Kuinka eroon tupakasta = nikotiinista?

Anonyymi-ap

Telkkarissa meni äsken lääkefirman mainos omasta tuotteestaan:
"Aloita pienin askelin, N:n avulla."

Asialle vihkiytyneen lääkefirman täytyy tuntea tosiasiat:
a) Nikotinismi on riippuvuusasteeltaan yhtä vahva kuin heroiiniriippuvuus.
b) Siis riippuvuusasteeltaan jopa alkoholismiakin vahvempi riippuvuus.

Aito nikotinisti ei siitä irrottaudu "pienin askelin". "Pienet askeleet" tuovat vain rahaa lääkefirmalle. Samalla ne pitkittävät nikotinistin kärsimystä. Kun nikotinisti ei pienin, mutta tilipussia köyhdyttävin askelin pääse nikotiinista eroon, hänen epätoivonsa ja epäuskonsa vain vahvistuu. Vääränlainen lääkkeeseen asennoituminen voi tehdä hänestä myös esim. nikotiinipurkan orjan. Purkka tai tupakka = sama asia. Yksi rööki tulee halvemmaksi.

Tupakasta vierottautuminen täytyy tehdä kertarepäisyllä.
a) Mieti tarkkaan haluatko lopullisesti eroon tupakasta, vai et. Puolittainen toiminta ei onnistu.
b) Jos tulet tulokseen, että haluat, suunnittele toimintasi tarkkaan.
c) Joudut nimittäin hylkäämään myös tupakoivat läheisesi, ainakin pitkäksi aikaa. Ettet joutuisi kiusaukseen ja hyvä työsi menisi hukkaan.
d) Hanki apteeksta, tai katso netistä tietoa tupakan vieroituksesta. Lue esim. keuhkoahtaumataudista, sillä se on keuhkosyöpääkin yleisempi tupakoitsijan sairaus.

Keuhkoahtaumatauti tappaa tukehduttamalla. Keuhkosyöpä on mahd. kaikkein kivuliain sisätautikuolema.

e) Käy kaupassa ja hanki kaappeihisi ainakin viikon ruuat. Osta esim. salmiakkeja ja muuta naposteltavaa viikoksi. Tämän jälkeen karta kauppoja, kioskeja. Käy apteekissa ja osta nikotiinipurkkaa. Sitä voi jauhaa pari minuuttia, että pahin tupakan himo hellittää ja laittaa sen sitten vaikka pienelle lautaselle viereensä. Älä käytä purkkaa ja esim. laastaria yhtäaikaa: itse sain hengityskatkoksia. Nikotiini nimittäin on myrkky.

f) Polta viimeinen aski harkiten ja tiedostaen, että kohta tämä loppuu. Älä heitä tupakoita roskiin, muutoin roikut keskiyöllä persepystyssä tonkimassa talon roskalaatikkoa, kuin dyykkari, etsimässä viimeisiä röökejäsi.

g) Numero 3: vieroituksessa pahimpia ovat 3 ensimmäistä minuuttia, tuntia, päivää... Kun näistä selviät kerrallaan, olet jo voiton puolella!

Nämä ovat omia kokemuksiani. Lopetin tupakoinnin n. 15 v sitten. Olin vuosikymmeniä lähes ketjupolttaja (1,5 - joskus jopa lähes 2 askia / tai halpaa sätkätupakkaa päivässä).

Palaneet reiät vaatteilla ja lakanoilla, kellertävä väri kaikkialla ja se suusta lähtevä, paksu savu alkoi lopulta todella inhottaa. Rahaa kului tupakointiin tuohon aikaan n. 350€ kuukaudessa. Yli 3000€ vuodessa. Kun lopetin: melkoinen säästö. Jäi köyhällä rahaa todelliseen elämiseen!

Kaupan kassalla kun latasin tavaroita kassiini, perässäni tulevan pariskunnan nainen katsoi niitä haikeasti ja sanoi miehelleen: " Miks toisil on varaa kaikkeen...?" Katsoin heidän ostoksiaan: kaljaa ja tupakkaa, heidän ostoksensa maksoivat enemmän kuin minun.

5

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vain tahdonvoimaa ja järkeä tarvitaan, muutoin paskahousu.

• Anonyymi

Miten pääsee nikopurkasta eroon, jo neljäs vuosi menossa😁😁

• Anonyymi

Kukaan ei tiedä tai osaa lopettaa tupakointia oikein. Minä olen käynyt tuon epäonnistuneen prosessin muutaman kerran kunnes löysin tasapainon kokeilemalla.

Minun kohdallani siihen tarvittiin molempia sekä tupakkaa, että nikotiinivalmisteita.

• Anonyymi

30v röökasin..yx kax futzasin et nyt niinku loppu.. Sit se loppu..8v menny

• Anonyymi

Pari viikkoa hikoiluttaa vierotusoireissa sit helpottaa?🤔🤨🙄

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      44
      2922
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      36
      2611
    3. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2574
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      99
      2188
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      48
      2074
    6. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      316
      1796
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      150
      1536
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      73
      1398
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1168
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      28
      1165
    Aihe