Start/Stop toiminto

Anonyymi-ap

Ostin uuden käytetyn automaattivaihteistolla olevan auton. Vasta ostettuani selvisi, että siinä on tuo S/S toiminto. Koeajossa se ei toiminut, myöhemmin selvisi syy eli akku veteli viimeisiään. Liike kyllä vaihtoi sitten akun ihan suosiolla ilman kuluja minulle.

Mutta itse toimintohan on aivan ärsyttävä, varsinkin ns. kaupunkiajossa, jossa liikennevaloja on koko ajan. Ja varmaan myös ruuhkassa ajaessa. Eikös tuo nyt kuluta moottoria ja akkua kovastikin, kun koko ajan sammuu ja käynnistyy uudestaan ? Ja luultavasti myös polttoainetta. En usko, että ne päästöt on paljon pienemmät kuin ilman ko. toimintoa. Ja mistä voi olla sitten varma, että auto todella aina käynnistyy, kun pitäisi lähteä liikkeelle.
Auton valikosta voi kyllä valita niin, että ko. toiminto ei olisi päällä. Ei kuitenkaan näytä auttavan, koska auto tuon S/S toiminnon tekee siitä huolimatta ???

Kyseisen toiminnon voi kuulemma kyllä saada pois päältä jollain konstilla, mutta se on kuulemma laitonta...

Mitä kokemuksia ?

32

3417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se start-stop toiminto pitää todennäköisesti kytkeä pois joka käynnistyksen jälkeen. Aina kun sammutat auton, se nollautuu oletusarvolle, joka on että se on päällä.

      • Anonyymi

        Yksi ylimääräinen napinpainallus joka käynnistyksen yhteydessä. Harmillista mutta näin se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi ylimääräinen napinpainallus joka käynnistyksen yhteydessä. Harmillista mutta näin se on.

        Toisissa se pitää tehdä valikoista, riippuu mistä se löytyy. Volvossa saa helposti pois, näytössä vetää sormella vasemmalta oikealle ja painaa oikeaa ikonia, tosin se pitää tehdä jokaisen käynnistyksen jälkeen.


      • Anonyymi

        Se on koko ajan poissa päältä....kyseessä Volvo, jos merkillä on jotain väliä...

        T. Aloittaja


      • Anonyymi

        Joka käynnistyksen jälkeen saap systeemin pois


    • Anonyymi

      Auton on tyyppihyväksytty S/S-toiminnolla ja CO2-päästöt on laskettu sillä perusteella. CO2- päästöt taas määrää auto- ja ajoneuvoveron määrän.
      Joten laillisesti poistaminen ei ole mahdotonta, mutta aivan täysin kannattamatonta alkaa yhtä autoa tyyppihyväksymään uudestaan.

      Laittomasti sen poistaminen on mahdollista, kun moottorin ohjainlaitteeseen ohjelmoidaan sopivat asiat.
      Mutta sitten kun on auton vaihdon aika, niin se S/S-toiminto pitäisi ohjelmoida takaisin tai autoliikkeestä tai yksityiseltä kuluttajalta tulee korvausvaateita, jos on unohtunut kertoa, että S/S-toiminto on ohjelmoitu laittomasti pois.

      Ps. Miksi sitä kutsutaan Start/Stop-toiminnoksi, kun se ensin sammuttaa (stop) ja sitten käynnistää (start)...

    • Anonyymi

      Skoda Fabiassa on kojelaudassa nappula, josta sen saa pois. Helppo juttu. Simply clever.

      • Anonyymi

        Niin ja käytettävä joka kerta, kun auton käynnistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja käytettävä joka kerta, kun auton käynnistää.

        Totta. Ei kuitenkaan suuri vaiva kunhan vaan muistaa.


      • Anonyymi

        Tietyn ikäisissä autoissa on pääosin nappula ja uudemmissa joissa on isot näytöt ja paremmat varustelut, niin se on tehtävä näytöstä ja on autosta kiinni kuinka hankalaa tai helppoa se on.


    • Anonyymi

      Voi tuota tekniikan rynkytystä, eu nato gettossa?🤯

    • Anonyymi

      Moottorin sammutteluautomatiikka on kyllä yksi typerimmistä viherpimperoiden aikaansaannoksista :/

      • Anonyymi

        Täysin samaa mieltä, epätoivoinen yritys autonvamistajilta alistua EU:n/viherpiipertäijien käskyihin.
        Itsellä on vm. 2018 auto josta tuo oli ONNEKSI ehditty jättämään kokonaan pois, tuo on aivan järjetön keksintö ja riesa!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä, epätoivoinen yritys autonvamistajilta alistua EU:n/viherpiipertäijien käskyihin.
        Itsellä on vm. 2018 auto josta tuo oli ONNEKSI ehditty jättämään kokonaan pois, tuo on aivan järjetön keksintö ja riesa!!

        Itsellä vm. 2016 bensa-auto jossa on sammutusautomatiikka, mutta onneksi on edes nappi jolla sen voi kytkeä pois päältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä, epätoivoinen yritys autonvamistajilta alistua EU:n/viherpiipertäijien käskyihin.
        Itsellä on vm. 2018 auto josta tuo oli ONNEKSI ehditty jättämään kokonaan pois, tuo on aivan järjetön keksintö ja riesa!!

        Missä tuon ikäisessä sitä ei ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä vm. 2016 bensa-auto jossa on sammutusautomatiikka, mutta onneksi on edes nappi jolla sen voi kytkeä pois päältä.

        Talvella aijon kytkeä systeemin pois nappulasta


    • Anonyymi

      Joissakin automaattivaihteisissa autoissa systeemiä saa huijattua lyhyissä pysäytyksissä painamalla jarrupoljinta hyvin kevyesti. Vain sen verran että auto pysyy paikoillaan.

    • Anonyymi

      Minusta se oli ihan pätevä sekä bemarissa ja audissa (dieseleitä). yllensä ruuhkaisessa kaupungissa pysähdykset oli sen verran pitkiä että tuo varmana ihan toi hyötyäkin. Akkua se kyllä rasittaisi talvella mutta ei se kylmällä koneella iskenyt päälle ja kesällä taas akun rasittavuus käynnistellessä on hyvin pientä lämpöisellä koneella.

      Nykyisessä plugarissa ... no polttis käynnistyy kerran kuussa joten sikäli toimii hyvin.

      • Anonyymi

        Onko plugarissa lohkolämmitin?


    • Anonyymi

      Mullakin oli aikoinaan Fiatissa samanlainen. Stoppasi kone jokaiseen risteykseen ja liikennevaloissa, yleensä aina jarrutettaessa ja aina joutui avaimesta starttaamaan uusiksi. Oli tosiaan ärsyttävä piirre. Kulutus tosin oli pientä, alle viisi litraa, vaikka oli 1.6 litranen kone. Kuulemma kävi liian laihalla, mutta laihalle lompakolle sopivalla bensankulutuksella. Vaihdoin sitten pois, kun jarrut lakkasivat toimimasta....

      • Anonyymi

        Kuulostaa siltä että jarrutehostimen alipaineletku vuotanut, vetänyt ilmaa moottoriin ja seoksen liian laihalle samalla kun jarrutehostus on ollut riittämätöntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa siltä että jarrutehostimen alipaineletku vuotanut, vetänyt ilmaa moottoriin ja seoksen liian laihalle samalla kun jarrutehostus on ollut riittämätöntä.

        Veikkaan että tuo Fiattimies vitsaili siitä että vanha Fiude sammuili itsekseen joka paikkaan. Lue teksti tarkemmin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan että tuo Fiattimies vitsaili siitä että vanha Fiude sammuili itsekseen joka paikkaan. Lue teksti tarkemmin!

        No on se voinut sammuillakin ei-tarkoituksella jos seos on liian laihalla eikä näinollen jaksa käydä joutokäyntiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on se voinut sammuillakin ei-tarkoituksella jos seos on liian laihalla eikä näinollen jaksa käydä joutokäyntiä.

        Tuskin nykyautoissa sentään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin nykyautoissa sentään.

        Yhtä lailla voi nykyautoissakin seos mennä liian laihalle jos esim. imuilmaputki hapertuu ja murtuu alkaen vuotaa ilmamäärämittarin jälkeen, jolloin moottori saa mittaamatonta ylimääräistä ilmaa, seokset menee perciilleen, happitunnistin voi korjauttaa vain hyvin rajallisesti seosta. Vähintäänkin moottorihäiriön valo voi syttyä ja vikakoodina esim. "mixture too lean" tai "system too lean", syttymiskelvottoman laiha seos tietysti estää moottorin käynnistymisenkin.


    • Anonyymi

      Ei sammu moottori , jos pitää kytkimen pohjassa vaihde päällä liikennevaloissa.

    • Anonyymi

      Mitäs ärsyttävää tuossa Start Stopissa on? :O Aja ihan normaalisti ja siinä se. Ainakin Fordissa toimii niin hienosti että ei haittaa mitään.

    • Anonyymi

      Valitettavasti olet väärässä - S&S toiminto ei kuluta moottoria, akkua eikä varsinkaan polttoainetta :) Automatiikkaa seuraa parametrejä ja niihin vaikuttaa eri jutut eri merkeissä. (Akun virta, moottorin lämpö, jäähdytysnesteenlämpö, jarrupaine etc) Joten aika monen asian tulee täyttyä että toiminto toimii. Mikäli toiminto ohjelmoidaan pois päältä (mikä ei ole sallittua) se muuttaa auton päästöspeksejä eli onnea katsastukseen ja hylkyä tulee - Että opettele vain elämään sen kanssa. Hyvä keksintö tosin mutta aktivoitumisaika voisi olla hiukan pidempi.

    • Anonyymi

      Eikös tuo starttaa moottorin käyntiin, kun tarpeeksi moottori jäähtyy. Esim. tallissa.

      • Anonyymi

        Kyllä.
        Sen takia kannattaa autoa säilyttää aina vaihde vapaalla ja hyvin tuuletetussa tallissa.


    • Anonyymi

      Ei sentäs. Kun moottori on sammutettu, niin start stop on poissa käytöstä.

      Start stop ei ole käytössä jos avaa oven, avaa kuljettajan turvavyön tai avaa konepellin.

    • Anonyymi

      Mites se tallipäällikkö kuvittelee auton itsestään käynnistyvän tallissa?
      Start stop systeemi katkoo käyvää konetta, ei käynnistä moottoria automaattisesti jos sitä ei ole ensin käynnistetty manuaalisesti.
      Joku varmaan leikkii tyhmää, kun ei ole muuta tekemistä🤪

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3940
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      34
      2933
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2223
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      30
      1860
    5. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1760
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      23
      1742
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      50
      1587
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1527
    9. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1481
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      8
      1475
    Aihe