Miksi Josephus kirjoittaa Johannes kastajasta, mutta JEesuksesta ei mitään?

Ensimmäisellä vuosisadalla Juudeassa oli kymmeniä millenaristisia profeettoja, jotka lupasivat suurta uskonnollista, sosiaalista ja yhteiskunnallista muutosta. Käytännössä tämä tarkoitti roomalaisten pois ajamista ja kirjoituksissa luvatun yhteiskunnan palauttamista.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Millenarismi

Nämä profeetat olivat hyviä puhujia ja saivat ihmisjoukot seuraamaan heitä. Ihmisten mukaan saamista helpotti yhteiskunnalliset olosuhteet ja ihmisten epätoivo. Epätoivoinen tarttuu herkästi hyvän lupaamiseen. Nämä profeetat lupasivat tehdä ihmetekoja ja näin osoittaa, että Jumala oli heidän puolellaan. Usein profeetat veivät ihmiset erämaahan, pois kaupungeista, kuten Mooseskin oli tehnyt.

Roomalaiset näkivät nämä kokoontumiset uhkana ja potentiaalisena kapinointina, joten liikkeet tukahdutettiin nopeasti ja säälimättömästi. Ihmiset tapettiin, vaikka he olivat aseettomia eivätkä varsinaisesti edes yrittäneet aseellista vallankumousta.

Flavius Josephus kertoo seikkaperäisesti näistä profeetoista historiateoksessaan Juutalaisten muinaisaika. Otetaan pari esimerkkiä. Flavius kirjoittaa Johannes Kastajasta seikkaperäisesti ainakkin neljä kappaletta. Johannes Kastajan historiallisuudesta ei ole juurikaan epäilystä, niin selkeä Josephuksen kertomus on. Linkin takaa löytyy josephuksen kertomus, en viitsi sitä tähän lainata ja pidentää turhaan avausta.

https://www.livius.org/sources/content/josephus/jewish-antiquities/josephus-on-john-the-baptist/

Toinen esimerkki on Samarialainen profeetta, joka vaikutti vuonna 36 jaa. Samarialaisesta kirjoitetaan myös tarkasti ja usean kappaleen verran. Hänenkään historiallisuudesta ei jää juurikaan epäilystä. Teksti löytyy linkin takaa kohdasta The Samaritan (36 CE; Josephus, Jewish Antiquities 18.85–87). Linkin takana on useita muitakin profeettoja, joiden toiminnan Josephus selvittää yksityiskohtaisesti.

https://www.cdamm.org/articles/early-jewish-sign-prophets

Evankeliumien Jeesus olisi pitänyt olla samanlainen millenariaalinen ihmeitä tekevä profeetta, jonka liikehdinnän roomalaiset tukahduttivat väkivaltaisesti ja tappoivat johtohahmon. Johtohahmon piti elää käytännössä samalla alueella ja ajassa kuin Samarialainen profeetta ja Johannes Kastaja. Miksi Josephus kirjoittaa näistä (=Samarialainen ja Johannes Kastaja) seikkaperäisesti, mutta ei mitään samanlaista Jeesuksesta?

Itse pidän totena sitä, ettei ollut mitään maanpäällistä Jeesusta vaan hän oli Paavalin ja Markionin todistama puhdas henkiolento, jolle sepitettiin paljon myöhemmin maanpäällinen elämä Evankeliumeissa. Itse olen 100% positiivinen ateisti historiallisen Jeesuksen suhteen. Miten muut palstan lukijat ja kirjoittajat?

"Niinpä hänen mukaansa Jeesuskaan ei tullut maailmaan syntymän kautta, vaan hän ilmestyi maailmaan täysi-ikäisenä, eikä hän myöskään ollut materiaa, vaan jonkinlainen aaveenomainen henkiolento. Toisin kuin katolisessa kristinuskossa, Jeesus ei ollut Markionille tosi ihminen, eikä Jeesus todella kärsinyt ja kuollut ristillä. "

https://fi.wikipedia.org/wiki/Markion

6

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juutalaiset satusedät kirjoittivat vaikka mitä.
      Turha heitä on tosissaan ottaa. Hehän olivat satusetiä.
      Samanlaisia kuin Varma-Tollo, joka luulee olevansa lääkäri
      vain sillä perusteella että lukee Wikipediaa.

    • Anonyymi

      Argumentointi Jeesuksen vähäpätöisyydestä syynä historiallisten faktojen puuttumiseen ei oikein kestä päivänvaloa kun lukee Juutalaisten muinaisaikojen historiasta näistä vastaavista profeetoista. Heistä on jäänyt jälki historiankirjoitukseen.

      Josephuksen todustukset muista profeetoista ja Jeesuksen todisteiden olemattomuus on jo vahva argumentti positiivisen ateismin puolesta. Enää ei voi vedota siihen, ettei todisteiden puute ole todiste olemattomuudesta. Josephus kirjoittaa todisteet muista profeetoista.

      Tähän sopii vertaus siitä, että kaksi ihmistä käy saunassa. Henkilö A väittää, että saunassa oli Saunatonttu eikä muita. Henkilö B väittää nähneensä saunan nurkilla hiiren, kissan, jäniksen ja kärpän. On todennäköistä, että A puhuu paskaa koska B ei mainitse Saunatonttua, mutta kertoo kuitenkin tarkat havainnot muista olennoista. On epätodennäköistä, että B ei muistanut kertoa Saunatontusta tai pitää sitä niini vähäpätöisenä, ettei ole kertomisen arvoinen. Tässä analogiassa henkilö A on tietysti evankeliumien sepittäjä ja henkilö B tarkka ja luotettava historioitsija Flavius Josephus.

      • Anonyymi

        Toisin kuin ihmisistä, esimerkkisi saunatontuista ei ole objektiivisia havaintoja. Jeesus esitetään todellisena ihmisenä. Kaikkia ihmisiä ei aina luetella. Se, ettei jotakuta mainita, kyseenalaistaa vain tämän merkitystä. Se ei tarkoita, etteikö tätä voinut olla olemassa. Henkilön olemassaolo ei liioin kerro mitään hänestä kerrottujen tarinoiden todenpeäisyydestä.

        Se, ettei Josephus mainitse Jeesusta, osoittaa tämän vain Johannes Kastajaa tuntemattomammaksi. Siitä ei voi vetää johtopäätöstä, etteikö sen nimistä saarnamiestä olisi ollut ollenkaan olemassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toisin kuin ihmisistä, esimerkkisi saunatontuista ei ole objektiivisia havaintoja. Jeesus esitetään todellisena ihmisenä. Kaikkia ihmisiä ei aina luetella. Se, ettei jotakuta mainita, kyseenalaistaa vain tämän merkitystä. Se ei tarkoita, etteikö tätä voinut olla olemassa. Henkilön olemassaolo ei liioin kerro mitään hänestä kerrottujen tarinoiden todenpeäisyydestä.

        Se, ettei Josephus mainitse Jeesusta, osoittaa tämän vain Johannes Kastajaa tuntemattomammaksi. Siitä ei voi vetää johtopäätöstä, etteikö sen nimistä saarnamiestä olisi ollut ollenkaan olemassa.

        "Kaikkia ihmisiä ei aina luetella."

        Hassua, että Josephus luettelee kaikki 1. vuosisadan ihmeitä tehneet profeetat, mutta Jeesus loistaa poissaolollaan.

        "Se, ettei jotakuta mainita, kyseenalaistaa vain tämän merkitystä."

        No onhan se hassua, että Johannes Kastajasta on ainakin neljä kappaletta Josephuksen tekstiä siitä, mitä teki, mutta Jeesuksesta ei mitään.

        "Henkilön olemassaolo ei liioin kerro mitään hänestä kerrottujen tarinoiden todenpeäisyydestä."

        Juuri näin ja henkilöstä kerrotut tarinat eivät kerro välttämättä mitään olemassaolon todenperäisyydestä.

        "Se, ettei Josephus mainitse Jeesusta, osoittaa tämän vain Johannes Kastajaa tuntemattomammaksi."

        No onhan se hassua, että Jeesus kuitenkin oli väitetysti näkyvämpi, mutta silti ei halaistua sanaa Josephukselta.

        " Siitä ei voi vetää johtopäätöstä, etteikö sen nimistä saarnamiestä olisi ollut ollenkaan olemassa."

        Totta kai voi. Josephus luetteli kaikki 1. vuosisadan profeetat eikä Jeesusta ollut listalla. Jeesus oli Paavalin ja Markionin todistama henkiolento.


      • Anonyymi

        Johannes Kastajalla oli paljon opetuslapsia eri puolilla sen ajan maailmaa (Rooman valtakuntaa) (esim. Aleksandriassa sekä nykyisten Syyrian, Kreikan ja Turkin alueella), mutta Jeesuksella oli vain muutama opetuslapsi kuollessaan ristillä. Miksi Jeesus olisi pitänyt mainita, kun hänellä ei ollut paljon kannattajia verrattuna esimerkiksi Johannekseen?


    • Anonyymi

      Raamattu kertoi asian edeltäkäsin että historialliset tiedot Jeesuksesta pyyhitään pois maan päältä.

      Kuka tiesi kertoa siitä. Hänen elämänsä käärittiin kokoon ja otettiin pois maan päältä.....

      Oli olemassa jyrkkä salaliitto jonka perusteella Jeesuksen elämä otettiin pois ja hänestä tehtiin pelkkä ikoni. Oli kiellettyä kuoleman uhalla kirjoittaa hänestä.

      Mutta apokryfisiä dokumentteja löytyy pilvin pimein. Eräässä kerrotaan ylipappien ymmärtäneen hänet kun hänen kuollessaan ristillä nousi ylös pois nukkuneita pyhiä ja he olivat Jerusalemissa. Tuo ylösnousemus sai ylipapit kiistelemään siitä pitääkö Jeesus kutsua Jumalaksi vai ei. Joka tapauksessa he päättivät tehdä Jeesuksesta ikonin. Ja he suunnittelivat Jeesukseen liittyen monia asioita salaa.

      Jumala johdatti evankeliumin kulun tahtomallaan tavalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      153
      3242
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      95
      2197
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      321
      2138
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      126
      2050
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1809
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1465
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1261
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      28
      1240
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1130
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1019
    Aihe