Hyvin pitävät arvonsa sähköautot.
10-vuotiaan sähköauton arvo 60 % uuden hinnasta
46
71
Vastaukset
- Anonyymi
Samaan aikaan dieselit menettää 60% arvostaan parissa vuodessa.
- Anonyymi
Dieselien arvo vain lisääntyy.
- Anonyymi
Minä sain omasta dieselpakustani 30% enemmän kuin itse maksoin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä sain omasta dieselpakustani 30% enemmän kuin itse maksoin.
Dieseleunukki taas valehtelee minkä pystyy.
- Anonyymi
Eivät pidä .
- Anonyymi
Tämä on vain väliaikainen tilanne ja käytettyjen sähköautojen hinnat ovat menossa alas nyt kun markkinoilla on myynnissä samaan aikaan tuhansia käytettyjä sähköautoja.
- Anonyymi
Vain leasing kun hankkii E auton.
Järjettömät korjauskulut jos kori vaikka rikkoontuu tai akku menee rikki.
Ei ole köyhillä varaa korjata- Anonyymi
Köyhä kävelee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhä kävelee.
” Köyhä kävelee.”
Mutta onko se sinun mielestäsi oikein?
Tähän asti pienituloisempi tavis on voinut liikkua halvalla vanhalla polttomoottoriautolla lähes yhtälailla kuin parempikin väki, mutta tulevaisuudessa tämä ei olekaan mahdollista. Suomeen tulee ennennäkemätön liikenneköyhyys, kun vähemmän varakkaat laitetaan kävelemään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” Köyhä kävelee.”
Mutta onko se sinun mielestäsi oikein?
Tähän asti pienituloisempi tavis on voinut liikkua halvalla vanhalla polttomoottoriautolla lähes yhtälailla kuin parempikin väki, mutta tulevaisuudessa tämä ei olekaan mahdollista. Suomeen tulee ennennäkemätön liikenneköyhyys, kun vähemmän varakkaat laitetaan kävelemään.Kansantaloudellisesti olisi oikein hyvä että köyhät kävelisivät. He ovat jo nyt terveyspalveluiden suurkuluttajia. Liikunta vähentää terveysongelmia. Eihän se tietysti reilua ole mutta ollaan realisteja.
- Anonyymi
Kysynnän ja tarjonnan laki.... Jossain vaiheessa kun on ylitarjontaa niin hinnat tippuu ja uusia valmistajia tulee markkinoille.... Montako merkkiä nyt on tarjolla..? toimintasädä myös vaikuttaa hintaa. Esim 10 vuotta vanha heikolla akulla, sen arvo on mielestäni arvoton... Mitä sillä tekee jos sillä ei pääse pitkälle. ... Se pitäisi päivittää uudells akustolla mutta kannattaako se...?
- Anonyymi
” Esim 10 vuotta vanha heikolla akulla, sen arvo on mielestäni arvoton... Mitä sillä tekee jos sillä ei pääse pitkälle.”
Olen täsmälleen samaa mieltä! Esim. 2012 mallinen Leaf, jonka akuston kuntoisuus on 62% ei enää mitenkään voi olla 7800 € arvoinen. Samanvuotisia polttomoottoriautoja arvostetuilta merkeiltä saa puolella tuosta hinnasta! Sellaisia jotka ovat 100-prosenttisesti kunnossa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” Esim 10 vuotta vanha heikolla akulla, sen arvo on mielestäni arvoton... Mitä sillä tekee jos sillä ei pääse pitkälle.”
Olen täsmälleen samaa mieltä! Esim. 2012 mallinen Leaf, jonka akuston kuntoisuus on 62% ei enää mitenkään voi olla 7800 € arvoinen. Samanvuotisia polttomoottoriautoja arvostetuilta merkeiltä saa puolella tuosta hinnasta! Sellaisia jotka ovat 100-prosenttisesti kunnossa!Näissä on aina monta muuttujaa mukana, mutta jos nyt esimerkkinä hankit polttomoottoriauton puoleen hintaan tuohon Leaffiin nähden niin ei sillä kovin paljon tarvitse ajella kun hankintahinnan erotus on palanut taivaan tuuliin kalliimpina polttoainekustannuksina. Vielä jos sopivasti sattuu jakohihnan vaihtoa tms. kalliimpaa huoltotoimenpidettä tehtäväksi niin edullisemman hankintahinnan säästö hupenee entistä nopeammin.
Toki se Leafkin voi huonolla tuurilla levitä käsiin, mutta lähtökohtaisesti käyttökustannukset huomioituna on helppo ymmärtää miksi sähköautojen hinnat ovat kalliimmat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näissä on aina monta muuttujaa mukana, mutta jos nyt esimerkkinä hankit polttomoottoriauton puoleen hintaan tuohon Leaffiin nähden niin ei sillä kovin paljon tarvitse ajella kun hankintahinnan erotus on palanut taivaan tuuliin kalliimpina polttoainekustannuksina. Vielä jos sopivasti sattuu jakohihnan vaihtoa tms. kalliimpaa huoltotoimenpidettä tehtäväksi niin edullisemman hankintahinnan säästö hupenee entistä nopeammin.
Toki se Leafkin voi huonolla tuurilla levitä käsiin, mutta lähtökohtaisesti käyttökustannukset huomioituna on helppo ymmärtää miksi sähköautojen hinnat ovat kalliimmat.Ehkä tuolla Leafilla teoreettisesti säästää, koska ei sillä paljon voi edes ajaa. Paljon säästää, kun pitää pysyä kotona. Tuollainen Leaf, jonka toimintamatka on talvella 50-60 km ei ole kovinkaan käytännöllinen auto. Pitkien matkojen kulkeminen olisi sillä yhtä helvettiä.
Ja jos Leafin akusta on nyt jäljellä 62% niin todennäköisesti se on levinnyt kasaan jo vuoden sisällä ostosta. Vain idiootti maksaa tuollaisen hinnan noin surkeasta romusta. Tuon Leafin reilu hinta olisi maksimissaan tonni ja sekin on paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä tuolla Leafilla teoreettisesti säästää, koska ei sillä paljon voi edes ajaa. Paljon säästää, kun pitää pysyä kotona. Tuollainen Leaf, jonka toimintamatka on talvella 50-60 km ei ole kovinkaan käytännöllinen auto. Pitkien matkojen kulkeminen olisi sillä yhtä helvettiä.
Ja jos Leafin akusta on nyt jäljellä 62% niin todennäköisesti se on levinnyt kasaan jo vuoden sisällä ostosta. Vain idiootti maksaa tuollaisen hinnan noin surkeasta romusta. Tuon Leafin reilu hinta olisi maksimissaan tonni ja sekin on paljon.Lisään... Ja minusta ei ole mitään syytä miksi sähköauton pitäisi olla yhtään kalliimpi kuin polttis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Ja minusta ei ole mitään syytä miksi sähköauton pitäisi olla yhtään kalliimpi kuin polttis.
Ihan vastaavasti voisi kysyä miksi niiden pitäisi olla samanhintaiset? Sama tilanne kuin jos olisi kaksi samanlaista/samanhintaista polttista josta toinen vie 5 l/100km ja toinen 10 l/100km. Ei kukaan maksa tuosta enemmän kuluttavasta samaa hintaa.
Toki lähtötilanne täytyy olla se että kumpikin auto (polttis/sähkö) sopii omaan käyttötarkoitukseen. Jos liikkuu paljon pitkiä matkoja niin ei sellaiselle varsinkaan vanhempi Leaf ole mikään todellinen vaihtoehto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan vastaavasti voisi kysyä miksi niiden pitäisi olla samanhintaiset? Sama tilanne kuin jos olisi kaksi samanlaista/samanhintaista polttista josta toinen vie 5 l/100km ja toinen 10 l/100km. Ei kukaan maksa tuosta enemmän kuluttavasta samaa hintaa.
Toki lähtötilanne täytyy olla se että kumpikin auto (polttis/sähkö) sopii omaan käyttötarkoitukseen. Jos liikkuu paljon pitkiä matkoja niin ei sellaiselle varsinkaan vanhempi Leaf ole mikään todellinen vaihtoehto.Kulutuksella ei käytännössä ole ollut mitään merkitystä polttisten hinnoissa. Päinvastoin, isommalla moottorilla varustettu polttis maksaa enemmän vaikka se kuluttaa enemmän.
Vanha Leaf ei ole kenellekään todellinen vaihtoehto, ei edes vaikka kulkisi pelkästään lyhyitä matkoja. Siihenkin se on järkyttävän ylihinnoiteltu. Vanhan Leafin oikea hinta on maksimissaan tonnin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kulutuksella ei käytännössä ole ollut mitään merkitystä polttisten hinnoissa. Päinvastoin, isommalla moottorilla varustettu polttis maksaa enemmän vaikka se kuluttaa enemmän.
Vanha Leaf ei ole kenellekään todellinen vaihtoehto, ei edes vaikka kulkisi pelkästään lyhyitä matkoja. Siihenkin se on järkyttävän ylihinnoiteltu. Vanhan Leafin oikea hinta on maksimissaan tonnin.Hinnoista voi olla ihan vapaasti mitä mieltä tahansa, mutta markkinat sen hinnan kuitenkin viimekädessä sanelevat. Hiljattain myytiin Leafia "surkeampi" sähköauto Think City 6000 eurolla:
https://kiertonet.fi/huutokaupat/think-city-2010-34-kw-sahko-23-tkm-123458
En minä ainakaan maksaisi huvin vuoksi autosta 6000 euroa jos ei sille oikeasti olisi käyttöä tiedossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinnoista voi olla ihan vapaasti mitä mieltä tahansa, mutta markkinat sen hinnan kuitenkin viimekädessä sanelevat. Hiljattain myytiin Leafia "surkeampi" sähköauto Think City 6000 eurolla:
https://kiertonet.fi/huutokaupat/think-city-2010-34-kw-sahko-23-tkm-123458
En minä ainakaan maksaisi huvin vuoksi autosta 6000 euroa jos ei sille oikeasti olisi käyttöä tiedossa.Ja kun markkinoille tulee enemmän käytettyjä sähköautoja niin vanhat Leafit ei enää maksa kuin tonnin. Tämä tapahtuu jo ensi vuonna.
Ja muuten, tällä hetkellä pienin pyyntihinta Leafista on 7800 euroa (ja tuotakin on yritetty myydä jo kauan), joten hinnat alkavat ehkä jo nyt tippua.
Ja on mahdollista, että tuon Think Cityn osti keräilijä, sillä tuo on harvinainen auto. Nimittäin myös autojen keräilijöitä on olemassa. Ei kaikkia autoja osta sellainen, jolla olisi sille käyttöä.
- Anonyymi
Jos ajatellaan että kymmenvuotias maksaa17.000 ja uusi 30.000...no ajatellaan 10 vuuotta eteepäin niin käytetty olisi 20 vuotias arvo nollam jaonkohan enää edes liikenteessä.. No tuo uus 30.000 maksava olisi kymmenvuoden päästä 17.000....tullaan siihen pisteeseen että käytetty tulee kalliimaksi mitä uusi ja uudella on aina takuu akuille... Eikö ole sama ostaa se uus vaikka käteisellä luolet osamaksulla toinen puoli kuin ostaa vanhaa paskaa...
- Anonyymi
Ja 10-vuotiaan sähköauton toimintamatka on myös 60% uuden toimintamatkasta. Ja silti niistä kehdataan pyytää yli kolminkertaista hintaa verrattuna samanikäiseen vastaavaan polttikseen, jonka toimintamatka on edelleen 100% uuden toimintamatkasta. Sähköauto muuttuu ajanoloon vääjäämättä kelvottomaksi.
Samantekeväähän se rikkaalle uuden auton ostajalle on, mutta meiltä jotka olosuhteiden pakosta joudumme ajamaan vanhoilla halvoilla käytetyillä, loppuvat tulevaisuudessa järkevät vaihtoehdot kulkuvälineeksi.
Ja noista älyttömistä pyyntihinnoista vielä: kyllähän sitä pyytää saa mitä vain, mutta ei tuolla Nettiautossa näytä paljon trafiikkia olevan. Samat ylihintaiset vanhat sähkikset näyttää olevan siellä viikosta ja kuukaudesta toiseen myynnissä, jotkut olleet jo vuoden eivätkä törkeään ylihintaan tietenkään kellekään kelpaa.- Anonyymi
Ihmettelen vaan kun muutaman vuoden vanhoja tulee myyntiin.... Eikö ne kestäkkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmettelen vaan kun muutaman vuoden vanhoja tulee myyntiin.... Eikö ne kestäkkään.
No siis eihän ne, jotka uusia autoja ostaa, koskaan pidä niitä kuin max 4 vuotta. Sitten se vaihdetaan taas uuteen.
Sitä ihmettelen, että mihin ne käytetyt sitten lopulta menee, sillä eihän kenenkään kannata kauheaan ylihintaan ostaa sähköautoa jonka akkutakuu on loppu. Voi tulla senverran vahvasti takkiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siis eihän ne, jotka uusia autoja ostaa, koskaan pidä niitä kuin max 4 vuotta. Sitten se vaihdetaan taas uuteen.
Sitä ihmettelen, että mihin ne käytetyt sitten lopulta menee, sillä eihän kenenkään kannata kauheaan ylihintaan ostaa sähköautoa jonka akkutakuu on loppu. Voi tulla senverran vahvasti takkiin.Ei ylihintaan vaan sopivaan hintaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siis eihän ne, jotka uusia autoja ostaa, koskaan pidä niitä kuin max 4 vuotta. Sitten se vaihdetaan taas uuteen.
Sitä ihmettelen, että mihin ne käytetyt sitten lopulta menee, sillä eihän kenenkään kannata kauheaan ylihintaan ostaa sähköautoa jonka akkutakuu on loppu. Voi tulla senverran vahvasti takkiin.Minä kyllä pidin uutena ostamaani diiseliä viimeksi 6,5 vuotta . Ei ollut mitään syytä vaihtaa .
- Anonyymi
Koska 10 vuotta sitten myytiin erittäin vähän sähköautoja niin niitä on todella vähän myynnissäkin. Tästä syystä ne ovat myös kalliita, ainakin pyyntihinnaltaan (myyntihintaa on vaikeampi tietää). Oikeastaan vasta muutaman vuoden päästä näkee kunnolla kuinka hyvin sähköautojen arvo pysyy. Oma veikkaukseni on, että kun käytettyjen sähköautojen tarjonta kasvaa niin niiden hinta laskee.
- Anonyymi
Todella mahtavaa.
- Anonyymi
Hienosti arvo säilyy.
- Anonyymi
Älkää laskekoon prosenteissavaan reilusti euroissa. Kummassa on tonneja tippunut enemmän. 10vuotta vanhassa 21.000 tonnin polttis-, vai 35.000 tonnin sähkäri leafissa.
- Anonyymi
Arvo voi olla mikä tahansa mutta kukaan ei ole niin tyhmä että maksaa 60% uuden hinnasta.
- Anonyymi
Hyvin pysyy arvo Leafissa. Minulla on nyt uudenkarhea alla, ajan sillä 3-4 tuhatta kilometriä kuukaudessa. Vaihdan sitten parin vuoden päästä uuteen sähkäriin jossa on pidempi toimintamatka. Vaikuttaa hyvältä ostolta, pääomakustannus on jäämässä 10 senttiin/km, polttoainekulut 3-4 senttiä, huoltokuluja ei käytännöllisesti katsoen ole ollenkaan.
- Anonyymi
Väität siis että työajoista, siis työnantajan maksamista kilometreistä saisit yli 30 sentin tulon per kilometri? Tuntuu uskomattomalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väität siis että työajoista, siis työnantajan maksamista kilometreistä saisit yli 30 sentin tulon per kilometri? Tuntuu uskomattomalta.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta meillä kilometrikorvaus on 46 c/km. Ja sähköauton sähkö maksaa 2 €/100 km. Kyllä hammasta naurattaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole tuo, jolle vastasit, mutta meillä kilometrikorvaus on 46 c/km. Ja sähköauton sähkö maksaa 2 €/100 km. Kyllä hammasta naurattaa.
Nythän työnantaja maksaa 53 c/km. Jos sähköauton kulut ovat, kaikki, alle 20 c/km tulee työajosta tuloa yli 30 c/km. Ei hassumpaa.
- Anonyymi
Päääomakustannuksen tiedät vasta auton myytyäsi .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päääomakustannuksen tiedät vasta auton myytyäsi .
Pitää paikkansa, mutta tämän hetkinen arvio on että 10 senttiä.
- Anonyymi
Yllättävänkin hyvin sähköautot pitävät hintansa..
- Anonyymi
Kun patteriauton saa kylkeensä pienen pusun, joka kolhaisee patteripohjaa, vaihtoarvo muuttuu jännittäväksi.
- Anonyymi
Oletko kuullut vakuutuksesta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko kuullut vakuutuksesta?
Mitäköhän tapahtuu patteriautojen vakuutusmaksuille nyt kun uusien katsastussääntöjen nojalla pienekin sivuosuman saaneita ajopattereita ei enää hyväksytä? Kikkelis, kokkelis.
https://yle.fi/a/74-20013743
Tosi masokisti hankkii uuden Skooda-merkkisen paristoauton, ettei elämä käy liian helpoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäköhän tapahtuu patteriautojen vakuutusmaksuille nyt kun uusien katsastussääntöjen nojalla pienekin sivuosuman saaneita ajopattereita ei enää hyväksytä? Kikkelis, kokkelis.
https://yle.fi/a/74-20013743
Tosi masokisti hankkii uuden Skooda-merkkisen paristoauton, ettei elämä käy liian helpoksi.Ei mitään. Skodahan on erittäin hyvä sähköauto, ja saa autoilun tuntumaan mukavalle. Kertakaikkisen upea auto. Tosi masokistin valinta on Toyota bZ4X, josta tippuu pyörät. Sillä ajaminen Lappiin vie kaksi päivää, koska kulutus on valtava ja latausnnopeus onneton. Erittäin moni perui koko romun tilauksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mitään. Skodahan on erittäin hyvä sähköauto, ja saa autoilun tuntumaan mukavalle. Kertakaikkisen upea auto. Tosi masokistin valinta on Toyota bZ4X, josta tippuu pyörät. Sillä ajaminen Lappiin vie kaksi päivää, koska kulutus on valtava ja latausnnopeus onneton. Erittäin moni perui koko romun tilauksen.
bZ4X:n on susi, mutta einiitä ole montaa myytykään. Skodillacceja sen sijaan myydään ikään kuin toimivina sähköautoina. Haastattele patteri-skodan omistajaa ja kysy mitä mieltä on ns. autostansa. Kysy esim mitkä laitteet autossa vielä toimivat tai aiotaan saada kuntoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
bZ4X:n on susi, mutta einiitä ole montaa myytykään. Skodillacceja sen sijaan myydään ikään kuin toimivina sähköautoina. Haastattele patteri-skodan omistajaa ja kysy mitä mieltä on ns. autostansa. Kysy esim mitkä laitteet autossa vielä toimivat tai aiotaan saada kuntoon.
Kaikkihan siinä toimii, ja omistajat ovat olleet erittäin tyytyväisiä.
- Anonyymi
Eipä nuo nöy pelaavan uudetkaan... Kuukausia saa odottaa osia... Niitä ei pidetä varastossa kun mallit muuttuu kokoajan... Jos itse ostaisin niin uusi... Käytettyyn en koske tikullakaan..
- Anonyymi
Kyllä arvo säilyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401780
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628