Tietoturvallisuus potilastiedot

Anonyymi-ap

Nyt kun oli potilastietojärjestelmän tietoturvallisuus uutisissa, niin tuli mieleeni yksi muutaman vuoden takainen juttu. Kävin silloin Mehiläisessä työterveydessä verikokeissa. Käynti piti olla minulle ilmainen, koska oli kyse työterveydestä. Sattui kuitenkin laskutuksessa jokin virhe ja lasku lähetettiin minulle. Laskulla oli eriteltynä selkeästi missä verikokeissa olin käynyt ja näiden hinnat. Sain korjattua asian, mutta mieleeni jäi, että ei kai vaan työnantajalle, eli siis työpaikan HR:ään lähetetä laskua tuossa muodossa, josta näkee selkeästi missä verikokeissa työntekijä on käynyt? Itselleni jäi sellainen vaikutelma, että kyllä lähetetään, mutta en tietenkään varma voi olla... siinä tapauksessa terveystiedot (kuten myös sairaustodistuksissa olevat diagnoosit) ovat ikuisesti tämän organisaation tiedoissa, joka siis ei ole potilastietojärjestelmä, vaan ihan ilman lokitietoja oleva kaikille HR työntekijöille avoin järjestelmä.

7

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mihin työnantaja tarvitsee alaistensa terveystietoja saatika diagnoosia joita noin rutiinisti lähetetään heille? Aina pahempi jos terveystietoja jotka ovat salassapidettäviä ja tietosuojalailla suojattuja levitellään jollekin kolmannelle osapuolelle asianomaisen siitä edes tietämättä mitään. Millä erikoisoikeudella (mikä laki?) työnanatajalle on sallittu tällainen tiedon levittäminen. Eihän sairaaloissa tai lääkärikeskuksissakaan saa katsoa potilastietoja muut kuin sitä sairautta hoitavat työntekijät.

      • Anonyymi

        "Eihän sairaaloissa tai lääkärikeskuksissakaan saa katsoa potilastietoja muut kuin sitä sairautta hoitavat työntekijät."

        Noin kai se tarkoitus on mutta kuka sitä noudattaa onkin ihan eri asia. Asiassa on ammottavia aukkoja ja ongelmakohtia. Muistan esim. yhden tuttavan jolla ei ole mitään tekemistä terveysalalla mutta joka oli työkkärin määräämällä työjaksolla sairaalassa ja joutui käsittelemään potilastietoja joista tietysti näkyi kaikki vaivat ja sairaudet varmaankin tuhansilta ihmisiltä. Pystyi myös katsomaan kenen hyvänsä tiedot halutessaan.

        Jos jollakin on jotain salattavaa tai muuta arkaluontoista asiaa mitä ei halua muiden tietävän niin kyllä se vaan on niin että kaikki mitä olet terveydenhoidossa julkituonut itse ja lääkärin toimesta niin kaikki se on helposti saatavissa kenen hyvänsä tietoon kun sen osaa ja tietää kuinka homma hoidetaan.


    • Anonyymi

      Vaikuttaa et menee työnantajalle tiedot verikokeista. Heillehän menee myös sairaustodistukset kun on sairaislomaa, niisähän lukee aina diagnoosi. Pääasia ettei työnantaja ala syrjimään näillä tiedoilla. Sit jos alkaa niin omaan liittoon tai aviin yhteys!

      • Anonyymi

        Mitä ihmettä työnantaja tekee alaistensa lääkärin käynti tiedoilla?
        Kun työnsä. hoitaa kunnolla kuten pitääkin ei kai siinä lääkärin käynti mitään muuta. Sairaslomalla ollaan kotona yksityisalueella sen ei pitäisi kuulua työnantajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä työnantaja tekee alaistensa lääkärin käynti tiedoilla?
        Kun työnsä. hoitaa kunnolla kuten pitääkin ei kai siinä lääkärin käynti mitään muuta. Sairaslomalla ollaan kotona yksityisalueella sen ei pitäisi kuulua työnantajalle.

        Minä sain potkut kuukausi siitä kun tulin pitkältä sairauslomalta ja olin käyttänyt työterveyttä sairaslomalla useaan otteeseen. Hei kun tulin sairaslomalta otettiin työpuhelin pois ja alettiin syrjiä.....Olen varma että potkut johtui sairastelusta. Nyt kaduttaa etten vienyt asiaa käräjille...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä työnantaja tekee alaistensa lääkärin käynti tiedoilla?
        Kun työnsä. hoitaa kunnolla kuten pitääkin ei kai siinä lääkärin käynti mitään muuta. Sairaslomalla ollaan kotona yksityisalueella sen ei pitäisi kuulua työnantajalle.

        Itseasiassa myös työpaikan IT-henkilö luki salaa kaikki sähköpostit mitä olin työnantajalle lähettänyt mukaan lukien liitteinä olleet lääkärintodistukset.

        Sitten IT-henkilö ja pomo yritty savustaa mua ulos kunnes tuli laiton irtisanominen...IT-henkilö olis asentanaut työtietokoneeseeni myös Remote Access seurantaohjelman jonka huomasin olleen koko ajan päällä. Tilanne oli törkeä! Ehkä puhelimessanikin oli se asennettuna kun se halusivt niin nopeasti takaisin!


    • Anonyymi

      Julkinen antikristus olisi omakannan mukaan vain yksittäistapaus koko demokratiassa. Sen mykkyys ei vie elämässä eteenpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2037
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      109
      1487
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1164
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      481
      1105
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      60
      1058
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      902
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe