Onko adventtikirkossa naispaimenia?

Anonyymi-ap

Apostolisen esimerkin mukaan kaikki seurakuntien paimenet olivat miehiä. Miten adventtikirkossa on toimittu?

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Seurakunnan vanhimman tulee olla nuhteeton ja yhden vaimon mies, ja hänen lastensa tulee olla uskovia, ei hillittömän eikä kurittoman maineessa." (1. kirje Timoteukselle 3:2)

      "Seurakunnanpalvelijan on oltava yhden vaimon mies, ja hänen on pidettävä hyvää huolta lapsistaan ja perheväestään." (1. kirje Timoteukselle 3:12)

      "Seurakunnan vanhimman tulee olla nuhteeton ja yhden vaimon mies, ja hänen lastensa tulee olla uskovia, ei hillittömän eikä kurittoman maineessa." (Kirje Titukselle 1:6)

      • Anonyymi

        ja voit lukea Roomalaiskirjeestä, kuinka siellä puhutaan NAISESTA, joka oli seurakuntapalvelija. Käytetään vielä samaa MASKULIINISTA sanaa kuin 1. Tim. 3:12.


    • Anonyymi

      Uusin Raamatun tutkimus on tuonut esiin mielenkiintoisen seikan naisten asemasta seurakunnassa. Roomalaiskirjeen jae seitsemän mainitsee nimen Junias (kreikankielisessä Raamatussa lounian). Hän oli arvostetussa apostoli. Kreikan kielessä s-kirjain nimen lopussa kertoo, että kyse on miehen nimestä mutta sanassa lounian ei ole s-kirjainta.

      “Tervehdys Andronikokselle ja Juniakselle, heimolaisilleni ja vankitovereilleni, jotka ovat arvossa pidettyjä apostolien joukossa ja jotka jo ennen minua ovat olleet Kristuksessa.” (Roomalaiskirje 16:7, FinRK)

      Pitkään luultiin, että Raamatun Junias olisi miehen nimi mutta uusimmat tutkimukset ovat tuoneet esille uutta tietoa tämän arvostetun apostolin nimestä. Lounian-nimi voitaisiin kääntää miehen nimeksi Junias, jos siihen lisättäisiin painotusmerkit tietyllä tavalla ja Juniaksi, jos ne merkittäisiin toisella tavalla. Alkuperäisessä tekstissä (varhaisin kopio neljänneltä vuosisadalta) ei ole lainkaan näitä merkkejä, koska niiden käyttö keksittiin vasta 900-1000jKr.. 200-luvulta jKr. löytyy historian kirjoituksia, joissa historioitsijat kertovat tästä apostolista ja pitävät häntä naisena. Samoin 300- ja 400-luvuilta.

      Meidän käytössämme olevan kreikankielisen tekstin nimi on Junias, mikä kertoo, että joku tekstin kirjoittaja, jonka aikana painotusmerkkejä lisäiltiin, uskoi, ettei kyseessä voinut olla nainen.

      Uusimmat tutkimukset kertovat kuitenkin, ettei Junias-nimistä miestä löydy lainkaan mistään Raamatun ajan kirjoituksista mutta esim. jo pelkästään antiikin Rooman ajan teksteistä Junia-nimisiä naisia löytyy noin 250 kertaa. Tutkijat uskovat, ettei Junias-nimeä ollut siihen aikaan edes olemassa. Kyseessä oli siis nais-apostoli ja vieläpä hyvin arvostettu sellainen. Teksti osoittaa, että Paavali varsinkin, piti tätä naista suuressa arvossa ja hurskaana Jeesuksen seuraajana, joka oli tullut uskoon ennen Paavalia.

      Näin väitteet siitä, etteivät naiset muka saaneet johtaa seurakuntaa ja opettaa niitä, ovat tuulesta temmattuja. Ja käyhän asia ilmi Uudesta testamentista muutenkin. On selvää, että naiset olivat seurakunnassa äänessä, sillä miksi muuten Paavalin olisi pitänyt kieltää heitä tietyssä kokouksessa puhumasta seurakunnassa.

      Tästä asiasta löytyy paljon kirjoituksia ja arvostettuja tieteen artikkeleita. Netti on niitä pullollaan, joten lähdettä ei edes tarvitsisi mainita mutta tässä yksi lähde kuitenkin heille, joita asia kiinnostaa enemmän.

      Lähde: https://www.cbeinternational.org/resource/female-apostle/

      Naisten asemasta seurakunnassa on kirjoitettu tällä palstalla useaan otteeseen mutta tätä näkökantaa ei ole vielä kukaan ymmärtänyt täällä kertoa. Tämä näkökanta perustuu Raamatun ajan historiaan.

      On väitetty, että Paavali olisi kieltänyt naisia puhumasta tai opettamasta seurakunnassa. Onko todellakin näin. No, katsotaanpa 1. kirje Timoteukselle 2:11-14

      “11. Naisen tulee oppia hiljaisuudessa, kaikessa alistuvana. 12. Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän vallitsee miestä, vaan hänen tulee elää hiljaisuudessa. 13. Luotiinhan Aadam ensin ja sitten Eeva, 14. eikä Aadamia petetty, vaan nainen joutui petetyksi ja lankesi rikkomukseen...” (1. kirje Timoteukselle 2:11-14, FinRK)

      Perusteena sille, etteivät naiset saa opettaa seurakunnassa on se, että Eeva joutui petetyksi ensin. Toisin sanoen, naiset eivät saa puhua seurakunnassa siksi, koska maailman ENSIMMÄINEN nainen Eeva lankesi ennen Aadamia!!! Asia ei siis liity mitenkään nykynaisiin, eikä edes Paavalin ajan naisiin, vaan on ennakkoasenteista syrjintää ja vihapuhetta mitättömin perustein!

      Haloo, mikä perustelu!

      Mutta Paavali ei kirjoittanut mitään noin sekopäistä, sillä Paavali ei suurimman osan raamatuntutkijoiden
      parhaan ymmärryksen mukaan kirjoittanut 1.Timoteuskirjettä. Ja vaikka muka olisikin kirjoittanut, niin tuo raamatunkohta ei kiellä naisia puhumasta Jumalan sanaa vaan asioita, jotka johtavat lankeamukseen, sillä asiayhteys on se, että Eeva oli se, joka Eedenissä petettiin, ja Eeva petti miehen. Sairasta!

      Mutta Raamatusta löytyy kyllä Paavalin oikeasti kirjoittamakin kohta asiaan liittyen. Se on tämä:

      “33. ...Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, 34. naiset olkoot vaiti teidänkin seurakuntanne kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niin kuin lakikin sanoo. 35. Jos he tahtovat oppia jotakin, kysykööt kotona omalta mieheltään, sillä naisen on häpeällistä puhua seurakunnan kokouksessa. 36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Tai ainoastaan teillekö se on tullut?” (1. Korinttolaiskirje 14:33-36, FinRK)

      Mutta suurin osa raamatuntutkijoista on vahvasti sitä mieltä, että tuo kyseinen kohta on Raamattuun jälkeenpäin tehty lisäys. Ja siihen on hyvin vahvat perusteet. Niin hyvät, että jotkut evankelikaalisetkin Raamatuntutkijat ovat niistä samaa mieltä.

      ...jatkuu...

      • Anonyymi

        ...jatkuu...

        Yksi todella vahva peruste on se, että juuri kolme lukua aiemmin Paavali oli sanonut, että kaikki, niin miehet kuin naiset saavat puhua seurakunnassa sen mukaan, minkä armolahjan HERRA heille antaa. Ja päin vastoin kuin naisten aseman tasapuolisuuden vihaajat väittävät, jokainen jäsen, niin mies kuin nainen, on tärkeä, eikä kenkään saa mennä sanomaan mitään muuta. Ne, jotka sanovat jotakin muuta, tekevät Jumalan suoraa sanaa vastaan.

        Jumala siis kieltää vähättelemästä ketään seurakunnan jäsentä minkään lahjan tai ominaisuuden perusteella. Mutta kaikki eivät halua kuunnella Jumalan sanaa!  Katsotaanpa tuo koko raamatunkohta:

        “7. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin yhteiseksi hyödyksi. 8. Niinpä toinen saa Hengen kautta viisauden sanat, toinen saman Hengen vaikutuksesta tiedon sanat, 9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas parantamisen armolahjat samassa Hengessä, 10. toinen saa lahjan tehdä voimallisia tekoja, toinen profetoimisen lahjan, toinen henkien erottamisen lahjan, toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. 11. Kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin erikseen niin kuin tahtoo. 12. Niin kuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä – mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis – niin on Kristuskin. 13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on yhdessä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi, ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. 14. Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monesta. 15. Jos jalka sanoisi: ”Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 16. Jos korva sanoisi: ”Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 17. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas ruumis olisi kokonaan korvana, missä silloin olisi hajuaisti? 18. Nyt Jumala on kuitenkin asettanut jokaisen näistä jäsenistä ruumiiseen niin kuin on tahtonut. 19. Jos kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten olisi ruumis? 20. Nytpä onkin monta jäsentä mutta yksi ruumis. 21. Silmä ei voi sanoa kädelle: ”En tarvitse sinua”, eikä pää jaloille: ”En tarvitse teitä.” 22. Päinvastoin, ne ruumiinjäsenet, jotka näyttävät olevan heikoimpia, ovat välttämättömiä. 23. Ne ruumiinjäsenet, jotka eivät meistä näytä kovinkaan kunniakkailta, me peitämme sitäkin kunniallisemmin. Ne, joita häpeämme, me peitämme sitäkin häveliäämmin, 24. mutta ne, joita emme häpeä, eivät tarvitse peittämistä. Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että hän antoi vähempiarvoiselle suuremman kunnian, 25. jotta ruumiissa ei olisi eripuraisuutta vaan jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toisistaan. 26. Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki jäsenet sen kanssa. Jos yksi jäsen saa kunniaa, iloitsevat kaikki jäsenet sen kanssa. 27. Te olette Kristuksen ruumis ja jokainen osaltanne hänen jäseniään. 28. Jumala asetti seurakuntaan ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja kolmanneksi jotkut opettajiksi. Sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa, avustaa, johtaa, puhua eri kielillä. 29. Eivät kai kaikki ole apostoleja? Eiväthän kaikki ole profeettoja? Eivätkä kaikki opettajia? Eivät kai kaikki tee voimallisia tekoja? 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eivätkä kaikki selitä kieliä? 31. Tavoitelkaa innokkaasti parhaimpia armolahjoja. Ja vielä minä osoitan teille verrattoman tien.” (1. Korinttolaiskirje 12:7-31, FinRK)

        Kun nämä toisten lisäämät Jumalan sanaa vääristelevät kohdat poistetaan Raamatusta, Paavali ei olekaan enää se misogynisti, joksi monet häntä luulevat.

        ...jatkuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...jatkuu...

        Yksi todella vahva peruste on se, että juuri kolme lukua aiemmin Paavali oli sanonut, että kaikki, niin miehet kuin naiset saavat puhua seurakunnassa sen mukaan, minkä armolahjan HERRA heille antaa. Ja päin vastoin kuin naisten aseman tasapuolisuuden vihaajat väittävät, jokainen jäsen, niin mies kuin nainen, on tärkeä, eikä kenkään saa mennä sanomaan mitään muuta. Ne, jotka sanovat jotakin muuta, tekevät Jumalan suoraa sanaa vastaan.

        Jumala siis kieltää vähättelemästä ketään seurakunnan jäsentä minkään lahjan tai ominaisuuden perusteella. Mutta kaikki eivät halua kuunnella Jumalan sanaa!  Katsotaanpa tuo koko raamatunkohta:

        “7. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin yhteiseksi hyödyksi. 8. Niinpä toinen saa Hengen kautta viisauden sanat, toinen saman Hengen vaikutuksesta tiedon sanat, 9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas parantamisen armolahjat samassa Hengessä, 10. toinen saa lahjan tehdä voimallisia tekoja, toinen profetoimisen lahjan, toinen henkien erottamisen lahjan, toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. 11. Kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin erikseen niin kuin tahtoo. 12. Niin kuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä – mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis – niin on Kristuskin. 13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on yhdessä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi, ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. 14. Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monesta. 15. Jos jalka sanoisi: ”Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 16. Jos korva sanoisi: ”Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 17. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas ruumis olisi kokonaan korvana, missä silloin olisi hajuaisti? 18. Nyt Jumala on kuitenkin asettanut jokaisen näistä jäsenistä ruumiiseen niin kuin on tahtonut. 19. Jos kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten olisi ruumis? 20. Nytpä onkin monta jäsentä mutta yksi ruumis. 21. Silmä ei voi sanoa kädelle: ”En tarvitse sinua”, eikä pää jaloille: ”En tarvitse teitä.” 22. Päinvastoin, ne ruumiinjäsenet, jotka näyttävät olevan heikoimpia, ovat välttämättömiä. 23. Ne ruumiinjäsenet, jotka eivät meistä näytä kovinkaan kunniakkailta, me peitämme sitäkin kunniallisemmin. Ne, joita häpeämme, me peitämme sitäkin häveliäämmin, 24. mutta ne, joita emme häpeä, eivät tarvitse peittämistä. Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että hän antoi vähempiarvoiselle suuremman kunnian, 25. jotta ruumiissa ei olisi eripuraisuutta vaan jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toisistaan. 26. Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki jäsenet sen kanssa. Jos yksi jäsen saa kunniaa, iloitsevat kaikki jäsenet sen kanssa. 27. Te olette Kristuksen ruumis ja jokainen osaltanne hänen jäseniään. 28. Jumala asetti seurakuntaan ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja kolmanneksi jotkut opettajiksi. Sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa, avustaa, johtaa, puhua eri kielillä. 29. Eivät kai kaikki ole apostoleja? Eiväthän kaikki ole profeettoja? Eivätkä kaikki opettajia? Eivät kai kaikki tee voimallisia tekoja? 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eivätkä kaikki selitä kieliä? 31. Tavoitelkaa innokkaasti parhaimpia armolahjoja. Ja vielä minä osoitan teille verrattoman tien.” (1. Korinttolaiskirje 12:7-31, FinRK)

        Kun nämä toisten lisäämät Jumalan sanaa vääristelevät kohdat poistetaan Raamatusta, Paavali ei olekaan enää se misogynisti, joksi monet häntä luulevat.

        ...jatkuu...

        ...jatkuu...

        Raamatun naiset eivät olleet millään tavalla vähäisiä. Esimerkiksi varakkaat naiset tukivat evankeliumin levittämistä. Naiset pyörittivät koko yhteiskunnan hengellisiä juhlia ja uskonnollisia tapahtumia miesten työskennellessä pellolla tai roikkuessa synagogissa. Naiset muodostivat hengellisen ja sosiaalisen verkoston, jota ilman uskonnollinenkaan elämä ei olisi pyörinyt aikansa juutalaisessa ja kristillisessä yhteiskunnassa. Nykyarkeologia osoittaa tämän todeksi.

        Raamattu mainitsee naispastori Junian, joka jo ennen Paavalia levitti evankeliumia ja oli yhtä aikaa Paavalin kanssa sen takia vankilassa, tuo arvostettu nais-apostoli.

        Naiset johtivat kotitaloutta ja ensimmäiset seurakunnat kokoontuivat nimen omaan kodeissa aina 200-luulle saakka. Naisilla oli kotona suurempi sanavalta asioissa kuin miehillä.

        Kun kirkkojen määrä kasvoi, miesten määrä kasvoi ja miehet rupesivat johtamaan seurakuntia. Nuo Paavalin suuhun laitetut sanat ovat juurikin tuolta 200-luvulta, jolloin miehet rupesivat kukkoilemaan seurakunnissa ja syrjimään naisia tehtävistään, joihin Jumala oli heidät asettanut. Ne ovat sen ajan myöhäisempiä lisäyksiä Raamattuun.

        200-luvulla seurakunnat jakaantuivat ja osa niistä halusi säilyttää Paavalin ja Jumalan säätämän järjestyksen, jonka mukaan naistenkin on annettava opettaa seurakunnissa, kun taas osa oli tätä vastaan, aivan niin kuin nykypäivänäkin.

        200-400-luvun kirjallisuudesta löytyy useita mainintoja tästä asiasta. Mainintoja, joissa seurakunnat tukevat alkuperäistä Paavalin ja Jumalan ohjetta naisten yhtäläisestä oikeudesta toimia seurakunnissa aivan samoin kuin miestenkin. Kirkon kasvaessa 300-400 luvulla miesten kannattajat voittivat kiistan.


    • Anonyymi

      Oliko Martti Luther siis väärässä hyväksyessään vain miespappeuden?

      Henkilökohtaisen vakaumukseni mukaan palautan kymmenykset vain sellaiselle järjestölle, joka pitäytyy yksin miespappeudessa.

      • Anonyymi

        Oli.


    • Anonyymi

      Pitää meillä pastoreilla adventtikirkossa olla ne pyhäkköportot.
      Emme vihi naisia pastoreiksi, mutta siunaamme heidät pyhäkköportoiksi=huorapastoreiksi, koska heitä ei ole vihitty.

      • Anonyymi

        Jumalan rankaiskoon sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan rankaiskoon sinua.

        Sinun palvomasi epäjualat ovat yhtä voimattomia tekemään yhtään mitään, kuin saduissa esiintyvät sankarit. Jumalat eivät rankaise ketään missään, koska ne ovat yhtä todellisia kuin satujen sankarit vaikkapa Aku Ankka lehdessä.


      • Anonyymi

        Hyvä pointti !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan rankaiskoon sinua.

        Jumala ei tarvitse sinunlaisiasi rakkaudettomuuden sanansaattajia kostopuuhiesi edistämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun palvomasi epäjualat ovat yhtä voimattomia tekemään yhtään mitään, kuin saduissa esiintyvät sankarit. Jumalat eivät rankaise ketään missään, koska ne ovat yhtä todellisia kuin satujen sankarit vaikkapa Aku Ankka lehdessä.

        Tuomiopäivänä opit, että Jumala on.


    • Anonyymi

      Aloittajan huuhaalla ei ole mitään merkitystä. Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että kaikki paimenet olisivat olleet miehiä.

      • Anonyymi

        "Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että kaikki paimenet olisivat olleet miehiä."

        Et näköjään ole avannut raamattuakaan.
        Seurakunnan paimenen ja kaitsijan tulee olla yhden vaimon MIES.

        Laitapa yksi raamatun kohta, jossa seurakunnan paimen olisi ollut nainen?
        Et pysty siihen, vaikka elätkin valheessa ja kirjoitat paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että kaikki paimenet olisivat olleet miehiä."

        Et näköjään ole avannut raamattuakaan.
        Seurakunnan paimenen ja kaitsijan tulee olla yhden vaimon MIES.

        Laitapa yksi raamatun kohta, jossa seurakunnan paimen olisi ollut nainen?
        Et pysty siihen, vaikka elätkin valheessa ja kirjoitat paskaa.

        Ja sinä et ole koskaan edes miettinyt asiaa loppuun saakka. Ensinnäkään Raamatussa ei ole yhtään jaetta, jossa sanottaisiin, että paimen ei voisi olla nainen. Siellä ei myöskään ole kuin yksi teksti, jossa ylipäänsä puhutaan paimenista, eikä siinä sanota mitään siitä, että pitäisi olla mies (Ef. 4:11-12).

        Toiseksi, voit lukea Roomalaiskirjeestä, kuinka siellä puhutaan NAISESTA, joka oli seurakuntapalvelija. Käytetään vielä samaa MASKULIINISTA sanaa kuin 1. Tim. 3:12. Sanat "yhden vaimon mies" ei tarkoita "vain mies".

        Kolmanneksi, me tiedämme varmuudella, että alkuseurakunnassa oli naisia seurakunnan johtotehtävissä, koska juuri sen takia kyseisiä seurakuntia vainottiin. Rooman lain mukaan naisilla ei saanut olla mitään osaa eikä arpaa missään julkisessa tehtävässä, eivätkä he saaneet pitää julkisia puheitakaan. Plinius Nuorempi tuomitsi useista kristittyjä kuolemaan siksi, että heidän johtajansa olivat naisia.

        Opettelisit siis joskus asioiden todelliset faktat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että kaikki paimenet olisivat olleet miehiä."

        Et näköjään ole avannut raamattuakaan.
        Seurakunnan paimenen ja kaitsijan tulee olla yhden vaimon MIES.

        Laitapa yksi raamatun kohta, jossa seurakunnan paimen olisi ollut nainen?
        Et pysty siihen, vaikka elätkin valheessa ja kirjoitat paskaa.

        Olen lukenut paremmin kuin sinä. Timoteuskirjeessä ei sanota "paimen ja kaitsija". Se on vain sinun väärämielinen keksintösi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä et ole koskaan edes miettinyt asiaa loppuun saakka. Ensinnäkään Raamatussa ei ole yhtään jaetta, jossa sanottaisiin, että paimen ei voisi olla nainen. Siellä ei myöskään ole kuin yksi teksti, jossa ylipäänsä puhutaan paimenista, eikä siinä sanota mitään siitä, että pitäisi olla mies (Ef. 4:11-12).

        Toiseksi, voit lukea Roomalaiskirjeestä, kuinka siellä puhutaan NAISESTA, joka oli seurakuntapalvelija. Käytetään vielä samaa MASKULIINISTA sanaa kuin 1. Tim. 3:12. Sanat "yhden vaimon mies" ei tarkoita "vain mies".

        Kolmanneksi, me tiedämme varmuudella, että alkuseurakunnassa oli naisia seurakunnan johtotehtävissä, koska juuri sen takia kyseisiä seurakuntia vainottiin. Rooman lain mukaan naisilla ei saanut olla mitään osaa eikä arpaa missään julkisessa tehtävässä, eivätkä he saaneet pitää julkisia puheitakaan. Plinius Nuorempi tuomitsi useista kristittyjä kuolemaan siksi, että heidän johtajansa olivat naisia.

        Opettelisit siis joskus asioiden todelliset faktat.

        Aivan.

        Ja sitten on tämä: 1. Korinttolaiskirje 12

        Yksi todella vahva peruste on se, että Paavali myös sanoi, että kaikki, niin miehet kuin naiset saavat puhua seurakunnassa sen mukaan, minkä armolahjan HERRA heille antaa. Ja päin vastoin kuin naisten aseman tasapuolisuuden vihaajat väittävät, jokainen jäsen, niin mies kuin nainen, on tärkeä, eikä kenkään saa mennä sanomaan mitään muuta. Ne, jotka sanovat jotakin muuta, tekevät Jumalan suoraa sanaa vastaan.

        Jumala siis kieltää vähättelemästä ketään seurakunnan jäsentä minkään lahjan tai ominaisuuden perusteella. Mutta kaikki eivät halua kuunnella Jumalan sanaa!  Katsotaanpa tuo koko raamatunkohta:

        “7. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin yhteiseksi hyödyksi. 8. Niinpä toinen saa Hengen kautta viisauden sanat, toinen saman Hengen vaikutuksesta tiedon sanat, 9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas parantamisen armolahjat samassa Hengessä, 10. toinen saa lahjan tehdä voimallisia tekoja, toinen profetoimisen lahjan, toinen henkien erottamisen lahjan, toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. 11. Kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin erikseen niin kuin tahtoo. 12. Niin kuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä – mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis – niin on Kristuskin. 13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on yhdessä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi, ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. 14. Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monesta. 15. Jos jalka sanoisi: ”Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 16. Jos korva sanoisi: ”Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 17. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas ruumis olisi kokonaan korvana, missä silloin olisi hajuaisti? 18. Nyt Jumala on kuitenkin asettanut jokaisen näistä jäsenistä ruumiiseen niin kuin on tahtonut. 19. Jos kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten olisi ruumis? 20. Nytpä onkin monta jäsentä mutta yksi ruumis. 21. Silmä ei voi sanoa kädelle: ”En tarvitse sinua”, eikä pää jaloille: ”En tarvitse teitä.” 22. Päinvastoin, ne ruumiinjäsenet, jotka näyttävät olevan heikoimpia, ovat välttämättömiä. 23. Ne ruumiinjäsenet, jotka eivät meistä näytä kovinkaan kunniakkailta, me peitämme sitäkin kunniallisemmin. Ne, joita häpeämme, me peitämme sitäkin häveliäämmin, 24. mutta ne, joita emme häpeä, eivät tarvitse peittämistä. Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että hän antoi vähempiarvoiselle suuremman kunnian, 25. jotta ruumiissa ei olisi eripuraisuutta vaan jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toisistaan. 26. Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki jäsenet sen kanssa. Jos yksi jäsen saa kunniaa, iloitsevat kaikki jäsenet sen kanssa. 27. Te olette Kristuksen ruumis ja jokainen osaltanne hänen jäseniään. 28. Jumala asetti seurakuntaan ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja kolmanneksi jotkut opettajiksi. Sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa, avustaa, johtaa, puhua eri kielillä. 29. Eivät kai kaikki ole apostoleja? Eiväthän kaikki ole profeettoja? Eivätkä kaikki opettajia? Eivät kai kaikki tee voimallisia tekoja? 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eivätkä kaikki selitä kieliä? 31. Tavoitelkaa innokkaasti parhaimpia armolahjoja. Ja vielä minä osoitan teille verrattoman tien.” (1. Korinttolaiskirje 12:7-31, FinRK)


    • Anonyymi

      Nykyään käytössä on vain sähköpaimenia, ja lampaat pysyy laumassa.

      • Anonyymi

        Naiset pitäisi ujuttaa näiden sähköpaimenien karsinoihin, järjestys säilyisi.


    • Anonyymi

      Jos kyse on lammaspaimenista, niin tuskin niitä 2000 vuotta sitten laitumilla oli paljon naisia. Naiset kyllä naittivat ja ruokkivat lampaita ja hoitivat muutenkin likaisen työn.

      Kotioloissa nainen lammaskarsinassa nosti mekon helman ylös ja meni nelinkontin maahan silloin, kun pässi (jäärä) haluttiin panemaan uuhin kanssa. Naisen pimpin voimakas tuoksu edisti pässin panohaluja. Oinaksella taasen ei ollut virkaa panohommissa, koska se oli kuohittu lammas.

      • Anonyymi

        Kyllä oli laitumella.


    • Anonyymi

      Eipä naistenpaimentamistaan ole tarvittu.

      • Anonyymi

        Miksi beduiineilla nykyään ja raamatun aikaan on ja oli paljon lampaita?
        Koska kunniakkaan beduiinin piti saada usein myös vierasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi beduiineilla nykyään ja raamatun aikaan on ja oli paljon lampaita?
        Koska kunniakkaan beduiinin piti saada usein myös vierasta.

        "Miksi beduiineilla nykyään ja raamatun aikaan on ja oli paljon lampaita?
        Koska kunniakkaan beduiinin piti saada usein myös vierasta."

        Tuon voi myös lausua muodossa:
        Miksi adventtikirkon pastorilla on nykyään laumassaan pelkästään kusetettuja lampaita?
        Koska kunniakkaan pastorin pitää saada usein myös vierasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi beduiineilla nykyään ja raamatun aikaan on ja oli paljon lampaita?
        Koska kunniakkaan beduiinin piti saada usein myös vierasta."

        Tuon voi myös lausua muodossa:
        Miksi adventtikirkon pastorilla on nykyään laumassaan pelkästään kusetettuja lampaita?
        Koska kunniakkaan pastorin pitää saada usein myös vierasta.

        Sairaat valheesi eivät hetkauta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7229
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      35
      2781
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2356
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      99
      2062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1757
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1333
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe