Artemis Tyynellämerellä osa 5

Anonyymi-ap

Tässä ketjussa seuraamme Artemiksen purjehdusta. Artemis on siirtynyt Panaman kanavan läpi Tyynenmeren puolelle ja jatkoa odotellaan. Videoita tästä varmasti tulossa kenties maalis-huhtikuussa.

Artemis kartalla: https://forecast.predictwind.com/tracking/display/SV_Artemis_2/
Artemiksen Youtube-kanava: https://www.youtube.com/c/ArtemisSeilaa/videos

Aikaisemmat ketjut.

Ensimmäinen osa: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17136256/suomalaisen-etelaan-pyrkivan-yksinpurjehtijan-kanava!!

Toinen osa: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17273440/artemis-kanarialta-lanteen-jatkoa-edelliseen-ketjuun

Kolmas osa: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17304451/artemis-ylityksen-loppu-haamottaa-etelameren-lempeat-saaret-odottavat

Neljäs osa ?? https://keskustelu.suomi24.fi/t/17398513/artemis-purjehtii-karibilla-atlantinylityksen-jalkeen-(3--osa)#comment-119306702

131

4855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On tää huikea projekti, ja antoisa kun viikottaiset videot saa katsella. Mahtaa tuo olla psykologisesti uusi tilanne, kun siirrytään Tyynen Valtameren puolelle? Vaikka perusasiat sinänsä samaa, niin on valtavat merialueet ja pitkiä legejä tiedossa.

      • Anonyymi

        Tuoreessa videossa elettiin vielä itsenäisyyspäivän aikaa. Moottori käynnistyi tosi huonosti ja aluksi vain yhdellä pytyllä. Varmaan Hessu on saanut huollettua moottoriin liittyvät asiat ennen Tyynen Meren puolelle siirtymistä, sehän sitten selviää myöhemmissä videoissa.


    • Anonyymi

      Näyttäisi menevän juuri nyt länttä kohti 6,5 solmun vauhtia. Voi tulla Youtube-päivityksiin taukoa, jos lähtee keskeltä yli.
      En tiedä, onko Hessulla Iridiumia tai vastaavaa. Tuskin niillä hinnoilla kannattaa videoita päivitellä....

    • Anonyymi

      Nyt näyttää 20 solmun tuulia tolle kohtaa, nopeuttakin Artemiksella 8 solmua ja suuntana SW. Itse päivittäisin tosiaankin moottorin, muutenhan toi vene on erittäin soveltuva isoille vesille ja optimaalinen kooltaan yhdelle miehelle. Toisaalta kyseessä niin paljon itseäni parempi ja kokeneempi purjehtija, että hyvän moottorin tarve ei kenties hänellä ole niin akuutti kuin minulla olisi. Ja onhan tuolla homma oltava purjehdustaidon varassa ennenkaikkea eikä moottorin. Jännä nähdä onko jo isompi legi käynnissä vai pyrkiikö kuitenkin johonkin rannikon välietappiin.

      • Anonyymi

        Moottorissa ei välttämättä isoja tarvitse tehdä, jotta starttaisi paremmin. Vaikuttaa polttoaine linjan ongelmalta, jossain kohtaa tankista (bakteerit) suuttimiin, venttiilit kannattais säätää, niin voisi auttaa jo. Voi tietysti olla niin väljäkin, että ei oikein puristuksia löydy.

        Käyttämättömyyskin tai siis 5-10 minuutin ajot eivät paranna dieselin kuntoa, kun aina ajetaan kylmällä koneella hissukseen


    • Anonyymi

      Lujaa mennään, nytkin useamman tunnin päivityksissä ollut kokoajan reippaasti yli 8 solmua nopeutta. Siellä on nyt menossa reipas bluewater sailing, oletan että cruisarin virsarilla vedellään meneen. Ja kyllä siellä ulos on lähdetty, vaikea sanoa mille saarille vie tää legi.

      Vinkkinä niille jotka ei ole huomannut, tuo predictwindin palvelu näyttää veneen nopeuden myös takautuvasti uusimman päivitetyn lisäksi. Pitää vaan klikata/täpätä sitä kuljetun reitin viivaa haluamaltaan kohdalta. Mobiililaitteella täytyy zoomata aika isoksi ekana, että lähituntien täppäily onnistuu.

    • Anonyymi

      Tuollaisen viestin on Hessu laittanut eilen tuonne Predictwindiin:

      "Lounaaseen

      Sun Feb 26 2023

      Tuulet kovemmat kuin ennusteessa 12-16m/s. Reivatulla cruiserin virsarilla mennään. Kovemmanpuoleinen merenkäynti."

      Viestin saa auki klikkaamalla reitillä olevaa valkoista palloa ja siitä avautuvassa ikkunassa "paperiliuskan" kuvaketta.

      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä! Tämä ei niin tuttu, niin enpä olisi hoksannut noita viestejä.


    • Anonyymi

      Näköjään tuonne predictwindiin voi kirjoitella terveisiäkin reaaluaikaisesti, eiliselle merkattuna.

      "tuulet kovemmat kuin ennusteessa 12-16 m/s. Reivatulla cruiserin virsarilla mennään. Kovemmanpuoleinen merenkäynti"

      Aikanaan mielenkiintoista nähdä tältä legiltä videota. Ja että onko yksin vai joku gastina.

    • Anonyymi

      Kun kuuluu "land ahoy", sieltä taitaa siintää Galapagoksen silhuetti. Eikä nykyvauhdilla kestä kuin pari päivää.

    • Anonyymi

      Googlasin Galapagossaaria vähän, on kuulemma pirusti veneitä, kaupungin laidoilla slummiutumista ja laskevat jätevedet puhdistamattomina mereen :(.

      Kuvissa joita löysin, oli kyllä hienommat pyörätiet kuin Helsingissä ja aika siistin näköistä.
      Huvittavia yksityiskohtiakin oli - mm. puistonpenkillä relaavat hylkeet ja toisessa kuvassa rannalla kaloja perkaavilta kalastajilta ruokaa pummaavat hylje ja pelikaanit....

      No, eiköhän Hessulta tule hyvää videota paikan päältä, kunhan sinne asti ehtii....

    • Anonyymi

      Nyt on uusi viesti:

      "Yöllä

      Heikompia tuulia"

    • Anonyymi

      Videoita odotellessa! On kyllä mukava seurata tuosta predictwindistäkin matkan taittumista.

    • Anonyymi

      Miksi selostat jonkun videoita täällä kun jokainen halukas voi katsella ne itse?

      • Anonyymi

        Jos tietäisit jotakin, tietäisit, että tässä keskustelussa ei ole selostettu mitään yhdestäkään julkaistusta videosta.

        Katso itse niitä sen verran, että osaat kommentoida oikein, tai ole kommentoimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tietäisit jotakin, tietäisit, että tässä keskustelussa ei ole selostettu mitään yhdestäkään julkaistusta videosta.

        Katso itse niitä sen verran, että osaat kommentoida oikein, tai ole kommentoimatta.

        Hyvin puhuttu. Sitä paitsi kai keskustelupalstalla voi keskustella videoista siinä missä muistakin aiheesta. Ja parin lauseen referaatti saattaa säästää puoli tuntia aikaa.


      • Anonyymi

        Älä nyt tuosta pahoita mieltäsi. On täällä paljon pahempaakin nähty D.


    • Anonyymi

      Uusi päivitys predictwindissä

      "Iltapäivää
      Ma 27.2.2023

      Meri suht' tasainen, heikonpuoleiset tuulet lanteella. Nyt. mennään genaakkerilla."

    • Anonyymi

      Oli päivällä lähes plägää, ja nopeudet sen mukaisia. Nyt kuitenkin löytänyt tuulta ja päivityksessä kerrotaan että jälleen genaakkerilla vedellään, ja nopeuskin ollut esim 5,9..7,1...6,5. Näyttää että keveitä tuulia järjestynyt, ja ehkä ennustetta paremmin kun noinkin hyvin kulkee, vai onko suotuisaa virtausta? Näytti välillä heikolta tuulet, ja nytkin pitäisi olla vaan 8 solmun tuulia.

      • Anonyymi

        Taitaa olla myötävirtaa 1-2 solmun verran.


    • Anonyymi

      Kurssi näyttää ainakin tällä hetkellä menevän Galapagossaarten ohi?

      Meinaako Hessu pistellä suoraan Pääsiäissaarille....Hanga Roa näyttäisi olevan suoraan nykyisellä kurssilla edessä - parin viikon matkan päässä, jos pläkä ei yllätä.

    • Anonyymi

      Tämähän käy mielenkiintoiseksi, kertalinttuulla Pääsiäissaarille! Sitä se näyttää, jollei sitten ole joku plägän välttely kyseessä, ja sääennusteiden pohjalta lähestyy tältä sektorilta ja ui lopuksi sivusta sisään.

    • Anonyymi

      0 10.945n 86 18.189w
      1.3. ilta lähestyy
      Keskiviikkona 1.3.2023

      Heikkoja tuulia, mutta tuulia kuitenkin. Loivakumpuileva meri. Miellyttävää, rauhallista menoa.

    • Anonyymi

      Pääsiäissaarelle Hessu näyttää suuntaavan!

      Viimeisin viesti näkyy olevan

      "Aamusää

      Thu Mar 02 2023

      Edelleen näyttää, että iso plägä edessä. Pyritään etelään."

      • Anonyymi

        Alkaa Artemis olla pääsemässä tyynelle merelle.


    • Anonyymi

      Taitaa Hessu tosiaan ohittaa Galapagoksen ja suuntaa Hanga Roalle?

    • Anonyymi

      Noh, mikäs se on päiväntasaajalla lilluessa..

      "1 34.547s 86 58.745w
      Plägässä
      2.3.2023

      Iso plägä joka suuntaan. Ennusteen mukaan tätä jatkuu runsas 2vrk. Aika lohduton sääkartta."

    • Anonyymi

      Hyvä vaan että ei tulee lujaa. Menis köydet enemmän solmuun kun ne aina sitkoodassa hänellä on.

    • Anonyymi

      Uusin päivitys

      "1 43.532s 87 08.206w
      Edelleen plägässä
      pe 3.3.2023

      Purjeet alhaalla, vain pieni lappu genua tiukalla kääntämällä myötäiseen, jos tuulta tulee."

      Jotkut välimallin ratkaisuna ajavat plägässä hiljakseen esim 3 solmua. Etuina esim, että menee vähäisellä naftalla, vene ei heilu edestakas mainingeissa, matka etenee ja plägä loppuu aikoinaan, vanhakin moottori kestää tällasta vaikka vuorokausi tolkulla jne. Kaikki kunnioitus silti Hessun filosofialle että odottelee tuulia. Ilmeisesti edelleen Kotkasta tankatulla naftalla oltiin Karibialla kun jo vuosi oltu reissussa, jos oikein ymmärsin jostain kommentista.

      Uusi kiva video silti julkaistu taas tänään. Varmasti ladattu etukäteen ja ajastettu julkaisu.


      https://youtu.be/s6SyUospw00

    • Anonyymi

      "Uusi kiva video silti julkaistu taas tänään. Varmasti ladattu etukäteen ja ajastettu julkaisu.

      https://youtu.be/s6SyUospw00"

      Ymmärsinkö oikein, että Hessu lääkärinä kehotti syömään voita?

      • Anonyymi

        Ei vaan ymmärsit täysin väärin. Kuuntele uudelleen. Autanko vähän? Hessu totesi että kookosrasva ollut vähän huonossa huudossa, kyseisen tyyppisenä rasvana. Totesi kuitenkin että uusimmat tutkimukset kertoo ettei kyseinen tyydyttyneet / tyydyttymättömät jako ehkä ole niin yksiselitteinen. Sitten about totesi että aihe vaatii lisäselvityksiä, tutkimukset kesken.


    • Anonyymi

      "Totesi kuitenkin että uusimmat tutkimukset kertoo ettei kyseinen tyydyttyneet / tyydyttymättömät jako ehkä ole niin yksiselitteinen."

      Eli siis kannusti syömään voita, koska yksinomaan rasvan tyydyttyneisyys ei kerro sen haitallisuudesta.

      • Anonyymi

        Kookosrasva ja voi ovat kaksi eri asiaa - samoin tyydyttyneiden/tyydyttymättömien/monityydyttymättömien rasvojen kokonaisvaikutukset ihmiseen.

        Läheskään kaikkea ei ole rasvoihin liittyen vielä selvitetty....

        "Kookosmaito on suosittu tuote etenkin Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Kookosmaidon on todistettu alentavan haitallisen LDL-kolesterolin määrää veressä, mikä voi auttaa suojaamaan sydän- ja verisuonitaudeilta.

        Huono puoli tässä maidossa on se, että sen ravintoarvot vähenevät pitkän säilytysajan myötä. Toinen huono puoli on, että suurin osa sen sisältämistä kaloreista on peräisin rasvasta."

        https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/tutkimus-selvitti-kuinka-terveellinen-suosikkimaitosi-todella-on-kasvimaidoissa-selkea-ykkonen/6749932

        Tutkitaan siis paraikaa - mielenkiintoista nähdä tuloksia.
        Käsittääkseni tuolla tropiikissa ja Aasiassa ihmiset eivät sairasta sydän- ja verisuonitauteja läheskään suomalaiseen malliin vaikka kookosta paljon käyttävätkin.

        En tiedä asiasta tarpeeksi voidakseni laukoa tähänkään mitään absoluuttista totuutta.

        Itse kyllä pidän kookoksen mausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kookosrasva ja voi ovat kaksi eri asiaa - samoin tyydyttyneiden/tyydyttymättömien/monityydyttymättömien rasvojen kokonaisvaikutukset ihmiseen.

        Läheskään kaikkea ei ole rasvoihin liittyen vielä selvitetty....

        "Kookosmaito on suosittu tuote etenkin Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Kookosmaidon on todistettu alentavan haitallisen LDL-kolesterolin määrää veressä, mikä voi auttaa suojaamaan sydän- ja verisuonitaudeilta.

        Huono puoli tässä maidossa on se, että sen ravintoarvot vähenevät pitkän säilytysajan myötä. Toinen huono puoli on, että suurin osa sen sisältämistä kaloreista on peräisin rasvasta."

        https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/tutkimus-selvitti-kuinka-terveellinen-suosikkimaitosi-todella-on-kasvimaidoissa-selkea-ykkonen/6749932

        Tutkitaan siis paraikaa - mielenkiintoista nähdä tuloksia.
        Käsittääkseni tuolla tropiikissa ja Aasiassa ihmiset eivät sairasta sydän- ja verisuonitauteja läheskään suomalaiseen malliin vaikka kookosta paljon käyttävätkin.

        En tiedä asiasta tarpeeksi voidakseni laukoa tähänkään mitään absoluuttista totuutta.

        Itse kyllä pidän kookoksen mausta.

        Kunnon voi on hyvästä.


    • Anonyymi

      Galapagos ohitettu, ja ei oo nyt mitään myötäistä slööriä Artemiksen meno, mutta on eilisestä matka edennyt, viimeisestä päivityksestä joka kertoi vastavirrasta.

      "3 27.434s 89 05.797w
      Vastaista
      Su 5.3.2023

      Vastaiseen mennään aika hyvi, mutta ilmeisesti osuttiin kapeaan päiväntasaajann vastavirtaan. Molemmin puolin olla myötävirta."

    • Anonyymi

      Nyt on kovaa tuulta (ad.12m/s) trooppiata sadtta ja ravistusta. Pohjaan reivatuin purjein pyritään etelään tiukasti vastaiseen.

    • Anonyymi

      Koillispasaatista Hessu puhuu viimeisimmässä....

      Predictwind näyttää tuulen tulevan etelälounaasta.

      Joku ei nyt täsmää...... :)

      • Anonyymi

        Epähuomiossa varmaan kirjoitti, Eteläisellä pallonpuoliskolla on kyseessä kaakkoispasaati, ja pohjoisella koillispasaati. Eli kaakkoispasaatiin on ilmeisesti pääsemässä? Puhaltaa se nyt sitten käytännössä miten puhaltaa, mutta pasaatiin hyvä päästä kun ollut muutaman päivän plägää sekä sekavia tuulia. Hyvä että nyt tuulee. Vinossa mennään aika kauan nyt, ainakin Windyn mukaan jos Pääsiäissaarille painelee Artemis? Kaakkoispasaatista ei tällä kurssilla myötätuulipurjehdusta leivota, ja lieneekö siihen cruisarinvirsariin ikävä edes, ollut varmaan riittämiin siinä positiossa?


    • Anonyymi

      Haasteita tuntuu riittävän, nyt ei ole postikorttipurjehdusta!

      "5 35.710s 92 36.322w
      Hankalaa
      Keskiviikkona 8.3.2023

      Doldrums seuraa perässä. Yöllä joko plägää tai vastatuulta. Pakko päästä etelämmäksi."

      Elikkä tuosta kyse Doldrums ilmiössä.

      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pasaatituulten_kohtaamisvyöhyke

    • Anonyymi

      Mihinkäs tuo on menossa, kun suunta on aika länteen, vai tuultenko vuoksi tuota kurssia pitää?

      • Anonyymi

        Hyvä kysymys. Pääsiäissaarille jos meinaa, niin aika pian luulisi kurssissa näkyvän. Tuulien kanssa ollut niin monta päivää haasteita, että ehkä ei halua lähteä vastaiseen nyt ja kenties pian tuuli kääntyy ja laskettelee sitten alemmas?

        Viimeisin päivitys

        "6 35.678s 94 21.664w
        Etelän puoleista tuulta
        Thu Mar 09 2023

        Ihan toisenlaista menoa."


    • Anonyymi

      Uusin päivitys.

      "6 51.400s 95 19.137w
      Korjausta
      pe 10.3.2023

      Piti taas välillä korjata vähän genuan snörppikoteloa. Muuten rauhallista, miellyttävää menoa. tuuli ja vauhti vähän niukkaa."

      Mikä on snörppi, ja mitä merkitystä sillä on? Tuossa vanhassa langassa pientä keskustelua aiheesta https://keskustelu.suomi24.fi/t/6130342/snörppi

      Olin ajatellut snörppiä vain purjetrimmin hienosäätönä. Mutta liesma jos väpättää, niin purje rikkoutuu nopeaa ja tuolla pitkillä legeillä siis oleellinen toi snörppi.

    • Anonyymi

      Mikä helvetti on "snörppikotelo"?

      Ison takaliikin snörpin ymmärrän, mutta mitä helvettiä sillä tekee keulapurjeessa?
      Skuuttivaunua säätämällähä aavistuksen eteenpäin saa purjeen läpätyksen aisoihin....sehän tuhoaa uudenkin purjeen aika äkkiä.

      En vaan käsitä, mitä helvetin virkaa sillä on genoassa tai fokassa?

      Kuvia missään?

      • Anonyymi

        Älä tähän ketjuun tule meuhkaamaan kokemattomuutesi takia. Snörppi on ihan yleinen genoan takaliikissä sekä alaliikissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä tähän ketjuun tule meuhkaamaan kokemattomuutesi takia. Snörppi on ihan yleinen genoan takaliikissä sekä alaliikissä.

        Ala- ja taka-?

        Mikähän viritys tuokin on.
        Mulla on pelkästään nostin ja kaksi jalusta, menevät säädettävien vaunujen kautta.

        Mikä se snörppikotelo on?
        On se kumma jos ovat niin yleisiä, niin en ole 20 vuoden purjehtimisen aikana moisia nähnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ala- ja taka-?

        Mikähän viritys tuokin on.
        Mulla on pelkästään nostin ja kaksi jalusta, menevät säädettävien vaunujen kautta.

        Mikä se snörppikotelo on?
        On se kumma jos ovat niin yleisiä, niin en ole 20 vuoden purjehtimisen aikana moisia nähnyt.

        Ei niitä näykään kun purjehdit vain täällä suoli24 sivustolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ala- ja taka-?

        Mikähän viritys tuokin on.
        Mulla on pelkästään nostin ja kaksi jalusta, menevät säädettävien vaunujen kautta.

        Mikä se snörppikotelo on?
        On se kumma jos ovat niin yleisiä, niin en ole 20 vuoden purjehtimisen aikana moisia nähnyt.

        Kai sitä hahlollista muoviosaa, johon snörppi kiristetään, voi koteloksikin kutsua. Jos ylipäätään on nähnyt snörpin, niin luulisi hahmottuvan mistä on kyse.

        Taas se, ettei jotain viritystä ole omassa veneessä, ei tarkoita sitä ettei sellaista olisi muissa veneissä. Itselleni ei ole sattunut kohdalle snörpittömiä keulapurjeita, mutten lähdekiistämään, ettei sinulla sellaista voisi olla.


    • Anonyymi

      Minne ihmeeseen Hessu nyt suuntaa?
      Nyt kurssi vie luoteeseen?`

      Onkohan vehkeet hajonneet jotenkin?
      Toivottavasti ei.

      Pääsiäissaarille tuo ei kyllä näytä nyt menevän.....

      • Anonyymi

        Ranskan Polynesiaan menee Artemis kerta linttuulla!! Onpas pitkä legi, varsinkin kun plägää ja hidasta vauhtia on riittänyt ja koneajo ei ole syystä sun toisesta vaihtoehto. Onkohan nyt niin sovelias turvallinen sääikkuna ettei kannata pysähdellä vaan Polynesiaan mentävä jos meinaa? Siellähän riittää kyllä sitten ihmeteltävää loputtomiin.


    • Anonyymi

      Tuohonhan menee huonolla onnella puolitoista kuukautta. Huhuu.

    • Anonyymi

      Toivottavasti Hessulla on ruokaa ja vettä riittävästi....ja jos sen veneen moottori on yhä mallia "huonosti käynnistyvä" - ettei tule eteen tilannetta, ettei se lähde enää ollenkaan.

      Uusi moottori tai koneremppa olisi näin jälkikäteen ollut fiksu veto ennen reissua....
      Tosin voihan olla, että kone on Panamassa korjattukin.
      On tuo aika pitkä legi kuitenkin nyt meni sitten Polynesiaan tai mihin hyvänsä....

    • Anonyymi

      Kaapelivika, mastonhuipun tuulitieto puuttuu. Tuuli vaihtelee.

    • Anonyymi

      Paska moottori, nyt meni tuulimittari....

      Toivottavasti Hessulla nyt ei tule enempää ongelmia - ainakaan ohjauksen (autopilotti, peräsin) tai purjeiden kanssa.

      On aika kaukana keskellä-ei-mitään ja apuja ei varmaankaan äkkiä saa, jos jotain menee pahasti pieleen.

      Toisaalta - tuulimittari nyt sinänsä ei ole välttämätön, mutta apuväline sekin.
      On se kova ukko, ei voi muuta sanoa....täytyy nostaa hattua!

    • Anonyymi

      Tuuli heikonlaista.

    • Anonyymi

      Viimeisin päivitys kertoo että nyt kulkua piisaa, ja siltä se on viimeaikoina näyttänytkin tuolla sijaintipalvelun linkin takana.

      "8 28.288s 105 08.464w
      Kaakkoispasaatia
      Keskiviikkona 15.3.2023

      Viimein alkoi löytyä kunnon tuulia."

    • Anonyymi

      Toivottavasti Hessulla pää kestää. Viestinnässä on ärtyneitä sävyjä.

      ---
      Tätä en odottanut
      Wed Mar 15 2023

      Taas lilluttiin 3t sateessa ja plägässä. Nyt edetään tyydyttävästi vastaisella kulmalla.

      • Anonyymi

        Meinaat, et kuukauden siivuun varautuneen äijän pää hajoo 3 tuntiin ilman tuulta???? Oikeesti??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaat, et kuukauden siivuun varautuneen äijän pää hajoo 3 tuntiin ilman tuulta???? Oikeesti??

        Ei se siihen kolmeen tuntiin hajoa vaan kokonaiskuormitukseen. Ihan jokaisella ihmisellä on henkiset rajansa, eikä niitä pysty tarkasti etukäteen tietämään.


    • Anonyymi

      Olisiko seuraava päämäärä Tahiti...

      Miehekäs legi kyllä...

    • Anonyymi

      Ollaankohan tuolla yksin, vai onko joku gastina kuten Atlantin ylityksellä, aikanaan selviää, En ihmettelisi vaikka yksin vedellään meneen. Onneksi nyt ollut lyhyempiä nuo plägät, jälleen kulkua piisaa.

      "8 38.780s 107 16.373w
      Tasaista
      16.3.2023

      Edelleen heikohkoa tuulta, mutta tasaista. Genaakkerilla päästään."

    • Anonyymi

      Tuo Predictwindin tuulikartta näyttää ihan päin helvettiä tuulen suunnan, kun lukee Hessun päivityksiä.

    • Anonyymi

      ....kun vastikään oli plägässä ja sitten vastaista, tuo on koko ajan näyttänyt slööriä

    • Anonyymi

      Vaurioita
      Thu Mar 16 2023

      Muutama pikku vaurio aamupäivällä korjattiin, jolloin vain yksi purje kerrallaan vedossa. Ehkä siksi vähän hitaampi aamupäivä.

    • Anonyymi

      Mä uskon että tuolta Polynesiasta aletaan saamaan videoita hiukan pienemmällä viiveellä. Varmasti näitä erittäin pitkiä legejä varten on viivettä, että pystyy julkaista silti viikottain uuden videon. Erittäin huomasvaista meille seiluun seuraajille. Luulisin, että muutaman videon kokonaisuuteen tulee tiivistettynä tää pitkä 1,5-2 kk legi. Toisaalta olisi sekin autenttista ja melkoinen suoritus julkaista viikko viikolta koko legi. Kyllä siellä kaikenlaista sattuu ja tapahtuu, ja Hessu osaa luoda tarinaa pienimmätkin nyanssit hyödyntäen 👍

      On tää kaikenkaikkiaan muodostumassa melkoiseksi saagaksi. Muistan kun pohdittiin että meneekö Artemis yli Atlantin. Ja menihän se. Nyt samaa ihmeteltiin Tyynenmeren suhteen, että siirtyykö sinne. Ilmeisesti suunnitelmat on aidosti tolleen väljät, että ei ole reissun pituus kiveen kirjoitettu. Kautta-aikain ensimmäinen suomalainen valtameripurjehtija joka viikko viikolta julkaisee videon. Tätä kiva seurata, yhtään väheksymättä perinteisiä blogeja joita myös olen seurannut ja tulee luettua läpi asti myös vanhoja blogeja toisinaan. Niissä kyllä erittäin tasokkaita tuotoksia vaikka kuinka paljon.

    • Anonyymi

      Eihän tämä kautta aikain ensimmäinen suomalainen ole. Eikös heitä ole vaikka kuinka paljon?

      • Anonyymi

        Aiemmat pallon kiertäjät eivät ole vloganneet reissusta youtubeen viikottain.


    • Anonyymi

      Jossain vaiheessa perjantaita viimeisin päivitys

      "8 42.116s 109 46.597w
      Tasaista
      pe 17.3.2023

      Tasaista, genakkerilla mennään yön yli."

      Viimeiset yhdeksän päivitystä tullut tasaisin välein, n. 2 kertaa vuorokaudessa. Nyt pidempi väli hiljaista. Toivotaan että kippari on kyydissä edelleen..toisaalta olosuhde ollut stabiili, tultu nyt kokoajan +6 solmua, ehkä ei ole vain päivitettävää.

    • Anonyymi

      Genaakkeri laskettiin
      Sat Mar 18 2023

      Tuuli ja merenkäyntikin kiihtyi, niin, että genaakkerin kanssa pärjättiin vain käsiohjauksella. Muuten kävi vaaralliseksi. Vaihdettiin genaakkeri genuaan. Ei ihan optimaalinen tuuli kummalekaan, mutta se mikä nopeudessa nyt hävitään. voitetaan stabiliteetissa.

    • Anonyymi

      Uusi päivitys viimein. Genaakkerilla oli tultu pidempi vetäisy!

      "8 45.107s 113 22.040w
      Genaakkeri laskettiin
      lauantaina 18.3.2023

      Tuuli ja merenkäyntikin kiihtyi, niin, että genaakkerin kanssa pärjättiin vain käsiohjauksella. Muuten kävi vaaralliseksi. Vaihdettiin genaakkeri genuaan. Ei ihan optimaalinen tuulilekaan, mutta se mikä kummassa nyt hävitään. voitetaan stabiliteetissa."

    • Anonyymi

      Galapagokselta on Artemis jo puolivälissä Ranskan Polynesiaan matkalla. Jos vauhti pysyy ennallaan, kahden viikon kuluttua Hiva Oa siintää horisontissa ja koko Tyynen Meren ylitys onkin sitten jo puolivälissä.

      • Anonyymi

        Tuo Hiva Oa on tämän hetkisellä keulasuuntimalla todennäköisin seuraava kohde. En ole käynyt, mutta vaikuttaa todella tylsältä saarelta vaikkapa Galapagokseen tai Pääsiäissaariin verrattuna. Jokainen saa tietysti seilata juuri niin kuin itseään huvittaa, mutta onko hänellä kiire johonkin tiettyyn paikkaan, vai miksi nuo 'itsestään selvät' kohteet jäivät välistä?

        Ymmärrän kyllä senkin kulman, että aika monella seilorilla tuntuu olevan haaveena todella pitkä yksinpurjehdus. Oma näkemykseni kahden Atlantin ylityksen kokemuksella on, että itse purjehtiminen on vähän tylsääkin puuhaa, ja perille pääseminen on se jutun juju. Joojoo, paljon on niitä selittäjiä, joiden mielestä ollaan perillä kun köydet irtoaa kotilaiturista. Höpö höpö. Kun ollaan perillä, niin vene köytetään laituriin ja mennään kuppilaan rantautumiskaljalle. Hiva Oa ei olisi ollut oma valintani tuohon.

        Mutta sillä ei ole tässä tapauksessa yhtään mitään väliä. Oleellista on se, että nyt dokumentoidaan videoblogina suurten merien purjehtimisen jokamiesluokkaa ensimmäistä kertaa suomeksi, mikä tekee hommasta heti kotoisampaa. Veneen ei tarvitse olla mikään överi, vaan hyvinkin vaatimattomalla kalustolla pärjää, kunhan se kaikkein vaikein ja suurin päätös - lähtöpäätös - on tehty. Taustat huomioiden eläke on hyvä, mutta tavis palkansaajan kahden kilo€ eläke riittää hyvin Hessun tyyliseen elämäntapaan. Ei ihme, että maailmalla on paljon tuon tyylisiä purjehtijoita, mutta miksi heistä niin aniharva on suomalaisia? Onko purjehduskulttuurimme niin ohut, että vieroksumme oikeaa avomerta, vai mukavuuden halu tasolla, johon vene-elämässä ei pysty... Heikille iso hatunnosto!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Hiva Oa on tämän hetkisellä keulasuuntimalla todennäköisin seuraava kohde. En ole käynyt, mutta vaikuttaa todella tylsältä saarelta vaikkapa Galapagokseen tai Pääsiäissaariin verrattuna. Jokainen saa tietysti seilata juuri niin kuin itseään huvittaa, mutta onko hänellä kiire johonkin tiettyyn paikkaan, vai miksi nuo 'itsestään selvät' kohteet jäivät välistä?

        Ymmärrän kyllä senkin kulman, että aika monella seilorilla tuntuu olevan haaveena todella pitkä yksinpurjehdus. Oma näkemykseni kahden Atlantin ylityksen kokemuksella on, että itse purjehtiminen on vähän tylsääkin puuhaa, ja perille pääseminen on se jutun juju. Joojoo, paljon on niitä selittäjiä, joiden mielestä ollaan perillä kun köydet irtoaa kotilaiturista. Höpö höpö. Kun ollaan perillä, niin vene köytetään laituriin ja mennään kuppilaan rantautumiskaljalle. Hiva Oa ei olisi ollut oma valintani tuohon.

        Mutta sillä ei ole tässä tapauksessa yhtään mitään väliä. Oleellista on se, että nyt dokumentoidaan videoblogina suurten merien purjehtimisen jokamiesluokkaa ensimmäistä kertaa suomeksi, mikä tekee hommasta heti kotoisampaa. Veneen ei tarvitse olla mikään överi, vaan hyvinkin vaatimattomalla kalustolla pärjää, kunhan se kaikkein vaikein ja suurin päätös - lähtöpäätös - on tehty. Taustat huomioiden eläke on hyvä, mutta tavis palkansaajan kahden kilo€ eläke riittää hyvin Hessun tyyliseen elämäntapaan. Ei ihme, että maailmalla on paljon tuon tyylisiä purjehtijoita, mutta miksi heistä niin aniharva on suomalaisia? Onko purjehduskulttuurimme niin ohut, että vieroksumme oikeaa avomerta, vai mukavuuden halu tasolla, johon vene-elämässä ei pysty... Heikille iso hatunnosto!

        Voihan sitä muuallekin mennä, esim Nuku Hiva joka on Marquesassaaret suurin saari. Veikkan vahvasti että menee sinne. Toisaalta, jos vieraita tulee niin Hiva Oa:lle on perinteisesti paremmat lentoyhteydet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä muuallekin mennä, esim Nuku Hiva joka on Marquesassaaret suurin saari. Veikkan vahvasti että menee sinne. Toisaalta, jos vieraita tulee niin Hiva Oa:lle on perinteisesti paremmat lentoyhteydet.

        Jos itse ikinä pääsen Tyynellemerelle asti, en usko että kellään sukulaisistani tai tutuiltani on rahaa tai edes halua lentää Suomesta sinne asti vain nähdäkseen minun naamani :).

        En tietenkään väitä, etteikö Hessulla tai kellä tahansa muulla voisi näin olla.
        Mutta ainakin oma fiskaalinen ja yhteiskunnallinen asemani on sellainen, ettei kukaan tuntemistani ihmisistä todellakaan vaivautuisi Tahitille saakka vain saadakseen tavata minut :).

        En luonteeltani ole vittumainen, en kateellinen, en nenäkäs, ylpeä enkä pisteliäs.
        Kunnioitan kanssaihmisiäni ja pyrin auttamaan aina jos vain jotenkin voin avuksi olla.
        Vastaan hymyyn hymyllä jne.

        Mutta silti en voisi kuvitella kenenkään maksavan tonneja vain tullakseen "morjestamaan" minua maailmanympäripurjehduksen aikana...

        Totta helkkarissa on niitäkin, joiden ystävillä ja tutuilla pikkurahan puute ei moista touhua estä...

        Mutta onhan Suomesta Tahitille helvetinmoinen ja kallis matka. Ei todellakaan mikään suora lento Helsinki-Vantaalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos itse ikinä pääsen Tyynellemerelle asti, en usko että kellään sukulaisistani tai tutuiltani on rahaa tai edes halua lentää Suomesta sinne asti vain nähdäkseen minun naamani :).

        En tietenkään väitä, etteikö Hessulla tai kellä tahansa muulla voisi näin olla.
        Mutta ainakin oma fiskaalinen ja yhteiskunnallinen asemani on sellainen, ettei kukaan tuntemistani ihmisistä todellakaan vaivautuisi Tahitille saakka vain saadakseen tavata minut :).

        En luonteeltani ole vittumainen, en kateellinen, en nenäkäs, ylpeä enkä pisteliäs.
        Kunnioitan kanssaihmisiäni ja pyrin auttamaan aina jos vain jotenkin voin avuksi olla.
        Vastaan hymyyn hymyllä jne.

        Mutta silti en voisi kuvitella kenenkään maksavan tonneja vain tullakseen "morjestamaan" minua maailmanympäripurjehduksen aikana...

        Totta helkkarissa on niitäkin, joiden ystävillä ja tutuilla pikkurahan puute ei moista touhua estä...

        Mutta onhan Suomesta Tahitille helvetinmoinen ja kallis matka. Ei todellakaan mikään suora lento Helsinki-Vantaalta.

        "Mutta silti en voisi kuvitella kenenkään maksavan tonneja vain tullakseen "morjestamaan" minua maailmanympäripurjehduksen aikana"

        Eihän tuonne edelliseenkään paikkaan helppo ollut tulla ja sielläkin käytiin. Eiköhän tuo kahdella lennolla järjesty.


    • Anonyymi

      Ainakaan Pääsiäissaarella ei pääse mihinkään suojaan, vaan venettä on kierrätettävä saaren ympäri tuulensuunnan mukaan. Näin ymmärsin purjehdusvlogista, jota Youtubesta katsoin. Aina kun tuulensuunta muuttui, vene lähti liikkeelle ja etsi uuden paikan.

      Mitä Pääsiäissaarella muutenkaan on? Reilu 6000 asukasta eikä patsaiden lisäksi mitään nähtävää, ei muuta kuin karu maisema.

      Ymmärrän pitkän siivun myös siitä näkökulmasta, että joskus on kotiinkin päästävä. Siihen auttaa, kun matka etenee.

      • Anonyymi

        No mitä järkeä on lähteä pallon ympäri jos "kotiin on joskus päästävä"?

        Miksi lähteä mihinkään, jos sitten on kiire takaisin himaan kököttämään?
        Mitä jos siellä kotona ei ole mitään, miksi palata?

        Tuollainen purjehdushan on "se juttu" ainakin minusta?
        Siksihän maailmalle lähdetään, että nähdään paikkoja, ihmisiä ja saadaan kokemuksia.
        Eiköhän Hessun iässä ole se keittiön pöytä himassa jo tullut ihan riittävän tutuksi, miksi helkkarissa maailmanympärimatka pitäisi tehdä minimiajassa päästäkseen takaisin himaan?

        Itse en ole käynyt Eurooppaa pidemmällä ikinä, mutta jos terveyttä riittää, teen Hessut.

        En millään jaksa olla niin kiinnostunut Suomilandiasta, että jättäisin koko maailman näkemättä tässä ainutkertaisessa elämässäni.

        No, kuka mistäkin tykkää. Toiset viihtyvät jopa sisämaan kaupungeissa koko elämänsä käymättä koskaan ulkomailla.

        Kukin tekee kuten parhaaksi näkee.


    • Anonyymi

      "Miksi lähteä mihinkään, jos sitten on kiire takaisin himaan kököttämään?"

      Siksi että saisi toteuttaa haaveitaan tai kuluttaa aikaa. Ihmeellistä ehdottomuutta vaatia hylkäämään Suomi kokonaan siksi, että haluaa purjehtia valtameriä.

      • Anonyymi

        Ei kukaan vaadi keneltäkään mitään eikä minkään hylkäämistä.
        Jos sinun haaveittesi toteuttaminen tapahtuu kotisohvalla, miksi ihmeessä lähtisit koskaan mihinkään valtameripurjehduksille?

        Jos kotona on hyvä olla, se ok. Mutta miksi ihmeessä lähteä kiirehtimään maailman ympäri päästäkseen takaisin kotisohvalle?
        Eihän siinä ole mitään järkeä.

        Ehkä silloin kannattaa ottaa lennot ja "nähdä maailma" lentokenttien vaihtohubien kautta minimiajassa. Onhan se pallo silloinkin kierretty, ja takaisin omalla sohvalla on parhaimmillaan alle kolmessa vuorokaudessa.

        Ei tämä Suomi loppujen lopuksi ole mikään paratiisi eikä ainut paikka, jossa ihmisellä voi olla hyvä olla.
        Eikä varsinkaan se Maskun sohva marraskuun räntäsateen vihmoessa ikkunaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan vaadi keneltäkään mitään eikä minkään hylkäämistä.
        Jos sinun haaveittesi toteuttaminen tapahtuu kotisohvalla, miksi ihmeessä lähtisit koskaan mihinkään valtameripurjehduksille?

        Jos kotona on hyvä olla, se ok. Mutta miksi ihmeessä lähteä kiirehtimään maailman ympäri päästäkseen takaisin kotisohvalle?
        Eihän siinä ole mitään järkeä.

        Ehkä silloin kannattaa ottaa lennot ja "nähdä maailma" lentokenttien vaihtohubien kautta minimiajassa. Onhan se pallo silloinkin kierretty, ja takaisin omalla sohvalla on parhaimmillaan alle kolmessa vuorokaudessa.

        Ei tämä Suomi loppujen lopuksi ole mikään paratiisi eikä ainut paikka, jossa ihmisellä voi olla hyvä olla.
        Eikä varsinkaan se Maskun sohva marraskuun räntäsateen vihmoessa ikkunaa.

        Mä luulen että Hessu voi tuolla hoodeilla pyöriä hyvinkin pitkään ja rauhassa, saariahan siellä riittää. Ei varmaan ole varsinainen kiire kokonaisuudessaan eteenpäin, voikohan säihin liittyä isossa kuvassa jotain epäselvyyksiä tuolla suunnilla ja siksi jätettiin hiukan yllättäen nuo kaks etappia väliin? Eikös tuo sääsysteemi ole tuolla tänä vuonna taas jotenkin "sekaisin"? El Ninoa tms päällänsä, näin muistan lukeneeni mutta en varsinaisesti ymmärrä tästä sääilmiöstä mitään. Tuli kuitenkin mieleen että joku tällainenkin syy voi vaikuttaa legien rytmiin ja etappeihin. Plägää, myrskyjä tai vastaista uhkana? Normaalisti tarkastellen tuolla ollaan nyt ihan oikeaan aikaan kyllä liikkeellä eikä välietapit pitäisi olla ongelma. Voihan toki Maaritin (rouva? ) lomat vaikuttaa osaltaan että suoraan tonne nyt vedellään. Hän ilmeisesti samaa ammattikuntaa tai jotenkin sitä sektoria sivuaa kuin Hessukin ja vielä työelämässä..

        Hienoa reissua ja vlogausta Hessu kyllä tekee! Jos meistä seuraajista jollain on kontakteja, niin ihan enemmänkin ansaitsisi huomiota tää projekti mielestäni. Hessu on itseään tyrkyttämätön persoona, muttei hankala tai äksy erakko lainkaan. Tuskin laittaisi pahakseen lisähuomiota medioiden puolelta. Senkin puoleen sopisi mediaan, että on erittäinkin epäpoliittinen ja sivistynyt salonkikelpoinen toi oleminen ja videoiden sisältö, ei loukkaa ketään eikä aja mitään agendaa, positiivista humaania ympäristöään ja lähimmäisiään kunnioittavaa meininkiä. Mediassa aikoinaan saanut palstatilaa "hiukan" tyyliltään värikkäämpi ja riskaabelimpikin seilori ja venekunta, enkä tätäkään pahana pitänyt toki 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä luulen että Hessu voi tuolla hoodeilla pyöriä hyvinkin pitkään ja rauhassa, saariahan siellä riittää. Ei varmaan ole varsinainen kiire kokonaisuudessaan eteenpäin, voikohan säihin liittyä isossa kuvassa jotain epäselvyyksiä tuolla suunnilla ja siksi jätettiin hiukan yllättäen nuo kaks etappia väliin? Eikös tuo sääsysteemi ole tuolla tänä vuonna taas jotenkin "sekaisin"? El Ninoa tms päällänsä, näin muistan lukeneeni mutta en varsinaisesti ymmärrä tästä sääilmiöstä mitään. Tuli kuitenkin mieleen että joku tällainenkin syy voi vaikuttaa legien rytmiin ja etappeihin. Plägää, myrskyjä tai vastaista uhkana? Normaalisti tarkastellen tuolla ollaan nyt ihan oikeaan aikaan kyllä liikkeellä eikä välietapit pitäisi olla ongelma. Voihan toki Maaritin (rouva? ) lomat vaikuttaa osaltaan että suoraan tonne nyt vedellään. Hän ilmeisesti samaa ammattikuntaa tai jotenkin sitä sektoria sivuaa kuin Hessukin ja vielä työelämässä..

        Hienoa reissua ja vlogausta Hessu kyllä tekee! Jos meistä seuraajista jollain on kontakteja, niin ihan enemmänkin ansaitsisi huomiota tää projekti mielestäni. Hessu on itseään tyrkyttämätön persoona, muttei hankala tai äksy erakko lainkaan. Tuskin laittaisi pahakseen lisähuomiota medioiden puolelta. Senkin puoleen sopisi mediaan, että on erittäinkin epäpoliittinen ja sivistynyt salonkikelpoinen toi oleminen ja videoiden sisältö, ei loukkaa ketään eikä aja mitään agendaa, positiivista humaania ympäristöään ja lähimmäisiään kunnioittavaa meininkiä. Mediassa aikoinaan saanut palstatilaa "hiukan" tyyliltään värikkäämpi ja riskaabelimpikin seilori ja venekunta, enkä tätäkään pahana pitänyt toki 🙂

        Paljon kysymyksiä, jotka voisit kysyä häneltä itseltään vai onko estänyt kommentoinnin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon kysymyksiä, jotka voisit kysyä häneltä itseltään vai onko estänyt kommentoinnin?

        Joo, varmaan vastailee videoiden kommentti kentän kysymyksiin kun pääsee maihin seiluulta. Mutta esim tuohon tän vuoden sääsysteemiin saattaa osata vastata joku tän langan lukijakin. Paljon niitäkin kysymyksiä joihin vastaus tulee kysymättäkin aikoinaan videoiden myötä. On kuitenkin tällaisen foorumin idea, että keskustellaan ja ihmetellään asioita. Pohtiminen myös kehittävää parhaimmillaan. Ja hauskaa monen mielestä nimenomaan siksi että faktat sitten lopulta selviää, ja on eletty vähän tarinassa mukana 🙂


    • Anonyymi

      La Ninahan kesti pari vuotta ja päättyi vastikään pari viikkoa sitten.
      El Nino aloittelee vähitellen, mutta ei ole vielä kovin voimakas.

      Tiedä sitten vaikutuksista Tyynenmeren säihin, veden lämpötilat Amerikkojen rannikoilla nousevat El Ninon myötä, La Ninan vaikutus oli päinvastainen.

      Molemmilla on globaaleja vaikutuksia esim. Afrikan sateisuuteenkin.
      Kaikkia vaikutuksia ei tunneta.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti pahimmillaan jonkun vuodenajan tyypillinen tuulialue voi olla nurinpäin? Muistelen että Markus Vilmi seilasi UuttaSeelantia kohti ja oli voimakas El Nino ja vastaista vaikka "piti" olla myötäistä.

        Uusin päivitys kertoo että Artemiksen tyypillinen bravuuri otettu jälleen käyttöön 🙂

        "8 59.390s 115 51.958w
        Tuuli ja merenkäynti kiihtyy
        Su 19.3.2023

        Lisäksi tuuli kääntyy myötäisemmäksi. Sivutuuliasetuksin on ajauduttu pikkuhiljaa etelään. Nyt vaihdetaan Cr virsariksi, jolloin ajaudutaan enemmän pohjoiseen. Aika hyvin mennään kuitenkin."


    • Anonyymi

      Yö cruiserin virsarilla
      Mon Mar 20 2023

      Ehkä tuuli ja merikin vähän rauhoittui.

    • Anonyymi

      Ei taida olla yksin, joku lienee mukana.

      Vaurio
      Mon Mar 20 2023

      Yöllä genuan alaliesman snörppikotelo irtosi n. metrin matkalta. Korjattiin vaurio aamupäivällä, mikä vähän hidasti. Myös tuulet on nyt maltillisempia.

    • Anonyymi

      Sanamuoto viittaisi että gasti löytyy. Toisaalta Hessu videoissa usein puhuu monikossa itsestään ja Artemiksesta.

      Nyt päivitys

      "8 45.148s 119 38.440w
      Tasaista
      Ti 21.3.2023

      varsin kohtuullinen tuuli. Eilen näkyi AISissa kiinlainen tai japanilainen kalastusalus reilut 10nm päässä. Muuten kethään ei misshään."

    • Anonyymi

      Alus
      Wed Mar 22 2023

      Alus meni aika läheltä perän takaa ohi etelään. Aika iso rahtialus, mutta ei näy AISssa. Minun AIS näyttäisi kyllä toimivan. Muuten on luvassa varsin heikkoja tuulia 1-2 pv. Genaakkerilla mennään milloin mihinkin suuntaan.

    • Anonyymi

      Lieneekö hajonnut tai uponnut koko roska, koska nopeus on 0,5 solmua.

    • Anonyymi

      Mitä ihmettä, nopeus 0,4 kts ja suunta 171 astetta?

      Tuuli näyttäisi kuitenkin olevan 8 solmua paaran puolelta suoraan sivusta?
      Ettei nyt vaan ole mennyt jotain pieleen?

      Toivottavasti ei. Tuonne ei apuja saa äkkiä millään jos vaikka tulee masto alas tai vuoto tms.....

      • Anonyymi

        Päivityksessä, joka tuossa yllä, todetaan että heikkoja tuulia luvassa 1-2 pv ja genaakkerilla mennään millon mihinkäkin suuntaan. Hessun arvio ja sääennusteiden tulkinta näyttää osuneen ja realisoituu nyt todenteolla..


    • Anonyymi

      Kyllä tuo predictwind nyt näyttää aika laikukasta tuonne, eli pläkää siellä on. Nyt myös nopeus päälle 2 solmun. Nuo on niin valtavia hoodeja, ei oo ihan kellontarkka toi tuulia näyttävä ohjelma. Siinä ihan olis lähellä tuulta, siks varmaan ottanut etelään välillä, että pyrkinyt väistämään tota pläkää.

      Tulee itsellekin välillä huoli, että onko jotain häikkää isommin. Kaikkihan tuolla on mahdollista. Nyt kuitenkin uskon että alueellista pläkää vain.

      • Anonyymi

        Tuore päivitys Hessulta tullut. Läpivienti pettänyt, hyvä ettei uponnut, onneksi oli pläkä. Huh, huh, ehdittiin jo huolestua tuon nopeuden ja suunnan takia.


    • Anonyymi

      Tuolla voi myös olla vastavirtaa? Se kumoaa nopeaa muutaman sekuntimetrin tuulista muodostuvan menon ja nopeutta gepsiin ei muodostu. Ainakin alkumatkasta legiä oli tuullut paljon kovemmin kuin mitä toi predictwind näytti. Miksei nyt voi olla toisinpäinkin tilanne.

    • Anonyymi

      "Ongelmia

      Wed Mar 22 2023

      Vanha läpivienti katkesi, täytyi pysähtyä korjaamaan. Hyvä ettei upottu. Pieniä putjeongelmia ja lisäksi plägä."

      Voi perkele....en nyt halua viisastella, mutta kyllä itse ennen tuollaiseen reissuun lähtöä uusisin läpiviennit, koneen ja sähköt kokonaisuudessaan......
      Toivottavasti korjaus Hessulta nyt onnistui niin, että saa seuraavaan satamaan asti nukuttuakin välillä.

      Vähän hurjalta kuulostaa, kun purjeet laukeavat, moottori on mitä on ja tuo läpiviennin vuoto keskellä Tyyntämerta on jo oikeasti aika paha homma!
      Jos sattuisi unien aikaan niin voisi olla ettei ehtisi tehdä mitään.

      Onkohan matkassa pelastuslauttaa ja EBIRB-poijua tms. hätävarusteita...?

      Vähän hurjalta kuulostaa nyt meno. Kädet kainaloita myöten ristiin, että Hessu pääsee seuraavaan marinaan ehjänä. Olisi ehkä aiheellista korjauttaa purjeet ja vaihtaa kaikki läpiviennit telakalla. Ja se koneen huono starttaus. Yanmarin nyt varmaan saa kuntoon Tahitillakin - luulisin.
      Tietysti jos kone on loppu niin uuden koneen vaihtaminen maksaa tonneja. Mutta ennemin pistää reissuvehkeeseen kymppitonnin päästäkseen jatkamaan matkaa ehjänä vs. päätyy merenpohjaan paatteineen kaikkineen....

      • Anonyymi

        Joo näköjään sekä pläkää että "pieniä" haasteita ja remonttihommia. Ilmeisesti aika hyvää varustautumista ongelmiin kuitenkin on. Esim ihan kunnollinen varapinna valmiine kiinnityksineen löytyy. Ja noin niinkuin työkalua ja uskoisin että jotain valmista ajatusta läpivienteihinkin.

        Läpiviennin katkeaminen on aina vakava juttu, iso tai tosi iso reikä kyseessä mistä vettä tulee, ainakin jos ihan irtipoikki korkkaa. Ei kuitenkaan havaittuna hengenvaarallinen, jos löytyy teknistä valmiutta ja kykyä toimia.

        Eikös pelastuslautta kuitenkin ole Artemiksessa, näin muistelen videoista.


      • Anonyymi

        Vanha läpivienti? Sulaa hulluutta lähteä vanhalla läpiviennnillä tuollaselle matkalle. Äly hoi.... hyvä kippari selviytyy sellaisista tilanteista joihin viisas kippari ei joudu, pätee tässäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha läpivienti? Sulaa hulluutta lähteä vanhalla läpiviennnillä tuollaselle matkalle. Äly hoi.... hyvä kippari selviytyy sellaisista tilanteista joihin viisas kippari ei joudu, pätee tässäkin.

        Noh, lienee läpivientien kuntoa arvioitu ja tarkasteltu. Toki nyt oltu jo pian 2 vuotta reissussa, mutta pohja kunnostettiin reissussa alan firman toimesta, siitä videokin. Varmaan silloinkin läpivientejä tarkasteltiin. Mielenkiinnolla kuullaan aikanaan videosta, että mikä toi case oli. Mahtaako olla videota tilanteestakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh, lienee läpivientien kuntoa arvioitu ja tarkasteltu. Toki nyt oltu jo pian 2 vuotta reissussa, mutta pohja kunnostettiin reissussa alan firman toimesta, siitä videokin. Varmaan silloinkin läpivientejä tarkasteltiin. Mielenkiinnolla kuullaan aikanaan videosta, että mikä toi case oli. Mahtaako olla videota tilanteestakin.

        Joo, vähän kuin myynti-ilmoituksessa lukee että "kone on käyty läpi amattimiehen toimesta" :-) :-) :-) :-)

        Nämä on näitä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha läpivienti? Sulaa hulluutta lähteä vanhalla läpiviennnillä tuollaselle matkalle. Äly hoi.... hyvä kippari selviytyy sellaisista tilanteista joihin viisas kippari ei joudu, pätee tässäkin.

        Valtamerille paras läpiviennin materiaali on pronssi. Kaikki messinkivariantit olisi syytä kiertää kaukaa. Itse en luottaisi myöskään komposiitteihin, sillä niiden asennuksessa on jollain ollut ongelmia ja vene meinannut upota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtamerille paras läpiviennin materiaali on pronssi. Kaikki messinkivariantit olisi syytä kiertää kaukaa. Itse en luottaisi myöskään komposiitteihin, sillä niiden asennuksessa on jollain ollut ongelmia ja vene meinannut upota.

        Kerro lisää. Onko linkkiä tuohon melkein uppoamistapaukseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro lisää. Onko linkkiä tuohon melkein uppoamistapaukseen?

        Youtubessa oli viime vuonna välimerellä oleva vene, johon oli asennettu juuri komposiittiläpiviennit. Yritin löytää videon, mutta en heti löytänyt. Muistaakseni se oli joku n. 50 jalkainen purjevene. Muistikuva on hämärä, mutta olisko ollut joku Jeanneau? Vene ehdittiin ajaa telakalle ennen uppoamista. Komposiitti on uudehko materiaali. Niistä ei ole samanlaista tietoa kuin pronssista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Youtubessa oli viime vuonna välimerellä oleva vene, johon oli asennettu juuri komposiittiläpiviennit. Yritin löytää videon, mutta en heti löytänyt. Muistaakseni se oli joku n. 50 jalkainen purjevene. Muistikuva on hämärä, mutta olisko ollut joku Jeanneau? Vene ehdittiin ajaa telakalle ennen uppoamista. Komposiitti on uudehko materiaali. Niistä ei ole samanlaista tietoa kuin pronssista.

        Komposiitti läpiveinneissä toimii hyvin, kunhan vaan ymmärtää että momentit kiristyksessä ovat ehdottomia eikä suosituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtamerille paras läpiviennin materiaali on pronssi. Kaikki messinkivariantit olisi syytä kiertää kaukaa. Itse en luottaisi myöskään komposiitteihin, sillä niiden asennuksessa on jollain ollut ongelmia ja vene meinannut upota.

        Juuri näin, pronssia sen olla pitää !


    • Anonyymi

      Artemis kulkee kohti länttä kolmen solmun vauhtia kuuden solmun itätuulessa. Yö ollut hitaampaa menoa heikommassa tuulessa.

      • Anonyymi

        Hitaasti siksi, kun keulaportti on auki, ehkä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitaasti siksi, kun keulaportti on auki, ehkä?

        Heh 😂


    • Anonyymi

      Tuosta Predict Windin alusseurannasta, viittaako tuo nopeuslukema veneeseen, ei tuuleen, vaikka onkin harhaanjohtavasti metreinä sekunnissa? Edellä oleva course ei ainakaan voi viitata muuhun kuin aluksen suuntaan.

      Wed 22/Mar 21:08 GMT
      9º 01.956 S 122º 08.299 W
      Course: 231° true, 1.0 m/s

      • Anonyymi

        Joo, nopeus se on maan suhteen yksikössä m/s. Oikeassa ylänurkassa on sama veneen nopeus solmuina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, nopeus se on maan suhteen yksikössä m/s. Oikeassa ylänurkassa on sama veneen nopeus solmuina.

        Tänks, pädi- ja safariyhdistelmällä ei ole solmuja kyllä missään, mutta tällähän pärjää.


    • Anonyymi

      Siellä vedellään meneen, onko enää kuin viikon verran jos tuulta alkaa riittämään, ja huudellaan land ohoy? Muistaako joku paljonko on predictwindissä yksi pikkuruutu, 50 mailia?

      "9 10.595s 123 47.898w
      Vähän paremmin
      pe 24 maaliskuuta 2023

      Merikin tasoittunut nyt, niin että päästään käyttämään kahta purjetta. Tuuli tosin vaihtelee niinkuin heikko tuuli pruukaa."

      • Anonyymi

        Ruudukko on 1 asteen välein eli tuolla missä Artemis seilaa on ruutu kutakuinkin 60 meripeninkulmaa.


      • Anonyymi

        1,5 - 2 ruutua per pv. Luulen että 100-120 mpk keskiarvoisesti on kohdillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1,5 - 2 ruutua per pv. Luulen että 100-120 mpk keskiarvoisesti on kohdillaan.

        Windyn mukaan tuulet paranevat, nyt on 8kn ja pian 12kn. Varma veikkaukseni lienee, että Artemis saapuu Polynesiaan tämän kuun puolella eli viimeistään ensi perjantaina.


    • Anonyymi

      Viivaa klikkailemalla saa näköjään esiin aikatiedot. 24. päivä on siis lähtenyt ylitykselle. Reilusti yli kuukausi tulee täyteen. Pitkä pätkä.

      "Paranee
      Sat Mar 25 2023

      Nyt tuulet alkaa olla sitä, mitä täällä niiden odotin olevan. Genaakkerilla mennään yön yli."

    • Anonyymi

      Se joka nöitä kesksuteluja on järjestellyt, voisi tehdä uuden keskustelun, alkaa tässä olla jo paljon tavaraa ja uusiin viesteihin saa scrollata pitkän matkaa ;)

      • Anonyymi

        Selvittäiskö vajaa viikko tällä langalla, niin olisi uusi joka alkaisi loogisesti tän legin loputtua ja Polynesiaan saapumisella päästäisiin uuteen vaiheeseen. Pitkä tää ketju toki alkaa olla, mutta tulisi hyvä otsikointi uudelle ketjulle vaiheesta Land ohoy!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvittäiskö vajaa viikko tällä langalla, niin olisi uusi joka alkaisi loogisesti tän legin loputtua ja Polynesiaan saapumisella päästäisiin uuteen vaiheeseen. Pitkä tää ketju toki alkaa olla, mutta tulisi hyvä otsikointi uudelle ketjulle vaiheesta Land ohoy!

        Kannatetaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvittäiskö vajaa viikko tällä langalla, niin olisi uusi joka alkaisi loogisesti tän legin loputtua ja Polynesiaan saapumisella päästäisiin uuteen vaiheeseen. Pitkä tää ketju toki alkaa olla, mutta tulisi hyvä otsikointi uudelle ketjulle vaiheesta Land ohoy!

        Sopii hyvinkin. Saattaapi Hessu pyöriä Polynesiassa jonkin aikaa.


    • Anonyymi

      Siellä alkaa olla kärsivällisyys koetuksella.

      ---
      Uskomatonta!
      Sun Mar 26 2023

      Heikot tuulet löysi m3idät taas.

      • Anonyymi

        7 vuotta sitten suomalainen S/y Homeless koki myös tyyntä Tyynellämerellä. Purjehduskokemus ennen reissua Näsijärveltä. Hyvä asenne ja seikkailumieli vei Thaimaaseen saakka. Tuossa videossa heidän taktiikka oli ajaa koneella hiljakseen. Aika pieni on kulutus, jos arvio pitää paikkansa. Ja miksei pitäisi, pieni vene, pieni kulutus, uusi moottori, tyyni keli, puolkaasulla putputellaan. https://youtu.be/TrUK7LcxDvA

        En mä usko että Artemiksen kippari silti pahasti hermoilee. Mutta kyllähän matkapurjehdus antaa elämyksiä, hyviä sekä huonompia!


    • Anonyymi

      "8 54.583s 130 01.544w
      Yllätys
      Ma 27.3.2023

      Heikot tuulet viime yönä ja sitten säkkipimeässä tultiin trooppisen puuskan yllättämiksi kera genaakkerin. Ilman vaurioita selvittiin."

      Toi on kyllä paha, jos tulee puuska tolleen pommina ja on purjetta reilummin.

      Kesällä oli illalla joskus hauska, kun oli ihan jo tuulet loppunut ja kesäilta hämärsi, ja nopeus jotain reilusti alle 2 solmua, ja vesikin ihan rauhallista niin yhtäkkiä tuli sellanen ehkä max minuutin hönkäisy joka nosti nopeuden johonkin 5,5 solmuun. Tuntui mystiseltä, kun se tuli silleen ihan pommina, kerralla kovaa, mutta miellyttävästi, sellanen tasainen vahva huokaisu oli se tuuli

    • Anonyymi

      Se on sitten Artemis lauantaina perillä.

    • Anonyymi

      Nyt on päämääräkin vahvistettu ja 6 solmun nopeudella tän hetkisen päivityksen mukaan vedellään meneen cruiserin virsarilla, hyväntuulisuus huokuu päivityksestä 🙂

      "
      9 11.671s 133 19.558w
      Cruiserin virsarilla
      Keskiviikkona 29.3.2023

      Tuuli kiihtyi ja vaihdettiin cruiserin virsariin ja mennään tasaisesti, mukavasti ja tasapainoisesti suoraan kohti Nuku Hivaa."

    • Anonyymi

      Joko Artemis on epäonnistunut reitinvalinnassa tai sitten sillä on käynyt huono tuuri, mutta kumpikin pitkä ylitys on kestänyt kohtuuttoman kauan. Vene tuntuu aina olevan heikkotuulisilla alueilla.

      • Anonyymi

        Kohtuuttoman kauan? Mihin verrattuna? Kalenteriin? Polaareihin? Suhteessa tuulennopeuteen ja suuntaan? Mitä Heikin tekemisiä olen itse seurannut, niin kovien kelien välttely on ollut tietoinen valinta, eikä epäonnistunutta reitinvalintaa. Hänellä ei ole kiire yhtään mihinkään.
        Atlantilla katkesi puomi, enkä usko sen katkenneen tuulen puutteessa. Nopeus on merkittävä tekijä purjehduksessa silloin, kun on syystä tai toisesta kiire, tai on lähdetty liian myöhään.
        Hiljaa ajamiseen taas voi olla hyvinkin paljon syitä, joista oma turvallisuus ja/tai kaluston kestäminen eivät ole kaikkein harvinaisimpia.


    • Anonyymi

      Katselin S/Y Iiriksen blogia, jonka miehistö teki samanmoisen matkan 2018. Saapuivat Nuku Hivalle rapian 36 vuorokauden kuluttua. Veneen pohja täynnä hanhen kauloja. Saattapi Hessun purtta vaivat myös moiset matkan hidastajat.

    • Anonyymi

      "Saattapi Hessun purtta vaivat myös moiset matkan hidastajat."

      Voi olla, mutta tuulistahan tuo on valitellut eikä hanhenkauloista. Ja kun tuulen yltyessä vene kuitenkin kulkee ihan hyviä nopeuksia, niin en tiedä tuosta hanhenkaulateoriasta.

    • Anonyymi

      9 07.405s 138 10.710w
      Loppu lähenee
      Fri Mar 31 2023

      Genuan molemmat snörppikotelot jo aika deegiksellä heikoissa tuulissa läpsyttelyn jäljiltä. Tänä aamuna sain myös ison wahoon, jota syödään ilmeisesti loppumatka. Tuulet vähän parempia.

    • Anonyymi

      Ja Artemis ankkurissa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskalla lähestyä minua

      Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6634
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

      Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3432
    3. Oulaskankaan päätöksistä

      https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2740
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

      Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2408
    5. Tiedoksi että

      En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1943
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

      Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1832
    7. Oikeasti tekisi

      Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1660
    8. Miten menee?

      Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1498
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

      Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1482
    10. On niin ikävä sua

      Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      11
      1442
    Aihe