Kokemuksia keski-ikäisen oionnasta ??? Leuan siirto

Irvihammas

Näin kirjoitin aiemmin ja kuinkas sitten kävikään.

Olen 48v ja ensi viikolla on hoitosuunnitelman teko oikomista varten (pelkästään ylähampaat). Kipsimuotit ja kuvat on otettu. Oisko kellään kokemusta, hintoja yms. tämän ikäisen hoidosto.
Kerkeänkö saada hammastahnahymyn ennen 50:iä.

Ja näin kävi;
Ei se pelkkä yläpuolen oionta auta, vaan on tehtävä myös alaleuan siirto eteenpäin (leikkaus) ja jotain muutakin alhaalla. Leikkauksessa kai katkaistaan alaleuka ja laitetaan väliin ruuveja. Sairasloma 3-5 viikkoon ja suu täynnä jotain kuminauhoja. Arvioitu hoidon hinta 3.500 - 5000 Euroa.
Onko jollain kokemusta leikkauksesta. Uskaltaako tämänikäinen täti lähteä kokeilemaan...hieman pelottaa...aloitanko vai enkö, siinä on nyt elämäni kysymys.

17

13526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 45v.

      Joo tutulta kuulostaa!

      Mäkin menin ensin "vain" ylähampaat oikoon!

      No, onhan niitä jo yli vuosi oiottu, ja kuten mainitsin, niin tuleehan ne alaskin, kesän aikana.

      No, se kesä alkaa nyt! Kävin tällä viikolla ja seuraavaksi sitten laitetaan alaskin!

      Siitä leikkauksesta: Mulla ei vielä niin paha tilanne, mutta leikkaus saattaa vielä tulla eteen, riippuu mitä saadaan raudoilla aikaiseksi.

      Tutulla tehty leikkaus. Kuminauhavedot ihan ok. Laittelet ne ite paikoilleen ja syödessä vain pois. Leuat kyllä tahtoo niiden kans väsyä, mutta, mutta...se lopputulos!

      Jos sä oot terve, ei pahempia yleissairauksia, niin miksipä ei!

      Mäkin mietin ja mietin ja mietin ...nyt on aloitettu....ja paluuta entiseen ei ole, enkä sitä toki kaipaakaan!
      On ehdottomasti kannattanut!!!!!
      Tsemppiä!

    • oikominen

      Miksi hampaitasi pitäisi oikoa? Onko sinulla leukanivelvaivoja? Etkö pysty kunnolla syömään? Etkö saa suutasi kunnolla (yli 30 mm) auki?

      Ihmetyttää vaan, koska ikää on jo mainitsemasi verran. Niin ja tuo leukaleikkaus ei todellakaan ole mikään pikku juttu. Epäonnistumisia sattuu säännöllisesti ja moni on jälkeenpäin katunut todella paljon. Katso vaikka sivua: http://groups.msn.com/Leukaleikkaus/

      • ei kuitenkaan ilman kompika...

        Olet oikeassa! Leikkaus on todella riski. Monella on tullut suuriakin komplikaatioita.
        ..mutta ei voi etukäteen tietää miten käy!

        Jos pääsee suusairauksien klinikalle, saa kyllä ensiluokkaista hoitoa! Ja hintakin poliklinikkamaksujen verran.


      • ja vielä
        ei kuitenkaan ilman kompika... kirjoitti:

        Olet oikeassa! Leikkaus on todella riski. Monella on tullut suuriakin komplikaatioita.
        ..mutta ei voi etukäteen tietää miten käy!

        Jos pääsee suusairauksien klinikalle, saa kyllä ensiluokkaista hoitoa! Ja hintakin poliklinikkamaksujen verran.

        Tuo www. leukaleikkauksista-sivu on todella syytä lukea, ennenkuin tekee ratkaisun!


      • vinohammas
        ei kuitenkaan ilman kompika... kirjoitti:

        Olet oikeassa! Leikkaus on todella riski. Monella on tullut suuriakin komplikaatioita.
        ..mutta ei voi etukäteen tietää miten käy!

        Jos pääsee suusairauksien klinikalle, saa kyllä ensiluokkaista hoitoa! Ja hintakin poliklinikkamaksujen verran.

        Itse en ikinä suostuisi mihinkään oikomiseen tai leikkaukseen, vaikka omat hampaani ovatkin pahasti väärässä. Minkäänlaisia vaivoja ei kuitenkaan koskaan ole ollut, joten mielestäni on täysin turhaa ottaa riskejä pelkästään sen takia, että saisin suorat hampaat.


      • asia
        vinohammas kirjoitti:

        Itse en ikinä suostuisi mihinkään oikomiseen tai leikkaukseen, vaikka omat hampaani ovatkin pahasti väärässä. Minkäänlaisia vaivoja ei kuitenkaan koskaan ole ollut, joten mielestäni on täysin turhaa ottaa riskejä pelkästään sen takia, että saisin suorat hampaat.

        Kyseessä on vähän eri luokan ongelmat jos leuat ovat eriparia, kuin että hampaat olisivat vain vinossa. Jos leukaleikkausta ehdotetaan, leukojen välillä on yleensä sellainen epäsuhta, ettei se korjaannu vain hampaita siirtelemällä.
        Et selvästikään ymmärrä, kuinka vaikeita voivat tällaisesta purennasta johtuvat kivut ja vaivat. Vaivat tulevat usein vasta keski-iässä, ja silloin on myöhäistä vaikuttaa enää leuan kasvuun.


      • Anonyymi
        asia kirjoitti:

        Kyseessä on vähän eri luokan ongelmat jos leuat ovat eriparia, kuin että hampaat olisivat vain vinossa. Jos leukaleikkausta ehdotetaan, leukojen välillä on yleensä sellainen epäsuhta, ettei se korjaannu vain hampaita siirtelemällä.
        Et selvästikään ymmärrä, kuinka vaikeita voivat tällaisesta purennasta johtuvat kivut ja vaivat. Vaivat tulevat usein vasta keski-iässä, ja silloin on myöhäistä vaikuttaa enää leuan kasvuun.

        Minä olen 66v mummeli. Hammaslääkäri totesi olevat tarvetta purennan korjaukseen. Yliopistollisen sairaalan suu-ja leukasairauksien polille sain lähetteen ja siellä odettiin myös, että olis mahdollisuudet korjata. Paha purentavika, nielun ahtaus, josta hengitys- ja nielemisongelmaa ym ym. Nyt on ylhäällä oikominen loppu, 1v4kk kesti ja vasta sitten sopi laittamaan alaraudat. Syksyllä on molempien leukojen siirtoleikkaus. Minulla on perussairauksia ja allergioita että kaikki lääkket eivät sovi, mutta melko positiivisella mielellä odotan toimenpiteeseen pääsyä, joka on syys-lokakuussa...no, minusta tulee isoisoäiti syyskuun alussa, joten en ihan silloin ennätä toimenpiteeseen. Olen lapsenlapseni tukena, kun tulevan pikkuisen isästä ei ole tietoa. En ole kuulema vanhin, joka on hoidossa. Olis kiva saada saman kokenut tai tulevaa leikkausta odottava hieman iäkkäämpi vertaishenkilö, jonka kanssa keskustelisi. Olen valmistautunut lukemalla ruokaohjeita ja eri sairaaloiden ohjeita. Pääsin hoitoon kaupungin hammaspolin kautta, joten ei mene tuhansia euroja...muuten en voisikaan olla hoidossa, koska olen yksinasuva pieneläkeläinen. Jännityksellä odotan tulevaa. Hyvää kevättä teille lukijoille.


    • leukaleikkaus

      Itse olin >49 v mies, kun purenta-, leukanivel-ongelmat ja kivut yltyivät siihen pisteeseen "että apua oli haettava".

      Päädyttiin oikomishoitoon ja yläleuan leikkaukseen...(yläleuan siirto ylös ja eteen, sekä levennys)

      Tuota oikomista ennen leikkausta kesti noin 15 kk.
      Leikkaus oli kesällä 2002 ja leikkauksen jälkeen vielä erilaisia vempaimia suussa reilu vuosi.

      Tuosta hommasta on enää muistona alahampaiden takana oleva retentio-kaarilanka, joka saakin kuulema olla "aika kauan". Se ei haittaa.

      Mainittakoon vielä, että minulta poistettiin noin 1v ja 5 kk kuluttua ensimmäisessä leikkauksessa laitetut titaanilevt.

      Nyt kelpaa hymyillä ja syödä kivuttomasti!

      Eli ainakin minulla kaikki kivut jäi sinne leikkauspöydälle. Edes jälkikipuja tai pahoja turvotuksia ei ollut.

      Tuo ruljanssi kesti kaikkiaan liki 4 vuotta ja pian täytän 54 v!

      Niin, kaikki tuo hoito tehtiin minulle suu- ja leukasairauksien poliklinikalla Kirurgisessa sairaalassa (HUS)

      • aurinko

        Olen nyt 42-vuotias ja hampaitani oiottiin n.17 vuotta sitten. Kadun -ainakin osoittin- tekoa.

        Aluksi minulta poistettiin 6 tervettä hammasta (4 poistettiin "normaalisti" vetämällä ja viisauden hampaat leikattiin luusta, koska ne eivät olleet vielä näkyvillä, mutta ne kasvoivat röntgenkuvan perusteella melkein vaakaviistoon), sitten kaikki paikatut hampaat paikattiin uudelleen ja sen jälkeen sain "raudat" suuhuni.

        Ennen hampaitteni oikomista minulla ei koskaan ollut päänsärkyä eikä migreeniä. Noin 5 vuotta oikomisen päättymisen jälkeen kivut alkoivat. Nyt karmeita särkykohtauksia on tuon tuostakin ja ne voivat kestää päivätolkulla. Säryn aikana olen täysin työkyvytön. En koskaan aikaisemmin olisi voinut kuvitellakaan, miten hirveää tällainen särky on. Nyt tiedän sen. Ja kaikki hampaitten oikomisen takia.


      • säryt
        aurinko kirjoitti:

        Olen nyt 42-vuotias ja hampaitani oiottiin n.17 vuotta sitten. Kadun -ainakin osoittin- tekoa.

        Aluksi minulta poistettiin 6 tervettä hammasta (4 poistettiin "normaalisti" vetämällä ja viisauden hampaat leikattiin luusta, koska ne eivät olleet vielä näkyvillä, mutta ne kasvoivat röntgenkuvan perusteella melkein vaakaviistoon), sitten kaikki paikatut hampaat paikattiin uudelleen ja sen jälkeen sain "raudat" suuhuni.

        Ennen hampaitteni oikomista minulla ei koskaan ollut päänsärkyä eikä migreeniä. Noin 5 vuotta oikomisen päättymisen jälkeen kivut alkoivat. Nyt karmeita särkykohtauksia on tuon tuostakin ja ne voivat kestää päivätolkulla. Säryn aikana olen täysin työkyvytön. En koskaan aikaisemmin olisi voinut kuvitellakaan, miten hirveää tällainen särky on. Nyt tiedän sen. Ja kaikki hampaitten oikomisen takia.

        johdu välttämättä siitä, että sinulle on tehty oikomishoitoa. Jos ko. hampaita ei olisi nuoruudessasi poistettu,sinulla olisi nyt ahtautta aika lailla hampaistossasi sekä jatkuvasti tulehtuvat viisaudenhampaat. Joten ongelmia olisi syntynyt oikomattakin. Vaivasi voi olla kyllä purentaperäistä, joten kannattaisiko käväistä hammaslääkärin luona. Apua saattaisi löytyä esim. yöllä pidettävästä purentakiskosta.


      • mielipide
        säryt kirjoitti:

        johdu välttämättä siitä, että sinulle on tehty oikomishoitoa. Jos ko. hampaita ei olisi nuoruudessasi poistettu,sinulla olisi nyt ahtautta aika lailla hampaistossasi sekä jatkuvasti tulehtuvat viisaudenhampaat. Joten ongelmia olisi syntynyt oikomattakin. Vaivasi voi olla kyllä purentaperäistä, joten kannattaisiko käväistä hammaslääkärin luona. Apua saattaisi löytyä esim. yöllä pidettävästä purentakiskosta.

        No, luulenpa kuitenkin, kun kyseinen henkilö on ollut aloittaessaan 25v, tietää, mistä moinen voi johtua.
        Jos ei ennen sitä ole ollut mitään päänsärkyjä ym. niin hups, tuolta ne vain tulivat itsestään ilman erillistä syytä!

        Ja mitä tulee viisureihin, en kyllä yleisesti tiedä milloin ne puhkee itse kullekin, mut mulle tuli ainakin 19-20v. (Ovat ehjinä ja tallella vieläkin), nin eiköhän nekin ois jo oireillu ennen tuota kahtakymmentäviittävuotta.


    • Kevät-tyttö

      Ehkä en kelpaa vastaajaksi, sillä olen vasta 19, mutta kerronpa nyt jotain kokemuksistani.

      Aloitin itse oikomishoidon 12-vuotiaana, sillä yläkulmahampaani olivat kuin draculalla konsanaan. Ensin tosiaan piti selvitä sisäraudoilla, jotka piti laittaa vain ylös. Kustannusarviot olivat vielä suht minimaaliset yksityiseksi. Sitten ne sisäraudat tulivat myös alas ja pidin niitä sisukkaasti puoli vuotta, vaikka ruuvit hankasivatkin suutani ilkeästi ja aiheuttivat lärpäkkeitä, rakkoja sun muuta.

      Puolen vuoden jälkeen hammaslääkäri totesi, että ei auta: kiinteät hammaskojeet molempiin leukoihin (tämä olisi pitänyt hoksata jo heti). Kustannusarviot nousivat tässä vaiheessa jo pilviin, yli 20 000 markkaan, johon ei saanut mitään korvauksia. Suht pienituloisena perheenä meitä ei kamalasti hymyilyttänyt.

      Kahden ja puolen vuoden päästä sain molemmat leuat vapaiksi ja siirryin irrotettavan kitalakilevyn käyttöön vuodeksi. Homma toimi, kunnes huomattiin, että alaviisaudenhampaani (jotka eivät olleet puhjenneet) työntävät hammasriviä kasaan -> leikkaukseen -> lisää kustannuksia.

      Leikkaus ei mennyt ihan niin kuin piti: leukaluuta piti lyhentää ja hampaat eivät meinanneet lähteä irti. Sain hirveän turvotuksen kasvoihini, joka ei laskettanut puhutun kahden viikon jälkeen, se venyi neljäksi kuukaudeksi -> lääkärikäyntejä->lisää kustannuksia -> syyksi selvisi jokin nestekiertohäiriö-> hoitoja->lisää kustannuksia.

      Nyt hammasrivini on komean suora ja oikomishoito on tarkistuskäynti vaiheessa: 10 vuoden seuranta.
      Turvotus on myös kadonnut kokonaan ja kaikki on muutenkin suussa mallillaan. Kustannuksia tuli yhteensä 30 000- 40 000 mk. Mitä haluan siis tällä sanoa keski-ikäiselle hampaiden oiotuttajalle?

      Ensinnäkin, hienoa, että sinulta löytyy sisua moiseen projektiin: minut pakotettiin aikanaan siihen. Epäilenpä kuitenkin, ettet ehdi saamaan pepsodent-hymyä vielä viiteen kymppiin mennessä, sillä tuo kuulostaa ainakin neljän viiden vuoden hoitosuunnitelmalta, jos ei vielä pidemmältä, kun ikä otetaan huomioon.
      Jos haluat nauttia komeasta hammasrivistä ja kärsiä vähän sen edestä, niin siitä vaan. Mutta ehkä kuitenkin kehottaisin miettimään vielä toisen kerran asiaa, jos hammasvika ei aiheuta mitään muita ongelmia, esim. jatkuvaa päänsärkyä yms. Omat ongelmani projektissa olivat lääkäreiden mielestä aika harvinaisia, enkä halua niillä sen koommin pelotella. Mutta ehkä ne pistävät miettimään, mitä on TODELLA valmis tekemään hammasrivinsä puolesta. Itse olen ollut tyytyväinen hampaisiini, mutta äitini kerran sanoi, että jos hän olisi tiennyt, mikä minua odottaa, hän ei olisi pakottanut minua oikomishoitoon.

      Jos todella tahdot uusia hammasriviäsi, niin varaudu kustannuksiin ja vähän ikävempiinkin yllätyksiin. Mutta jos koet, että ko. projekti on kaiken sen arvoista, niin ei muuta kuin: tsemppiä!

      • 45v.

        Kuulostaa ihan realistiselta touhulta!

        Kuten tossa jo itse mainitsin, niin minäkin aloitin ensin VAIN ylärivin oikomisella.

        Vuosi mennyt, nyt tarvitaan alaskin.
        Terveitä poskihampaita tarvi poistaa 2 kpl.

        Leuoissa on tuntunut välillä vähän sitä sun tätä, mitä ennen ei ole purtaessa ollut!
        Ja tiedä sitten jatkossa vielä siitä leikkauksestakin.....

        No. kustannuksiin ehdin jo varautuakin. Kauan kyllä mietin päätöstäni, ja katua ei sen vuoksi ole tarvinnut.
        Ja kuten tossa myös aikaisemmin mainitsin, paluuta ei entiseen kuitenkaan enää ole, kävi miten kävi!


      • draculan hampaat

        Minua ne draculan hampaat on ina kadehituttaneet. Minusta ihan tosiaan on kummallista, että ihmiset ei tahdo pitää persoonallisia hampaitaan. Miksi kaikilla pitäisi olla samanlaiset hampaat, suorat, säännölliset ja valkoiset ? Eihän kaikilla ole samanlaista nenääkään, puhumattakaan mistään muusta ruumiinosasta.

        Jos tulee kipuja ja särkyjä ongelmahampaista, niin silloin on ihan eri juttu. Silloin on pakkokin tehdä jotain. Mutta muuten olen persoonallisten suukalustojen puolesta.

        En ole tiennyt, että hampaiden kans on noin vaikeeta. Vaikka tiedä kyllä sen, että asia kuin asia yksinkertaistetaan lääketieteessä, eikä oteta huomioon sitä, miten moni tekijä ihmisessä vaikuttaa esim. hampaiden oikomiseen. Ja rahaa palaa.


      • Anonyymi
        45v. kirjoitti:

        Kuulostaa ihan realistiselta touhulta!

        Kuten tossa jo itse mainitsin, niin minäkin aloitin ensin VAIN ylärivin oikomisella.

        Vuosi mennyt, nyt tarvitaan alaskin.
        Terveitä poskihampaita tarvi poistaa 2 kpl.

        Leuoissa on tuntunut välillä vähän sitä sun tätä, mitä ennen ei ole purtaessa ollut!
        Ja tiedä sitten jatkossa vielä siitä leikkauksestakin.....

        No. kustannuksiin ehdin jo varautuakin. Kauan kyllä mietin päätöstäni, ja katua ei sen vuoksi ole tarvinnut.
        Ja kuten tossa myös aikaisemmin mainitsin, paluuta ei entiseen kuitenkaan enää ole, kävi miten kävi!

        Olen 66v. On liian pieni leuka, liian vähän hampaille tilaa, joten ne kasvoivat sisäänpäin. Nielu on pieni ja ahdas ja lievä uniapnea. Tk hammaslääkäri kauhisteli purentaani ja kysyi, haluaisinko, että asia korjataan...epäilin, että on kallis, hän sanoi, että tämä kuuluu suu-ja hammassairauksien pkl:lle, jote vain polimaksut menee. Sanoin kärsineeni hampaistani 50 vuotta. En ilennyt hymyillä, pitkällään ollessa tunuu kuin tukehtuisin.
        Sain lähetteen ja oikominen alkoi 11/2019, ylähampaista, joihin menikin 1v2kk...sitten alaraudat....vielä menee aikaa ja ehkä syksyiiä 2021 on molempien leukojen siirto. Sen pitäisi auttaa nielemiseen, lievään uniapneaan ja purenta onelmiin. Jännittää, mutta motivaatio on kestänyt. Ylähampaat ovat jo valmiit ja kauniit. Olis kiva kuulla vanhempien ihmisten kokemuksia leukojen siirrosta. T. Kohta jo isomummi.


    • Irvihammas

      Kiitos kaikille viestiä jättäneille.
      Otin tuumaustauon kesän ajaksi. Katsotaan syksyllä, uskallanko lähteä hoitoon. Aika pelottavia kokemuksia joillakin ja muutama rohkaiseva myös...lisää kokemuksia saa tulla.

    • 47 v.

      Vanha viestiketju..mutta vastaanpa siltikin.Itse olen 47 v ja olen ollut oikomishoidossa 3 v. Oikomishoito on loppusuoralla, eli alaleukaa on siirretty 3 mm eteenpäin. Leuka on tunnoton, ja tunto saattaa palautua vasta puolen vuoden päästä. Sinänsä se ei haittaa, mutta on tylsää pestä hampaita kun ei tunne mitään alhaalla, ja syömisen jälkeen täytyy muistaa pyyhkiä leuka.:D Paljon oli turhaa pelottelua täällä netissä. Leikkaustekniikat ovat kehittyneet paljonkin. Ennnen vanhaan kuulemma laitettiin rautalangat hampaitten väliin ja ruuvi porattiin posken ulkopuolelta.:O Mulla onn ruuvi jossain tuolla leuan sisällä ja sain syödä heti soseruokaa. tsemppiä vaan kaikille keski-ikäisille leikkaukseen ryhtyville!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe