Tietoturvallisuus potilastiedot

Anonyymi-ap

Nyt kun oli potilastietojärjestelmän tietoturvallisuus uutisissa, niin tuli mieleeni yksi muutaman vuoden takainen juttu. Kävin silloin Mehiläisessä työterveydessä verikokeissa. Käynti piti olla minulle ilmainen, koska oli kyse työterveydestä. Sattui kuitenkin laskutuksessa jokin virhe ja lasku lähetettiin minulle. Laskulla oli eriteltynä selkeästi missä verikokeissa olin käynyt ja näiden hinnat. Sain korjattua asian, mutta mieleeni jäi, että ei kai vaan työnantajalle, eli siis työpaikan HR:ään lähetetä laskua tuossa muodossa, josta näkee selkeästi missä verikokeissa työntekijä on käynyt? Itselleni jäi sellainen vaikutelma, että kyllä lähetetään, mutta en tietenkään varma voi olla... siinä tapauksessa terveystiedot (kuten myös sairaustodistuksissa olevat diagnoosit) ovat ikuisesti tämän organisaation tiedoissa, joka siis ei ole potilastietojärjestelmä, vaan ihan ilman lokitietoja oleva kaikille HR työntekijöille avoin järjestelmä.

7

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mihin työnantaja tarvitsee alaistensa terveystietoja saatika diagnoosia joita noin rutiinisti lähetetään heille? Aina pahempi jos terveystietoja jotka ovat salassapidettäviä ja tietosuojalailla suojattuja levitellään jollekin kolmannelle osapuolelle asianomaisen siitä edes tietämättä mitään. Millä erikoisoikeudella (mikä laki?) työnanatajalle on sallittu tällainen tiedon levittäminen. Eihän sairaaloissa tai lääkärikeskuksissakaan saa katsoa potilastietoja muut kuin sitä sairautta hoitavat työntekijät.

• Anonyymi

"Eihän sairaaloissa tai lääkärikeskuksissakaan saa katsoa potilastietoja muut kuin sitä sairautta hoitavat työntekijät."

Noin kai se tarkoitus on mutta kuka sitä noudattaa onkin ihan eri asia. Asiassa on ammottavia aukkoja ja ongelmakohtia. Muistan esim. yhden tuttavan jolla ei ole mitään tekemistä terveysalalla mutta joka oli työkkärin määräämällä työjaksolla sairaalassa ja joutui käsittelemään potilastietoja joista tietysti näkyi kaikki vaivat ja sairaudet varmaankin tuhansilta ihmisiltä. Pystyi myös katsomaan kenen hyvänsä tiedot halutessaan.

Jos jollakin on jotain salattavaa tai muuta arkaluontoista asiaa mitä ei halua muiden tietävän niin kyllä se vaan on niin että kaikki mitä olet terveydenhoidossa julkituonut itse ja lääkärin toimesta niin kaikki se on helposti saatavissa kenen hyvänsä tietoon kun sen osaa ja tietää kuinka homma hoidetaan.

• Anonyymi

Vaikuttaa et menee työnantajalle tiedot verikokeista. Heillehän menee myös sairaustodistukset kun on sairaislomaa, niisähän lukee aina diagnoosi. Pääasia ettei työnantaja ala syrjimään näillä tiedoilla. Sit jos alkaa niin omaan liittoon tai aviin yhteys!

• Anonyymi

Mitä ihmettä työnantaja tekee alaistensa lääkärin käynti tiedoilla?
        Kun työnsä. hoitaa kunnolla kuten pitääkin ei kai siinä lääkärin käynti mitään muuta. Sairaslomalla ollaan kotona yksityisalueella sen ei pitäisi kuulua työnantajalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun työnsä. hoitaa kunnolla kuten pitääkin ei kai siinä lääkärin käynti mitään muuta. Sairaslomalla ollaan kotona yksityisalueella sen ei pitäisi kuulua työnantajalle.

Minä sain potkut kuukausi siitä kun tulin pitkältä sairauslomalta ja olin käyttänyt työterveyttä sairaslomalla useaan otteeseen. Hei kun tulin sairaslomalta otettiin työpuhelin pois ja alettiin syrjiä.....Olen varma että potkut johtui sairastelusta. Nyt kaduttaa etten vienyt asiaa käräjille...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itseasiassa myös työpaikan IT-henkilö luki salaa kaikki sähköpostit mitä olin työnantajalle lähettänyt mukaan lukien liitteinä olleet lääkärintodistukset.

Sitten IT-henkilö ja pomo yritty savustaa mua ulos kunnes tuli laiton irtisanominen...IT-henkilö olis asentanaut työtietokoneeseeni myös Remote Access seurantaohjelman jonka huomasin olleen koko ajan päällä. Tilanne oli törkeä! Ehkä puhelimessanikin oli se asennettuna kun se halusivt niin nopeasti takaisin!

• Anonyymi

Julkinen antikristus olisi omakannan mukaan vain yksittäistapaus koko demokratiassa. Sen mykkyys ei vie elämässä eteenpäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1771
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      39
      1477
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      123
      1446
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      167
      1299
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1260
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1251
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1198
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1138
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      53
      1029
    Aihe