Taksialalla on tavallista maksaa palkka pelkkänä provisiona, koska yleissitovaa työehtosopimusta ei ole. Mutta vaikka yrityksessä olisi käytössä paikallinen sopiminen, työsopimuslakia ja työaikalakia on silti aina noudatettava. Sunnuntailisän on siis kaksinkertaistettava myös provisiopohjainen palkka.
Vain typerät kuljettajat tekevät ilmaista työtä. Taksiala on ainut julkinen ala jolla palkka asiat laittomasti hoidettu.
Mikäli lakeja noudatettaisiin ja valvottaisi kuljetusten hinnat nousisivat väkisin.
Työntekijöiden etuja taksissa ei valvo mikään taho.
Välitysyhtiön tilaajavastuusopimus velvoittaa
20
234
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa ilmoittaa huijareista viranomaisille. Sunnuntailisän maksamatta jättäminen sisältää useita rikoksia.
https://www.tyosuojelu.fi/harmaa-talous/anna-vihje- Anonyymi
Hyvä kun laitoit ton linkin, pistin jutun menemään eteenpäin. Tuollaista ei ollut vielä
5-6 vuotta sitten, työsuojelulla oli vain joitan valmiita kaavakkeita, minkä täytät ja
lähetät työnantajille tai sitten käräjille. - Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
😍 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17797514g
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Myös ylityöt on hyvä huomioida.
- Anonyymi
Minulla on kiinteä provisio, kuuluuko muutakin?
- Anonyymi
Olet sinä kova sankari, kun jaksat vääntää moista kakkaa joka välissä. Olet saavuttanut tavoitteesi, eli ikuinen vatvominen samasta asiasta saa porukan vastaamaan, kuten minut. Oletko muuten huomannut, että yksikään kirjoituksiasi kommentoinut ei taida olla kanssasi samaa mieltä :).
- Anonyymi
Oletko sinä sankarityönantaja joka maksaa palkanlisät oikeuden kautta?
Miksi taksiyrittäjä aina häviää palkka taistelut ja joutuu maksamaan?
Pyhäpäivinä on tuplapalkka aina ja ylityöt on maksettava myös. Työaikalakia olen lukenut, ns vähimmäistaso Suomessa.
Olisi hyvä kaivaa muutama oikeustapaus ihan esimerkiksi ja tyhmille kuljettajille luettavaksi.
- Anonyymi
Tilanne korjaantuu, kun saadaan koulutetumpaa, innovatiivisempaa ja viriilimpää kuljettaja-ainesta taksialalle korvaamaan mm. kyytien kannattavaan hinnoitteluun kykenemättömät kantasuomalaiset, joiden olisi korkea aika siirtyä eläkkeelle tai muihin töihin syömästä maahanmuuttajien leipää taksin ratissa.
Esimerkki tulee Tampereelta, jossa insinööritaustainen mamu työskentelee uuden ajan airueena taksinkuljettajana:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009478248.html?share=692f25c463299a512132d52f5f4fbb9d
Laskutaidoiltaan apukoulutasoiset kantasuomalaiset eivät osaa kyytejä kannattavasti hinnoitella, vaan ajavat orjamaisesti liian halvalla. Toisin on lukeneempien mamutaustaisten laita, joilla on todettu olevan osaamista hinnoitella kyydit, miten pitää eli uskaltaen ottaa rohkeasti kyydistä totuttua reilusti korkeampi hinta, jolla tulee myös toimeen. - Anonyymi
-Työntekijää ei voi Suomessa palkata mikäli ei noudata palkkalakia. (ei valvontaa)
-itsenäinen yrittäjä taas voi tehdä työtä oman harkinnan mukaan. (välitysyhtiön sopimukset sitoo toki itsenäistä hinnoittelua)- Anonyymi
Välitysyhtiön sopimukset sitovat ainoastaan heidän kautta tulevien ajojen hinnoittelua. Kaikki muut ajot ovat vapaasti hinnoiteltavissa.
- Anonyymi
Demarit vihaavat työntekijöitä, koska sallivat yleisesti tiedossa olevat laittomuudet.
- Anonyymi
Ihan sama kuka ja mitä, mutta taksialalla ei tarvitse noudattaa kilpailutuksissa vaadittuja sopimuksia.
Voisi tuonne valvoviin virastoihinkin tuon provisiopalkkauksen laittaa, oppisivat olemaan.
Palkoista ja työaikalaista viis, kunhan pukeutuminen on kunnossa. Sitä laadunvalvonta haukkana kyttää. - Anonyymi
Taksinkuljettaja on ainut ammattiryhmä johon ei edes palkkalaki Suomessa päde.
Kukaan ei valvo kuljettajien työaikalain noudattamistakaan.- Anonyymi
Kannattaa tehdä ilmoitus työsuojeluviranomaisille yrityksestä myös välitysyhtiöstä, jossa rikotaan työaikoja.
https://www.tyosuojelu.fi/harmaa-talous/anna-vihje
Työsuojeluviranomaisen rooli ja erilaiset valvontatehtävät harmaan talouden torjunnassa
Työnantajat maksavat työntekijöille vähintään yleissitovan työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
Työntekijöiden työajat ja ylityöt ovat lakien ja sopimusten mukaisia sekä kuljetusalalla ajo- ja lepoajat säännösten mukaisia.
Tilaajat käyttävät vuokratyössä ja alihankinnassa sopimuskumppaneita, jotka täyttävät tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet (mm. verojenmaksu, eläkkeet, tapaturmavakuuttaminen ja työterveyshuolto).
Tilaajat huolehtivat, etteivät he tee sopimusta liiketoimintakiellossa olevan tahon kanssa tai sellaista sopimusta, josta tilaajan olisi täytynyt tietää, ettei sopimuspuolella ole tarkoitus noudattaa lakisääteisiä maksuvelvoitteitaan (esimerkiksi ns. alihintainen sopimus). - Anonyymi
Vähimmäispalkka työehtosopimuksen puuttuessa
Jos työsuhteessa ei tule sovellettavaksi työehtosopimuslain nojalla sitova työehtosopimus eikä yleissitova työehtosopimus eivätkä työnantaja ja työntekijä ole sopineet työstä maksettavasta vastikkeesta, on työntekijälle maksettava tekemästään työstä tavanomainen ja kohtuullinen palkka.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#L2P10
Kun alalla on työehtosopimus, niin tavanomainen ja kohtuullinen palkka on työehtosopimuksen mukainen tai sen ylittävä. Sillä ei ole merkitystä, vaikka työehtosopimus ei ole yleissitova. Työehtosopimus kertoo tavanomaisen ja kohtuullisen palkkatason, jonka mukaan palkka on määriteltävä.
https://www.akt.fi/site/assets/files/2184/taksi_tes_2020_-_2023.pdf
- Anonyymi
Toivottavasti joku kansanedustaja puuttuisi mamujen tekemiin laittomuuksiin.
- Anonyymi
Taksitoiminta on pääsääntöisesti ammatinharjoittamista jolloin palkkatyön lainsäädäntö ei päde. Jokaisella on oikeus hakea taksilupa ja alkaa ajamaan yrittäjänä, allekirjoittaa sopimuksia oman harkintansa mukaisesti. Satunnaisten renkien palkka-asiat on nk kärpäsen paska kokonaiskuvassa. Kukaan ei välitä. Lopeta jo piipitys.
- Anonyymi
Opettele toimimaan laillisesti, äläkä vikise.
- Anonyymi
28000e maksamattomia palkanlisiä sai eräs kuljettaja jälkikäteen kun oli pari vuotta ensin ajanut pelkällä provikalla.
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/nainko-taksikuskin-sunnutailisa-lasketaan-taksiliiton-juristi-vastaa/ - Anonyymi
Taksinkuljettajan oikeudenkäynti, yksi esimerkki.
oli kyse taksiyhtiön käyttämästä palkanmaksujärjestelmästä. Tapauksessa tuli ratkaista, olivatko kantajalle maksettujen palkanlisien laskentaperusteet tunti- vai prosenttipalkan mukaan määräytyviä ja olivatko kanteessa tarkoitetut lisät tosiasiassa sisällytetty prosenttipalkkaan.
Työntekijän ja yhtiön välisen työsopimuksen mukaan työntekijän palkasta oli todettu seuraavaa:
Palkka on 5,70 euroa tunnilta ja sen mukaisesti määräytyy myös ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavan palkan suuruus siten, kuin työaikalaissa on säädetty.
Työntekijällä on mahdollisuus suorituslisään, jonka perusteena on 35 % ko. palkanmaksukauden (2 viikkoa) ajotulojensa arvonlisäverottomasta yhteissummasta, siten kuin jäljempänä kohdassa 3 todetaan.
Suorituslisä on edellä 2. kohdan mukaan määräytyvä määrä vähennettynä 1. kohdassa mainitusta palkkasummasta, johon sisältyy peruspalkka, ylityökorvaukset ja sunnuntailisät. Mikäli erotus on negatiivinen, suorituslisää ei makseta.
Työsopimuksessa ei ollut tuntitakuuta eikä työnantaja ollut sitoutunut taksiliikenteen työehtosopimukseen.
Työntekijä työskenteli taksinkuljettajana yhtiössä ajalla 16.6.2006-14.12.2012. Työntekijä katsoi, että palkkausperuste oli alalla yleisesti käytössä oleva prosenttipalkka. Joka tapauksessa kantajan mukaan työso-pimuksen mukainen tuntipalkka on ollut kohtuuttoman alhainen. Kantaja vaati yhtiön velvoittamista suorittamaan maksamatta jääneitä ylityö- ja sunnuntaikorvauksia, jotka työaikalain mukaan olisi tullut maksaa.
Yhtiön mukaan palkkausjärjestelmä perustui tuntipalkkaukseen. Hovioikeus kuitenkin katsoi, että palkkaus oli suoriteperusteinen, koska kantajalle oli maksettu palkkaa 35 % ajotuloista työtuntien määrästä riippumatta. Lisäksi hovioikeus tulkitsi, että työaikalain säännösten mukaan palkan laskentaperusteet on oltava samansuuruiset sekä peruspalkan että ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavien lisien osalta. Kantajan peruspalkan perusteena oli ollut 5,70 euroa tunnilta ja korvausten laskentaperusteet olivat vaihdelleet 10,89 eurosta 18,64 euroon.
Hovioikeus katsoi, että taksiyhtiön käyttämä palkkausjärjestelmä oli ollut ylityö- ja sunnuntaityötuntien osalta suoriteperusteinen eikä perustuntipalkkaa ollut käytetty palkanmääräytymisperusteena. Ylityö- ja sunnuntaityökorvauksia ei ollut myöskään tosiasiassa maksettu, vaan ne oli ainoastaan huomioitu prosenttipalkkaa laskettaessa. Palkanmaksuperuste oli tosiasiassa prosenttipalkka. Edellä mainituista syistä johtuen hovioikeus katsoi, että yhtiön käyttämä palkanmaksujärjestelmä oli työaikalain vastainenYhtiö velvoitettiin suorittamaan työntekijälle käräjäoikeuden tuomitsemat korvaukset sekä työntekijän oikeudenkäyntikulut. Kantajalle tuomitut korvaukset koostuivat maksamatta jääneistä palkan korotusosista vuosilta 2011 ja 2012, korvaukset olivat yhteensä noin 28.800 euroa. Tuomio on lainvoimainen.
Siinä sulle kärpäsen paskaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4711079
- 827489
- 755499
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445464Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764768Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334153- 483016
- 362915
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per412475- 402430