Apostolisen esimerkin mukaan kaikki seurakuntien paimenet olivat miehiä. Miten adventtikirkossa on toimittu?
Onko adventtikirkossa naispaimenia?
52
312
Vastaukset
- Anonyymi
"Seurakunnan vanhimman tulee olla nuhteeton ja yhden vaimon mies, ja hänen lastensa tulee olla uskovia, ei hillittömän eikä kurittoman maineessa." (1. kirje Timoteukselle 3:2)
"Seurakunnanpalvelijan on oltava yhden vaimon mies, ja hänen on pidettävä hyvää huolta lapsistaan ja perheväestään." (1. kirje Timoteukselle 3:12)
"Seurakunnan vanhimman tulee olla nuhteeton ja yhden vaimon mies, ja hänen lastensa tulee olla uskovia, ei hillittömän eikä kurittoman maineessa." (Kirje Titukselle 1:6)- Anonyymi
ja voit lukea Roomalaiskirjeestä, kuinka siellä puhutaan NAISESTA, joka oli seurakuntapalvelija. Käytetään vielä samaa MASKULIINISTA sanaa kuin 1. Tim. 3:12.
- Anonyymi
Uusin Raamatun tutkimus on tuonut esiin mielenkiintoisen seikan naisten asemasta seurakunnassa. Roomalaiskirjeen jae seitsemän mainitsee nimen Junias (kreikankielisessä Raamatussa lounian). Hän oli arvostetussa apostoli. Kreikan kielessä s-kirjain nimen lopussa kertoo, että kyse on miehen nimestä mutta sanassa lounian ei ole s-kirjainta.
“Tervehdys Andronikokselle ja Juniakselle, heimolaisilleni ja vankitovereilleni, jotka ovat arvossa pidettyjä apostolien joukossa ja jotka jo ennen minua ovat olleet Kristuksessa.” (Roomalaiskirje 16:7, FinRK)
Pitkään luultiin, että Raamatun Junias olisi miehen nimi mutta uusimmat tutkimukset ovat tuoneet esille uutta tietoa tämän arvostetun apostolin nimestä. Lounian-nimi voitaisiin kääntää miehen nimeksi Junias, jos siihen lisättäisiin painotusmerkit tietyllä tavalla ja Juniaksi, jos ne merkittäisiin toisella tavalla. Alkuperäisessä tekstissä (varhaisin kopio neljänneltä vuosisadalta) ei ole lainkaan näitä merkkejä, koska niiden käyttö keksittiin vasta 900-1000jKr.. 200-luvulta jKr. löytyy historian kirjoituksia, joissa historioitsijat kertovat tästä apostolista ja pitävät häntä naisena. Samoin 300- ja 400-luvuilta.
Meidän käytössämme olevan kreikankielisen tekstin nimi on Junias, mikä kertoo, että joku tekstin kirjoittaja, jonka aikana painotusmerkkejä lisäiltiin, uskoi, ettei kyseessä voinut olla nainen.
Uusimmat tutkimukset kertovat kuitenkin, ettei Junias-nimistä miestä löydy lainkaan mistään Raamatun ajan kirjoituksista mutta esim. jo pelkästään antiikin Rooman ajan teksteistä Junia-nimisiä naisia löytyy noin 250 kertaa. Tutkijat uskovat, ettei Junias-nimeä ollut siihen aikaan edes olemassa. Kyseessä oli siis nais-apostoli ja vieläpä hyvin arvostettu sellainen. Teksti osoittaa, että Paavali varsinkin, piti tätä naista suuressa arvossa ja hurskaana Jeesuksen seuraajana, joka oli tullut uskoon ennen Paavalia.
Näin väitteet siitä, etteivät naiset muka saaneet johtaa seurakuntaa ja opettaa niitä, ovat tuulesta temmattuja. Ja käyhän asia ilmi Uudesta testamentista muutenkin. On selvää, että naiset olivat seurakunnassa äänessä, sillä miksi muuten Paavalin olisi pitänyt kieltää heitä tietyssä kokouksessa puhumasta seurakunnassa.
Tästä asiasta löytyy paljon kirjoituksia ja arvostettuja tieteen artikkeleita. Netti on niitä pullollaan, joten lähdettä ei edes tarvitsisi mainita mutta tässä yksi lähde kuitenkin heille, joita asia kiinnostaa enemmän.
Lähde: https://www.cbeinternational.org/resource/female-apostle/
Naisten asemasta seurakunnassa on kirjoitettu tällä palstalla useaan otteeseen mutta tätä näkökantaa ei ole vielä kukaan ymmärtänyt täällä kertoa. Tämä näkökanta perustuu Raamatun ajan historiaan.
On väitetty, että Paavali olisi kieltänyt naisia puhumasta tai opettamasta seurakunnassa. Onko todellakin näin. No, katsotaanpa 1. kirje Timoteukselle 2:11-14
“11. Naisen tulee oppia hiljaisuudessa, kaikessa alistuvana. 12. Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän vallitsee miestä, vaan hänen tulee elää hiljaisuudessa. 13. Luotiinhan Aadam ensin ja sitten Eeva, 14. eikä Aadamia petetty, vaan nainen joutui petetyksi ja lankesi rikkomukseen...” (1. kirje Timoteukselle 2:11-14, FinRK)
Perusteena sille, etteivät naiset saa opettaa seurakunnassa on se, että Eeva joutui petetyksi ensin. Toisin sanoen, naiset eivät saa puhua seurakunnassa siksi, koska maailman ENSIMMÄINEN nainen Eeva lankesi ennen Aadamia!!! Asia ei siis liity mitenkään nykynaisiin, eikä edes Paavalin ajan naisiin, vaan on ennakkoasenteista syrjintää ja vihapuhetta mitättömin perustein!
Haloo, mikä perustelu!
Mutta Paavali ei kirjoittanut mitään noin sekopäistä, sillä Paavali ei suurimman osan raamatuntutkijoiden
parhaan ymmärryksen mukaan kirjoittanut 1.Timoteuskirjettä. Ja vaikka muka olisikin kirjoittanut, niin tuo raamatunkohta ei kiellä naisia puhumasta Jumalan sanaa vaan asioita, jotka johtavat lankeamukseen, sillä asiayhteys on se, että Eeva oli se, joka Eedenissä petettiin, ja Eeva petti miehen. Sairasta!
Mutta Raamatusta löytyy kyllä Paavalin oikeasti kirjoittamakin kohta asiaan liittyen. Se on tämä:
“33. ...Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, 34. naiset olkoot vaiti teidänkin seurakuntanne kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niin kuin lakikin sanoo. 35. Jos he tahtovat oppia jotakin, kysykööt kotona omalta mieheltään, sillä naisen on häpeällistä puhua seurakunnan kokouksessa. 36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Tai ainoastaan teillekö se on tullut?” (1. Korinttolaiskirje 14:33-36, FinRK)
Mutta suurin osa raamatuntutkijoista on vahvasti sitä mieltä, että tuo kyseinen kohta on Raamattuun jälkeenpäin tehty lisäys. Ja siihen on hyvin vahvat perusteet. Niin hyvät, että jotkut evankelikaalisetkin Raamatuntutkijat ovat niistä samaa mieltä.
...jatkuu...- Anonyymi
...jatkuu...
Yksi todella vahva peruste on se, että juuri kolme lukua aiemmin Paavali oli sanonut, että kaikki, niin miehet kuin naiset saavat puhua seurakunnassa sen mukaan, minkä armolahjan HERRA heille antaa. Ja päin vastoin kuin naisten aseman tasapuolisuuden vihaajat väittävät, jokainen jäsen, niin mies kuin nainen, on tärkeä, eikä kenkään saa mennä sanomaan mitään muuta. Ne, jotka sanovat jotakin muuta, tekevät Jumalan suoraa sanaa vastaan.
Jumala siis kieltää vähättelemästä ketään seurakunnan jäsentä minkään lahjan tai ominaisuuden perusteella. Mutta kaikki eivät halua kuunnella Jumalan sanaa! Katsotaanpa tuo koko raamatunkohta:
“7. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin yhteiseksi hyödyksi. 8. Niinpä toinen saa Hengen kautta viisauden sanat, toinen saman Hengen vaikutuksesta tiedon sanat, 9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas parantamisen armolahjat samassa Hengessä, 10. toinen saa lahjan tehdä voimallisia tekoja, toinen profetoimisen lahjan, toinen henkien erottamisen lahjan, toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. 11. Kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin erikseen niin kuin tahtoo. 12. Niin kuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä – mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis – niin on Kristuskin. 13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on yhdessä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi, ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. 14. Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monesta. 15. Jos jalka sanoisi: ”Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 16. Jos korva sanoisi: ”Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 17. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas ruumis olisi kokonaan korvana, missä silloin olisi hajuaisti? 18. Nyt Jumala on kuitenkin asettanut jokaisen näistä jäsenistä ruumiiseen niin kuin on tahtonut. 19. Jos kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten olisi ruumis? 20. Nytpä onkin monta jäsentä mutta yksi ruumis. 21. Silmä ei voi sanoa kädelle: ”En tarvitse sinua”, eikä pää jaloille: ”En tarvitse teitä.” 22. Päinvastoin, ne ruumiinjäsenet, jotka näyttävät olevan heikoimpia, ovat välttämättömiä. 23. Ne ruumiinjäsenet, jotka eivät meistä näytä kovinkaan kunniakkailta, me peitämme sitäkin kunniallisemmin. Ne, joita häpeämme, me peitämme sitäkin häveliäämmin, 24. mutta ne, joita emme häpeä, eivät tarvitse peittämistä. Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että hän antoi vähempiarvoiselle suuremman kunnian, 25. jotta ruumiissa ei olisi eripuraisuutta vaan jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toisistaan. 26. Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki jäsenet sen kanssa. Jos yksi jäsen saa kunniaa, iloitsevat kaikki jäsenet sen kanssa. 27. Te olette Kristuksen ruumis ja jokainen osaltanne hänen jäseniään. 28. Jumala asetti seurakuntaan ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja kolmanneksi jotkut opettajiksi. Sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa, avustaa, johtaa, puhua eri kielillä. 29. Eivät kai kaikki ole apostoleja? Eiväthän kaikki ole profeettoja? Eivätkä kaikki opettajia? Eivät kai kaikki tee voimallisia tekoja? 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eivätkä kaikki selitä kieliä? 31. Tavoitelkaa innokkaasti parhaimpia armolahjoja. Ja vielä minä osoitan teille verrattoman tien.” (1. Korinttolaiskirje 12:7-31, FinRK)
Kun nämä toisten lisäämät Jumalan sanaa vääristelevät kohdat poistetaan Raamatusta, Paavali ei olekaan enää se misogynisti, joksi monet häntä luulevat.
...jatkuu... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...jatkuu...
Yksi todella vahva peruste on se, että juuri kolme lukua aiemmin Paavali oli sanonut, että kaikki, niin miehet kuin naiset saavat puhua seurakunnassa sen mukaan, minkä armolahjan HERRA heille antaa. Ja päin vastoin kuin naisten aseman tasapuolisuuden vihaajat väittävät, jokainen jäsen, niin mies kuin nainen, on tärkeä, eikä kenkään saa mennä sanomaan mitään muuta. Ne, jotka sanovat jotakin muuta, tekevät Jumalan suoraa sanaa vastaan.
Jumala siis kieltää vähättelemästä ketään seurakunnan jäsentä minkään lahjan tai ominaisuuden perusteella. Mutta kaikki eivät halua kuunnella Jumalan sanaa! Katsotaanpa tuo koko raamatunkohta:
“7. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin yhteiseksi hyödyksi. 8. Niinpä toinen saa Hengen kautta viisauden sanat, toinen saman Hengen vaikutuksesta tiedon sanat, 9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas parantamisen armolahjat samassa Hengessä, 10. toinen saa lahjan tehdä voimallisia tekoja, toinen profetoimisen lahjan, toinen henkien erottamisen lahjan, toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. 11. Kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin erikseen niin kuin tahtoo. 12. Niin kuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä – mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis – niin on Kristuskin. 13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on yhdessä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi, ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. 14. Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monesta. 15. Jos jalka sanoisi: ”Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 16. Jos korva sanoisi: ”Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 17. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas ruumis olisi kokonaan korvana, missä silloin olisi hajuaisti? 18. Nyt Jumala on kuitenkin asettanut jokaisen näistä jäsenistä ruumiiseen niin kuin on tahtonut. 19. Jos kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten olisi ruumis? 20. Nytpä onkin monta jäsentä mutta yksi ruumis. 21. Silmä ei voi sanoa kädelle: ”En tarvitse sinua”, eikä pää jaloille: ”En tarvitse teitä.” 22. Päinvastoin, ne ruumiinjäsenet, jotka näyttävät olevan heikoimpia, ovat välttämättömiä. 23. Ne ruumiinjäsenet, jotka eivät meistä näytä kovinkaan kunniakkailta, me peitämme sitäkin kunniallisemmin. Ne, joita häpeämme, me peitämme sitäkin häveliäämmin, 24. mutta ne, joita emme häpeä, eivät tarvitse peittämistä. Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että hän antoi vähempiarvoiselle suuremman kunnian, 25. jotta ruumiissa ei olisi eripuraisuutta vaan jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toisistaan. 26. Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki jäsenet sen kanssa. Jos yksi jäsen saa kunniaa, iloitsevat kaikki jäsenet sen kanssa. 27. Te olette Kristuksen ruumis ja jokainen osaltanne hänen jäseniään. 28. Jumala asetti seurakuntaan ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja kolmanneksi jotkut opettajiksi. Sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa, avustaa, johtaa, puhua eri kielillä. 29. Eivät kai kaikki ole apostoleja? Eiväthän kaikki ole profeettoja? Eivätkä kaikki opettajia? Eivät kai kaikki tee voimallisia tekoja? 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eivätkä kaikki selitä kieliä? 31. Tavoitelkaa innokkaasti parhaimpia armolahjoja. Ja vielä minä osoitan teille verrattoman tien.” (1. Korinttolaiskirje 12:7-31, FinRK)
Kun nämä toisten lisäämät Jumalan sanaa vääristelevät kohdat poistetaan Raamatusta, Paavali ei olekaan enää se misogynisti, joksi monet häntä luulevat.
...jatkuu......jatkuu...
Raamatun naiset eivät olleet millään tavalla vähäisiä. Esimerkiksi varakkaat naiset tukivat evankeliumin levittämistä. Naiset pyörittivät koko yhteiskunnan hengellisiä juhlia ja uskonnollisia tapahtumia miesten työskennellessä pellolla tai roikkuessa synagogissa. Naiset muodostivat hengellisen ja sosiaalisen verkoston, jota ilman uskonnollinenkaan elämä ei olisi pyörinyt aikansa juutalaisessa ja kristillisessä yhteiskunnassa. Nykyarkeologia osoittaa tämän todeksi.
Raamattu mainitsee naispastori Junian, joka jo ennen Paavalia levitti evankeliumia ja oli yhtä aikaa Paavalin kanssa sen takia vankilassa, tuo arvostettu nais-apostoli.
Naiset johtivat kotitaloutta ja ensimmäiset seurakunnat kokoontuivat nimen omaan kodeissa aina 200-luulle saakka. Naisilla oli kotona suurempi sanavalta asioissa kuin miehillä.
Kun kirkkojen määrä kasvoi, miesten määrä kasvoi ja miehet rupesivat johtamaan seurakuntia. Nuo Paavalin suuhun laitetut sanat ovat juurikin tuolta 200-luvulta, jolloin miehet rupesivat kukkoilemaan seurakunnissa ja syrjimään naisia tehtävistään, joihin Jumala oli heidät asettanut. Ne ovat sen ajan myöhäisempiä lisäyksiä Raamattuun.
200-luvulla seurakunnat jakaantuivat ja osa niistä halusi säilyttää Paavalin ja Jumalan säätämän järjestyksen, jonka mukaan naistenkin on annettava opettaa seurakunnissa, kun taas osa oli tätä vastaan, aivan niin kuin nykypäivänäkin.
200-400-luvun kirjallisuudesta löytyy useita mainintoja tästä asiasta. Mainintoja, joissa seurakunnat tukevat alkuperäistä Paavalin ja Jumalan ohjetta naisten yhtäläisestä oikeudesta toimia seurakunnissa aivan samoin kuin miestenkin. Kirkon kasvaessa 300-400 luvulla miesten kannattajat voittivat kiistan. - Anonyymi
Ei Adamia petetty ollenkaan vain saatana petti Eevan. Miksi sitten Aadam ottiEevan kädestä ja söi. No hän rakasti Eevaa ja tiesi, että hän joutuu luopumaan Eevasta, siksi hän söi, ..vähän samaan tapaan kuin Pietari, että meni pää alaspäin ristille, Pena = siunattu
- Anonyymi
Oliko Martti Luther siis väärässä hyväksyessään vain miespappeuden?
Henkilökohtaisen vakaumukseni mukaan palautan kymmenykset vain sellaiselle järjestölle, joka pitäytyy yksin miespappeudessa.- Anonyymi
Oli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli.
Sinun tietosi kautta turmeltuu silloin tuo heikko, sinun veljesi, jonka tähden on Kristus kuollut. Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan 1 Kor 8: 11- 13, Naisia kutsutaan sisariksi, joten se siitä Pappinen= siunattu
- Anonyymi
Pitää meillä pastoreilla adventtikirkossa olla ne pyhäkköportot.
Emme vihi naisia pastoreiksi, mutta siunaamme heidät pyhäkköportoiksi=huorapastoreiksi, koska heitä ei ole vihitty.- Anonyymi
Jumalan rankaiskoon sinua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan rankaiskoon sinua.
Sinun palvomasi epäjualat ovat yhtä voimattomia tekemään yhtään mitään, kuin saduissa esiintyvät sankarit. Jumalat eivät rankaise ketään missään, koska ne ovat yhtä todellisia kuin satujen sankarit vaikkapa Aku Ankka lehdessä.
- Anonyymi
Hyvä pointti !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan rankaiskoon sinua.
Jumala ei tarvitse sinunlaisiasi rakkaudettomuuden sanansaattajia kostopuuhiesi edistämiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun palvomasi epäjualat ovat yhtä voimattomia tekemään yhtään mitään, kuin saduissa esiintyvät sankarit. Jumalat eivät rankaise ketään missään, koska ne ovat yhtä todellisia kuin satujen sankarit vaikkapa Aku Ankka lehdessä.
Tuomiopäivänä opit, että Jumala on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan rankaiskoon sinua.
Monet pastorit , ennen olivat yötä sisarten luona, koska mies saattoi olla etätöissä, viikonloput toisella paikka kunnilla. Asia on totta, pastorit makasivat srk sisaren, kerran mies tuli yöllä kotia, näki pastorin auton, ja hänet vaimonsa sängyssä, meni hiljaa yläkertaan!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun palvomasi epäjualat ovat yhtä voimattomia tekemään yhtään mitään, kuin saduissa esiintyvät sankarit. Jumalat eivät rankaise ketään missään, koska ne ovat yhtä todellisia kuin satujen sankarit vaikkapa Aku Ankka lehdessä.
Aku Ankkaa ei tarvitse parjata. Vanhat Carl Barksin piirtämät tarinat ovat parhaita!
Niissä on kunnon tarina. Ja joku kiva opetus.
Raamatun tarinoiden opetus on, jos ei usko pöhköä tarinaa joutuu rikkijärvessä kahlaamaan hamaan maailman tappiin.
- Anonyymi
Aloittajan huuhaalla ei ole mitään merkitystä. Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että kaikki paimenet olisivat olleet miehiä.
- Anonyymi
"Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että kaikki paimenet olisivat olleet miehiä."
Et näköjään ole avannut raamattuakaan.
Seurakunnan paimenen ja kaitsijan tulee olla yhden vaimon MIES.
Laitapa yksi raamatun kohta, jossa seurakunnan paimen olisi ollut nainen?
Et pysty siihen, vaikka elätkin valheessa ja kirjoitat paskaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että kaikki paimenet olisivat olleet miehiä."
Et näköjään ole avannut raamattuakaan.
Seurakunnan paimenen ja kaitsijan tulee olla yhden vaimon MIES.
Laitapa yksi raamatun kohta, jossa seurakunnan paimen olisi ollut nainen?
Et pysty siihen, vaikka elätkin valheessa ja kirjoitat paskaa.Ja sinä et ole koskaan edes miettinyt asiaa loppuun saakka. Ensinnäkään Raamatussa ei ole yhtään jaetta, jossa sanottaisiin, että paimen ei voisi olla nainen. Siellä ei myöskään ole kuin yksi teksti, jossa ylipäänsä puhutaan paimenista, eikä siinä sanota mitään siitä, että pitäisi olla mies (Ef. 4:11-12).
Toiseksi, voit lukea Roomalaiskirjeestä, kuinka siellä puhutaan NAISESTA, joka oli seurakuntapalvelija. Käytetään vielä samaa MASKULIINISTA sanaa kuin 1. Tim. 3:12. Sanat "yhden vaimon mies" ei tarkoita "vain mies".
Kolmanneksi, me tiedämme varmuudella, että alkuseurakunnassa oli naisia seurakunnan johtotehtävissä, koska juuri sen takia kyseisiä seurakuntia vainottiin. Rooman lain mukaan naisilla ei saanut olla mitään osaa eikä arpaa missään julkisessa tehtävässä, eivätkä he saaneet pitää julkisia puheitakaan. Plinius Nuorempi tuomitsi useista kristittyjä kuolemaan siksi, että heidän johtajansa olivat naisia.
Opettelisit siis joskus asioiden todelliset faktat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että kaikki paimenet olisivat olleet miehiä."
Et näköjään ole avannut raamattuakaan.
Seurakunnan paimenen ja kaitsijan tulee olla yhden vaimon MIES.
Laitapa yksi raamatun kohta, jossa seurakunnan paimen olisi ollut nainen?
Et pysty siihen, vaikka elätkin valheessa ja kirjoitat paskaa.Olen lukenut paremmin kuin sinä. Timoteuskirjeessä ei sanota "paimen ja kaitsija". Se on vain sinun väärämielinen keksintösi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sinä et ole koskaan edes miettinyt asiaa loppuun saakka. Ensinnäkään Raamatussa ei ole yhtään jaetta, jossa sanottaisiin, että paimen ei voisi olla nainen. Siellä ei myöskään ole kuin yksi teksti, jossa ylipäänsä puhutaan paimenista, eikä siinä sanota mitään siitä, että pitäisi olla mies (Ef. 4:11-12).
Toiseksi, voit lukea Roomalaiskirjeestä, kuinka siellä puhutaan NAISESTA, joka oli seurakuntapalvelija. Käytetään vielä samaa MASKULIINISTA sanaa kuin 1. Tim. 3:12. Sanat "yhden vaimon mies" ei tarkoita "vain mies".
Kolmanneksi, me tiedämme varmuudella, että alkuseurakunnassa oli naisia seurakunnan johtotehtävissä, koska juuri sen takia kyseisiä seurakuntia vainottiin. Rooman lain mukaan naisilla ei saanut olla mitään osaa eikä arpaa missään julkisessa tehtävässä, eivätkä he saaneet pitää julkisia puheitakaan. Plinius Nuorempi tuomitsi useista kristittyjä kuolemaan siksi, että heidän johtajansa olivat naisia.
Opettelisit siis joskus asioiden todelliset faktat.Aivan.
Ja sitten on tämä: 1. Korinttolaiskirje 12
Yksi todella vahva peruste on se, että Paavali myös sanoi, että kaikki, niin miehet kuin naiset saavat puhua seurakunnassa sen mukaan, minkä armolahjan HERRA heille antaa. Ja päin vastoin kuin naisten aseman tasapuolisuuden vihaajat väittävät, jokainen jäsen, niin mies kuin nainen, on tärkeä, eikä kenkään saa mennä sanomaan mitään muuta. Ne, jotka sanovat jotakin muuta, tekevät Jumalan suoraa sanaa vastaan.
Jumala siis kieltää vähättelemästä ketään seurakunnan jäsentä minkään lahjan tai ominaisuuden perusteella. Mutta kaikki eivät halua kuunnella Jumalan sanaa! Katsotaanpa tuo koko raamatunkohta:
“7. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin yhteiseksi hyödyksi. 8. Niinpä toinen saa Hengen kautta viisauden sanat, toinen saman Hengen vaikutuksesta tiedon sanat, 9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas parantamisen armolahjat samassa Hengessä, 10. toinen saa lahjan tehdä voimallisia tekoja, toinen profetoimisen lahjan, toinen henkien erottamisen lahjan, toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. 11. Kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin erikseen niin kuin tahtoo. 12. Niin kuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä – mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis – niin on Kristuskin. 13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on yhdessä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi, ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. 14. Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monesta. 15. Jos jalka sanoisi: ”Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 16. Jos korva sanoisi: ”Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 17. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas ruumis olisi kokonaan korvana, missä silloin olisi hajuaisti? 18. Nyt Jumala on kuitenkin asettanut jokaisen näistä jäsenistä ruumiiseen niin kuin on tahtonut. 19. Jos kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten olisi ruumis? 20. Nytpä onkin monta jäsentä mutta yksi ruumis. 21. Silmä ei voi sanoa kädelle: ”En tarvitse sinua”, eikä pää jaloille: ”En tarvitse teitä.” 22. Päinvastoin, ne ruumiinjäsenet, jotka näyttävät olevan heikoimpia, ovat välttämättömiä. 23. Ne ruumiinjäsenet, jotka eivät meistä näytä kovinkaan kunniakkailta, me peitämme sitäkin kunniallisemmin. Ne, joita häpeämme, me peitämme sitäkin häveliäämmin, 24. mutta ne, joita emme häpeä, eivät tarvitse peittämistä. Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että hän antoi vähempiarvoiselle suuremman kunnian, 25. jotta ruumiissa ei olisi eripuraisuutta vaan jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toisistaan. 26. Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki jäsenet sen kanssa. Jos yksi jäsen saa kunniaa, iloitsevat kaikki jäsenet sen kanssa. 27. Te olette Kristuksen ruumis ja jokainen osaltanne hänen jäseniään. 28. Jumala asetti seurakuntaan ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja kolmanneksi jotkut opettajiksi. Sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa, avustaa, johtaa, puhua eri kielillä. 29. Eivät kai kaikki ole apostoleja? Eiväthän kaikki ole profeettoja? Eivätkä kaikki opettajia? Eivät kai kaikki tee voimallisia tekoja? 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eivätkä kaikki selitä kieliä? 31. Tavoitelkaa innokkaasti parhaimpia armolahjoja. Ja vielä minä osoitan teille verrattoman tien.” (1. Korinttolaiskirje 12:7-31, FinRK) - Anonyymi
Jotkut olivat cowboyta. Olivat muuten mustia.
- Anonyymi
Nykyään käytössä on vain sähköpaimenia, ja lampaat pysyy laumassa.
- Anonyymi
Naiset pitäisi ujuttaa näiden sähköpaimenien karsinoihin, järjestys säilyisi.
- Anonyymi
Jos kyse on lammaspaimenista, niin tuskin niitä 2000 vuotta sitten laitumilla oli paljon naisia. Naiset kyllä naittivat ja ruokkivat lampaita ja hoitivat muutenkin likaisen työn.
Kotioloissa nainen lammaskarsinassa nosti mekon helman ylös ja meni nelinkontin maahan silloin, kun pässi (jäärä) haluttiin panemaan uuhin kanssa. Naisen pimpin voimakas tuoksu edisti pässin panohaluja. Oinaksella taasen ei ollut virkaa panohommissa, koska se oli kuohittu lammas.- Anonyymi
Kyllä oli laitumella.
- Anonyymi
Eipä naistenpaimentamistaan ole tarvittu.
- Anonyymi
Miksi beduiineilla nykyään ja raamatun aikaan on ja oli paljon lampaita?
Koska kunniakkaan beduiinin piti saada usein myös vierasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi beduiineilla nykyään ja raamatun aikaan on ja oli paljon lampaita?
Koska kunniakkaan beduiinin piti saada usein myös vierasta."Miksi beduiineilla nykyään ja raamatun aikaan on ja oli paljon lampaita?
Koska kunniakkaan beduiinin piti saada usein myös vierasta."
Tuon voi myös lausua muodossa:
Miksi adventtikirkon pastorilla on nykyään laumassaan pelkästään kusetettuja lampaita?
Koska kunniakkaan pastorin pitää saada usein myös vierasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Miksi beduiineilla nykyään ja raamatun aikaan on ja oli paljon lampaita?
Koska kunniakkaan beduiinin piti saada usein myös vierasta."
Tuon voi myös lausua muodossa:
Miksi adventtikirkon pastorilla on nykyään laumassaan pelkästään kusetettuja lampaita?
Koska kunniakkaan pastorin pitää saada usein myös vierasta.Sairaat valheesi eivät hetkauta.
- Anonyymi
On on.
- Anonyymi
Kyllä meillä kuukautisvaivoissaan puhujakorokkeelle nousevia ärtyisiä naispastoreita on ihan rittävästi. Myös vaihdevuosissaan kaulat punoittaen he nousevat ärtyisinä puhujakorokkeelle.
- Anonyymi
Naiset ovat menettäneet naiseutensa ryhdyttyään papeiksi/pastoreiksi. Se on todellakin häpeällistä.
- Anonyymi
Paimenena eivät toimi naiset, vaan he ovat kotona hiljaisuudessa tekemässä ruokaa miehelleen ja hoitamassa lapset ja pitäen kodin siistinä. Se on naisen kokopäivä työtä.
- Anonyymi
Tuo ei ole Jumalan luomisasetus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei ole Jumalan luomisasetus.
"Lisääntykää ja täyttäkää maa."
Milläs se maa täyttyy, ellei se nainen putkauttele niitä lapsia maailmaan runsain mitoin ja pidä niistä lapsista, kodista, perheen ruokkimisesta, miehen tyydyttämisestä yms. huolta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Lisääntykää ja täyttäkää maa."
Milläs se maa täyttyy, ellei se nainen putkauttele niitä lapsia maailmaan runsain mitoin ja pidä niistä lapsista, kodista, perheen ruokkimisesta, miehen tyydyttämisestä yms. huolta?Tuo on tyypilline sovinistinen asenne, joka on syntiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei ole Jumalan luomisasetus.
Kyllä on !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on !
Eipäs ole. Missään kohtaa luomiskertomuksessa ei sanota, että naisen paikka on nyrkin ja hellan välissä. Se on vain syntisten ihmisten harhakuvitelma. Jos luet tekstin Raamatusta, niin Jumala antaa tismalleen samat tehtävät sekä Aadamille että Eevalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on tyypilline sovinistinen asenne, joka on syntiä.
Mikä on syntiä??? 1 Joh 3: 3 ja Room 7. 7 KERTOO , MIKÄ ON SYNTIÄ!!! T. Pappinen, vaimoton mies, koska Pekka Tähti otti nykyiseltä mieheltä vaimon, ja hän otti minulta. Kumpi piti Jumalan lain `` Vielä toinen sanoi: ´´ Minä otin vaimon, ja siksi en voi tulla`` enkelin käsivarsille, Herraa vastaan Yläilmoihin`` Luuk 14: 20 Ja toiset Adventistit kysyvät Mitä Ari Parviaisen vaimolle kuuluu, Ja Pekka Tähti vaikenee. t. B
- Anonyymi
"Apostolisen esimerkin mukaan kaikki seurakuntien paimenet olivat miehiä."
Et pysty todistamaan väitettäsi.- Anonyymi
Ei juutalaisessa yhteisössä naista päästetty puhumaan, vaan hänen tuli olla hiljaa ja kuuliainen miehellensä.
Eivät naiset saaneet hyppiä silmille. Naisen tuli vaieta miehen edessä ja myös seurakunnassa.
Paha siinä on aukoa naisen naamaansa. Saattoi hyvin sataa kiviä naisen päälle, mikäli nainen oli uppiniskainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei juutalaisessa yhteisössä naista päästetty puhumaan, vaan hänen tuli olla hiljaa ja kuuliainen miehellensä.
Eivät naiset saaneet hyppiä silmille. Naisen tuli vaieta miehen edessä ja myös seurakunnassa.
Paha siinä on aukoa naisen naamaansa. Saattoi hyvin sataa kiviä naisen päälle, mikäli nainen oli uppiniskainen.Kristillinen seurakunta ei ole sama asia kuin juutalainen yhteisö.
- Anonyymi
Hyvin sanottu.
- Anonyymi
Naispastorit=pyhäkköportot.
- Anonyymi
Kyllä on naispaimenia, niinkuin vilkkilässä kissoja.
- Anonyymi
Siikasalmi / Keroset projektissa monissa sapatti projekteissa, kaikki toiminnat hoitaa naistoimijat. Ja kun heillä ei älli riitä vastaamaan Raamatun teksteihin, he voivat suuttua, ja kieltää puhumisen, tai eivät anna lupaa vastata vaikka viittaa. `` Minä en salli että nainen opettaa`` Paavali saa herkästi korvilleen, tyhmyyden eli naisen ´´ hengellisestä kädestä`` Snl 9: 13
- Anonyymi
Ei ole. On vain lammaspaimenia.
- Anonyymi
Ei ole. Nykyään on sähköpaimenet.
Lauma ei pääse ulos.
Paimenia ei tarvita, on vain teurastajat ja muut hyväksikäyttäjät.
- Anonyymi
Eikö kukaan tehnyt oikeita töitä!? Vaikkapa ulkohuussin tyhjennystä.
Kaikki jotenkin ja jollain lailla olivat kytköksissä johonkin Jumalaan.
Voisi kuvitella, että oli iso osa porukkaa jotka eivät nähneet auringon ja kuun seisauttamista päiväks eivät millään tavalla kokeneet muitakaan raamatullisia ihmeitä.
Elivät vain elämäänsä iloineen suruineen tietämättä mitään taivaasta tai helvetistä.
Vesi ei muuttunut viiniksi eikä kukaan kävellyt aaltoja pitkin.
Oli vain todellisuus.- Anonyymi
Tarinan sepittäjiä on sadassa tuhansia.
Raamattu ja koraani ovat samalla viivalla hämähäkkimies kirjan kanssa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982