Lääkäri ei tunnistanut

Anonyymi-ap

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/2d07f87c-2302-48f9-a8ec-8dedb7fa7832
Tunnista veritulppa jalassa – Yksi asia erottaa
Lääkärin vastaanotolle tulee hakeutua, jos edellä kuvattuja oireita ilmenee.
HAH, sanon minä!
Kannattaako todella hakeutua, koska jotkut lääkäritkään ei tunnista oireista vaivaa? Tälläisten höpönlöpö, hönötohtoreiden vastaanottokäyntien seuraukset voivat olla todella vakavia.

Onko tämä siis mahdollista, että potilaan ITSE tulee tunnistaa tälläinen vaivansa? Jota ei edes erään terveysaseman lääkäri osannut tunnistaa, saati epäillä.
Potilas kävi muutaman kerran valittamassa samoja oireitaan. Kovaa kankkku ja jalkakipua. Lääkäri vain puristeli jalkaa ja tiedusteli, sattuuko kun kosken tähän, tai tähän? Ei lähetettä tarkempiin tutkimuksiin, ei mitään. Parasetamolia vain suositteli kipuun. Muutaman päivän päästä potilaalle tuli molempiin keuhkoihin veritulppa ja kiire ambulanssilla sairaalaan. Veritulppa oli aikaisemmin jo muodostunut jalkaan/jalkoihin puristavien tukijalkineiden vuoksi ja sitten lähtenyt jalasta liikkeelle keuhkoihin.

Toinen potilas, joka ei ollut tämän saman lääkärin potilas. Hän myös valitteli kovaa, kramppimaista kipua kankussaan ja jalassaan. Ei tutkittu, ei arvannut tämäkään lääkäri potilaansa oireista, mistä on kyse. Kun potilas joutui konttaamaan, kankku ja jalka kipeytyi niin pahasti. Ehdotettiin kipulääkettä ja fysioterapiaa. Muutaman päivän päästä potilas sai vakavan aivoinfarktin ja menetti puhekykynsä ja osan ymmärrystäänkin. Eli tässäkin tapauksessa oireet määriteltiin aivan päin persettä. Jos koette tälläisiä kipuja ja oireilua. Pyytäkää lääkäriä jotenkin varmistamaan, ettei kyse ole lähestyvästä veritulpasta. Vaikka lääkärit olisivat miten passiivisia ja vastentahtoisia, tutkimaan tarkemmin vaivaanne. Älkää antako periksi. Veritulppa on vakava sairaus. Se ja sen oireiden huomioiminen pitäisi opettaa lääkäreille jo heidän koulutuksessaan.

7

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitäpä voi tehdä jos ei lääkäriä kiinnosta niin se on voi voi. Elämä loppuu tai vammautuu mutta lekuri sen kun porskuttaa ja palkkaa nostaa kuin aiemminkin.

      • Anonyymi

        Kyllä lääkäriä kiinnostaa auttaa potilasta, mutta usein on niin että potilaalla on omat tapansa ajatella asiaa, lääkärillä taas lääketieteelliset tavat, joten jos vastaanotolle tulee joku joka ei omaa sairauttaan edes hyväksy vaan vääntelee kaikenmaailman epäilyjä siitä mikä häntä vaivaa, niin ei tietenkään silloin se lääkäri voi auttaa.

        Niin että usein on hieman monimutkaisia juttuja joita potilas ei välttämätä ymmärrä , vaikka miten selittää.
        Verikokeessa näkyy aika hyvin asioita jo, ja lisätutkimukset kuten rögnten tehdään myös jos lääkäri epäilee tulppaa.

        Joten usein on niin että potilas ja lääkäri ovat ihan eri tasolla ja silloin potilas katsoo ettei häntä ole muka ymmärretty , kun totuus on ettei potilaalla ole sitä vikaa mitä itse diagnostisoi itselleen sillä harvemmin potilas on lääkäri.


    • Anonyymi

      Minulta murtui nimetön varvas, kävin toistuvasti valittamassa varpaan kipua, tummuutta, jalkapöydän kovaa särkyä, heräilin kipuiluun. nilkan kramppeihin tai tosi kovaan kipuun ja itkin, kerroin lääkärille nostavani jalkaani ylös istuessani, josko se helpottaisi, yksi lääkäri pyysi minua seisomaan varpaillani, nousin ja huusin kivusta ( tutkiva lääkäri katsoi ja pelästyi ja pyysin anteeksi ) joka kerta kerroin varpaani sinertävän, olevan tunnoton ja kipu oli noussut jo sääreen, pohkeeseen ja murtumanpuoleiseen " kankkuun " kipu tuli myös seistessä, sain lähetteen uuteen röntgeniin ja varvas todettiin luutuneeksi. Sain lähetteen husiin, jalkapöydän tutkimuksiin n. 3kk. päähän lähetteellä. Taas uudestaan tk. tutkimuksiin kun itse kyselin ajanvarauksesta josko kyse olisi veritulpasta, Yli puolivuotta kärsittyäni kivusta ( kovasta ) lääkäri antoi lähetteen tutkimuksiin jossa todettiin tukos jalassa. Ilmeisesti varpaan murtumasta aiheutunut veri hyytymä oli lähtenyt liikkeelle ja noussut ylöspäin melkein nivusiini asti. Onnekseni tukos ei ollut ehtinyt tukkia koko verisuonta ja nyt syön verenohennus lääkkeitä. Kiitos lääkärin joka välittämättä siitä ettei reiteni ollut turvonnut lähetti minut kuitenkin varmuuden vuoksi myös tarkempiin tutkimuksiin päivystyksenä. Joten jos tuntuu siltä ehdota itse hoitoa/tutkimusta kaikki kun eivät oireile samalla tavalla ja kalliimmaksi tulee hoito esim. sairaalassa tosin tapaukseni olisi voinut johtaa kuolemaankin eli keuhkoveritulppaan.

      • Anonyymi

        Joskus käy näinkin , silloin se on ikävää jos joutuu kärsimään turhaan kun ei lääkärin diagnoosi ole korrekti .
        Hyvä että sai avun vihdoin


    • Anonyymi

      Muutamia kertoja olen kuullut myös aivoverenvuoto tapauksista, kun lääkärit ovat käskeneet vain levätä ja syömään Buranaa.
      Sitten onkin pian haettu kotoa pillit päällä, joku jopa kuollutkin.
      Jälkeenpäin mainitaan sitten, oli niin selkeät oireet, että lääkärin olisi pitänyt huomata.
      Tällaisista kai ihmiset tekevät jonkin verran jotain ilmoituksia ja valituksia, kanteluita.

      • Anonyymi

        Tämä on käynyt minullekin, oli kuulemma sekavat oireet,


    • Anonyymi

      Minulta murtui varvas vasemmasta jalasta, kävin usein tk. keskuksessa koska jalkpöytä ja varvas kipe, varvas oli mielestäni mustelmainen, paksun ja puutuneen tuntuinen, sama jatkui useamman käynnin ajan, röntgenkuvattiin, seisoin varpaillani lääkärin pyynnöstä ja huusin kivusta, sitten taas pyysin uuden ajan yli puolenvuoden päästä pohje ja jalan ym. säryn vuoksi ja kysyin itse ettei kyse olisi veritulpasta, tutkimuksissa lääkäri sanoi lähettävänsä minut tarkempiin tutkimuksiin varmuuden vuoksi, tutkimuksissa sitten löydöksenä ei onneksi täysin tukkeutunut valtimosuoni alaraajassa, ilmeisesti varpaasta lähtenyt hyytymä, että kyllä. pitää itse toivoa ja tutkia. myös sitä että lääkäri uskoo lopulta potilasta, minulla tämä kesti yli puoli vuotta ja edelleen kipuja. Pohkeeni ei ollut turvoksissa, jotka ovat osa oireita, missä lääkärin vastuu ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      275
      2911
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1880
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      259
      1148
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      941
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      804
    Aihe