Hitchensin partaveitsi

Hitchensin partaveitsi epistemologinen työkalu, jolla voidaan hylätä tietoon liittyviä väittämiä. Se kuuluu seuraavasti: "Todistamaton väite voidaan hylätä ilman todisteita." Toisin sanoen todistamattomille väitteille voidaan todeta lyhyesti "Höpsistä" eikä sitä tarvitse sen kummemmin perustella. Hitchensin partaveitsi mahdollistaa jopa sen, että positiivisen ateistin ei tarvitse omaa väitettään todistaa koska ateistin väitettä on edeltänyt todistamaton jumalaväite, jolle voidaan todeta "Höpsistä".

https://en.wikipedia.org/wiki/Hitchens%27s_razor

Ihmiskunnan historiassa ei ole kyetty vieläkään todistamaan yhtäkään jumalaväitettä todeksi. Siksi itsepintaisesti jumaliin uskovia voidaan pitää delusionaalisina ja patologisina. Positiivinen ateismi tässä tapauksessa on ihan ok, sitä ei tarvitse todistaa eikä se ole uskoa vaan delusionaalisen uskon puuttumista.

13

552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suurella osalla uskovaisia ei ole mielisairauteen tai mielenhäiriöön liittyviä harhaluuloja. Raamatun kertomusten totena pitämistä ei pidetä lääketieteessä deluusioina.

      • Mutta ne ovat tosiasiallisesti patologisia deluusioita. Uskonnollinen kertomus ei eroa mielisairaan sairaskertomuksesta millään tavalla kun siitä häivytetään pois viitteet uskontoon.


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        Mutta ne ovat tosiasiallisesti patologisia deluusioita. Uskonnollinen kertomus ei eroa mielisairaan sairaskertomuksesta millään tavalla kun siitä häivytetään pois viitteet uskontoon.

        Raamatun kertomuksia totena pitävä ei itse koe harhaluuloja. Hän ei kuule aasin tai käärmeen puhuvan hänelle. Niinpä hän ei kärsi deluusioista, kun asiaa lääketieteen kannalta tarkastellaan.

        Raamattuun uskovien sanominen mielisairaiksi on uskovia loukkaavaa ja hyvien tapojen vastaista. Se on vailla lääketieteellisiä perusteluja. Kun teet siten, niin sanot mielisairaaksi arvostettuja ja mieleltään terveitä henkilöitä kuten Sauli Niinistö ja Jenni Haukio.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun kertomuksia totena pitävä ei itse koe harhaluuloja. Hän ei kuule aasin tai käärmeen puhuvan hänelle. Niinpä hän ei kärsi deluusioista, kun asiaa lääketieteen kannalta tarkastellaan.

        Raamattuun uskovien sanominen mielisairaiksi on uskovia loukkaavaa ja hyvien tapojen vastaista. Se on vailla lääketieteellisiä perusteluja. Kun teet siten, niin sanot mielisairaaksi arvostettuja ja mieleltään terveitä henkilöitä kuten Sauli Niinistö ja Jenni Haukio.

        ” Hän ei kuule aasin tai käärmeen puhuvan hänelle.”

        Mutta Jumala puhuu hänelle ja hän puhuu Jumalalle. Laita Jumalan tilalle vesihana ja ei ole mitään epäselvyyttä siitä, että henkilö on mielisairas.


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        ” Hän ei kuule aasin tai käärmeen puhuvan hänelle.”

        Mutta Jumala puhuu hänelle ja hän puhuu Jumalalle. Laita Jumalan tilalle vesihana ja ei ole mitään epäselvyyttä siitä, että henkilö on mielisairas.

        Jumala ja vesihana ovat eri asioita. Jokainen tietää, että vesihana on eloton esine, joka ei voi puhua.

        Uskova kristitty pitää Jumalaa todellisena ja elävänä ja voi luulla ajatuksiaan, Raamatun kirjoituksia ja oman elämänsä tapahtumia Jumalan puheena. Tämä ei ole mielisairautta vaan uskoa, joka on luuloa ja kuvitelmia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumala ja vesihana ovat eri asioita. Jokainen tietää, että vesihana on eloton esine, joka ei voi puhua.

        Uskova kristitty pitää Jumalaa todellisena ja elävänä ja voi luulla ajatuksiaan, Raamatun kirjoituksia ja oman elämänsä tapahtumia Jumalan puheena. Tämä ei ole mielisairautta vaan uskoa, joka on luuloa ja kuvitelmia.

        ” Jokainen tietää, että vesihana on eloton esine, joka ei voi puhua.”

        Jumala on elottomuuden lisäksi olematon 🤣🤣🤣

        ” Uskova kristitty pitää Jumalaa todellisena ja elävänä…”

        Aivan, kuten mielisairas voi pitää vesihanaa elävänä ja puhuvana.


      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        🍒 ­N­­y­­m­f­­o­­­m­a­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17841044E

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      ATEISTI KÄYPI PÄIN LOPPUAAN KUOPPAAN PÄÄTYEN VAILLA IKUISUUTTAAN

      VIELÄKUN MAATA 2m PÄÄLLE LOPPUU KAIKKI KAIKKINEEN JA SYVÄ HILJAISUUS ALKAA.

      • Anonyymi

        Ja se on hyvä asia. Sitähän tämä vielä puuttuu, että pitäisi vielä kuoleman jälkeenkin kuunnella uskovaisten omahyväistä yninää ja syyttelyä.


    • Anonyymi

      Kaikessa on monesti kyse asioiden määrittelystä. Monille teismin harjoittajille niiden erilaiset praktiikat ja mystiikat ovat arjen todellisuutta, koska niihin liittyvää seremoniallisuutta, ritualistisuutta ja hartauksia pidetään yllä lähes yhtä vahvalla intensiteetillä kuin ateistit harjoittavat omaansa. Ja ne ovat sulautuneet osaksi osaksi yhteiskunnan rutiineja kuten esim. Suomessa arkipyhät jne. tai jossain muut muiden kulttuurien vastaavat teistisperäiset käytänteet.

      Kyse onkin ehkä siitä mitä hyötyjä tai tai haittaja praktiikoiden ja hartauksien harjoittaminen ateistisissa ja teistisissä yhteisöissä saa aikaiseksi niitä harjoittavissa ihmisissä yhteisöissä, yhteiskunnassa ja luonnossa? Miksi hahmokysymys on niin merkityksellinen, onko sitä vai eikö sitä ole?

    • Anonyymi

      kaikki Tämä on täysin naurettavaa mitä ateistit väittävät koskaan ei ole mitään tietoa Syvempää tietoa asioista ja pitää tuota aina kirjojen taakse ja Theory teoreettinen minkäänlaista astetta asioista Ei minkäänlaista

      • Anonyymi

        Ja mitähän muka on tuo "syvempi tieto"? Ihmisten keksimiä kuvitelmia...

        Esimerkiksi suhteellisuusteoria on (osa) syvempää tietoa maailmankaikkeudesta.
        Tähän uskovainen tietenkin sanoo: Se on vain ihmistietoa.
        Tietenkin se on ihmistietoa, mutta mitään muuta meillä ei voi ollakaan.
        Myös tuo "syvempi tieto" on ihmistietoa, joku ihminenhän senkin on "keksinyt", ei se tule mistään "ulkopuolelta" tai henkimaailmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitähän muka on tuo "syvempi tieto"? Ihmisten keksimiä kuvitelmia...

        Esimerkiksi suhteellisuusteoria on (osa) syvempää tietoa maailmankaikkeudesta.
        Tähän uskovainen tietenkin sanoo: Se on vain ihmistietoa.
        Tietenkin se on ihmistietoa, mutta mitään muuta meillä ei voi ollakaan.
        Myös tuo "syvempi tieto" on ihmistietoa, joku ihminenhän senkin on "keksinyt", ei se tule mistään "ulkopuolelta" tai henkimaailmasta.

        Raamatun tieto voi olla ja usein onkin valhetietoa, mutta kristityt pitävät sitä hyväuskoisuuttaan totena. Heitä on helppoa vetää höplästä ja saada uskomaan järjettömyyksiä kuten Raamatun taruja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe