EU-PARLAMENTTI äänesti tiistaina voimaan uudet hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet uusille henkilöautoille ja kevyille hyötyajoneuvoille.
Mepit hyväksyivät uudet tavoitteet tiukahkossa äänestyksessä, jossa 340 äänesti puolesta, 279 vastaan ja 21 tyhjää.
Uuden lainsäädännön mukaan uusien henkilö- ja hyötyajoneuvojen CO2-päästöjen tavoitetaso on nolla vuonna 2035, eli säädös käytännössä kieltää fossiilisilla polttoaineilla toimivien uusien bensiini- ja dieselautojen tuonnin EU:n markkinoille.
Siihen asti polttomoottoriautoja voi yhä myydä, joten koko EU-autokannan vaihtuminen päästöttömäksi ottaa aikaa useita vuosia vielä vuoden 2035 jälkeen.
EU-KOMISSIO on tiistaina koolla Strasbourgissa. Iltapäivällä komissaari Frans Timmermansin on tarkoitus kertoa raskaan liikenteen nollapäästötavoitteista, jotka täydentävät nyt hyväksyttyä henkilö- ja pakettiautoja koskevaa lainsäädäntöä.
Päästövähennyksillä on myös välitavoite. Henkilöautojen osalta vuonna 2030 on kyettävä 55 prosentin päästövähennyksiin ja pakettiautojen osalta 50 prosentin vähennyksiin verrattuna vuoteen 2021.
Poikkeus voidaan myöntää vuoden 2035 loppuun saakka valmistajille, joiden tuotantomäärät ovat pieniä, tuhannesta kymmeneentuhanteen uutta henkilöautoa tai tuhannesta 22 000:een uutta pakettiautoa.
Komissio julkaisee vuoden 2025 lopusta alkaen joka toinen vuosi kertomuksen, jossa arvioidaan, miten EU edistyy tavoitteessaan saada tieliikenne päästöttömäksi.
Autojen päästövähennystavoitteet ovat osa Fit for 55 -ilmastopakettia, jonka komissio esitteli kesällä 2021.
EP kielsi uudet bensiini- ja dieselautot 2035 jälkeen
5
103
Vastaukset
- Anonyymi
Huorasakki, ei muuta. Luojan kiitos, kuolema tulee euroopalle.
- Anonyymi
EU-vihaajan älykkyys peittoaa kaikki mittaluvut.
- Anonyymi
Luulisi noillakin olevan jotain tärkeämpääkin tekemistä tuolla parlamentissa. On aivan käsittämätöntä, miten 10% päästövähennys, joka tulee maksamaan tuhansia miljardeja autoilijoille, on noin tärkeä. Entä loppu 90%, mikä on sen aikataulu, missä siitä on ollut puhetta? Toki tässäkin pitää muistaa, mitkä autonvalmistajamaat ovat olleet päätöksen puolella. Tämä päätös on lottovoitto ainakin Saksan, Ranskan, Italian, jaTsekin autoteollisuudelle. Hetkinen, juuri nuo mathan olivat päätöksen takana.
Kohtako on Fixitin vuoro?- Anonyymi
Siis Finexit:in
- Anonyymi
Harvinaisen idioottimainen päätös jopa EU:n tekemäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä841656Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2691561Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2711298Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1691272- 56887
- 66854
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em65853- 41836
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40831Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44791