Laittakaa nyt Paavalin kirjeistä Jeesuksen kuolinvuosi ja ristiinnaulitsemispaikka

Uskovaiset selittävät kuinka Paavalin kirjeet ovat lähes silminnäkijäkertomuksia historiallisesta Jeesuksesta. He väittävät, että Paavalin kirjeistä selviää Jeesuksen kuolinvuosi 30 jaa. ja ristiinnaulitsemispaikka.

Olkaa hyvä ja laittaa näistä kahdesta asiasta suorat lainaukset Paavalin kirjeistä. Lupaan syödä hatullisen paskaa molemmista faktoista. Minulla on iso pää, joten söisin kaksi isoa hatullista paskaa. Nyt hip hip yrittämään pää märkänä kaikki palstalla väijyvät hihhulit 🤣🤣🤣

25

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nämä asiat ovat siellä implisiittisesti ja ne voidaan päätellä (laskea), kun yhdistetään Luukkaan ja Paavalin tekstit toisiinsa.

      Jeesus aloitti julkisen toiminnan noin vuonna 28 ja kuoli vuonna 30. (Luuk. 3:3, 23)

      Jerusalemin vanhinten ja apostolien kokous oli noin vuonna 50. (Apt 15)

      Galatalaiskirje on vuodelta 48. Paavali vainosi Jeesuksen todistajia 30-31/32 ja kääntyi sitten kristityksi.

      Ensimmäinen käynti Jerusalemissa vuonna 35/36. (Gal 1:18)

      Toinen käynti vuonna 45. (Gal 2:1-10; Apt 11:27-30; 12:25)

      Ei mitään ristiriitaa ajoituksessa.

      Jeesus kuoli ristillä ja haudattiin maan päällä Jerusalemissa. Ensimmäiset todistajat olivat Jerusalemissa ja samoin hauta. (Luuk 24; 1Kor 15:1-9)

      Ei mitään ristiriitaa tässä. Asiat ovat siellä kirjeissä implisiittisesti ja evankeliumissa melko suoraan.

      • "Nämä asiat ovat siellä implisiittisesti ja ne voidaan päätellä (laskea), kun yhdistetään Luukkaan ja Paavalin tekstit toisiinsa. "

        Höpsistä, et siis pysty esittämään edes eksplisiittistä kuolinvuotta tai kuolinpaikkaa niistä dokumenteista, joiden piti olla tarkimpia historiallisen Jeesuksen todisteita.

        "Jeesus kuoli ristillä ja haudattiin maan päällä Jerusalemissa. Ensimmäiset todistajat olivat Jerusalemissa ja samoin hauta. (Luuk 24; 1Kor 15:1-9)"

        Nyt puhutaan vain Paavalin kirjeistä. Eikä tuossa ylösnousemuksen uskontunustuksessa edes mainita Jerusalemia.

        Jos tutkitaan tarkemmin Galatalaiskirjettä niin siinä Jeesus sentään asetettiin Galatalaisten silmien eteen ristiinnaulittuna. Kun taas 1. Korinttolaiskirjeen 15. luvussa puhutaan Jeesuksesta, joka ei riippunut ristillä. Tämä tosiaan todistaa, että tuon ajan vuohipaimenet uskoivat henkiristeihin ja henkinauloihin...vai onko nyt niin, että Jeesus ihan oikeasti naulattiinkin ristille Galatassa? Jos siis ristiinnaulitseminen pitää olla fysikaalinen tapahtuma.

        "Ei mitään ristiriitaa tässä. Asiat ovat siellä kirjeissä implisiittisesti ja evankeliumissa melko suoraan."

        Eli et pystynyt vastaamaan avauksen haasteeseen. Jatka toki selvittelyä. Jos vastaat asiallisesti niin voin sinullekin pari tiedonmurusta opettaa 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        "Nämä asiat ovat siellä implisiittisesti ja ne voidaan päätellä (laskea), kun yhdistetään Luukkaan ja Paavalin tekstit toisiinsa. "

        Höpsistä, et siis pysty esittämään edes eksplisiittistä kuolinvuotta tai kuolinpaikkaa niistä dokumenteista, joiden piti olla tarkimpia historiallisen Jeesuksen todisteita.

        "Jeesus kuoli ristillä ja haudattiin maan päällä Jerusalemissa. Ensimmäiset todistajat olivat Jerusalemissa ja samoin hauta. (Luuk 24; 1Kor 15:1-9)"

        Nyt puhutaan vain Paavalin kirjeistä. Eikä tuossa ylösnousemuksen uskontunustuksessa edes mainita Jerusalemia.

        Jos tutkitaan tarkemmin Galatalaiskirjettä niin siinä Jeesus sentään asetettiin Galatalaisten silmien eteen ristiinnaulittuna. Kun taas 1. Korinttolaiskirjeen 15. luvussa puhutaan Jeesuksesta, joka ei riippunut ristillä. Tämä tosiaan todistaa, että tuon ajan vuohipaimenet uskoivat henkiristeihin ja henkinauloihin...vai onko nyt niin, että Jeesus ihan oikeasti naulattiinkin ristille Galatassa? Jos siis ristiinnaulitseminen pitää olla fysikaalinen tapahtuma.

        "Ei mitään ristiriitaa tässä. Asiat ovat siellä kirjeissä implisiittisesti ja evankeliumissa melko suoraan."

        Eli et pystynyt vastaamaan avauksen haasteeseen. Jatka toki selvittelyä. Jos vastaat asiallisesti niin voin sinullekin pari tiedonmurusta opettaa 🤣🤣🤣

        "Höpsistä, et siis pysty esittämään edes eksplisiittistä kuolinvuotta tai kuolinpaikkaa niistä dokumenteista, joiden piti olla tarkimpia historiallisen Jeesuksen todisteita."

        Aika vahva todiste sepitetystä myytistä, jos ensimmäiset tarinat ovat yksityiskohdiltaan köyhiä ja niitä yksityiskohtia tulee yhä enemmän ja enemmän kun vuosikymmenet kuluvat. Myytti ja historiankirjoitus ovat eri asioita eikä tätä näytä tajuavan edes ateistiset teologit kuten Ehrman. Toki Ehrmanhan oli hihhuli , joten tuskin on päässyt kokonaan eroon hihhulin maailmankuvasta vaan syyllistyy enemmistön mielipiteen argumenttivirheeseen.


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        "Nämä asiat ovat siellä implisiittisesti ja ne voidaan päätellä (laskea), kun yhdistetään Luukkaan ja Paavalin tekstit toisiinsa. "

        Höpsistä, et siis pysty esittämään edes eksplisiittistä kuolinvuotta tai kuolinpaikkaa niistä dokumenteista, joiden piti olla tarkimpia historiallisen Jeesuksen todisteita.

        "Jeesus kuoli ristillä ja haudattiin maan päällä Jerusalemissa. Ensimmäiset todistajat olivat Jerusalemissa ja samoin hauta. (Luuk 24; 1Kor 15:1-9)"

        Nyt puhutaan vain Paavalin kirjeistä. Eikä tuossa ylösnousemuksen uskontunustuksessa edes mainita Jerusalemia.

        Jos tutkitaan tarkemmin Galatalaiskirjettä niin siinä Jeesus sentään asetettiin Galatalaisten silmien eteen ristiinnaulittuna. Kun taas 1. Korinttolaiskirjeen 15. luvussa puhutaan Jeesuksesta, joka ei riippunut ristillä. Tämä tosiaan todistaa, että tuon ajan vuohipaimenet uskoivat henkiristeihin ja henkinauloihin...vai onko nyt niin, että Jeesus ihan oikeasti naulattiinkin ristille Galatassa? Jos siis ristiinnaulitseminen pitää olla fysikaalinen tapahtuma.

        "Ei mitään ristiriitaa tässä. Asiat ovat siellä kirjeissä implisiittisesti ja evankeliumissa melko suoraan."

        Eli et pystynyt vastaamaan avauksen haasteeseen. Jatka toki selvittelyä. Jos vastaat asiallisesti niin voin sinullekin pari tiedonmurusta opettaa 🤣🤣🤣

        Paavalia ei ole tarvetta tutkia erillään evankeliumeista ja erityisesti Luukkaan tekstit pitävät hyvin yhtä Paavalin kirjeiden kanssa.

        Paavali ei mainitse kirjeissään nimiä ja vuosilukuja, joista ne voidaan ajoittaa yksin kirjeiden perusteella.

        Mistä siis tutkijat tietävät ajoittaa ne vuosien 48 ja 65 väliin? Eivätkö ne voisi olla vaikka 200-luvulta?

        Niin, tutkijat yhdistävät toisiinsa eri lähteitä ja tekevät sen aivan oikein tieteellisen metodin mukaan.

        Paavali puhuu Uudessa testamentissa eniten Jeesuksen kuolemasta ristillä. Tietenkin 1Kor 15:1-9 sijoittuu maan päälle Jerusalemiin samoin kuin muut kohdat Jeesuksen rististä.

        Olet deluusioiden vallassa argumenttiesi perusteella. Olenko muuten mielestäsi taas nimimerkki Varma-tieto?


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        "Nämä asiat ovat siellä implisiittisesti ja ne voidaan päätellä (laskea), kun yhdistetään Luukkaan ja Paavalin tekstit toisiinsa. "

        Höpsistä, et siis pysty esittämään edes eksplisiittistä kuolinvuotta tai kuolinpaikkaa niistä dokumenteista, joiden piti olla tarkimpia historiallisen Jeesuksen todisteita.

        "Jeesus kuoli ristillä ja haudattiin maan päällä Jerusalemissa. Ensimmäiset todistajat olivat Jerusalemissa ja samoin hauta. (Luuk 24; 1Kor 15:1-9)"

        Nyt puhutaan vain Paavalin kirjeistä. Eikä tuossa ylösnousemuksen uskontunustuksessa edes mainita Jerusalemia.

        Jos tutkitaan tarkemmin Galatalaiskirjettä niin siinä Jeesus sentään asetettiin Galatalaisten silmien eteen ristiinnaulittuna. Kun taas 1. Korinttolaiskirjeen 15. luvussa puhutaan Jeesuksesta, joka ei riippunut ristillä. Tämä tosiaan todistaa, että tuon ajan vuohipaimenet uskoivat henkiristeihin ja henkinauloihin...vai onko nyt niin, että Jeesus ihan oikeasti naulattiinkin ristille Galatassa? Jos siis ristiinnaulitseminen pitää olla fysikaalinen tapahtuma.

        "Ei mitään ristiriitaa tässä. Asiat ovat siellä kirjeissä implisiittisesti ja evankeliumissa melko suoraan."

        Eli et pystynyt vastaamaan avauksen haasteeseen. Jatka toki selvittelyä. Jos vastaat asiallisesti niin voin sinullekin pari tiedonmurusta opettaa 🤣🤣🤣

        Jeesusta ei naulittu ristille maan päällä Paavalin mukaan, koska Paavali ei puhu mitään nauloista tai siitä, että ristille naulitseminen olisi tapahtunut maan päällä eikä taivaassa.

        Jeesus naulittiin ristille taivaassa ja haudattu taivaassa, minkä jälkeen Jumala herätti hänet kuolleista taivaassa ja otti hänet tykönsä ylös taivaaseen taivaasta.

        Näin vajakki tulkitsee Paavalin kirjeiden sanomaa implisiittisesti ja suoraan tekstin perustasolla, koska valheellinen mieli ei hyväksy muuta kuin lisää valheita.

        Ja valheet perustellaan sillä, mitä yksittäisessä kohdassa ei suoraan sanota, eikä sillä mitä lähteissä kokonaisuutena sanotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavalia ei ole tarvetta tutkia erillään evankeliumeista ja erityisesti Luukkaan tekstit pitävät hyvin yhtä Paavalin kirjeiden kanssa.

        Paavali ei mainitse kirjeissään nimiä ja vuosilukuja, joista ne voidaan ajoittaa yksin kirjeiden perusteella.

        Mistä siis tutkijat tietävät ajoittaa ne vuosien 48 ja 65 väliin? Eivätkö ne voisi olla vaikka 200-luvulta?

        Niin, tutkijat yhdistävät toisiinsa eri lähteitä ja tekevät sen aivan oikein tieteellisen metodin mukaan.

        Paavali puhuu Uudessa testamentissa eniten Jeesuksen kuolemasta ristillä. Tietenkin 1Kor 15:1-9 sijoittuu maan päälle Jerusalemiin samoin kuin muut kohdat Jeesuksen rististä.

        Olet deluusioiden vallassa argumenttiesi perusteella. Olenko muuten mielestäsi taas nimimerkki Varma-tieto?

        PÄÄTALON KIRJAT OVAT TODELLISESTA ELÄMÄSTÄ KIRJOITETTUJA NÄMÄ HUUHAA KIRJOITTAJIEN SEPITELMIÄ


      • Anonyymi

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        🍒 ­N­­y­­­m­­f­o­­m­­­a­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17821884v

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Sellaisia outoja väitteitä esittävien uskovien sanavarastoon näyttää kuuluvan myös outoja sanoja, kuten "depatointi" ja "myytikot". Sellaisten ihmisten kanssa keskusteleminen on kuin yrittäisi opettaa kultakalaa laskemaan matematiikkaa. Se ei vain yksinkertaisesti toimi, ja lopputuloksena on vain pettymys ja tyhjä katse molemmin puolin.

      • Anonyymi

        Myytikko on vapaa käännös Bart D Ehrmanin käyttämästä sanasta mythicist (jos sen oikein muistan).

        Myytikko ei pidä Jeesusta todellisena ihmisenä ja historian henkilönä.


      • Anonyymi

        Olen ateisti samoin kuin Bart D Ehrman, joka kutsuu Jeesuksen historiallisuuden kieltäjiä myytikoiksi. (Mythicist)

        Sinulla näyttää olevan omituinen tapa pitää kaltaistani ateistia uskovaisena ja sangen vähä-älyisenä vastoin todellisuutta.

        Onko sinulla muitakin deluusioita?


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Christ Myth theory

        https://en.wikipedia.org/wiki/Christ_myth_theory

        Mythicist

        ˈmithəsə̇st. plural -s. : a student or interpreter of myths. : an adherent of the view that apparently supernatural persons or events have their origin in human imagination especially as revealed in myth.

        https://www.merriam-webster.com/dictionary/mythicist

        Myytikon vastakohta on euhemeristi, joka uskoo, että kaikkien myyttien takana on ripaus totuutta. Jeesusta on euhemerisoitu 1800 vuotta, joten tästä kognitiivisesta vinoumasta on todella vaikea päästä eroon. Lisäksi huvittavaa on se, että keskiajan kristityt alensivat pakanajumalat euhemerisoimalla ne alunperin kuninkaiksi, joista tuli myytti ja lopulta jumala. Onhan se ihan saatanan idioottimaista väittää, että esimerkiksi Zeus ja Odin olivat alunperin mahtavia kuninkaita...ja nämä samat riemuidiootit ovat tutkineet Jeesusta 1800 vuotta ja nyt teologit pää märkänä tulkitsevat tuota riemuidiotismia.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Euhemerism


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        Myytikon vastakohta on euhemeristi, joka uskoo, että kaikkien myyttien takana on ripaus totuutta. Jeesusta on euhemerisoitu 1800 vuotta, joten tästä kognitiivisesta vinoumasta on todella vaikea päästä eroon. Lisäksi huvittavaa on se, että keskiajan kristityt alensivat pakanajumalat euhemerisoimalla ne alunperin kuninkaiksi, joista tuli myytti ja lopulta jumala. Onhan se ihan saatanan idioottimaista väittää, että esimerkiksi Zeus ja Odin olivat alunperin mahtavia kuninkaita...ja nämä samat riemuidiootit ovat tutkineet Jeesusta 1800 vuotta ja nyt teologit pää märkänä tulkitsevat tuota riemuidiotismia.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Euhemerism

        Totuus on usein ääripäiden välillä niin kuin tässäkin asiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ateisti samoin kuin Bart D Ehrman, joka kutsuu Jeesuksen historiallisuuden kieltäjiä myytikoiksi. (Mythicist)

        Sinulla näyttää olevan omituinen tapa pitää kaltaistani ateistia uskovaisena ja sangen vähä-älyisenä vastoin todellisuutta.

        Onko sinulla muitakin deluusioita?

        Pahoittelen erehdystäni.

        "Myytikko" ei ole suomen kielen tunnettu sana, eikä sille ole vakiintunutta merkitystä. Voisi kuitenkin ajatella, että se voisi tarkoittaa henkilöä, joka uskoo myyttien kirjaimelliseen totuuteen tai käyttää niitä perustana henkilökohtaiselle maailmankatsomukselleen. Tällainen henkilö voisi myös olla aktiivinen myyttien tutkija tai kirjoittaja, joka pyrkii edistämään myyttien merkityksen ymmärtämistä ja arvostusta. On kuitenkin hyvä huomioida, että kyseessä on epätavallinen sana eikä sen merkitys ole selkeästi määritelty.

        Suomen kielessä paras vastine sanalle "mythicist" on "myyttitutkija". Se viittaa henkilöön, joka tutkii myyttejä ja niiden alkuperää sekä pyrkii selvittämään, mitkä osat myyteistä ovat historiallisia tosiasioita ja mitkä ovat myyttisiä elementtejä.


      • Anonyymi

        Höpö höpö!

        Jeesuksesta kertovat ihmeet ovat satua, mutta hän on ollut todellinen ihminen.

        Tätä mieltä tutkijat ovat.

        Osin myyttejä, osin totta. Ääripäiden välillä.


    • Anonyymi

      Golgata (arameaksi Gulgalta 'pääkallo', m.kreik. Γολγοθα[1] golgotha) oli pääkallonpaikaksi[2] kutsuttu kukkula, jolla Jeesus Raamatun mukaan ristiinnaulittiin. Se sijaitsee Jerusalemin Daavidin kaupungin ulkopuolella Israelissa. Vuoren sijainnista ei ole kuitenkaan varmuutta. Suurin osa nykyajan tutkijoista uskoo Golgatan sijainneen Pyhän haudan kirkon paikalla. Pyhän haudan kirkko (kreik. Ναός του Παναγίου Τάφου, lat. Ecclesia Sancti Sepulchri, hepr. ‏כנסיית הקבר‎, arab. كنيسة القيامة‎) on Jerusalemissa sijaitseva kirkko, joka on rakennettu paikalle, jossa Jeesuksen ristiinnaulitsemisen paikan Golgatan sekä Jeesuksen haudan uskotaan sijainneen. 31°46′42.4″N, 35°13′47.1″E

      • Anonyymi

        Mitä luulet: naulittiinko Jeesus Paavalin mukaan ristille Jerusalemin kaupungin luona vai taivaassa?

        Naulittiinko Paavalin mukaan lainkaan ristille? Paavali ei puhu mitään nauloista...

        Miten perustelet näkemyksesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet: naulittiinko Jeesus Paavalin mukaan ristille Jerusalemin kaupungin luona vai taivaassa?

        Naulittiinko Paavalin mukaan lainkaan ristille? Paavali ei puhu mitään nauloista...

        Miten perustelet näkemyksesi?

        "Naulittiinko Paavalin mukaan lainkaan ristille? Paavali ei puhu mitään nauloista..."

        Jumala lukitsi Jeesuksen ristiin Pyhällä Hengellä. Niin oli tapahduttava, jotta Jumalalle tuli parempi mieli. Jumala on niin meitä ihmisiä rakastanut, että oli kiduttavinaan poikansa hengiltä itseään tyydyttääkseen. Aikoinaan hän myös hukutti ihmiskunnan vedenpaisumuksella ihan vaan oman kivan merkeissä.


    • Anonyymi

      Mutta eihän Jeesus kuollut. Uskovaisten mukaan Jeesus elää. Hän on siis nauttinut ainakin 1960 vuotta kansaneläkettä.

      • Anonyymi

        Jeesuksen aikana ei ollut eläkejärjestelmää.

        Jeesus ei jäänyt evankeliumin mukaan maan päälle vaan meni taivaaseen Jumalan tykö. Ei hän tarvitse eläkettä elättääkseen itseään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen aikana ei ollut eläkejärjestelmää.

        Jeesus ei jäänyt evankeliumin mukaan maan päälle vaan meni taivaaseen Jumalan tykö. Ei hän tarvitse eläkettä elättääkseen itseään.

        No millä pirulla siellä sitten elää? Pyhällä hengelläkö :O


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No millä pirulla siellä sitten elää? Pyhällä hengelläkö :O

        Taivas on fiktiota ja utopiaa. Jeesus on kuollut ja ruumis on kadonnut, maatunut. Jeesus elää vain kristittyjen toiveissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taivas on fiktiota ja utopiaa. Jeesus on kuollut ja ruumis on kadonnut, maatunut. Jeesus elää vain kristittyjen toiveissa.

        Tolppiin kiinnitetyissä plakaateissa kuitenkin sanotaan, että Jeesus tulee pian, oletko valmis. Miten hän voi tulla, jos hän on kuollut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tolppiin kiinnitetyissä plakaateissa kuitenkin sanotaan, että Jeesus tulee pian, oletko valmis. Miten hän voi tulla, jos hän on kuollut?

        Ei hän tule takaisin, koska ei ole mennyt poiskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hän tule takaisin, koska ei ole mennyt poiskaan.

        Omituista höpinää sitten nuo uskovaisten liirumlaarumit.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4220
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2373
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      33
      2337
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      97
      2104
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1897
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1875
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1577
    8. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1538
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1360
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      75
      1214
    Aihe