Vuoden 2018 Teslan akku on 600.000 ajokilometrin jälkeen lähes uudessa kunnossa.

Anonyymi-ap

Akut kestävät auton eliniän.

Vuoden 2018 Tesla saavutti 600 .000 kilometrin rajan – tässä kunnossa on nyt auton ajoakku.

Kyseisen Teslan alkuperäinen ajoakku on heikentynyt IS:n näkemien mittausdokumenttien mukaan tässä ajassa 16 prosenttia.

Sitä on ladattu lähes yksinomaan pikalatureilla. Tällainen lataus rasittaa ajoakkua huomattavasti matalatehoisia kotilatureita enemmän. Autoa on muun muassa ladattu kaikkiaan yli 2 600 kertaa.

https://www.is.fi/autot/art-2000009465904.html

103

528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun ajoneuvo mitoitetaan vielä maksimitehon mukaan joka on Teslassa huima niin sunnuntaiajelussa kevyllä kaasulla voimansiirto kestää maailman tappiin. Tehoreservistä onkin jotain hyötyä.

      • Anonyymi

        Tohon Teslaan on tehty 600.00 km aikana vain kolme huoltoa. Onneksi hankkiuduin omasta polttoromustani eroon. Seuraavaksi hommaan varmaankin Teslan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tohon Teslaan on tehty 600.00 km aikana vain kolme huoltoa. Onneksi hankkiuduin omasta polttoromustani eroon. Seuraavaksi hommaan varmaankin Teslan.

        Säästää ajokustannuksissa ja huolloissa kymppitonneja vs. perinteinen öljykärytin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tohon Teslaan on tehty 600.00 km aikana vain kolme huoltoa. Onneksi hankkiuduin omasta polttoromustani eroon. Seuraavaksi hommaan varmaankin Teslan.

        SIIS 600.000 km aikana kolme huoltoa...


      • Anonyymi

        Vain täydellinen idiootti ostaisi enää uuden polttomoottoriauton.


      • Anonyymi

        Tesla myyjän bqlheet uskomattomat vanha akku kuin lähes uusi

        Hehe hehe huh mikä ammatti taito
        Niin eihän myyjät korjaqkaan auyoja baanyrityää saad asikaan rahat


      • Anonyymi

        Tuskin on mitoitettu sähkömoottorin mukaan
        Kaikki hajoo muutamassa vuodessa
        Eihän nykyään mitään tehdä kestämään kuin kolme vuotta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain täydellinen idiootti ostaisi enää uuden polttomoottoriauton.

        Kqikila ei ole 8o t e autoon
        Eikä sullakqqn muuten ole


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin on mitoitettu sähkömoottorin mukaan
        Kaikki hajoo muutamassa vuodessa
        Eihän nykyään mitään tehdä kestämään kuin kolme vuotta

        Hyvin noi Teslat on kestäny, kuten tässäkin jutussa nähdään.


      • Anonyymi

        Joo kyllä näin on . Yhteenkään Teslaan ei ole vielä vaihdettu akkua tai sähkömoottoria . Ne on mitoitettu kestämään maailman tappiin ! Vai miten se nyt oli ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain täydellinen idiootti ostaisi enää uuden polttomoottoriauton.

        Täydellinen idiootti on jos yleensä ostaa minkään uuden auton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täydellinen idiootti on jos yleensä ostaa minkään uuden auton.

        Aika outo lausunto köyhältä. Mistä niitä kätettyjä tulisi jos pystyvämmät ihmiset ei niitä uusia ostaisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SIIS 600.000 km aikana kolme huoltoa...

        Vaihdettu alusta, kori ja moottorit kolme kertaa.


    • Anonyymi

      Tesla kestää muutenkin näköjään paremmin kuin polttoromut. Vasta 460.000 km kohdalla vaihdettiin jarrupalat.

      • Anonyymi

        Tesla tulee useita kymmeniä tuhansia halvemmaksi jo 10 vuoden aikana kuin vastaava polttomoottoriauto. Eikä polttomoottorinen pärjää luotettavuuden, tehojen tai mukavuudenkaan saralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla tulee useita kymmeniä tuhansia halvemmaksi jo 10 vuoden aikana kuin vastaava polttomoottoriauto. Eikä polttomoottorinen pärjää luotettavuuden, tehojen tai mukavuudenkaan saralla.

        Yesloissq tulee besi sisään yakonyista kos avaa luukun
        Yeslan takabalot ei toimi edes esittelyvideossa joita Tesla tubettaja tekee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla tulee useita kymmeniä tuhansia halvemmaksi jo 10 vuoden aikana kuin vastaava polttomoottoriauto. Eikä polttomoottorinen pärjää luotettavuuden, tehojen tai mukavuudenkaan saralla.

        Minä en edes pistä autoiluuni useita kymmeniä tuhansia kymmenessä vuodessa.


    • Anonyymi

      Ajoi australian alueella jossa ei koskaan pakkasta

      • Anonyymi

        Joo, aivan totta. Kylmemmissä lämpötiloissa noi akut kestää vielä paremmin. Australian olosuhteista (yhdistettynä vielä pikalataamiseen!) huolimatta akku kesti jo noin hyvin. Suomessa Teslan akku kestää vielä pitempään.


      • Anonyymi

        Tesla kannattaa erityisesti hankkia jos asuu Suomessa. Aina lämpimällä autolla liikenteeseen, ei pahvinpalojen teippailua keulalle eikä pelkoa että moottori sanoo kylmässä sopimuksen irti.

        Lisäksi vielä bonuksena tuo, että akutkin kestää koko kuviteltavissa olevan käyttöiän, joka on helposti 5 kertaa sen mitä polttomoottorit kestää nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla kannattaa erityisesti hankkia jos asuu Suomessa. Aina lämpimällä autolla liikenteeseen, ei pahvinpalojen teippailua keulalle eikä pelkoa että moottori sanoo kylmässä sopimuksen irti.

        Lisäksi vielä bonuksena tuo, että akutkin kestää koko kuviteltavissa olevan käyttöiän, joka on helposti 5 kertaa sen mitä polttomoottorit kestää nykyään.

        On vain niin ruma ja laaduton, että ihan muita merkkejä katselen. Oikeastaan vain Tesla ja Toyota ovat pois kuvioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On vain niin ruma ja laaduton, että ihan muita merkkejä katselen. Oikeastaan vain Tesla ja Toyota ovat pois kuvioista.

        Uli uli röllykkä. Muilla merkeillä on aika paha takamatka. Tesla nyt vain tulee olemaan isoimpia merkkejä Euroopassakin tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uli uli röllykkä. Muilla merkeillä on aika paha takamatka. Tesla nyt vain tulee olemaan isoimpia merkkejä Euroopassakin tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.

        Antaa olla, mutta noin rumaa ja heikkolaatuista autoa en osta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antaa olla, mutta noin rumaa ja heikkolaatuista autoa en osta.

        Sulla varmaan ihan kokemustakin Teslan laaduttomuudesta?
        Nyt 128 000 km ajellu vuoden -19 model 3.lla. Kerran jarrut herkistetty ja nesteet tarkastettu, itse vaihtanut raitisilmasuodattimen vuosittain. Latausportti vaihdettu takuuna, korjaaja tuli kotipihaan hoitamaan homman. Katsastus viime viikolla meni moitteitta. Ehdottomasti paras, hauskin ja toimivin auto 23 omistamistani autoista. Edelleen nousee hymy naamalle autolla ajellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla varmaan ihan kokemustakin Teslan laaduttomuudesta?
        Nyt 128 000 km ajellu vuoden -19 model 3.lla. Kerran jarrut herkistetty ja nesteet tarkastettu, itse vaihtanut raitisilmasuodattimen vuosittain. Latausportti vaihdettu takuuna, korjaaja tuli kotipihaan hoitamaan homman. Katsastus viime viikolla meni moitteitta. Ehdottomasti paras, hauskin ja toimivin auto 23 omistamistani autoista. Edelleen nousee hymy naamalle autolla ajellessa.

        Kaverilla kolmas Tesla menossa. Model S, Model 3 ja Model Y. Kaikessa vikaa koko ajan, tai jos ei aina viaksi laskettavaa, niin heikoksi laaduksi. Kojelauta pitää meteliä, alusta paukkaa, osat on kiinnitetty miten sattuu. Materialit heikkoja ja halpoja. Sitten on vielä noin järkyttävän ruma. Niitä on toimivia hyvännäköisiä sähköautojakin, niin Teslan voi unohtaa heti kättelyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaverilla kolmas Tesla menossa. Model S, Model 3 ja Model Y. Kaikessa vikaa koko ajan, tai jos ei aina viaksi laskettavaa, niin heikoksi laaduksi. Kojelauta pitää meteliä, alusta paukkaa, osat on kiinnitetty miten sattuu. Materialit heikkoja ja halpoja. Sitten on vielä noin järkyttävän ruma. Niitä on toimivia hyvännäköisiä sähköautojakin, niin Teslan voi unohtaa heti kättelyssä.

        Kaverilla ja kummin kaimallahan on kaikenlaisia autoja jopa kolmin kappalein. Kummallista ettei tuo kaverisi ensimmäisestä, eikä edes toisesta jo oppinut?
        Yritä keksiä seuraavalla kerralla uskottavampia juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaverilla ja kummin kaimallahan on kaikenlaisia autoja jopa kolmin kappalein. Kummallista ettei tuo kaverisi ensimmäisestä, eikä edes toisesta jo oppinut?
        Yritä keksiä seuraavalla kerralla uskottavampia juttuja.

        Uskoi, että mallia vaihtamalla paranisi, mutta ei parantunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla kannattaa erityisesti hankkia jos asuu Suomessa. Aina lämpimällä autolla liikenteeseen, ei pahvinpalojen teippailua keulalle eikä pelkoa että moottori sanoo kylmässä sopimuksen irti.

        Lisäksi vielä bonuksena tuo, että akutkin kestää koko kuviteltavissa olevan käyttöiän, joka on helposti 5 kertaa sen mitä polttomoottorit kestää nykyään.

        Yesla ianataa hankki
        Ihankun kirjoittaja oliskin yesla myyjä

        Aika onnetinta kun pitää keskutelupalstalla yrittää mainostaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antaa olla, mutta noin rumaa ja heikkolaatuista autoa en osta.

        Kuulemma maali irtoo sateella ämiai myyjän pitää qinankehu jooamkeskuteluoalstaoilqmkos kerran nin hyvä tuote


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla kannattaa erityisesti hankkia jos asuu Suomessa. Aina lämpimällä autolla liikenteeseen, ei pahvinpalojen teippailua keulalle eikä pelkoa että moottori sanoo kylmässä sopimuksen irti.

        Lisäksi vielä bonuksena tuo, että akutkin kestää koko kuviteltavissa olevan käyttöiän, joka on helposti 5 kertaa sen mitä polttomoottorit kestää nykyään.

        Mutta perkule, kun ei tule ikinä olemaan varaa ostaa sitä Teslaa, ja muut sähköautot ei luultavasti pääse lähellekään polttomoottoriautojen keskimääräistä käyttöikää, joka Suomessa on noin 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla kannattaa erityisesti hankkia jos asuu Suomessa. Aina lämpimällä autolla liikenteeseen, ei pahvinpalojen teippailua keulalle eikä pelkoa että moottori sanoo kylmässä sopimuksen irti.

        Lisäksi vielä bonuksena tuo, että akutkin kestää koko kuviteltavissa olevan käyttöiän, joka on helposti 5 kertaa sen mitä polttomoottorit kestää nykyään.

        ” akutkin kestää koko kuviteltavissa olevan käyttöiän, joka on helposti 5 kertaa sen mitä polttomoottorit kestää nykyään.”

        En tiedä kuinka huonoja ne nykyiset polttomoottorit ollenkaan on, mutta omassa dieselissäni on vielä käyttöikää jäljellä, vaikka 23 vuotta jo takana. Sen tiedän ettei mikään Tesla kestä 5 kertaa yhtä pitkään, ei edes 2 kertaa. Ajokilometrejä on turha tuijottaa jos ne on tulleet heti uutena. On sitä taksimersuillakin ajettu samoja määriä.
        Eli puhutaanko nyt käyttöiästä vai käyttömatkasta, ne kun on kaksi eri asiaa ja tässäkin jutussa iloisesti sekoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” akutkin kestää koko kuviteltavissa olevan käyttöiän, joka on helposti 5 kertaa sen mitä polttomoottorit kestää nykyään.”

        En tiedä kuinka huonoja ne nykyiset polttomoottorit ollenkaan on, mutta omassa dieselissäni on vielä käyttöikää jäljellä, vaikka 23 vuotta jo takana. Sen tiedän ettei mikään Tesla kestä 5 kertaa yhtä pitkään, ei edes 2 kertaa. Ajokilometrejä on turha tuijottaa jos ne on tulleet heti uutena. On sitä taksimersuillakin ajettu samoja määriä.
        Eli puhutaanko nyt käyttöiästä vai käyttömatkasta, ne kun on kaksi eri asiaa ja tässäkin jutussa iloisesti sekoitettu.

        5 x 20 vuotta olisi jo 100 vuotta.


    • Anonyymi

      Polttomoottori kestää hyvässä lykyssä 250-300 tkm jos sitä jatkuvasti huolletaan ja vaihdetaan osia, öljyjä, jäähdytysnesteitä jne.

      Sähkömoottori kestää 1 000 000 km ilman ihmeempiä huoltoja. Akut kestää saman.

      • Anonyymi

        Sähköautolla 100 km ajaminen tosiaan vain 1-3€ / 100 km. Polttiksella 12-20 €.

        Voisi hyvinkin sanoa, että polttis on keskimäärin n. 900% kalliimpi käyttökustannuksiltaan.


      • Anonyymi

        Polttiksen kanssa pitää käydä muutaman tonnin välein vaihtaas öljyt tai jotain tulppia, suodattimia, hihnoja. Sähköautolla voi vaan painaa menemään.


      • Anonyymi

        Teslassa ehkä, mutta monessa muussa sähköautossa ei ole kestänyt. Monesta on kymmenessä vuodessa akkukapasiteetista kadonnut jopa 40 prosenttia eli auto ei enää ole monellekaan käyttökelpoinen. Ja näillä ei usein ole edes ajettu kuin vasta sata tuhatta. Olen katsellut käytettyjä sähköautoja, mutta Teslaan ei ole varaa ja ne joihin olisi varaa (Leaf, Miev jne) eivät ole polttomoottoriauton väärtejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautolla 100 km ajaminen tosiaan vain 1-3€ / 100 km. Polttiksella 12-20 €.

        Voisi hyvinkin sanoa, että polttis on keskimäärin n. 900% kalliimpi käyttökustannuksiltaan.

        Autoiluni kulut kaikkineen ovat 130€ kuukaudessa. Ostan sähköauton sitten, kun täysin toimivia käytettyjä sellaisia saa samaan hintaan kuin nyt täysin toimivia polttomoottoriautoja.
        Eli en siis varmaan koskaan.


      • Anonyymi

        Polttomoottoriauto kestää huollettuna helposti 25 vuotta, jopa 30. Ne pystyvät pääsääntöisesti vielä samaan kuin uutenakin.
        Sähköautojen akut heikkenevät vääjäämättä riippumatta ajokilometrien määrästä. Jos 12-vuotiaasta, vain satatuhatta kilometriä ajetusta sähköautosta on enää 62% kapasiteetista jäljellä, niin toisen samanmoisen ajan jälkeen se tuskin enää liikkuisi lainkaan.

        Niin, itse ajan päivittäistä 50 km työmatkaani vm. 1999 diesel-Golfilla. Katsotaan kuinka pitkään vielä kestää.


    • Anonyymi

      Paljonkohan Austraaliassa pikalaturilla lataaminen maksaa, ja 3 ovenkahvaa 1000e / kpl.

      • Anonyymi

        Paremminhan toi on päivittäisessä limusiini käytössä kestäny, kun se sun mikälie polttopaske niitä sun 2 x vko kauppareissuja.


      • Anonyymi

        Ovenkahvan korjaus teslalla maksaa 300—500e. Itse kun korjaa rikkoutunut osa maksaa muutaman kympin. Korjaamiseen menee ekan harjoittelun jälkeen puolisen tuntia.
        Miksi sinua kiinnostaa aussien lataamisen hinta, aiotko ehkä mennä sinne ajelemaan teslalla?


    • Anonyymi

      Pärinäpoika, polttomoottorihönö. Lue aloitus.

      • Anonyymi

        Ei minulla ole varaa ostaa Teslaa.


    • Anonyymi

      On siinä jotain pientä ollut matkan varrella: "Nigel kertoo Teslansa olleen muuten ongelmaton, mutta autosta on vaihdettu sen eliniän aikana vetonivelet, ilmastoinnin kompressori, kolme kameramoduulia sekä kolme ovenkahvaa. Lisäksi kuljettajan istuin alkaa olla jo hiljalleen vaihtokunnossa."
      Hauskoja nämä yksittäisten tapausten nostot kun toisessa suunnassa on ne Teslat joissa akusto on antautunut pienillä kilometreillä ja juuri takuuajan loputtua ja sitten tuli 30.000 euron akuston vaihto eteen.

    • Anonyymi

      Akun kannalta se tärkeä asia on sen nuori ikä eli nelisen vuotta. Akku ei todellakaan kestäisi 30 vuotta 20 tkm/a tai 40 vuotta 15 tkm/a.

      • Anonyymi

        Kyllä ne kestää. 15-20 vuotta ja 1 000 000 km. Paremmin kestää kuin monivikaiset polttomoottorit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne kestää. 15-20 vuotta ja 1 000 000 km. Paremmin kestää kuin monivikaiset polttomoottorit.

        Jos vaihtaa silloin tällöin akkuja ja sähkömoottoreita.

        "Von Gemmingen-Hornbergin Tesla ei kuitenkaan ole selvinnyt 1,2 miljoonasta kilometristä ilman akuston ja sähkömoottoreiden vaihtamista. Marraskuussa 2019 hänellä oli menossa kolmas akusto ja neljäs sähkömoottori."

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maailman-ykkonen-talla-teslalla-on-ajettu-jo-1-2-miljoonaa-kilometria/7956724


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne kestää. 15-20 vuotta ja 1 000 000 km. Paremmin kestää kuin monivikaiset polttomoottorit.

        "Kyllä ne kestää. 15-20 vuotta ja 1 000 000 km"

        Näytä minulle se kannettavan tietokoneen akkupaketti vuodelta 2003 joka on täydessä iskussa edelleen.

        Niinpä niin.

        Noissa kannettavien akkupaketeissa on ihan samat 18650 kennot käytössä kuin teslan akustoissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä ne kestää. 15-20 vuotta ja 1 000 000 km"

        Näytä minulle se kannettavan tietokoneen akkupaketti vuodelta 2003 joka on täydessä iskussa edelleen.

        Niinpä niin.

        Noissa kannettavien akkupaketeissa on ihan samat 18650 kennot käytössä kuin teslan akustoissakin.

        No nythän tuli oikein melkoista tuubaa taas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vaihtaa silloin tällöin akkuja ja sähkömoottoreita.

        "Von Gemmingen-Hornbergin Tesla ei kuitenkaan ole selvinnyt 1,2 miljoonasta kilometristä ilman akuston ja sähkömoottoreiden vaihtamista. Marraskuussa 2019 hänellä oli menossa kolmas akusto ja neljäs sähkömoottori."

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maailman-ykkonen-talla-teslalla-on-ajettu-jo-1-2-miljoonaa-kilometria/7956724

        Ensimmäisten vm 2013 teslojen ja vm. 2018 teslojen akut ovat erilaiset.
        Alkusarjan teslojen akuissa oli/on kosteusongelma joka on korjattu uudemmissa autoissa, kuten myös moottoreiden invertterit.
        Sähköautot kehittyy valtavasti 5 vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nythän tuli oikein melkoista tuubaa taas.

        Eipä ollut mitään tuubaa.

        Kun väite on että akut kestää 20 vuotta ja kun ei ole tesloja silloin ollut, on käytettävä vertailukelpoista tuotetta.

        Missä on se kannettavan tietokoneen akkupaketti vuodelta 2003 joka on edelleen hengissä?

        Ei missään. Niitä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäisten vm 2013 teslojen ja vm. 2018 teslojen akut ovat erilaiset.
        Alkusarjan teslojen akuissa oli/on kosteusongelma joka on korjattu uudemmissa autoissa, kuten myös moottoreiden invertterit.
        Sähköautot kehittyy valtavasti 5 vuodessa.

        "Sähköautot kehittyy valtavasti 5 vuodessa."

        Eli nyt ei kannata ostaa sähköautoa vaan vasta 5 vuoden päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautot kehittyy valtavasti 5 vuodessa."

        Eli nyt ei kannata ostaa sähköautoa vaan vasta 5 vuoden päästä.

        Kyllä kannattaa nyt jo säästää tuhansia vuodessa ajamalla sähköautolla.

        Polttoautojen kehitystyö on lakkautettu kokonaan, eikä niillä ole enää kohta mitään arvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kannattaa nyt jo säästää tuhansia vuodessa ajamalla sähköautolla.

        Polttoautojen kehitystyö on lakkautettu kokonaan, eikä niillä ole enää kohta mitään arvoa.

        "Polttoautojen kehitystyö on lakkautettu kokonaan, eikä niillä ole enää kohta mitään arvoa."

        Aivan loistavaa!!!

        Uusien polttomoottotiautojen hinnat tulevat siis laskemaan, koska niihin ei enää kulu minkäänlaisia suunnittelukustannuksia.

        Ja aivan mieletön uutinen on tuo, että niitä saa kohta ilmaiseksi.

        Köyhä kiittää !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautot kehittyy valtavasti 5 vuodessa."

        Eli nyt ei kannata ostaa sähköautoa vaan vasta 5 vuoden päästä.

        Viiden vuoden kuluttua tilanne on sama, eli et voi ostaa sähköautoa milloinkaan.
        Sama tilanne kännyköiden, tietokoneiden kodinkoneiden ym. kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viiden vuoden kuluttua tilanne on sama, eli et voi ostaa sähköautoa milloinkaan.
        Sama tilanne kännyköiden, tietokoneiden kodinkoneiden ym. kanssa.

        Minä tulen 10 vuotta vanhoilla laitteilla hienosti toimeen.

        Kun laitteella on 15 vuotta ikää ja sen vaihtaa 10 vuotta vanhaan, on siinä ihan samanlainen teknologiahyppäys kuin ostaisi aina uutta. Pari hyötynäkökohtaa kuitenkin:

        -rahankäyttö on minimaalisen pientä
        -ne laitteet jotka on vielä 10 vuoden ikäisinä toimintakunnossa, on oikeasti hyviä, eli tulee ostettua vain laatua, uudesta et voi koskaan tietää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne kestää. 15-20 vuotta ja 1 000 000 km. Paremmin kestää kuin monivikaiset polttomoottorit.

        Polttomoottoriauto kestää helposti 25 vuotta. Siihen mennessä mittarissa on keskimäärin 300 000 km. Ei normaali ihminen aja autolla miljoonaa kilometriä. Keskiverto suomalainen ajaa autolla 14 000 km vuodessa. Koska sähköauton akku menee ajan funktiona sököksi huolimstta siitä ajaako vähän vai paljon, niin sellaisen joka ajaa hyvin vähän, ei kannata ostaa sähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ollut mitään tuubaa.

        Kun väite on että akut kestää 20 vuotta ja kun ei ole tesloja silloin ollut, on käytettävä vertailukelpoista tuotetta.

        Missä on se kannettavan tietokoneen akkupaketti vuodelta 2003 joka on edelleen hengissä?

        Ei missään. Niitä ei ole.

        Vanhimmat Nissan Leafit on 12-13 vuotiaita. Etsikääs edes yksi, jonka alkuperäinen akusto on vielä täysin kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kannattaa nyt jo säästää tuhansia vuodessa ajamalla sähköautolla.

        Polttoautojen kehitystyö on lakkautettu kokonaan, eikä niillä ole enää kohta mitään arvoa.

        Kerropa miten säästän tuhansia vuodessa hankkimalla pirun kalliin sähköauton, kun minulla ei mene tuhansia vuodessa nykyisen polttiksenikaan kanssa?
        Jotain 1500 € saattaa mennä.


      • Anonyymi

        Aivan. Polttomoottoriauto kuitenkin kestää pääsääntöisesti ainakin sen 20 vuotta ja 300 000 km. Näytä minulle sähköauto samoilla luvuilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Polttomoottoriauto kuitenkin kestää pääsääntöisesti ainakin sen 20 vuotta ja 300 000 km. Näytä minulle sähköauto samoilla luvuilla.

        Mikä tahansa sähköauto kestää pitempään kuin mikään polttopaska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Polttomoottoriauto kuitenkin kestää pääsääntöisesti ainakin sen 20 vuotta ja 300 000 km. Näytä minulle sähköauto samoilla luvuilla.

        Kuka tuollaiselle katkeroituneelle umpityhmälle idiootille haluaisi mitään kertoa. Olet niin naurettava aasi että ei ole tosikaan.


    • Anonyymi

      Suomen olosuhteissa olis jo kertaalleen korjattu akku se on suht varma asia.

      • Anonyymi

        Suomen olosuhteissa akusta olisi yli 90 % jäljellä.


    • Anonyymi

      Piika ei ole nainen, Ford ei ole auto, eikä 600.000 ajettu Teslan akku ole enää uutta vastaavassa kunnossa.

      • Anonyymi

        Kyllä se akku on uudenveroinen. Ai mistä tiedän? Tällä palstalla sanottiin niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se akku on uudenveroinen. Ai mistä tiedän? Tällä palstalla sanottiin niin.

        No se on ihan todistetusti uudenveroinen nähden ajomäärään kuten voit lukea uutisesta.

        Polttomoottori olisi noilla ajomäärillä vaatinut jo ainakin 30 huoltoa jotka olisivat maksaneet 15.000 €.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se on ihan todistetusti uudenveroinen nähden ajomäärään kuten voit lukea uutisesta.

        Polttomoottori olisi noilla ajomäärillä vaatinut jo ainakin 30 huoltoa jotka olisivat maksaneet 15.000 €.

        ei ollut kyse kustannuksista vaan siitä että onko akku uudenveroinen

        aivan taatusti, 100% varmuudella se ei ole uudenveroinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se on ihan todistetusti uudenveroinen nähden ajomäärään kuten voit lukea uutisesta.

        Polttomoottori olisi noilla ajomäärillä vaatinut jo ainakin 30 huoltoa jotka olisivat maksaneet 15.000 €.

        Hyvin harva ajaa autolla tuollaisia määriä. Sähköauto kestää kilometrejä, mutta ei kestä aikaa. Polttomoottoriauton ajokilometreistä voi yleensä päätellä jotakin auton kunnosta. Sähköautossa ei enää olekaan näin. Voi olla jopa alle sata tuhatta km ajettu sähköauto, jonka akkukapasiteetista enää reilu puolet jäljellä ja päivät normaalissa henkilöautokäytössä luetut. Nettiautosta niitä löytyy.


    • Anonyymi

      Akkuleissa ei ole mitään mekaanista toimintaa, ne on niinku kivekset ja hormoonit hyrrää?

    • Anonyymi

      Tesla on jossain vaiheessa päivittänyt ässien venkahvoja kestävämpiin. Ilmeisesti ei ole muuttunut vielä 2018 mallissa kun hajonnut muutaman kerran.

      • Anonyymi

        Mulla ei oo hajonneet kertaakaan viimeisen 800.000 km aikana. Tosin ei ole ollut Teslaa, eikä tule ikinä olemaan tuota uudelleen kyhättyä Morris Marinaa!!!


    • Anonyymi

      Joku väitti Teslan akuissa tapahtuneen suurta kehitystä. Kyllä ne on samalla tavalla koottu tuhansista kennoista vieläkin. Uudemmissa on tosin 2170 tyypin kennoja
      Esimerkiksi Tesla 3:n Standard Range -versiossa on 2976 kennoa, Long Range versio sisältää 4416 kennoa, energiatiheys 150 Wh/kg.

      • Anonyymi

        Sä et vissiin tajua asiasta mitään. Kennoistahan ne tietysti koostuu. ja bensakin on edelleen märkää. Akkujen valmistaminen käy halvemmaksi, kuivatekniikka jälleen lisää energiatiheyttä jne. Akut on jo nykyisellään erittäin hyviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä et vissiin tajua asiasta mitään. Kennoistahan ne tietysti koostuu. ja bensakin on edelleen märkää. Akkujen valmistaminen käy halvemmaksi, kuivatekniikka jälleen lisää energiatiheyttä jne. Akut on jo nykyisellään erittäin hyviä.

        Sen verran elektroniikan luotettavuustekniikkaa olen lukenut, että tuhansista komponenteista koottu laite vikaantuu paljon todennäköisemmin kuin yksi komponentti.


    • Anonyymi

      Tesla on tulevaisuudessa suurin merkki.

      • Anonyymi

        Ja sähköllä ajamalla säästää mukavasti rahaa.


      • Anonyymi

        Oppisivatpa tekemään muutakin kuin akkuja. Talvitestin viimeinen ja ajettavuudesta puhdas nelonen kouluarvosanana.


      • Anonyymi

        "Tesla on tulevaisuudessa suurin merkki."

        Itseasiassa epäilen vahvasti että näin ei tule tapahtumaan. Polttomoottoreilla varustettuja autoja on tehty yli 100 vuotta, ja seuraava kuvio on ollut havaittavissa:

        -joku keksii jotain
        -toinen firma "apinoi" idean ja keksii miten sen voi toteuttaa halvemmalla

        Ehkä Tesla vielä joitakin autoja myy, mutta heidän teknologiansa on ihan helposti kopsattavissa, joten miksei joku suurista polttomoottorivalmistajista voi sitä parantaa ja mennä myyntimäärissä ohitse.


      • Anonyymi

        En oikein usko, koska se on niin kallis ettei voi hirveämmin yleistyä. Teslasta ei ikinä tule samanlaista koko kansan kulkinetta kuin jostain Toyotasta. Johtuu siitä, että Teslalla ei ole halpoja kansanmalleja ja tuskin tulee koskaan olemaankaan.


    • Anonyymi

      Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä. Järjen valoa yritetty sumuttaa.

    • Anonyymi

      Ei kannata vielä puhua auton eliniästä mitään noin uuden auton kohdalla. 2018 mallinen autohan on vasta viisi vuotta vanha, polttomoottoriautot kestävät helposti 25 vuotta!

      • Anonyymi

        "polttomoottoriautot kestävät helposti 25 vuotta!"

        Näin on. 1990-luvulla tehdyt.

        2010 ja eteenpäin, niin autoissa alkaa olla niin paljon elektroniikkaa, että on vaikea uskoa että se ei vikaantuisi ja on vaikea uskoa että kukaan sitä pystyisi korjaamaan järkevillä työmäärillä tai kustannuksilla.

        Olen itse elektroniikka-ammattilainen ja minäkään en halua autoa itselleni, missä on useampia ohjausyksiköitä ja datayhteyksiä niiden välillä.


    • Anonyymi

      Noin uusissa autoissa ei pitäisi vikoja paljon ollakkaan itsellä ei ole ollut koskaan
      noin uusia autoja.

    • Anonyymi

      Sähkö tulee etkä voi mitään.

    • Anonyymi

      Tesla kestää isältä pojalle.

    • Anonyymi

      ” Kyseisen Teslan alkuperäinen ajoakku on heikentynyt IS:n näkemien mittausdokumenttien mukaan tässä ajassa 16 prosenttia.”

      Niin missä ajassa? Viidessä vuodessa. Eli jos heikkeneminen olisi lineaarista, kymmenessä vuodessa akku olisi heikentynyt 32% ja viidessätoista vuodessa, jonka ikäisenä autoni olen yleensä ostanut koska uudempiin ei ole ollut varaa, kapasiteetista olisi lähtenyt 48% eli auto olisi puolikuntoinen ja jo moneen asiaan kelpaamaton.
      Mutta mehän tiedämme etteivät akut heikkene lineaarisesti, vaan kapasiteetin lasku kiihtyy loppua kohti.
      Persaukiset perusduunarit eivät koskaan tule ajamaan sähköautoilla vaan pitävät polttomoottoriautoja työmatkakulkineinaan niin kauan kuin niitä suinkin saa. Koska vanhaa ja halpaa, mutta toimivaa sähköautoa ei ole eikä tule. Se vain on nykyisellä tekniikalla mahdotonta. Kun auto olisi ikänsä puolesta sopivan hintainen köyhän kukkarolle, sen akut ovat jo niin loppu ettei sillä tee enää käytännössä mitään. Akkujen uusiminen taas maksaa niin paljon, ettei tavan tallaajalla semmoiseen varaa ole. Siis sähköautot ovat ja pysyvät rahvaan ulottumattomissa.
      Millä pienempituloiset mahtavat liikkua tulevaisuudessa, vai onko niin etteivät millään, vaan pysyvät kotona kansalaispalkalla? Ei tässä paljon muitakaan vaihtoehtoja näy. Maaseudulla toki varmaan voidaan ottaa taas hevoset käyttöön.

    • Anonyymi

      Pesee polttopaskat mennen tullen.

    • Anonyymi

      ”lähes uudessa kunnossa”…”16% kapasiteetista haihtunut ilmaan”… Teslan toleranssit, 16% menetetty on lähes uuden veroinen.

    • Anonyymi

      Kurjahan tuo Teslan romu on.

    • Anonyymi

      eay ue 5u uiuqe a uiqueia 5 q5uia uq45euiq4

    • Anonyymi

      Akut kestävät auton koko eliniän, jos auton eliniästä suunnitellaan riittävän lyhyt.

      • Anonyymi

        Noilla Tesloilla on ajettu keyesti miljoona km.


    • Anonyymi

      Pah 😁 Akut on evemmän vuosikerta tavaraa kuin kilometri

    • Anonyymi

      5 vuotta vain ollut käytössä eli ei merkitystä. Katsotaan 15v kuluttua, myös muissa. Kennot vanhenee ja vikojen mahdollisuus nousee. Myös sisäiset hapettumat akussa, muut komponentit.

      • Anonyymi

        Just näin. 5-vuotias auto on suomalaisella mittapuulla tuliterä ja tuoksuukin vielä uudelle. Täällä ajetaan noin neljä kertaa vanhemmilla.


    • Anonyymi

      Tesla model 3, 2-3y ikäisistä vain 14.x% ei läpäissyt katsastusta. Huonoin tulos kahtena vuotena putkeen TUV mukaan. Ehkä se akku / moottori voi kestää, mutta muuten noi teslat ei kestä. Jokainen Tesla mitä olen ajanut / ollut kyydissä niin takapää nitisee ja natisee noin vain esimerkkinä. Samoten ainakin model 3 peltien välit on sinnepäin. Johonkin menee puolikas pikkurilli ja joihinkin koko etusormi väliin. Ihan käsittämättömiä laatupoikkeamia noissa.

      • Anonyymi

        Viherhörhöt eivät välitä ovien ja muiden luukkujen huonoista sovituksista.


    • Anonyymi

      Polttomoottori olla arvoton.

    • Anonyymi

      Hieno peli !

      Mitä, muuten maksaa akuston vaihto ??

      • Anonyymi

        Ei tarvii vaihtaa akustoa koskaan trolli, akuilla ajaa auton käyttöiän helposti.


    • Anonyymi

      Kyllä polttopatea taas ketuttaa!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan aussikulta, missä?

      Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      370
      2241
    2. Haluaisin sun kanssa yhteisen

      Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      58
      1661
    3. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

      Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      1359
    4. Pikkunaiselle terkkuja

      Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      277
      1199
    5. Voisiko olla jopa niin

      Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal
      Ikävä
      67
      979
    6. Pystyisitkö ottamaan kaivattuasi

      Elämääsi miten pian
      Ikävä
      86
      965
    7. Varkaita kuhmossa

      Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.
      Kuhmo
      33
      933
    8. Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota

      2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-
      Maailman menoa
      118
      910
    9. Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."

      Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks
      Suomalaiset julkkikset
      12
      886
    10. K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."

      Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali
      Suomalaiset julkkikset
      8
      856
    Aihe