Vuonna 1960 Suomessa oli 180 000 henkilöautoa

Anonyymi-ap

Mikä ihme siinä on, että ennen vanhaan me pärjäsimme ongelmitta, vaikka autoja oli niin paljon vähemmän? Silloin Suomi oli myös paljon vähemmän kaupungistunut.

Miksi meidän tavoite on saada 10 vuodessa päälle miljoona autoa lisää? Miksei tavoite olisi sen sijaan vähentää autoilua?

67

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kieltämättä on erikoista, että vaikka nykyään voidaan paljon asioita hoitaa netissä, niin silti autoilu lisääntyy.

      Ja aikoinaan esimerkiksi lapset pääsivät omin jaloin kouluun, mutta nykyään vanhempien pitää kuljettaa lapset kouluun autolla. Se on aika huonoa ympäristöoppia, kun annetaan ymmärtää ettei lihasvoimaa kannata käyttää liikkumiseen jo nuoresta pitäen. Sitten ihmetellään miksi nykynuorilla on huono kunto.

      • Anonyymi

        Olihan vielä 1950-60 luvulla Hevosia ja niillä mentiin, ei varsinkaan maaseudulla ollut autoja läheskään kaikilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan vielä 1950-60 luvulla Hevosia ja niillä mentiin, ei varsinkaan maaseudulla ollut autoja läheskään kaikilla.

        Linjuriauto oli maantien ässä niihin aikoihin. Junaakin käytettiin ahkerasti.


      • Anonyymi

        Joo mutta mitään en vihannut kansakoulussa 70-luvulla enempää kuin pakkohiihtoa ja kesäkeittoa ja tillilihaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linjuriauto oli maantien ässä niihin aikoihin. Junaakin käytettiin ahkerasti.

        "Linja-autossa matka katkeaa..." - outo sanoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Linja-autossa matka katkeaa..." - outo sanoitus.

        Häkäpönttölinjureitahan piti matkustajien välillä ylämäissä työntääkin. Hyvähän se on tietysti pidemmällä matkalla hieman välillä jaloitella.


      • Anonyymi

        "Kieltämättä on erikoista, että vaikka nykyään voidaan paljon asioita hoitaa netissä, niin silti autoilu lisääntyy."

        En ymmärrä kuinka et tunne luonnonlakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta mitään en vihannut kansakoulussa 70-luvulla enempää kuin pakkohiihtoa ja kesäkeittoa ja tillilihaa...

        Eli olit elämästä pihalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Linja-autossa matka katkeaa..." - outo sanoitus.

        Ainakin muistan että sen ajan postiautot pysähteli vähän väliä jakamaan postia ja ottamaan postia kyytiin sen matkustajaliikenteen lisäksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta mitään en vihannut kansakoulussa 70-luvulla enempää kuin pakkohiihtoa ja kesäkeittoa ja tillilihaa...

        Pakkohiihdosta sai niitä hihamerkkejä joita opettaja jakeli luokan edessä kirkassilmäisille lapsukaisille. Kesäkeitto oli kasvisruokaa josta lapset piti erkaannuttaa jättäen keittoon raakoja kovia kukkakaalinpaloja. Siitähän opitte. Tillilihaa taasen ei kansakoulussa tarjottu vaan jotakin klimppistä jauhokeittoa missä oli mukana ylijäämäisiä naudanlihan rustopaloja. Ei se sellainen ole tillilihaa. Pari kertaa sain kansakoulussa myös sitä oikeata tillilihaa mikä on herrojen herkkua kun keittäjä sai tarpeeksensa siitä moskasta mitä lapsille syötettiin. Sen jälkeen kyseistä keittäjää ei enään tarvittukkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli olit elämästä pihalla.

        Ai miten?


    • Anonyymi

      Vain harvalla oli varaa ostaa auto. Oli pakko pärjätä ilman.

      • Anonyymi

        Nykyään on muotia uIista autoilun kalleudesta. Nähtävästi on eletty yli varojen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään on muotia uIista autoilun kalleudesta. Nähtävästi on eletty yli varojen.

        Joo itse korjaamalla säästää paljon, osat ovat usein varsin edullisia..


      • Anonyymi

        Eikä myyty muita kuin Neuvostoliitossa valmistettuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä myyty muita kuin Neuvostoliitossa valmistettuja.

        Oli myös itä-saksalaisia ja tsekkoslovakialaisia tieliikenneajoneuvoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä myyty muita kuin Neuvostoliitossa valmistettuja.

        Meillä on ollut autoja 1950-luvulta saakka, muttei koskaan itäautoja, jos ei nykyistä Skodaa sellaiseksi lasketa.


    • Anonyymi

      Vain herrat ajeli silloin autoilla. Kun suomi alkoi tasa-arvoistumaan oli tavallisellakin kansalla varaa ostaa auto. Nyt sama herra ajattelu halutaan erikoista kyllä vihervasemmiston toiveesta takaisin jolloin vain rikkailla olisi ainoastaan oikeus autoiluun.
      Et sinäkään tuota kommenttia kirjoittaisi, jos asuisit muualla kuin keskustassa työttömänä ja kaikki kustannetaan sinulle verovaroista.
      Kummasti se auto tulee tarpeelliseksi aina niille joilla on intoa mennä töihin.

    • Anonyymi

      Muistan kun joku Kadettin myyjä väitti pikku-340 Volvoja paljon paremmiksi kuin vanhempia 121 Amazoneja...varsinainen tietäjä..

      • Anonyymi

        Variaattori-Daffit oli hauskoja pelejä, koska kulkivat yhtä lujaa molempiin suuntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Variaattori-Daffit oli hauskoja pelejä, koska kulkivat yhtä lujaa molempiin suuntiin.

        No niin - nyt tuli tuokin merkki mieleen kun muistutit,,,Hollantilainen valmistaja, joka on edelleen pelissä mukana.
        Muistelen samoin, kun puhuttiin aikoinaan remmiveto-Daffeista :).

        Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek (Van Doornen perävaunutehdas), lyhennettynä DAF.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/DAF


    • Anonyymi

      Miksi autoilu on sinulle ongelma? Kaikki mitä sinä itse et tarvi ei ole peruste kieltää muiltakaan. Tunnetko omaavasi kommunistisia piirteitä?

    • Anonyymi

      Autojen maahantuontihan oli sodan jälkeen voimakkaasti rajoitettua, jottei markkoja liiaksi lähtenyt maasta ulos. Vaikka olisi siis rahaa ollut, niin ei välttämättä ollut autoja tarjolla.

    • Anonyymi

      Silloin oli 500000 hevosta. Näin on myös v 2080.

      • Anonyymi

        Eikä! Vuonna 2080 kaikki pomppivat ufo-tyyliin hopeanvärinen pipo päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä! Vuonna 2080 kaikki pomppivat ufo-tyyliin hopeanvärinen pipo päässä.

        v. 2035 Suomi siirtyy virallisesti takaisin hevosvetoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        v. 2035 Suomi siirtyy virallisesti takaisin hevosvetoon

        Ei niitä hevosia niin äkkiä saada tarpeeksi, kun niistä on jo luovuttu. Paluuta entiseen ei ole.


    • Anonyymi

      60-luvulla ei aurattu kyläteitä kuin ehkä max kerran viikossa

    • Anonyymi

      60- luvulla lehmiä oli Suomessa 1,2 miljoonaa eivätkä saastuttaneet mitään ja nyt miljoona vähemmän eli 200 000 ja saastuttavat koko pallon.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Siihen aikaan lehmiä syötettiin heille sopivalla murkinalla. Nykyään lehmille syötetään kemikaaliteollisuuden kehittämiä myrkkyjä sekä syötetään lihateollisuuden jätteitä joka sitten laittaa sisuskalut kasvissyöjällä rikki. Ei mikään ihme jotta lehmät piereskelevät tämän seurauksena metaanipäästöillänsä ilmakehään myrkkyjä kun on tämä karjankasvatus mennyt siihen mallilleen jotta tuotantoeläintä saa rääkätä sille soveltumattomalla appeella.

        Muuu-h, sanoo tyytyväinen lehmä joka syö heinää hernettä ja Jouluna omenoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen aikaan lehmiä syötettiin heille sopivalla murkinalla. Nykyään lehmille syötetään kemikaaliteollisuuden kehittämiä myrkkyjä sekä syötetään lihateollisuuden jätteitä joka sitten laittaa sisuskalut kasvissyöjällä rikki. Ei mikään ihme jotta lehmät piereskelevät tämän seurauksena metaanipäästöillänsä ilmakehään myrkkyjä kun on tämä karjankasvatus mennyt siihen mallilleen jotta tuotantoeläintä saa rääkätä sille soveltumattomalla appeella.

        Muuu-h, sanoo tyytyväinen lehmä joka syö heinää hernettä ja Jouluna omenoita.

        Onhan artturi-ilmaria syötetty lehmille jo ainakin sotien jälkeinen aika. Nykyään tosin ei enää torneja ole, vaan traktorit munivat rehupaalit suoraan pelloille.


      • Anonyymi

        60-luvulla myös kehitettiin ns. tiekarhut jotka oli tarpeeksi järeitä auraamaan paksummatkin nietokset. Sen ajan traktorit oli melko heikkovoimaisia eikä muutenkaan suunniteltu auran käyttöön, nykyään nelivetotraktorit on järeitä ja niihin on valmiita auroja


    • Anonyymi

      70 luvulla meillä oli poliisit jo päiväkodeissa opettamassa lapsia liikennekäyttäytymisestä sekä kouluissa nuoria.
      Olivat virkahaalarit päällä opettamassa, oli pakko koska kuolemia tuli niin paljon silloin, JOKA PÄIVÄ!

      70 luvun alussa kuoli 2 lasta ja 2 aikuista vuoden jokaisena päivänä, siis päivittäin pelkästään liikenteessä.
      Se oli niin tavallista että kaikkia ei edes uutisoitu.
      Pieni ilmoitus oli vain lehden nurkassa lasten kuolemista.

      Itsekin jäin auton alle 1976, mutta lensin kaaressa lumipenkkaan.Kengät lensivät kauas jaloista ja taju lähti kun paiskauduin kadun toiselle puolelle puun ohi aivan vastaantulevan bussin edestä!

      2 ystäävääni kuolivat. nuoria poikia.

      Muistakaa nyt ainakin katsella sivuille autoistanne ja pyöristänne.Olen nähnyt että ei paljoa ylimääräisiä sivuille katsella.Jotkut näpräävät kännykkääkin samalla!

      • Anonyymi

        Suomi on itsenäistetty jousimiehen kuussa. Mut siitä ei ymmärrä ne jotka ei ole hakeneet tietoa.


      • Anonyymi

        Minäkin jäin tuossa hiukkasen vaille vähään aikaan sitten auton tönäisemäksi suojatiellä. No mitä sano poliisi siihen ? Poliisi sano jotta sinun pitää väistää autoa eikä jäädä auton konepellin päälle kiroilemaan ja autoilijalle huutamaan. Kysykää vaikka tältä Dennis Pastersteinilta asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin jäin tuossa hiukkasen vaille vähään aikaan sitten auton tönäisemäksi suojatiellä. No mitä sano poliisi siihen ? Poliisi sano jotta sinun pitää väistää autoa eikä jäädä auton konepellin päälle kiroilemaan ja autoilijalle huutamaan. Kysykää vaikka tältä Dennis Pastersteinilta asiasta.

        Minä olen pari kertaa joutunut paukauttamaan nyrkillä kattoon, kun on autoilija meinannut ajaa suojatiellä päälle.

        Ja vaikka Itä-Euroopassa ajelevat autoillaan miten sattuu, niin suojatiet ottavat siellä tosissaan ja jalankulkijoille annetaan tietä. Onko siellä sitten kovemmat sanktiot suojatierikkeistä kuin Suomessa, vai mistä johtuu. En tiedä.


    • Anonyymi

      Yhden letukan muistan yhä niiltä talvilta. Matalampi oli kuin desoto.

    • Anonyymi

      Tää kuuluis ennemminkin autot palstalle.

      • Anonyymi

        Mutta ; ei ole pakko lukea vai mitä?!


      • Anonyymi

        Ei todellakaan kuulu autot-palstalle.


    • Anonyymi

      >>Mikä ihme siinä on, että ennen vanhaan me pärjäsimme ongelmitta,
      vaikka autoja oli niin paljon vähemmän? >>

      Tuohon aikaan oli maaseudulla kauppaliikkeitä noin 100-kertaisesti nykymäärään verrattuna. Kouluja 40-kertaisesti, pankkikonttoreita oli 20-kertaisesti. Postitoimistoja 400-kertaisesti, vähintään joka kunnassa 1 postitoimisto. Jne, jne

      Kaikki nuo kaupat ja postitoimistot lakkasivat, kun ihmiset alkoivat liikkua omila autoillaan. Vaikea muutos olisi, jos kaikki pikkukaupat pitäisi rakentaa takaisin, ja koulukyydityksistä ym. luovuttaisiin, uuden Vihreän Idelologian mukaisesti.

      • Anonyymi

        Aikanaan kun mökki hankittiin niin 8km päässä kunnan kirkonkylässä oli vielä ruoka- ja muita kauppoja. Nyt on jäljellä enää hautaustoimisto, kaupat ovat lähikaupungin laidalla 35km päässä.


    • Anonyymi

      No vihreäthän tuota keskittymistä haluaa. Kaikki kaupunkeihin ja vielä siellä keskustoihin kuin muurahaiset pesäänsä. Maaseutu pitää autioittaa lopullisesti niin teistäkään ei tarvi huolehtia.
      Ruoka tehdään tehtaissa.

      • Anonyymi

        Vihreät?

        Luuletko, että silloin kun lähdin opiskelemaan kotikauppalastani, valmistuin ja sain työpaikan kaupungista,mulla oli vaihtoehtoja?

        Luuletko että isomummoni olisi lähtenyt kaupunkiin pumpulitehtaaseen 12-lapsisesta suutariperheen mökistä, jos olis ollu vaihtoehtoja?

        Maanomistajat on erikseen. Maattomat ovat aina muuttaneet työn perässä.

        Vihreistä ei silloin kukaan ollut kuullutkaan.


    • Ainahan ihmiset jotenkin pärjäävät. Jotkut pärjäävät paremmin toiset huonommin. Ihminen on sopeutuvainen otus, sopeutuu kaikenlaisiin yhteiskuntiin. Sopeutuu sortoon ja kurjuuteenkin.

      Miksi hemmetissä autoilua pitäisi vähentää? Autoilu on nykyaikaa, autoilu on vapautta ja autoilu on elintasoa. Kehittyneissä maissa autoilu on nimenomaan kaikille kuuluvaa elintasoa eli se on tasa-arvoa. No, tiedämmehän me millä perusteella autoilua pitää mukamas vähentää. KAUHEA ILMASTOKATASTROFI UHKAA! Hui hui! Kyllä minun nenääni haisee tuo perustelu. Ettei vain olisi niin, että tarkoitus onkin juurikin elintason alentaminen ja kaiken tasa-arvon poistaminen. Eli palataan vanhaan.

      No millainen oli se yhteiskunta, missä autoilu ja kaikki muutkin elämän mukavuudet olivat mahdollisia vain harvoille? Se oli jyrkän eriarvoinen luokkayhteiskunta, mistä koko viime vuosisadan ajan pyrittiin eroon. Nyt kun kehittyneissä maissa on siitä päästy eroon niin tämän keskustelun alottajan mielestä pitäisikin palata takaisin.

      • Anonyymi

        "Miksi hemmetissä autoilua pitäisi vähentää? Autoilu on nykyaikaa, autoilu on vapautta ja autoilu on elintasoa."

        Ai miksikö? Siksi koska maapallo ei kestä nykyisenkaltaista autoilua. Ihmiskunta loppuu hyvinkin pian, jos ei siirrytä kestävän kehityksen polulle ja lopeteta yli maapallon resurssien elämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi hemmetissä autoilua pitäisi vähentää? Autoilu on nykyaikaa, autoilu on vapautta ja autoilu on elintasoa."

        Ai miksikö? Siksi koska maapallo ei kestä nykyisenkaltaista autoilua. Ihmiskunta loppuu hyvinkin pian, jos ei siirrytä kestävän kehityksen polulle ja lopeteta yli maapallon resurssien elämistä.

        >>Siksi koska maapallo ei kestä nykyisenkaltaista autoilua >>
        ..olipa järeästi perusteltu mielipide,,,,,,,,,,,jA PIERAUS päälle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi hemmetissä autoilua pitäisi vähentää? Autoilu on nykyaikaa, autoilu on vapautta ja autoilu on elintasoa."

        Ai miksikö? Siksi koska maapallo ei kestä nykyisenkaltaista autoilua. Ihmiskunta loppuu hyvinkin pian, jos ei siirrytä kestävän kehityksen polulle ja lopeteta yli maapallon resurssien elämistä.

        Höpö höpö. Voi teitä aivopestyjä surkimuksia.


    • Anonyymi

      Minulla oli autoilussa muutaman vuoden tauko, kun taas aloin autoilla niin elämä helpottui. Suurin muutos on se, että sadepäivät ja talvipakkaset ei vituta yhtään niin paljon kuin ilman autoa. Autoton on kömpelö ja hidas kuhnuri jonka elämä on turhan hankalaa mikäli etäisyydet pitkiä.

      Toki jos asuisin jonkun ostarin ja rautatieaseman vieressä, niin auto olisi melko turha silloin. Mutta oma auto helpottaa elämää, ei käy kiistäminen, voi tulla ja mennä kuten huvittaa eikä aikataulut rajoita.

      • Anonyymi

        Auto on kätevä, jos on sellainen malli, minkä saa käyntiin. Minulla kyllä on auto, mutta se oli nelisen kuukautta seisontavakuutuksessa, eikä sitten suostunut enää lähtemään käyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto on kätevä, jos on sellainen malli, minkä saa käyntiin. Minulla kyllä on auto, mutta se oli nelisen kuukautta seisontavakuutuksessa, eikä sitten suostunut enää lähtemään käyntiin.

        Tietenkin autoa pidempään seisottaessa sen akkua välillä ladataan. Ylläpitolaturin voi jättää vaikka konepellin alle ja ottaa sähkön lämmitystolpasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin autoa pidempään seisottaessa sen akkua välillä ladataan. Ylläpitolaturin voi jättää vaikka konepellin alle ja ottaa sähkön lämmitystolpasta.

        Joo kannattaa varmistaa eli rasvata se mekaaninen oven lukko siltä varalta ettei akussa ole enää riittävästi virtaa. Se lukko menee jo parissa vuodessa jumiin ellei sitä käytä suht säännöllisesti vaikka kaukolukitus toimisikin.


    • Anonyymi

      Eläkeläiset eivät 60-luvulla ajelleet autolla kodin ja mökin väliä. He hoitivat puutarhaa, hakkasivat halkoja, kävivät kylän kahvilassa (niitä oli joka kylässä), marjastivat, hiihtivät, hoitivat lapsenlapsia jne.

      Nyt eläkeläispariskunnalla on 2 autoa, asuntoauto ja mökki. Lapsenlapsia nähdään silti vain syntymäpäivillä kun on kiire sinne mökille ja lionsklubin juoruiltaan.

      • Anonyymi

        60-luvun maatalousyhteisössä ei välttämättä kuljettu muualle pariin viikkoon kun tiet oli täysin tukossa, siihen oltiin valmistauduttu eikä se aiheuttanut mitään hysteerisiä reaktioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        60-luvun maatalousyhteisössä ei välttämättä kuljettu muualle pariin viikkoon kun tiet oli täysin tukossa, siihen oltiin valmistauduttu eikä se aiheuttanut mitään hysteerisiä reaktioita.

        Eipä silloin ollut kiire mihinkään. Nykyään pitäisi elää muka kellon mukaan. Siitä pitäisi päästä eroon, ja elää kuten hyvältä tuntuu.


    • Anonyymi

      Ennen oltiin töissä omalla tilalla, ei tarvinnut liikkua minnekkään.

      • Anonyymi

        Kauppa-auto kävi tienhaarassa, ja kulkukauppias kotona mööpeleitä ja kodinkoneita myymässä. Tosiaan palvelut oli kotona, lääkärikin kävi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauppa-auto kävi tienhaarassa, ja kulkukauppias kotona mööpeleitä ja kodinkoneita myymässä. Tosiaan palvelut oli kotona, lääkärikin kävi.

        Ahaa, no nyt ymmärrän miksi hyvä juttu saada suomi takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauppa-auto kävi tienhaarassa, ja kulkukauppias kotona mööpeleitä ja kodinkoneita myymässä. Tosiaan palvelut oli kotona, lääkärikin kävi.

        Onneksi noista kiertokauppiaista on päästy eroon, pirun tyrkyttäjät


    • Anonyymi

      Autoja oli vähemmän siksi ongelmia oli vähemmän. Sehän on loogista. Autojen määrä saattaisi vähentyä jos helpotettaisiin yleisien kulkuvälineiden käyttöä. 1960 ja 70 luvulla kuljin töissä Jyväskylästä Suolahteen ja Äänekoskelle henkilöjunalla. Aikataulut oli sopeutettu töiden alkamis ja loppumisaikoihin. Ja lippujen hinnat oli inhimilliset. Nykyisin ei ole henkilöliikennettä tuolla välillä ja muuallakin on vastaavia liikenne-yhteyksiä lopetettu. Siksi työmatkat tehdään henkilöautoilla pääasiassa 1 henk/auto.

      • Anonyymi

        Takavuosina kun opiskelin Porissa niin sieltä ei päässyt millään julkisella, ei bussilla eikä junalla, viikonloppuna pois jos missasi perjantai-iltapäivän viimeisen bussin. Miten mahtaa nyt olla, tuskin on parempaan muuttunut.


    • Anonyymi

      Koulussa sanottiin että joskus kauan sitten kuljettiin aaseilla.

      • Anonyymi

        Ken aasilla ratsastaa
        Song by Nokiperkeleen Aurinko


    • Anonyymi

      Kaupungeissa voi elää ilman autoa. Tampereella asuntojen hinnat ovat korkeampia ja monet ostavatkin asunnon lähikunnista. Jos tekee kolmivuorotyötä niinkuin sairaanhoitaja, ei oikein pääse sieltäkään julkisilla töihin.
      Saati sitten haja-asutusalueilla liikkuminen. kauppaankin voi olla 10 km.
      Suomi on harvaanasuttu maa. Meillä ainakin vielä tarvitaan yksityisautoilua,

    • Anonyymi

      Siihen aikaan maaseudulla julkinen liikenne vielä toimi ja kauppa-autot kulkivat syrjäkylilläkin. Postimyynnistä sai tilattua kaikenlaista mitä ei paikkakunnalta löytynyt. Työpaikat oli yleensä lähellä, mopo oli hyvin suosittu kulkupeli jopa talvellakin kymmenien kilometrienkin säteellä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      141
      1795
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1405
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1232
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1227
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      85
      1048
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      194
      1007
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      933
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      849
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      818
    10. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      191
      783
    Aihe