Olen käynyt viime vuosina joitain kertoja katolisen kirkon messussa. Suunnilleen puolet niissä lauletuista virsistä on ollut suomenkielisiä ja loput latinaa. Olenkin jäänyt miettimään, mistä latinankielisten virsien suuri määrä johtuu? Pidetäänkö latinaa jotenkin pyhempänä tai alkuperäisempänä kielenä, vai halutaanko sen avulla kenties saada huonosti suomea osaavat maahanmuuttajat tuntemaan olonsa kotoisammaksi? Vai onko siihen joku muu syy?
Miksi katolilaiset laulaa niin paljon latinankielisiä virsiä?
12
640
Vastaukset
- Anonyymi
Voisiko johtua ihan vaan perinteestä? Vielä 100 vuotta sitten kaikki katoliset messut pidettiin latinaksi.
- Anonyymi
He varmaan pitävätkin perinteitä tärkeämpänä kuin sitä että joku vaikkapa ymmärtäisi jotain siitä liturgiasta ja saisi sitten siitä hengellistä hyötyä.
Lasten hyväksikäytön ja muun ohella tuon kirkon olemassaolon tarkoitus on varmasti viedä ihmiset kauas Jumalasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
He varmaan pitävätkin perinteitä tärkeämpänä kuin sitä että joku vaikkapa ymmärtäisi jotain siitä liturgiasta ja saisi sitten siitä hengellistä hyötyä.
Lasten hyväksikäytön ja muun ohella tuon kirkon olemassaolon tarkoitus on varmasti viedä ihmiset kauas Jumalasta.Kyllä katolisessa kirkossa halutaan, että ihmiset ymmärtää kirkon sanoman. Messut on jo kauan ollut pääsääntöisesti kansankielisiä ja niitä järjestetään säännöllisesti muillakin kielillä, jotta mahdollisimman moni saisi osallistua niihin omalla äidinkielellään tai ainakin kielellä jota ymmärtää. Latinankieliset messut on harvinaisuuksia, vaikka periaatteessa niiden pitämiseen kannustetaan. Se, että messuihin voi sisältyä myös jokunen latinankielinen laulu, on hieno perinne.
- Anonyymi
Jos haluat jotain oppia Raamatusta suosittelen jotain toista uskontoa
- Anonyymi
Se on niiden traditio, ei muuta.
Vähän sama , kuin hellareiden kitaran soitto , laulut.
niitä pitää vaan olla , että uintee olevansa omassa porukoissa. - Anonyymi
Latina on liturgian tärkein kieli. Messu oli alunperin latinaksi. Kristillisen elämän tärkein osa on aina messu, ja messun tärkein elementti on liturgia, joka on saarnaa tärkeämpi.
- Anonyymi
Latinahan on liturgian kieli n:o yksi. Messu alunperin oli latinaksi.
Käy englanninkielisessä messussa. Monet laulut samoja kuin Hengellisessä laulukirjassa. Amazing Grace on suosittu.
https://m.media-amazon.com/images/I/51gP0K+qDSL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg- Anonyymi
Hengelliset laulut ovat aina hyviä. Katolinen propakanda julistuksineen ei käy minulle.
Jos katolinen "propakanda" ei käy, voit muuttaa muualla. Tässä maassa myös katolisella on sananvapaus.
- Anonyymi
Tottakai sananvapaus pitää olla kaikilla. Katolinen julistus vaan ei käy minulle.
- Anonyymi
Pasi Toivonen. Näin kommentoit aloitukseen helluntaipalstalla: Aihe mitä Jeesus sanoi lopun ajasta ?
2.4. klo 9:23 vastasit: Voihan ihan itse lukea Raamatusta halutessaani ihan itse, en tarvitse mitään adventti-paskalla höystettyä propakandaa.
Samanlailla takaisin.
1234567---
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882