Gabrion kutinaan/haittavaikutukset?

Anonyymi-ap

Hei, minulla ollut viime syksystä lähtien kova kutina vähän vaihdellen joka puolella, eniten hiuspohjassa. Lääkitys aloitettiin erilaisten kokeilujen jälkeen vasta nyt keväällä Gabrionilla, aluksi 300 mg 3 tbl /vrk. Nyt annos nostettiin 600 mg 3 tbl/vrk. Lisäksi Desloratadin Sandoz 2 tbl aamuin illoin! Nyt näillä lääkkeillä ollut jo muutamia täysin kutinattomia päiviä. Joten kutinan kannalta näyttää hyvältä. Mutta nyt kurkku ollut helmikuusta lähtien ihan tukossa ja ääni maassa. Gabrionin haittavaikutuksia lääkeinfon mukaan kurkun kuivuminen. Se kutina oli jtkn ihan kamalaa, ja kun sitä kesti kk:sta toiseen ilman mitään apuja. Nyt sitten huolettaa tuo kurkun tilanne. Lääkäri parin viikon päästä tk:ssa. Toivon lähetettä tarkempiin tutkimuksiin. Ihotautilääkäri sanoi, että voi tosiaan johtua Gabrionista tuo kurkun tilanne. Voi olla myös pahentunut refluxitauti. Mutta jos syy Gabrionissa, niin sitten olen pulassa. Onko kukaan muu saanut Gabrionia kutinaan? Ja onko Gabrion aiheuttanut kenellekään muulle kurkku oireita?

16

861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse en ole koskaan kuullut, että Gabrionia olisi kutinaan määrätty.
      Se on hermokipulääke.
      Haittojakin siinä taitaa olla enemmän kuin turvallisemmissa lääkkeissä.

      • Anonyymi

        Hei, olen Taysissa ihotautilääkärin hoidossa, joten eiköhän hän ole asiantuntija, vaikka kaikki eivät välttämättä ole tietoisia, että Gabrionilla voidaan hoitaa myös kutinaa, johon ei ole kaikista tutkimuksista huolimatta ja hoidoista huolimatta löydetty mitään syytä. Mitään muita haittavaikutuksia en ole saanut ja ihmettelenkin niitä monia haittoja, joita Gabrionista on täällä kerrottu tulleen. Eli mistään muusta lääkityksestä ei ole ollut mitään apua, siksi Gabrion. Kysyin ihan uteliaisuuttani, josko täältä löytyisi vertaistukea. Ja kuten viestissäni sanoin, niin lääkärini itse sanoi, että Gabrion voi tosiaan aiheuttaa kurkun kuivumista. Mutta minulla ei ole vaihtoehtoja, sillä se kutina oli aivan helvetillistä. Ja nyt olen tosiaan menossa tk:lääkärille, että saisin lähetteen, jos vaikka refluksitautini olisi pahentunut ja selittäisi tämän äänen käheyden. Mutta ennemmin tämä kurkkuongelma kuin se hirveä kutina, kun elämässä joutuu kuitenkin tekemään aina niitä valintoja.


    • Anonyymi

      Jos se kurkussa tuntuu niin voi olla kyseessä allerginen reaktio tuolle ja kannattaa ottaa yhteys lääkäriin.

      • Anonyymi

        Hei, minä viestissäni jo kerroinkin, että kaikkea on kokeiltu ja tutkittu jopa sairaalassaoloaikanani eli kyllä allergiat on poissuljettu jo aikoja sitten! Ja että Gabrion aloitettiin vasta nyt keväällä ihotautilääkärin hoidossa TAYSissa, missä olen hoitosuhteessa jatkuvasti. Enhän olisi saanut edes koko reseptiä ellen olisi yhteydessä lääkäriin! Eli takana on viime syksystä alkaen kaikki mahdolliset hoitokokeilut ja tutkimukset. Joten kyllä tässä on lääkäreitä tavattu sairaalajaksoa myöten. Eli Gabrion on minun tapauksessani ainoa toimiva vaihtoehto ilman mitään haittavaikutuksia paitsi tuo äänen käheys, joka voi tosiaan johtua Gabrionista, mutta asia tullaan tutkimaan myös niiltä osin, josko refluksitautini aiheuttaisi tämän kurkkuongelman. Mutta kuten jo edellisessä viestissäni sanoinkin, elämässä joutuu valintojen eteen, ja minä ehdottomasti valitsen tämän kurkkuun liittyvän ongelman kuin sen aivan hirveän kutinan. Otinkin tänne yhteyttä, josko jollain olisi samoja kokemuksia. Sen tiimoilta en ole saanut vielä vastauksia, on vaan kehotettu olemaan yhteydessä lääkäriin, minkä olen totta tosiaan tehnyt ja mikä kävi kyllä selväksi jo aloitusviestistäni! Olisi hyvä, jos edes lukisitte aloitusviestin, ennen kuin käytte neuvomaan. Ja muutenkin toivoin vastauksia siihen, onko kenelläkään muulle määrätty Gabrionia kutinaan ja onko kenelläkään tullut mitään kurkkuongelmia. Eli näihin toivoin saavani vastauksia, kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, minä viestissäni jo kerroinkin, että kaikkea on kokeiltu ja tutkittu jopa sairaalassaoloaikanani eli kyllä allergiat on poissuljettu jo aikoja sitten! Ja että Gabrion aloitettiin vasta nyt keväällä ihotautilääkärin hoidossa TAYSissa, missä olen hoitosuhteessa jatkuvasti. Enhän olisi saanut edes koko reseptiä ellen olisi yhteydessä lääkäriin! Eli takana on viime syksystä alkaen kaikki mahdolliset hoitokokeilut ja tutkimukset. Joten kyllä tässä on lääkäreitä tavattu sairaalajaksoa myöten. Eli Gabrion on minun tapauksessani ainoa toimiva vaihtoehto ilman mitään haittavaikutuksia paitsi tuo äänen käheys, joka voi tosiaan johtua Gabrionista, mutta asia tullaan tutkimaan myös niiltä osin, josko refluksitautini aiheuttaisi tämän kurkkuongelman. Mutta kuten jo edellisessä viestissäni sanoinkin, elämässä joutuu valintojen eteen, ja minä ehdottomasti valitsen tämän kurkkuun liittyvän ongelman kuin sen aivan hirveän kutinan. Otinkin tänne yhteyttä, josko jollain olisi samoja kokemuksia. Sen tiimoilta en ole saanut vielä vastauksia, on vaan kehotettu olemaan yhteydessä lääkäriin, minkä olen totta tosiaan tehnyt ja mikä kävi kyllä selväksi jo aloitusviestistäni! Olisi hyvä, jos edes lukisitte aloitusviestin, ennen kuin käytte neuvomaan. Ja muutenkin toivoin vastauksia siihen, onko kenelläkään muulle määrätty Gabrionia kutinaan ja onko kenelläkään tullut mitään kurkkuongelmia. Eli näihin toivoin saavani vastauksia, kiitos!

        Siis allerginen reaktio tuolle lääkkeelle, ja jos se ilmenee kurkussa niin voi pahentuessaan turvottaa kurkun kiinni ja sä tukehdut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, minä viestissäni jo kerroinkin, että kaikkea on kokeiltu ja tutkittu jopa sairaalassaoloaikanani eli kyllä allergiat on poissuljettu jo aikoja sitten! Ja että Gabrion aloitettiin vasta nyt keväällä ihotautilääkärin hoidossa TAYSissa, missä olen hoitosuhteessa jatkuvasti. Enhän olisi saanut edes koko reseptiä ellen olisi yhteydessä lääkäriin! Eli takana on viime syksystä alkaen kaikki mahdolliset hoitokokeilut ja tutkimukset. Joten kyllä tässä on lääkäreitä tavattu sairaalajaksoa myöten. Eli Gabrion on minun tapauksessani ainoa toimiva vaihtoehto ilman mitään haittavaikutuksia paitsi tuo äänen käheys, joka voi tosiaan johtua Gabrionista, mutta asia tullaan tutkimaan myös niiltä osin, josko refluksitautini aiheuttaisi tämän kurkkuongelman. Mutta kuten jo edellisessä viestissäni sanoinkin, elämässä joutuu valintojen eteen, ja minä ehdottomasti valitsen tämän kurkkuun liittyvän ongelman kuin sen aivan hirveän kutinan. Otinkin tänne yhteyttä, josko jollain olisi samoja kokemuksia. Sen tiimoilta en ole saanut vielä vastauksia, on vaan kehotettu olemaan yhteydessä lääkäriin, minkä olen totta tosiaan tehnyt ja mikä kävi kyllä selväksi jo aloitusviestistäni! Olisi hyvä, jos edes lukisitte aloitusviestin, ennen kuin käytte neuvomaan. Ja muutenkin toivoin vastauksia siihen, onko kenelläkään muulle määrätty Gabrionia kutinaan ja onko kenelläkään tullut mitään kurkkuongelmia. Eli näihin toivoin saavani vastauksia, kiitos!

        Niveltulehdus ilmoitetaan haittavaikutuksena lukemattomien muiden ohella. Huumetta kutinaan, mikäpäs siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niveltulehdus ilmoitetaan haittavaikutuksena lukemattomien muiden ohella. Huumetta kutinaan, mikäpäs siinä.

        Niin, joskus joutuu turvautumaan lääkkeisiin, jotka ovat kuitenkin pienempi paha, kuten minun tapauksessani, kuin itse tauti. Kutina oli aivan sietämätöntä kuukausikaupalla!! Ja jollet tiedä, niin hankala pitkäaikainen kutina on ajanut ihmisiä jopa itsemurhaan. Eli ei ole kyse ihan mistä tahansa satunnaisesta kutinasta, vaan jatkuvasta täysin sietämättömästä kutinasta joka puolella vartaloa. Joten ei pitäisi vähätellä asiaa, josta ei mitään tiedä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, joskus joutuu turvautumaan lääkkeisiin, jotka ovat kuitenkin pienempi paha, kuten minun tapauksessani, kuin itse tauti. Kutina oli aivan sietämätöntä kuukausikaupalla!! Ja jollet tiedä, niin hankala pitkäaikainen kutina on ajanut ihmisiä jopa itsemurhaan. Eli ei ole kyse ihan mistä tahansa satunnaisesta kutinasta, vaan jatkuvasta täysin sietämättömästä kutinasta joka puolella vartaloa. Joten ei pitäisi vähätellä asiaa, josta ei mitään tiedä!

        Kannattaakin aina miettiä hyödyt vastaan haitat.


    • Anonyymi

      Kutinasta sen verran, jos ei sille ole syytä löydetty, onko sinulla tutkittu esim. maksan kuntoa? Jos maksassa on jokin vialla, sekin voi aiheuttaa kutinaa.
      Muuten en kutinasta kommentoi, itsellänikin ajoittain on kutinaa, mutta kohdallani se taitaa johtua juurikin maksasta.
      Minulle on tosin riittänyt apteekista saatava voide, joka reseptillä tulee edullisemmaksi.

      Olen tuo, joka kommentoin, etten ole kuullut Gabrionia käytettävän kutinan hoitoon, kiitos tiedosta, että ihotautilääkäri on kertonut sen mahdolliseksi. Joka päivä oppii jotain uutta.
      Hyvä, jos et ole lääkkeestä haittoja saanut. Itse kokeilin aikoinaan tuota lääkettä kipuihin, enkä voinut käyttöä jatkaa, sen verran tuli haittoja.
      Se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta! Ja kyllä, maksa - arvot on myös tutkittu ja kaikki mahdolliset kokeet tehty. On jopa otettu ihosta näytepalat päästä, joka kutisee eniten, ja lisäksi ihosta muualtakin. Syy ei vain ole selvinnyt ikävä kyllä. Gabrionin voi vielä nostaa 600 mg:aan. Lisäksi sain tueksi antihistamiinin. Juu ja voiteita on kaikenlaisia lääkäri määrännyt. Ja valohoidoissa kävin keväällä myös. Mutta silti kutina ei ole täysin poissa näilläkään konsteilla. Mutta ihotautilääkäri sanoi viimeksi, että on mahdollista, että tämä joskus loppuu, niin kuin se alkoikin ihan yhtäkkiä. Mutta kiitos Sinulle ja aurinkoista kevättä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Ja kyllä, maksa - arvot on myös tutkittu ja kaikki mahdolliset kokeet tehty. On jopa otettu ihosta näytepalat päästä, joka kutisee eniten, ja lisäksi ihosta muualtakin. Syy ei vain ole selvinnyt ikävä kyllä. Gabrionin voi vielä nostaa 600 mg:aan. Lisäksi sain tueksi antihistamiinin. Juu ja voiteita on kaikenlaisia lääkäri määrännyt. Ja valohoidoissa kävin keväällä myös. Mutta silti kutina ei ole täysin poissa näilläkään konsteilla. Mutta ihotautilääkäri sanoi viimeksi, että on mahdollista, että tämä joskus loppuu, niin kuin se alkoikin ihan yhtäkkiä. Mutta kiitos Sinulle ja aurinkoista kevättä!

        Kiitos samoin sinulle!


      • Anonyymi

        Onko Sinun mahdollista kertoa, mitä ne saamasi haitat olivat. Minulla alkanut olla ongelmia kurkun kanssa. Kurkku ei ole kipeä, se on vaan jotenkin tukkoinen. Ääni on käheä eikä avaudu kunnolla. Tätä kestänyt jo viikkoja. Gabrion voi kuivattaa kurkkua. Oliko Sinulla mitään vastaavaa?


    • Anonyymi

      Ootko koittanut rapsuttaa paikoista, jotka kutiavat?

      • Anonyymi

        No niitähän nyt ei todellakaan suositella raapimaan. Iho menee helposti rikki, ja tilanne sen kun pahenee. Sen takia olisi hyvä, jos löytyy asianmukainen hoito. Minulla Gabrion ja antihistamiini auttavat melko hyvin, nyt vaan on ongelmia kurkun kanssa. Johtuneeko Gabrionista vai jostain muusta syystä. Sitä olisi nyt tarkoitus tutkia alkaen ensi viikosta.


    • Anonyymi

      Hei, tässä aivan samankaltainen tilanne, itselläni aloitettiin hermokipuun lääkettä SSRI eli Duloksetini joka nostaa serotoniinn vaikutusta elimistössä, vlitettavasti ain tuosta aivan mieletön kutina oireen ja pahin oli päänahka, sittemmin koko keho, raavin aivan itteni niin pahasti että meinasin tulla hulluksi, kävin verikokeissa ja nousu oli maksa ja munuais arvoissa. Joten pyydettiin lopettaa lääkityksen tiputtamalla annoksia. Nyt en syö lääkettä enään ja kutiaoire jäi, nyt syön siihen antihistamiini joka auttaa, pitää vaan syödä nyt sitä päivittäin :(

      • Anonyymi

        Minulla myös antihistamiini nyt lisättiin Ja Gabrion nostettiin 600 mg 3 kertaa vrk:ssa. Antihistamiini pelkästään ei poista tätä kutinaa, sekin on kokeiltu. Valohoidot myös kokeiltu, ei apua. Kiinnostaisi kovasti, mitä allergisia oireita olette saaneet. Joku jo niistä mainitsikin, muttei kertonut tarkemmin. Onko kurkkuoireita esimerkiksi tullut kellekään??


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      898
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe