KASTE JA EHTOOLLINEN

Ei ole niin, että kun olet saanut nauttia kasteen ja ehtoollisen, että täten muka saat hokkuspokkus filiokkus kaikki syntisi ja pahat tekosi anteeksi!

Synnit ja pahat teot saa anteeksi kun ne tunnustaa ja hylkää ja tietenkin samalla uskomalla Jeesukseen siten kun Raamattu hänestä opettaa; nimittäin tämä Jeesus on kärsinyt ihmisen lihassa ristillä rangaistuksen meidän ihmisten puolesta, meidän ihmisten puolesta minä mukaan lukien jotka olemme rikkoneet tämän saman Jeesuksen antaman jokaisen hyvää tarkoittavan käskyn.

Ei minulla ole tarkoitus kuitenkaan selittää pois ehtoollista ja kastetta, ei tästä ole kysymys. Tarkoitukseni on, että kasteen ja ehtoollisen ylikorostaminen loppuisi ja Herran Jeesuksen usko saisi sen sijan joka sille kuuluu; ja tämä usko Jeesukseen on todellinen armon väline, väline joka avaa Taivaan Portit sillekin joka ei syystä tai toisesta ole ikinä koskaan kuullutkaan kasteesta ja ehtoollisesta, puhumattakaan, että olisi näitä nauttinut.

Aloitetaampa kasteesta: Raamattu sanoo selvästi, että kaste on hyvän omantunnon pyytämistä ja ei suinkaan lihan, eli langenneen luonnon saastan pois riisumista, eli syntien ja pahojen tekojen poistamista.

Ehtoollisesta Raamattu kehoittaa, että se nautitaan Herran Jeesuksen muistoksi, ja on täten hyvä muistutus, että kuinka meidän tulee USKOSSA juoda Jeesuksen golgatalla vuodattamaa viatonta verta ja USKOSSA syödä Jeesuksen golgatalla annettua Jumalan Pojan lihaa.

27

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luterilaiset pilkkaavat koko maailman nähden Jumalaa. Luterilaisilla on Jeesuksen rinnalla toinen luoja ja jumala: vesi.
      Luterilaiset julistavat toista evankeliumia ja toista Jeesusta. Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin Jumala, Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. Luterilaisten toinen jeesus on jopa muuttanut pelastuksen tietä.
      Daavidin virsi: Herra, minun kallioni, linnani ja pelastajani, minun Jumalani, vuoreni, jonka turviin minä pakenen, minun kilpeni, autuuteni sarvi ja varustukseni.
      Sen sijaa luterilaisen pelastaja on vesi, ennen Jeesusta ja Jeesuksen yläpuolella.
      Vanhan Liiton pyhät pelastuivat laittaessaan uskonsa ja toivonsa tulevaa Messiaaseen:
      me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen.
      Luterilaisuudessa kukaan ei pelastu uskomalla Jeesukseen, vaan aina tarvitaan pelastava kolmen vesitipan rituaali.
      Luterilaisten jeesus ei pelasta samalla tapaa kuin seurakunnan alussa: Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.
      Luterilaisilla on toinen jeesus ja toinen evankeliumi, pelastavien pyhittävien sakramenttien evankeliumi.

      • Anonyymi

        Luterilaisilla on yksi Jumala joka ei ole vesi Annoit taas väärän todistuksen. Jeesus toimii veden kautta kuten Raamattu sanoo. Sakramentteja ja uskoa ei laiteta vastakkain.

        Mutta uudestikastajilla on andeumenttiseremonita jotka tuovat pelastuksen ohi Jeesuksen. Uudestikastajien Jeesus ei ole Jumala eikä siis pelasta niin kuin se pelastaa kristityt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisilla on yksi Jumala joka ei ole vesi Annoit taas väärän todistuksen. Jeesus toimii veden kautta kuten Raamattu sanoo. Sakramentteja ja uskoa ei laiteta vastakkain.

        Mutta uudestikastajilla on andeumenttiseremonita jotka tuovat pelastuksen ohi Jeesuksen. Uudestikastajien Jeesus ei ole Jumala eikä siis pelasta niin kuin se pelastaa kristityt

        Millainen piip pitää olla että helluntain osiolla puhuu endaumenteista, oletko ihan piip !

        helluntaissa ei sellaisia ole eikä tule, koita tämä nyt liimata otsaasi ja yritä tulla järkiisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen piip pitää olla että helluntain osiolla puhuu endaumenteista, oletko ihan piip !

        helluntaissa ei sellaisia ole eikä tule, koita tämä nyt liimata otsaasi ja yritä tulla järkiisi.

        Endaumentteja vain osa uudestikastajista harrastaa

        Oletko ihtse ihan piip?


      • Anonyymi

        Jumalan pilkkaaminen on fiksun ihmisen merkki.
        Ja puhdasta vettä onkin syytä arvostaa enemmän kuin jotain mielikuvitusjumalaa.


      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        😋 ­N­­­y­m­­­f­­­o­m­­­a­­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17792555K

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      helluntailaiset ei ainakaan USKOSSA ota ehtoollista, ette usko edes
      ehtoollisviiniin, vaan helluntailaisuudessa ehtoollisviini vaihdettu mehukattiin,
      missä Jeesus niin sanoo, että ottakaa nyt jotakin juomaa ?

      raamattu:
      "Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän , siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi:"Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini."
      Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki; sillä TÄMÄ on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
      Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo TÄTÄ VIINIPUUN ANTIA, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena TEIDÄN KANSSANNE Isäni valtakunnassa."
      Matt:26: 26-29

      "uutena teidän kanssanne", Jeesus on ylösnoussut UUTENA, jona hän sanoo
      "juon sitä uutena teidän kanssanne"

      "TÄTÄ VIINIPUUN ANTIA",
      Jeesus Kristus on ylösnoussut UUTENA, ei kuitenkaan sanonut,
      juovansa mehukattia "teidän kanssanne", vaan sanoo: "tätä VIINIPUUN antia".

      niin ne helluntailaiset vaan omalla luvallaan vaihtaa viinin mehukattiin,
      ja Jeesukselle kelvattava sitten mehukatti, kun helluntailainen niin päättänyt.

      mehukatti EI OLE "liiton veri".

      • Anonyymi

        Paljonko pitää vähintään olla prosentteja että siitä juotavasta tulee se liiton veri ?

        entäs viinimerkki joka takaa että ollaan liiton veren äärellä häh?


      • Anonyymi

        JOS Jeesus olisi vaikuttanut aikansa suomessa, luuletko että täälläkin puhuttaisiin liiton verestä ja viinistä kun koko maassa tuskin on ainuttakaan viinitarhaa, kerro?

        lyhyemmin; miksi te ette ymmärrä asioiden olemusta, yritä selittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JOS Jeesus olisi vaikuttanut aikansa suomessa, luuletko että täälläkin puhuttaisiin liiton verestä ja viinistä kun koko maassa tuskin on ainuttakaan viinitarhaa, kerro?

        lyhyemmin; miksi te ette ymmärrä asioiden olemusta, yritä selittää.

        Siinä taas jumalanpilkkaa käkätykseltä


    • Anonyymi

      netti on oivallinen väline kaikenlaisille väliinputoajille ja luusereille joita ei livessä kukaan kuuntele!

      täällä he saavat päteä aamusta iltaan ja esittää mitä hölmöimpiä tarinoitaan ja uskovat olevansa kovasti kartalla kaikesta vaikka tietämys on nollan kahta puolta.

      avohoitolana tämä netti toimii enimmäkseen, ilman tuloksia tosin.

      • Anonyymi

        Siin yksi luuseri joka täällä koko ajan viettää aikaansa

        aina samat jutut sillä on sakastista ja lutterista ja kaljasta

        eikö tuota saa hoitoon?


    • Anonyymi

      Hellutailaisten törkeän harhaopin mukaan he ovat vapaita kaikista Adamin synneistä ja ovat Jumalan kaltaisia synnitömiä kuin Jeesus tähän maailmaan syntyesään, kasteelle ja ehtoolliselle mennessään mitään synneistä ei saa mainita, koska he ovat pyhiä uskovaisia ja vanhurkaitta omasta mielestään.

      Fariseukset olivat sielultaan aikansa helluntailaisia.
      He menivät Johanneksen luoksen Jordanille saamaan sitä uskovien upotuskastettta.

      Mutta kun tarjolla oli vain syntisten valelukaste, ei eihän Johannes helluntailaisten sielunveljiä kastanut ollenkaan, vaan kutsui heitä kyykäärmeitten sikiöiksi.

      Kyykäärme kun kielsi paratiisissa koko perisynnin olemassaolon.

    • Anonyymi

      Kaikki lopun aikana syntyneet Jenkkilahkot on sitä vaarallista lusteen kylvöä hitaasti kypsyneen ja vaatimattoman näköisen nisuveljan sekaan, ja koska lahkoluste saa rehottaa ihan vapaasti kristinuskon seassa monet lahkot ovat levittäneet lonkeronsa jo kristillisten kirkkojen sisälle.

      Erityisesti kannattaa varoa ns. yhteiskristillisiä tilaisuuksia, jossa valheen henki on tullut Kristuksen kirkon sisälle kaatohenkineen ja molotuksineen ihmisiä villitsemän ja eksyttämään kaikella valheen voimalla. Valkia saatana kun tekeytyy Valon enkeliksi ja sen palvelijat vanhurskauden palvelijoiksi.

      Ekumenia=yhdessä eksyttämistä

      Nokian pappi siihen erehtyi menemään ja ei aikaakaan kun kristillinen Henki vaihtui jenkkihengeksi kohtalokkain seurausin. Mies taisi menettä papin virkansakin niissä "kinkereissä" hurmahenkien kanssa.

    • Anonyymi

      eli semmonen nisusatu tällä kertaa !

      jatka vaan saatat saada aikanaan satukirjankin aikaan.

      • Anonyymi

        khä khä sodomia?


      • Anonyymi

        helluntailaiset ei tahdo katsoa TOTUUTTA omasta lahkostaan, se on ihmisen luontoon , luonteeseen kuuluvaa, "enhän ;MINÄ voi erehtyä > eksyä .

        "Monta tulee minun nimessäni ja eksyttävät , jos mahdollista, valitutkin"

        tällaiset 1900 -luvulla JÄLKEEN kristinuskon,
        on sitä "vihollisen MYÖHEMMIN kylvämää lustetta"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        helluntailaiset ei tahdo katsoa TOTUUTTA omasta lahkostaan, se on ihmisen luontoon , luonteeseen kuuluvaa, "enhän ;MINÄ voi erehtyä > eksyä .

        "Monta tulee minun nimessäni ja eksyttävät , jos mahdollista, valitutkin"

        tällaiset 1900 -luvulla JÄLKEEN kristinuskon,
        on sitä "vihollisen MYÖHEMMIN kylvämää lustetta"

        Joko se kelvollinen viinimerkki on selvillä, voisit sen julkaista ihan ominkin sanoinkin ok!

        entäs se prosenttiluku, millainen se mahtaa olla jolla synnit lähtee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        khä khä sodomia?

        paha on yskäsi %


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko se kelvollinen viinimerkki on selvillä, voisit sen julkaista ihan ominkin sanoinkin ok!

        entäs se prosenttiluku, millainen se mahtaa olla jolla synnit lähtee!

        kysy rukouksessa Jeesukselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kysy rukouksessa Jeesukselta.

        Eli et osaa sanoa mitään itse asiaan kuten tiesinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli et osaa sanoa mitään itse asiaan kuten tiesinkin.

        tuollaiset alkoholi prosentti kysymykset on pelkkää saivartelua.

        viiniä, prosenttipitoista on ollut jo Nooan ajoilta alkaen, ja niin oli myös Jeesuksen ollessa maan päällä, Jeesus itse muutti veden VIINIKSI.


    • Anonyymi

      Kiitos kommentista, osuitpa naulankantaan. Hoc est corpus meum = Tämä on minun ruumiini. Siitä tuo hokkuspokkus.

      Yleensä varmasti menee niin päin, että ihminen tulee uskoon ja sen seurauksena saa voimakkaan synnin tunnon ja halun tehdä parannusta. Silloin synnin tekemiselle tulee ikään kuin allergiseksi eli se tuntuu pahalta. Siksi sitä ei enää halua tehdä. Jos tekee jatkuvasti syntiä uskoon tulon jälkeenkin tai puhuu muista pahaa, halveksii toisia jne, ei ole aidosti pelastunutkaan, vaikka ehkä niin luulee. Käytös nimittäin muuttuu, jos ihminen on todella pelastuksen tiellä, koska jo pientä naljailua alkaa katumaan ja haluaa pyytää sitä anteeksi, puhumattakaan isommista synneistä. Tämä ei ole rakettitiedettä ollenkaan. Voikaa hyvin

    • Anonyymi

      Tuplaehtoollinen ilman öylättiä,
      Kiitos

    • Anonyymi

      esim.

      file:///C:/Users/työkansio/Pictures/terveys sote p-h/Kasteyhteenveto lut_vap.pdf


      Luterilaiset ja vapaakirkolliset kristillisestä kasteesta Yhteenveto Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen Vapaakirkon neuvottelukunnan keskusteluista 18.4.2018

      1) Pelastuksen perustana on Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa, jonka ihminen ottaa uskon kautta vastaan (lut. CA1 9). Vapaakirkolliset painottavat kasteessa enemmän kastettavan tietoista uskoa kuin luterilaiset, jotka kastavat enimmäkseen sylilapsia. Molempien mukaan kaste tapahtuu seurakunnan keskellä ja valtuuttamana.
      2) Luterilaisille kaste on yksi armonvälineistä, joita ovat Jumalan sana ja sakramentit, ja vapaakirkollisille Kristuksen säätämä seurakunnallinen pyhä toimitus. Luterilaisille kaste on vaikuttava pelastuksen lahjojen välittäjä (1 Piet. 3:21). Sen lahja otetaan vastaan Pyhän Hengen sanan ja sakramentin välityksellä herättämän vanhurskauttavan uskon kautta (CA 5).
      Vapaakirkollisille kaste todistaa Kristuksen työn voimasta ja vahvistaa uskossa vastaanotetun pelastuksen lahjan merkityksen. Siitä päästään osalliseksi Jumalan sanan ja Pyhän Hengen vaikuttaman uskon kautta.
      3) Kaste perustuu Jeesuksen käskyyn (Matt. 28:18–20).
      4) Kaste liittää seurakunnan yhteyteen (KO2 35).
      Vapaakirkollisille kaste todistaa uskovan yhteydestä Kristukseen ja hänen ruumiiseensa, seurakuntaan. Se on sydämen uskon julkista tunnustamista, joka on Vapaakirkossa seurakunnan jäsenyyden edellytys. (SVK tunnustus, kohta 3.) Vapaakirkon yhdyskuntajärjestys (28 §) toteaa, että ”varsinaiseksi jäseneksi hyväksyttävältä edellytetään, että hän on täyttänyt 15 vuotta, on
      uudestisyntynyt kristitty ja tahtoo toteuttaa Vapaakirkon periaatteita.”
      5) Kristillinen kaste tulee toimittaa vettä käyttäen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (KO 34,
      Vapaakirkon yhdyskuntajärjestys 47§).
      6) Molemmat tähdentävät evankeliumin julistamisen ensisijaisuutta kasteen yhteydessä. Luterilaiset korostavat Jumalan sanan liittymistä aineeseen, kasteen veteen (KO 34), ja vapaakirkolliset Jumalan sanan vaikutusta uskon kautta sydämeen.
      7) Vapaakirkossa toimitetaan kaste upotuskasteena, ja se on myös luterilaisille mahdollinen, vaikka yleensä kaste toimitetaan valelukasteena.

      Esimerkiksi Lutherin aikaan upotuskaste oli kasteen perusmuoto, ja sille on tukea myös varhaiskirkon perinteessä.

      8) Kasteen toimittaa luterilaisessa kirkossa pappi, poikkeuksena hätäkaste. Vapaakirkossa kasteen voi toimittaa seurakunnan valtuuttama jäsen yleisen pappeuden mukaisesti.
      9) Usko ja kaste kuuluvat yhteen.

      1 Augsburgin tunnustus, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Tunnustuskirjat: www.tunnustuskirjat.fi/augstunn.html
      2 KO = Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Katekismus eli kristinoppi 1999: www.katekismus.fi
      Uskon kautta syntynyt Kristus-yhteys ja kaste liittyvät olennaisesti yhteen. Vapaakirkossa kaste seuraa ihmiselle lahjoitettua uskoa. Vapaakirkollisille usko merkitsee tässä yhteydessä sydämen uskoa Jeesukseen Kristukseen ja sen tunnustamista ihmisten edessä. Uskoa vahvistetaan opettamalla seurakunnan yhteydessä ja esimerkiksi 15-vuotiaille järjestettävällä seurakuntakoululeirillä.
      jatkuu

      • Anonyymi

        Luterilaisen kristinopin mukaan ”Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin” (KO 35). Luterilaisessa kastetoimituksessa uskontunnustus lausutaan yhdessä. Sen lausuvat kummit ja läsnä oleva seurakunta kastettavan puolesta, jos kastettava on vielä sylilapsi. Kastettua vahvistetaan kristillisen kasvatuksen kautta. Erityisesti konfirmaatiossa seurakunnan jäsenen uskoa vahvistetaan, hänen puolestaan rukoillaan ja siunataan kätten päällepanemisen kautta apostolisella siunauksella.
        10) Kaste ei ole vain yksittäiseen hetkeen, kasteen aktiin, liittyvä tapahtuma, vaan se tulee ymmärtää osana kristityn elämän kokonaisuutta, johon liittyvät kristillinen kasvatus, opetus ja julistus sekä ehtoollinen osana seurakunnan yhteydessä elämistä. Kristitty on Kristuksen ruumiin ja Jumalan kansan jäsen sekä Pyhän Hengen temppeli (1. Kor, 12:12; 1 Piet. 2:9–10; 1 Kor. 6:19).
        11) Kastettuja kutsutaan elämään Kristusta seuraten ja päivittäisessä parannuksessa.
        ”Kaste velvoittaa luottamaan yksin Kristukseen ja elämään hänen esimerkkinsä mukaisesti. ... Kun turvaudumme kasteen armoon, meidän ei tarvitse omin voimin tehdä parannusta. Pyhä Henki kitkee meistä joka päivä itsekkyyttämme ja herättää meissä uutta uskoa ja rakkautta.” (KO 36)
        Vapaakirkollisen käsityksen mukaan sydämen usko Jeesukseen ja evankeliumi vaikuttavat ja tulevat esiin kaikilla elämän alueilla. Usko perustuu Jumalan armoon Kristuksessa ja se vapauttaa elämään Jumalan lapsena ja Jeesuksen seuraajana.

        12) Voimme luterilaisina ja vapaakirkollisina tunnustaa sellaisen kasteen, jonka kristillisen uskonsa tunnustanut on saanut ja joka on toimitettu upotuskasteena Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        Vapaakirkon yhdyskuntajärjestyksen mukaan kirkossa on käytössä uskovien kaste: ”Kristillinen kaste toimitetaan uskoville veteen upottamalla Kristuksen Jeesuksen asetuksen mukaisesti, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Vapaakirkon yhdyskuntajärjestys 47 §).
        Luterilaiset pitävät samoin tärkeänä uskoa Jeesukseen Kristukseen, mutta painottavat kasteen ja uskon olevan Jumalan teko ja kasteen liiton olevan tarjolla kaikille, myös vastasyntyneille (Mark. 10:13–16, KO 35). Siksi luterilaiset kastavat myös pieniä lapsia uskontunnustuksen mukaiseen kristilliseen uskoon ja sen lupausten omistamiseen Kristuksen ja hänen kirkkonsa yhteydessä. Vapaakirkolliset puolestaan asettavat pienet lapset rukoillen Jumalan siunauksen varaan ja hänen lupaustensa omistamiseen Kristuksen ja hänen kirkkonsa yhteydessä ja odottavat Jumalan tekojen tulemista esille uskon syntymisen myötä. Myös Vapaakirkossa tuetaan ja rohkaistaan kristillistä kasvatusta.

        13) Voimme luterilaisina tunnustaa Vapaakirkon kasteet, jotka on toimitettu vettä käyttäen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Vapaakirkolliset voivat tunnustaa sellaisen luterilaisen kristityksi, joka tunnustaa julkisesti uskonsa Jeesukseen Kristukseen. Tämä tarkoittaa luterilaisesta näkökulmasta myös hänen kasteensa tunnustamista, koska kaste ja usko kuuluvat yhteen.

        Vapaakirkon näkökulmasta lapsena kastettu, henkilökohtaisen uskonratkaisun tehnyt tunnustetaan kristityksi hänen sydämen uskonsa perusteella. Käytössä on uskovien kaste. Vapaakirkon mukaan kasteen vastaanottaminen osoittaa uskon kuuliaisuutta. Sen kautta uskova sitoutuu Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen. Vapaakirkko on itsenäisten seurakuntien muodostama seurakuntaliike. Joissakin Vapaakirkon seurakunnissa saatetaan hyväksyä varsinaiseksi jäseneksi sydämen uskon perusteella henkilö, jota ei ole uskovana kastettu, jos hän ymmärtää ja hyväksyy seurakunnan kasteopetuksen ja -käytännön perustuvan yksinomaan uskovien kasteeseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisen kristinopin mukaan ”Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin” (KO 35). Luterilaisessa kastetoimituksessa uskontunnustus lausutaan yhdessä. Sen lausuvat kummit ja läsnä oleva seurakunta kastettavan puolesta, jos kastettava on vielä sylilapsi. Kastettua vahvistetaan kristillisen kasvatuksen kautta. Erityisesti konfirmaatiossa seurakunnan jäsenen uskoa vahvistetaan, hänen puolestaan rukoillaan ja siunataan kätten päällepanemisen kautta apostolisella siunauksella.
        10) Kaste ei ole vain yksittäiseen hetkeen, kasteen aktiin, liittyvä tapahtuma, vaan se tulee ymmärtää osana kristityn elämän kokonaisuutta, johon liittyvät kristillinen kasvatus, opetus ja julistus sekä ehtoollinen osana seurakunnan yhteydessä elämistä. Kristitty on Kristuksen ruumiin ja Jumalan kansan jäsen sekä Pyhän Hengen temppeli (1. Kor, 12:12; 1 Piet. 2:9–10; 1 Kor. 6:19).
        11) Kastettuja kutsutaan elämään Kristusta seuraten ja päivittäisessä parannuksessa.
        ”Kaste velvoittaa luottamaan yksin Kristukseen ja elämään hänen esimerkkinsä mukaisesti. ... Kun turvaudumme kasteen armoon, meidän ei tarvitse omin voimin tehdä parannusta. Pyhä Henki kitkee meistä joka päivä itsekkyyttämme ja herättää meissä uutta uskoa ja rakkautta.” (KO 36)
        Vapaakirkollisen käsityksen mukaan sydämen usko Jeesukseen ja evankeliumi vaikuttavat ja tulevat esiin kaikilla elämän alueilla. Usko perustuu Jumalan armoon Kristuksessa ja se vapauttaa elämään Jumalan lapsena ja Jeesuksen seuraajana.

        12) Voimme luterilaisina ja vapaakirkollisina tunnustaa sellaisen kasteen, jonka kristillisen uskonsa tunnustanut on saanut ja joka on toimitettu upotuskasteena Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        Vapaakirkon yhdyskuntajärjestyksen mukaan kirkossa on käytössä uskovien kaste: ”Kristillinen kaste toimitetaan uskoville veteen upottamalla Kristuksen Jeesuksen asetuksen mukaisesti, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Vapaakirkon yhdyskuntajärjestys 47 §).
        Luterilaiset pitävät samoin tärkeänä uskoa Jeesukseen Kristukseen, mutta painottavat kasteen ja uskon olevan Jumalan teko ja kasteen liiton olevan tarjolla kaikille, myös vastasyntyneille (Mark. 10:13–16, KO 35). Siksi luterilaiset kastavat myös pieniä lapsia uskontunnustuksen mukaiseen kristilliseen uskoon ja sen lupausten omistamiseen Kristuksen ja hänen kirkkonsa yhteydessä. Vapaakirkolliset puolestaan asettavat pienet lapset rukoillen Jumalan siunauksen varaan ja hänen lupaustensa omistamiseen Kristuksen ja hänen kirkkonsa yhteydessä ja odottavat Jumalan tekojen tulemista esille uskon syntymisen myötä. Myös Vapaakirkossa tuetaan ja rohkaistaan kristillistä kasvatusta.

        13) Voimme luterilaisina tunnustaa Vapaakirkon kasteet, jotka on toimitettu vettä käyttäen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Vapaakirkolliset voivat tunnustaa sellaisen luterilaisen kristityksi, joka tunnustaa julkisesti uskonsa Jeesukseen Kristukseen. Tämä tarkoittaa luterilaisesta näkökulmasta myös hänen kasteensa tunnustamista, koska kaste ja usko kuuluvat yhteen.

        Vapaakirkon näkökulmasta lapsena kastettu, henkilökohtaisen uskonratkaisun tehnyt tunnustetaan kristityksi hänen sydämen uskonsa perusteella. Käytössä on uskovien kaste. Vapaakirkon mukaan kasteen vastaanottaminen osoittaa uskon kuuliaisuutta. Sen kautta uskova sitoutuu Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen. Vapaakirkko on itsenäisten seurakuntien muodostama seurakuntaliike. Joissakin Vapaakirkon seurakunnissa saatetaan hyväksyä varsinaiseksi jäseneksi sydämen uskon perusteella henkilö, jota ei ole uskovana kastettu, jos hän ymmärtää ja hyväksyy seurakunnan kasteopetuksen ja -käytännön perustuvan yksinomaan uskovien kasteeseen.

        kikkeli


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5443
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      118
      2828
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      14
      2688
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      602
      2074
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      128
      1827
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1372
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1345
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1138
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

      Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      400
      1084
    10. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1077
    Aihe