Kotimaisten poliisisarjojen epäuskottavuus

Anonyymi-ap

Viime aikoina on taas näkynyt TV:ssä useampaakin kotimaista poliisisarjaa: Ivalo, Hautalehto, Koskinen, Harjunpää... (jostain syystä nimet on tylsästi enimmäkseen pääsankarin sukunimiä, aiemmin myös Sorjonen, Karppi...).

Nähtävästi nämä usein perustuvat kirjoihin? En ole noita alkuteoksia juuri lukenut, mutta ainakin TV-sarjojen tapahtumat ja juonet on kummallisen ontuvia ja epäuskottavia. Jos sama juoni jatkuu useamman jakson, niin viimeistään siinä päätösosassa kun homma pitää vetää äkkiä maaliin niin loppukin uskottavuus yleensä katoaa.

Miten laadukkaan ja uskottavasti toteutetun poliisidraaman tekeminen voi olla noin vaikeaa? Pari mieleen jäänyttä tuoreinta esimerkkiä (HUOM! sisältää juonipaljastuksia!):

- Ivalo: Iina Kuustosen esittämän sankarin isä (jolla vieläpä tuore ampumahaava) lähtee haahuilemaan metsään tyttärensä perässä. Kun tarinan pääpahis on juuri ampumaisillaan sankarin, niin isä ilmestyy jostain äkkiä paikalle ja loikkaa sopivasti luodin ja tyttären väliin (luoti jättää ulostulohaavankin mutta ei kuitenkaan osu myös sankariin?).

- Hautalehto: sarjamurhaaja on kostona vuosikausia lavastanut yhtä poliisia syylliseksi tekoihinsa. Jotta rikollinen saataisiin lopultakin esiin ja kiinni tämä poliisi laitetaan iltapimeässä syötiksi juoksulenkille (kenellekään ei nähtävästi tule mieleen että katkera murhaaja voisi esim. helposti ampua poliisin kiikarikiväärillä??). Kun "ansa" ei näytä toimivan, niin operaatio keskeytetään ja poliisi irrottaa korvakuulokkeensa, jää nojailemaan puuhun joen rannassa. No roisto tietysti pukeutuu sukelluspukuun, sukeltaa poliisin luokse ja nykäisee tämän veteen. Helppoa!!!

- Harjunpää: partiopoliisin poika hakkaa uhrin kaverinsa kanssa. Harjunpää menee rikospaikalle, jossa on päivystämässä juuri pojan poliisi-isä (aika sattuma!). Myöhemmin Harjunpään jäljittäessä uhrin aiempia liikkeitä hän kuulee poliisiradiosta ilmoituksen lähistön autovarkaudesta, asialla on hänen tietämättään sama poikapari (aika sattuma!). Pojat ajavat Harjunpään ohi äänitorvea huudattaen ja hän lähtee tietysti takaa-ajoon (aika sattuma!). Kuuluvatkohan autovarkaudet edes rikosetsivien toimenkuvaan?

Minusta tuollaiset juonet on laiskaa ja huolimatonta tekemistä ja katsojien aliarvioimista.

4

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Harjunpäässä on kaksi päähenkilöä Onerva Nykänen ja Timo Harjunpää. se on käsikirjoitettu niin. Totta kai rikosetsivän homiin kuuluu autovarkaus jos tämä auto ajaa ohi ja muita yksiköitä ole lähetyvillä sillä se on välitön muiden hekilöiden vaarantamista

• Anonyymi

Melkoisen epäuskottavaa vaan, että poliisin ollessa parhaillaan tutkimassa rikollisten edellistä rötöstä nämä samat kaverit ajavat vasta varastetulla autolla sopivasti juuri hänen ohitseen.

• Anonyymi

Harjunpää on kyllä niin tökerösti näytelty kuin vaan voi olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe