Julma maa dokumentti

Anonyymi-ap

Kannattaa katsoa tv1 klo 15,50 tuleva dokumentti Suomen sisällissodasta.

29

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varoittava kotimainen tarina vihapuheen voimasta. Sen jälkeen pitäisi tajuta, miksi kansanryhmää vastaan kiihottaminen on kriminalisoitu.

      • Anonyymi

        Perssut ei tajua.


    • Anonyymi

      Eipä tainnut moni katsoa, tai kommentointi ei kiinnosta, varsinkaan niitä jotka hyväksyvät valkoisten yksipuoliset teot kapinan loputtua.
      Silloinen presidentti vielä armahti heidät.

    • Anonyymi

      Mikä on kun ei tee mieli kommentoida?

    • Anonyymi

      Täällä oli silloin swedupelle "pressa"

    • Anonyymi

      juu eipä sdp eikä vasemmisto puhu eikä pukahda,,,,parempi olla hiljaa,,,,,,,,,

    • Anonyymi

      Sotatoimissa sitten tuli maksun aika, moni sai kuulan selkäänsä.

    • Anonyymi

      Tuosta olisi syytä ottaa opikseen
      Niin että ensi kerralla jokainen punikki saa kuulan kalloonsa

    • Anonyymi

      kyllä ww2 näitä sdp pahimmat kommunistit "kaatuivat" rintamalla

    • Anonyymi

      Sama meininki Ukrainassa, vuosien ajan tappoivat omaa venäläistaustaista kansaa, Putinin mitta tuli täyteen vuosi sitten. Media kertoo eri totuutta.

      Muuten, jenkeissä pressanvaalien ennakkosuosikki totesi eilen, että Ukrainan suttaminen ei ole jenkeille mitenkään tärkeään eli ei ole heidän ongelmansa. Eipä kyllä ole minunkaan ongelma 😭😭😭😭

    • Anonyymi

      Minä katsoin ja ajattelin ettei Suomi ole paljon muuttunut sen jälkeen, pitkät leipäjonot ja hallituhset kaatuvat silloin tällöin

      • Anonyymi

        Katsoin minäkin ja tulipa pieneen mieleeni että ollaanko taas menossa samaan suuntaan ainakin oireet ovat pahat ja tuskin ihmisen mieli on niin paljon sivistynyt etteikö sama meininki olisi taas mahdollista kun kerran asioista ollaan eri mieltä, Luoja meitä moiselta tulevaisuudelta varjelkoon, herroista siihen ei taida olla.


    • Anonyymi

      Mitähän olisi Suomen kansasta jäljellä jos 1918 olisi koittanut Neuvosto-Suomen aika...

    • Anonyymi

      Katsoin dokkarin. Isovanhempani olivat syntyneet 1980-luvulla, ja olin jo lapsena kuullut paljon, mitä ei nykyään lasten anneta kuulla. Mieheni, minua hyvän matkaa nuorempi, oppi aika paljon uutta omiin asenteisiinsa.

      • Anonyymi

        1980 luvulla 🤭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1980 luvulla 🤭

        Aikas nuoria isovanhempia ja entäs tämä kirjoittaja itse 🤣


    • Anonyymi

      Venäjältä tuotakin kansannousua masinoitiin kovasti. Ei mennyt odotusten mukaan. Ehkei vieläkään mitään ole opittu.

    • Anonyymi

      niin sdp aloitti koko touhun,,,,,,,https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/perttirampanen/259383-sdp-oli-puolueena-puoluelehdistoineen-suurin-syyllinen-punakapinaan/

    • Punakaartilaiset tekivät iskun sukuni kartanotilalle ja tappoivat siellä kaikki muut paitsi yhden lapsen. Siinä lahdattiin tilalliset, jopa heidän pienet lapset, sekä paikalla olleet muut ihmiset ja tilan palvelusväki. Hetkeä ennen raakalaismaista teloitusta isoisoäitini sujautti muutaman vuoden ikäisen poikansa aidan raosta ojaan. Vain hän selvisi hengissä, ja näin hiuskarvan varassa oli minunkin syntymäni. Teloituksen jälkeen kartano ja muut rakennukset poltettiin maantasalle. Tällainen verenpunainen raakalaismaisuus elää edelleen verenperintönä vasemmistolaisuudessa.

      • Anonyymi

        Epäilen juttuasi ja sitä, että kyseessä olisi 1918:sta tapahtuma. Kerro kartanon nimi, niin tarkistetaan asian todenperäisyys.
        Isoisäni oli kauppias ja kartanon omistaja. Hänet haettiin kotoaan, vietiin Kouvolaan ja murattiin Veripellossa. Muihin perheemme jäseniin ei koskettu. Mummo jäi seitsemän lapsen yksinhuoltajaksi.Isäni oli heistä toiseksi nuorin 1v ja risat, mummo odotti seitsemättä lastaan, joka syntyi isoisäni murhan jälkeen.


      • Anonyymi

        Vaikuttaa enempi joltain elokuvan kohtaukselta ja joka tapauksessa on jostain muusta maasta.
        Tuo oli mainio yksityiskohta, että "sujsutti aidan raosta lapsen", vieläpä muutaman vuoden ikäisen. Kenen kirjoittamasta kirjasta on kyse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa enempi joltain elokuvan kohtaukselta ja joka tapauksessa on jostain muusta maasta.
        Tuo oli mainio yksityiskohta, että "sujsutti aidan raosta lapsen", vieläpä muutaman vuoden ikäisen. Kenen kirjoittamasta kirjasta on kyse?

        Taitaa olla Benny Hill show:sta.
        Jos kysymyksessä aidanraosta isoäidin heittämä lapsi, niin hänen täytyisi olla kirjoittajan isä kun heittäjä on isoäiti. Kirjoittajan pitäisi iältään olla aika vanha kun itse olen 71v.
        Nimi merkki OtaBanaaniJaRauhotu, kuulostaa aika naurettavalta nimimerkiltä vanhemasta ihmisestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Epäilen juttuasi ja sitä, että kyseessä olisi 1918:sta tapahtuma. Kerro kartanon nimi, niin tarkistetaan asian todenperäisyys.
        Isoisäni oli kauppias ja kartanon omistaja. Hänet haettiin kotoaan, vietiin Kouvolaan ja murattiin Veripellossa. Muihin perheemme jäseniin ei koskettu. Mummo jäi seitsemän lapsen yksinhuoltajaksi.Isäni oli heistä toiseksi nuorin 1v ja risat, mummo odotti seitsemättä lastaan, joka syntyi isoisäni murhan jälkeen.

        Älä kuvittelekaan, että alan tällä alustalla paljastamaan henkilöllisyyttäni edes vihjeeksi. Siitähän se riemu repeäisi ja alkaisi massiivinen häiriköinti. Ja kyllä kyse oli nimen omaan sisällissodan tapahtumista ja tämäkin tapahtuma löytyy myös eräästä sisällissodasta kertovasta historiikista, jonka yksi kirjoittajista on sukulaiseni. Tapaukseen liittyy naapuritilojen kanssa pitkään jatkuneet erimielisyydet mm. siitä, että sukuni torjui kommunistien lähestymisyritykset, jonka yksi seurauksista olisi ollut tiettyjen omistusosuuksien ja tuottojen menetykset. Katkerina he ilmiantoivat sukutilani valkoisten kätyreiksi, vaikka he olivat olleet neutraaleja. Nykyään tilaan kuuluneet alueet ovat osittain näiden rikollisten kommunistien jälkeläisten omistuksessa, osa myyty edelleen ja osa valtiolla. Tästäkin on käyty oikeuttakin ja esitetty jopa dokumentteja omistuksesta, mutta oikeus on ollut liian kovan haasteen edessä, sillä tiloilla on nykyään kerrostalojakin ja palautus aiheuttaisi monimutkaiset järjestelyt. Todisteet jouduttiin määrittelemään "riittämättömiksi", koska korvauksetkin, sekä takautuvat vuokramaksutkin olisi nousseet useisiin miljooniin. Kommunismi on syöpäinen tuholainen, joka tuhoaa kaikkea hyvää ja tervettä ympäriltään ja korvaa sen omalla saastaIIaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla Benny Hill show:sta.
        Jos kysymyksessä aidanraosta isoäidin heittämä lapsi, niin hänen täytyisi olla kirjoittajan isä kun heittäjä on isoäiti. Kirjoittajan pitäisi iältään olla aika vanha kun itse olen 71v.
        Nimi merkki OtaBanaaniJaRauhotu, kuulostaa aika naurettavalta nimimerkiltä vanhemasta ihmisestä.

        Ehkä sun hahmotuskykysi on jossain slapstick-huumorin tasolla, kun Benny Hillkin löytyy vaistomaisesti vertaukseksi. Jos isoisäni oli kolmen vuoden ikäinen vuonna 1918, ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa päätellä haarukkaa, johon isäni syntymä sijoittuu, ja tästä sitten minun ikähaarukkaani. Olen reilusti sinua nuorempi.


      • Anonyymi
        OtaBanaaniJaRauhotu kirjoitti:

        Ehkä sun hahmotuskykysi on jossain slapstick-huumorin tasolla, kun Benny Hillkin löytyy vaistomaisesti vertaukseksi. Jos isoisäni oli kolmen vuoden ikäinen vuonna 1918, ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa päätellä haarukkaa, johon isäni syntymä sijoittuu, ja tästä sitten minun ikähaarukkaani. Olen reilusti sinua nuorempi.

        🍌King Urea


      • Anonyymi
        OtaBanaaniJaRauhotu kirjoitti:

        Ehkä sun hahmotuskykysi on jossain slapstick-huumorin tasolla, kun Benny Hillkin löytyy vaistomaisesti vertaukseksi. Jos isoisäni oli kolmen vuoden ikäinen vuonna 1918, ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa päätellä haarukkaa, johon isäni syntymä sijoittuu, ja tästä sitten minun ikähaarukkaani. Olen reilusti sinua nuorempi.

        Mokasin.
        Luin väärin. Isoisoäitisi isoäidiksi, siksi ihmettelin juttua ja ikää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mokasin.
        Luin väärin. Isoisoäitisi isoäidiksi, siksi ihmettelin juttua ja ikää.

        Arvostan. Niin harva nykyään myöntää olleensa väärässä.


    • Anonyymi

      Missä presidentti Svinhufvud ja muu laillinen hallitus hautoivat persuksiaan kun eivät kyenneet yhtään mihinkään, ei säätämään tilanteeseen sopivia uusia lakeja, ei suunnittelemaan vangitsemisia, ei mihinkään. Nyt niitä sitten toteuttivat epämääräiset ad-hoc "oikeudet", sotamiesjoukkiot ja muut epämääräiset poppoot mikä mitenkin.

    • Anonyymi

      Dokumentissa ei paneuduttu vuoden 1917 alkupuolen tapahtumiin.
      Eduskunnan hajottamiseen ja uusintavaaleihin.
      Siinä on sisällissodan yksi tärkeä syy.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe