mitenkä dieselveroa voidaan nykyään perustella ?

Anonyymi-ap

en kyllä muista sitäkään miten sitä aikanaan perusteltiin , mutta tuntuuhan tuo aika järjettömältä nykyisillä polttoainehinnoilla !
alkaapi riisseleitä saamaan etukkaasti, kun ei kukaan halua niitä

7

729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Diesel olisi vielä kalliimpaa jos ei olisi käyttövoimamaksuja.

      • Anonyymi

        Diesel olisi huomattavasti halvempaa mikäli ei olisi sekoitusvelvoitetta. Bensiinissä voi olla max. 10% bio polttoaineita dieseli toimii vaikka rypsiöljyllä. ongelmia voi aiheutta ainoastaa homekasvusto, mutta se tulee ongelmaksi vasta yli34% sekoituksella. bensiini moottori pitää olle FLEXFUEL mikäli käytetää suurempia osuuksia alkoholeja. Kun sekoitus velvoite hoidetaan pääsääntöisesti dieselillä ei pitäisi olla perustetta enää käyttövoimaveroon. Bio polttoaine nostaa huomattavasti dieselin pumppuhintoja.


    • Anonyymi

      Koska dieselin polttoainevero on kuljetusalan tukemiseksi pienempi kuin bensan, diesel-henkilöautoilta kerätään käyttövoimaveroa, jolla tuo niille kuulumaton tuki keskimäärin kerätään pois.

      Eli "diesel-veron" peruste on bensa- ja diesel-autoiljoiden tasa-arvoinen kohtelu! Käyttövoimaverolla ei ole mitään tekemistä bensan ja dieselin pumppuhintojen eron kanssa, sen määrää markkinat.

      • Anonyymi

        Tuo on kaukana tasa-arvoisesta kohtelusta. Tuo sekoitusvelvoitteen nosto toteutetaan vain dieselissä, koska bensiiniin sitä ei voi enää nostaa. Pitäisikö muka dieselhenkilö autoilla ajavien maksaa tuo sekoitusvelvoitteen nosto yksistään. Se bio polttoaine on huomattavasti kalliimpaa kuin fossiilinen.


    • Anonyymi

      Kiinteä ja suhteeton dieselin käyttövoimavero on johtanut siihen, että pienehköjä ja nk jokamiesautoja ei enää saa dieselmoottorilla. Tietysti myös dieselmoottirien valmistuskin on kalliimpaa niinkuin aina kehittyneemmän ja laadukkaamman tekniikan suhteen on. Tärkein syy on kuitenkin verokohtelu, jolla on suurin vaikutus nimenomaan noihin halvempiin autoihin.
      Yhä edelleenhän laadukkaimmat ja isommat autot, joita nimenomaan on tarkoitettu niille, jotka oikeasti tarvitsevat autoa jatkuvasti, esim ammattikäyttöön, vetotehtäviin jne. Näiden korvaaminen sähköllä on vasta alkutekijöissään ja siihen menee vielä hetki.

      Niin kauan kuin polttomoottoreita käytetään, niin jos luontoarvot, ilmasto, olisivat tärkeitä polttomoottorien osalta, niin dieseleitä pitäisi verotuksellisesti suosia bensan sijasta. (On hyvä muuten huomata, että vain bensa-autot on vapautettu käyttövoimaverosta. Ja kaikista muista käyttövoimista peritään käyttövoimaveroa. ) Vaikka sitten verotuksella jopa kompensoida kalliimpaa tekniikkaakin. Näin päästäisiin pienempiin kasvihuonepäästöihin ja kestävämpiin autoihin. Kyllä tälläkin olisi merkitystä, vaikka siirtymä sähköön onkin meneillään.
      Polttomoottoriautoja on kuitenkin liikenteessä vielä vuosikymmeniä ellei sitä jollain hallinnollisilla maailmanlaajuisilla päätöksillä estetä ja sellaisiin en hevin usko.

      Ymmärrän toki, ettei valtiovalta ole innokas luopumaan perinteisistä verotuloista varsinkin nyt, vaikka alkuperäiset perustelut tuolle dieseleiden korkealle käyttövoimaverolle on aikaa sitten poistuneet. Jos vastaava vero kerättäisiin pumpulla, niin se tarkoittaisi myytävän dieselin veron nousemista jopa 15-25 senttiä, mutta pumppuhinnat ovat kilpailtuja, joten hinnankorotus voisi olla huomattavastikin halvempi. Ammattiliikenteen tukeminen on helposti hoidettavissa muutenkin ja onhan keinoja ollut julkisuudessakin, mm verotuksellisesti nk ’ammattidiesel’.

      • Anonyymi

        Kyllä se lopulta on aina käytännössä niin, että jos vastakkain on verotulot ja luonnon suojelu, niin verotulot voittaa ja luonnonsuojelu häviää.
        Näinhän on näissä dieseleissäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe