Ei-suomalainen?

Anonyymi-ap

Miksi täällä niin moni näyttää puhuvan "ei- suomalaisuudesta", vaikka tarkoittaa todellisuudessa ihonväriä? Jos te oikeasti olette jotain etnonationalisteja ja haluatte vaalia "oikeaa geeniperimää", niin silloin kantaruotsalaisenkin pitäisi olla teille kauhistus.

58

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äläs nyt, minunkin geeneissäni möllöttää niin saksalaista kuin kantaruotsalaistakin geeni. 😂

Aletaankohan dissaamaan kaikki toisiamme?

• No putos i pois geenii...

• Anonyymi

Oletko sä sitten etnonationalisti? En ole ainakaan huomannut sussa sellaista vibaa. Puhutko sinä "ei-suomalaisista" ja tarkoitat todellisuudessa vain ihonväriä, etkä mitään muuta?

• Anonyymi kirjoitti:

Oletko sä sitten etnonationalisti? En ole ainakaan huomannut sussa sellaista vibaa. Puhutko sinä "ei-suomalaisista" ja tarkoitat todellisuudessa vain ihonväriä, etkä mitään muuta?

En, kyllä mä puhun suoraan etten viehäty ruskeista miehistä. Enkä arabi hihhuleista. En nää niissä mitään mikä miellyttäis mua mitenkään.

• G-LoveR kirjoitti:

En, kyllä mä puhun suoraan etten viehäty ruskeista miehistä. Enkä arabi hihhuleista. En nää niissä mitään mikä miellyttäis mua mitenkään.

Kuulemma oon rasisti.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Miten se, viehättyykö itse jostakin, edes liittyy tähän? Joku viehättyy blondeista ja joku bruneteista ja joku taas tykkää punapäistä. Harva sitä hiusrasismiksi kuitenkaan kutsuu ja jos kutsuu, niin tyyppi on päästään vialla.

Ja juu, olen mäkin kuullut usemman suusta olevani rasisti, kun en ole heistä viehättynyt, mutten voi voi. En siltikään tarkoita "ei-suomalaisesta" puhuessani ihonväriä. Norjalainen ei ole minusta suomalainen, vaikka kuinka olisi vaalea.

• Anonyymi kirjoitti:

Miten se, viehättyykö itse jostakin, edes liittyy tähän? Joku viehättyy blondeista ja joku bruneteista ja joku taas tykkää punapäistä. Harva sitä hiusrasismiksi kuitenkaan kutsuu ja jos kutsuu, niin tyyppi on päästään vialla.

Ja juu, olen mäkin kuullut usemman suusta olevani rasisti, kun en ole heistä viehättynyt, mutten voi voi. En siltikään tarkoita "ei-suomalaisesta" puhuessani ihonväriä. Norjalainen ei ole minusta suomalainen, vaikka kuinka olisi vaalea.

No otin sen vaan esimerkiksi, miten herkkä aihe on. Rasisti kortti lävähtää herkästi silmille, jos näkee jonkun etnisen ryhmän ongelmalliseksi. Tai ei viehäty heistä tipan tippaa.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

No otin sen vaan esimerkiksi, miten herkkä aihe on. Rasisti kortti lävähtää herkästi silmille, jos näkee jonkun etnisen ryhmän ongelmalliseksi. Tai ei viehäty heistä tipan tippaa.

Niin ja miten se liittyy ei-suomalaisuuteen ja sen määritelmään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa mieltä. Virolainenkaan ei ole suomalainen, vaikka puhuu jopa hyvin samankaltaista kieltä.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin ja miten se liittyy ei-suomalaisuuteen ja sen määritelmään?

Silleen, että kaikki muualta tulleetkin pitäisi mieltää Suomalaisiksi.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Silleen, että kaikki muualta tulleetkin pitäisi mieltää Suomalaisiksi.

Miksi pitäisi? Tässähän nyt juuri puhutaan siitä miten määritellään "ei- suomalainen"? Onko sinulla asiaan omaa mielipidettä, vai olet vain ahdistunut rasismiväitteistä?

Sen mitä itse tunnen Suomessa asuvia "ei-suomalaisia" niin en oikeasti tunne ketään, joka odottaisi tulevansa määritellyksi kantasuomalaiseksi tai suomalaiseksi, sikäli kun sillä etnisyyttä tarkoitetaan. Kansallisuus on eri asian ja Suomen kansalainen on Suomen kansalainen ja sellaisena häntä tulisi tietenkin kohdella. Ei kai hyvä kohtelu varsinaisesti vaadi sitä, että sinut määritellään juurikin etniseksi suomalaiseksi?

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi pitäisi? Tässähän nyt juuri puhutaan siitä miten määritellään "ei- suomalainen"? Onko sinulla asiaan omaa mielipidettä, vai olet vain ahdistunut rasismiväitteistä?

Sen mitä itse tunnen Suomessa asuvia "ei-suomalaisia" niin en oikeasti tunne ketään, joka odottaisi tulevansa määritellyksi kantasuomalaiseksi tai suomalaiseksi, sikäli kun sillä etnisyyttä tarkoitetaan. Kansallisuus on eri asian ja Suomen kansalainen on Suomen kansalainen ja sellaisena häntä tulisi tietenkin kohdella. Ei kai hyvä kohtelu varsinaisesti vaadi sitä, että sinut määritellään juurikin etniseksi suomalaiseksi?

Moni suomalainenhan sitä odottaakin, eikä muualta tulleet. Tässä maassa on niin paljon töks töks porukkaa.

Mähän jo sanoin kantani. Sanon suoraan mitä ajattelen. En kiertoilmauksin.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Moni suomalainenhan sitä odottaakin, eikä muualta tulleet. Tässä maassa on niin paljon töks töks porukkaa.

Mähän jo sanoin kantani. Sanon suoraan mitä ajattelen. En kiertoilmauksin.

No et ole sanonut vielä kertaakaan mikä kuka sinusta on "ei suomalainen". Olet sanonut vain että et "viehäty ruskeista miehistä. Enkä arabi hihhuleista". No minä en viehäty monista suomalaisistakaan.

• Anonyymi kirjoitti:

No et ole sanonut vielä kertaakaan mikä kuka sinusta on "ei suomalainen". Olet sanonut vain että et "viehäty ruskeista miehistä. Enkä arabi hihhuleista". No minä en viehäty monista suomalaisistakaan.

No sehän on suoraan sanottu. Mikä jäi epäselväksi?

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

No sehän on suoraan sanottu. Mikä jäi epäselväksi?

Ei se kerro mitään siitä kuka on ei suomalainen. Paitsi tietenkin, jos sinusta esim. venäläiset ovat sitten suomalaisia. No sovitaan niin.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei se kerro mitään siitä kuka on ei suomalainen. Paitsi tietenkin, jos sinusta esim. venäläiset ovat sitten suomalaisia. No sovitaan niin.

Jänkäjoonas.

• Anonyymi

🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17747632X

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

• Ei-suomalainen on yhtä kuin ei kanta/syntyperäinen suomalainen. Siis vaikkapa rakkaan naapurimaamme syntyperäinen edustaja eli tuttavallisesti svedu.

• Anonyymi

Samoin minäkin ajattelen ja siksi olenkin hyvin ihmeissäni miksi täällä moni tuntuu tarkoittavan "ei suomalaisella" vain ihonväriä.

• Anonyymi

Tai vaikkapa kanta/syntyperäinen norjalainen, eli turs... ei kun siis norski. 🐟 🙃

• Anonyymi kirjoitti:

Samoin minäkin ajattelen ja siksi olenkin hyvin ihmeissäni miksi täällä moni tuntuu tarkoittavan "ei suomalaisella" vain ihonväriä.

No kun ne ns. maukkaammat ilmaisut aiheuttavat automaattisen poiston kommentille. Niin muka-nohevina kiertävät ilmaisuja tuolla tavoin, näin voisin arvata.

• Anonyymi kirjoitti:

Tai vaikkapa kanta/syntyperäinen norjalainen, eli turs... ei kun siis norski. 🐟 🙃

Voi sitä turskaksi sanoa, ei ole kielletty kuten ei ole svedukaan. Mutta sitten ne etelän hedelmät, älä kokeile käyttää vaikka äh-alkuista tai n-alkuista, kommentti katoaa kuin Juhantalo Eduskunnasta.

• Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

Voi sitä turskaksi sanoa, ei ole kielletty kuten ei ole svedukaan. Mutta sitten ne etelän hedelmät, älä kokeile käyttää vaikka äh-alkuista tai n-alkuista, kommentti katoaa kuin Juhantalo Eduskunnasta.

No miksi heitä pitäisi kutsua vaikka sillä n-alkuisella, jolla on hyvin huono historia. Eikö ole mahdollista keksiä jotain ei historiallisesti niin värittynyttä sanaa? Kuten nyt vaikka tuo turska. Ei se ola varsinaisesti niin kauhean loukkaava, vaikka ei nyt ihan kohteliaskaan.

Tai miksi pitäisi puhua äh-alkuisesta? Puhummeko me lestadiolaisistakaan "Jumalan terveinä"?

• Anonyymi kirjoitti:

No miksi heitä pitäisi kutsua vaikka sillä n-alkuisella, jolla on hyvin huono historia. Eikö ole mahdollista keksiä jotain ei historiallisesti niin värittynyttä sanaa? Kuten nyt vaikka tuo turska. Ei se ola varsinaisesti niin kauhean loukkaava, vaikka ei nyt ihan kohteliaskaan.

Tai miksi pitäisi puhua äh-alkuisesta? Puhummeko me lestadiolaisistakaan "Jumalan terveinä"?

No ei pitäisikään, mutta palstan lapset tuntuisivat haluavan niin tehdä. Kuten sen äh-alkuisenkin kohdalla. Ehkäpä käyttävät keskenään irl sellaista kieltä?

Lestadiolaisilla on tuhannen lempinimeä eri puolilla Suomea, tuskin tarvitaan heille enempää.

• Anonyymi

No ei pitäisikään, mutta palstan lapset tuntuisivat haluavan niin tehdä. Kuten sen äh-alkuisenkin kohdalla. Ehkäpä käyttävät keskenään irl sellaista kieltä?

Lestadiolaisilla on tuhannen lempinimeä eri puolilla Suomea, tuskin tarvitaan heille enempää.

No miksi ihmeessä jotain toista ihmisryhmää pitäisi nimittää jonkin heidän tervehdyksensä mukaan. Varsinkin, kun sehän on erittäin huonosti toimiva, kun kaikki heitä eivät suinkaan edes sano sitä äh-juttua.

• Anonyymi kirjoitti:

No miksi ihmeessä jotain toista ihmisryhmää pitäisi nimittää jonkin heidän tervehdyksensä mukaan. Varsinkin, kun sehän on erittäin huonosti toimiva, kun kaikki heitä eivät suinkaan edes sano sitä äh-juttua.

Se ei kylllä ole minkään ryhmän tervehdys se äh-alkuinen, se on puhtaasti suomalainen alatyylinen ilmaisu.

• Anonyymi

Se ei kylllä ole minkään ryhmän tervehdys se äh-alkuinen, se on puhtaasti suomalainen alatyylinen ilmaisu.

"Ahlan wa-sahlan" on ja siitähän se tulee se sana. Vaan kaikki eivät sano sitä, vaikka olisivatkin noilta alueilta kotoisin. Ihan sama kuin puhuttelisi harrasta kristittyä muslimiksi.

• Anonyymi kirjoitti:

"Ahlan wa-sahlan" on ja siitähän se tulee se sana. Vaan kaikki eivät sano sitä, vaikka olisivatkin noilta alueilta kotoisin. Ihan sama kuin puhuttelisi harrasta kristittyä muslimiksi.

Ei, paljon enemmän on muute tervehdykset käytössä.

• Anonyymi

tosi on, katosi alta aikayksikön, pakkohan tuota oli kokeilla

• Anonyymi kirjoitti:

tosi on, katosi alta aikayksikön, pakkohan tuota oli kokeilla

Jep, seurasin koettasi, hienosti katosi, toimii edelleen 😁
        Ja kumpi tahansa niistä sanoista yksinään kommentissa riittää, ei tarttee tuhlailla.

• Anonyymi

No niin. Mutta jos tämä svedu asuu Suomessa, on asunut pitkään, osaa Suomea, käy töissä suomalaisten kanssa suomalaisella työpaikalla, niin mistä kukaan tunnistaa hänen olevan ei-suomalainen?

Aivan samoin kuin suomalainen, joka on asunut perheineen Ruotsissa jo 30 vuotta; osaa tietty puhua suomea, mutta täysin soljuvaa ruotsia. Käy, töissä, on ruotsalaisia ystäviä (myös suomalaisia). Ruotsalaiset pitävät suomalaista ruotsalaisena. Ei heille tule mieleenkään pitää hahmoa ei-ruotsalaisena.

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

No niin. Mutta jos tämä svedu asuu Suomessa, on asunut pitkään, osaa Suomea, käy töissä suomalaisten kanssa suomalaisella työpaikalla, niin mistä kukaan tunnistaa hänen olevan ei-suomalainen?

Aivan samoin kuin suomalainen, joka on asunut perheineen Ruotsissa jo 30 vuotta; osaa tietty puhua suomea, mutta täysin soljuvaa ruotsia. Käy, töissä, on ruotsalaisia ystäviä (myös suomalaisia). Ruotsalaiset pitävät suomalaista ruotsalaisena. Ei heille tule mieleenkään pitää hahmoa ei-ruotsalaisena.

- Sheena

No siis tämä keskusteluhan onlipsunut ihan sivuraiteille aloitukseen nähden, aloitukseen johon itse kommentoin vain termin osalta, kun ei sillä termillä itsellä ole mitään tekemistä (yksin) ihonvärin kanssa.

Eihän sellaista suomettunutta yksilöä enää mitenkään erotakaan ns. alkuperäisestä, ei edes tummaihoista, jos puhutaan syntyperäisestä suomalaisesta.

Enkä usko että useimmat suomalaisetkaan pitävät ketään ei-suomalaisena, täysin ulkomuodosta riippumatta, jos hän esimerkiksi kysyy selvällä suomenkielellä suuntia jne.

• Anonyymi kirjoitti:

- Sheena

Mistä tunnistaa? DNA:sta.

• Anonyymi

No siis tämä keskusteluhan onlipsunut ihan sivuraiteille aloitukseen nähden, aloitukseen johon itse kommentoin vain termin osalta, kun ei sillä termillä itsellä ole mitään tekemistä (yksin) ihonvärin kanssa.

Eihän sellaista suomettunutta yksilöä enää mitenkään erotakaan ns. alkuperäisestä, ei edes tummaihoista, jos puhutaan syntyperäisestä suomalaisesta.

Enkä usko että useimmat suomalaisetkaan pitävät ketään ei-suomalaisena, täysin ulkomuodosta riippumatta, jos hän esimerkiksi kysyy selvällä suomenkielellä suuntia jne.

Riippuukin aika paljon siitä kuinka monta ei-alkuperäistä suomalaista tai tummaihoista Suomessa syntynyttä suomalaista ihminen tuntee millä tavalla määrittelee (jos edes määrittelee) ei-suomalaisen. Ja koska määrittely vaihtelee riippuen siitä kuka määrittelee, tulos on mitä on...

Vaikka meillä puhutaan paljon tasa-arvosta, ja kaikenlaisten ihmisten hyväksymisestä, tosiasia on, että ulkomaalaisia, jotka eivät ulkonäöltään, kulttuuriltaan/tavoiltaan, kieleltään, uskonnoltaan ym. muistuta kantasuomalaisia, tulevat määritellyksi monen suomalaisen taholta ei-suomalaiseksi, vaikka henkilöt olisivat Suomen kansalaisia ja syntyneetkin täällä.

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

Riippuukin aika paljon siitä kuinka monta ei-alkuperäistä suomalaista tai tummaihoista Suomessa syntynyttä suomalaista ihminen tuntee millä tavalla määrittelee (jos edes määrittelee) ei-suomalaisen. Ja koska määrittely vaihtelee riippuen siitä kuka määrittelee, tulos on mitä on...

Vaikka meillä puhutaan paljon tasa-arvosta, ja kaikenlaisten ihmisten hyväksymisestä, tosiasia on, että ulkomaalaisia, jotka eivät ulkonäöltään, kulttuuriltaan/tavoiltaan, kieleltään, uskonnoltaan ym. muistuta kantasuomalaisia, tulevat määritellyksi monen suomalaisen taholta ei-suomalaiseksi, vaikka henkilöt olisivat Suomen kansalaisia ja syntyneetkin täällä.

- Sheena

Niinhän se on. Mulla on tässä tornitalossa naapureita kaikissa mahdollisissa väreissä ja suunnilleen 20 eri etnistä kansallisuutta nimien perusteella, mutta iso osa on asunut tässä talossa jo pirukseen monta vuotta ja aika moni puhuu enemmän tai vähemmän hyvin suomeakin. Mulle ne on naapureita ja täysin suomettuneita suomalaisia jo. Kohtaamisetkin menee nykyään useimmiten niin, että ensin moikat tai mitä kuuluu ja sitten puhutaankin jo säästä, mikä on 100% varma suomettumisen merkki 😂

• Anonyymi

Mun mielestä tänne Suomeen saa tulla vaikka vihreitä marssilaisia, mutta jos ei osata käyttäytyä kunnolla niin saavat painua mölyämään ja tekemään rötöksiä sinne mistä ovat tulleetkin. Olis mukavaa laittaa nämä meidän ministerit opettamaan ongelma luokkaa, huomasin sana olis aika yleinen

• Anonyymi

Saa tulla joo. Vaan miksi "ei suomalainen" tarkoittaa ihonväriä? Onko venäläinen suomalainen?

• Anonyymi
      • Valkoisia ei sorreta. Mun mielestä. Ainakaan täällä. Ehkä siellä missä ovat vähemmistö mutta vähemmistöjä on aina tupattu sortamaan valtaväestön taholta oli he sitten ketä tahansa.

• Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

Valkoisia ei sorreta. Mun mielestä. Ainakaan täällä. Ehkä siellä missä ovat vähemmistö mutta vähemmistöjä on aina tupattu sortamaan valtaväestön taholta oli he sitten ketä tahansa.

Demokratiaa sekin

• Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

Valkoisia ei sorreta. Mun mielestä. Ainakaan täällä. Ehkä siellä missä ovat vähemmistö mutta vähemmistöjä on aina tupattu sortamaan valtaväestön taholta oli he sitten ketä tahansa.

Tottakai valkoisia sorretaan. Se että jossakin on vielä viimeisiä 'turvallisia tiloja' valkoisille ei tarkoita, että kenenkään on sinne pakko tunkea vähemmistöksi. Olenhan minäkin vähemmistöä, jos menen värillisten turvalliseen tilaan itkemään.

• Anonyymi kirjoitti:

Demokratiaa sekin

No tavallaan ehkä joo sen voi vääntää niinkin jos väkisin haluaa mutta omasta mielestäni demokratialla ja vähemmistöjen sortamisella ei ole mitään yhteistä.🙂. Demokratiassa vähemistöilläkin on jonkinlainen mahdollisuus edes yrittää asioista päättää mutta sorrettaessa ei heillä ole yhtään minkäänlaista valtaa siihen mitä heille itselleen tapahtuu.

• Anonyymi kirjoitti:

Tottakai valkoisia sorretaan. Se että jossakin on vielä viimeisiä 'turvallisia tiloja' valkoisille ei tarkoita, että kenenkään on sinne pakko tunkea vähemmistöksi. Olenhan minäkin vähemmistöä, jos menen värillisten turvalliseen tilaan itkemään.

Ei sorreta mun mielestä. Valkoihoiset hallitsevat ja ovat enemmistönä ainakin länsimaisissa yhteiskunnissa ja päättävät asioista. Muualla asia voi olla hieman toisinpäin. Mutta ei ihmisiä voi mielestäni muutenkaan erotella ihonvärin mukaan samaa punaista verta me kaikki vuodetaan kumminkin.🙂.

• Mikkojuhan kirjoitti:

Ei sorreta mun mielestä. Valkoihoiset hallitsevat ja ovat enemmistönä ainakin länsimaisissa yhteiskunnissa ja päättävät asioista. Muualla asia voi olla hieman toisinpäin. Mutta ei ihmisiä voi mielestäni muutenkaan erotella ihonvärin mukaan samaa punaista verta me kaikki vuodetaan kumminkin.🙂.

"Demokratiaa sekin" anon tässä.
        Joo myönnän kyllä että demokratiaan kuulu se että myös vähemmistöt saavat mahdollisuutensa tuoda äänensä kuuluviin. Kyllä ihmisiä erotellaan ihonvärin ja joidenkin ominaisuuksien perusteella monissa yhteisöissä pinnan alla(ei tietenkään läheskään kaikissa) niin Amerikoissa, Aasiassa, Euroopassa ja Afrikassa. Oleellista varmaankin sitten nähdä onko sillä läheskään aina niinkään paljoa merkitystä ja pyrkiä nähdä kanssa ihmisiä yksilöinä, ellei ole oikeasti vahvaa perustetta menetellä toisin. Kuitenkin omasta näkökulmasta yleisesti demografioista pyritään nostamaan ääripää tapauksia agendan ajamiseksi yleistettävällä tasolla ilman relevantteja korrelaatioita.

En ole tuo "turvatila anon". Mutta myönnän että tuollainen 'turvatila' luo itselle eräänlaista mukavan tuntuista yhteenkuuluvuuden tunnetta ja rauhaa ja voimaannuttaa kohtelemaan ulkonäöltä erilaisia ihmisiä eritavalla kun saa olla ulkonäöltä samaistuttavassa ilmapiirissä. Valitettavasti oman kokemuksen mukaan joissain näissä 'turvatiloissa' päällimäinen tunne piilottaa muun puoli pilaantuneen sillisalaatin ja kaikukopissa löyhkä ei tuuletu.

• Anonyymi

"Ei-suomalaisuudesta" puhutaan tosiaan silloin, kun puhutaan ihon väristä.

• Anonyymi

Täällä puhuttiin yh:n lapsista, joiden isä on "ei-suomalainen". Olen satavarma, ettei tarkoitettu norjalaisia tai ruotsalaisia isiä. Vaan sellaisia isiä, joiden isän ihonväri näkyy lapsilla.

• Jos olet syntynyt suomessa ihonväriin katsomatta olet suomalainen. Muuallakin syntyneet kansalaisuuden saaneet näkisin suomalaisina. Muut on ei suomalaisia.

• Anonyymi

Mielestäni kyllä Suomen kansalainen ei välttämättä ole suomalainen. Ja suomalainen voi olla, vaikkei olisi Suomen kansalaisuutta.

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

Mielestäni kyllä Suomen kansalainen ei välttämättä ole suomalainen. Ja suomalainen voi olla, vaikkei olisi Suomen kansalaisuutta.

- Sheena

Kansalaisuuden saaneissa voidaan olla kyllä ainakin joissain tapauksissa aika rajamailla.

Meinaatko sitten esmes suomalaisen pariskunnan lapsia mitkä ei suomessa ole syntyneet? Vai miten sä määrittelisit suomalaisen ilman kansalaisuutta?

• Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

Kansalaisuuden saaneissa voidaan olla kyllä ainakin joissain tapauksissa aika rajamailla.

Meinaatko sitten esmes suomalaisen pariskunnan lapsia mitkä ei suomessa ole syntyneet? Vai miten sä määrittelisit suomalaisen ilman kansalaisuutta?

Suomenkansalainen ja kantasuomalainen ovat eri asioita. Molempia voi kutsua kuitenkin Suomalaisiksi

• Anonyymi kirjoitti:

Suomenkansalainen ja kantasuomalainen ovat eri asioita. Molempia voi kutsua kuitenkin Suomalaisiksi

No aikalailla noin minäkin sen kyllä näkisin.🙂.

• Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

Suomalainen ilman Suomen kansalaisuutta voi olla esimerkiksi juurikin ulkomailla suomalaisille syntynyt lapsi. Etenkin silloin, kun lapsi saa syntymän perusteella tietyn kansalaisuuden, kuten vaikkapa USAn. Tai myös silloin, kun alunperin suomalaisille, nykyisin Ruotsin kansalaisuuden saaneille vanhemmille on Ruotsissa syntynyt lapsi. Koko perhe on suomalaisia, vaikka ovatkin Ruotsin kansalaisia koko poppoo. Toki voivathan he tuntea itsensä myös ruotsalaisiksi, mutta melko usein vähemmän sitä. Kerran suomalainen, aina suomalainen...

Suomalaisuus ei lähde pois, vaikka vanhemmat ja isovanhemmatkin olisivat syntyneet esim. Kanadassa, ja siellä asuneet vuosikymmeniä. Itseasiassa Kanadassa ja Australiassa on paljon sukujuuriltaan suomalaisia, joista suuri osa puhuu edelleen ainakin vanhanaikaista suomea, joskus täydellistä. Kieli on säilynyt elävänä sukupolvelta toiselle, ja tietty Suomessa on vierailtu sukulaisilla, jos suinkin mahdollisuus.

Myös tuhannet Venäjällä syntyneet ja siellä pakosta (sota) aikoinaan asuneet suomalaiset + heidän perheet ovat muuttaneet Viroon tai Suomeen heti kun se oli mahdollista. Heillä on vähän erilainen tilanne suomen kielen suhteen; eli sen puhuminen oli venäjällä(neuvostoliitossa) ankarasti kielletty, joten sitä ei puhuttu, ellei "halunnut "vankilaan. Nykyisin Virossa ja myös Suomessa on paljon Venäjältä muuttaneita suomalaisia. Viron "venäläiset" muukalaispasseineen eivät siis olekaan aina venäläisiä vaan suomalaisia. Jotka eivät kyllä välttämättä osaa suomea paljon, sen mitä salassa aikoinaan on isovanhemmilta opittu.

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

Suomalainen ilman Suomen kansalaisuutta voi olla esimerkiksi juurikin ulkomailla suomalaisille syntynyt lapsi. Etenkin silloin, kun lapsi saa syntymän perusteella tietyn kansalaisuuden, kuten vaikkapa USAn. Tai myös silloin, kun alunperin suomalaisille, nykyisin Ruotsin kansalaisuuden saaneille vanhemmille on Ruotsissa syntynyt lapsi. Koko perhe on suomalaisia, vaikka ovatkin Ruotsin kansalaisia koko poppoo. Toki voivathan he tuntea itsensä myös ruotsalaisiksi, mutta melko usein vähemmän sitä. Kerran suomalainen, aina suomalainen...

Suomalaisuus ei lähde pois, vaikka vanhemmat ja isovanhemmatkin olisivat syntyneet esim. Kanadassa, ja siellä asuneet vuosikymmeniä. Itseasiassa Kanadassa ja Australiassa on paljon sukujuuriltaan suomalaisia, joista suuri osa puhuu edelleen ainakin vanhanaikaista suomea, joskus täydellistä. Kieli on säilynyt elävänä sukupolvelta toiselle, ja tietty Suomessa on vierailtu sukulaisilla, jos suinkin mahdollisuus.

Myös tuhannet Venäjällä syntyneet ja siellä pakosta (sota) aikoinaan asuneet suomalaiset heidän perheet ovat muuttaneet Viroon tai Suomeen heti kun se oli mahdollista. Heillä on vähän erilainen tilanne suomen kielen suhteen; eli sen puhuminen oli venäjällä(neuvostoliitossa) ankarasti kielletty, joten sitä ei puhuttu, ellei "halunnut "vankilaan. Nykyisin Virossa ja myös Suomessa on paljon Venäjältä muuttaneita suomalaisia. Viron "venäläiset" muukalaispasseineen eivät siis olekaan aina venäläisiä vaan suomalaisia. Jotka eivät kyllä välttämättä osaa suomea paljon, sen mitä salassa aikoinaan on isovanhemmilta opittu.

- Sheena

Kiitos selvennyksestä.🙂. Joo mullakin on sukua kanadassa ja jenkeissä. Äidinisän siskoja muutti useampia sinne. Ja aikaisemminkin sieltä puolen sukua siellä oli käyty onnea koittamassa. Nyt taitaa olla 4 tai 5 viides sukupolvi menossa jo siellä. Kaikki suomea osanneet on kyllä jo kuolleet. Jotain osaavat mutta hyvin vähän. Äidin kanssa ne sieltä vielä kirjoittelevat. Lähinnä jouluisin kylläkin. Muutamia vuosia sitten sieltä yksi nainen kävi täällä kun se teki sukututkimusta. Kävi meitä jututtamassa. Ainiin...on pakko kehua että yksi sukulainen oli aikanaan rockefellerin luotto taloudenhoitaja.😄.

• Anonyymi kirjoitti:

Myös tuhannet Venäjällä syntyneet ja siellä pakosta (sota) aikoinaan asuneet suomalaiset heidän perheet ovat muuttaneet Viroon tai Suomeen heti kun se oli mahdollista. Heillä on vähän erilainen tilanne suomen kielen suhteen; eli sen puhuminen oli venäjällä(neuvostoliitossa) ankarasti kielletty, joten sitä ei puhuttu, ellei "halunnut "vankilaan. Nykyisin Virossa ja myös Suomessa on paljon Venäjältä muuttaneita suomalaisia. Viron "venäläiset" muukalaispasseineen eivät siis olekaan aina venäläisiä vaan suomalaisia. Jotka eivät kyllä välttämättä osaa suomea paljon, sen mitä salassa aikoinaan on isovanhemmilta opittu.

- Sheena

Sori ei taloudenhoitaja vaan niiden klubin klubiemäntä kuka hoiti tarjoilut.🙂. Piti käydä tarkentamassa itekin.

• Anonyymi

Jo niin ne rantaruåttalaaset onkin, no ei ny mikää kauhistus mutta väärällä pualen pohojanlahtia ne kyllon, ja nuatten närpiöläästen murtehesta ei saa selevää itte ruåttalaasekkaa että sitä myöten vois kerääntyä vaikka tuanne ahavenanmaalle kunnei kuulu oikiastansa kummallekkaa pualen tai sitte oolantihin

• Anonyymi

Suomalainen on ainakin:

- suomalaisille Suomessa syntyneille vanhemmille syntynyt lapsi missä tahansa maassa
      - suomalaisille vanhemmille Suomessa syntynyt lapsi
      - Suomessa syntynyt lapsi, jonka toinen vanhempi on suomalainen

Muutkin voivat tuntea itsensä suomalaisiksi tai olla suomalaisia. Se mikä kaikkia suomalaisia eniten yhdistää on kieli, eli siis suomi, myös ruotsi käy.

"Ei-suomalaisuudella" tarkoitetaan ikävä kyllä liian usein pelkkää ihonväriä. Sekä ei-suomalaista etnistä taustaa, joka ikävä kyllä liittyy usein ihonväriin...

Sean Ricks haastatteli ohjelmassaan suomalaisia, ja kysyi ihmisiltä "kuka on suomalainen". Hän lähti saunomaan suomalaisten miesten kanssa, jotka sanoivat, ettei Sean Ricks ole suomalainen ihonvärinsä vuoksi. Vähän sama kuin kävi tuttavaperheen lapsille, äiti suomalainen, isä afro-amerikkalainen kolmannessa polvessa; lapsia kiusattiin, koska olivat "Afrikasta". Vaikka kukaan perheestä ei ollut edes Afrikassa käynyt.. Ja niin, ihonväri se oli tässäkin mukana. Ja etnisyydestä sen verran, että tuttavien lapsia helpotti järkyttävän valtavasti, kun he muistivat aina sanoa/korjata isänsä olevan amerikkalainen eikä afrikkalainen.

- Sheena

• Anonyymi

hammasjutuissa joo lääkäri kysyi että minkälqainenpuudeutus, sanoin: prokaqiini eli novokaiini toimii hyvin, muttqa uli joku uusia pistoksia mutta yhtä tehkokkaita kuin prokaiini :D

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      150
      8865
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2629
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2407
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      46
      2405
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      196
      1833
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1817
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1713
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      42
      1240
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1136
    Aihe