli aloituksessaan.

        Eikö kaikki mitä Jori kertoo,olekaan totta? Voiko mihinkään enää luottaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei Keplerin laki ole laki vaan Newtonin liikeyhtälön ratkaisu kahdenkappaleen probleemalle

        Kolmen on ratkaisematon

        Merkuriuksen rata ja suhteellisuusteoria ja joku fiksumpi olisi ehkä osannut poimia kirjoitukseni olennaisen pointin.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Merkuriuksen rata ja suhteellisuusteoria ja joku fiksumpi olisi ehkä osannut poimia kirjoitukseni olennaisen pointin.

        Suomalaisen perusopetuksen kerrotaan olevan kriisissä. Oppimistulokset ovat laskeneet eikä aina lapset opi tavoillekaan. Kuinka Merkuriuksen rata ja suhteellisuusteoria siihen liittyy?
        Perusiopetuksen tarkoitus ei ole yksin opettaa tieteellistä ajattelua.
        "Suomalainen perusopetus on yleissivistävää koulutusta, ja sillä on sekä kasvatus- että opetustehtävä. Perusopetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisinä ja yhteiskunnan jäseninä sekä opettaa tarpeellisia tietoja ja taitoja."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisen perusopetuksen kerrotaan olevan kriisissä. Oppimistulokset ovat laskeneet eikä aina lapset opi tavoillekaan. Kuinka Merkuriuksen rata ja suhteellisuusteoria siihen liittyy?
        Perusiopetuksen tarkoitus ei ole yksin opettaa tieteellistä ajattelua.
        "Suomalainen perusopetus on yleissivistävää koulutusta, ja sillä on sekä kasvatus- että opetustehtävä. Perusopetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisinä ja yhteiskunnan jäseninä sekä opettaa tarpeellisia tietoja ja taitoja."

        Totta, peruskoulun tavoite on laajempi kuin vain opettaa tietoa. Aloituksessani laitoin esimerkkinä patalapun virkkaamisen ja pesäpallon.

        Mutta ei tämä vastaa kysymykseen. Jos opetellaan pesäpallon säännöt, onko se uskonnoista vapaaseen maailmankuvaa ohjaamista? (Tai vaikka ei-perussuomalaiseen poliittiseen kantaan ohjaamista?)


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Totta, peruskoulun tavoite on laajempi kuin vain opettaa tietoa. Aloituksessani laitoin esimerkkinä patalapun virkkaamisen ja pesäpallon.

        Mutta ei tämä vastaa kysymykseen. Jos opetellaan pesäpallon säännöt, onko se uskonnoista vapaaseen maailmankuvaa ohjaamista? (Tai vaikka ei-perussuomalaiseen poliittiseen kantaan ohjaamista?)

        Kukaan muu täällä kuin sinä ei ole keskustellut liikunnan, kuvaamataidon tai käsityönopetuksesta.

        Toki uskonnoton/uskonnollinen maailmankuva voi pulpahdella yllättävissä paikoissa, kuten toisessa ketjussa kerrottu Mariskan mestaripiirros oli hylsytetty oppikirjasta.

        Oppiaineet ET/uskonto sopivatko ne molemmat kouluun?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Totta, peruskoulun tavoite on laajempi kuin vain opettaa tietoa. Aloituksessani laitoin esimerkkinä patalapun virkkaamisen ja pesäpallon.

        Mutta ei tämä vastaa kysymykseen. Jos opetellaan pesäpallon säännöt, onko se uskonnoista vapaaseen maailmankuvaa ohjaamista? (Tai vaikka ei-perussuomalaiseen poliittiseen kantaan ohjaamista?)

        "Jos opetellaan pesäpallon säännöt, onko se uskonnoista vapaaseen maailmankuvaa ohjaamista?"

        Ei ole. Se ei myöskään ole uskonnolliseen maailmaankuvaan ohjaamista. Joten mikä vapaa-ajattelijoita koulussa närästää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos opetellaan pesäpallon säännöt, onko se uskonnoista vapaaseen maailmankuvaa ohjaamista?"

        Ei ole. Se ei myöskään ole uskonnolliseen maailmaankuvaan ohjaamista. Joten mikä vapaa-ajattelijoita koulussa närästää?

        Jori, olet saanut vastauksesi, mitä itse vastaat? Mahtuuko ET ja uskonto oppiaineina perusopetukseen vai täytyykö uskonnon opetus neutraloida eli poistaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jori, olet saanut vastauksesi, mitä itse vastaat? Mahtuuko ET ja uskonto oppiaineina perusopetukseen vai täytyykö uskonnon opetus neutraloida eli poistaa?

        Jatkan vielä kyselyä: Ohjaako koulu uskonnottomuuteen, jos siellä EI ole esimerkiksi ruokarukouksia, koululaisjumalanpalveluksia tms? Peruskysymys näissä tuntuu olevan neutraalin tilanteen mahdollisuudenkin kiistäminen.

        Katsomusaineiden opetus on monimutkaisempi kysymys, täytyy avata siitä oma ketju myöhemmin.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Jatkan vielä kyselyä: Ohjaako koulu uskonnottomuuteen, jos siellä EI ole esimerkiksi ruokarukouksia, koululaisjumalanpalveluksia tms? Peruskysymys näissä tuntuu olevan neutraalin tilanteen mahdollisuudenkin kiistäminen.

        Katsomusaineiden opetus on monimutkaisempi kysymys, täytyy avata siitä oma ketju myöhemmin.

        Eipä mennä asioiden edelle. Kannatatko että jatkossakin on ET:n sekä uskonnon opetusta? Turha joka asiasta on omaa ketjua avata. Va-liiton kanta on selvä. Uskonto pois. MIkä on sinun kantasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jori siis valehteli aloituksessaan.

        No ei

        Maallikoile tarjotaan jos minkälaisia yhtälöitä lakeina ja niiden pää menee sekaisin
        ei lakien vaan maallikoiden

        Keplerin probleema on ehkä parempi nimitys
        ja siis tarjoaa kunniaa Keplerille

        Copernikuksen lait ovat jo virheellisiä

        suomeksi kirjoitetaan Kopernikus joka ainakin on väärin
        kuva oli 1000 zlotyn setelissä
        https://www.leftovercurrency.com/exchange/polish-zloty/old-polish-zloty-banknotes/1000-old-polish-zloty-banknote-nicolaus-copernicus/


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Totta, peruskoulun tavoite on laajempi kuin vain opettaa tietoa. Aloituksessani laitoin esimerkkinä patalapun virkkaamisen ja pesäpallon.

        Mutta ei tämä vastaa kysymykseen. Jos opetellaan pesäpallon säännöt, onko se uskonnoista vapaaseen maailmankuvaa ohjaamista? (Tai vaikka ei-perussuomalaiseen poliittiseen kantaan ohjaamista?)

        Janan toisessa päässä ei ole usnonnollinen lähestyminen ja toisessa uskonnoton lähestyminen!!! Jana nimittäin jatkuu niin, että keskellä on uskonnoton opetus ja uskonnolisesta kauimpana on 'uskontoja poismanaava'/ selvästi ateismia propagoiva tapa lähestyä eri tilanteita.

        Keskellä, neutraalina alueena on uskonnoton, kaikille sopiva alue.

        Menikö tuossa jokin pieleen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Janan toisessa päässä ei ole usnonnollinen lähestyminen ja toisessa uskonnoton lähestyminen!!! Jana nimittäin jatkuu niin, että keskellä on uskonnoton opetus ja uskonnolisesta kauimpana on 'uskontoja poismanaava'/ selvästi ateismia propagoiva tapa lähestyä eri tilanteita.

        Keskellä, neutraalina alueena on uskonnoton, kaikille sopiva alue.

        Menikö tuossa jokin pieleen?

        Juuri noin se on. Emme me vaadi kouluaamuihin jumalattomuushetkiä jolloin kumottaisiin klassisia jumalatodistuksia tms.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Jatkan vielä kyselyä: Ohjaako koulu uskonnottomuuteen, jos siellä EI ole esimerkiksi ruokarukouksia, koululaisjumalanpalveluksia tms? Peruskysymys näissä tuntuu olevan neutraalin tilanteen mahdollisuudenkin kiistäminen.

        Katsomusaineiden opetus on monimutkaisempi kysymys, täytyy avata siitä oma ketju myöhemmin.

        Turhaan jatkat. Kun et itse vastaa, ei sinullekaan vastata.

        Mahtuuko peruskoulun oppiaineisiin sekä ET että uskonto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei

        Maallikoile tarjotaan jos minkälaisia yhtälöitä lakeina ja niiden pää menee sekaisin
        ei lakien vaan maallikoiden

        Keplerin probleema on ehkä parempi nimitys
        ja siis tarjoaa kunniaa Keplerille

        Copernikuksen lait ovat jo virheellisiä

        suomeksi kirjoitetaan Kopernikus joka ainakin on väärin
        kuva oli 1000 zlotyn setelissä
        https://www.leftovercurrency.com/exchange/polish-zloty/old-polish-zloty-banknotes/1000-old-polish-zloty-banknote-nicolaus-copernicus/

        Ehkä kaikki ei ehdi oppia lukemaan perusopetuksessa kun mietitään Keplereitä ja Copernikuksia.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Juuri noin se on. Emme me vaadi kouluaamuihin jumalattomuushetkiä jolloin kumottaisiin klassisia jumalatodistuksia tms.

        Miksei tuoda selvemmin ja useammin esille tuota janan kolmea kohtaa?

        Nythän uskontosegmentti melkein järjestään argumentoi ihan niin kuin heille ei olisi koskaan selvitetty kolmen kohdan janaa?

        Olenko missannut jotain?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei tuoda selvemmin ja useammin esille tuota janan kolmea kohtaa?

        Nythän uskontosegmentti melkein järjestään argumentoi ihan niin kuin heille ei olisi koskaan selvitetty kolmen kohdan janaa?

        Olenko missannut jotain?

        Kyseessä on selkeä ajatusvirhe kun verrannollisetaan asioita jotka eivät ole verrannollisia. Käytännössä janan keskikohdalle syntyy asia jota ei ole lupa käsitellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on selkeä ajatusvirhe kun verrannollisetaan asioita jotka eivät ole verrannollisia. Käytännössä janan keskikohdalle syntyy asia jota ei ole lupa käsitellä.

        Ei pidä paikkaansa. Kyllä jumalaa täytyy sallia. Myös koulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Kyllä jumalaa täytyy sallia. Myös koulussa.

        Jumalasta ei ole hajuakaan, vain kertomuksia.

        Absoluuttinen 'no show'!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalasta ei ole hajuakaan, vain kertomuksia.

        Absoluuttinen 'no show'!

        Joo, siis tossa oli kirjoitus virhe. Piti kirjoittaa: Kyllä jumalan pilkka täytyy sallia. Myös koulussa.

        Joskushan tuo asia selviää onko jumalaa vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Janan toisessa päässä ei ole usnonnollinen lähestyminen ja toisessa uskonnoton lähestyminen!!! Jana nimittäin jatkuu niin, että keskellä on uskonnoton opetus ja uskonnolisesta kauimpana on 'uskontoja poismanaava'/ selvästi ateismia propagoiva tapa lähestyä eri tilanteita.

        Keskellä, neutraalina alueena on uskonnoton, kaikille sopiva alue.

        Menikö tuossa jokin pieleen?

        Vapaa-ajattelijat asemoituvat äärilaidalle uskonnon vastaisen propagandansa kanssa.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Jatkan vielä kyselyä: Ohjaako koulu uskonnottomuuteen, jos siellä EI ole esimerkiksi ruokarukouksia, koululaisjumalanpalveluksia tms? Peruskysymys näissä tuntuu olevan neutraalin tilanteen mahdollisuudenkin kiistäminen.

        Katsomusaineiden opetus on monimutkaisempi kysymys, täytyy avata siitä oma ketju myöhemmin.

        MIten niin muka monimutkaisempi? Etkö kannata vapaa-ajattelijoiden 2020-23 tavoitteita?

        4.2 Uskonto oppiaineena poistuu ja kouluissa uskontoon sitouttaminen lopetetaan
        Uskonnonopetus lopetetaan varhaiskasvatuksessa, peruskoulussa ja lukiossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jori siis valehteli aloituksessaan.

        Jori on pierevä.


    • Anonyymi

      Uskonnoton vs. uskonnollinen.... miksi ihmeessä uskonnoton on "neutraali"?
      Suhtautudutko Jori antiteistinä uskontoihin neutraalisti?

      • Mikä sitten sinusta on neutraali?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Mikä sitten sinusta on neutraali?

        Kerropa sinä suhtaudutko antiteistinä neutraalisti uskontoihin. Vai samoin kuin Israelin poliisi joka kertoo että terrori-iskun tekijä on neutraloitu?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Mikä sitten sinusta on neutraali?

        ".....uskonnolisesta kauimpana on 'uskontoja poismanaava'/ selvästi ateismia propagoiva tapa lähestyä eri tilanteita."

        Vapaa-ajattelijat edustavat ääripäätä. Se ei ole neutraalia.


    • Anonyymi

      Ohisalon menee viuhuen.

    • Anonyymi

      Ei tarvitse va-tyypin tulla koululle kertomaan ettei jumalia ole. Sitä varten on ET. Uskonto pois ja ET kaikille pakolliseksi.

      • Anonyymi

        ET tarkoittaa Entisiä Taistolaisia niin kauan kun Valiitto on olemassa
        Sitä pitää vastustaa putinistisena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ET tarkoittaa Entisiä Taistolaisia niin kauan kun Valiitto on olemassa
        Sitä pitää vastustaa putinistisena

        Huoh, kai nyt sentään fiksumpaan pystyt, jos oikein yrität?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoh, kai nyt sentään fiksumpaan pystyt, jos oikein yrität?

        Vasliittoa ei olisi hyväksytty ikinä puolueeksi Suomessa ilman stalinistisen Venäjän kansan hyökkäystä Suomeen 1939

        Vasliitton perusti Lenin-Stalin Moskovassa kesällä 1918
        Eivät viitsineet moisen ryyppyremmin takia edes Pietariin matkustaa, huorailivat siellä Suomesta lähinnä Tampereelta varastetulla omaisuudella


    • Anonyymi

      Gandhi kaatoi brittiläisen imperiumin

      Täytyy muista että Gandhin menelmä ei toimi kommunistisissa raakalaisvaltioissa kuten russonatsilassa ta Kiinassa

      Valiitto on putinisthyysäreitä täynnä
      Stadin osasto on täyskommunistinen

      • Anonyymi

        Et sitten kerinnyt käydä koulussa ? Veikö viin vai huumeet ?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten kerinnyt käydä koulussa ? Veikö viin vai huumeet ?)

        Sillä saattaa olla jokin synnynnäinen vaje...


    • Anonyymi

      "En ymmärrä miten koulu vahvistaa uskonnotonta maailmankuvaa." Joo siis ei vielä riittävästi, kun uskonto vielä toistaiseksi on oppiaineena perusasteella. Onkohan kaikki vapaa-ajattelijat ymmärtäneet siirtää tiivitaavinsa uskonnosta ET:hen kun uskonnon opetuksesta niin kovasti vaahdotaan?

    • Anonyymi

      Voi, olisitpa antanut lasten olla.

    • Anonyymi

      Kouluissa ei opeteta saksaa vaan pakkoruotsia

      ette siis osaa saksaa ettekä pääse mihinkään Euroopassa
      Nyt tuli ilmoitus että
      saksalaisalueen T- moblien toimitusjohtaja lähtee ja korvataan ruotsalaisella ULFFILLA

      https://www.capacitymedia.com/article/2ba3mrxp8fixf181k49a8/appointments/t-mobiles-neville-ray-to-be-succeeded-by-ulf-ewaldsson

      Yleensä kun ruotsalainen valitaan jonkin johtoon hän potkii mäkeen ensinnä kaikki suomalaiset laitteet ja tilaukset eli tässä tapaukessa Nokia on vaarassa

      pakkoruotsista on teille rutosti haittaa mutta Rkp:lle hyötyä
      ja samoin joillekin hölmöpoliitikoille sievisteleville puuteroiduille
      ankeriaisille

    • Anonyymi

      en ymmärrä ihan tarkkaan miten voi opettaa tieteellistä ajattelua

      toimittajat valehtelevat (manipuloivat kertomustaan) joten he eivät kelpaa tietenkään malliksi poliitikoista puhumattakaan

      Niiniluoto opettaa tietellisyyttä esasaariselle joka tekee sen pekkahimaselle
      Mikä on tulos?

      himanen väitteli huippunuorena (hyvin epäilyttävää että ala on sellainen että murrosikäinen voi väitellä) ja
      haki virkaa ennen kuin joutui deekiksielle tms

      virka yritettiin järjestää kutsumisena

      joutui täysin naurunalaiseksi
      ensimmäinen ulkomainen asiantuntija kirjoitti
      himasella ei ole YHTÄÄN tieteellistä julkaisua

      • Anonyymi

        Ei yhtään tieteellistä
        Vaikka väitellyt Niiniluodon tieteellisen ajattelun koulussa

        Ei yhtään
        Ei saanut virkaa ei sinne päinkään


    • Anonyymi

      ET- opetusta on annettava ehkä sadalla kielellä ja sitä varten on tahtävä oppikirjat

      Rydman on erittäin huolestunut Helsingin kouluista, mitä mieltä pormestari Juhana Vartiainen ex-puoluetotinentoveri.

      https://www.suomenuutiset.fi/rydman-helsingin-kouluissa-on-kaynnissa-tuhoisa-kehitys-maahanmuutolla-massiiviset-kielteiset-vaikutukset/ On sinänsä aivan totta, että tosiasioilta silmänsä ummistavan maahanmuuttopolitiikan johdosta monissa Helsingin kouluissa on käynnissä tuhoisa kehitys. Yhä suuremmalla osalla oppilaista äidinkieli on jokin muu kuin se, jolla opetus annetaan. Muutamassa koulussa jo enemmistö oppilaista on vieraskielisiä.

      – Kieliongelmien päälle tulee vielä kulttuurien yhteentörmäys. Opettajat joutuvat käyttämään aikaansa enenevässä määrin aivan muihin asioihin kuin opetukseen, Rydman toteaa

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kommonistit vaativat kaikkien olevan samaa mieltä heidän kanssaan.
        Eivät tuollaiset ymmärrä, että Jumala on olemassa.


    • Anonyymi

      Koulussa ei voida siis esimerkiksi kertoa, että enkeleitä on olemassa, mutta jos neutraalisuudesta todella pidetään kiinni, niin ei voida myöskään kertoa, ettei olisi.

      • Anonyymi

        Voidaan kertoa, että jotkut ihmiset uskovat enkeleitä olevan ja toiset eivät. Niinhän se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voidaan kertoa, että jotkut ihmiset uskovat enkeleitä olevan ja toiset eivät. Niinhän se on.

        Tuokin on ihan neutraali suhtautumistapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuokin on ihan neutraali suhtautumistapa.

        Entäpä tämä: vain sairaat, mielenharhaiset uskovat että enkeleitä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä tämä: vain sairaat, mielenharhaiset uskovat että enkeleitä on.

        Ei ole neutraali. Sisältää väittämän ettei enkeleitä ole.


    • Anonyymi

      En minäkään sinua ymmärrä. Höpötät mitä sattuu olemaan oma mielipiteesi.

    • Anonyymi

      Lapsille opetetaan, et sivistys tulee Antiikin Kreikasta, jossa jumalia oli joka puolella.
      Muslimit rukoilee monta kertaa päivässä. Meneppä sanoon muslimimiehille, et jumalaa ei ole olemassa. Ne katsoo tällaista kaveria, et taidat olla seonnut.

    • Anonyymi

      Se on ajatusvirhe, hyvin syvästä ideologiasta ouseva.

    • Anonyymi

      Eikö uskonnottomille suunnattu ET ole enää tavoitteena koulujen ainoaksi katsomusaineeksi? Aloittaja höpisee pesäpalloin säännöistä.

    • Anonyymi

      Vapaa-ajattelijoiden visiossa määritellyt "sekulaarit humanistiset arvot" tarkoittavat virkkaamista ja pesäpallonpeluuta?

      "kasvatus ja koulutus nojautuvat tieteeseen, rationaalisuuteen, kestävään kehitykseen ja sekulaareihin humanistisiin arvoihin,"

    • Anonyymi

      Ateisti ei vaan usko. Tai vaan ei usko. Tiedepohjaisuus ja järkiperäisyys sekä humanismi on vaan sitä mitä on.

    • Anonyymi

      Toki opettajien pitää osata opettaa, että monien mielestä mitään jumalia ei oikeasti ole muuten luin uskomuksissa.

    • Anonyymi

      Maailmankuva ja maailmankatsomus ovat hieman ero asioita.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe