Oliko Telttamaja kopio Ramses II:n kenttäkomentopaikasta?

Kadeshin taistelu on yksi parhaiten dokumentoituja muinaisen Lähi-idän taisteluita. Siinä Faarao Ramses II:n egyptiläiset joukot löivät Muwatalli II:n heettiläiset joukot Kadeshissa. Faarao oli vähällä hävitä taistelun ja menettää henkensä kun ajoi etujoukkonsa kanssa kärsimättömästi ja uharohkeasti kohtaamaan heettiläiset. Egypiläiset puristivat taistelusta kuitenkin jonkinlaisen voiton (Myös Muvatalli II väitti voittaneensa) ja laativat tietysti Faaraon ja taistelun ylistyshymnin. Tämän vuoksi taistelusta tuli niin hyvin dokumentoitu.

Ylistyshymni tavoitti tietysti kaananilaiset ja he kirjoittivat siitä ylistyshymnin oman jumalansa Jahven kunniaksi. Kadeshin ylistyshymnissä Faarao riehui etujoukkonsa kanssa kuin sodan jumala ja kuolleita heettiläisiä kellui kasapäin Orontesjoessa. Kaananilaisten laulussa heettiläiset olivat muuttuneet egyptiläisiksi, Ramses II Jahveksi ja Orontesjoki Kaislamereksi. Kyseessä oli tietysti Exoduksen sepitetty Kaislameren taistelu, jossa Jahve riehui egyptiläisen keskuudessa ja hukutti heidät Kaislamereen. Laulu on Mooseksen ja israelilaisten laulu (2. Moos 15), yksi Raamatun vanhimmista kertomuksista.

The Exodus sea account bears strong affinities with the Kadesh Poem of Ramesses II. The two compositions share a lengthy and distinct common plot structure featuring many tropes which are distinct to these two works alone. The Exodus sea account is an appropriation of the Kadesh Poem, as part of an ideological battle with Ramesses II.

https://academic.oup.com/book/6870/chapter/151076106

Exoduksesta (2. Moos 26) löytyy Jahven antamat erittäin tarkat ohjeet Telttamaan eli Tabernaakkelin rakentamiseksi. Hämmästyttävästi Telttamaja on täsmälleen samanlainen kuin Ramses II:n kenttäkomentopaikka Kadeshin taistelussa. Molemmat olivat mittasuhteiltaan ja orientaatioltaan samanlaisia (nouseva aurinko paistoi sisäpihaan ja telttaan). Teltat olivat myös samanlaisia, Ramseksella oli vastaanottoteltta, Jahvella Pyhä teltta ja Ramseksella Faaraon kammio, Jahvella Kaikkein Pyhin, jossa hän itse majaili liitonarkissa.

Ramses II:n teltan kuva Abu Simbelissä on kyllä hämmentävän samanlainen kuin Exoduksen Telttamaja, Liitonarkki, Kerubit ja Jahve. Vastaanottoteltassa alamaiset palvovat Ramsesta kuin jumalaa. Ramses itse on Faaraon kammiossa kahden siivekkään Horusfiguurin suojaamana. Vastaavasti Jahve majaili kaikkein Pyhimmässä liitonarkissa ja hän ilmestyi sieltä kahden siivekkään kerubin välistä.

Mitä mieltä olette, ovatko Exoduksen kirjoittajat kopioineet Telttamajan Ramsekselta? Varmasti he pääsivät tietoihin käsiksi Kadeshin ylistyshymnistä ja Faaraon leiriä esittävistä piirroksista. Egyptiläiset ovat olleet siihen aikaan yksi mahtavimmista valtakunnista ja Faarao mahtava hallitsija ja jumala. Totta kai sellainen kannattaa kopioida?

Miten tämä liittyy ateismiin? Minulle se osoittaa, ettei Raamattu ole uniikki teos vaan muilta vaikutteita saanut ja siten se ei ole jumalallinen ja todiste Raamatun Jumalasta.

41

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täsmälleen noin asia on.Se herättää hihhuleissa paniikin sävyttämää vininää joka on heidän tyypillisin kommunikaatiokykynsä.
      Eikä ne tajua edes nolostua...

      • Anonyymi

        Eivät hihhulit ajattele koko asiaa ja jos jotakin tuollaista heille esitetään, niin eivät suostu sitä lainkaan tutkimaan.

        ~Hessu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eivät hihhulit ajattele koko asiaa ja jos jotakin tuollaista heille esitetään, niin eivät suostu sitä lainkaan tutkimaan.

        ~Hessu

        No olisivat nyt edes hädissään ulahdelleet, että Ramses kopioi teltan Jahven komentoteltasta 😂😂😂

        Itsekin ihmettelen, että miksi tähän päivän parhaaseen aloitukseen tuli näin vähän reaktiota. Ehkäpä teisteillä tuottaa tuskaa faktapohjainen keskustelu. Tässä on kuitenkin kyseessä 100% varmuudella historiallinen henkilö, Ramses II, jota egyptiläiset pitivät myös jumalana. Eipä pysty Raamattu tähän. Jahve ja Jeesus ovat kyllä jumalia, mutta vain mielikuvitussfääreissä, heistähän ei ole yhtään maallista todistetta kuten on Ramseksesta.


    • Anonyymi

      sulka puntarissa sydäntä vastaan pääsetkö paratiisiin , egyptin uskonnosta on kaikki sen alueen uskonnot lahkoutuneet

    • Anonyymi

      Painu nyt kettuun noitten idioottiavauksiesi kanssa.

      Eivät liity mitenkään palstan aiheeseen.

      Vai etkö ymmärrä?

      • Ei saatana. Valkoritari pölähti paikalle taas "siivoamaan" palstaa 🤣🤣🤣

        Tämä liittyy juurikin ateismin ytimeen ja osoittaa, ettei Raamattu ole uniikki teos vaan muilta vaikutteita saanut ja siten se ei ole jumalallinen ja todiste Raamatun Jumalan olemassaolosta.

        Painupa sinä kehitysvammainen riemuidiootti nyt vittuun siitä ja koita ymmärtää, että Suomessa on sananvapaus ja jos avaus pysyy näin hyvin aiheessa, sitä ei ole mitään syytä poistaa tai rajoittaa.


      • Anonyymi

        Miten niin ei liity? Perustele?


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        Ei saatana. Valkoritari pölähti paikalle taas "siivoamaan" palstaa 🤣🤣🤣

        Tämä liittyy juurikin ateismin ytimeen ja osoittaa, ettei Raamattu ole uniikki teos vaan muilta vaikutteita saanut ja siten se ei ole jumalallinen ja todiste Raamatun Jumalan olemassaolosta.

        Painupa sinä kehitysvammainen riemuidiootti nyt vittuun siitä ja koita ymmärtää, että Suomessa on sananvapaus ja jos avaus pysyy näin hyvin aiheessa, sitä ei ole mitään syytä poistaa tai rajoittaa.

        Pieninkin ajatuksentynkä siihen suuntaan,että Draamattu saattaisi olla pronssikautisten vuohipaimenten sepitettä,saa hihhulin panikoimaan.
        Hänen Wuorijumalansa saattaisi havahtua hereille,havaita Harhaoppisen ajatuksen,ja Wiimeisellä Tuomiolla napsahtaisi warma helkutti-keikka ikuisiksi ajoiksi!
        Wuori-Jumala näet,ollen autoritaaris-patriarkaalinen,suosii ehdottoman ja absoluuttisen ankaria rankaisuja ajatus-synneistäkin.


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        Ei saatana. Valkoritari pölähti paikalle taas "siivoamaan" palstaa 🤣🤣🤣

        Tämä liittyy juurikin ateismin ytimeen ja osoittaa, ettei Raamattu ole uniikki teos vaan muilta vaikutteita saanut ja siten se ei ole jumalallinen ja todiste Raamatun Jumalan olemassaolosta.

        Painupa sinä kehitysvammainen riemuidiootti nyt vittuun siitä ja koita ymmärtää, että Suomessa on sananvapaus ja jos avaus pysyy näin hyvin aiheessa, sitä ei ole mitään syytä poistaa tai rajoittaa.

        "Miten tämä liittyy ateismiin? Minulle se osoittaa, ettei Raamattu ole uniikki teos vaan muilta vaikutteita saanut ja siten se ei ole jumalallinen ja todiste Raamatun Jumalasta."

        Ei me tuollaisia truismeja enää tänne tarvita.

        Tuollaista voit suoltaa niille, joilla on vakava tietovaje. Jotkut heistä saattaa jopa hyötyä kirjoituksistasi.

        ME emme.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Miten tämä liittyy ateismiin? Minulle se osoittaa, ettei Raamattu ole uniikki teos vaan muilta vaikutteita saanut ja siten se ei ole jumalallinen ja todiste Raamatun Jumalasta."

        Ei me tuollaisia truismeja enää tänne tarvita.

        Tuollaista voit suoltaa niille, joilla on vakava tietovaje. Jotkut heistä saattaa jopa hyötyä kirjoituksistasi.

        ME emme.

        "ME emme."

        Ketkä vitun me? Miksi puhut monikossa itsestäsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miten tämä liittyy ateismiin? Minulle se osoittaa, ettei Raamattu ole uniikki teos vaan muilta vaikutteita saanut ja siten se ei ole jumalallinen ja todiste Raamatun Jumalasta."

        Ei me tuollaisia truismeja enää tänne tarvita.

        Tuollaista voit suoltaa niille, joilla on vakava tietovaje. Jotkut heistä saattaa jopa hyötyä kirjoituksistasi.

        ME emme.

        Avaus on historiallisesti myös mielenkiintoinen. Erinomainen avaus pitkästä aikaa näihin ripuli, uskovaisuushahmo, palsta-ateisti ja ateismin monimuotoisuusjaaritteluihin verrattuna.


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        "ME emme."

        Ketkä vitun me? Miksi puhut monikossa itsestäsi?

        Ateistit, varsinkaan järjestäytyneet, eivät kaipaa noita truismeja täyttämään tätä palstaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ateistit, varsinkaan järjestäytyneet, eivät kaipaa noita truismeja täyttämään tätä palstaa.

        Ja sinä olet heidän edustaja? 😂😂😂


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        Ja sinä olet heidän edustaja? 😂😂😂

        En edusta heitä tietenkään muulla tavalla, kuin että suurin piirtein tiedän mitä ajattelevat näissä asioissa, rationalistipiireissä monipuolisesti jo 80-luvulta saakka seilanneena ja alaa ylipäänsä jo 60-luvulta seuranneena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En edusta heitä tietenkään muulla tavalla, kuin että suurin piirtein tiedän mitä ajattelevat näissä asioissa, rationalistipiireissä monipuolisesti jo 80-luvulta saakka seilanneena ja alaa ylipäänsä jo 60-luvulta seuranneena.

        "...rationalistipiireissä..."

        Aiemmin sanoit olleesi ateistipiireissä. Kai tiedät, että ateismi on vain ja ainoastaan jumaluskon olemattomutta eikä se ota mitään kantaa rationalismiin.

        "...rationalistipiireissä monipuolisesti jo 80-luvulta saakka seilanneena ja alaa ylipäänsä jo 60-luvulta seuranneena."

        Minä olen rautakautisten luoteisseemiläisten kulttuurien historian professori, Mensan jäsen, osaan sujuvasti kahdeksaa kieltä, minulla on pitkä kokemus erään maan erikoisjoukoista ja tiedustelupalvelusta...lisäksi olen kansainvälisen tason miesmalli.

        Olet tähän saakka pelkästään aukonut turpaasi varsin asialliseen ja mielenkiintoiseen artikkeliin. Annetaan vielä yksi mahdollisuus. Mitä mieltä olet Bertrand Russellin esseestä 'Why I Am Not a Christian'? Siinä hän ei sano kertaakaan sanaa ateismi, mutta esseen otsikko voisi olla myös 'Why I Am an atheist'. Siinä hän puhuu vain kristinuskosta, Jumalasta ja Jeesuksesta. Miten jumaliin uskomattomuudesta voi puhua, jos ei puhu jumalista?

        Mitä mieltä olet aloituksen aiheesta? Eikö ole historiallisesti mielenkiintoinen fakta, että VT:n kirjoittajat tekivät Egyptin Faaraon vastaista propagandaa ottamalla heidän Faaraota ylistävää propagandaa ja vaihtamalla siihen Faaraon tilalle Jahven? Egyptiläinen Kadeshin taistelun ylistysruno oli niin voimallinen, että se oli sopiva kopioitavaksi...vähän samaan tapaan kuin nykyään kopioidaan häpeämättömästi toisen teknologiaa.


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        "...rationalistipiireissä..."

        Aiemmin sanoit olleesi ateistipiireissä. Kai tiedät, että ateismi on vain ja ainoastaan jumaluskon olemattomutta eikä se ota mitään kantaa rationalismiin.

        "...rationalistipiireissä monipuolisesti jo 80-luvulta saakka seilanneena ja alaa ylipäänsä jo 60-luvulta seuranneena."

        Minä olen rautakautisten luoteisseemiläisten kulttuurien historian professori, Mensan jäsen, osaan sujuvasti kahdeksaa kieltä, minulla on pitkä kokemus erään maan erikoisjoukoista ja tiedustelupalvelusta...lisäksi olen kansainvälisen tason miesmalli.

        Olet tähän saakka pelkästään aukonut turpaasi varsin asialliseen ja mielenkiintoiseen artikkeliin. Annetaan vielä yksi mahdollisuus. Mitä mieltä olet Bertrand Russellin esseestä 'Why I Am Not a Christian'? Siinä hän ei sano kertaakaan sanaa ateismi, mutta esseen otsikko voisi olla myös 'Why I Am an atheist'. Siinä hän puhuu vain kristinuskosta, Jumalasta ja Jeesuksesta. Miten jumaliin uskomattomuudesta voi puhua, jos ei puhu jumalista?

        Mitä mieltä olet aloituksen aiheesta? Eikö ole historiallisesti mielenkiintoinen fakta, että VT:n kirjoittajat tekivät Egyptin Faaraon vastaista propagandaa ottamalla heidän Faaraota ylistävää propagandaa ja vaihtamalla siihen Faaraon tilalle Jahven? Egyptiläinen Kadeshin taistelun ylistysruno oli niin voimallinen, että se oli sopiva kopioitavaksi...vähän samaan tapaan kuin nykyään kopioidaan häpeämättömästi toisen teknologiaa.

        Jumalan suunnitelma toimi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan suunnitelma toimi.

        Oliko tämä nyt rationalistin kommentti vai tuliko joku muu hihu tähän väliin? 😂


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        "...rationalistipiireissä..."

        Aiemmin sanoit olleesi ateistipiireissä. Kai tiedät, että ateismi on vain ja ainoastaan jumaluskon olemattomutta eikä se ota mitään kantaa rationalismiin.

        "...rationalistipiireissä monipuolisesti jo 80-luvulta saakka seilanneena ja alaa ylipäänsä jo 60-luvulta seuranneena."

        Minä olen rautakautisten luoteisseemiläisten kulttuurien historian professori, Mensan jäsen, osaan sujuvasti kahdeksaa kieltä, minulla on pitkä kokemus erään maan erikoisjoukoista ja tiedustelupalvelusta...lisäksi olen kansainvälisen tason miesmalli.

        Olet tähän saakka pelkästään aukonut turpaasi varsin asialliseen ja mielenkiintoiseen artikkeliin. Annetaan vielä yksi mahdollisuus. Mitä mieltä olet Bertrand Russellin esseestä 'Why I Am Not a Christian'? Siinä hän ei sano kertaakaan sanaa ateismi, mutta esseen otsikko voisi olla myös 'Why I Am an atheist'. Siinä hän puhuu vain kristinuskosta, Jumalasta ja Jeesuksesta. Miten jumaliin uskomattomuudesta voi puhua, jos ei puhu jumalista?

        Mitä mieltä olet aloituksen aiheesta? Eikö ole historiallisesti mielenkiintoinen fakta, että VT:n kirjoittajat tekivät Egyptin Faaraon vastaista propagandaa ottamalla heidän Faaraota ylistävää propagandaa ja vaihtamalla siihen Faaraon tilalle Jahven? Egyptiläinen Kadeshin taistelun ylistysruno oli niin voimallinen, että se oli sopiva kopioitavaksi...vähän samaan tapaan kuin nykyään kopioidaan häpeämättömästi toisen teknologiaa.

        Kiitos kun jaksoit odottaa;-D

        Ja lisäkiitos siitä, että annoit minulle Vielä Yhden Mahdollisuuden.

        En kuitenkaan ole aiheesta mitään mieltä, koska en enää muista mitä aikoinaan kirjasta luin - muistaakseni joskus 80-luvun alkuvuosina. Russelin tuote (essee + vajaa 200 sivua aiheeseen liittyvää) on toki vielä hallussani, tosin vain kahdella kielellä ja lisäksi löytyy Vapaa-ajattelijain liiton vuonna 1957 julkaisema 18-sivuinen käännös.

        Esseen lisäksi kirjoissa mainitaan ateisti/ateimi/vapaa-ajattelija useampaan otteeseen.

        Jos luennon teema oli 'Why I Am Not a Christian?', ja aika oli rajoitettu (niinkuin se varmaan olikin;-D), en näe tuossa mitään kummallista, ettei itse esseessä mainittu jumalista mitään. Eihän kristityilläkään ole jumalastaan (Raamatun mukaan niitä toki on useitakin) kovinkaan paljon sanottavaa vaan kyse oli/on enemmän jonkinlaisesta epämääräisestä 'kulttuurisesta orientoitumisesta' johon kai Russell pureutui.

        Ei ole mitään vikaa siinä, että Faaraoiden aikaiset kirjoitukset kiinnostavat, mutta niitten relevanssi nykymaailmassa on aika piko.
        Niitten vatvominen ateismipalstalla on raskaanpuoleista kiusantekoa ja takuuvarmasti helmiä sioille...



        ;-D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kun jaksoit odottaa;-D

        Ja lisäkiitos siitä, että annoit minulle Vielä Yhden Mahdollisuuden.

        En kuitenkaan ole aiheesta mitään mieltä, koska en enää muista mitä aikoinaan kirjasta luin - muistaakseni joskus 80-luvun alkuvuosina. Russelin tuote (essee vajaa 200 sivua aiheeseen liittyvää) on toki vielä hallussani, tosin vain kahdella kielellä ja lisäksi löytyy Vapaa-ajattelijain liiton vuonna 1957 julkaisema 18-sivuinen käännös.

        Esseen lisäksi kirjoissa mainitaan ateisti/ateimi/vapaa-ajattelija useampaan otteeseen.

        Jos luennon teema oli 'Why I Am Not a Christian?', ja aika oli rajoitettu (niinkuin se varmaan olikin;-D), en näe tuossa mitään kummallista, ettei itse esseessä mainittu jumalista mitään. Eihän kristityilläkään ole jumalastaan (Raamatun mukaan niitä toki on useitakin) kovinkaan paljon sanottavaa vaan kyse oli/on enemmän jonkinlaisesta epämääräisestä 'kulttuurisesta orientoitumisesta' johon kai Russell pureutui.

        Ei ole mitään vikaa siinä, että Faaraoiden aikaiset kirjoitukset kiinnostavat, mutta niitten relevanssi nykymaailmassa on aika piko.
        Niitten vatvominen ateismipalstalla on raskaanpuoleista kiusantekoa ja takuuvarmasti helmiä sioille...



        ;-D

        "...en näe tuossa mitään kummallista, ettei itse esseessä mainittu jumalista mitään..."

        Ei saatana, kerro mitä vedät? 🤣🤣🤣 Russellin esseessä mainitaan Jumala 42 kertaa eli oikein mainio osoitus siitä, että ateismista keskustelussa perustelut lähtevät jumalista, koska ilman teismiä ei olisi ateismia lainkaan.

        "Kiitos kun jaksoit odottaa;-D"

        En pidättänyt henkeäni ja odottanut, että ripulivajakki palaa vastaamaan.


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        "...en näe tuossa mitään kummallista, ettei itse esseessä mainittu jumalista mitään..."

        Ei saatana, kerro mitä vedät? 🤣🤣🤣 Russellin esseessä mainitaan Jumala 42 kertaa eli oikein mainio osoitus siitä, että ateismista keskustelussa perustelut lähtevät jumalista, koska ilman teismiä ei olisi ateismia lainkaan.

        "Kiitos kun jaksoit odottaa;-D"

        En pidättänyt henkeäni ja odottanut, että ripulivajakki palaa vastaamaan.

        Kiitos vastauksestasi!

        Jossain vaiheessa kuvittelin törkyilmaisusi olevan vain 'tyylisuunta', vähän niin kuin Torvalds-perheen kesken käytettävässä hyvinkin kovasanaisessa sananvaihdossa, jossa ulkopuolinen kauhistelee sananvaihdon kovuutta.

        Vaikka tuollaisen 'tyylisuunnan' valitseminen ei voida täysin sulkea pois kohdallasi, niin valitettavan paljon viittaa siihen, ettet vaan sivistystasoltasi ole ihan sillä tasolla, kun kognitiotasoltasi voisi edellyttää.

        Pompöösin itseriittoisia löytyy melkoinen määrä, etkä siitä porukasta eduksesi erotu.

        Tyhjiään ilmaan puhaltavia tosiaan löytyy melkoinen määrä, mutta jos haluat vääntää ihan kasvotusten, olen siihen valmis.

        Joskus kauan sitten, tarjosin saman mahdollisuuden Skepsiksen palstoilla riehuneelle, mutta räävä 'unohti' tulla paikalle... Sinulla on varmaan parempi muisti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!

        Jossain vaiheessa kuvittelin törkyilmaisusi olevan vain 'tyylisuunta', vähän niin kuin Torvalds-perheen kesken käytettävässä hyvinkin kovasanaisessa sananvaihdossa, jossa ulkopuolinen kauhistelee sananvaihdon kovuutta.

        Vaikka tuollaisen 'tyylisuunnan' valitseminen ei voida täysin sulkea pois kohdallasi, niin valitettavan paljon viittaa siihen, ettet vaan sivistystasoltasi ole ihan sillä tasolla, kun kognitiotasoltasi voisi edellyttää.

        Pompöösin itseriittoisia löytyy melkoinen määrä, etkä siitä porukasta eduksesi erotu.

        Tyhjiään ilmaan puhaltavia tosiaan löytyy melkoinen määrä, mutta jos haluat vääntää ihan kasvotusten, olen siihen valmis.

        Joskus kauan sitten, tarjosin saman mahdollisuuden Skepsiksen palstoilla riehuneelle, mutta räävä 'unohti' tulla paikalle... Sinulla on varmaan parempi muisti...

        Täst mie tykkään: verta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!

        Jossain vaiheessa kuvittelin törkyilmaisusi olevan vain 'tyylisuunta', vähän niin kuin Torvalds-perheen kesken käytettävässä hyvinkin kovasanaisessa sananvaihdossa, jossa ulkopuolinen kauhistelee sananvaihdon kovuutta.

        Vaikka tuollaisen 'tyylisuunnan' valitseminen ei voida täysin sulkea pois kohdallasi, niin valitettavan paljon viittaa siihen, ettet vaan sivistystasoltasi ole ihan sillä tasolla, kun kognitiotasoltasi voisi edellyttää.

        Pompöösin itseriittoisia löytyy melkoinen määrä, etkä siitä porukasta eduksesi erotu.

        Tyhjiään ilmaan puhaltavia tosiaan löytyy melkoinen määrä, mutta jos haluat vääntää ihan kasvotusten, olen siihen valmis.

        Joskus kauan sitten, tarjosin saman mahdollisuuden Skepsiksen palstoilla riehuneelle, mutta räävä 'unohti' tulla paikalle... Sinulla on varmaan parempi muisti...

        ”…ettet vaan sivistystasoltasi ole…Pompöösin itseriittoisia löytyy melkoinen määrä…jos haluat vääntää ihan kasvotusten, olen siihen valmis...”

        Meinasin tukehtua röhönauruun. 70-80 -vuotias sivistynyt rationalisti 😂😂😂

        Eiköhän siellä oikeasti ole taas joku hihhuli, joka teeskentelee ateistia, yritti vaientaa kiusallisia aloituksia ja lastin hiekkaa vittuunsa. Mistäkö tiedän? Sinulla ei ollut havainnon palaakaan Russellin esseestä ja käytät ilman mitään syytä isoja alkukirjaimia keskellä lausetta.


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        ”…ettet vaan sivistystasoltasi ole…Pompöösin itseriittoisia löytyy melkoinen määrä…jos haluat vääntää ihan kasvotusten, olen siihen valmis...”

        Meinasin tukehtua röhönauruun. 70-80 -vuotias sivistynyt rationalisti 😂😂😂

        Eiköhän siellä oikeasti ole taas joku hihhuli, joka teeskentelee ateistia, yritti vaientaa kiusallisia aloituksia ja lastin hiekkaa vittuunsa. Mistäkö tiedän? Sinulla ei ollut havainnon palaakaan Russellin esseestä ja käytät ilman mitään syytä isoja alkukirjaimia keskellä lausetta.

        Eli osoitit pelokkuutesi tavata kasvotusten.

        Selvä!

        Olen tosiaan eläkkeellä, joten minulla riittä aikaa ja alla on tarvittaessa auto.

        Milloin ja missä tavataan?

        Etkai ole niin kiireinen, ettei sinulta löydy aikaa....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli osoitit pelokkuutesi tavata kasvotusten.

        Selvä!

        Olen tosiaan eläkkeellä, joten minulla riittä aikaa ja alla on tarvittaessa auto.

        Milloin ja missä tavataan?

        Etkai ole niin kiireinen, ettei sinulta löydy aikaa....

        Pielaveden ABC huomenna klo 12.


      • Anonyymi
        Holy_Roller kirjoitti:

        Pielaveden ABC huomenna klo 12.

        Heh, tuosta saat pisteet!

        Nyt sattui vaan niin, että joudun huomenna pakertamaan erään puheen kanssa niin, etten millään ehdi.

        Matka tuonne periferiaan on minulle melkoinen, mutta voisin yhdistää 'teloituksesi' erääseen toiseen tapahtumaan niin, että ke 16.5. joskus klo 13-15 välillä Jyväskylän tienoilla onnistuisi.
        Vaihtoehto olisi la 20.5. klo 10-12-paikkeilla noilla Jyväskylän tienoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Heh, tuosta saat pisteet!

        Nyt sattui vaan niin, että joudun huomenna pakertamaan erään puheen kanssa niin, etten millään ehdi.

        Matka tuonne periferiaan on minulle melkoinen, mutta voisin yhdistää 'teloituksesi' erääseen toiseen tapahtumaan niin, että ke 16.5. joskus klo 13-15 välillä Jyväskylän tienoilla onnistuisi.
        Vaihtoehto olisi la 20.5. klo 10-12-paikkeilla noilla Jyväskylän tienoilla.

        ” Olen tosiaan eläkkeellä, joten minulla riittä aikaa ja alla on tarvittaessa auto… Nyt sattui vaan niin, että joudun huomenna pakertamaan erään puheen kanssa niin, etten millään ehdi.”

        Huutonaurua 😂😂😂

        Ei saatana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, tuosta saat pisteet!

        Nyt sattui vaan niin, että joudun huomenna pakertamaan erään puheen kanssa niin, etten millään ehdi.

        Matka tuonne periferiaan on minulle melkoinen, mutta voisin yhdistää 'teloituksesi' erääseen toiseen tapahtumaan niin, että ke 16.5. joskus klo 13-15 välillä Jyväskylän tienoilla onnistuisi.
        Vaihtoehto olisi la 20.5. klo 10-12-paikkeilla noilla Jyväskylän tienoilla.

        "pakertamaan erään puheen kanssa niin, etten millään ehdi."
        Ilmeisesti kännipuhe itsellesi!!!Muhahahaaa!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli osoitit pelokkuutesi tavata kasvotusten.

        Selvä!

        Olen tosiaan eläkkeellä, joten minulla riittä aikaa ja alla on tarvittaessa auto.

        Milloin ja missä tavataan?

        Etkai ole niin kiireinen, ettei sinulta löydy aikaa....

        ”Etkai ole niin kiireinen, ettei sinulta löydy aikaa...Nyt sattui vaan niin, että joudun huomenna pakertamaan erään puheen kanssa niin, etten millään ehdi.”

        Mitä vittua just luin? 😆


    • Anonyymi

      Kun ei elämä pelaa eikä aatos, vaikka kuinka näemme miten elämä kulkee,,,
      - miten tätä vielä pitäisi selittää.

    • En itse ole sen kummemmin asiaan perehtynyt kuin siitä, että Exodus on kokonaisuudessaan sepite ja Mooses satuhahmo: kuvitteellinen kansansankari, jonka syntymä ja tausta on kopioitu suoraan egyptiläisestä kansansadusta.

      Ei kai siihen ole mitään estettä ollut, etteikö Exoduksen sepittäjä olisi ollut niin laiska, että olisi kopioinut kaiken egyptiläisiltä, teltan rakennuspiirustuksia myöten.

      • Anonyymi

        Juutalaisten propaganda saavutti voiton herran siunauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juutalaisten propaganda saavutti voiton herran siunauksella.

        Tutkimattomat ovat herran suunnitelmat mutta jälkiviisaudella voimme tavoitella osan näistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimattomat ovat herran suunnitelmat mutta jälkiviisaudella voimme tavoitella osan näistä.

        Ateistit eivät kykene horjuttamaan.
        Uskontoni on linnani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ateistit eivät kykene horjuttamaan.
        Uskontoni on linnani.

        siis: Viina vain saa minut horjumaan. Viina on linnani rappaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis: Viina vain saa minut horjumaan. Viina on linnani rappaukseen.

        Mitkään maailman todisteet eivät horjuta uskontoni.
        Oli psykiatri kuka tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkään maailman todisteet eivät horjuta uskontoni.
        Oli psykiatri kuka tahansa.

        Tyhjyyden pelko saa tarttumaan vaikka hyeenaan kiinni.
        Mitä tahansa paitsi lopullinen loppu. 😱


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhjyyden pelko saa tarttumaan vaikka hyeenaan kiinni.
        Mitä tahansa paitsi lopullinen loppu. 😱

        Katoaminen pois?😰


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katoaminen pois?😰

        Osa juutalaisista tietää että kuollessa haihdutaan pois, ainakin tuhansia vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa juutalaisista tietää että kuollessa haihdutaan pois, ainakin tuhansia vuosia.

        Totta.Niin olisi käynyt minullekin.
        Siksi en ole kuollutkan.


    • Anonyymi

      Avaus pitää paikkansa.
      Olen yksi niistä monista valokuvaajista,jotka tuoreeltan ikuistivat Kadeshin taistelun.

      Tervetuloa kotiini selaamaan KADESH-ALBUMIA.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3598
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      197
      1692
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1337
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      147
      1213
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      865
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      830
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      53
      827
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe