Kiinteä osa suomalaista ateismia on kristinuskon ja kristittyjen kritiikki. Jotta tässä onnistuttaisiin mahdollisimman hyvin, on ateistien tunnettava kristinuskon sisältöä, opin kappaleita, käytäntöjä, pyhiä kirjoituksia ja historiaa.
Kristinusko ei ole suinkaan pysynyt ennallaan vaan on pitkän kehityksen tulos. Koska Raamatusta ei ole löydettävissä yhtä ainoaa oikeaa oppia, on se poikinut kymmeniä tuhansia keskenään kilpailevia ja toisiaan vastaan sotivia suuntauksia: kirkkokuntia, tunnustuksia, seurakuntia, kristillisiä yhteisöjä ja lahkoja.
Tuon seuraavassa viestissä esille yhden kristinuskon keskeisen opinkohdan historiaa ja sen sisällyttämistä niin sanottuun ”apostoliseen uskoon”, joka on muotoiltu vanhan kirkon uskontunnustuksissa.
Sanottakoon heti alkuun, että tätä oppia ei ole vanhimmissa Uuden testamentin kirjoituksissa, mutta sen nähdään kehittyvän ja saavan muotoa erityisesti Johanneksen evankeliumissa, joka on viimeisimpien kirjojen joukossa Uudessa testamentissa. Jos tätä evankeliumia ei olisi, niin tuskin olisi kolmiyhteisen jumalan oppia, mutta nyt se on valtakirkon mukaan kristinuskon määrittelevä erehtymätön mittari. Joka sen tunnustaa, on kristitty; joka ei tunnusta sitä, ei ole kristitty.
Kristinuskon ulkopuolelle ovat suljetut areiolaisuus, unitarismi ja kaikenlainen käsitys, jonka mukaan Jumalan sana ja viisaus ovat abstraktioita, eivät olevaisia ja eläviä persoonia, ja että Jumalan voima on kiinteä osa Jumalaa itseään, ei jokin Jumalaa alempi luojajumala, joka olisi välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä ja siten itsenäinen tietoinen sekä älykäs olento.
Saanen siis esitellä Logos-opin historian ja siirtymisen kristikuntaan! :)
Tunnetko kristinuskon keskeisen opin historian?
6
87
Vastaukset
- Anonyymi
Mistä Logos-oppi on tullut kristikuntaan?
Synoptiset evankeliumit eivät tunne lainkaan Logosta, joka olisi elävänä olentona luonut tämän maailman Jumalan suunnitelman mukaan. Ne kuvaavat Jeesuksen pelkkänä vanhurskaana miehenä, jonka Jumala on herättänyt kuolleista. Samalla tavalla julistivat evankeliumia ensimmäiset opetuslapset Apostolien tekojen mukaan. Vasta Johanneksen evankeliumissa mainitaan Logos, joka rinnastetaan Jumalaan, ja jonka kautta Jumala loi tämän nykyisen maailman. Luonnollisesti kristityt ymmärtävät Logoksen olevan sama henkilö kuin Nasaretin Jeesus, mutta niin sanotusti edeltä olevana (pre-eksistenttisenä). (Joh 1:1-14; Ilm 19:13)
Logos-oppi on pitkän kehityksen tulos. Se on lainausta kreikkalaisesta filosofiasta. Sen varhaisin tunnettu muotoilija on Heraclitus. (500-l. e.Kr.) Antisthenes, Sokrateen oppilas, kehitti ajatusta edelleen, vaikka sai tietysti vaikutteita itseltään Sokrateelta. (390-l. e.Kr.) Zenon Kitionilainen oli seuraava opin merkittävä jalostaja. (300-l. e.Kr.) Stoalaisen koulukunnan Kleanthes ja Khrysippos olivat seuraavana vuorossa. (200-l. e.Kr.) Apostolien ajan lopulla Logos-käsitteeseen vaikutti kreikkalaisista filosofeista eniten Epictetus. (50-135 j.Kr.) Hän opetti ihmisen vastuuta omasta elämästä ja valinnoista sen sijaan, että olisi tyytynyt kyyniseen kuvaan, jossa ihminen ei voi paljonkaan vaikuttaa kohtaloonsa.
Kreikkalaisen filosofian mukaan logos on kaiken olevaisen taustalla vaikuttava voima ja viisaus. Se liikuttaa kaikkea ja kaikkia ihmisiä. Sitä itseään ei ole luotu, sillä se on ikuinen ilman alkua. Se loi tämän maailman ja vaikuttaa kaikkeen sen toimintaan. Se on niin lähellä käsitettä ”Jumala”, että englanninkielisissä käännöksissä Epictetuksen logos on käännetty usein sanalla ”God”. Tässä se tarkoittaa Korkeinta Jumalaa tai siihen kiinteästi ja erottamattomasti liittyvää voimaa ja viisautta, joka ei kuitenkaan välttämättä ole itsenäinen olevainen, vaan on Korkeimman Jumalan olemusta itseään. Unitaarien mukaan Johannes lainasi logos-käsitettä tässä merkityksessä kreikkalaisesta filosofiasta.
Jumalaa alemmaksi luojajumalaksi logoksen teki juutalainen filosofi Filon Aleksandrialainen. (20 e.Kr. – 50 j.Kr.) Hänen mukaansa Jumala on niin pyhä, että hän tarvitsi välittäjän itsensä ja luomakunnan välille. Tämä välittäjä on Jumalan jälkeen vallassa seuraava ja loi tämän maailman Jumalan ohjeiden mukaan. Jumala on yhteydessä maailmaan ja sen eläviin olentoihin tämän välittäjän kautta. Johannes tai hänen opetuslapsensa kehittivät tästä uudenlaisen kristologian, jonka mukaan Jeesus on tämä Logos: Jumalan luomakunnan esikoinen. Hän on syntynyt ensimmäisenä ennen maailman perustamista ja on arvossa enkeleitä ylempi.
Yhdistettynä evankeliumin sanomaan tämä taivaallinen henkiolento omaksui ihmisyyden syntyessään neitsyt Mariasta ja sovitti kuolemallaan maailman Jumalan kanssa. Jeesus ei siis ollut Jumala tai tätä alempi luojajumala vanhemmissa synoptisissa evankeliumeissa Markus, Matteus ja Luukas, eikä Apostolien teoissakaan. Johanneksen evankeliumissa kuvataan Jeesus isää alempana jumal-olentona, joka on tullut alas taivaasta ja saanut ruumiillisen muodon Jeesus-lapsessa, joka sitten aikuiseksi kasvettuaan vei loppuun Jumalan suunnitelman pelastaa valitut Jumalan lapset hänen kauttaan. (Joh 3:16) Tähän Logokseen ja Isään Jumalaan uskominen on iankaikkinen elämä. (Joh 17:3; 20:31)
Jatkuu...- Anonyymi
Näemme uskon ja opin kehityksen jo Uuden testamentin kirjoituksissa. Vanhurskaasta miehestä tehtiin ajan kuluessa taivaasta alas tullut jumal-olento, joka on pakanajumalien tavoin syntynyt neitsyestä. Osa unitaareista on sitä mieltä, että neitseestä syntymisestä kertovat Matteuksen ja Luukkaan evankeliumin kaksi ensimmäistä lukua ovat kokonaan tai enimmäkseen myöhempi lisäys alkuperäisiin teksteihin. Ne keksittiin tukemaan kertomusta Jeesuksen jumalallisesta alkuperästä, jotta pakanat saataisiin helpommin uskomaan häneen. Samalla Jeesuksen elämään alettiin liittää epätosia kertomuksia ihmeistä, sairaiden parantamisesta ja kuolleista herättämisestä. Tämä on agnostikkojen tulkinta.
Kertomuksia ihmeistä on ollut liikkeellä jo varhaisesta lähtien, heti pian Jeesuksen kuoleman jälkeen. Paavali kääntyi Jeesuksen todistajaksi vuonna 31 tai 32, jota ennen hän vainosi opetuslapsia ja ensimmäisiä apostoleja. (Gal 1:13-19; 1Kor 15:9; 1Tim 1:12-17) Koska Paavali kertoo itsensä ja muiden apostolien tekemistä ihmeistä, niin on oletettavaa, että hän tunsi myös Jeesuksen tekemät ihmeet tämän vielä eläessä. (Room 15:17-19; 2Kor 12:12) Paavalin Jeesus ei kuitenkaan ollut vielä yhtä selvästi taivaasta alas tullut henkiolento kuin on Johanneksen evankeliumissa. Paavali ja Johannes erottavat silti toisistaan Jumalan ja Kristuksen yhtä selvällä tavalla, niin että Jumala on Korkein ja Jeesus on hänelle alamainen ”Jumalan poika”.
Kesti noin 300 vuotta ennen kuin Jeesus korotettiin virallisesti yhtä korkeaan asemaan kuin Isä Jumala on Uuden testamentin kirjoituksissa. Tämä tapahtui Nikean ja Konstantinopolin konsiileissa vuonna 325 ja 381. Samalla Pyhä Henki sai paikkansa kolmiyhteisen Jumalan opissa. Kristuksen kaksiluonto-oppi täydensi kolminaisuusoppia ja sen julkilausuma on Khalkedonin kirkolliskokouksen hedelmä. (451 j.Kr.) Logoksesta oli näin tullut pysyvä osa Jumalan ikuista olemusta, sen toisena persoonana, joka ei kuitenkaan ole eri olevainen kuin Jumala, vaan on yhtä olemusta Isän ja Pyhän Hengen kanssa, kuitenkin näistä erillinen persoona. Jos et tätä ymmärrä, niin ei se mitään: ei sitä kukaan muukaan ole koskaan ymmärtänyt. Kolminaisuusoppi on salaisuus (mysteeri), jota ei voida järjellä ymmärtää.
Luettavaa
World History Encyclopedia, Epictetus. Joshua J. Mark, 28.4.2011.
https://www.worldhistory.org/Epictetus/
- Anonyymi
Millä tavalla tätä tietoa voidaan käyttää kristittyjen saamiseen järkiinsä?
Siten, että saadaan heidät näkemään se, miten heidän uskonsa ja oppinsa perustus ei ole pysynyt samana kaikkina aikoina. Se on muuttunut ja kehittynyt aikojen saatossa niin kuin mikä tahansa uskonto, ideologia tai filosofinen oppirakennelma.
Kristinusko ei eroa tässä asiassa muista uskonnoista. Nekin ovat kehityksen tulosta ja muuttuvat jatkuvasti meidän silmiemme edessä. Nykyinen liberaali muoto kristinuskosta ja vaikkapa islamista oli täysin tuntematon vielä 600-1700 -luvuilla. Nyt ne ovat yleisin muoto kyseisiä uskontoja vanhoillisten ja alkuperäiselle ilmoitukselle uskollisten jäädessä marginaaliin.
Toki on niinkin, että vain aniharvat edustavat nykyään sitä, mitä kristinusko ja islam alussa olivat. Lähes jokainen on omaksunut näistä suurista uskonnoista niiden jonkin kehitysversion ja tulkinnan. Alkuperäinen on jäänyt kauas unholaan. - Anonyymi
hiekkakansan sadut ei minua kiinnosta vaikka olenkin raamatun lukenut
- Anonyymi
Parannuksenteon aikana nippelitiedot on täysin turhaa harhautusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734486- 332541
- 402374
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401722- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511397
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231267Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155