Koska sen pääasiallinen teholähde on se sähkömoottori.
Jolloin sähköpotkulautoihin kuuluu soveltaa samanlaisia sääntöjä kuin muihinkin moottoriajoneuvoihin.
Sähköpotkulauto on kyllä moottoriajoneuvo.
37
478
Vastaukset
- Anonyymi
Mielipiteesi ei merkitse mitään. Laki määrää miten asia on. Esimerkiksi näin:
29 §
Kevyt sähköajoneuvo
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082#L2P29- Anonyymi
Mutta kun sähköskuutista puretaan nopeusrajoitin toiminnasta, se muuttuu mopoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun sähköskuutista puretaan nopeusrajoitin toiminnasta, se muuttuu mopoksi.
Tuo jos tehdään jotain laitonta muuttaa toki ajoneuvoluokan toiseksi, ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei alkuperäiskunnossa oleva olisi sitä mitä määräyksen sanoo sen olevan.
- Anonyymi
Sähköpotkulauta on moottoriajoneuvo, lakipykälillä on lievennetty vaatimuksia esimerkiksi mopoihin verrattuna. Kuitenkin sähköpotkulauta verrataan polkupyöriin liikennöinnissä. Se ei siis kuulu jalkakäytäville, vaan pyöräteille tai ajoradalle.
Koska sähköpotkulaudalla pystyy ajamaan suhteellisen suurella nopeudella (huterasti), pitäisi vaatia kuljettajalta mopon ajamiseen vaadittavat vaatimukset (mm. kypärä ja promillerajat). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköpotkulauta on moottoriajoneuvo, lakipykälillä on lievennetty vaatimuksia esimerkiksi mopoihin verrattuna. Kuitenkin sähköpotkulauta verrataan polkupyöriin liikennöinnissä. Se ei siis kuulu jalkakäytäville, vaan pyöräteille tai ajoradalle.
Koska sähköpotkulaudalla pystyy ajamaan suhteellisen suurella nopeudella (huterasti), pitäisi vaatia kuljettajalta mopon ajamiseen vaadittavat vaatimukset (mm. kypärä ja promillerajat).Sähköpotkulauta kun sen rakenteellinen nopeus on määrätyn suuruinen määritellään jalankulkua avustavaksi laitteeksi, joten sen oikeudellinen asema on sama kuin jalankulkijalla. ja sillä siis saa ajaa jalkakäytävällä.
Laudan rakenteellisen nopeuden ylittäessä jalankulkunopeuden rajan, niitä koskee samat määräykset kuin pyöräilijöitä. Ja ajo jalkakäytävällä on siten kielletty.
Koska kyseessä on, suurimmalla sallitulla nopeudella pyöräteillä liikkuva potkulauta, niin vaatimukset, rekisteröitäviin mopoihin , joilla ei saa ajaa pyöräteillä, kuljettamiseen oikeuttavista vaatimuksista on ylimitoitettuja . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköpotkulauta kun sen rakenteellinen nopeus on määrätyn suuruinen määritellään jalankulkua avustavaksi laitteeksi, joten sen oikeudellinen asema on sama kuin jalankulkijalla. ja sillä siis saa ajaa jalkakäytävällä.
Laudan rakenteellisen nopeuden ylittäessä jalankulkunopeuden rajan, niitä koskee samat määräykset kuin pyöräilijöitä. Ja ajo jalkakäytävällä on siten kielletty.
Koska kyseessä on, suurimmalla sallitulla nopeudella pyöräteillä liikkuva potkulauta, niin vaatimukset, rekisteröitäviin mopoihin , joilla ei saa ajaa pyöräteillä, kuljettamiseen oikeuttavista vaatimuksista on ylimitoitettuja .Juuri näin. Jotkut laitteet lasketaan jalankuluksi ja toiset pyöräilyksi, riippuen rakenteellisesta nopeudesta ja tehosta. Näin on ainakin nyt tällä hetkellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun sähköskuutista puretaan nopeusrajoitin toiminnasta, se muuttuu mopoksi.
Tuskin muuttuu. Ennemmin olen siinä uskossa, että se muuttuu tieliikennekelvottomaksi, eli ei ole mitään asiaa yleisille teille ja liikenteeseen.
Sähköavusteisen polkupyörän osalta tuo pitääkin paikkansa, jos mopoksi rekisteröinti on mahdollista. "Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköpotkulauta kun sen rakenteellinen nopeus on määrätyn suuruinen määritellään jalankulkua avustavaksi laitteeksi, joten sen oikeudellinen asema on sama kuin jalankulkijalla. ja sillä siis saa ajaa jalkakäytävällä.
Laudan rakenteellisen nopeuden ylittäessä jalankulkunopeuden rajan, niitä koskee samat määräykset kuin pyöräilijöitä. Ja ajo jalkakäytävällä on siten kielletty.
Koska kyseessä on, suurimmalla sallitulla nopeudella pyöräteillä liikkuva potkulauta, niin vaatimukset, rekisteröitäviin mopoihin , joilla ei saa ajaa pyöräteillä, kuljettamiseen oikeuttavista vaatimuksista on ylimitoitettuja .”Rakenteellista nopeutta” ei ole lakitekstissä missään määritelty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Rakenteellista nopeutta” ei ole lakitekstissä missään määritelty.
Nuo nopeusrajat 15km/h ja 25km/h on laissa määritelty sille onko kyseessä jalankulkua avustava laite vai pyörätielle kuuluva polkupyörän säännöillä liikkuva rekisteröintiä edellyttämätön ajoneuvo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo nopeusrajat 15km/h ja 25km/h on laissa määritelty sille onko kyseessä jalankulkua avustava laite vai pyörätielle kuuluva polkupyörän säännöillä liikkuva rekisteröintiä edellyttämätön ajoneuvo.
Kyse on varmaan myös siitä, että jos 25km/h kulkevan laitteen nopeus rajoitetaan ohjelmallisesti 15km/h, niin muuttuuko sen "rakenteellinen nopeus" ja sillä saisi ajaa myös jalkakäytävällä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on varmaan myös siitä, että jos 25km/h kulkevan laitteen nopeus rajoitetaan ohjelmallisesti 15km/h, niin muuttuuko sen "rakenteellinen nopeus" ja sillä saisi ajaa myös jalkakäytävällä?
Eipä taida kyse olla tuollaisesta, entä jos tilanteesta.
Viisaampien kirjoituksista on ymmärrettävissä, että ohjelmallisesti tehty muutos alkuperäisestä ei anna oikeutta muutoksiin ajoväylän (jalkakäytävä- pyörätie) suhteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä taida kyse olla tuollaisesta, entä jos tilanteesta.
Viisaampien kirjoituksista on ymmärrettävissä, että ohjelmallisesti tehty muutos alkuperäisestä ei anna oikeutta muutoksiin ajoväylän (jalkakäytävä- pyörätie) suhteen.Kenties näin on, tai kenties ei. Mikään laki ei taida tällä hetkellä määritellä kyseistä asiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenties näin on, tai kenties ei. Mikään laki ei taida tällä hetkellä määritellä kyseistä asiaa.
Kyllä kaikkien menopelien kohdalla laki on se, että niiden omatoiminen muuttaminen on lain vastaista.
Eikä se sähköpotkulaudan ohjelmallinen rajoittaminen muuttaisi sen alkuperäisen tarkoituksen mukaista paikkaa liikenteessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Rakenteellista nopeutta” ei ole lakitekstissä missään määritelty.
Tässä on hyvin koottu sivu erilaisista kevyistä sähkökulkuneuvoista. Siinä ei mainita termiä "rakenteellinen nopeus". Asia tulee silti selväksi, kun vain jaksaa lukea ja edes yrittää ymmärtää.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on hyvin koottu sivu erilaisista kevyistä sähkökulkuneuvoista. Siinä ei mainita termiä "rakenteellinen nopeus". Asia tulee silti selväksi, kun vain jaksaa lukea ja edes yrittää ymmärtää.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineetKyllä on aiemminkin ollut selvillä ihan kaikki tuolla sivulla oleva, paitsi juuri se rakenteellinen nopeus ja siihen liittyvät epäselvyydet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on aiemminkin ollut selvillä ihan kaikki tuolla sivulla oleva, paitsi juuri se rakenteellinen nopeus ja siihen liittyvät epäselvyydet.
Laitteen valmistaja tai maahantuoja määrittelee laitteen rakenteellisen nopeuden. Sen on sen jälkeen pysyvä asia. Käyttäjän tekemät muutokset eivät vaikuta, vaikka käyttäjä itse rajoittaisi laitteen nopeutta.
Anonyymi kirjoitti:
Laitteen valmistaja tai maahantuoja määrittelee laitteen rakenteellisen nopeuden. Sen on sen jälkeen pysyvä asia. Käyttäjän tekemät muutokset eivät vaikuta, vaikka käyttäjä itse rajoittaisi laitteen nopeutta.
Tuossahan on se pieni ongelma, että laitteella on siis mahdollisesti kaksi rakenteellista huippunopeutta. Esimerkiksi omallani muistaakseni 47 ja 25 km/h. Toinen valmistajan ja toinen maahantuojan määrittelemä.
Jos nyt valmistaja määrittäisi huippunopeudeksi 25 ja maahantuoja 15, voisi käyttäjä valita noista sopivan kuhunkin tilanteeseen. Olisi todella näppärää. Ei vaan taida olla yhtään tuollaista laitetta markkinoilla.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Tuossahan on se pieni ongelma, että laitteella on siis mahdollisesti kaksi rakenteellista huippunopeutta. Esimerkiksi omallani muistaakseni 47 ja 25 km/h. Toinen valmistajan ja toinen maahantuojan määrittelemä.
Jos nyt valmistaja määrittäisi huippunopeudeksi 25 ja maahantuoja 15, voisi käyttäjä valita noista sopivan kuhunkin tilanteeseen. Olisi todella näppärää. Ei vaan taida olla yhtään tuollaista laitetta markkinoilla.TAI on jompi kumpi.
Anonyymi kirjoitti:
TAI on jompi kumpi.
Tai on jompi kumpi tai molemmat. Peruslogiikkaa.
Ajattele asiaa näin:
- onko 47 km/h valmistajan tai maahantuojan asettama maksimi? Kyllä on.
- onko 25 km/h valmistajan tai maahantuojan asettama maksimi? Kyllä on.
Molemmat ovat siis rakenteellisia huippunopeuksia.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Tai on jompi kumpi tai molemmat. Peruslogiikkaa.
Ajattele asiaa näin:
- onko 47 km/h valmistajan tai maahantuojan asettama maksimi? Kyllä on.
- onko 25 km/h valmistajan tai maahantuojan asettama maksimi? Kyllä on.
Molemmat ovat siis rakenteellisia huippunopeuksia.Tuskin noin on, koska rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin noin on, koska rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.
Umm... Maksiminopeus on eri kuin rakenteellinen maksiminopeus. Ja onhan minunkin laitteeni sekä maksiminopeus että rakenteellinen maksiminopeus 25 km/h. Ainakin tieliikenteessä (ja muuallakin, ihan liian tappovehje, jos lähtee ajelemaan nopeammin).
Jos siis käyttäisin tuota toista rakenteellista maksiminopeutta, en saisi ajaa tieliikenteessä. Ainakaan rekisteröimättä sitä jollain tavalla, mikä ei välttämättä onnistuisi ihan helposti.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Umm... Maksiminopeus on eri kuin rakenteellinen maksiminopeus. Ja onhan minunkin laitteeni sekä maksiminopeus että rakenteellinen maksiminopeus 25 km/h. Ainakin tieliikenteessä (ja muuallakin, ihan liian tappovehje, jos lähtee ajelemaan nopeammin).
Jos siis käyttäisin tuota toista rakenteellista maksiminopeutta, en saisi ajaa tieliikenteessä. Ainakaan rekisteröimättä sitä jollain tavalla, mikä ei välttämättä onnistuisi ihan helposti.Rakenteellinen nopeus ja maksiminopeus ovat tässä yhteydessä yksi ja sama asia. Esim. vakuuttamisen osalta pitää vakuuttaa kaikki sähköiset kulkuvälineet, jotka jonkinlaisen moottorin avulla kulkevat kovempaa kuin 25 km/h (=rakenteellinen nopeus) tai joiden paino on enemmän kuin 25 kg.
Mitä rakenteellinen nopeus tarkoittaa? Se on liikkumisvälineen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettama enimmäisnopeus. - Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Umm... Maksiminopeus on eri kuin rakenteellinen maksiminopeus. Ja onhan minunkin laitteeni sekä maksiminopeus että rakenteellinen maksiminopeus 25 km/h. Ainakin tieliikenteessä (ja muuallakin, ihan liian tappovehje, jos lähtee ajelemaan nopeammin).
Jos siis käyttäisin tuota toista rakenteellista maksiminopeutta, en saisi ajaa tieliikenteessä. Ainakaan rekisteröimättä sitä jollain tavalla, mikä ei välttämättä onnistuisi ihan helposti.Laitteesi onkin kielletty liikenteessä ilman rekisteröintiä, jos sillä on jonkinlainen mahdollisuus ylittää 25 km/h nopeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun sähköskuutista puretaan nopeusrajoitin toiminnasta, se muuttuu mopoksi.
Ja jos nopeus menee yli 50 Km / h se on kevytmoottoripyörä.
Tossa oli video,jossalaudan nopeus oli 80 Km/h
Pitääkö paikkansa,pystytäänkö tollaiseen nopeuteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos nopeus menee yli 50 Km / h se on kevytmoottoripyörä.
Tossa oli video,jossalaudan nopeus oli 80 Km/h
Pitääkö paikkansa,pystytäänkö tollaiseen nopeuteen.Kulkupeli ei ole automaattisesti mitään muuta, vaan se on laiton peli, ellei sitä rekisteröidä toiseen ajoneuvoluokkaan. Jos ei rekisteröinti ei ole mahdollista, niin se pysyy laittomana laitteena. Ei kannata hankkia skuuttia, joka kulkee yli 25 km/h millään konstin vakiona.
Anonyymi kirjoitti:
Laitteesi onkin kielletty liikenteessä ilman rekisteröintiä, jos sillä on jonkinlainen mahdollisuus ylittää 25 km/h nopeus.
Kaikilla sähköskooteilla käytännössä on. Väitteesi ei voi pitää paikkaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on varmaan myös siitä, että jos 25km/h kulkevan laitteen nopeus rajoitetaan ohjelmallisesti 15km/h, niin muuttuuko sen "rakenteellinen nopeus" ja sillä saisi ajaa myös jalkakäytävällä?
Liikenneturvan sivulta:
"Mikä on sähköpotkulauta? Sähköisiä liikkumisvälineitä on monenlaisia ja niiden ominaisuuksista riippuu, rinnastetaanko käyttäjä jalankulkijaksi, pyöräilijäksi vai moottoriajoneuvon kuljettajaksi. Esimerkiksi vuokrakäytössä olevien sähköpotkulautojen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h ja niillä ajetaan pyöräilysääntöjen mukaan. Mikäli laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h, rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan. Huomioi, että kyseessä on rakenteellinen enimmäisnopeus, eli tilapäiset nopeusrajoitukset laitteessa eivät muuta luokitusta toiseksi."
https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/sahkopotkulaudan-paikka-on-pyoratiella/
https://www.liikenneturva.fi/kampanjat/sahkopotkulauta/
- Anonyymi
Niin laki sanoo sen eli sähköpotkulatoteleeko pliiuta on mootrorikulkuneuvo, lakis sanoo, muta totteleeko poliisi lakia on sittn eri asia
- Anonyymi
Jokaisen kuuluu totella lakia. Poliiseilla voi virkatehtävien osalta olla sitten jotakin poikkeuksia/oikeuksia toimia eri tavalla.
- Anonyymi
Laki ei kertomallasi tavalla sano. Poliisi pääsääntöisesti tottelee laia.
- Anonyymi
Otsikko ei pidä paikkansa. Sähköpotkulauta (skuutti) ei ole moottoriajoneuvo. Sähköpotkulauta on joko kevyt sähköajoneuvo tai jalankulkua korvaava tai avustava liikkumisväline.
Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa. (Ajoneuvolaki 29 §)
Ajoneuvolakia ei sovelleta: Pyörätuoliin tai muuhun jalankulkijaa avustavaan laitteeseen, jonka moottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa. (Ajoneuvolaki 1 a §)
Tuollainen laite taas ei ole edes ajoneuvo ollenkaan, vaan rinnastetaan jalankulkijaksi.
Tieliikennelaissa tarkoitetaan: jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa. (Tieliikennelaki 2 §)- Anonyymi
Sähköpotkuauto mainitaan kuitenkin otsikossa, mutta muuten tuo tieto pitää paikkansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköpotkuauto mainitaan kuitenkin otsikossa, mutta muuten tuo tieto pitää paikkansa.
Ei ole ihan selvä, tarkoitetaanko otsikossa sähköpotkulautaa vai sähköpotkuautoa.
- Anonyymi
Sähköpolkuautoja ainakin on. Tässä yksi esimerkki.
https://scoutermobility.com/fi/
"Polkemalla ladataan akkua ja säädetään ajoneuvon nopeutta. Ajoneuvon liikuttaminen ei kuitenkaan edellytä polkemista."
- Anonyymi
Taitaa olla joku muu kuin avaajan mielipide joka tuon asian päättää?
- Anonyymi
Asia mainitaan jo tuossa vähän ylempänä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?
Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt721814Taas poistuu ABC, nyt Salossa
Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on1101655Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236942521245Millainen luonne sinä olet?
Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä1821202Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä2351173Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen
kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.451087- 2121054
Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...
...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös293912Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle
"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm221890- 56767