Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miten kauan saan odottaa tekohampaita?

Anonyymi-ap

Multa on lähtenyt yhteensä kaksitoista hammasta suusta, miltei kaikki pureskelu hampaat alhaalta, alakulmahampaiden vierellä vain yhdet tallella, ylhäältä lähti pari pois molemmilta puolilta ja vasen kulmahammas, loput korjattiin, menny vuosien ahdistuksen ja vakavan hammaslääkäri fobian takia sellaiseen kuntoon.

Nyt tässä viikko mennyt ja mutustellut pehmoisia ruokia niillä muutamilla hampailla jotka on edessä, porskutellut suolavettä suussa about 4 päivää säännöllisesti, alkaa tympiä kun ei voi mitään mielenkiintoisempaa syödä.

Miettinyt tässä nyt että kuinkakohan kauan saa odottaa että saisin proteesit suuhun kun sitä hammaslääkärit sanoivat tulevan.

Asiasta tietävät jos voisivat valaista, heittäkääs viestiä.

7

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen hammaslääkärinä töissä eli kokemusta on :)
      Vaihtoehtoja on muutamia:
      Julkisella 1) ensin tarkastus (monessa paikassa 6kk jono tarkastukseen) 2) kaikki säästettävät hampaat on hoidettava (0-12kk riippuen täysin hoidon tarpeesta) 3) proteettinen hoito 1,5kk + jonotus 0-3kk.

      Yksityisellä pääset hoitoon heti eli tarkastusaikaa ei tarvi odottaa. Hoidetaan säästettävät hampaat (max muutamia viikkoja?) ja proteesin valmistus yleensä 5 viikossa.

      Yksityisellä implanttikantoiset proteesit eli sellaiset, joissa on tukena leukaluuhun porattuja ruuveja (yleensä kokoproteeseissa), niin 1) tarkastus ja muut hoidot 2) implantti luuhun kiinni 3) 3kk taukoa ja proteesien valmistus 5 viikkoa.

      • Anonyymi

        AP tässä.

        Mun leukaluuta tuskin poraillaan tän enempää ja yksityiseen ei tule mitenkään riittämään rahaa, joten on sitten näemmä hemmetin pitkän odottelun aika mulla edessä.

        Noh kunhan ikenet parantuu niin voin kyllä syödä muutakin jännempää, kunhan vain tottuu käyttämään hampaita jotka on tallella.


      • Anonyymi

        Mitä ihmettä? Proteesien valmistusaika 5 viikkoa?
        Älä höpötä.
        Tuttavani kävi julkisella puolella ja häneltä vedeltiin kaikki vanhat hampaat pois ja tehtiin proteesit. Hän kertoi olleensa ilman hampaita vain muutaman päivän.
        Äitini hoiti myös koko homman kaikkine alkutarkastuksineen, päättyen proteesien hankintaan alle 4 viikossa. Hän ajoitti tämän kesälomaansa työpaikalta, jotta ei joutunut menemään töihin ilman hampaita ja ihan hyvin ehti.
        Onpas teilläpäin hidasta toimintaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AP tässä.

        Mun leukaluuta tuskin poraillaan tän enempää ja yksityiseen ei tule mitenkään riittämään rahaa, joten on sitten näemmä hemmetin pitkän odottelun aika mulla edessä.

        Noh kunhan ikenet parantuu niin voin kyllä syödä muutakin jännempää, kunhan vain tottuu käyttämään hampaita jotka on tallella.

        Eihän tavallinen kansalainen tarvitse välttämättä noita kalliita implanttikiinnitteisiä proteeseja. Perusmallia olevat irtoproteesit riittävät hyvin kuten vanhemmillemmekin. Maksaa nekin aika paljon ja hinta on sama niin kunnallisella kuin yksityiselläkin puolella, vain hammaslääkärin työ on kunnallisella halvempaa.

        Loput hampaat vaan pois kunnallisella ja vaikka molempiin leukoihin tavanomaiset proteesit niin pääset halvimmalla. Jos jäljellä olevat muutamat hampaat ovat huonokuntoisia, ei niitä kannata säästellä elleivät sovi osaproteesin tukihampaiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä? Proteesien valmistusaika 5 viikkoa?
        Älä höpötä.
        Tuttavani kävi julkisella puolella ja häneltä vedeltiin kaikki vanhat hampaat pois ja tehtiin proteesit. Hän kertoi olleensa ilman hampaita vain muutaman päivän.
        Äitini hoiti myös koko homman kaikkine alkutarkastuksineen, päättyen proteesien hankintaan alle 4 viikossa. Hän ajoitti tämän kesälomaansa työpaikalta, jotta ei joutunut menemään töihin ilman hampaita ja ihan hyvin ehti.
        Onpas teilläpäin hidasta toimintaa!

        En ollut ilman hampaita tuntiakaan. Proteesi valmistettiin ennakkoon ja kun hammaslääkäri oli poistanut jäljellä olevat muutamat hampaat, laitettiin proteesi heti suuhun. Yksi hammas oli vaatinut ikeneen ompeleita ja ne poistettiin viikon kuluttua. Muutaman kuukauden kuluttua proteesi pohjattiin parantuneiden ikenien mukaiseksi ja siinä se.


    • Anonyymi

      minulla paikkasivat siis todella syvällä paikalla joka ok, ei tarvitse poistaa hampaita... olinkin juuri tuossa jutussa tarkistysta ja röntkenit.. että kun joo mutta voi olla seuraava samankaltainen että ei poisteta vaan korjataan...

      helppoa aina ottaa pois mutta vaikeampaa palauttaa sitten..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe