Välitysyhtiön tilaajavastuusopimus velvoittaa

Anonyymi-ap

Taksialalla on tavallista maksaa palkka pelkkänä provisiona, koska yleissitovaa työehtosopimusta ei ole. Mutta vaikka yrityksessä olisi käytössä paikallinen sopiminen, työsopimuslakia ja työaikalakia on silti aina noudatettava. Sunnuntailisän on siis kaksinkertaistettava myös provisiopohjainen palkka.

Vain typerät kuljettajat tekevät ilmaista työtä. Taksiala on ainut julkinen ala jolla palkka asiat laittomasti hoidettu.

Mikäli lakeja noudatettaisiin ja valvottaisi kuljetusten hinnat nousisivat väkisin.
Työntekijöiden etuja taksissa ei valvo mikään taho.

24

610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hyvä kun laitoit ton linkin, pistin jutun menemään eteenpäin. Tuollaista ei ollut vielä
        5-6 vuotta sitten, työsuojelulla oli vain joitan valmiita kaavakkeita, minkä täytät ja
        lähetät työnantajille tai sitten käräjille.


      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        😍 ­N­­y­­m­f­o­­­m­­­a­­a­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17797514g

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Myös ylityöt on hyvä huomioida.

    • Anonyymi

      Minulla on kiinteä provisio, kuuluuko muutakin?

    • Anonyymi

      Olet sinä kova sankari, kun jaksat vääntää moista kakkaa joka välissä. Olet saavuttanut tavoitteesi, eli ikuinen vatvominen samasta asiasta saa porukan vastaamaan, kuten minut. Oletko muuten huomannut, että yksikään kirjoituksiasi kommentoinut ei taida olla kanssasi samaa mieltä :).

      • Anonyymi

        Oletko sinä sankarityönantaja joka maksaa palkanlisät oikeuden kautta?
        Miksi taksiyrittäjä aina häviää palkka taistelut ja joutuu maksamaan?
        Pyhäpäivinä on tuplapalkka aina ja ylityöt on maksettava myös. Työaikalakia olen lukenut, ns vähimmäistaso Suomessa.
        Olisi hyvä kaivaa muutama oikeustapaus ihan esimerkiksi ja tyhmille kuljettajille luettavaksi.


    • Anonyymi

      Tilanne korjaantuu, kun saadaan koulutetumpaa, innovatiivisempaa ja viriilimpää kuljettaja-ainesta taksialalle korvaamaan mm. kyytien kannattavaan hinnoitteluun kykenemättömät kantasuomalaiset, joiden olisi korkea aika siirtyä eläkkeelle tai muihin töihin syömästä maahanmuuttajien leipää taksin ratissa.
      Esimerkki tulee Tampereelta, jossa insinööritaustainen mamu työskentelee uuden ajan airueena taksinkuljettajana:
      https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009478248.html?share=692f25c463299a512132d52f5f4fbb9d

      Laskutaidoiltaan apukoulutasoiset kantasuomalaiset eivät osaa kyytejä kannattavasti hinnoitella, vaan ajavat orjamaisesti liian halvalla. Toisin on lukeneempien mamutaustaisten laita, joilla on todettu olevan osaamista hinnoitella kyydit, miten pitää eli uskaltaen ottaa rohkeasti kyydistä totuttua reilusti korkeampi hinta, jolla tulee myös toimeen.

    • Anonyymi

      -Työntekijää ei voi Suomessa palkata mikäli ei noudata palkkalakia. (ei valvontaa)

      -itsenäinen yrittäjä taas voi tehdä työtä oman harkinnan mukaan. (välitysyhtiön sopimukset sitoo toki itsenäistä hinnoittelua)

      • Anonyymi

        Välitysyhtiön sopimukset sitovat ainoastaan heidän kautta tulevien ajojen hinnoittelua. Kaikki muut ajot ovat vapaasti hinnoiteltavissa.


    • Anonyymi

      Demarit vihaavat työntekijöitä, koska sallivat yleisesti tiedossa olevat laittomuudet.

      • Anonyymi

        Missä matu, siellä ongelma.


    • Anonyymi

      Ihan sama kuka ja mitä, mutta taksialalla ei tarvitse noudattaa kilpailutuksissa vaadittuja sopimuksia.
      Voisi tuonne valvoviin virastoihinkin tuon provisiopalkkauksen laittaa, oppisivat olemaan.

      Palkoista ja työaikalaista viis, kunhan pukeutuminen on kunnossa. Sitä laadunvalvonta haukkana kyttää.

    • Anonyymi

      Taksinkuljettaja on ainut ammattiryhmä johon ei edes palkkalaki Suomessa päde.
      Kukaan ei valvo kuljettajien työaikalain noudattamistakaan.

      • Anonyymi

        Kannattaa tehdä ilmoitus työsuojeluviranomaisille yrityksestä myös välitysyhtiöstä, jossa rikotaan työaikoja.

        https://www.tyosuojelu.fi/harmaa-talous/anna-vihje

        Työsuojeluviranomaisen rooli ja erilaiset valvontatehtävät harmaan talouden torjunnassa

        Työnantajat maksavat työntekijöille vähintään yleissitovan työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

        Työntekijöiden työajat ja ylityöt ovat lakien ja sopimusten mukaisia sekä kuljetusalalla ajo- ja lepoajat säännösten mukaisia.

        Tilaajat käyttävät vuokratyössä ja alihankinnassa sopimuskumppaneita, jotka täyttävät tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet (mm. verojenmaksu, eläkkeet, tapaturmavakuuttaminen ja työterveyshuolto).

        Tilaajat huolehtivat, etteivät he tee sopimusta liiketoimintakiellossa olevan tahon kanssa tai sellaista sopimusta, josta tilaajan olisi täytynyt tietää, ettei sopimuspuolella ole tarkoitus noudattaa lakisääteisiä maksuvelvoitteitaan (esimerkiksi ns. alihintainen sopimus).


      • Anonyymi

        Vähimmäispalkka työehtosopimuksen puuttuessa

        Jos työsuhteessa ei tule sovellettavaksi työehtosopimuslain nojalla sitova työehtosopimus eikä yleissitova työehtosopimus eivätkä työnantaja ja työntekijä ole sopineet työstä maksettavasta vastikkeesta, on työntekijälle maksettava tekemästään työstä tavanomainen ja kohtuullinen palkka.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#L2P10

        Kun alalla on työehtosopimus, niin tavanomainen ja kohtuullinen palkka on työehtosopimuksen mukainen tai sen ylittävä. Sillä ei ole merkitystä, vaikka työehtosopimus ei ole yleissitova. Työehtosopimus kertoo tavanomaisen ja kohtuullisen palkkatason, jonka mukaan palkka on määriteltävä.

        https://www.akt.fi/site/assets/files/2184/taksi_tes_2020_-_2023.pdf


    • Anonyymi

      Toivottavasti joku kansanedustaja puuttuisi mamujen tekemiin laittomuuksiin.

    • Anonyymi

      Taksitoiminta on pääsääntöisesti ammatinharjoittamista jolloin palkkatyön lainsäädäntö ei päde. Jokaisella on oikeus hakea taksilupa ja alkaa ajamaan yrittäjänä, allekirjoittaa sopimuksia oman harkintansa mukaisesti. Satunnaisten renkien palkka-asiat on nk kärpäsen paska kokonaiskuvassa. Kukaan ei välitä. Lopeta jo piipitys.

      • Anonyymi

        Opettele toimimaan laillisesti, äläkä vikise.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Taksinkuljettajan oikeudenkäynti, yksi esimerkki.

        oli kyse taksiyhtiön käyttämästä palkanmaksujärjestelmästä. Tapauksessa tuli ratkaista, olivatko kantajalle maksettujen palkanlisien laskentaperusteet tunti- vai prosenttipalkan mukaan määräytyviä ja olivatko kanteessa tarkoitetut lisät tosiasiassa sisällytetty prosenttipalkkaan.

        Työntekijän ja yhtiön välisen työsopimuksen mukaan työntekijän palkasta oli todettu seuraavaa:

        Palkka on 5,70 euroa tunnilta ja sen mukaisesti määräytyy myös ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavan palkan suuruus siten, kuin työaikalaissa on säädetty.
        Työntekijällä on mahdollisuus suorituslisään, jonka perusteena on 35 % ko. palkanmaksukauden (2 viikkoa) ajotulojensa arvonlisäverottomasta yhteissummasta, siten kuin jäljempänä kohdassa 3 todetaan.
        Suorituslisä on edellä 2. kohdan mukaan määräytyvä määrä vähennettynä 1. kohdassa mainitusta palkkasummasta, johon sisältyy peruspalkka, ylityökorvaukset ja sunnuntailisät. Mikäli erotus on negatiivinen, suorituslisää ei makseta.
        Työsopimuksessa ei ollut tuntitakuuta eikä työnantaja ollut sitoutunut taksiliikenteen työehtosopimukseen.

        Työntekijä työskenteli taksinkuljettajana yhtiössä ajalla 16.6.2006-14.12.2012. Työntekijä katsoi, että palkkausperuste oli alalla yleisesti käytössä oleva prosenttipalkka. Joka tapauksessa kantajan mukaan työso-pimuksen mukainen tuntipalkka on ollut kohtuuttoman alhainen. Kantaja vaati yhtiön velvoittamista suorittamaan maksamatta jääneitä ylityö- ja sunnuntaikorvauksia, jotka työaikalain mukaan olisi tullut maksaa.

        Yhtiön mukaan palkkausjärjestelmä perustui tuntipalkkaukseen. Hovioikeus kuitenkin katsoi, että palkkaus oli suoriteperusteinen, koska kantajalle oli maksettu palkkaa 35 % ajotuloista työtuntien määrästä riippumatta. Lisäksi hovioikeus tulkitsi, että työaikalain säännösten mukaan palkan laskentaperusteet on oltava samansuuruiset sekä peruspalkan että ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavien lisien osalta. Kantajan peruspalkan perusteena oli ollut 5,70 euroa tunnilta ja korvausten laskentaperusteet olivat vaihdelleet 10,89 eurosta 18,64 euroon.

        Hovioikeus katsoi, että taksiyhtiön käyttämä palkkausjärjestelmä oli ollut ylityö- ja sunnuntaityötuntien osalta suoriteperusteinen eikä perustuntipalkkaa ollut käytetty palkanmääräytymisperusteena. Ylityö- ja sunnuntaityökorvauksia ei ollut myöskään tosiasiassa maksettu, vaan ne oli ainoastaan huomioitu prosenttipalkkaa laskettaessa. Palkanmaksuperuste oli tosiasiassa prosenttipalkka. Edellä mainituista syistä johtuen hovioikeus katsoi, että yhtiön käyttämä palkanmaksujärjestelmä oli työaikalain vastainenYhtiö velvoitettiin suorittamaan työntekijälle käräjäoikeuden tuomitsemat korvaukset sekä työntekijän oikeudenkäyntikulut. Kantajalle tuomitut korvaukset koostuivat maksamatta jääneistä palkan korotusosista vuosilta 2011 ja 2012, korvaukset olivat yhteensä noin 28.800 euroa. Tuomio on lainvoimainen.

        Siinä sulle kärpäsen paskaa...


    • Anonyymi

      Kumma kun kukaan ei huutele tähän mitään enää.. Taisi mennä perille

    • Anonyymi

      Laittomista palkoista kannattaa ilmoittaa Kelalle.

    • Anonyymi

      Lakitoimisto kertoo lisää. Pari kolme vuotta tekee helposti 20-35 tuhatta euroa lisää jälkikäteen. Mitään riskiä ei ole hävitä lakia vastaan.
      Mitä sanoo Suomen Taksiliitto? Ei mitään ku ei voi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      152
      14486
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      40
      8326
    3. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      48
      6082
    4. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      170
      5685
    5. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      312
      4447
    6. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      69
      4327
    7. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      58
      4080
    8. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      26
      3975
    9. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      115
      3730
    10. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      69
      2713
    Aihe