Lastensuojelun muut korjaamistavat vs huostaanoton kieltäminen

Muut tavat vs huostaanoton kieltäminen

Teemu: Lääkäri Maria Auvisen ehdotus (Aamulehti 4.3.2023) ei riitä, koska sosiaalihuollon poliittiset ja piilossa olevat motivaattorit muuttavat autismin kirjon oireiden kirjauksia työntekijän mukaan. Kyllä heillä on mahdollisuus nykyiselläkin koulutuksella tehdä oikeita arvioita, mutta he kieltäytyvät siitä. Ongelma ei ole koulutuksen puute vaan ylivalta ja sosiaalihuollon työntekijät pitää estää tekemästä ongelman tunnistusta, hoitoa ja hoidonjälkeisiä toimenpiteitä. Heidät pitää lailla rajoittaa vain tekemään perhelaitoslähetteitä koko perheelle.

Mirka: Ylipäätään sosiaalityöntekijöiden valtaoikeuksia pitää kaventaa merkittävästi. Korruptio ja voitontavoittelu tulisi myös kitkeä kokonaan pois lapsiin liittyviltä sosiaalihuollon toimialoilta.

Teemu: Valtaoikeuksien kaventaminen ja rahoitusmallin vaihtaminen eivät tehoa yhtä paljon kuin huostaanoton kieltäminen

Mirka: Ei varmaankaan. Mutta mä en näe mitenkään realistisena (kaiken sijaishuollon hypetyksen jälkeen), että huostaanotto koskaan tultaisiin kieltämään. Se tavoite on vaan epärealistinen. Sen sijaan sen muuttaminen perhelaitosmaiseen suuntaan olisi ehkä inhimillisempää ja parempi vaihtoehto.
Itse näen, että tutkinnat ja oikeat sanktiot virkarikoksista, virka-aseman väärinkäytöstä jne. Ja voitontavoittelun kitkeminen rajaisivat jo pois jonkin verran mielivaltaa.

Teemu: Valtaoikeuksien kaventaminen ja rahoitusmallin vaihtaminen, tutkinnan lisääminen ovat epärealistisia tapoja estää perheiden erottaminen. Et kai sinä sitä sosiaalityöntekijöiltä, hallinto-oikeudelta ja käräjiltä kysy, että aikovatko he toteuttaa huostaanoton kieltämisen. Me toteutamme sen ja sen perusteena on se, että se on oikein. Et voi myöskään tavoitella jonkintasoista mielivallan rajaamista, koska se ei poista sitä. Lastensuojelu on järjenvastaisten ennakkoluulojen ja stigman lähde ja perhetyön tervehdyttäminen vaatii sen poistamista ensin kokonaan. Yhteiskunta ei pysty muuten irtautumaan myyteistä vanhempia vastaan. Nosta vaatimusrimaa. Muista, että huostaanotolle kuuluisi olla pakottavat syyt ja niitä ei ole olemassa. Huostaanoton kieltäminen estää voitontavoittelun huostilla, rajaa mielivallan kokonaan pois, poistaa lapsen menettämisen oikeuteen jonottamisen ajaksi

Mirka: No jos vaikka virkarikoksista saisi sanktiot, hyllytettäisiin, sakkoja, vankeutta tms. niin aivan varmasti jo pelotevaikutus rajaisi mielivaltaa.

Teemu: Sehän muuttaa poliisia eikä asenteellista sosiaalivirastoa. Ja perheet rikotaan odotusaikana eikä tukea saisi sitä tarvittaessa

2

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      temu

    • Raija: Kelpaako? Sosiaalijohtajan säästöohjelma: Lastensuojelussa sijaishuollon kustannuksia vähennetään lisäämällä perhehoitoa ja sen tukea, kehittämällä sijaishuollon kotiuttamistyötä ja vahvistamalla avohuollon työskentelyä.

      Teemu: Sosiaalityöntekijät estävät perhetyön keksimällä verukkeet huostaanottoon. Ne keksitään asenteellisessa perhetyössä

      Raija: Tiedän mutta nyt uusi sote tarkkailee mihin rahoitus kannattaa ohjata. Tämä leike on meidän sotejohtajan listasta millä pyritään säästöihin.

      Teemu: Luin uudelleen ja se onkin sijaishuollon muuttamista kotiuttamiseksi. Se ei kuitenkaan estä sosiaalityöntekijää valikoimasta ja tekaisemasta pahimpia tapauksia. Tämähän on "jos mahdollista" ohje. Jos se olisi ehdoton määräys, että kaikki tapaukset pitää ohjata perhehoitoon, niin se olisi oikein ja se edellyttäisi huostaanoton kieltämistä, jota ilman määräys kierrettäisiin lastensuojelussa. Toivo ja minä emme pääse tähän palveluun, koska minulle keksittiin 200 psyykkistä valhetta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe