mul todettu aspergerin syndrooma mut onko niin että suuri osa ihmisistä ei ymmärrä

Anonyymi-ap

Onko niin että suurin osa ihmisistä ei ymmärrä neurologisista ongelmista kärsiviä että pitää meitä huonoina tms?
Onko vain niin että heil ei oo tarpeeks tietoa ? Monasti tyhjät patterit kolisee. Epätieto johtaa pahoihin seurauksiin joka nähty eri asioissa mihin se johtaa kuten epätieto on johtanut aikojen kuluessa esim sisällissotiin tai siihen että syrjitään sairaita. Ennakkoluulot, epätieto, viha, katkeruus ja jopa raivo sairaita kohtaan. kylläpä muakin on aika paljon syrjitty siitä kun oon erikoinen. Muistan hyvin monet syrjinnät niin somessa kuin sen ulkopuolella. mul aspergerin lisäksi saattaa olla ja aika varmasti on myös muita neurologisia sairauksia tai jos ei ole muita sairauksia niin ainakin muutaman sairauden oireilua kuten tourette, adhd ja erityisherkkyys. Onko neurologiset sairaudet periytyviä/kulkeeko suvussa? mun lähisuvussa&suvussa on nimittäin niitä neurologia sairauksia.

Mulla tuo asperger ja ihmispelko on niin syvällä dna;ssa etten pysty usein toimimaan ihmisten parissa. Asperger ei automaattisesti tarkoita suurta ihmispelkoa mut on siinä jokin tietty yhteys meillä aspergereilla että sairauden kuvaan kuuluu usein se että kuormitumme sosiaalisissa tilanteissa mikä meitä yhdistää. Näin oon ymmärtänyt aspergerin syndrooman.

Minua on mm yritetty ohjata ryhmäterapiaan (en oo 7 vuoteen käyny terapiassa) jossa kävin noin 10 kertaa mutta jätin sen koska henkisesti sain siitä pahoinvointia. Puheterapiassa kävin 15 vuotta jonka jätin koska koin että aloin saada siitä henkistä painetta ja kärsimystä.

Onko teillä myös ikäviä kokemuksia kuinka ihnmiset kohtelee teitä huonosti kun teillä on asperger? Miten paljon ootta kokeneet syrjintää? Onko teidän kimppuun ihan fyysisesti käyty? Yritetänkö teidät eristää? Nauretaanko teille kaupassa?

40

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla ei ole autismia, asbergeria, tms.
      Mutta olen sitä mieltä, että ketään ei pitäisi syrjiä minkäänlaisen erilaisuuden takia.
      Ihminen ei voi itse sille mitään, jos häntä on kohdannut esim. jokin sairaus.

      Ja kyllä, kiusaaminen ja syrjintä johtuvat nimenomaan ihmisten tietämättömyydestä.
      Kun ihmiset eivät tiedä mitään jostakin oudommasta tai poikkeavasta, se herättää usein pelkoa heissä, ja huono käytös johtuu useimmiten siitä.
      Se pelko voi kohdistua myös tietämättömässä ihmisessä omaan itseen, kun heitä pelottaa kohdata erilainen ihminen, miten pitäisi toimia, puhua, kohdella erilaista ihmistä. Saattaa jopa tulla itsesyytöksiä, syytellä itseään siitä, kun ei osaa olla sellaisessa tilanteessa.
      Kaikki sellainen tietämättömyys ja hämmennys saavat ihmiset käyttäytymään kukin tavallaan, jotkut paremmin, ja valitettavasti jotkut huonommin.

      Itse olen sitä mieltä, että on vain hyvä, kun meitä on niin paljon erilaisia.
      Jokainen voi oppia toisilta jotain, ja samalla myös itsestään.

      • Anonyymi

        Harvinaisen järkevää ja jopa viisasta ajattelua, jollaista ei näillä palstoilla juuri näe!


    • Anonyymi

      No eihän tämä mikáän omavalintainen outous ole, joten miksipä tätá nyt hävetäkään pitäisi, perunnöllisyyttä varmaan on joo, mutta myös monenlaista riskitekijä tuolla alkutaipaleella.

      ---Esimerkiksi masennuksen hoidossa yleisesti käytettyjen SSRI-lääkkeiden nauttiminen alkuraskauden aikana peräti nelinkertaistaa riskin saada autismin kirjolla oleva lapsi.

      Epilepsian, kaksisuuntaisen mielialahäiriön, migreenin, masennuksen ja skitsofrenian hoitoon käytetyn natriumvalproaatin nauttiminen alkuraskauden aikana, jopa seitsenkertaistaa riskin synnyttää lapsi, jolla on autismin kirjon oireyhtymä.

      Eläinkokeissa on huomattu, että natriumvalproaatti aiheuttaa sikiön aivoihin samanlaisia poikkeavuuksia, joita esiintyy autisminkirjolaisilla On myös havaittu, että äidin astma, allergiat, metabolinen oireyhtymä, autoimmuunisairaudet ja synnytyksenaikaiset komplikaatiot lisäävät syntyvällä lapsella autismin kirjon oireyhtymän riskiä.

      Esimerkiksi keliakia ja äidin sairaalahoitoa vaativa virusinfektio alkuraskauden aikana peräti kolminkertaistavat riskin synnyttää autistinen lapsi. Myös vauvan altistuminen virusinfektiolle, hoitamaton keltaisuus sekä talviaikaan syntyminen lisäävät sairastumisen riskiä.

      Äidin raskaudenaikainen tupakointi lisää 40 prosentilla sitä riskiä, että lapsella diagnosoidaan myöhemmin Aspergerin oireyhtymä tai lievä autismii.
      http://asperger.fi/?page_id=33

      • Anonyymi

        Sama lähde ei tota kannata sielun syövereiden kautta lähestyä yhtään tota assiutta kyllä. Et jos on tollasen laitettu vuosikausiksi niin on ollut epätarkoituksemukaista.

        ---Mikäli Aspergerin oireyhtymään liittyy tasapaino-ongelmia tai motoriikan häiriöitä, lapsuudessa saatu toimintaterapia saattaa auttaa esimerkiksi perusliikuntalajien oppimisesssa. Psykoanalyysin tai psykodynaamisen terapian on huomattu olevan AS-henkilöille haitallisia.
        Parhaat tulokset on saavutettu ratkaisukeskeisessä kognitiivis-behavioraalisessa terapiassa, joka on rakennettu systemaattisesti, selkeästi ja strukturoidusti. Terapian tavoitteena on parantaa arjen toimintakykyä sekä lievittää häiriötiloja niin, että vahvuudet pääsisivät esile.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama lähde ei tota kannata sielun syövereiden kautta lähestyä yhtään tota assiutta kyllä. Et jos on tollasen laitettu vuosikausiksi niin on ollut epätarkoituksemukaista.

        ---Mikäli Aspergerin oireyhtymään liittyy tasapaino-ongelmia tai motoriikan häiriöitä, lapsuudessa saatu toimintaterapia saattaa auttaa esimerkiksi perusliikuntalajien oppimisesssa. Psykoanalyysin tai psykodynaamisen terapian on huomattu olevan AS-henkilöille haitallisia.
        Parhaat tulokset on saavutettu ratkaisukeskeisessä kognitiivis-behavioraalisessa terapiassa, joka on rakennettu systemaattisesti, selkeästi ja strukturoidusti. Terapian tavoitteena on parantaa arjen toimintakykyä sekä lievittää häiriötiloja niin, että vahvuudet pääsisivät esile.

        mä oon avauspostaaja niin mulla todettiin 5 vuotiaana motoriikka ja hahmotusongelmia ja kömpölyyttä. Kerhotädit oli todella huolissaan minusta kun kerhoaikana en puhunut kellekään yhtään mitään. mä kävin kuitenkin normikoulut normaalien&terveiden kanssa mutten koskaan kokenut kuuluvani heidän joukkoon kun oon erilainen. Saatoin puhua esimerkiksi omituisia. Saatoin olla ylivilkas mutta saatoin yhtäkkiä muuttua täysin päinvastaiseen suuntaan eli menin lähinnä mykäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama lähde ei tota kannata sielun syövereiden kautta lähestyä yhtään tota assiutta kyllä. Et jos on tollasen laitettu vuosikausiksi niin on ollut epätarkoituksemukaista.

        ---Mikäli Aspergerin oireyhtymään liittyy tasapaino-ongelmia tai motoriikan häiriöitä, lapsuudessa saatu toimintaterapia saattaa auttaa esimerkiksi perusliikuntalajien oppimisesssa. Psykoanalyysin tai psykodynaamisen terapian on huomattu olevan AS-henkilöille haitallisia.
        Parhaat tulokset on saavutettu ratkaisukeskeisessä kognitiivis-behavioraalisessa terapiassa, joka on rakennettu systemaattisesti, selkeästi ja strukturoidusti. Terapian tavoitteena on parantaa arjen toimintakykyä sekä lievittää häiriötiloja niin, että vahvuudet pääsisivät esile.

        ei mua kiinnosta mikään terapia enää, eli ei kiinnosta ratkaisukeskeinen terapia eikä muut terapiamuodot eli siis minä lähdin hakemaan takuueläkettä kun ensimmäinen psykologini kehoitti mua hakemaan sitä kun havaitsi tilanteeni toivottamaksi ja se kesti 6 vuotta kunnes mulle myönnettiin takuueläke eli 6 vuotta olin kuntoutustuella ja sitten takuueläke. Pian takuueläkkeen myöntämisen jälkeen suurin piirtein samaan aikaan lopetin kokonaan terapiassa käynnin. Koin ettei kannata enää jA muutenkin kuormitti minua henkisesti se koko touhu. Ratkaisukeskeinen terapia yhtälailla kuormittaisia minua koska ei mua kiinnosta siellä olla.


        Minä lopulta oon semmonen ihmisluonne joka menee oman pään mukaan eli muistaakseni yksi psykiatri sanoikin minusta että olet omapäinen eli saattoi olla että hän koki minut toivottomana tapauksena. Hän piti minua terveenä mutta pari muuta psykiatria eivät pitäneet. Se psykiatri joka piti mua terveenä, ehdotti kerran minun siirtämistä kouluun opiskelemaan, mutta en kyennyt. Tiesin etukäteen etten onnistu. Kaikki aiemmat oli epäonnistuneita kokeiluja, niin armeija kuin sivaripalvelu. Kynnys nousi heti niin suureksi että minä sanoin ei. osaan nimittäin sanoa ei jos koen oikeasti etten kykene. Jos minut olisi pakotettu sinne kouluun niin olisin tullut lähinnä hulluksi varmaan ja olisin samana päivänä tullut kotiin koska minulle iskee tuollaisessa tilanteessa ihan hirveä paniikki. Muistan hyvin armeijan ja sivarin jossa kävi näin. Ei siitä tule yhtään mitään. On aivan sama jos joku psykiatri pitää mua omapäisenä toivottomana tapauksena niin ei paljoa hetkauta. Se on vain hänen oma näkemys minusta, mutta muut näki minut erilaisena paitsi että oma psykologini sanoi aika usein että olen omapäinen ja vahvatahtoinen joka sanoo usein "ei". Sanon ei ,koska tiiän etukäteen että ei onnistu. Se on ihan turhaa minua yrittää ohjata mihinkään kun ei onnistu mikään. On kokemuksia. Laitoshoitopaikat ja kaikki isot rakennukset on ihan kauheita paikkoja minulle joissa en ole koskaan ollut paitsi se armeija ja sivarikeskus. Saan niistä hirveät pelko ja traumatilat kun mua on aiemmin kouluissa kiusattu(olin kouluissa jokapäivä kiusattu). Päätyisin varmasti itsemurhaan jos minut yhtäkkiä joku pakottaisi menemään jonnekin laitokseen pysyvästi tai joksikin aikaa. Itsemurhan tekisin myös sellaisessa tilanteessa jos venäjän putin hyökkäisi Suomeen ja minut pakotettaisiin sotaan. En pystyisi meneen sotaan jolloin mun ois pakko tehä itsemurha.

        Palaan vielä tuohon omapäisyyteen ja vahvatahtoisuuteen. Minä koen että se on mun juttu koska tunnen kuitenkin itseni parhaiten . Ei kukaan tunne mua yhtä hyvin kuin minä itte itseni. En sano että näytän keskisormea psykologeille ja psykiatreille. Olen heitäkin kuunnellut toki ja oon ottanut ideoita vastaan, joskin nihkeästi, mutta uskaltauduin peräti menemään ryhmäterapiaan jossa ramppasin about 10 kertaa mutta pakko oli jättää kun olin henkisesti ihan poissa tolalta siellä kun en puhunu kellekään yhtään mitään jonka seurauksesta sain valtavan masennustilan. Mä kärsin siitä jos en puhu sillä masennustila iskee tosi vakava.

        Monasti sanoo asiantuntijat että pitää mennä pois mukavuusalueelta ja mennä tulta päin, mutta mun kokemukset niistä ei ole hyvät. Itselleni sopii lepo , musiikin kuuntelu, pieni toiminta. Se on aika luonnollistakin kun olen takuueläkeläinen eli minut todettiin työkyvyttömäksi.

        Olen kai omapäinen ja vahvatahtoinen mutta osaan myös joustaa hyvin ja olla diplomaatti, mutta tietyt elämäni asiat menen omapäisesti ja vahvatahtoisesti. Tämä saattaa ärsyttää monia ihmisiä ja osa pitää minua ehkä toivottamana tapauksena ja huonostikäyttäytyvänä, mutta itsepäisyys onkin aina ollut sillä yllättävän negatiivinen kaiku. Itsepäisyys myönnän voi olla nmyös heikkous jos se menee äärimmäisyyksiin ja riippuu tilanteesta eli tietyissä tilanteissa itsepäisyys on huono asia. En ole yleensä sellainen jukuri härkäpää joka itsepäisyydellään aiheuttaisi pahaa mieltä lähimmäisille sillä jos minulla on joku meno jonnekin niin pystyn perumaan menoni jos mun pitää ymmärtää lähimmäistäni. Itselläni tuo itsepäisyys ja vahva oma tahto näkyy lähinnä tilanteessa jossa joku yrittää ohjata minua vaikkapa esim jonnekin kouluun opiskelamaan jolloin minä sanon ei. En halua että joku päättää mun itseni puolesta mitä työtä teen. Muistan hyvin tämän kun 2000 luvulla kerran psykiatri yritti päättää mun puolesta ja sillä hetkellä olin työelämässä osittain kun isäni kanssa tein yhtä duunia niin psykiatri alkoi valittaa sanomalla "et sinä tuolla duunilla elä sillä sun pitää kouluttaa itsesi" mutta mä sanoin sille vastaan sanoen "minä haluan tehdä nyt tuota duunia oman vointini mukaan koska koen etten kykene menemään minnekään kouluun sillä alkaisin henkisesti pahoinvoida silloin kun armeija ja sivarikokeiluista on ne muistot". Sanoin siis vastaan psykiatrille mikä ei ole välttämättä kovin tavallista. Psykiatrin silmistä huomasin kuinka hän inhosi minua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama lähde ei tota kannata sielun syövereiden kautta lähestyä yhtään tota assiutta kyllä. Et jos on tollasen laitettu vuosikausiksi niin on ollut epätarkoituksemukaista.

        ---Mikäli Aspergerin oireyhtymään liittyy tasapaino-ongelmia tai motoriikan häiriöitä, lapsuudessa saatu toimintaterapia saattaa auttaa esimerkiksi perusliikuntalajien oppimisesssa. Psykoanalyysin tai psykodynaamisen terapian on huomattu olevan AS-henkilöille haitallisia.
        Parhaat tulokset on saavutettu ratkaisukeskeisessä kognitiivis-behavioraalisessa terapiassa, joka on rakennettu systemaattisesti, selkeästi ja strukturoidusti. Terapian tavoitteena on parantaa arjen toimintakykyä sekä lievittää häiriötiloja niin, että vahvuudet pääsisivät esile.

        ja kiusatuille ihmisille on aika luonnollista käyttäytymistä se että ei halua alistua myöhemmin elämässä ohjaamiselle eli jos yritetään ohjata jonnekin niin oon lukenu siitä että osa kiusatuista ei halua joutua ohjatuksi koska kokee sen kontrolloimisena, vaikka siitä ei olisi edes välttämättä kyse. Mä uskon että kun joka päivä jouduin kiusatuksi kaikissa kouluissa ja sen jälkeen sosiaalisessa mediassa niin se on aiheuttanut minulle sen että elämän liekki sammui ihan kokonaan, ja menetin toivoni, ihan kaiken menetin, eli voisin sannoo että oon henkisesti pystyynkuollut. En pysty edes oikein haaveilemaan mistään enkä yrittämään oikein. Pääosin aika menee lepäillessä. En kerta kaikkiaan vaan jaksa koska kaikki mennyt. Pitäs aikamoinen ihme tapahtua ja kai niitä ihmeitäkin voi sattua. Eihä sitä toki koskaan tiiä jos pian kaikki muuttuisi yhtäkkiä. Tällä hetkellä tuntuu ettei mikään kiinnosta jne. Tätä samaa rumbaa jatkunut 40 vuotta eli syntymästäni asti oon ollut tällainen ihminen eli oikeastaan jo ihan pikkulapsena 3 vuotiaana aloin saada niitä tunnekokemuksia että mikään ei kiinnosta ja kaikki on mennyttä että tunne oli jo silloin että oon pystyynkuollut. Ei ollu mitään elämänliekkiä silloinkaan 3 vuotiaana. Valtava tyhjyys niinku. Ihme että pystyin käymään läpi peruskoulun. Sain hyvän todistuksen ja ammattikoulussa keskiarvo vain parani mutta jätin ammattikoulun kesken kiusaamisen ja motivaatio-ongelmien takia. Eli mua siis kiusattiin ammattikoulussa ja samalla oma motivaatio oli tosi heikko.

        Kuvaavaa on se, kun lähden kävelylenkille tai hölkkäjuoksulenkille, niin sen jälkeen oma tunne on vaisu hyvin pian eli hetkellisesti noin 10 minuuttia olotila on raikas ja hyvä mutta pian alkaa se valtava tyhjyystila valtaamaan kehon ja mielen.


    • Anonyymi

      Joo, suurin osa ihmisistä ymmärtää neurologisista ongelmista kärsiviä yhtä vähän kuin sinä ymmärrät niitä, joilla näitä ongelmia ei ole.

    • Anonyymi

      Ei asperger-ihminen ole sellainen maailman napa, johon kaikki kiinnittäisivät huomiota ja jolle jopa naureskeltaisiin kaupassa. Miksi ihmeessä naureskeltaisiin??? Parempia naurun aiheita on maailma pullollaan.

      Kyllä täällä saavat aspergerit olla ja liikkua ihan rauhassa, elleivät sitten itse häiriköi ja vaadi huomiota.

      • Anonyymi

        vähän oudolta tuo kommenttis vaikuttaa kun omat kokemukset on sitä että mua syrjitty erilaisuuteni takia, niin kaikissa kouluissa kuin myös koulujen ulkopuolella.


      • Anonyymi

        pakko tulla kommentoimaan uudelleen kun sanoit "elleivät itse sitten häiriköi ja vaadi huomiota" niin tuo kommentti on outo koska erilaiset vaatii usein enemmän huomiota jotta heidät hyväksyttäisiin paremmin ja osa neurologisista vaivoista kärsivät eivät ole häiriköitä eli se joidenkin häiriköinti ei johdu luonteesta bvaan sairauydesta.


      • Anonyymi

        jättäisin siis sanan häiriköinti pois, koska se on väärä sanamuoto. Sori piti nyt päteä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pakko tulla kommentoimaan uudelleen kun sanoit "elleivät itse sitten häiriköi ja vaadi huomiota" niin tuo kommentti on outo koska erilaiset vaatii usein enemmän huomiota jotta heidät hyväksyttäisiin paremmin ja osa neurologisista vaivoista kärsivät eivät ole häiriköitä eli se joidenkin häiriköinti ei johdu luonteesta bvaan sairauydesta.

        itse vahingossa käytin sanaa häiriköinti kun sanoin että osa neurologisista vaivoista kärsivät eivät ole häiriköitä eli se joidenkin häiriköinti ei johdu luonteesta vaan sairaudesta eli siis tuo kohta lauseessa "se joidenkin häiriköinti ei johdu luonmteesta vaan sairaudesta " kuulostaa hassulta , eli en tarkoittanut käyttää sanaa häiriköinti jolla annan ymmärtää että se on häiriköintiä mutta todellisuudessa se ei ole häiriköintiä koska johtuvaa sairaudesta.


      • Anonyymi

        etkö nää tajua että esim homoseksuaalit ja transseksuaalit tai vaikkapa karjalan sukuiset tai romanit tai saamelaiset usein vaatii huomiota jotta heidän oikeudet paranee. Sama ilmiö &kuvio on myös aspergereilla. Huomionhakuisuus joka menee itseensä liikaa ei ole hyvä asia, mutta et nyt oikein osaa tajuta tätä pointtia eli me haluamme siksi huomiota jotta meidän oikeudet paranisi ja toivon ettei kukaan hae huomiota siksi jotta haluaa huomiota ihan siksi että oma nimi näkyy palstoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jättäisin siis sanan häiriköinti pois, koska se on väärä sanamuoto. Sori piti nyt päteä.

        Usein ihmiset, jotka häiriintyvät erilaisuudesta, väittävät vähänkin erilaisten ihmisten häiriköivän.
        Niin se vain valitettavasti menee, sen on huomannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein ihmiset, jotka häiriintyvät erilaisuudesta, väittävät vähänkin erilaisten ihmisten häiriköivän.
        Niin se vain valitettavasti menee, sen on huomannut.

        Tuskinpa nyt aivan näin sentään tai ainaki harvoin.
        Mutta eikö osalla asseissa ym, kirjolaisilla sekä adhd-tyypeillä ja joillain muillakin ole taipumusta puhua kovaan ääneen, levotonta liikkumista, valittaa herkästi toiselle valosta, äänestä, väristä, hajusta, ulkonäöstä ym. ja pahimmillaan käytetään väkivaltaa, jotta ärsyke lakkaisi! Selvähän se nyt, että tuo koetaan ja on häiriköintiä -olipa sitten syy mikä hyvänsä. Normi ihminen käsittää ja hyväksyy ettei kaikki ympärillä voi itseä miellyttää ja soipeutuu, vaikka kuinka ärsyttäisi sekä myös miettii onko kyse tarkoitus- vai välinpitämättömyystahallaan vaiko ymmärtämättömyyttään

        Tuosta äänestä esim. (ja on mulla paljon pahempaakin "häirikköoiretta")niin mulla on ollut pitkään taipumusta puhuatoisinaan kovaan ääneen. Mulla on kyllä kilpparikompilikaationa vähä huono kuulo, mutta se ei haittaa face to face eikä puhelimessa. Hälyisässä ympäristössä ja väsyneenä sekä janoisena ääni tahtoo nousta turhan kovaksi, varsinkin kun se on kuuluvaa tyyppiä muutenkin. Osasyy on voi sekin, että olen hyvin itsevarma persoona.
        En usko sen olleen häiriöksi koettua, pikemminkin "mikähän vajakki se tuossa möykkää"!

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa nyt aivan näin sentään tai ainaki harvoin.
        Mutta eikö osalla asseissa ym, kirjolaisilla sekä adhd-tyypeillä ja joillain muillakin ole taipumusta puhua kovaan ääneen, levotonta liikkumista, valittaa herkästi toiselle valosta, äänestä, väristä, hajusta, ulkonäöstä ym. ja pahimmillaan käytetään väkivaltaa, jotta ärsyke lakkaisi! Selvähän se nyt, että tuo koetaan ja on häiriköintiä -olipa sitten syy mikä hyvänsä. Normi ihminen käsittää ja hyväksyy ettei kaikki ympärillä voi itseä miellyttää ja soipeutuu, vaikka kuinka ärsyttäisi sekä myös miettii onko kyse tarkoitus- vai välinpitämättömyystahallaan vaiko ymmärtämättömyyttään

        Tuosta äänestä esim. (ja on mulla paljon pahempaakin "häirikköoiretta")niin mulla on ollut pitkään taipumusta puhuatoisinaan kovaan ääneen. Mulla on kyllä kilpparikompilikaationa vähä huono kuulo, mutta se ei haittaa face to face eikä puhelimessa. Hälyisässä ympäristössä ja väsyneenä sekä janoisena ääni tahtoo nousta turhan kovaksi, varsinkin kun se on kuuluvaa tyyppiä muutenkin. Osasyy on voi sekin, että olen hyvin itsevarma persoona.
        En usko sen olleen häiriöksi koettua, pikemminkin "mikähän vajakki se tuossa möykkää"!

        Monisairas

        "Mutta eikö osalla asseissa ym, kirjolaisilla sekä adhd-tyypeillä ja joillain muillakin ole taipumusta puhua kovaan ääneen, levotonta liikkumista, valittaa herkästi toiselle valosta, äänestä, väristä, hajusta, ulkonäöstä ym. ja pahimmillaan käytetään väkivaltaa, jotta ärsyke lakkaisi!"

        Tämä oli nyt ties kuinka mones kerta, kun väität tällä palstalla Asperger-henkilöiden olevan taipuvaisia väkivaltaan (aiemmin olet täällä autismipalstalla jopa väittänyt Asperger-henkilöiden olevan taipuvaisia murhaan). Kerron sinulle nimimerkki Monisairas nyt ties kuinka monennen kerran, että assit eivät syyllisty rikoksiin yhtään sen useammin kuin muu väestö. Tämä tieto on tarkistettavissa Wikipediasta artikkelista "Aspergerin oireyhtymä" otsikon "Aspergerin oireyhtymä ja rikollisuus" alta, kuten olen myös tällä palstalla monta kertaa kertonut. https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä#Aspergerin_oireyhtymä_ja_rikollisuus

        Voidaanko sopia nimimerkki Monisairas, että et kovin kevyesti puhuisi väkivallasta? Väkivallasta puhuminen on meinaan aika äärimmäistä. Jos näitä sinun kirjoituksia sovellettaisiin melkein mihin tahansa muuhun ihmisryhmään, niin sitä pidettäisiin vihapuheena. Jos joku vaikka väittäisi, että somalit ovat taipuvaisia väkivaltaan, niin sitä pidettäisiin rasismina, mikä olisi tietysti täysin oikeutettua, koska se olisi rasismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta eikö osalla asseissa ym, kirjolaisilla sekä adhd-tyypeillä ja joillain muillakin ole taipumusta puhua kovaan ääneen, levotonta liikkumista, valittaa herkästi toiselle valosta, äänestä, väristä, hajusta, ulkonäöstä ym. ja pahimmillaan käytetään väkivaltaa, jotta ärsyke lakkaisi!"

        Tämä oli nyt ties kuinka mones kerta, kun väität tällä palstalla Asperger-henkilöiden olevan taipuvaisia väkivaltaan (aiemmin olet täällä autismipalstalla jopa väittänyt Asperger-henkilöiden olevan taipuvaisia murhaan). Kerron sinulle nimimerkki Monisairas nyt ties kuinka monennen kerran, että assit eivät syyllisty rikoksiin yhtään sen useammin kuin muu väestö. Tämä tieto on tarkistettavissa Wikipediasta artikkelista "Aspergerin oireyhtymä" otsikon "Aspergerin oireyhtymä ja rikollisuus" alta, kuten olen myös tällä palstalla monta kertaa kertonut. https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä#Aspergerin_oireyhtymä_ja_rikollisuus

        Voidaanko sopia nimimerkki Monisairas, että et kovin kevyesti puhuisi väkivallasta? Väkivallasta puhuminen on meinaan aika äärimmäistä. Jos näitä sinun kirjoituksia sovellettaisiin melkein mihin tahansa muuhun ihmisryhmään, niin sitä pidettäisiin vihapuheena. Jos joku vaikka väittäisi, että somalit ovat taipuvaisia väkivaltaan, niin sitä pidettäisiin rasismina, mikä olisi tietysti täysin oikeutettua, koska se olisi rasismia.

        Mä en nyt jaksanut ruveta copypastaamaan tuota aukeamatonta linkkiä, mutta muistaisi lukeneena joskus. Taidettiin verrata kaikkiin rikollisiin mutta mites mahtaa olla, kun katsotaan pelkästään henkeen ja terveyteen liittyä rikoksia?
        Ei toki silti suurin ole rikollisia

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta eikö osalla asseissa ym, kirjolaisilla sekä adhd-tyypeillä ja joillain muillakin ole taipumusta puhua kovaan ääneen, levotonta liikkumista, valittaa herkästi toiselle valosta, äänestä, väristä, hajusta, ulkonäöstä ym. ja pahimmillaan käytetään väkivaltaa, jotta ärsyke lakkaisi!"

        Tämä oli nyt ties kuinka mones kerta, kun väität tällä palstalla Asperger-henkilöiden olevan taipuvaisia väkivaltaan (aiemmin olet täällä autismipalstalla jopa väittänyt Asperger-henkilöiden olevan taipuvaisia murhaan). Kerron sinulle nimimerkki Monisairas nyt ties kuinka monennen kerran, että assit eivät syyllisty rikoksiin yhtään sen useammin kuin muu väestö. Tämä tieto on tarkistettavissa Wikipediasta artikkelista "Aspergerin oireyhtymä" otsikon "Aspergerin oireyhtymä ja rikollisuus" alta, kuten olen myös tällä palstalla monta kertaa kertonut. https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä#Aspergerin_oireyhtymä_ja_rikollisuus

        Voidaanko sopia nimimerkki Monisairas, että et kovin kevyesti puhuisi väkivallasta? Väkivallasta puhuminen on meinaan aika äärimmäistä. Jos näitä sinun kirjoituksia sovellettaisiin melkein mihin tahansa muuhun ihmisryhmään, niin sitä pidettäisiin vihapuheena. Jos joku vaikka väittäisi, että somalit ovat taipuvaisia väkivaltaan, niin sitä pidettäisiin rasismina, mikä olisi tietysti täysin oikeutettua, koska se olisi rasismia.

        Mainitaan nyt vielä, että niinku nimimerkistäni voi vähän päätellä, niin kyllä nuo aloittajan kokemukset mullekin aika tuttuja on, mutta erityisherkäksi en itseäni koe ihme kyllä. Mulla meinaan oireiden sosiaalinen haitta on varmaan toiminnallista suurempi.En myöskään koe että jee jee, kun saa vain olla, mutta missään tapauksessa en halua mitään fyysistä tekemistä. Siihen liittyvää vtuilua olen kuullut jo ihan tarpeeksi! Mä siis jaksaisin olla vaikka asiantuntijayrittäjä ja yksin. Mä olisin sen verran hyvä ja kova itseluottamus ettei se kuormita. En tiedä yhtään mistä tullut, mut näin se vaan on - eikä ole narsismia.

        Aika sinnikkäästi pysyn myös omassa kannassani, ja se on kannattanut. Sitähän on tullut kovasti kritisoitu tiettyjä virkahenkilöitä ja vähän muitakin törpöstä&tyhmästä ajattelusta, kun ihan päivänselvätkin asiat on kuin jotain suurta ihmettä. Vai olisivatko sitten autismin kirjolaisia, kun aistihavainnoiden pohjalta ei yhtään raksuta selvissäkään ongelmatilanteissa eikä ole tunneälyä,vaan pikemmin lytätään sairas entistä syvemmälle.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en nyt jaksanut ruveta copypastaamaan tuota aukeamatonta linkkiä, mutta muistaisi lukeneena joskus. Taidettiin verrata kaikkiin rikollisiin mutta mites mahtaa olla, kun katsotaan pelkästään henkeen ja terveyteen liittyä rikoksia?
        Ei toki silti suurin ole rikollisia

        Monisairas

        "Taidettiin verrata kaikkiin rikollisiin mutta mites mahtaa olla, kun katsotaan pelkästään henkeen ja terveyteen liittyä rikoksia?"

        Jos katsotaan pelkkiä henkeen ja terveyteen kohdistuvia rikoksia, niin tulos on tismalleen sama kuin kaikkia rikoksia tutkittaessa. Asperger-henkilöt eivät syyllisty niihinkään yhtgään muuta väestöä useammin. Esimerkiksi Tony Attwoodin kirjassa "Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen" lukee sivulla 330, että "Lukijan on kuitenkin syytä ymmärtää, että Asperger-henkilöiden tekemät murhat ovat äärimmäisen harvinaisia, eikä ole olemassa tutkimusaineistoa, joka osoittaisi, että murhia tehtäisiin yhtään sen enempää kuin yleisväestössäkään tai että Aspergerin oireyhtymä olisi asiaan vaikuttava tekijä". Tony Attwood on maailman parhaita Asperger-asiantuntijoita ja äsken siteeraamani kirja aiheen perusteoksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pakko tulla kommentoimaan uudelleen kun sanoit "elleivät itse sitten häiriköi ja vaadi huomiota" niin tuo kommentti on outo koska erilaiset vaatii usein enemmän huomiota jotta heidät hyväksyttäisiin paremmin ja osa neurologisista vaivoista kärsivät eivät ole häiriköitä eli se joidenkin häiriköinti ei johdu luonteesta bvaan sairauydesta.

        Ihan niin ajattelin minäkin, miksi eivät saisi vaatia huomiota, vai helpottaako se jonkun toisen ihmisen elämää jos ovat ihan omissa oloissaan vailla mitään huomioita. Empaattinen ihminen huomioi myös erilaisuuden , eikä pidä sitä mitenkään raskaana taakkana, jos voi jonkun päivää helpottaa huomioimalla ihmisen ihmisenä niin eikö se ole ihan luonnollista .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        etkö nää tajua että esim homoseksuaalit ja transseksuaalit tai vaikkapa karjalan sukuiset tai romanit tai saamelaiset usein vaatii huomiota jotta heidän oikeudet paranee. Sama ilmiö &kuvio on myös aspergereilla. Huomionhakuisuus joka menee itseensä liikaa ei ole hyvä asia, mutta et nyt oikein osaa tajuta tätä pointtia eli me haluamme siksi huomiota jotta meidän oikeudet paranisi ja toivon ettei kukaan hae huomiota siksi jotta haluaa huomiota ihan siksi että oma nimi näkyy palstoilla.

        Ihan niin, moni ryhmä vaatii huomioita juuri siksi että saisivat samat oikeudet kun taviksillakin on, ja ikävä kyllä moni tavis ei näytä sitä ymmärtävän edes, vaan luulevat että heiltä on jotain pois jos joku toinenkin saa olla samaa arvostusta nauttiva kun tavis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Taidettiin verrata kaikkiin rikollisiin mutta mites mahtaa olla, kun katsotaan pelkästään henkeen ja terveyteen liittyä rikoksia?"

        Jos katsotaan pelkkiä henkeen ja terveyteen kohdistuvia rikoksia, niin tulos on tismalleen sama kuin kaikkia rikoksia tutkittaessa. Asperger-henkilöt eivät syyllisty niihinkään yhtgään muuta väestöä useammin. Esimerkiksi Tony Attwoodin kirjassa "Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen" lukee sivulla 330, että "Lukijan on kuitenkin syytä ymmärtää, että Asperger-henkilöiden tekemät murhat ovat äärimmäisen harvinaisia, eikä ole olemassa tutkimusaineistoa, joka osoittaisi, että murhia tehtäisiin yhtään sen enempää kuin yleisväestössäkään tai että Aspergerin oireyhtymä olisi asiaan vaikuttava tekijä". Tony Attwood on maailman parhaita Asperger-asiantuntijoita ja äsken siteeraamani kirja aiheen perusteoksia.

        Ahaa ja kiitos tästä,mutta murhia ja tappoja sentään tapahtuu aika vähän suhteessa kaikkiin väkivaltarikoksiin.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa nyt aivan näin sentään tai ainaki harvoin.
        Mutta eikö osalla asseissa ym, kirjolaisilla sekä adhd-tyypeillä ja joillain muillakin ole taipumusta puhua kovaan ääneen, levotonta liikkumista, valittaa herkästi toiselle valosta, äänestä, väristä, hajusta, ulkonäöstä ym. ja pahimmillaan käytetään väkivaltaa, jotta ärsyke lakkaisi! Selvähän se nyt, että tuo koetaan ja on häiriköintiä -olipa sitten syy mikä hyvänsä. Normi ihminen käsittää ja hyväksyy ettei kaikki ympärillä voi itseä miellyttää ja soipeutuu, vaikka kuinka ärsyttäisi sekä myös miettii onko kyse tarkoitus- vai välinpitämättömyystahallaan vaiko ymmärtämättömyyttään

        Tuosta äänestä esim. (ja on mulla paljon pahempaakin "häirikköoiretta")niin mulla on ollut pitkään taipumusta puhuatoisinaan kovaan ääneen. Mulla on kyllä kilpparikompilikaationa vähä huono kuulo, mutta se ei haittaa face to face eikä puhelimessa. Hälyisässä ympäristössä ja väsyneenä sekä janoisena ääni tahtoo nousta turhan kovaksi, varsinkin kun se on kuuluvaa tyyppiä muutenkin. Osasyy on voi sekin, että olen hyvin itsevarma persoona.
        En usko sen olleen häiriöksi koettua, pikemminkin "mikähän vajakki se tuossa möykkää"!

        Monisairas

        Kuka pystyy määrittelemään " normi-ihmisen "?
        Kyllä nämä vähän " normaalimmatkin " ihmiset, jotkut heistä osaavat valittaa lähes joka asiasta kovaan ääneen.
        Tapavalittajat ovat hekin ehkä tästä " normista " poikkeavia.


    • Anonyymi

      Koulussa on valistuneet opettajat auttavat kyllä pelko pois. Sinä saat apua kun pyydät

    • Anonyymi

      Yksilöllistä ohjausta opetusta on tarjolla.

      • Anonyymi

        On hyvä, että on olemassa yksilöllistä ohjausta, mutta...
        Opetukseen liittyvä ohjaus ei muuta koko elämää, esim. koulun/opintojen ulkopuolella.
        Ihminen yleensä tapaa ja näkee enemmän ihmisiä liikkuessaan muualla kuin vain jossain koulu-/opiskeluympyröissä.

        Ja tuo väkivallan esiin ottaminen ei todellakaan sovi läheskään kaikkiin yhteyksiin.
        En usko, että nämä assit tms. olisivat yhtään sen väkivaltaisempia kuin kukaan muukaan.
        Jos joku jostain ihmisryhmästä ( väärin kyllä ryhmitellä ketään ), sattuu tekemään jonkin väkivaltaisen teon, tai muuten jotain pahaa/ikävää, ei se tarkoita, että sitten pitäisi yleistää kaikkien muka olevan samanlaisia.
        Yleistäminen on kurjaa, liittyy se mihin tahansa asiaan, ihmisiin, paikkoihin, jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hyvä, että on olemassa yksilöllistä ohjausta, mutta...
        Opetukseen liittyvä ohjaus ei muuta koko elämää, esim. koulun/opintojen ulkopuolella.
        Ihminen yleensä tapaa ja näkee enemmän ihmisiä liikkuessaan muualla kuin vain jossain koulu-/opiskeluympyröissä.

        Ja tuo väkivallan esiin ottaminen ei todellakaan sovi läheskään kaikkiin yhteyksiin.
        En usko, että nämä assit tms. olisivat yhtään sen väkivaltaisempia kuin kukaan muukaan.
        Jos joku jostain ihmisryhmästä ( väärin kyllä ryhmitellä ketään ), sattuu tekemään jonkin väkivaltaisen teon, tai muuten jotain pahaa/ikävää, ei se tarkoita, että sitten pitäisi yleistää kaikkien muka olevan samanlaisia.
        Yleistäminen on kurjaa, liittyy se mihin tahansa asiaan, ihmisiin, paikkoihin, jne.

        Ainakin omasta puolesta tarkennan, että yhtään väkivaltaisempi on kumminkin laimeampi väite kuin kaikki ne ja ja ne on väkivaltaisempia. Mä en pikapikaa löytänyt sopivaa linkkiä, mutta vahva muistikuva on, että mm. vankiloissa olisi ko. ryhmissä vahva yliedustus. Ei myöskään kannata sokeasti uskoo kaikkia linkkejä mitä annetaan, vaan hakea myös itse niin oppii samalla lähdekriittistä ajattelua.

        Nyt on hyvä huomata sekin, että ko. diagnoosit on yleistymisestä päätellen olleet pahasti alidiagnosoituja eli tilastohin ei kannata liikaa katsoo. Sitäpaitsi "valhe-emävalhe-tilasto" - tuttu varmaan monelle! En kyllä usko tuota dg:n yleistymistä, vaan nyt tehdään vähän niinku elämäntavasta herkästi diagnooseja. Tätä tukevia asiantuntijanäkemyksiä löytyy, kts, esimerkiksi Katja Saarikivi ja Minna Huotilainen ja onpa joitain psykiatrejakin.

        Mitä tulee esillä olleiden somalien selvästi kohonneesta väkivaltariskistä, niin tämä on poliisien tilastoista selvästi todettavissa, niin laadullisesti kuin määrällisesti.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin omasta puolesta tarkennan, että yhtään väkivaltaisempi on kumminkin laimeampi väite kuin kaikki ne ja ja ne on väkivaltaisempia. Mä en pikapikaa löytänyt sopivaa linkkiä, mutta vahva muistikuva on, että mm. vankiloissa olisi ko. ryhmissä vahva yliedustus. Ei myöskään kannata sokeasti uskoo kaikkia linkkejä mitä annetaan, vaan hakea myös itse niin oppii samalla lähdekriittistä ajattelua.

        Nyt on hyvä huomata sekin, että ko. diagnoosit on yleistymisestä päätellen olleet pahasti alidiagnosoituja eli tilastohin ei kannata liikaa katsoo. Sitäpaitsi "valhe-emävalhe-tilasto" - tuttu varmaan monelle! En kyllä usko tuota dg:n yleistymistä, vaan nyt tehdään vähän niinku elämäntavasta herkästi diagnooseja. Tätä tukevia asiantuntijanäkemyksiä löytyy, kts, esimerkiksi Katja Saarikivi ja Minna Huotilainen ja onpa joitain psykiatrejakin.

        Mitä tulee esillä olleiden somalien selvästi kohonneesta väkivaltariskistä, niin tämä on poliisien tilastoista selvästi todettavissa, niin laadullisesti kuin määrällisesti.

        Monisairas

        "Ainakin omasta puolesta tarkennan, että yhtään väkivaltaisempi on kumminkin laimeampi väite kuin kaikki ne ja ja ne on väkivaltaisempia. Mä en pikapikaa löytänyt sopivaa linkkiä, mutta vahva muistikuva on, että mm. vankiloissa olisi ko. ryhmissä vahva yliedustus."

        Se, että sinulla on vahva mielikuva siitä, että Asperger-henkilöillä olisi vankiloissa vahva yliedustus, ei vielä tarkoita, että olisit koskaan lukenut näin mistään luotettavasta lähteestä tai ylipäätään mistään. Ihmisen muisti on todistettavasti hyvin epäluotettava. Todennäköisesti meillä kaikilla on muistikuvia, jotka eivät ole totta. Tässä Hesarin jutussa kerrotaan, miten helposti ihmiselle voi syntyä valemuisto:
        https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000002861923.html
        Samaa aihetta käsittelee myös tämä Perjantai-ohjelman jakso:
        https://areena.yle.fi/1-50307317
        Jos et pysty esittämään mitään luotettavaa tietolähdettä, joka tukisi väitettäsi Asperger-henkilöiden väkivaltaisuudesta, niin silloin näillä väitteilläsi ei ole uskottavuutta. Ainakaan Wikipediasta ei löydy tukea väitteelle Asperger-henkilöiden väkivaltaisuudesta. Wikipedian artikkelissa "Aspergerin oireyhtymän ilmeneminen käytännössä" sanaa väkivalta ei mainita kertaakaan. Wikipedian artikkelissa "Aspergerin oireyhtymä" sana väkivalta esiintyy tasan kaksi kertaa. Kumpikaan noista kerroista ei ole sellainen, että sanaa väkivalta käytettäisiin siinä yhteydessä, että Asperger-henkilöt syyllistyisivät itse väkivaltaan, vaan molemmissa lauseissa kyseistä sanaa käytetään niin, että Asperger-henkilöt ovat väkivallan kohteita. Toinen näistä lauseista on tämä: "Asperger-lapset ja -nuoret joutuvat kokemaan 3–4 kertaa muuta väestöä useammin koulussa tapahtuvaa henkistä tai fyysistä väkivaltaa, mikä lisää heidän itsemurhariskiään". Toinen näistä lauseista taas on tämä: "Vuonna 2016 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että puolet Asperger-nuorista oli kokenut koulussa sanallista halventamista ja kolmannes fyysistä väkivaltaa".
        Tässä vielä linkit näihin äsken mainittuihin Wikipedian artikkeleihin:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymän_ilmeneminen_käytännössä
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä

        "Mitä tulee esillä olleiden somalien selvästi kohonneesta väkivaltariskistä, niin tämä on poliisien tilastoista selvästi todettavissa, niin laadullisesti kuin määrällisesti."

        En väitä, että somalit eivät syyllistyisi rikoksiin yhtään kantasuomalaisia useammin. On kuitenkin tärkeää pohtia, mikä on todellinen syy somaleiden kohonneelle rikosriskille. Jos joku väittää, että somaleilla on jokin synnynnäinen alttius rikolliseen käyttäytymiseen, niin se on yksiselitteisesti rasismia. Somalit joutuvat valitettavan usein rasistisen kohtelun kohteeksi, joten eiköhän suurin syy heidän kohonneeseen rikollisuuteen ole se, että kantasuomalaisten ja suomalaisen yhteiskunnan suhtautuminen heihin ajaa heitä rikolliselle polulle. Sama koskee myös romaneita. Jos ihmisen ympäristö olettaa koko hänen elämänsä ajan hänen olevan vaikkapa varas, niin ennen pitkää ihminen alkaa käyttäytyä odotusten mukaisesti. Tässä kohden on tärkeää huomauttaa, että suurin osa somaleista tai muistakaan etnisten vähemmistöjen edustajista ei ole rikollisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainakin omasta puolesta tarkennan, että yhtään väkivaltaisempi on kumminkin laimeampi väite kuin kaikki ne ja ja ne on väkivaltaisempia. Mä en pikapikaa löytänyt sopivaa linkkiä, mutta vahva muistikuva on, että mm. vankiloissa olisi ko. ryhmissä vahva yliedustus."

        Se, että sinulla on vahva mielikuva siitä, että Asperger-henkilöillä olisi vankiloissa vahva yliedustus, ei vielä tarkoita, että olisit koskaan lukenut näin mistään luotettavasta lähteestä tai ylipäätään mistään. Ihmisen muisti on todistettavasti hyvin epäluotettava. Todennäköisesti meillä kaikilla on muistikuvia, jotka eivät ole totta. Tässä Hesarin jutussa kerrotaan, miten helposti ihmiselle voi syntyä valemuisto:
        https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000002861923.html
        Samaa aihetta käsittelee myös tämä Perjantai-ohjelman jakso:
        https://areena.yle.fi/1-50307317
        Jos et pysty esittämään mitään luotettavaa tietolähdettä, joka tukisi väitettäsi Asperger-henkilöiden väkivaltaisuudesta, niin silloin näillä väitteilläsi ei ole uskottavuutta. Ainakaan Wikipediasta ei löydy tukea väitteelle Asperger-henkilöiden väkivaltaisuudesta. Wikipedian artikkelissa "Aspergerin oireyhtymän ilmeneminen käytännössä" sanaa väkivalta ei mainita kertaakaan. Wikipedian artikkelissa "Aspergerin oireyhtymä" sana väkivalta esiintyy tasan kaksi kertaa. Kumpikaan noista kerroista ei ole sellainen, että sanaa väkivalta käytettäisiin siinä yhteydessä, että Asperger-henkilöt syyllistyisivät itse väkivaltaan, vaan molemmissa lauseissa kyseistä sanaa käytetään niin, että Asperger-henkilöt ovat väkivallan kohteita. Toinen näistä lauseista on tämä: "Asperger-lapset ja -nuoret joutuvat kokemaan 3–4 kertaa muuta väestöä useammin koulussa tapahtuvaa henkistä tai fyysistä väkivaltaa, mikä lisää heidän itsemurhariskiään". Toinen näistä lauseista taas on tämä: "Vuonna 2016 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että puolet Asperger-nuorista oli kokenut koulussa sanallista halventamista ja kolmannes fyysistä väkivaltaa".
        Tässä vielä linkit näihin äsken mainittuihin Wikipedian artikkeleihin:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymän_ilmeneminen_käytännössä
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä

        "Mitä tulee esillä olleiden somalien selvästi kohonneesta väkivaltariskistä, niin tämä on poliisien tilastoista selvästi todettavissa, niin laadullisesti kuin määrällisesti."

        En väitä, että somalit eivät syyllistyisi rikoksiin yhtään kantasuomalaisia useammin. On kuitenkin tärkeää pohtia, mikä on todellinen syy somaleiden kohonneelle rikosriskille. Jos joku väittää, että somaleilla on jokin synnynnäinen alttius rikolliseen käyttäytymiseen, niin se on yksiselitteisesti rasismia. Somalit joutuvat valitettavan usein rasistisen kohtelun kohteeksi, joten eiköhän suurin syy heidän kohonneeseen rikollisuuteen ole se, että kantasuomalaisten ja suomalaisen yhteiskunnan suhtautuminen heihin ajaa heitä rikolliselle polulle. Sama koskee myös romaneita. Jos ihmisen ympäristö olettaa koko hänen elämänsä ajan hänen olevan vaikkapa varas, niin ennen pitkää ihminen alkaa käyttäytyä odotusten mukaisesti. Tässä kohden on tärkeää huomauttaa, että suurin osa somaleista tai muistakaan etnisten vähemmistöjen edustajista ei ole rikollisia.

        Joo joo, miks aina pitää heti inttää vastaan joka asiassa, ääh olkoot tämän jälkeen!
        Kyllähän väkivaltaan syyllistyy ja vankilaan joutuu lähinnä niitä kenellä on käyttäytymisen kanssa ongelmia, ja silloin tulee kyseeseen mm. adhd, autismi, psykopatia ja psyykkiset syyt. Usein on monta syy tekijää, eikä adhd ja autismin kirjo ole mikään harvinainen.
        Olkoot vaan somalit kuinka rikosten kohteena, mutta kun katsoo heidän kulttuuria ja miten ala-arvoisesti ja väkiv altaisesti voivat kohdella naisia ja lapsia niin....olet yltiö woke näkiessäsi heti rasismia kaikkialla!

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo joo, miks aina pitää heti inttää vastaan joka asiassa, ääh olkoot tämän jälkeen!
        Kyllähän väkivaltaan syyllistyy ja vankilaan joutuu lähinnä niitä kenellä on käyttäytymisen kanssa ongelmia, ja silloin tulee kyseeseen mm. adhd, autismi, psykopatia ja psyykkiset syyt. Usein on monta syy tekijää, eikä adhd ja autismin kirjo ole mikään harvinainen.
        Olkoot vaan somalit kuinka rikosten kohteena, mutta kun katsoo heidän kulttuuria ja miten ala-arvoisesti ja väkiv altaisesti voivat kohdella naisia ja lapsia niin....olet yltiö woke näkiessäsi heti rasismia kaikkialla!

        Monisairas

        "Joo joo, miks aina pitää heti inttää vastaan joka asiassa, ääh olkoot tämän jälkeen!"

        Esimerkiksi tässä keskustelussa olen joutunut väittämään sinua vastaan, koska nämä sinun juttusi eivät ole totta. Väitteelle Asperger-henkilöiden väkivaltaisuudesta ei kerta kaikkiaan ole mitään todistusaineistoa olemassa.

        "Kyllähän väkivaltaan syyllistyy ja vankilaan joutuu lähinnä niitä kenellä on käyttäytymisen kanssa ongelmia, ja silloin tulee kyseeseen mm. adhd, autismi, psykopatia ja psyykkiset syyt. Usein on monta syy tekijää, eikä adhd ja autismin kirjo ole mikään harvinainen."

        Se on totta, että ADHD on yleinen vankilassa olevien ihmisten keskuudessa. Tässä ketjussa ei tosin keskustelun aiheena ei tosin ollut ADHD vaan Asperger. Et sinä voi niputtaa kaikkia neurologisia diagnooseja yhteen, kun ne on kuitenkin eri asioita. Myös se lienee selvää, että vakavimpiin rikoksiin syyllistyvät ovat usein psykopaatteja.

        "Olkoot vaan somalit kuinka rikosten kohteena, mutta kun katsoo heidän kulttuuria ja miten ala-arvoisesti ja väkiv altaisesti voivat kohdella naisia ja lapsia niin....olet yltiö woke näkiessäsi heti rasismia kaikkialla!"

        En ole yletön woke enkä näe rasismia kaikkialla. En ollenkaan yrittänyt kiistää somaleiden kohonnutta rikollisuusriskiä, vaan ainoastaan pohtia syitä sille. Alun perin otin somalit esiin ainoastaan esimerkkinä siitä, että jos näitä sinun Aspergeristä esittämiäsi väitteitä sovellettaisiin johonkin muuhun ihmisryhmään, niin kritiikki olisi todennäköisesti kovempaa.

        Toki sinä saat pitää minua yltiöpäisenä wokena, jos haluat. Se on minulle oikeastaan täysin yhdentekevää. Sinähän et ole toistaiseksi pystynyt antamaan yhtään uskottavaa (tai muunkaan laista) tietolähdettä tueksi väitteillesi Asperger-henkilöiden väkivaltaisuudesta tai yliedustuksesta vankiloissa. Tulkitsen tämän viimeisimmän viestisi hyvin pitkälti niin, että sinulta alkaa argumentit loppua, mutta et kerta kaikkiaan pysty vaihtamaan näkemystäsi.


    • Anonyymi

      On tässä maassa yllättävän paljon juntteja. Tai sitten n. 1000 erittäin ahkeraa vaikeasti häiriintynyttä ja junttia.🤔 Ei tutkimustuloksia linkata. Niitä odotellessa.

    • Anonyymi

      Tietämättömyys on usein syy, että ihmisiä syrjitään siksi että heillä sattuu olemaan joku diagnoosi .
      Ja kukapa itse on valinnut tilanteensa,
      Joten kunhan ihmiset kehittyisivät sen verran että lopettaisivat esim sen että alentavat ihmistä jolla on joku neurologinen diagnoosi .
      Aikuiset ihmiset käyttäytyvät usein hyvin ilkeästi ihmistä kohtaan jolla on jokin neurologinen sairaus.
      Tietämättömyys on kamalaa katsottavaa kun näkee että jotain ihmistä kohdellaan huonosti vaan siksi ettei hän ole ihan samanlainen kun kiusaaja on .miksi pitäisi ollakaan . Kuka sitä nyt haluaisi olla se kiusaaja jos vähänkin ymmärtää eri diagnooseista

      • Anonyymi

        Joo näin on, ja tietämättömyyden lisäksi kiusaajilla voi olla heikkoa itsetuntoa yms. joka aiheuttaa kiusaamista. Pahimmat tyypit taitaa olla epäterveesti narsistit ja psykopaatit.
        Siilinjärvellä joku taisi tämmöselle antaa kunnon opetuksen. Kaikki ei ota opikseen, vaikka varoittaisi etukäteen, ja luulen nytkin näin käyneen. Viittaan siis puukotukseen Siilinjärvellä (juttu löytyy netistä), mutta tämä on vaan omaa spekua. Tekijän ikä vaan semmonen kuin myös uhri, ja jotenkin tuntuu luontevammalta muu motiivi kuin vaikka huumevelka.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo näin on, ja tietämättömyyden lisäksi kiusaajilla voi olla heikkoa itsetuntoa yms. joka aiheuttaa kiusaamista. Pahimmat tyypit taitaa olla epäterveesti narsistit ja psykopaatit.
        Siilinjärvellä joku taisi tämmöselle antaa kunnon opetuksen. Kaikki ei ota opikseen, vaikka varoittaisi etukäteen, ja luulen nytkin näin käyneen. Viittaan siis puukotukseen Siilinjärvellä (juttu löytyy netistä), mutta tämä on vaan omaa spekua. Tekijän ikä vaan semmonen kuin myös uhri, ja jotenkin tuntuu luontevammalta muu motiivi kuin vaikka huumevelka.

        Monisairas

        Väkivalta ei opeta yhtään mitään.
        En sanoisi puukotusta miksikään " kunnon opetukseksi ".
        Ihmiset, joilla on hyvä olla, eivät tunne tarvetta kiusata muita.
        Kiusaajilla on aina ongelmia itsensä kanssa, ja siitä joutuvat sitten kärsimään muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väkivalta ei opeta yhtään mitään.
        En sanoisi puukotusta miksikään " kunnon opetukseksi ".
        Ihmiset, joilla on hyvä olla, eivät tunne tarvetta kiusata muita.
        Kiusaajilla on aina ongelmia itsensä kanssa, ja siitä joutuvat sitten kärsimään muut.

        Mutta sen kait yleensä opettaa, että kyseinen kiusaaminen loppuu ja otetaan paremmin tosissaan puheet.
        Kyllä mäkin oon omalla kohdalla joskus ihmetellyt miten löysästi ja hihitellen voidaan joihinkin ilmaisuihin suhtautua, ei ole kenenkään ns. täysillä käyvän reaktio ainakaan. Mä en nyt viitsi tähän mitään esimerkkiä laittaa, mutta sen verran kovaa kritiikkiä ja muutakin juttua olen esittänyt eri tahojen tekemisistä, että mm. kiusanteko m1-lähetekin on tehty ja olen joutunut kyttien stalkkaamaksi. No, ei siis ihan kaikkea ole löysästikään otettu, mutta myöskään ns. tyylikkäästi. Vaan sitä ainaista kiusantekoa teki tai sanoi niin tai näin!

        Monisairas


    • Anonyymi

      Ei ole syrjitty, mutta erikoista käyttäytymistä on ihmetelty. Itse ymmärsin sen monta kertaa vasta myöhemmin että niin tapahtui.

    • Anonyymi

      Elämäni aikana olen tavannut monenlaisia autismin kirjolla olevia ihmisiä ja yhteinen piirre heille on, että he eivät ainakaan kiusaa ketään, vaan ovat hyvin sydämellisiä ihmisiä.
      Lapsena autisti voi olla väkivaltainen, ja jotkut vielä aikuisenakin ovat helposti turhautuvia mikä ilmenee esim räyhäämisenä. Hyvin heidän kanssaan tulee juttuun, jos antaa heille vain mahdollisuuden. Ei pidä olla ennakkoluuloinen ja tympeäkäytöksinen.

    • Ei mulla oo diagnoosia enkä tiä mitä sillä tekisin. Mulla ei siis koskaan oo ollu kavereita eikä tyttöystävää, ja koulussa olin aina yksin ja opettajakin piti outona ja huuti mulle kun en selvinny asioista annetussa ajassa enkä osannu joukkuepelejä. Ja mun vanhemmat myös oli sitä mieltä että mun pitää olla ihmissuhteissa parempi. Mutta en mä osannu. Voi olla että mä oon vaan siis kauheen ujo, mutta voi olla autismiakin, kun tein yhen testin ja ihan täydet pisteet tuli. ei mua armeijaankaan huolittu. Aistiyliherkkyyttä on jonkin verran. että siitä mulle ehkä eniten on nyt täysikäsenä tullu kommenttia. Joitakin ärsyttää kun mä käytän collegevaatteita tai talvella toppavaatteita. mutta esim. farkut on mulle kun peltiä, kauluspaita kuristaa ja joku kravatti ois jo, en vois aatella ees. Pipo kutittaa niin paljon että oon mieluummin ilman. Ulos meen vasta illalla jos on aurinkoista, kun kirkkaus on mulle liikaa. Tätäkään ei kukaan ymmärrä. Sanoo vaan aurinkolasit päähän. mutta sitten taas sangat painaa korviin ja nenään. Ja se että mä tykkään enemmän talvesta kun kesästä, enkä mä kevättä juuri odota on monelle vaikee ymmärtää. Talvinen metsä on vaan rauhallisempi ja hiljasempi kun kesä. Ja kesällä kaikkes pahinta se kuumuus.

    • Anonyymi

      En ole saanut "virallista" luokitusta mutta nettitestien mukaan olen asperger. Aloin käydä tanssilavoilla nuorena kun en osannut muuten ottaa kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen. Siinä toiminta on muodollista, ei tarvitse katsoa toista silmiin ja askeleet oppii harjoittelemalla. Löytyi vaimokin, joka saattaa olla samaa lajia.

      Se mikä itsellä on ongelma niin ystäviä ei ole aikuisiällä. Tulen toimeen miespuolisten 20 v vanhempien tai 20 v nuorempien kanssa. Samanikäiset eivät halua olla seurassani. Teen jotain väärin. Edes sukulaismiehet eivät halua olla tekemisissä kanssani. Käyvät keskenään vaikka kalastamassa tms. mutta minua ei kutsuta.

      Jos minulla olisi ystävä, niin en oikeasti edes tietäisi mitä hänen kanssaan tekis. Aikuisiällä ei ole ollut yhtään ystävää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe