Ei ole niin, että kun olet saanut nauttia kasteen ja ehtoollisen, että täten muka saat hokkuspokkus filiokkus kaikki syntisi ja pahat tekosi anteeksi!
Synnit ja pahat teot saa anteeksi kun ne tunnustaa ja hylkää ja tietenkin samalla uskomalla Jeesukseen siten kun Raamattu hänestä opettaa; nimittäin tämä Jeesus on kärsinyt ihmisen lihassa ristillä rangaistuksen meidän ihmisten puolesta, meidän ihmisten puolesta minä mukaan lukien jotka olemme rikkoneet tämän saman Jeesuksen antaman jokaisen hyvää tarkoittavan käskyn.
Ei minulla ole tarkoitus kuitenkaan selittää pois ehtoollista ja kastetta, ei tästä ole kysymys. Tarkoitukseni on, että kasteen ja ehtoollisen ylikorostaminen loppuisi ja Herran Jeesuksen usko saisi sen sijan joka sille kuuluu; ja tämä usko Jeesukseen on todellinen armon väline, väline joka avaa Taivaan Portit sillekin joka ei syystä tai toisesta ole ikinä koskaan kuullutkaan kasteesta ja ehtoollisesta, puhumattakaan, että olisi näitä nauttinut.
Aloitetaampa kasteesta: Raamattu sanoo selvästi, että kaste on hyvän omantunnon pyytämistä ja ei suinkaan lihan, eli langenneen luonnon saastan pois riisumista, eli syntien ja pahojen tekojen poistamista.
Ehtoollisesta Raamattu kehoittaa, että se nautitaan Herran Jeesuksen muistoksi, ja on täten hyvä muistutus, että kuinka meidän tulee USKOSSA juoda Jeesuksen golgatalla vuodattamaa viatonta verta ja USKOSSA syödä Jeesuksen golgatalla annettua Jumalan Pojan lihaa.
KASTE JA EHTOOLLINEN
27
113
Vastaukset
- Anonyymi
Luterilaiset pilkkaavat koko maailman nähden Jumalaa. Luterilaisilla on Jeesuksen rinnalla toinen luoja ja jumala: vesi.
Luterilaiset julistavat toista evankeliumia ja toista Jeesusta. Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin Jumala, Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. Luterilaisten toinen jeesus on jopa muuttanut pelastuksen tietä.
Daavidin virsi: Herra, minun kallioni, linnani ja pelastajani, minun Jumalani, vuoreni, jonka turviin minä pakenen, minun kilpeni, autuuteni sarvi ja varustukseni.
Sen sijaa luterilaisen pelastaja on vesi, ennen Jeesusta ja Jeesuksen yläpuolella.
Vanhan Liiton pyhät pelastuivat laittaessaan uskonsa ja toivonsa tulevaa Messiaaseen:
me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen.
Luterilaisuudessa kukaan ei pelastu uskomalla Jeesukseen, vaan aina tarvitaan pelastava kolmen vesitipan rituaali.
Luterilaisten jeesus ei pelasta samalla tapaa kuin seurakunnan alussa: Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.
Luterilaisilla on toinen jeesus ja toinen evankeliumi, pelastavien pyhittävien sakramenttien evankeliumi.- Anonyymi
Luterilaisilla on yksi Jumala joka ei ole vesi Annoit taas väärän todistuksen. Jeesus toimii veden kautta kuten Raamattu sanoo. Sakramentteja ja uskoa ei laiteta vastakkain.
Mutta uudestikastajilla on andeumenttiseremonita jotka tuovat pelastuksen ohi Jeesuksen. Uudestikastajien Jeesus ei ole Jumala eikä siis pelasta niin kuin se pelastaa kristityt - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luterilaisilla on yksi Jumala joka ei ole vesi Annoit taas väärän todistuksen. Jeesus toimii veden kautta kuten Raamattu sanoo. Sakramentteja ja uskoa ei laiteta vastakkain.
Mutta uudestikastajilla on andeumenttiseremonita jotka tuovat pelastuksen ohi Jeesuksen. Uudestikastajien Jeesus ei ole Jumala eikä siis pelasta niin kuin se pelastaa kristitytMillainen piip pitää olla että helluntain osiolla puhuu endaumenteista, oletko ihan piip !
helluntaissa ei sellaisia ole eikä tule, koita tämä nyt liimata otsaasi ja yritä tulla järkiisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millainen piip pitää olla että helluntain osiolla puhuu endaumenteista, oletko ihan piip !
helluntaissa ei sellaisia ole eikä tule, koita tämä nyt liimata otsaasi ja yritä tulla järkiisi.Endaumentteja vain osa uudestikastajista harrastaa
Oletko ihtse ihan piip? - Anonyymi
Jumalan pilkkaaminen on fiksun ihmisen merkki.
Ja puhdasta vettä onkin syytä arvostaa enemmän kuin jotain mielikuvitusjumalaa. - Anonyymi
😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋
😋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17792555K
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
helluntailaiset ei ainakaan USKOSSA ota ehtoollista, ette usko edes
ehtoollisviiniin, vaan helluntailaisuudessa ehtoollisviini vaihdettu mehukattiin,
missä Jeesus niin sanoo, että ottakaa nyt jotakin juomaa ?
raamattu:
"Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän , siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi:"Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini."
Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki; sillä TÄMÄ on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo TÄTÄ VIINIPUUN ANTIA, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena TEIDÄN KANSSANNE Isäni valtakunnassa."
Matt:26: 26-29
"uutena teidän kanssanne", Jeesus on ylösnoussut UUTENA, jona hän sanoo
"juon sitä uutena teidän kanssanne"
"TÄTÄ VIINIPUUN ANTIA",
Jeesus Kristus on ylösnoussut UUTENA, ei kuitenkaan sanonut,
juovansa mehukattia "teidän kanssanne", vaan sanoo: "tätä VIINIPUUN antia".
niin ne helluntailaiset vaan omalla luvallaan vaihtaa viinin mehukattiin,
ja Jeesukselle kelvattava sitten mehukatti, kun helluntailainen niin päättänyt.
mehukatti EI OLE "liiton veri".- Anonyymi
Paljonko pitää vähintään olla prosentteja että siitä juotavasta tulee se liiton veri ?
entäs viinimerkki joka takaa että ollaan liiton veren äärellä häh? - Anonyymi
JOS Jeesus olisi vaikuttanut aikansa suomessa, luuletko että täälläkin puhuttaisiin liiton verestä ja viinistä kun koko maassa tuskin on ainuttakaan viinitarhaa, kerro?
lyhyemmin; miksi te ette ymmärrä asioiden olemusta, yritä selittää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JOS Jeesus olisi vaikuttanut aikansa suomessa, luuletko että täälläkin puhuttaisiin liiton verestä ja viinistä kun koko maassa tuskin on ainuttakaan viinitarhaa, kerro?
lyhyemmin; miksi te ette ymmärrä asioiden olemusta, yritä selittää.Siinä taas jumalanpilkkaa käkätykseltä
- Anonyymi
netti on oivallinen väline kaikenlaisille väliinputoajille ja luusereille joita ei livessä kukaan kuuntele!
täällä he saavat päteä aamusta iltaan ja esittää mitä hölmöimpiä tarinoitaan ja uskovat olevansa kovasti kartalla kaikesta vaikka tietämys on nollan kahta puolta.
avohoitolana tämä netti toimii enimmäkseen, ilman tuloksia tosin.- Anonyymi
Siin yksi luuseri joka täällä koko ajan viettää aikaansa
aina samat jutut sillä on sakastista ja lutterista ja kaljasta
eikö tuota saa hoitoon?
- Anonyymi
Hellutailaisten törkeän harhaopin mukaan he ovat vapaita kaikista Adamin synneistä ja ovat Jumalan kaltaisia synnitömiä kuin Jeesus tähän maailmaan syntyesään, kasteelle ja ehtoolliselle mennessään mitään synneistä ei saa mainita, koska he ovat pyhiä uskovaisia ja vanhurkaitta omasta mielestään.
Fariseukset olivat sielultaan aikansa helluntailaisia.
He menivät Johanneksen luoksen Jordanille saamaan sitä uskovien upotuskastettta.
Mutta kun tarjolla oli vain syntisten valelukaste, ei eihän Johannes helluntailaisten sielunveljiä kastanut ollenkaan, vaan kutsui heitä kyykäärmeitten sikiöiksi.
Kyykäärme kun kielsi paratiisissa koko perisynnin olemassaolon. - Anonyymi
Kaikki lopun aikana syntyneet Jenkkilahkot on sitä vaarallista lusteen kylvöä hitaasti kypsyneen ja vaatimattoman näköisen nisuveljan sekaan, ja koska lahkoluste saa rehottaa ihan vapaasti kristinuskon seassa monet lahkot ovat levittäneet lonkeronsa jo kristillisten kirkkojen sisälle.
Erityisesti kannattaa varoa ns. yhteiskristillisiä tilaisuuksia, jossa valheen henki on tullut Kristuksen kirkon sisälle kaatohenkineen ja molotuksineen ihmisiä villitsemän ja eksyttämään kaikella valheen voimalla. Valkia saatana kun tekeytyy Valon enkeliksi ja sen palvelijat vanhurskauden palvelijoiksi.
Ekumenia=yhdessä eksyttämistä
Nokian pappi siihen erehtyi menemään ja ei aikaakaan kun kristillinen Henki vaihtui jenkkihengeksi kohtalokkain seurausin. Mies taisi menettä papin virkansakin niissä "kinkereissä" hurmahenkien kanssa. - Anonyymi
eli semmonen nisusatu tällä kertaa !
jatka vaan saatat saada aikanaan satukirjankin aikaan.- Anonyymi
khä khä sodomia?
- Anonyymi
helluntailaiset ei tahdo katsoa TOTUUTTA omasta lahkostaan, se on ihmisen luontoon , luonteeseen kuuluvaa, "enhän ;MINÄ voi erehtyä > eksyä .
"Monta tulee minun nimessäni ja eksyttävät , jos mahdollista, valitutkin"
tällaiset 1900 -luvulla JÄLKEEN kristinuskon,
on sitä "vihollisen MYÖHEMMIN kylvämää lustetta" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
helluntailaiset ei tahdo katsoa TOTUUTTA omasta lahkostaan, se on ihmisen luontoon , luonteeseen kuuluvaa, "enhän ;MINÄ voi erehtyä > eksyä .
"Monta tulee minun nimessäni ja eksyttävät , jos mahdollista, valitutkin"
tällaiset 1900 -luvulla JÄLKEEN kristinuskon,
on sitä "vihollisen MYÖHEMMIN kylvämää lustetta"Joko se kelvollinen viinimerkki on selvillä, voisit sen julkaista ihan ominkin sanoinkin ok!
entäs se prosenttiluku, millainen se mahtaa olla jolla synnit lähtee! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
khä khä sodomia?
paha on yskäsi %
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joko se kelvollinen viinimerkki on selvillä, voisit sen julkaista ihan ominkin sanoinkin ok!
entäs se prosenttiluku, millainen se mahtaa olla jolla synnit lähtee!kysy rukouksessa Jeesukselta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kysy rukouksessa Jeesukselta.
Eli et osaa sanoa mitään itse asiaan kuten tiesinkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli et osaa sanoa mitään itse asiaan kuten tiesinkin.
tuollaiset alkoholi prosentti kysymykset on pelkkää saivartelua.
viiniä, prosenttipitoista on ollut jo Nooan ajoilta alkaen, ja niin oli myös Jeesuksen ollessa maan päällä, Jeesus itse muutti veden VIINIKSI.
- Anonyymi
Kiitos kommentista, osuitpa naulankantaan. Hoc est corpus meum = Tämä on minun ruumiini. Siitä tuo hokkuspokkus.
Yleensä varmasti menee niin päin, että ihminen tulee uskoon ja sen seurauksena saa voimakkaan synnin tunnon ja halun tehdä parannusta. Silloin synnin tekemiselle tulee ikään kuin allergiseksi eli se tuntuu pahalta. Siksi sitä ei enää halua tehdä. Jos tekee jatkuvasti syntiä uskoon tulon jälkeenkin tai puhuu muista pahaa, halveksii toisia jne, ei ole aidosti pelastunutkaan, vaikka ehkä niin luulee. Käytös nimittäin muuttuu, jos ihminen on todella pelastuksen tiellä, koska jo pientä naljailua alkaa katumaan ja haluaa pyytää sitä anteeksi, puhumattakaan isommista synneistä. Tämä ei ole rakettitiedettä ollenkaan. Voikaa hyvin - Anonyymi
Tuplaehtoollinen ilman öylättiä,
Kiitos - Anonyymi
esim.
file:///C:/Users/työkansio/Pictures/terveys sote p-h/Kasteyhteenveto lut_vap.pdf
Luterilaiset ja vapaakirkolliset kristillisestä kasteesta Yhteenveto Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen Vapaakirkon neuvottelukunnan keskusteluista 18.4.2018
1) Pelastuksen perustana on Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa, jonka ihminen ottaa uskon kautta vastaan (lut. CA1 9). Vapaakirkolliset painottavat kasteessa enemmän kastettavan tietoista uskoa kuin luterilaiset, jotka kastavat enimmäkseen sylilapsia. Molempien mukaan kaste tapahtuu seurakunnan keskellä ja valtuuttamana.
2) Luterilaisille kaste on yksi armonvälineistä, joita ovat Jumalan sana ja sakramentit, ja vapaakirkollisille Kristuksen säätämä seurakunnallinen pyhä toimitus. Luterilaisille kaste on vaikuttava pelastuksen lahjojen välittäjä (1 Piet. 3:21). Sen lahja otetaan vastaan Pyhän Hengen sanan ja sakramentin välityksellä herättämän vanhurskauttavan uskon kautta (CA 5).
Vapaakirkollisille kaste todistaa Kristuksen työn voimasta ja vahvistaa uskossa vastaanotetun pelastuksen lahjan merkityksen. Siitä päästään osalliseksi Jumalan sanan ja Pyhän Hengen vaikuttaman uskon kautta.
3) Kaste perustuu Jeesuksen käskyyn (Matt. 28:18–20).
4) Kaste liittää seurakunnan yhteyteen (KO2 35).
Vapaakirkollisille kaste todistaa uskovan yhteydestä Kristukseen ja hänen ruumiiseensa, seurakuntaan. Se on sydämen uskon julkista tunnustamista, joka on Vapaakirkossa seurakunnan jäsenyyden edellytys. (SVK tunnustus, kohta 3.) Vapaakirkon yhdyskuntajärjestys (28 §) toteaa, että ”varsinaiseksi jäseneksi hyväksyttävältä edellytetään, että hän on täyttänyt 15 vuotta, on
uudestisyntynyt kristitty ja tahtoo toteuttaa Vapaakirkon periaatteita.”
5) Kristillinen kaste tulee toimittaa vettä käyttäen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (KO 34,
Vapaakirkon yhdyskuntajärjestys 47§).
6) Molemmat tähdentävät evankeliumin julistamisen ensisijaisuutta kasteen yhteydessä. Luterilaiset korostavat Jumalan sanan liittymistä aineeseen, kasteen veteen (KO 34), ja vapaakirkolliset Jumalan sanan vaikutusta uskon kautta sydämeen.
7) Vapaakirkossa toimitetaan kaste upotuskasteena, ja se on myös luterilaisille mahdollinen, vaikka yleensä kaste toimitetaan valelukasteena.
Esimerkiksi Lutherin aikaan upotuskaste oli kasteen perusmuoto, ja sille on tukea myös varhaiskirkon perinteessä.
8) Kasteen toimittaa luterilaisessa kirkossa pappi, poikkeuksena hätäkaste. Vapaakirkossa kasteen voi toimittaa seurakunnan valtuuttama jäsen yleisen pappeuden mukaisesti.
9) Usko ja kaste kuuluvat yhteen.
1 Augsburgin tunnustus, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Tunnustuskirjat: www.tunnustuskirjat.fi/augstunn.html
2 KO = Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Katekismus eli kristinoppi 1999: www.katekismus.fi
Uskon kautta syntynyt Kristus-yhteys ja kaste liittyvät olennaisesti yhteen. Vapaakirkossa kaste seuraa ihmiselle lahjoitettua uskoa. Vapaakirkollisille usko merkitsee tässä yhteydessä sydämen uskoa Jeesukseen Kristukseen ja sen tunnustamista ihmisten edessä. Uskoa vahvistetaan opettamalla seurakunnan yhteydessä ja esimerkiksi 15-vuotiaille järjestettävällä seurakuntakoululeirillä.
jatkuu- Anonyymi
Luterilaisen kristinopin mukaan ”Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin” (KO 35). Luterilaisessa kastetoimituksessa uskontunnustus lausutaan yhdessä. Sen lausuvat kummit ja läsnä oleva seurakunta kastettavan puolesta, jos kastettava on vielä sylilapsi. Kastettua vahvistetaan kristillisen kasvatuksen kautta. Erityisesti konfirmaatiossa seurakunnan jäsenen uskoa vahvistetaan, hänen puolestaan rukoillaan ja siunataan kätten päällepanemisen kautta apostolisella siunauksella.
10) Kaste ei ole vain yksittäiseen hetkeen, kasteen aktiin, liittyvä tapahtuma, vaan se tulee ymmärtää osana kristityn elämän kokonaisuutta, johon liittyvät kristillinen kasvatus, opetus ja julistus sekä ehtoollinen osana seurakunnan yhteydessä elämistä. Kristitty on Kristuksen ruumiin ja Jumalan kansan jäsen sekä Pyhän Hengen temppeli (1. Kor, 12:12; 1 Piet. 2:9–10; 1 Kor. 6:19).
11) Kastettuja kutsutaan elämään Kristusta seuraten ja päivittäisessä parannuksessa.
”Kaste velvoittaa luottamaan yksin Kristukseen ja elämään hänen esimerkkinsä mukaisesti. ... Kun turvaudumme kasteen armoon, meidän ei tarvitse omin voimin tehdä parannusta. Pyhä Henki kitkee meistä joka päivä itsekkyyttämme ja herättää meissä uutta uskoa ja rakkautta.” (KO 36)
Vapaakirkollisen käsityksen mukaan sydämen usko Jeesukseen ja evankeliumi vaikuttavat ja tulevat esiin kaikilla elämän alueilla. Usko perustuu Jumalan armoon Kristuksessa ja se vapauttaa elämään Jumalan lapsena ja Jeesuksen seuraajana.
12) Voimme luterilaisina ja vapaakirkollisina tunnustaa sellaisen kasteen, jonka kristillisen uskonsa tunnustanut on saanut ja joka on toimitettu upotuskasteena Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Vapaakirkon yhdyskuntajärjestyksen mukaan kirkossa on käytössä uskovien kaste: ”Kristillinen kaste toimitetaan uskoville veteen upottamalla Kristuksen Jeesuksen asetuksen mukaisesti, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Vapaakirkon yhdyskuntajärjestys 47 §).
Luterilaiset pitävät samoin tärkeänä uskoa Jeesukseen Kristukseen, mutta painottavat kasteen ja uskon olevan Jumalan teko ja kasteen liiton olevan tarjolla kaikille, myös vastasyntyneille (Mark. 10:13–16, KO 35). Siksi luterilaiset kastavat myös pieniä lapsia uskontunnustuksen mukaiseen kristilliseen uskoon ja sen lupausten omistamiseen Kristuksen ja hänen kirkkonsa yhteydessä. Vapaakirkolliset puolestaan asettavat pienet lapset rukoillen Jumalan siunauksen varaan ja hänen lupaustensa omistamiseen Kristuksen ja hänen kirkkonsa yhteydessä ja odottavat Jumalan tekojen tulemista esille uskon syntymisen myötä. Myös Vapaakirkossa tuetaan ja rohkaistaan kristillistä kasvatusta.
13) Voimme luterilaisina tunnustaa Vapaakirkon kasteet, jotka on toimitettu vettä käyttäen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Vapaakirkolliset voivat tunnustaa sellaisen luterilaisen kristityksi, joka tunnustaa julkisesti uskonsa Jeesukseen Kristukseen. Tämä tarkoittaa luterilaisesta näkökulmasta myös hänen kasteensa tunnustamista, koska kaste ja usko kuuluvat yhteen.
Vapaakirkon näkökulmasta lapsena kastettu, henkilökohtaisen uskonratkaisun tehnyt tunnustetaan kristityksi hänen sydämen uskonsa perusteella. Käytössä on uskovien kaste. Vapaakirkon mukaan kasteen vastaanottaminen osoittaa uskon kuuliaisuutta. Sen kautta uskova sitoutuu Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen. Vapaakirkko on itsenäisten seurakuntien muodostama seurakuntaliike. Joissakin Vapaakirkon seurakunnissa saatetaan hyväksyä varsinaiseksi jäseneksi sydämen uskon perusteella henkilö, jota ei ole uskovana kastettu, jos hän ymmärtää ja hyväksyy seurakunnan kasteopetuksen ja -käytännön perustuvan yksinomaan uskovien kasteeseen. Anonyymi kirjoitti:
Luterilaisen kristinopin mukaan ”Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin” (KO 35). Luterilaisessa kastetoimituksessa uskontunnustus lausutaan yhdessä. Sen lausuvat kummit ja läsnä oleva seurakunta kastettavan puolesta, jos kastettava on vielä sylilapsi. Kastettua vahvistetaan kristillisen kasvatuksen kautta. Erityisesti konfirmaatiossa seurakunnan jäsenen uskoa vahvistetaan, hänen puolestaan rukoillaan ja siunataan kätten päällepanemisen kautta apostolisella siunauksella.
10) Kaste ei ole vain yksittäiseen hetkeen, kasteen aktiin, liittyvä tapahtuma, vaan se tulee ymmärtää osana kristityn elämän kokonaisuutta, johon liittyvät kristillinen kasvatus, opetus ja julistus sekä ehtoollinen osana seurakunnan yhteydessä elämistä. Kristitty on Kristuksen ruumiin ja Jumalan kansan jäsen sekä Pyhän Hengen temppeli (1. Kor, 12:12; 1 Piet. 2:9–10; 1 Kor. 6:19).
11) Kastettuja kutsutaan elämään Kristusta seuraten ja päivittäisessä parannuksessa.
”Kaste velvoittaa luottamaan yksin Kristukseen ja elämään hänen esimerkkinsä mukaisesti. ... Kun turvaudumme kasteen armoon, meidän ei tarvitse omin voimin tehdä parannusta. Pyhä Henki kitkee meistä joka päivä itsekkyyttämme ja herättää meissä uutta uskoa ja rakkautta.” (KO 36)
Vapaakirkollisen käsityksen mukaan sydämen usko Jeesukseen ja evankeliumi vaikuttavat ja tulevat esiin kaikilla elämän alueilla. Usko perustuu Jumalan armoon Kristuksessa ja se vapauttaa elämään Jumalan lapsena ja Jeesuksen seuraajana.
12) Voimme luterilaisina ja vapaakirkollisina tunnustaa sellaisen kasteen, jonka kristillisen uskonsa tunnustanut on saanut ja joka on toimitettu upotuskasteena Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Vapaakirkon yhdyskuntajärjestyksen mukaan kirkossa on käytössä uskovien kaste: ”Kristillinen kaste toimitetaan uskoville veteen upottamalla Kristuksen Jeesuksen asetuksen mukaisesti, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Vapaakirkon yhdyskuntajärjestys 47 §).
Luterilaiset pitävät samoin tärkeänä uskoa Jeesukseen Kristukseen, mutta painottavat kasteen ja uskon olevan Jumalan teko ja kasteen liiton olevan tarjolla kaikille, myös vastasyntyneille (Mark. 10:13–16, KO 35). Siksi luterilaiset kastavat myös pieniä lapsia uskontunnustuksen mukaiseen kristilliseen uskoon ja sen lupausten omistamiseen Kristuksen ja hänen kirkkonsa yhteydessä. Vapaakirkolliset puolestaan asettavat pienet lapset rukoillen Jumalan siunauksen varaan ja hänen lupaustensa omistamiseen Kristuksen ja hänen kirkkonsa yhteydessä ja odottavat Jumalan tekojen tulemista esille uskon syntymisen myötä. Myös Vapaakirkossa tuetaan ja rohkaistaan kristillistä kasvatusta.
13) Voimme luterilaisina tunnustaa Vapaakirkon kasteet, jotka on toimitettu vettä käyttäen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Vapaakirkolliset voivat tunnustaa sellaisen luterilaisen kristityksi, joka tunnustaa julkisesti uskonsa Jeesukseen Kristukseen. Tämä tarkoittaa luterilaisesta näkökulmasta myös hänen kasteensa tunnustamista, koska kaste ja usko kuuluvat yhteen.
Vapaakirkon näkökulmasta lapsena kastettu, henkilökohtaisen uskonratkaisun tehnyt tunnustetaan kristityksi hänen sydämen uskonsa perusteella. Käytössä on uskovien kaste. Vapaakirkon mukaan kasteen vastaanottaminen osoittaa uskon kuuliaisuutta. Sen kautta uskova sitoutuu Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen. Vapaakirkko on itsenäisten seurakuntien muodostama seurakuntaliike. Joissakin Vapaakirkon seurakunnissa saatetaan hyväksyä varsinaiseksi jäseneksi sydämen uskon perusteella henkilö, jota ei ole uskovana kastettu, jos hän ymmärtää ja hyväksyy seurakunnan kasteopetuksen ja -käytännön perustuvan yksinomaan uskovien kasteeseen.kikkeli
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1147447- 505598
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa623122Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72603Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101608Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2001449Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3261085Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2451058Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30936