Tietämättömät sähköautojen ajajat vertailevan kuluja ja tekevät vähän ajettuihin tesloihin 1000-1500e tukivarsiremppaa ja 1500e sähkömoottorin laakerien vaihtoa. Sitten puhuvat polttomoottoriautojen kansiremonteista ja keksivät kalliita korjauksia joita ei tule.
Täällä on kymmenien vuosien ajalta tietoa mitä menee usean eri automallin autoon. Muutaman kympin öljynvaihto 1-2 vuoden välein ja joskus jarrupaloja, halpa jakohihnasarja. Startti ja bensapumppu yli 15 vuoden ikäisenä ja yli 250tkm kymppien osia.
2002 auto liikenteessä ja kuin uusi, alustaan mennyt takaiskarit ja eteen muutaman kympin pallonivelet ja laakerit eteen pari vuotta sitten.
Bensa autoon menee vähemmän euroja kuin sähköautoon (huolto ja korjaus)
54
539
Vastaukset
- Anonyymi
Normaalin sähköauton akkutakuun matka eli 8v/160 tkm on laadukkaille polttisautoille vasta sisäänajo ja vuosia on monta edessä. Ostoskaan ei ole vielä riskiostos toisin kuin sähköautolla.
- Anonyymi
Polttismiehelle patteritakuun 70 % kuullosta huvittavalta. Kuka ostaisi polttisauton, jossa takuu lupaisi että moottori on takuuajan päättyessä vielä 70 %:sti kunnossa? Fordit ovat poikkeus sääntöön.
- Anonyymi
Samanlaisia ne sähkistenkin tukivarret ja iskarit ovat, kuin polttiksissakin, eikä niiden vaihdon hintakaan ole erilainen. Jos vertaat sadan tonnin autoja, ei sähkiksen huolto ole yhtään kallimpaa, kuin polttiksenkaan, päinvastoin. Sama tilanne viiden kympin autoilla. Tonnin pommien vertailu on taas mahdotonta, kpska ne ovat kaikki polttiksia ja hyvin yksilöllisiä.
- Anonyymi
Vertailussa on se ongelma, että sähköautot ovat vielä toistaiseksi huomattavasti kalliimpia kuin vastaavan kokoinen polttis.
Esimerkiksi
Uusi Renault Clio perusmalli maksaa 19390€ uusi Renault Zoe perusmalli maksaa 38390.
Ei Zoe:en pidä verrata eri kokoluokan Rellua vaan juuri tuota Clioa joka on saman kokoinen kuin Zoe
Ja saman kokoisissa autoissa ei varaosat todellakaan ole saman hintaisia. Sähköautossa on jämäkämmät = kalliimmat alustan kilkkeet, siitä yksinkertaisesta syystä, että esimerkiksi tuo Zoe painaa tyhjänä 1577 kg ja Clio painaa 1157 kg.
Kyllä renkaiden ja alustaosien kustannukset menevät tuon painon mukaan ja niiltä osin sähköauto ei ole halvempi. Moottorin huollossa vastaavasti polttis on kalliimpi kuin sähkis.
- Anonyymi
Sää oot aika yksinkertainen, foordit on ihan paskoja vehkeitä ja huonosti tehtyjä!!☢️☢️
- Anonyymi
Ford on ensimmäinen auto ja kaikki mut ovat huonoja kopioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ford on ensimmäinen auto ja kaikki mut ovat huonoja kopioita.
Peugeot oli tehnyt autoja jo vuosia ennenkuin Ford alkoi niitä valmistamaan,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peugeot oli tehnyt autoja jo vuosia ennenkuin Ford alkoi niitä valmistamaan,
ei pösö oo auto se on polkupyörä
- Anonyymi
Aika kaunisteltu kuva polttomoottoriauton huolloista/korjauksista jos esimerkkinä vaikka sytytys/hehkutulppia tai moottorin ilmansuodatinta et ole koskaan joutunut vaihtamaan. Öljyvaihdon hinnasta päätelleen joku vaihtaa ne öljyt ilmaiseksi ja jakohihnankin osalta nykyautoissa usein vaihtotyö maksaa enemmän kuin itse hihnasarja.
Realistisempaa tietoa saa vaikka TM:n käyttötesteistä, missä on eritelty ihan todelliset määräaikaishuoltojen kustannukset.- Anonyymi
Huoltohinnat polttiksissa vaihtelevat sen mukaan tekeekö ne itse vai teettääkö ne huollossa. Itse en koe itseäni pihiksi kun vaihdan öljyt, suodattimet, tulpat ja jarrupalat itse.
Tuollaisessa öljynvaihto+suodattimet:öljy, ilma ja raitisilma kevythuollossa menee kotipihalla noin puolitoista tuntia ja sen voi tehdä sillä hetkellä kun se omaan aikatauluun hyvin sopii. Huollossa teetettynä hommassa vierähtää huollot, siirtymät ja niiden marginaalit huomioiden kauemmin. Ja tosiaan se huolto pitää yleensä varata vielä sen verran ajoissa, että päivän tullessa vastaan, ei se ehkä enää olekaan oikein sopiva hetki.
HIntaeroakin tuossa tulee, öljy+suodattimet motonetista 68€ oikealla öljyluokituksella, oem-suodattimilla. Samat kilkkeet huollossa öljy 88€, öljynsuodatin 25€, ilmansuodatin 31€ ja raitisilmasuodatin peräti 49,80€ pienosat 2€ = öljypropun tiiviste. Työt 120€ = 313,80
Toki tuon puolentoista tunnin työajan päälle voi laskea myös motonet kauppareissun ja jäteasemalla käynnin, mutta toisaalta onko tarvikeliikkeessä shoppailu työksi laskettavaa, tai pitääkö sorttiasemalla käynti jyvittää miten kun sinne vie samalla kaiken muunkin sinne kuuluvan.
Työkalutkaan eivät kuulemma ole ilmaisia, mutta mielestäni hallinosturi, hylsysarja, pulttipyssy ja momenttiavain ovat maksaneet itsensä takaisin jo 2 vuoden renkaanvaihteluilla, joten en niitä olisi heti jyvittämässä myös öljynvaihtohuoltoon.
- Anonyymi
Auton tulevia korjauksia voi vain arvailla ja ne on kovin yksilöllisiä ja riippuu ajotavoista, varsinkin jarrut ja voimansiirron osat.
Mutta onpa taas juttuja keksitty kateuteen ja auto ahdistukseen.- Anonyymi
Niin fakta kuitenkin on että määräaikaishuollon työkohteita ja vaihdettavia kulutusosia sähköautossa on selvästi polttomoottoriautoa vähemmän. Nuo määräaikaishuoltojen kuluthan on pakko maksaa ellei sitten jätä autoa huoltamatta.
Se mitä sitten iän ja kilometrien myötä menee rahaa korjauksiin riippuu autosta, käyttöolosuhteista, osien hinnoittelusta, tuurista jne. Eli korjausten osalta ei pysty yleistämään onko joku käyttövoima halvempi tai kalliimpi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin fakta kuitenkin on että määräaikaishuollon työkohteita ja vaihdettavia kulutusosia sähköautossa on selvästi polttomoottoriautoa vähemmän. Nuo määräaikaishuoltojen kuluthan on pakko maksaa ellei sitten jätä autoa huoltamatta.
Se mitä sitten iän ja kilometrien myötä menee rahaa korjauksiin riippuu autosta, käyttöolosuhteista, osien hinnoittelusta, tuurista jne. Eli korjausten osalta ei pysty yleistämään onko joku käyttövoima halvempi tai kalliimpi."Eli korjausten osalta ei pysty yleistämään onko joku käyttövoima halvempi tai kalliimpi."
Eikö edes pienen pientä arvausta voi heittää kun polttomoottoriautoilla on jo ajettu yli 100 vuotta että miten paljon niiden korjaukseen menee?
Voin kertoa omakohtaisesti että vanhan auton vuosittaisiin korjauksiin ja huoltoihin menee keskimäärin 500 - 600 euroa.
Jos sähköautosta hajoaa yksikään palikka, se maksaa vähintään 10-kertaisesti tuon verran.
Jo nyt, vaikka sähköautoja ei ole ollut edes kymmentä vuotta, niihin vaihdetaan akkuja ja inverttereitä ja moottoreita.
Ei tarvitse olla Einstein että sähköauton ylläpitäminen on pitkässä juoksussa selvästi kalliimpaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Eli korjausten osalta ei pysty yleistämään onko joku käyttövoima halvempi tai kalliimpi."
Eikö edes pienen pientä arvausta voi heittää kun polttomoottoriautoilla on jo ajettu yli 100 vuotta että miten paljon niiden korjaukseen menee?
Voin kertoa omakohtaisesti että vanhan auton vuosittaisiin korjauksiin ja huoltoihin menee keskimäärin 500 - 600 euroa.
Jos sähköautosta hajoaa yksikään palikka, se maksaa vähintään 10-kertaisesti tuon verran.
Jo nyt, vaikka sähköautoja ei ole ollut edes kymmentä vuotta, niihin vaihdetaan akkuja ja inverttereitä ja moottoreita.
Ei tarvitse olla Einstein että sähköauton ylläpitäminen on pitkässä juoksussa selvästi kalliimpaa.Siinä mielessä samaa mieltä että sähköauton yksittäisten komponenttien vaihtaminen voi olla kalliimpaa kuin polttomoottoriautossa, mutta osia on vastaavasti vähemmän.
Omien havaintojen mukaan vanhan auton korjauskulujen haitari voi olla hyvinkin iso, ja riippuu monesta tekijästä. Hyvällä tuurilla useampaan vuoteen ei tule mitään eteen, mutta ei tästä ole pitkä aika kun erästä käytettyä autoa katselin missä noin 4 vuoden aikana oli kuittien mukaan mennyt huoltoihin ja korjauksiin rahaa 8000 euroa ja kyseessä oli kuitenkin alle 200 tkm ajettu auto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Eli korjausten osalta ei pysty yleistämään onko joku käyttövoima halvempi tai kalliimpi."
Eikö edes pienen pientä arvausta voi heittää kun polttomoottoriautoilla on jo ajettu yli 100 vuotta että miten paljon niiden korjaukseen menee?
Voin kertoa omakohtaisesti että vanhan auton vuosittaisiin korjauksiin ja huoltoihin menee keskimäärin 500 - 600 euroa.
Jos sähköautosta hajoaa yksikään palikka, se maksaa vähintään 10-kertaisesti tuon verran.
Jo nyt, vaikka sähköautoja ei ole ollut edes kymmentä vuotta, niihin vaihdetaan akkuja ja inverttereitä ja moottoreita.
Ei tarvitse olla Einstein että sähköauton ylläpitäminen on pitkässä juoksussa selvästi kalliimpaa.Näin on. Renault zoen alapallonivel motonetissä 14.90€ alkuperäislaatuisena. Kallista on vaikka itse vaihtaa. Teetettynä 130€.
- Anonyymi
Matematiikka 4
Uskonto 10
Jokainen voi uskotella itselleen mitä haluaa. - Anonyymi
Sähköauton voimalinjassa on noin 20 liikkuvaa osaa. Polttiksesessa noin 2.500.
Polttiksessa pitää tehdä huoltoja noin 1.300 eurolla että takuu pysyy voimassa 60.000km matkalla. Sähköautossa mitään pakollisia huoltoja ei ole.
Sähköautolla sata kilsaa ajaminen maksaa noin 1.5 euroa. Polttiksella 15 euroa.
Polttiksen jälleeenmyyntiarvo putoaa kuin kivi.- Anonyymi
aika pienillä kuulamäärillä on laakerit noissa sähköautoissa jos kaikenkaikkiaan on vain 20 liikkuvaa osaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
aika pienillä kuulamäärillä on laakerit noissa sähköautoissa jos kaikenkaikkiaan on vain 20 liikkuvaa osaa
Niin lasketaanko laakeri yhdeksi osaksi vai ei...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin lasketaanko laakeri yhdeksi osaksi vai ei...
ei liukulaakerissa ole kuin yksi osa. kuulemma mitä vähemmän osia sitä kestävämpi...tai sitten ei.
- Anonyymi
Juuri katsoin youtube videon missä niitä 20 liikkuvaa osaa korjattiin.
Ongelmaa tuli siitä että osia ei ollut saatavilla helpolla, ei edes valmistajalta. Joten käytettynä piti haalia siltä täältä, ympäri maailmaa.
Laakereiden, akselitiivisteiden ja vetopyörästön korjaukselle tuli hintaa noin 2500 euroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri katsoin youtube videon missä niitä 20 liikkuvaa osaa korjattiin.
Ongelmaa tuli siitä että osia ei ollut saatavilla helpolla, ei edes valmistajalta. Joten käytettynä piti haalia siltä täältä, ympäri maailmaa.
Laakereiden, akselitiivisteiden ja vetopyörästön korjaukselle tuli hintaa noin 2500 euroa.Eiköhän aika korjaa tuon ongelma kun autokanta lisääntyy ja vanhenee, ja markkinoille tulee enemmän varaosatarjontaa ja tarvikeosia.
Vähän sama tilanne kuin joissain japanilaisissa autoissa, ilmeisesti jonkun mallisuojan tms. takia mitään erikoisempia varaosia ei alle 10-vuotiaaseen automalliin saa kuin marmoritiskiltä ja sieltäkin aivan törkeällä hinnalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän aika korjaa tuon ongelma kun autokanta lisääntyy ja vanhenee, ja markkinoille tulee enemmän varaosatarjontaa ja tarvikeosia.
Vähän sama tilanne kuin joissain japanilaisissa autoissa, ilmeisesti jonkun mallisuojan tms. takia mitään erikoisempia varaosia ei alle 10-vuotiaaseen automalliin saa kuin marmoritiskiltä ja sieltäkin aivan törkeällä hinnalla.Mutta kun noita osia ei saanut edes sieltä "marmoritiskiltä", siinähän se ongelma...
Ja kun puhutaan että sähköauton korjaukset on edullisia ja vähäisiä niin näitä korjauksiakin alkaa pomppaamaan vastaan kun aikaa kuluu.
- Anonyymi
Näitä oman elämänsä paavoväyrysiä riittää.
Mitä syrjemmäksi mennään niin sitä enemmän .
Sitten tulee itku kun se silmäteränä pidetty peltilehmä onkin nollan arvoinen.
"– Emme tällä hetkellä pysty ottamaan diesel-autoja vaihdossa lainkaan, hämeenlinnalaisen RR-Kaaran myyntijohtaja ja yrittäjä Eemeli Niemelä vahvistaa
Kysyntä on käytännössä nolla. Seuraamme jatkuvasti tilastoja esimerkiksi dieselautojen huutokaupoista. Niissä ei tule ensimmäistäkään huutoa.."- Anonyymi
Hienosti poimittu yhden yksittäisen yrittäjän näkemys perustuen vuoden takaiseen markkinatilanteeseen.
Eihän ollut yhtään tarkoitushakuista. Eihän?
- Anonyymi
WW-maahantuoja kertoi joku aika sitten että heidän myymänsä polttomoottoriauton huollot 60 000 km matkalta on listahinnalla 3000 €. Samanhintaisen sähköauton huollot samoilla kilometreillä 300 €. Vain kymmenkertainen ero sähkiksen hyväksi. Tosi on että sähköautoista on vielä vähän dataa mutta katsotaan kymmenen vuoden päästä uudestaan niin sitten voidaan kunnolla vertailla. Itsellä ollut sähköauto puoli vuotta. Vain se harmittaa että en hankkinut sähköautoa jo viisi vuotta sitten, hidas kun olen.
- Anonyymi
Hah-hah. Näkisipä vaan sen VW-diilerin joka huoltaa patteriauton 60 tkm ajot 300 eurolla. Joku 5000 e voisi olla lähempänä totuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hah-hah. Näkisipä vaan sen VW-diilerin joka huoltaa patteriauton 60 tkm ajot 300 eurolla. Joku 5000 e voisi olla lähempänä totuutta.
Puhutaanko nyt huollosta vai korjauksesta.
Ne on nimittäin kaski aivan eri asiaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hah-hah. Näkisipä vaan sen VW-diilerin joka huoltaa patteriauton 60 tkm ajot 300 eurolla. Joku 5000 e voisi olla lähempänä totuutta.
Riippuu ihan paljonko ajaa, sähköauton huoltovälihän on 24 kk ilman kilometrirajaa. Eli jos ajat 60 tkm alle kahteen vuoteen niin huoltokulut tuolta matkalta on tasan nolla euroa.
- Anonyymi
Sähköauto on tosiaan niin yksinkertainen laite polttikseen verrattuna että maahantuojat ja autojen huoltoliikkeet joutuvat tosiaan raapimaan kaljujaan keksiäkseen mitä tekevät tulevaisuudessa huolto-organisaatiollaan. No onneksi polttiksia vielä riittää ja kun ne entisestään ikääntyy niin onhan siellä korjattavaa.
- Anonyymi
Heh heh vai yksinkertainen.
Sieltä kun menee sähköosista mikä vaan rikki niin maahantuojaa myöden menee sormi suuhun ja alkaa se osaralli, vaihdetaan osa kerrallaan ja katsotaan tuliko kuntoon.
- Anonyymi
Mitäs osia autoista yleensä vanhemmiten menee?
Jousituksen ja jarrujen osia. Joskus lasinnostimien osia. Polttimoita varmaankin myös.
Jarrunesteet ja jopa jäähdytysnesteet on vaihdettava myös sähköisiin. KYLLÄ niissä on jäähdytysnestettä ja jopa enemmän kuin polttiksissa.
Polttiksissa tulee niitä ilmamassamittareita, jakohihnoja ja muita hihnoja, tulppia, suodattimia jne... ihan huoltojen yhteydessä.
Tuuliasti hajoa ihan samalla tavalla.
Tesloissa ei ole pakollsita määräaikaishuoltoa ollenkaan edes takuun säilymiseksi. Suosittelevat kuitenkin että edes joskus käyttäisi huollossa. Onhan hyvä tarkistaa asiat mitä auton elektroniikka ei osaa tutkia. - Anonyymi
!Heh heh vai yksinkertainen.
Sieltä kun menee sähköosista mikä vaan rikki "
Polttiksissa on moninkertainen määrä antureita sähkööautoon verrattuna. Polttisauton kun pitää koko ajan säätää toimintaansa ettei päästöt ylity. Ja se vaatii aivan vidun monimutkaista säätämistä. Ja kun yksikin lakkaa toimimasta niin siitä tulee kallis lasku.- Anonyymi
Juuri näin.
Siis se, että tuollaisia kommentteja saadaan kun ihmisellä on tarve vääntää väkisin asiasta, josta ei ymmärrä.
Puolustukseksi on sanottava se, että eihän kukaan tiedä kaikesta kaikkea, mutta siinä vaiheessa kannattaisi olla hiljaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin.
Siis se, että tuollaisia kommentteja saadaan kun ihmisellä on tarve vääntää väkisin asiasta, josta ei ymmärrä.
Puolustukseksi on sanottava se, että eihän kukaan tiedä kaikesta kaikkea, mutta siinä vaiheessa kannattaisi olla hiljaa.Työkaveri kertoi että sen dieselistä kilahti EGR. Lasku oli yli kaksi tonnia. Tuskin se oli omasta päästään tuota laskua keksinyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työkaveri kertoi että sen dieselistä kilahti EGR. Lasku oli yli kaksi tonnia. Tuskin se oli omasta päästään tuota laskua keksinyt.
No just näin. Polttis kun menee rikki niin siinä on miljoona osaa ja sitten arvotaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työkaveri kertoi että sen dieselistä kilahti EGR. Lasku oli yli kaksi tonnia. Tuskin se oli omasta päästään tuota laskua keksinyt.
Itse en ole koskaaan dieseliä omistanut mutta mitä olen sivusta seurannut niin tonni on pikkurahaa kun tulee jotain probleemaa. Ja niitä tulee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No just näin. Polttis kun menee rikki niin siinä on miljoona osaa ja sitten arvotaan.
Tai sitten korjataan ja testeri näyttää aika tarkasti missä vika on ja tietenkin kannattaa käyttää vain osaavia korjaamoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työkaveri kertoi että sen dieselistä kilahti EGR. Lasku oli yli kaksi tonnia. Tuskin se oli omasta päästään tuota laskua keksinyt.
Se, että et ymmärrä mikä on anturi, osoittaa sen ettet ymmärrä säätötekniikkaa. Kerrotaan nyt että EGR ei ole anturi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että et ymmärrä mikä on anturi, osoittaa sen ettet ymmärrä säätötekniikkaa. Kerrotaan nyt että EGR ei ole anturi.
Aika sama mikä sieltä dieselistä kilahti. Lasku oli joka tapauksessa yli kaksi tonnia. Eikä ollut eka.
- Anonyymi
"– Emme tällä hetkellä pysty ottamaan diesel-autoja vaihdossa lainkaan, hämeenlinnalaisen RR-Kaaran myyntijohtaja ja yrittäjä Eemeli Niemelä vahvistaa.
Moni ostaja on jo käynyt kysymässä asiaa isommasta ketjusta ja saanut saman vastauksen. Voi olla, että osa isommista liikkeistä ottaa edelleen dieselautoja vastaan, mutta hyvityshinta on asiakkaan kannalta huono. Me olemme ottaneet sen linjan, ettemme anna tarjousta, jotta emme pahoita kenenkään mieltä."- Anonyymi
Hienoa kun pojalla on noin hyvä muisti, että osaa kertoa mitä joku paikallinen pikkuliike on toiminut joskus dieselvaihdokkien kanssa, voi voi pientä.
- Anonyymi
Autovuokraamoilta, kuten Hertziltä, tulee jo tietoa, että sähköautojen huoltokulut ovat merkittävästi pienemmät. Luulisi näiden tahojen tietävän, jos kenenkään!
- Anonyymi
Nettiautoon kun menee ja käyttövoima sähkö ja tesla.
25000-30 000 euroa yhdestä autosta, ajettu 6 numeroisia km, tuollaisessa on oikeasti iso km ja kk kustannus ostohinnan ja kulujen takia. Eurot kiinni ja vaikea enää saada niitä takaisin, pitäisi löytää uusi ostaja.
Lisäkuluja tulee eteen osien vaihdosta koska 6 numeron km ja vuodet on teilla ajeltu ja rattia käännetty, auton tekniikkaa käytetty.
Ikkkunoista ja ovien lukoista lähtien kaikkiin osiin jotka liikkuu ja ei liiku, kaikilla on elinikä, piirilevyssä olevissa komponenteissä, näytössä, sähköikkunoiden osissa, ovien lukoissa, pesunesteen pumpussa, letkuissa, ohjauksen osissa, tukivarsissa, alusta, sähkömoottorissa, akseleissa, jarruissa, ovien saranat, penkkien rungot, pehmusteet, pinnat, ajovalojen tekniikka ja umpion lasin kunto, auton laseissa, tiivisteissä, saranoissa. Ostat tälläisen auton jossa siis on kiinni 25 000 - 30 000eur ja kaupattu autoliikkeessa kiillotettuna.
Millainen ihminen aikoo laittaa nimen sopimukseen ja ostaa tuollaisen. Hän ei ainakaan mieti ajamisen edullisuutta, omistamisen hintaa ja järkevyyttä.
Nyt voi käydä ostamassa käteisellä uutena laadukkaasti tehdyn auton 1500-2000e jossa 10 seuraavan vuoden ja 6 numeroisen km aikana ei menee kuin joitakin satasia korjaukseen.- Anonyymi
"Nyt voi käydä ostamassa käteisellä uutena laadukkaasti tehdyn auton 1500-2000e jossa 10 seuraavan vuoden ja 6 numeroisen km aikana ei menee kuin joitakin satasia korjaukseen."
Voihan sitä aina haaveilla, mutta realismia tuo ei ole.
- Anonyymi
Akkunesteen vaihto unohtui. Kyseinen operaatio maksaa Teslaan USA:ssa 1580 dollaria. Toki sitä ei tehdä vuosittain, mutta kolmen vuoden välein kuitenkin, eli noin 500 taalaa per vuosi menee siihenkin.
- Anonyymi
Ei sitä jäähdytysnestettä nyt noin usein ole tarvis vaihtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä jäähdytysnestettä nyt noin usein ole tarvis vaihtaa.
Ei mutta ajetut kun romut viedään käytettynä liikkeeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä jäähdytysnestettä nyt noin usein ole tarvis vaihtaa.
Itse asiassa Briteissä suositus on vaihtaa nesteet kerran vuodessa, vaikka kolme vuotta on virallinen ohje. Siellä sentään on verrattain leuto ilmasto Suomeen verrattuna - meillä 70-75 astetta voi olla minimin ja maksimin ero vuodessa. Briteissä tuskin 40 astetta on realistinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa Briteissä suositus on vaihtaa nesteet kerran vuodessa, vaikka kolme vuotta on virallinen ohje. Siellä sentään on verrattain leuto ilmasto Suomeen verrattuna - meillä 70-75 astetta voi olla minimin ja maksimin ero vuodessa. Briteissä tuskin 40 astetta on realistinen.
Ja mistä tuollaisen jutun olet keksinyt?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa Briteissä suositus on vaihtaa nesteet kerran vuodessa, vaikka kolme vuotta on virallinen ohje. Siellä sentään on verrattain leuto ilmasto Suomeen verrattuna - meillä 70-75 astetta voi olla minimin ja maksimin ero vuodessa. Briteissä tuskin 40 astetta on realistinen.
Tämä on virallinen tesla suositus:
Brake fluid flush every two years. Battery coolant flush every four years.
- Anonyymi
Yks pusla 500€ kun saa vain merkkiliikkeestä... Kyllö osaavat rahastaa.. No eipä noita tartte köyhän edes haamuilla.... Paaliin vaan vanhana..
- Anonyymi
Ajaa kolmevuotta ja vaihtaa.... Korjailkoon seuraava omistaja..
- Anonyymi
Nivelet kun hieman kuluu niin kuluu renkaatkin... Ei ihme jos liikkeessä on auto myynnissä uusilla renkailla..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa7017843Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465611HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3043000Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki472809- 1812563
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t92180- 252015
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k121872Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1411762Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4111658