Nyt suuri moraalinen ajatusongelma. Lääketiede on pyrkinyt jatkamaan elämää. Elinikä on jatkunut ja länsimaissa yhä useampi saavuttaa 90 vuoden iän.
Tänä aamuna jäin miettimään, mitä maapallo kestää. Jos syntyvyyden rajoittamisella ei saada ihmismääräö laskettua, onko toinen väylä ihmisen eliniän rajoittaminen.
Kyllähän nytkin kuntien talouspaineissa mietitään hoidon tarkoituksenmukaisuutta, tosin ratkaisut tehdään hiljaisuudessa ja usein kuulee että keskitytään kivun lievitykseen ja elämänlaatuun. Tätä ei kuitenkaan uskalleta ääneen sanoa.
Biologisesti, ekologisesti ja elämänkierron kannalta ihminen kasvaa aikuiseksi n 20 vuodessa, lisääntyy ja kasvattaa lapsensa 20-40 vuoden kuluessa. Sen jälkeen osallistuu lastenlasten hoitoon 10-20 vuotta. Eli kuuskymppisenä se "luonnollinen" elämä on päätöksessään. Mitä sen jälkeen?
Korona oli esimakua siitä, miten jotkut ympäristönsuojelijat saattavat harventaa ihmiskuntaa. Nätisti ja siististi, jopa uskonnolliset yhteisöt alistuivat koronan edessä.
Tämä on kipeä aihe, josta " sivistyneet" eivät salli edes puhuttavan. Tämä on meillä edessä jossain vaiheessa, myös elämää, uskontoa tai yhteiskuntaa tärkeimpänä pitävillä.
Eliniän rajoittaminen?
Anonyymi-ap
0
286
Luetuimmat keskustelut
- 1981927
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo1391001Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.117997En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58755Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset213738- 62688
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä25676- 135666
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus57612- 38578